فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۹۳
❓متن پیام:
سلام
مگه ما نمازمون رو مثل پیامبر نمیخونیم
پس چرا توی نماز میگیم السلام علیک ایها النبی و...
یعنی پیامبر به خودش سلام میداد و میگفت سلام بر تو ای پیامبر؟؟!
✅ پاسخ از حجتالاسلام محمدی شاهرودی
💡@p_eteghaadi
🔴 چرا باید خدا را عبادت کنیم با اینکه از ما بی نیاز است؟
روزی جوانی نزد حضرت موسی علیه السلام آمد و گفت: ای موسی خدا را از عبادت من چه سودی می رسد که چنین امر و اصرار بر عبادتش دارد؟
حضرت موسی علیه السلام فرمود: یاد دارم در نوجوانی از گوسفندان شعیب نبی چوپانی می کردم. روزی بز ضعیفی بالای صخره ای رفت که خطرناک بود و ممکن بود در پایین آمدن از آن صخره اتفاقی برایش بیفتد.
با هزار مصیبت و سختی خودم را به صخره رساندم و بز را در آغوش گرفتم و در گوشش گفتم: ای بز ! خدا داند این همه دویدن من دنبال تو وصدا کردنت برای برگشتن به سوی من، به خاطر سکه ای نقره نیست که از فروش تو در جیب من می رود.
می دانی موسی از سکه ای نقره که بهای نگهداری و فروش تو است، بی نیاز است. دویدن من به دنبال تو و صدا کردنت به خاطر خطر گرگی است که تو نمی بینی و نمی شناسی و او هر لحظه اگر دور از من باشی به دنبال شکار توست.
ای جوان بدان که خدا را هم از عبادت من و تو سود و زیانی نمی رسد، بلکه با عبادت می خواهد از او دور نشویم تا شیطان بر ما احاطه پیدا نکند و در دام حیله های شیطان نیفتیم... "وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ " و هر کس از یاد خدا رویگردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست (زخرف 36)
📚الانوار النعمانیه
💡@p_eteghaadi
◼️امام على عليه السلام :
◾️استَعِينُوا بهِ [أي بالقرآنِ ]على لأَْوائكُم؛ فإنَّ فيهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الداءِ، وهُو الكُفرُ والنِّفاقُ، والغَيُّ والضَّلالُ .
▪️در گرفتاريهاى خويش از قرآن كمك بگيريد ؛ زيرا در قرآن شفاى بزرگترين دردها ، يعنى درد كفر و نفاق و انحراف و گمراهى است.
📚نهج البلاغة : الخطبة 176
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۹۴
❓شبهه:
آیا شیعیان قاتلان امام حسین علیه السلام بودند؟
شیعیان خودشان امام حسین علیه السلام را دعوت کردند و خودشان او را کشتند و خودشان برایش نیز عزاداری می کنند !!!
✅ پاسخ این شبهه را در کلیپ بالا ببینید
💡@p_eteghaadi
❌ هر عقیده ای محترم نیست!
▪️عقیده گاوپرستی که با ادرار گاو خود را متبرک میکند محترم نیست !
▪️عقیده فاشیستها و آریاییها که به نژاد برتر اعتقاد دارند محترم نیست !
▪️عقیده نازیسم و یهود که همه مردم دنیا را به چشم حیوان میبینند محترم نیست !
▪️عقیده زرتشتیان که به غیر از خود همه را اهریمن میدانند محترم نیست !
▪️ عقیده سنیهای تکفیری که همه را کافر و مشرک میدانند محترم نیست !
▪️عقیده کسانی که به نام کوروش و زرتشت و انسانیت به مقدسات اسلامی اهانت میکنند محترم نیست !
▪️ آری ! هر عقیدهای محترم نیست حتی اگر ۸ میلیارد پیرو داشته باشد !
✍️ محمدباقر پزنده
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۹۵
❓متن پیام:
سلام تشکر از کانال خوبتون اگر خداوند قادر به آفرینش همه چیز است ایا می تواند موجودی هم قدرت و جاودانگی یکسان با خدا بسازد؟
✅ پاسخ:
1⃣ خدا یعنی خالق و غیر مخلوق.
