سوال ۲۵۹
❓متن پیام:
سلام.سوالم اینه که اگر که با توجه به آیه ی قران ،هر چه به مااز مصیبت میرسد از طرف خود ماست و خودمون متهم هستیم ،پس چرا در احادیث وارد شده که "ما اهل بیت آنچه را که از خیر و شر ما )بیماری و سلامتی و فقر و غنا(آنچه را که خدا برای ما قرار داده می پسندیم و جز آن را نمی خواهیم"تضاد نیست؟بالاخره خدا خواسته یا خودمون کردیم؟
✅ پاسخ:
در علل و حكمت گرفتاريها و بلا ها به دو امر مهم اشاره كرديد كه به بيان ديگري مختصرا توضيحي مي دهيم:
🤕 بلا هایی كه به انسان مي رسد مي تواند به دو گونه باشد:
🟠 اول:
نتيجه عملكرد خود انسان است و در واقع مي تواند كفاره گناهان يا عذاب دنيوي يا كاستن از عذاب اخروي در دنيا باشد.
پاداش و كيفر بيشتر بازتاب طبيعي و تكويني اعمال انسانها است كه دامن آن ها را ميگيرد.
🔅قرآن مجيد بين عمل و جزا رابطه تكويني قائل است و ميفرمايد:
«هر مصيبتي كه به شما ميرسد، به خاطر كارهايي است كه انجام دادهايد».
🔅گاهي مصائب جنبة دسته جمعي دارد، چون محصول گناهان جمعي است. از اين رو ميفرمايد:
«فساد در خشكي و دريا به خاطر اعمال مردم آشكار شد تا نتيجه بعضي از اعمالي را كه انجام دادهاند، به آنان بچشاند، شايد بازگردند».
🟠 دوم:
بلاها و مشكلاتي كه در دنيا براي انسان وجود دارد، در لوح محفوظ ثبت شده و بايد به وجود بيايد كه آزمون الهي و امتحان بنده از اين قبيل است:
🔅«ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسيرٌ؛
هيچ مصيبتي (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روي نميدهد مگر اين كه همه آن ها قبل از آن كه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است و اين امر براي خدا آسان است».
⚜هر كه در اين بزم مقربتر است
⚜جام بلا بيشترش مي دهند
اين ابتلائات الهي، وسيلهاي است جهت آزمايش و امتحان انسانها،تا ماهيت و جوهر حقيقي خويش را آشكار سازند، نيز براي پرورش و تكامل جانها است.
🔅« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛
قطعاً همه شما را با چيزي از ترس، گرسنگي، و كاهشي در مال ها و جان ها و ميوهها، آزمايش ميكنيم و بشارت ده به استقامتكنندگان».
🔺البته هر چند ظاهر آيه عام است و همه گرفتاريها را در بر ميگيرد، ولي مثل خيلي از آيات قرآن مجيد داراي استثنائاتي است؛
مانند: بلا ها و مشكلاتي كه براي پيامبران و ائمه و اولياء و مؤمنان واقعي به وجود مي آيد، زيرا با اين كه گناه نكردهاند، ولي به خاطر آزمايش يا ترفيع درجه به گرفتاري مبتلا ميشوند، ولي ميتوان گفت:
💢بيشتر مصيبتها و ناراحتيها معلول گناه است.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۶۰
❓متن پیام:
«آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا». آیا این شعر برگرفته از آیات و روایات است؟
✅ پاسخ:
دین اسلام در سفارش به مدارا و برخورد نرم و ملایم با مردم، حتی دشمنان را نیز مورد نظر داشته است.
🔺این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که خدای متعال در قرآن کریم به فرستادگانش حضرت موسی و هارون(علیهمالسلام) توصیه میکند تا در برخورد با فرعون از در مدارا و ملاطفت وارد شوند، شاید به خود آید و پند گیرد: «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ...».
