سوال ۲۶
✅ پاسخ به شبهه مُرده پرستی
چرا ما انبیاء و پیشوایان راستین را زیارت و به آنان توسل میکنم؟
زیارت و توسل به بزرگان، در #یهودیت، #مسیحیت و #زرتشتیگری
✍️ مهدی رستمی
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۸ روز تا عید غدیر
خطیب ارجمند
حجتالاسلام سید بهاءالدین ضیائی
⛅️ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩"هیأتبنی الزهرا سلام الله علیها"🚩
🔸 #محفل_بسیجیان_و_رهروان_شهدا
___
▫️ @ali_molay_ir
🔻@range_khodaa🔻
سوال ۲۷
💚 کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقل شده از آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی می فرمود: «بعد از فروپاشی شوروی و آزاد شدن جمهوری های مسلمان نشین، مردم شیعه نخجوان تقاضا کردند که عده ای از جوانان خود را به حوزه علمیه قم بفرستند تا برای تبلیغ در آن منطقه تربیت شوند.
مقدمات کار فراهم شد و استقبال عجیبی از این امر به عمل آمد. از بین سیصد نفر داوطلب، پنجاه نفری که معدل بالایی داشتند و جامع ترین آن ها بودند برای اعزام به حوزه علمیه انتخاب شدند.
در این میان جوانی که با داشتن معدل بالا، به سبب اشکالی که در یکی از چشمانش وجود داشت، انتخاب نشده بود، با اصرار فراوان پدر ایشان، مسؤول مربوطه ناچار از قبول ایشان شد.
ولی هنگام فیلمبرداری از مراسم بدرقه از کاروان علمی، مسؤول فیلمبرداری دوربین را روی چشم معیوب این جوان متمرکز کرده و تصویر برجسته ای از آن را به نمایش می گذارد. جوان با دیدن این منظره بسیار ناراحت و دل شکسته می شود.
وقتی کاروان به قم رسید و در مدرسه مربوطه ساکن شدند، این جوان به حرم مشرف شده و با اخلاص تمام متوسل به حضرت می شود و در همان حال خوابش می برد. در خواب عوالمی را مشاهده کرده و بعد از بیداری می بیند چشمش سالم و بی عیب است.
او بعد از شفا گرفتن به مدرسه بر می گردد. دوستان او با مشاهده این کرامت و امر معجزه آسا، دسته جمعی به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرف شده و ساعت ها مشغول دعا و توسل می شوند. وقتی این خبر به نخجوان می رسد، آن ها مصرانه خواهان این می شوند که این جوان بعد از شفا یافتن و سلامتی چشمش به آن جا برگردد که باعث بیداری و هدایت دیگران و استحکام عقیده مسلمین گردد»
ادرس
فروغی از کوثر، ص 57
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۸
💚 چرا مستحب است رو به قبله بخوابیم؟
💚امروزه تحقیقات علمی ثابت کرده است که
علت اینکه طبق سنت پیامبر صلی الله علیه و آله باید رو به قبله و در جریان مغناطیس زمین بخوابید این است که:
اگر رو به قبله بخوابیم آهن در جدار رگ ها رسوب نمیکند و آهن بدن افزایش می یابد و عوارض قلبی ایجاد نخواهد شد.
همچنین به کبد که قسمت کننده آهن است فشار شدید وارد نمی شود.
یکی از نکات جالب اینکه در بدن زنان ماهی یکبار تغییر ولتاژ شدید ایجاد می شود و میدان مغناطیسی بدن به منظم ترین حالت خود می رسد،
به همین دلیل زنان نیازی ندارند که در این مدت نماز بخوانند (چون مطلب علمی طولانی هست به علت طولانی شدن مطلب خلاصه میکنیم...)
ادرس
شیخ صدوق، الخصال، ج 1، ص 262، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1403 هـ ق
انجمن فیزیکدانان جوان
کتاب طبیب خانواده
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
سوال ۲۸ 💚 چرا مستحب است رو به قبله بخوابیم؟ 💚امروزه تحقیقات علمی ثابت کرده است که علت اینکه طبق
💚روش های صحیح خوابیدن در اسلام! (بسیار جالب و آموزنده)
💚حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
1- با وضو بخوابید که فرشتگان با روح شما تماس بگیرند، امّا اگر وضو نداشته باشید، با روح شما تماس نخواهند گرفت.
2- فرمود:قبل از خواب حتماً به توالت رفته و خود را سبک کنید و بعد از آن بخوابید.
زیرا گاهی مَثانه پُر است و شخص در خواب بوده و در زمان مناسب تخلیه نمیکند که دچار درد کلّیه و سنگ کلّیه میگردد.
3- فرمود: روشهای خوابیدن چهار قسم است:
اوّل - خوابیدن به روش پیامبران که بر پشت میخوابند و منتظر وحی میباشند.
دوم - خوابیدن مؤمن که رو به قبله و بر روی پهلوی راست میخوابد.
سوم - خواب پادشاهان و شاهزادگان که از فراوانی غذائی که خوردند بر پهلوی چپ میخوابند.
چهارم- خواب شیطان و دوستان شیطان، و هر دیوانه درد مندی که به روی میخوابند و شکم خود را به زمین میچسبانند.
و فرمود: هرگز بر رو نخوابید و اگر کسی را دیدید که بر رو خوابیده است اورا بیدار کنید.
💡@p_eteghaadi
✋ #السلام_علیک_یا_سلطان
از دسٺ رضا #ڪرببلا مےگیرم
ازخاڪ در #رضا شفا مےگیرم
من هرچہ بخواهم زخداوند جهان
از #پنجره_فولاد رضا مےگیرم
#میلاد_امام_رضا(ع)✨🌺
#بر_شیعیان_جهان_مبارڪ_باد🌺
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۷ روز تا عید غدیر
ذاکر اهل بیت
حاج علی اصغر مالکی نژاد
⛅️ هر روز یک کلیپ
🕗 رأس ساعت ۱۷:۰۰
#نشر_حداکثری
🚩کانال پویش علی مولای
🔻@range_khodaa🔻
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۶ روز تا عید غدیر
«فعال فرهنگی»
برادر علی شاهمردی
⛅️ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩کانال پویش علی مولای
🔻@range_khodaa🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۹
❌ شبهه:
قرآن گفته: امامان علم غیب ندارند !
وقتی از آینده خود خبرندارند، چطور از آینده شما خبردارند؟
✅ پاسخ از مرتضی کهرمی
#علم_امام
#علم_غیب
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰
❓متن پیام:
سلام ببخشید، #حضرت_یونس چگونه در شکم ماهی زنده ماند؟
✅ پاسخ:
دو وجه برای امکان زنده ماندن حضرت یونس در دل این ماهی بزرگ امکان پذیر است:
۱. ماهی که او را بلعیده به خواست الهی شرایطی داشته که امکان زنده ماندن انسان در شکم او وجود داشته است؛ چنانکه در روایتی از پیامبر(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى الْحُوت أَنْ خُذهُ وَ لَا تَخْدِش لَهُ لَحْماً وَ لَا تَکْسِر لَهُ عظَماً»(۷)؛ (خداوند به آن ماهى وحى فرستاد که او را فرابگیر ولی به هیچ گوشتی از او آسیب مرسان و هیچ استخوانى را از او مشکن).
ضمن اینکه وجود چنین ماهی هاى بزرگ که انسان در دل او جای گیرد در گذشته و امروز مطلب عجیبى نیست. هم اکنون ماهی هاى عظیمى به نام «بالن» موجود است که بیش از ۳۰ متر طول دارد و بزرگترین حیوان روى زمین است و جگر او بالغ بر یک تن مى شود! فقط بحث زنده ماندن در شرایطی که اکسیژن کافی وجود ندارد مطرح می باشد که آن هم امر محالی نیست و موارد زیادی در طول تاریخ نقل شده که برخی مدتها در جایی که اکسیژن کافی وجود نداشته حبس شده اند اما زنده مانده اند، مانند موارد فراوانی که مدتها از زیر آوار زنده بیرون آمده اند.
۲. خداوند در دل ماهی قدرت زنده ماندن را به حضرت یونس(علیه السلام) عطا کرد، به این معنی که به ایشان توان مقاومت در آن شرایط را عطا نموده است. در آیات ۸۷ تا ۸۸ سوره انبیاء می خوانیم: «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ * فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ»؛ (و ذا النون [یونس] را [به یاد آور]، در آن هنگام که خشمگین [از میان قوم خود] رفت، و چنین مى پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت، [اما موقعى که در کام نهنگ فرو رفت] در آن ظلمتها [ى متراکم] فریاد زد خداوندا! جز تو معبودى نیست، منزهى تو، من از ستمکاران بودم * ما دعاى او را به اجابت رساندیم، و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم، و همین گونه مؤمنان را نجات مى دهیم). طبق این آیات حضرت یونس(علیه السلام) بعد از اینکه به اشتباه خود در مورد ترک قومش پی برد و با اخلاص خدا را صدا زد، خداوند به فریادش رسید و او را از آن مهلکه به طرز معجزه آسایی نجات داد؛ چنانکه بارها در طول تاریخ گرفتاران زیادی با اخلاص کامل به خداوند توسل جسته و از گرفتاری نجات پیدا کرده اند و در آینده نیز این امداد الهی برای گرفتاران وجود خواهد داشت؛ لذا همان خدایى که ابراهیم(علیه السلام) را در دل آتش سالم نگه داشت، و موسى و بنى اسرائیل را با ایجاد جاده هاى خشک در وسط دریا از غرقاب نجات داد، و نوح(علیه السلام) را به وسیله کشتى ساده اى از آن طوفان عظیم و گسترده رهایى بخشید و سالم به زمین فرود آورد، و پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) را با جسم او به معراج برد (درحالیکه دانشمندان مدتها سفر به فضا را محال می دانستند)، همان خداوند قدرت دارد که بنده اى از بندگان خاصش را مدتى در شکم ماهى عظیمى سالم نگه دارد.
‼️اینکه بشر نمی تواند زنده ماندن در چنین شرایطی را تحلیل کند هرگز به معنی محال بودن آن نیست؛ چنانکه یک روز بود که درباره امکان عقلى سفر به آسمانها تردید مى شد، ولى امروز دیگر آن تصور وجود ندارد؛ زیرا آن افلاک خیالى که آن زمان به آن معتقد بودند اصولا وجود خارجى ندارد که عبور از آن محال باشد.
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۵ روز تا عید غدیر
«بازیگر تئاتر»
برادر ابوالفضل حسن زاده
⛅ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩پویش علی مولای
🔻@range_khodaa🔻
سوال 31
❓متن پیام:
سلام یه سوال دارم ولی هنوز اون جواب قطعی از اون نشنیدم چرا خیلی ها میگن چرا ما ایرانیا پیامبر نداریم چرا باید از پیامبر عرب حمایت کنیم
✅ پاسخ:
متاسفانه به نظر می رسد شما تحت تأثیر سخنان کسانی که گرفتار یک نوع نژاد گرایی و نگاه قومی و قبیله ای هستند قرار گرفته اید و از اصول مبنایی نگاه عقلانی و انسان مدارانه ناخواسته فاصله گرفته اید؛ به نظر می رسد حتی اگر خود شما نگاهی مجدد به این نوع تعابیر که "چرا باید برای اعراب این همه مایه بگذاریم؟" داشته باشید نادرستی مبنای آن را می پذیرید که ریشه در نگاه نژادی خاص دارد که در این تفکر فرد تنها خود و نژاد خود را مستحق مقام انسانیت و مراتب کمال و جایگاه های اجتماعی و یا تکریم و احترام می داند، هرچند می دانیم شما خود گرفتار چنین تفکر نادرستی نیستید.
این که عرب های امروز چه نگاهی به ما دارند هرچه که باشد از دو حال خارج نیست، یا نگاه متعالی و انسانی و حتی از روی تقدیر و تحسین دارند - که اتفاقا بسیاری عرب ها در سراسر دنیا چنین نگاهی به ما ایرانیان دارند - که جا دارد ما هم نگاهی متقابل و انسانی و در خور فرهنگ ایرانی به آن ها داشته باشیم و یا نگاهی نژاد گرایانه و تحقیر آمیز به ما دارند که نفس زشتی همین رفتار می طلبد که ما نگاه درست و انسانی را به آن ها بیاموزیم و این رفتار نادرست را تکرار نکنیم و الا تفاوتی بین ما و آن ها نخواهد بود.
این که چرا پیامبر و امامان عرب هستند به این حقیقت بر می گردد که مجموعه علل و عوامل سنت هدایت عمومی خداوند برای بشریت اقتضا می کرد که آخرین پیامبر در منطقه حجاز که منطقه ای عرب نشین است ظهور پیدا کند. همان گونه که این سنت می طلبید در چند هزار سال قبل پیامبری در منطقه فارس زبان یعنی ایران به نام زرتشت ظهور پیدا کند یا پیامبران گوناگون در مناطق عالم که به زبان های عبری یا سریانی و ... تکلم می کردند ظهور پیدا کنند .
از آنجا که قاعده و مبنای تاثیر نتیجه بخشی بعثت هر پیامبری می طلبید که خداوند برای همان قوم و منطقه فردی از بین خودشان و به زبان خودشان را مبعوث نماید چنان که در قرآن تصریح شده :
« وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم(1) ما هيچ پيامبرى را، جز به زبان قومش، نفرستاديم تا (حقايق را) براى آنها آشكار سازد » لازم بود که پیامبر منطقه عرب نشین نیز عرب باشد و به همین دلیل پیامبر جهانی که در آخرین مرحله ارسال نبوت مبعوث شد منطبق با همان منطقه بعثت عرب زبان بود و امامان بعد از او نیز همچنین بودند.
اما این هیچ ربطی به نگاه عمیق و دقیق انسانی اسلام به ارزش و اعتبار هر انسان بر اساس عملکرد و ایمان و رفتار او ندارد ، چنان که خود بزرگان دین اسلام بارها و بارها به این حقیقت تاکید کرده اند و تصریح نموده اند که در نزد خداوند نژاد و قوم و قبیله و تیره و مانند آن ارزش و اعتبار نیست و مهم ایمان و تقوا و ارزش های والای انسانی در وجود هر انسان است.
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال 32
❌ شبهه
مخالفان ولایت فقیه، مکرر ادعا میکنند، شیخ انصاری (از بزرگترین علمای شیعه) مخالف ولایت فقیه بوده است. این ادعا چقدر صحت دارد؟
✅ پاسخ
✍️ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 شیخ انصاری دو نوع ولایت قائل هست؛ یک نوع آن را که بسیار گسترده است، مخصوص امامان معصوم می داند اما نوع دیگری از ولایت که مخصوص اموری است که شرعا و عقلاً باید اقامه شود (مانند حکومت) را برای فقیه هم ثابت می داند.
ایشان در مورد دسته دوم که از آن تعبیر به «ما لایرضی الشارع بترکه أبدا ؛ یعنی باید انجام گیرد،» می کند میگوید:
هر گاه فقیه بداند امری از امور را که مربوط به شؤون امّت است میتواند به انجام رساند ؛ یعنی مشروعیّت انجام آن، منوط به حضور امام معصوم نیست، باید آن را برعهده گیرد و انجام دهد؛ شخصا یا با دستیاری کسانی که او شایسته میداند و از سوی خود، آنان را معیّن میکند.
ایشان با استناد به مقبوله عمربن حنظله، میگوید:
معنای ظاهر این حدیث آن است که تعیین فقها در دوران غیبت، مانند تعیین والیان و حاکمان در عصر رسالت و صحابه میباشد که مردم، ملزم بودند در تمامی امور مربوط به شؤون عامّه، به آنان مراجعه کنند و از آنان اطاعت نموده، پیرو نظر آنان باشند:
«المتبادر عرفا من نصب السلطان حاکما، وجوب الرجوع إلیه فی الأمور العامّه المطلوبة للسلطان.» (مکاسب، ج3، ص 554.).
سپس به روایات دیگر اشاره میکند؛ از جمله توقیع امام زمان علیه السلام (اکمال الدین صدوق، ص 484.) که درباره آن می گوید:
مقصود از «الحوادث الواقعة» مطلق اموری است که مرتبط با شؤون عامّه است و میباید از دیدگاه عُرف، عقل و شرع به مقامات مسؤول مراجعه شود و تنها، مربوط به پرسش مسائل شرعی نیست؛ زیرا ظاهر عبارت آن است که مراجعه به وی ـ فقیه جامع شرایط ـ برای آن است تا او درباره آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، نه آن که تنها حکم شرعی آن را بیان دارد.
شاهد دیگر بر این مدّعی، تعلیلی است که در توقیع آمده است: «فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّةاللّه». این میرساند که حجیّت نظر و رأی مسؤولان در تصمیمگیریها از مقام منصوب بودنشان نشأت گرفته که در جهت زعامت و سیاستمداری میباشد و گرنه باید بگوید: «فإنّهم حجج اللّه علیکم»؛ زیرا حجیّت نظر و فتوای مجتهد در مسائل شرعی فرعی، از مقام استنباط وی از کتاب و سنّت نشأت گرفته، نه از مقام منصوب بودنش از سوی امام زمان علیهالسلام.
شیخ انصاری در جمعبندی مطالب فوق مینویسد:
«و علی أیّ تقدیر فقد ظهر ممّا ذکرنا أنّ ما دلّ علیه هذه الأدلّة هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور الّتی تکون مشروعیّة ایجادها فی الخارج مفروغا عنه، بحیث لو فرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة؛ از دلایل یاد شده روشن گردید اموری که مشروعیّت انجام آنها مفروغعنه باشد، ولایت فقیه ثابت است» (مکاسب، ج3، ص 557-554.)
عبارات شیخ انصاری در کتاب دیگر ایشان در این خصوص صریح تر است و به یک جمله در این رابطه اکتفا می شود: ایشان می نویسید:
«بیگمان، حکم فقیه جامع الشرایط در موضوعات قضایی، نافذ و حجّت است، ولی تعلیلی که امام علیهالسلام برای پذیرفتن حکم فقیه بیان داشته است، میرساند که دلیل آن، حکومت مطلقه و حجیت عامهی فقیه در تمام امور است؛ إنّ تعلیل الإمام علیهالسلام وجوب الرضا بحکومته فی الخصومات، بجعله حاکما علی الإطلاق و حجة کذلک، یدلّ علی أنّ حکمه فی الخصومات و الوقائع، من فروع حکومته المطلقة و حجیّته العامّة، فلایختص بصورة التخاصم.» (کتاب القضاء و الشهادات، ص49.)
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۴ روز تا عید غدیر
خطیب ارجمند
حجت الاسلام سید هادی عظیمی
⛅ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩پویش علی مولای
🔻@range_khodaa🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال 33
📺مشروعیت خمس در اسلام !!!
▫️در کلیپ فوق وجوب پرداخت خمس سالیانه را با استناد به قرآن و سنت ثابت کرده ایم و از عواقب عدم پرداخت خمس و نیز لزوم پرداخت خمس به مراجع سخن گفته ایم و به برخی از شبهات اهلسنت در این رابطه نیز پاسخ گفته ایم .
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از گروه سرود مهاد قم 🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۳ روز تا عید غدیر
ذاکر اهل بیت علیهم السلام
حاج رضا سیرلانی
⛅ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩پویش علی مولای
___
▫️https://eitaa.com/ali_molay_ir
سوال 34
🔆متن شبهه:
امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام #ساده زیست چنین حرم مجللی ساخته اند آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕
🔆پاسخ شبهه:
✅ساختن حرم و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علما و صلحاء خصوصا امام خمینی که از سادات و #فرزندان پیامبر گرامی نیز می باشند از چند جهت رجحان دارد
1️⃣ از آیات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان و بزرگان ، یک نوع امر رایج در میان ملل قبل از اسلام بوده است آنجا که درباره اصحاب کهف می فرماید
«هنگامی که وضع آنان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن آنها دو نظر ابراز داشتند ؛1_ بر روی قبور آنان بنایی بسازید_ 2_ مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم» (کهف 21)
👌 قران این دو #نظریه را نقل می کند بدون آنکه از آنها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف قوانین الهی بودند قطعا قران از آن انتقاد می کرد. از این داستان بدست می آید که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ و آباد سازی #مدفن آنان است
❕اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست، و يك نوع قدردانى از گذشتگان، و تشويق براى آيندگان در آن كار #نهفته است، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آن را مجاز شمرده است.
👌وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است، به همين دليل #پيامبران و شخصيتهايى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است.
📚تفسیر نمونه12/388
2️⃣ قران در آیه 32 حج می فرماید ؛
« هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و #تکریم کند آن نشانه تقوای دلها است »
♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت آن مایه تقرب به #درگاه خداوند است ، به طور مسلم علمای ربانی وفقهای برجسته از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاغ دین و مایه گسترش آن در میان مردم بوده اند .
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هرکس #فقیه مسلمانی را اکرام و احترام کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او راضی است »
📚بحار الانوار ج 2 ص 44
👌یکی از طرق بزرگداشت و اکرام علماء و فقهای ربانی ، حفظ آثار و قبورشان و آباد کردن وصیانت از فرسوده شدن و از بین رفتن قبور آنها می باشد .
3️⃣ در روایات #متعددی دستور به حب و دوست داشتن و محبت به علما و فقهای ربانی داده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 1 ص 186 باب 2 فضل حب العلماء
👌همینطور در روایات متعدد دیگری دستور به حب سادات و نیکی کردن به آنها خصوصا اگر از #صلحاء باشند ، داده شده است .
📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17
❕روشن است که یکی از مظاهر محبت و نیکی به علماء و فقهای ربانی خصوصا اگر از سادات باشند ، بازسازی و آباد #ساختن قبور آنها می باشد .
👌البته در روایاتی از بنای بر روی قبور و گنبد و #بارگاه ساختن آن نهی شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 211 باب 44
این روایات ، #مستمسک برای عده ای قرار گرفته است تا ساخت و سازهای حرم امام خمینی را زیر سوال ببرند ، توجه به پاسخی که در گذشته داده ایم لازم است که این روایات #نهی کننده ، ناظر به قبور عموم مردم است و شامل قبور انبیاء و امامان و علماء و صلحاء نمی شود
زیرا ما برای بازسازی و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور امامان و علماء و صلحا دلیل خاص داریم که در سطرهای #پیشین به آن اشاره شده است
مرحوم صاحب #حدائق می نویسد ؛
« از روایاتی که از بناء بر قبور نهی می کند ، استثناء می شود قبور انبیاء و امامان ...همینطور بعید نیست استثناء شود قبور علماء و صلحاء چرا که بازسازی قبور آنها ، تعظیم #شعائر اسلام است و مصالح دینی فراوانی بر آن مترتب می شود»
📚الحدائق الناضره ج 4 ص 131
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال 35
❌ شبهه:
انسانیت داشته باشیم کافی است، حالا نماز هم نخوندی اشکال ندارد خدا به نماز ما احتیاج ندارد!
✅ پاسخ حجتالاسلام قرائتی را بشنوید.
#نماز
💡@p_eteghaadi
سوال 36
🔘 متن شبهه:
چرا اینقدر که به حجاب گیر میدهند به کمک کردن فقرا گیر نمیدهند؟!
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ برخی بیماریها مثل کرونا واگیردار هستند و باید سریع با آنها برخورد کرد. و مردم از فرد بیمار واگیردار باید پرهیز کنند و از او فاصله بگیرند، چون ممکن است آنها هم بیمار شوند. اما برخی بیماریها شخصی هستند و به دیگران منتقل نمیشوند مثل سرطان و دیابت و فشار خون و... .
2️⃣ برخی از گناهان هم واگیردار هستند و اگر دیر به آنها رسیدگی شود ممکن است تعداد زیادی از جامعه را آلوده کنند، مثل بیحجابی چون روی دیگران اثر میگذارد ممکن است دیگران هم به بیحجابی میل پیدا کنند. ولی فقر مسری نیست کسی از فقرا، فقر را نمیگیرد و فقر آدم فقیر به کسی منتقل نمیشود.
3️⃣ علاوه بر این در دین اسلام و دستورات آن، آنقدر که به کمک کردن به فقرا سفارش شده است به چیز دیگری سفارش نشده است. در آیات قرآن میبینیم هر جا بحث نماز بیان شده، بحث زکات هم که کمک کردن به فقراست بیان شده است.
در بحث کفارات، غالبا برای فقراست مثلا اگر کسی روزه نگیرد باید فقرا را سیر کند یا بپوشاند. اگر کسی قسمش را بشکند باید فقرا را سیر کند. یا در سفارشات اهل بیت علیهم السلام به فرزندان خود و امامان بعد خود کمک کردن به فقرا در اولویت است.
کمکهای مخفیانه امامان که شبانه برای فقرا مواد غذایی میبردند. و نمونهها از این موارد زیاد است. بنابراین آنقدر که دین اسلام به فکر فقرا بوده است هیچ دینی نبوده است.
4️⃣ اما هر دستوری از احکام خدا سر جای خودش باید انجام شود. و نباید یکی را انجام داد و دیگری را انجام نداد. یا چون در یکی از دستورات خدا کم کاری شود نباید گفت چون این دستور به خوبی انجام نشده است پس فلان دستور هم نباید خوب انجام شود. مثلا اگر در کمک کردن به فقرا کم توجهی شده است دلیل بر این نیست که به حجاب هم بیتوجهی شود.
5️⃣ نکته دیگر که خیلی مهم است تبلیغات بد دشمنان علیه دستورات دین است که با قرار دادن یک دستور خدا در برابر دستور دیگر یا مقایسه کم کاری یکی با دیگری میخواهند ارزش دستورات خدا را کم کنند.
و همچنین با برجسته کردن یک حکم و تبلیغ آن در رسانههای خود این را به مخاطب القا میکنند که حکومت اسلامی فقط به فکر این دستور است و به فکر دستورات دیگر نیست. حتی اگر خیلی بیشتر از آن در موارد دیگر فعالیت شود. قدرت رسانهی دشمنان نمیگذارد دیده شود. مثلا اگر هزار تا کار مفید در راستای فقر انجام گیرد و ده تا کار در راستای بیحجابی انجام شود دشمنان آن ده تا کار را نشان میدهند ولی آن هزار تا اصلا دیده نمیشوند.
💡@p_eteghaadi