پس معنی این جمله که:
آیا خدا می تواند عین خود را خلق کند؟
👈🏻 این است که آیا خدا می تواند موجودی خلق کند که مخلوق نباشد.
⁉️روشن است که این جمله دارای تناقض درونی است چون موجودی را که خلق کند مخلوق خواهد بود و معنی ندارد که موجودی هم مخلوق باشد هم مخلوق نباشد.
2⃣ اگر خدا مثل خود را بیافریند یا عین خودش خواهد شد و منطبق بر خود خواهد شد یا عین خودش نخواهد شد اگر عین خودش باشد که می شود خودش و دیگر دومی نخواهد بود و اگر عین خودش نباشد در آن صورت خدا نخواهد بود.
3⃣ خدا وجود صرف است و صرف الشیء ، دومی بردار نیست.
4⃣ آن خدای دومی که خدای اول آن را آفریده است اگر واقعا خداست پس باید واجب الوجود می بود و واجب الوجود بی نیاز از علت است در حالی که او در آفریده شدن محتاج خدای اول است.
🚫 پس واجب الوجود نیست، پس خدا نیست. یعنی از فرض خدا بودن آن خدا نبودن آن لازم می آید.
🤔در همه این جوابها نقظه مشترک یک چیز است و آن اینکه از فرض وجود خدای دوم و از فرض اینکه خدا مثل خود را بیافریند تناقض لازم می آید و تناقض دارای استحاله ذاتی است
یعنی: ذاتا امکان تحقق ندارد و به همین لحاظ مورد تعلق قدرت قرار نمی گیرد .
❌ برای روشن شدن موضوع به صورت گسترده تر حتما به لینک زیر مراجعه فرمایید
👈🏻🌐 منبع و مطالعه بیشتر
🌐 مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۹۶
❓شبهه:
چرا برای بزرگداشت عاشورا به روشهای علمی مانند مباحث نوشتاری اکتفا نمیشود؟ آیا برای زنده نگهداشتن یاد عاشورا لازم است حتماً گریه و سینه زنی و عزاداری کرد؟
✅ پاسخ:
🔴 بیشک بحث درباره شخصیت سیدالشهداء علیه السلام تشکیل میزگردها و کنفرانسها، سخنرانیها، نوشتن مقالات و پرداختن به دیگر امور فرهنگی، علمی و تحقیقاتی در این باره بسیار مفید و لازم است، اما این فعالیتها و اقدامات کافی نیست.
🔴 از نظر روانشناسی عواملی که در رفتار آگاهانه انسان مؤثر است صرفاً عوامل شناختی و معرفتی نیست، بلکه عوامل دیگری نیز در شکل دادن رفتارهای اجتماعی دخالت دارد.
توضیح اینکه دو دسته از عوامل در رفتارهای انسان نقش اساسی ایفا میکنند:
1⃣ دسته نخست عوامل شناختیاند که موجب میشوند انسان مطلبی را از مقولههای مختلف با استدلالهای عقلی، تجربی و ... متناسب با آن بفهمد و بپذیرد.
2⃣ دسته دوم عوامل انگیزشی هستند؛ احساسات، تمایلات، گرایشها، میلها، غرایز و عواطف سلسلهای از عوامل درونی و روانیاند که تاثیر آنها در رفتار ما چه بسا بیش از عوامل شناختی است.
با تحلیل رفتار یک فرد (فردی، خانوادگی، اجتماعی یا سیاسی)، به این حقیقت ميتوان پی برد که عامل اصلی صورت گرفتن آنها همین عوامل تحریک کننده و برانگیزاننده است.