♦️در احادیث و سیره پیشوایان دین نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است:
🔅«صَانِعِ الْمُنَافِقَ بِلِسَانِکَ وَ أَخْلِصْ مَوَدَّتَکَ لِلْمُؤْمِنِ وَ إِنْ جَالَسَکَ یَهُودِیٌّ فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَه»؛
با منافق، به زبان سازش کن، و شخص مؤمن را در قلب دوست بدار، و اگر فردى یهودی با تو همنشین شد، با او به خوبى برخورد کن.
🔅«عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیهمالسلام قَالَ: فِی التَّوْرَاةِ مَکْتُوبٌ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ علیهالسلام یَا مُوسَى ... وَ أَظْهِرْ فِی عَلَانِیَتِکَ الْمُدَارَاةَ عَنِّی لِعَدُوِّی وَ عَدُوِّکَ...»؛
امام باقر(علیهمالسلام) فرمود: در تورات ضمن آنچه خداىعزوجل با موسى بن عمران راز گفت، نوشته است: اى موسى! ... و در آشکارا با دشمن من و خودت مدارا کن.
💠 سفیان بن عیینه از زهرى پرسید، علی بن حسین را دیدهاى؟
گفت: آرى کسى از او با فضیلتتر نیست! خدا شاهد است که برایش دوستى در نهان و دشمنى آشکارا نمیبینم.
گفتند: چطور؟
گفت: هر کس به او کمال علاقه و محبت را داشت وقتى مقام و شخصیت و فضیلت زین العابدین(علیهمالسلام) را مشاهده میکرد بر او حسادت میکرد. و هر کس با او دشمن بود باز به واسطهی شدت مدارایى که داشت با او دوستانه برخورد میکرد.
♦️مروت و مردانگی نیز از صفات برجسته انسانی است؛ آیات و روایات زیادی به فضیلت و اهمیت آن پرداخته است:
🔆امام علی(علیهمالسلام) در مورد اهمیت جوانمردی فرمود: «انسان به زینتی زیباتر از جوانمردی آراسته نشده است.
🔺در همین راستا، آنچه در مورد شعر سعدی میتوان گفت، آن است که این شعر برگرفته از متون دینی و مطابق با آموزههای اسلامی است؛ اما این که چرا با دوستان باید مروت داشت، و با دشمنان مدارا کرد، شاید به این جهت باشد که مروت مرتبهای بالاتر از مدارا است.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌ماجرای شنیدنی لات و آیت الله قاضی (ره)
✅بسیار زیبا و شنیدنی
🎤#استاد_عالی
➖➖➖➖➖➖➖➖
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
➖➖➖➖➖➖➖➖
💡@p_eteghaadi
❓متن پیام:
سلام، آیا امام سجاد(ع) از لحاظ مادری، نوه ی یزدگرد سوم ساسانی هست؟
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید:
سوال ۱۸۵
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار ناوگروه ۸۶: امسال به برکت توجهات حضرت بقیهالله ارواحنا فداه محرم پرشوری بود
🔺دشمنان تلاش کردند و سعی کردند محرم را بیرونق کنند؛ درست نقطهی مقابل خواست آنها اتفاق افتاد.
🔺دههی عاشورای امسال از دهههای عاشورای سالهای قبل، پرشورتر، پرحرکتتر، پررونقتر و پرفایدهتر بود.
🔺کار خدا اینجور است. کاری که برای خدا انجام بگیرد و در خط اهداف الهی باشد، خدای متعال به آن کمک میکند. ۱۴۰۲/۵/۱۵
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۶۱
❓متن پیام:
سلام
پیامبر در معراج بهشت و جهنم برزخی رو دیدن یا بهشت و جهنم واقعی را؟
✅ پاسخ:
آنچه به صورت اجمالی میتوان گفت این است که #معراج پیامبر(صلی علیه و آله) هم جسمانی است و هم روحانی.
🔻در اینجا چند توضیح و تفسیر در مورد مشاهده بهشت و جهنم را در معراج بیان میکنیم:
1⃣ بهشت و جهنم مشهود پیامبر (صلی علیه و آله) در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی نبوده، بلکه نمادین و تمثال آن بوده است.
❗️به بیان دیگر، منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان است.
2⃣ مقصود از بهشت و جهنم در مسئلهی معراج بهشت و جهنم برزخی است، نه آخرتی و قیامتی.
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است:
«گاه گفتهاند [جنت] به معناى بهشت برزخى است که ارواح شهداء و مؤمنان موقتاً به آنجا مىروند. تفسیر اخیر از همه مناسبتر به نظر مىرسد، و از امورى که به روشنى بر آن گواهى مىدهد این است که در بسیارى از روایات معراج آمده است که پیامبر(صلی علیه و آله) عدهاى را در این بهشت متنعم دید، در حالىکه مىدانیم هیچکس در بهشت جاویدان قبل از روز قیامت وارد نمىشود؛
🔅زیرا آیات قرآن به خوبى دلالت دارد که پرهیزگاران در قیامت بعد از محاسبه، وارد بهشت مىشوند، نه بلافاصله بعد از مرگ، و ارواح شهداء نیز در بهشت برزخى قرار دارند؛ زیرا آنها نیز قبل از قیام قیامت وارد بهشت جاویدان نمىشوند».
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
❓متن پیام:
مفهوم فلسفه بهشت و جهنم چیه
و از کجا معلوم این یک دروغ برای کنترل مردم نبوده باشع یعنی هرکسی کار بدی کرد بره جهنم و هرکسی خوبی بهشت
ولی در واقع برای کنترل و پیشگیری از هر گونه خطر این حرفا زده شده باشد
این سوال خیلی از جوانان است
ممنون بابت کانال خوبتون
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید:
سوال ۲۴۸
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار بخشی از اعمال و اعترافات سید حسن ابطحی از منحرفین مهدویت و جریان #انجمن_حجتیه (پدر محمدعلی ابطحی) ... 👆🏽😳
👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۶۲
❓متن پیام:
سلام پیامبران و ائمہ کہ به ثواب ھایی کہ با خوندن دعا و ذکر بھشون تقدیم میکنیم نیازی ندارن پس چرا این کارو میکنیم؟
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید:
سوال ۱۱۹
✅ پاسخ:
ائمه معصومین، علیهم السلام از هدیه ما بی نیازند، همانگونه که دریا از آنچه ابرها بر آن می بارند بی نیاز است .
💠 ولی ما بی نیاز نیستیم از اینکه به ایشان هدیه ای تقدیم نماییم .یکی از آداب و وظایف مؤمنان منتظر در عصر غیبت، هدیه کردن ثواب نماز یا قرائت قرآن به امام زمان عجل الله تعالی فرجه ، است .
همانطور که هر یک از ما برای نشان دادن علاقه و محبت خود به دیگران، کلمات محبت آمیز بر زبان می آوریم، به دیدارشان می رویم یا به آنان هدیه می دهیم تا از دوستی و محبت متقابل آنها برخوردار شویم، با بر زبان آوردن آیات زیبای قرآن یا عبارات و آیات نماز، عشق و علاقه قلبی خویش را به مولایمان حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) هدیه می کنیم تا از محبت و دوستی آن امام بزرگوار بیشتر بهره مند گردیم .
🔅چنانکه نقل است در زمان امام حسن مجتبی (علیهالسلام) دخترک خدمتکاری با دسته گلی خوشبو نزد امام آمد و شاخه گلی را به آن حضرت هدیه نمود . امام در مقابل این کار پاداش بزرگی به وی بخشید.
سپس در مقابل نگاه متعجب اطرافیان خود فرمود:
«خداوند به ما دستور داده و فرموده است:هر گاه کسی شما را ستایش کند شما باید در مقابل به ستایشی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید».
💠 در واقع ائمه معصومین، علیهم السلام ما از این هدیه ها بی نیازند، همانگونه که دریا از آنچه ابرها بر آن می بارند بی نیاز است . ولی ما بی نیاز نیستیم از اینکه به ایشان هدیه ای تقدیم نماییم .
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۶۳
❓متن پیام:
سلام علیکم
چرا نام حضرت زینب (سلام الله علیه) با این همه مقامات بالا در لیست زنان بهشتی نیستند.
✅ پاسخ:
در مورد این سخن پیامبر اکرم (صلی علیه و آله) که فرمود:
«خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد، و مریم دختر عمران، و آسیه دختر مزاحم همسر فرعون بهترین زنان بهشتند.»
🤔 چند احتمال وجود دارد:
یکی این که این روایت و مانند آن در صدد بیان افضل بودن نسبی این افراد است؛ یعنی در زمان فرعون، آسیه برتر از همه بوده، در زمان حضرت عیسی، حضرت مریم اشرف زنان عالم بود و در زمان پیامبر (صلی علیه و آله)، حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (سلام الله علیه) اشرف بانوان بودند.
🔺روایت می خواهد برتری این چهار زن نسبت به زنان عصر خود را بیان کند. و این منافات ندارد که اولا درجات این زنان با هم یکسان نباشد و یا در عصر دیگر زنان کاملی چون حضرت زینب(سلام الله علیه) ظهور نمایند؛
💠 در خصوص مقام حضرت زینب(سلام الله علیه) اگر چه ما به روایت معتبری از پیامبر اکرم (صلی علیه و آله) دست نیافتیم ولی روایاتی که از پیامبر(صلی علیه و آله) در باره ذریّه حضرت زهرا (سلام الله علیه) وارد شده است، عظمت مقام این بانوی بزرگ فهمیده می شود.
🔅آنچه مهم است این است که در هیچ حدیث و روایتی نداریم که چنین مقامی از حضرت زینب سلب شده باشد؛
بلکه همانطور که اشاره شد فضیلت های زیادی در روایات در باره حضرت زینب (سلام الله علیه) نقل شده است.
احتمال دیگر آن است که براساس این روایات هیچ زنی به مقامات معنوی آن چهار بانوی محترم نمی رسند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۶۴
❓متن پیام:
اگر فحش دادن در اسلام حرام است چرا خدا در قرآن لعنت میفرستد؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام رفیعی
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۶۵
❓متن پیام:
با سلام و احترام
چرا در زیارت عاشورا بجای اینکه اعلام شود جان و مالم فدای حسین علیه السلام اعلام میشود بابی انت و امی پدر و مادر فدایت. اگر آنها راضی نباشند این گفته درست است؟ البته که همه آرزو دارند این اتفاق بیفته ولی برایم جای سواله چرا در این جا از طرف کسی چیزی را فدای امام میکنیم
تشکر
✅ پاسخ:
گفتن این جمله نوعی اظهار ایمان ومحبت که فرد گوینده نسبت به امام این گونه اظهار میکند که من در راه محبت شما از عزیزترین افراد نزد خودم که جان خودم وپدر ومارم باشد حاضرم بگذرم وفدای شما کنم.
⁉️اینکه آیا ما اختیار جان پدر ومادر خویش را داریم یا نه واین که ایا آنان حاضر به چنین فدایی هستند یا نه بحث دیگری است فعلا گوینده در مقام حالت روانی خودش است وگفتن این جمله نوعی اظهار ارادت است واخبار از حالت نفسانی خویش نسبت به انان در این غالب که من از همه محبوبهایم در محبت شما دست کشیده ام وآنان را فدای شما می کنم هر چند پدر ومادرم باشند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۲۶۶
❓متن پیام:
آیا حقیقت دارد که حضرت موسی انسانی را کشت؟ توضیح بدین.
✅ پاسخ از حجتالاسلام رستم نژاد
💡@p_eteghaadi