🔴 بنابراین فعالیتهای آگاهانه انسان به دو عامل نیازمند است؛
نخست عاملی باید در درون انسان باشد تا وی را برانگیزاند. (همچون انرژی مکانیکی خودرو) که از این عامل میتوان با عناوینی چون میل، شور، شوق و علاقه تعبیر کرد؛
دیگری عامل شناختی است که همچون چراغ و روشنایی خودرو، راه را به انسان نشان میدهد و میفهمیم که چه کاری را انجام دهیم؟ آن کار چگونه باید صورت گیرد و انجام آن چه فایدهای در بردارد؟
🔴 بنابراین عوامل شناختی را میباید به دقت بررسی کرد و برای انجام هر کاری، معرفت و شناخت لازم را از طریق منابع متناسب آن به دست آورد.
اما باید دانست كه فقط شناخت کافی نیست تا انسان را به حرکت درآورد. عامل روانی دیگری نیاز است تا فرد را به سوی کار سوق دهد و او را برای انجام آن برانگیزاند.
🔺اینگونه عوامل که انگیزههای روانی نامیده میشوند، در مجموع میل به حرکت را در انسان پدید میآورند.
عشق به انجام کار را ایجاد میکنند و شور و هیجان میآفرینند. تا این عوامل نباشد، کار صورت نمیگیرد. حتی اگر انسان به یقین بداند که فلان ماده غذایی برای بدن او مفید است، تا اشتها نداشته باشد یا اشتهای او تحریک نشود، سراغ آن غذا نمیرود.
اگر اشتهای کسی کور شود یا به بیماریی مبتلا گردد که اشتها پیدا نکند، هرچه به او بگویند این ماده غذایی برای وی بسیار مفید است، تمایلی به خوردن آن پیدا نمیکند.
✔️ پس غیر از دانستن باید میل و انگیزه در درون انسان باشد.
〽️ مسائل اجتماعی و سیاسی نیز چنین حکمی دارد. هرچند شخص بداند فلان حرکت اجتماعی خوب و مفید است، تا انگیزهای نداشته باشد، آن را انجام نمیدهد.
🔴 حال پس از آنکه پذیرفتیم برای حرکتهای آگاهانه و رفتارهای انسانی دو دسته عوامل شناختی و انگیزشی لازم است و بعداز اینکه دانستیم حرکت سید الشهداء علیه السلام چه نقش مهمّی در سعادت انسانها داشته است در مییابیم که این شناخت به نوبه خود برای ما حرکت آفرین نمیشود.
🔅هنگامی دانستن و به یاد آوردن آن خاطرهها ما را به کاری مشابه کار امام علیه السلام و به پیمودن راه او وا میدارد که در ما نیز انگیزهای پدید آید و بر اساس آن ما نیز دوست داشته باشیم آن کار را انجام دهیم.
❗️بنابراین باید عواطف ما تحریک شود و احساساتمان برانگیخته گردد تا ما نیز بخواهیم کاری مشابه او انجام دهیم.
🔺تحقق چنین امری نیازمند دو دسته از عوامل است که جلسات بحث و گفتگو و سخنرانیها میتوانند بخش اول آن را تأمین کنند؛ یعنی شناخت لازم را به ما بدهند؛
✔️اما به عامل دیگری نیز برای تقویت احساسات و عواطف نیازمندیم.
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۹۷
❓سوال:
جديدا بر روی پيراهن عزاداری نام مبارك ائمه و شعارهای ديگر چاپ میشود، مسح آنها در هنگام سينه زنی و غيره، بدون وضو چه حكمی دارد؟
🔹آيت الله #مكارم: كسى كه وضو ندارد بنابر احتياط واجب حرام است اسم مبارك ائمه را مس نمايد
.
🔸آيات عظام #سيستاني و #شبیری: احتیاط مستحب است که اسم مبارک ائمه را بدون وضو لمس ننماید.
📌- کودکان در این مورد تکلیفی ندارند و لمس اسماء متبرکه برای آنها اشکال ندارد.
📌- مس شعارهای که اسماء متبرکه ندارند، مانند هیهات منا الذله، اشکال ندارد.
📌- مس اسامی غیر ائمه مانند یا علی اکبر، یا علی اصغر، یا ابوالفضل، اشکال ندارد.
📌- بنا فتوای مشهور مس کلمه «اللَّه» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسمی باشد مانند یا اباعبداللّه.
🏷 پینوشت:
توضيح المسائل مراجع م 319
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۹۸
❓متن پیام:
سلام
بعضیا شاید بگن امام حسین علیه السلام 1400 سال پیش تو یه اتفاقی اینطوری شهید شدند
چرا هرسال عزاداری گرفته میشه؟
آخه کجای دنیا برا یه نفر که مال 1400 سال پیشه عزاداری میکنند؟
اگه میخواین شعائر حسینی و مکتب حسینی رو رواج بدید خب همینطور توی سخنرانی ها توضیح بدید دیگه روضه و سینه زنی و عزاداری نمیخواد
✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوالات زیر کلیک کنید:
سوال ۱۴۶ / ۱۷۱ / ۱۹۶
✅پاسخ:
حوادث گذشته هر جامعهای، حامل تجربیات و درسهای گرانبهایی است که با زحمت بسیار و قیمت گزاف به دست آمده و میتواند در سرنوشت و آینده آن جامعه تأثیر عظیمی داشته باشد.
♦️برای استفاده از این سرمایهی با ارزش، باید این حوادث، همواره بازنگری، بازسازی و حفظ گردند.
یکی از این سرمایههای بینظیر واقعه کربلا است. در کلمات ائمه(علیهالسلام) تأکید بسیاری بر زنده نگهداشتن واقعه خونین کربلا و شهادت امام حسین(علیهالسلام) شده است که برای بهره برداری بیشتر نسلهای بشر، از درسها و عبرتهای این واقعه عظیم میباشد.
❗️از جهت دیگر، همه افراد، در مقابل کسانی که برای بیداری و بهبود زندگی آنان تلاش و جان فشانی کردهاند، وظیفه تشکر و قدرشناسی دارند و مجالس عزاداری حسین بن علی(علیهالسلام) به نوعی تشکر و قدردانی از رنجها و مرارتهایی است که آنحضرت و یارانش در راه بیداری و بصیرت بشریت متحمل شدند.
➕علاوه بر این، مجالسی که به منظور تعظیم و بزرگداشت و عزاداری سالار شهیدان کربلا همه ساله در سراسر جهان برگزار میشود، دارای آثار و برکاتی مانند:
ایجاد وحدت بین صفوف پیروان آنحضرت، آشنا شدن مردم با راه و رسم ائمه(علیهالسلام)، ایجاد پیوند قلبی با حجج الهی، اصلاح منکرات و ظلمهای موجود در هر جامعه و ... میباشد؛
〰که تعطیل شدن چنین مراسمی موجب محروم شدن از چنین مواهبی است.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۹۹
❓متن پیام:
چرا انسان آفریده شد؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام محمدی شاهرودی
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۰۰
❓متن پیام:
چطور در توبه و ترک گناه ثابت قدم باشیم؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام عالی
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰۱
❓شبهه :
سلام و درود بر امام حسین .
غریب بودن امام حسین از اینجا معلوم میشه که این احادیث رو به اون نسبت میدن چرا که امام حسین اهل عمل بود نه قلم فرسایی.
همانطور که وقتی قائم آل محمد بیاد یه گوشه نمیشینه و گریه نمیکنه بلکه با هر چی خرافه وخرافگویی است مبارزه میکنه.وحق مظلوم رو از این آخوندهای بی سواد و حاکمان زورگو میگیره.
ما هم اگه میخواهیم یار و یاور پیشوای خود باشیم باید راه اونو در پیش بگیریم !!!
✅ پاسخ:
🔵 کما اینکه پیداست این شبهه در کمپ سایبری منافقین یا اتاق فکر سلطنت طلب و کوروش پرست تولید شده و به دروغ از زبان یک شیعه نقل شده است.
⁉️ما سوالمون اینه که اگر شبهه افکن واقعا شیعه است؟
امام زمان (ع) رو از کجا شناختند؟
اگه نوشتار و قلم فرسایی علماء و آخوندها نبود چطوری امامشون رو میشناختند؟
اصلا اسمش رو هم میدونستند؟
از کجا اثباتش کردند؟
غیبتش رو از کجا معلوم کردند که بعد بگند وقتی بیاد چه میکنه؟
آیا غیر از علمای شیعه کسی حافظ این مطلب مهم بوده؟
🔍 اگه تاریخ میخونید ، تاریخ کاملا روشن و شفاف مسئله ی غیبت رو روشن کرده که اونم در کتابهای علمای شیعه یا همون آخوندایی که شما بی سواد قلمدادشون میکنید نوشته شده.
علاوه بر اینکه این یه مسئله ی تاریخیه، یه مسئله ی اعتقادی هم هست که بازم همون علماء و آخوندهای شیعه بودند که از این مهم صیانت کردند.
⁉️ راستی شما که به علمای شیعه اعتمادی ندارید لطف کنید بفرمایید که از کجا فهمیدید که امام حسین اهل عمل بودند نه قلم فرسایی؟
اگه بگید کتابهای تاریخی دانشمندان تاریخ ، نه علمای دین:
اونوقت ملاک درستی این کتاب ها چیه که کتاب های علمای دین که خودشون هم مورخ بودند غلطه ولی دانشمندان تاریخ درسته؟
هر چند همون دانشمندان تاریخی بیشترشون علمای دین بودند. راحت تر بگیم: راه شناخت امام زمان از کانال همین علمایی میگذره که شبهه افکن بهشون فحاشی میکند.
📌 اونوقت حرفهای امام زمان و امام حسین (علیهمالسلام) مگه جایی غیر از کتب علما هم وجود داره که بشه بهش استناد کرد؟
همین شکلی رو هوا نیاییم بگیم امام زمان علیه السلام که بیاد چه میکنه و چه نمیکنه.
📄 اما وظیفه ما:
امام زمان (ع) مرد عمله اما وقتی ظهور کنند.
البته این عمل همون گسترش عدل و از بین بردن ظلمه و گرنه در زمان خود حضرت علم و گفتار و نوشتار که تعطیل نمیشه.
🤔حالا که ظهور نکرده اند ما چه کنیم؟
بله ما هم باید خودمون رو به عمل کردن عادت بدیم تا به حرف زدن صرف. ولی غیر از عمل بشینیم و خیره بشیم به آسمون؟
نه حرفی، نه نوشته ای، هیچی؟!
💠 راه امام زمان (ع) فقط عمل فیزیکی تنها نیست. هم گفتار و نوشتاره و هم رفتاره. حداقل کاری که میتونیم بکنیم دعا کردن و نوشتن و صحبت در این زمینه است.
البته تا میتونیم عمل هم میکنیم. ولی این بدان معنی نیست که دعا و یا کار فرهنگی در قالب نوشتار رو بذاریم کنار.
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰۲
❓متن پیام:
سلام آیا میتونیم در بهشت اهل بیت (علیهالسلام) رو ملاقات کنیم؟
✅ پاسخ:
اسخ این سؤال را مى توان با توجه به آیه
69 سوره «نساء» به دست آورد.
🔅خداوند مى فرماید:
«وَ مَنْ یُطِعِ اللّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ»
«کسى که مطیع خدا و رسول او باشد [در رستاخیز] همنشین کسانى خواهد بود که خدا نعمت خود را بر آنان تمام کرده است»؛
💠 همان طور که در سوره «حمد» بیان شده است، کسانى مشمول این نعمتند که همواره در جاده مستقیم گام برمى دارند و کوچک ترین انحراف و گمراهى ندارند.
🔺آن گاه در توضیح این جمله و بیان کسانى که خداوند نعمت خویش را بر آنها تمام کرده است، به چهار طایفه اشاره مى کند، که در واقع ارکان چهارگانه این موضوع هستند، یعنى (پیامبران، راستگویان، شهیدان و صالحان و اینان رفیق هاى خوبى هستند)؛
🔺«مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً».
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi