💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام نامه امام زمان به اسحاق ۲مطلب دارد که بنظر قابل جمع بندی نیست یکی حرام بودن وخوردن اموال ما وجوهات و دیگری بخشش خمس برشیعیان تا ظهور لطفا اگر توضیحی است بفرمایید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
وجوب پرداخت خمس در زمان غیبت، از احکامی است که فقها درباره آن تا حد بسیار زیادی اتفاق نظر دارند، از جمله این فقیهان، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی هستند. تقسیم خمس به سهم امام(ع) و سهم سادت نیز مورد اتفاق همه فقهاء شیعه است
درمورد توقیع امام به سحاق بن یعقوب به نقل درس خارج فقه خمس آیه الله میرباقری است که به تاریخ 11 بهمن ماه سال 99 برگزار شده است، میپردازیم. ایشان در این جلسه در ادامه بررسی روایات تحلیل خمس به روایت اسحاق بن یعقوب پرداخته اند که مکاتبه معروفی از امام زمان است. در ادامه نیز ایشان به روایت عبدالعزیز بن نافع اشاره می کنند که بحث تحلیل خمس است لکن ناظر به شخص ثالث بوده است
محل استشهاد در این روایت شریفه این فرازی است که حضرت میفرمایند خمس برای شیعه مباح شده و شیعیان نسبت به خمس در تحلیل هستند و این تحلیل تا دوران ظهور است و ظاهر این بیان این است که مطلق خمس تحلیل شده است لذا به این فراز استشهاد شده است که امام زمان عجل الله فرجه الشریف مطلق خمس را تحلیل کرده اند.
به لحاظ دلالت دو نقطه ابهام در این روایت وجود دارد یکی اینکه سوال در این توقیع شریف ذکر نشده است و شاید سوال از خمسی بوده است که از اهل بیت علیهم السلام غصب میشده است مخصوصا که در بین سوالات قبلی و بعدی سوالات جزئی هم به نظر میرسد وجود دارد که در این صورت «ال» الخمس عهد است و اشاره به همان سوالی است که سائل پرسیده است لذا کلام حضرت مجمل خواهد بود که قدر متیقن آن همان خمسی است که قبل از ورود مال به ملک شیعه به اموال تعلق گرفته است.
اشکال دومی که به استدلال بیان شده است این است که تحلیل مربوط به خصوص مناکح است و لکن این اشکال را میتوان پاسخ داد که تعبیر به طیب ولادت اعم است و آثار وضعی اموال که تاثیر در طیب ولادت میگذارد را نیز میتواند شامل شود ولی اشکال اول به قوت خود باقی است.
B2n.ir/e25790
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
باتوجه به اینکه ما نمیدانیم خدوند مذکر است یا مونث پس بر اساس چه استدلالی ضمیر هُوَ در آیات قرآن به کاربرده شده است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
علّت اینکه خداوند در قرآن کریم از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده، این است که قرآن به زبان عربی نازل شده است، و استفاده از ضمیر مذکر برای خداوند متعال مطابق قواعد و ادبیات زبان عربی است؛ چون خداوند متعال نه مؤنث حقیقی است و نه مذکر حقیقی، و از موارد کاربرد قیاسی و سماعی مؤنث مجازی هم نیست، پس براساس قواعد زبان عربی برای ذات متعالی خداوند باید از ضمایر، اسامی و صفات به صورت مذکر(مجازی) استفاده نمود. علاوه بر این، نشانههای لفظی مذکر و مؤنث بیان کننده منزلت و جایگاه ارزشی نمیباشند.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام و ادب
چرا با وجود اینکه حدود ۱۵۰۰ سال از دین اسلام می گذرد
اما هنوز دین اسلام به طور کامل در جوامع اجرایی نشده است?
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اجرای کامل قوانین و احکام اسلامی از وعده های الهی است که در حکومت امام مهدی عج محقق خواهد شد .
حضرت شیوه درست بهره برداری از احکام را به مردم میآموزند و آن بخش از کتاب و سنت را که متروک و منزوی شده زنده میکنند. امام صادق علیه السلام در این باره میفرمایند: «خداوند اسلام را پس از خوار شدن بدو عزّت خواهد بخشید و پس از متروک ماندن احکام آن دوباره آن را زنده میکند و هرگونه بدعتی را به دست مهدی (عج) از بین خواهد برد و گمراهی را نابود و سنتهای اصیل را زنده خواهد ساخت».
حضرت مهدی (عج) پس از استقرار حکومت عدل جهانی تمام ویرانیهای ناشی از حاکمیت طاغوتهای ستمگر را آباد میسازد و اثری از خرابی و ویرانی باقی نخواهد گذاشت. راهها و جادهها را گسترش داده، مقررات خاص در این باره وضع خواهد فرمود. در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که در زمان حکومت حضرت مهدی (عج) در روی زمین هیچ ویرانی نمیماند مگر آنکه آباد میشود. همچنین در روایت آمده است که در آن هنگام راههای اصلی را بیش از پیش گسترش خواهند داد.
یکی از برنامههای حکومت امام مهدی (عج) اجرای کامل اصل مساوات است که به برکت آن زمینه تعدیل ثروتها فراهم میشود و کالاهای مورد نیاز مردم به صورت عادلانه در بین همه افراد تقسیم خواهد شد و از تراکم ثروت و احتکار جلوگیری میشود. در پی اجرای این برنامه هیچ فرد محتاج و تهیدستی باقی نخواهد ماند.
برقراری عدالت در سرتاسر عالم و ریشه کن کردن بیداد و تبعیض و بی عدالتی از اهداف اصلی حکومت حضرت مهدی (عج) است. به این دست آورد مهم، در اغلب روایتهایی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده، تصریح شده است و حتی در این روایات بر دعوت به توحید و مبارزه با شرک و کفر به اندازه ایجاد عدالت و اجرای آن تأکید نشده است. در سخنی از امام رضا علیه السلام آمده است: خداوند متعال به دست حضرت مهدی (عج) زمین را از هر ستمی پاک میکند و احدی جرأت ستم کردن به دیگری را پیدا نخواهد کرد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام من راجب تفسیر آیه ۳۱ سوره توبه سوال داشتم
من داشتم تفسیر نور از حاج آقا قرائتی رو میخوندم که دیدم توی پیام های تفسیر نوشته اند که اطاعت بی قید و شرط از غیر خدا ، نوعی عبادت غیر خداست
الان ما داریم از مرجع تقلید اطاعت و احکام رو از روی آنها تقلید میکنیم
الان ما داریم اونها رو پرستش میکنیم ؟ این کار گناهه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تقلید از مرجع علمی در احکام فقهی یکی از روش های عمل کردن به احکام اسلامی است .
راه اول آن است که خودت متخصص در استنباط احکام شوید و نتیجتا به تشخیص خود عمل کنید. هر چند کار ساده ای نیست و نیازمند تلاش فراوان است تا بتوانید مجتهد شوید.
راه دوم عمل به احتیاط است، یعنی در مواجهه با مسائل به طوری عمل کنید که مطمئن باشید به وظیفه شرعی خود عمل کرده است. که آن هم در بسیاری از موارد، تشخیص احتیاط مشکل است و بررسی نظرات مختلف به راحتی امتحان پذیر نیست.
بنابراین شما در تبعیت از مرجع تقلید خود، اطاعت بی قید و شرط ندارید، بلکه مانند مراجعه به پزشک و متخصص در هنگام بیماری به فرد متخصص در این حیطه مراجعه میکنید، چنانچه مصرف دارو و درمان بیماری نیز به معنی اطاعت بی قید و شرط از پزشک و شرک نخواهد بود.
🆔 @P_Shobahaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه
🔹پیروی از پیامبر اعراب یا پیامبر ایرانیان
✍️ وقتی خودمون پیامبری مثل #زرتشت داریم چرا باید از پیامبر و دین اعراب تبعیت کنیم؟
🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️آیا مراجعه به دعانویس و پرداخت پول برای حل مشکل اشکالی دارد؟
#استاد_وحیدپور
🆔 @p_eteghaadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا نمی شود تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را مشخص کرد؟
🎤حجةالاسلام راجی
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام ، من ۶۲ سال سن دارم تا حالا و انشاالله که در بقیه عمرم هم نمازم و عبادت های مستحبی ام را بجا میارم ولی از خدا یک گله دارم که.میگوید بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را ولی تو این ۶۲ سال هیچ کدام از این دعا های من استجابت نشده ؟بعضها میگویند خدا بخاطر این دعاها در بهشت تو ارج میدهد، ولی من برا رسیدن به حاجاتم در این دنیا دعا میکنم ! اگه کسی الآن گرسنه باشه کی باید به او غذا داد الآن یا اون دنیا ؟بعضی ها میگویند شاید این حاجت به مصلحت شما نیست اگه نیست پس چرا خدا میگوید دعا کنید؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
به علت عدم آگاهی از باطن هستی و حقیقت غیبی، گاهی می پنداریم كه خیر ومصلحت ما در تحقق و برآورده شدن حاجتی یا دفع مشكل و مانعی است، در حالی كه اگر حجاب حقیقت كنار رود و آینده برای ما حاضر و روشن گردد، از تقاضا و درخواست خود منصرف می شویم.
قرآن كریم می فرماید:«عسی أن تكرهوا شیئا و هو خیر لكم و عسی أن تحبوا شیئا و هو شرّ لكم؛ چه بسا چیزی را خوش ندارید، در صورتی كه برای شما خوب است، و چه بسا چیزی رادوست دارید كه برای شما بد است».
از روایات استفاده می شود كه هیچ دعایی بی اثر نیست و هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد، پس در واقع هر دعائی به استجابت می رسد ، اما گونه های استجابت آن مختلف است. امام سجاد(ع) می فرماید: «دعای مؤمن یكی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را كه می خواست به او برسد، از وی می گرداند»
بنابراین انسان مؤمن در هیچ حالی نباید از دعا مأیوس شود، چه دعایش مستجاب گردد یا به عللی به اجابت نرسد و یا اجابت آن به تأخیر افتد، چون اولا دعا عبادت، بلكه مخ عبادت است و موجب تكامل روحی و معنوی و تقرب به ذات الهی می گردد. ثانیا در هر صورت و با هر حالی كه باشد.حتی دعای اشخاص فاسق و گناهكار بر جسم و جان و زندگی آنان تأثیر مثبت دارد. همان دعای مستجاب نشده وقتی تكرار شد و روی هم انباشته گردید، آثار نیكی در روح او ایجاد و در سرنوشتش تأثیر سازنده ای دارد. پیامبر اكرم(ص) می فرمود: «خدا رحمت كند بنده ای را كه حاجت خود را از خدا بخواهد و در دعا پافشاری كند؛ چه حاجتش برآورده شود و چه نشود» در حدیث دیگری از حضرت نقل شده :«هیچ مسلمانی نیست كه به درگاه خدا دعا كند جز آن كه دعایش مستجاب می شود، منتها گاهی اثر آن را دیر یا زود در دنیا می بیند و گاهی سبب كفاره گناهان او می شود و گاهی نیز خداوند او را برای آخرتش ذخیره می گردد »
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام
خداقوت
۲تا سوال داشتم
یکی این که شیطان کی و توسط چه کسی به هلاکت میرسه
دوم اینکه در زمان ظهور امام زمان که همه چیز گل و بلبل هست چه کسی و برای چی امام زمان رو به شهادت میرسونه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
روایات درباره سرانجام شیطان ، متفاوت است؛ اما در برخی گفته شده است نابودی وی به دست حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) رخ خواهد داد.
از وهب بن جمیع نقل شده که گفت: از حضرت صادق (علیهالسّلام) دربارۀ این گفته ابلیس پرسیدم که: «"پروردگارا! پس مرا تا روزی که خلایق برانگیخته شوند، مهلت ده. " خداوند سبحانه و تعالی فرمود: "البته تو از مهلت داده شدگانی تا به روز و هنگام معلوم"» آن، چه روزی خواهد بود؟ فرمود: «آیا گمان میکنی آن روز رستاخیز بزرگ است؟ هرگز! بلکه خداوند سبحانه و تعالی او را تا روزی که قائم ما قیام کند، فرصت داده است. آن گاه (قائم ما) از پیشانیاش او را گرفته، گردنش را خواهد زد. آن هنگام روز وقت معلوم است.»
بعید نیست مقصود از روایت، این باشد که با روشن شدن حقایق در عصر ظهور و رشد بسیار بالای عقلانی در آن عصر، دیگر مجالی برای اغوای شیطان باقی نخواهد ماند و عملا خلع سلاح و نابود میشود و این، پایان مهلت او است.
در مورد وضعیت جهان پس از ظهور، اولاً: اینگونه نیست که مردم بعد از ظهور گناه نکنند؛ چرا که انسان گذشته، امروز و آینده از نظر اختیار و اراده و خواهشهای نفسانی تفاوتی با هم ندارد. آنچه جامعه بعد از ظهور را از جوامع دیگر ممتاز میکند، این است که جو غالب جامعه در زمان حکومت امام مهدی(ع) دینداری است.
ثانیاً: پاداش و مجازات خداوند به افراد، به تناسب موقعیتهای زمانی و مکانی آنان تغییر مییابد: «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها»؛ خداوند هیچ کس را جز به مقدار توانایى که به او داده تکلیف نمىکند.
بر این اساس اگر فردی بعد از ظهور و روشن شدن کامل حقایق گناه کوچکی مرتکب شود، شاید مجازات او از مجازات فردی که در زمان غیبت، گناه بزرگی را مرتکب شده بیشتر باشد.
همین که در روایات گفته شده حد اجرا میشود و قوانین به شکل کامل پیاده میشوند، نشان از وجود افراد خطاکار است.
🆔 @P_Shobahaat
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار
چرا اینقدر امامزاده در ایران هست به خصوص اصفهان و چرا اکثرا منسوب به امام موسی کاظم ع هستن ایشان که بیشتر عمر بابرکتشان را زندان بودند.
سوال۲،چگونه وجود پيامبر ص را میشود با زبان ساده ثابت کرد برای کسانی که می گویند فقط خدا
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
امامزادهها و سادات علوی در چند مرحله وارد ایران شدهاند. بار اول در زمان حکومت حجاج بن یوسف بود که شیعیان زیادی همراه گروهی از امامزادهها که از ظلم او فراری بودند وارد ایران شدند.
بار دوم در دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) بود که گروهی از شیعیان و امامزادهها همراه حضرت و سپس همراه کاروان حضرت معصومه(س) به ایران آمدند.
بار سوم در زمان قیام علویون بر ضد بنیعباس بود که بهدلیل آزارهای بنیعباس ناگزیر شدند به کشورهای شرقی از جمله ایران پناه ببرند. اما بیشترین تعداد امامزادههایی که در کشور از دنیا رفته و دفن شدهاند، حدود سال 250 هجری (دوران حسن بن زید) به ایران آمدهاند».
آیت الله جوادی آملی در اینباره می گوید:
این امامزادهها نسبت به ما حق حیات دارند یعنی ما تشیعمان را، ولایتمداریمان را و پیروی اهل بیت را از این امامزادهها داریم. وظیفه ما در برابر امامزادگان همان وظیفهای است که نسبت به عترت طاهرین علیهالسلام داریم. اجلال اینها، تکریم اینها، تجلیل و تعظیم اینها جزء شعائر اسلامی است و همانند قرآن اینها برای ما محترمند و قداست دارند. اگر قرآن اساس دین ماست خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین هستند.
در مورد ضرورت بعثت پیامبران:
امام علی(ع) در بیان فلسفه بعثت بر این نکته توجه میدهد که بی وجود پیامبران مردم از سود و زیان خود آگاه نمیشوند و حق بندگی را به جای نمیآورند، پیامبران با آوردن شریعت و آگاه ساختن مردم از امر و نهی خدا، راه رستگاری و خوشبختی را به آنان نشان دادند و با اشاره به پاداش و عقوبت اخروی «مبشرین و منذرین» راه رسیدن به این مقصود را هموار ساختند.
ابن سینا در کتاب شفا، درباره ضرورت ارسال پیامبران مطالبی دارد که خلاصهاش چنین است: انسان در زندگی با حیوانات تفاوت دارد و دارای زندگی اجتماعی است. هر کدام از انسانها قسمتی از نیازهای زندگی را به عهده میگیرند و چون قهراً باید با هم زندگی کنند و دارای داد و ستد باشند، به قانون نیازمندند، قوانینی که مطابق با عدالت و تأمین کننده حقوق تمام انسانها باشد. حال که انسان به قانون احتیاج دارد، اگر قانونگذار خود وی باشد دو اشکال پیش میآید:
انسان احاطه به تمام مصالح و مفاسد ندارد.
هر کس ممکن است در مقام قانونگذاری مصالح و منافع خود را در نظر بگیرد و طبعاً قانون را به دل خواه خود وضع کند؛ چرا که خودخواهی فطرتاً در انسان وجود دارد.
پس ضروری است، از طرف خداوند متعال که عالم؛ قادر و حکیم است، قانونی برای بشر تنظیم شود که در معاملات و داد و ستدها و زندگی وی عدالت اجتماعی را تأمین نماید. و از آنجا که خدای متعال موجودی مجرد است و بالاتر از آن است که با انسانها تماس و ارتباط داشته باشد، پس باید انسان کاملی که از عالم غیب مطلع و حقایق به او وحی میشود، واسطه بین انسان و خدا باشد و حقایق و قوانین واقعی را به بشر ابلاغ کند. طبیعی است که در قانون خداوند دو اشکال فوق نیست؛ زیرا که خداوند در این قانون حظ و بهرهای ندارد تا بگوییم به نفع خود، قانون وضع میکند، و همچنین به تمام شئون عالم و مصالح و مفاسد احاطه کامل دارد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام
خسته نباشید
یه شبهه ذهن منو خیلی درگیر کرده و از هر کس میپرسم برا برطرف نمیشه!
خداوند متعال قبل از به دنیا آمدن هر انسانی سرنوشت شو تا مرگش میدونه چی میشه
پس اختیار انسان چجوری با حکم خدا مساوی هست؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اگر علم خدا به اين تعلق گيرد كه فلان آدم به زودى فلان عمل را به اختيار و اراده خود انجام مى دهد، و يا به خاطر عملى اختيارى، شقى مى شود، چنين علمى باعث نمى شود مگر صدور اختیاری و ارادی فلان عمل را از فلان انسان. به همین دلیل است که انسان در همین دنیا نیز از سوی دیگران نسبت به ظلم و جنایتش مؤاخذه می گردد؛ چه رسد به آخرت.
با این توضیحات واضح است که علم پيشين الهی، هرگز موجب «جبر» و سلب آزادى از انسان نمى شود.
فرض کنید بسيارى از استادان و دبيران بخوبى مى توانند آينده شاگردان خود را پيش بينى كنند؛ معلّمى كه از اندازه كار و كوشش و آمادگى شاگردان براى امتحان آگاهى كامل دارد، مى تواند «قبول» و يا «مردود» شدن بسيارى از آنها را پيش بينى كرده و نظر قاطع دهد.
علم خدا به اعمال ما، با اختیارمان منافاتی ندارد و ما با اعمال اختیاری خود سعادت و شقاوت خویش را رقم می زنیم؛ لذا خداوند انسانها را در قیامت به دو دسته تقسیم کرده و در آیه 106 سوره هود می فرماید: «فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا»؛ (آنها كه شقاوتمند شدند) و در آیه 108 سوره هود مى گويد: «أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا»؛ (اما آنها كه سعادتمند شدند). اگر شقاوت و سعادت ذاتى بود مى بايست گفته شود «اما الاشقياء و اما السعداء» و مانند آن. اين آيات مى گويند: در آن روز گروهى در پرتو اعمالشان سعادتمند و گروهى بخاطر اعمالشان شقاوتمندند و خدا مى داند چه كسانى به اراده خود و به خواست و اختيار خود در طريق سعادت گام مى نهند و چه گروهى با اراده خود در مسير شقاوت گام مى نهند.
🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ جویای حق بودن در سیره اهل بیت علیهم السلام
چرا حضرت فاطمه زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپسگیری فدک اقدام کردند؟
از زبان شهید مطهری
◾️ به مناسبت ایام شهادت پاره تن رسولالله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها
🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «بزرگترین چالش شیعیان»
👤 استاد #پناهیان
⁉️ آیا بعد از ظهور به امام زمان ایمان میآوریم؟
🆔 @p_eteghaadi
🔘 متن شبهه :
مگر نمیگویند حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما الگو برای زنان هستند و مراقب بودند نامحرم صداشان را نشنود یا بوی آنها را حس نکند پس چطوری رفتند در بین مردان در مسجد و خطبه خواندند و گریه کردند؟!
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ سخنرانی زن برای مردان به جهت روشنگری و هدایت اشکالی ندارد.
2️⃣ جایی که برای دفاع از حق و دین خدا باشد فرقی بین زن و مرد نیست و باید زن و مرد دفاع کنند حتی اگر زن مجبور باشد در بین مردان سخنرانی کند.
3️⃣ طبق آیات و روایات اگر به کسی ظلم و ستم شود او میتواند ادعای دادخواهی و ادعای دفاع از حقش کند و از بدی ظالم بگوید فرقی ندارد زن باشد یا مرد باشد. «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ؛ خدا دوست ندارد کسی بدی دیگری را بگوید مگر کسی که به او ظلم شده است»[نساء/148].
4️⃣ پس اگر زنی که به او ظلم شده است و حق او را ضایع کردهاند برای گرفتن حقش بیاید و در بین مردان صحبت کند و ادعای حقش را کند جایز است.
5️⃣ علاوه بر همه اینها حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما با اینکه در شرایط ضرورت بودند و وظیفهای جز دفاع از دین خدا و ولی خدا نداشتند، و در حق آنها ظلم شده بود و باید حقشان را طلب میکردند، باز با این وجود تمام شرایط را رعایت کردند یعنی طوری صحبت کردند که انگار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم صحبت میکند. یا وقتی حضرت زینب سلام الله علیها خطبه میخواند انگار امیرالمومنین علی علیه السلام است که خطبه میخواند.
6️⃣ با توجه به ابتدای خطبه فدکیه وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها از خانه خارج میشدند با حجاب کامل و با همراهی چند زن از یاران و آشنایان خود بودند که اطراف او را گرفته بودند تا کسی بدن او را نبیند و وقتی وارد مسجد شدند مقابل او پردهای آویختند و حضرت به آن خانمها فرمود دور او حلقه زنند تا کسی او را نبیند بعد شروع به خطبه خواندن نمودند.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام مگه ن اینکه حضرت علی اینقدر دارا بود ک نخلستان میبخشید و پسرش امام حسن در خونش ب روی همه باز بود،حالا تو ماجرای عقیل یعنی حضرت خودش نمیتونس از مال خودش ب بچه های برادرش غذا بده ک عقیل مجبور بشه بره بیت المال طلب کنه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
برای ارائه پاسخ دقیق، لازم است ماجرای کمک خواستن عقیل از علی(ع) را گزارش کنیم. گزارشههای تاریخی در این زمینه میگوید: «عقیل خدمت امام علی(ع) آمد و گفت: به من چیزى بده تا بدهکاریهایم را بپردازم. زودتر مرا رها کن تا از خانهات بروم. على(ع) فرمود: اى ابا یزید! چه اندازه بدهکارى؟ گفت: صد هزار درهم؛ حضرت فرمود: به خدا قسم که من چنین پولى ندارم، ولى مىتوانى صبر کنى تا سهم من از بیت المال داده شود و آنرا با تو تقسیم کنم، و اگر براى اهل خانه چیزى لازم نبود همه آنرا به تو مىدادم». عقیل گفت: بیت المال در دست تو است و تو مرا وعده به سهم خود از بیت المال مىدهى؟ تازه سهم تو چه اندازه است، و اگر همه آنرا به من دهى چه خواهد بود؟ امام على گفت: «من و تو نسبت به اموال بیت المال مثل دیگر مسلمانان هستیم...».
با توجه به متن فوق، چند نکته قابل ذکر است.
۱. مبلغ مورد درخواست عقیل نسبتاً زیاد بود.(صد هزار درهم)
۲. امام(ع) ظاهراً چنین پول نقدی نداشت.
۳. امام(ع) پذیرفته بود که با گرفتن سهمش از بیت المال آنرا با عقیل تقسیم کند، و در صورت عدم نیاز خانواده تمام آنرا به وی دهد.
۳. توقع عقیل از امام(ع) این بود که از بیت المال آن مبلغ را به وی بدهد.
براین اساس امام علی(ع) در ایام خلافت خود اموال شخصی قابل توجهی نداشتند که بتوانند اضافه بر تأمین مخارج افراد واجب النفقه خود، مبالغ سنگینی را به عنوان قرض یا هدیه به دیگران بدهند.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
از کجا معلوم خدا وجود دارد؟اگر وجود دارد از کجا معلوم که او فرستاده و پیامبر داشته و ادیان به خدا مربوط هستن؟اگر ادیان مربوط به خدا باشند،از کجا معلوم که اسلام دین حق و حقیقت باشد؟اگر اسلام دین حق و حقیقت باشد از کجا معلوم تشیع از تسنن برتری دارد؟اگر شیعه حق و حقیقت است پس از کجا مشخص که منجی موعود و حیات مردی ۱۳۰۰ ساله که ذره ای پیر و سالمند و ناتوان نمیشود؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
با سلام
به تک تک سوالات شما در کانال پاسخ داده شده است.
و بهتر است برای دست یافتن به نتیجه شفاف، به ترتیب ، درباره هر سوال تحقیق کنید، یعنی ابتدا دلایل اثبات وجود خدا را مطالعه کنید،سپس ضرورت بعثت انبیا،بعد از آن دلایل ختم نبوت، سپس مباحث مربوط به ولایت و امامت و پس از آن مهدویت .
در جایی که هنوز در مورد اثبات وجود خدا تردید دارید شاید پاسخ های مباحث مهدویت برای شما قانع کننده نباشد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام
خدا زن هست یا مرد؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
درباره خداوند متعال مسئله جنسيت مطرح نيست زيرا خدا جسم و جنس ندارد كه مذكر يا مونث باشد . مذکر يا مونث بودن، مربوط به موجوداتي است که داراي جسم و جنس بوده و توليد مثل دارند در حالي که خدا از جسم و عوارض جسماني منزه مي باشد .
زن یا مرد بودن از صفتها و ویژگیهای آدمی و حیوانات است. خدا نه زن است و نه مرد. ما چون چشممان به دیدن موجودات دنیا عادت کرده است، گاه خیال میکنیم که خدا هم مثل موجودات دنیایی دست و پا یا چشم و گوش دارد و یا زن یا مرد است. هیچ یک از این فکر و پندارها درست نیست. خدا برتر از این حرفهاست و ویژگی آفریدههایش را نباید به او نسبت داد.
زن و مرد بودن هم برای او بی معناست. او آفریننده زنها و مردها و نرها و مادههاست و خودش نه زن است نه مرد. خدا، خداست همان طور که خودش در قرآن فرموده است، هیچ چیز مثل او نیست.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام.در سوره انعام اسم پیامبران زیادی اومده،چرا اسم حضرت محمد نیومده؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ترتیب اسامی انبیا در آیات قرآن بر اساس حکمتی است که از سوی خداوند تنظیم شده است؛ زیرا خداوند حکیم کار لغو و بیهوده ای انجام نمی دهد هر چند دیگران از درک و فهم کار او عاجز و ناتوان باشند.
خداوند این پیامبران را در سه مجموعه ای از معانی قرار داده است، اما باید دانست که در این سه آیه، از جهت زمان و از جهت مقام و منزلت رعایت ترتیب نشده است براى این که مىبینیم انبیاى بعد از اسماعیل را قبل از وى ذکر نموده و هم چنین عدهاى از انبیا را بر نوح، موسى و عیسى که به نص قرآن کریم افضل از آنهایند مقدم داشته است.
نام رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) چهار بار در قرآن و در سوره های زیر آمده است:
آل عمران، آیه 144 ؛ سوره احزاب آیه ۴۰؛ سوره محمد آیه ۲؛ سوره فتح آیه ۲۹
خدای تعالی در قرآن مجید احترام خاصی برای آن حضرت و نام آن حضرت قائل شده و ادب محاوره را درباره ایشان رعایت کرده و با اینکه از انبیاء گذشته با نامهایشان همچون «یَا آدَمُ» و «یَا نُوحُ» و «یَامُوسیَ» خطاب کرده، ولی پیامبر اکرم (ص) را با عناوینی همچون «یأَیُّها النَّبی» و «یأَیُّها الرَّسُول» خطاب میکند و به مسلمانان نیز تاکید میکند که پیامبر اکرم (ص) را با تجلیل و تکریم مورد خطاب قرار دهند: «لَّاتجْعَلُواْ دُعَاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعَاءِ بَعْضِکُم بَعْضًا».
عدد پیامبرانى که نام آنها صریحاً در قرآن مجید آمده است، فقط 26 نفر است و آنها عبارت اند از: آدم، نوح، ادریس، صالح، هود، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یوسف، لوط، یعقوب، موسى، هارون، شعیب، زکریا، یحیى، عیسى، داوود، سلیمان، الیاس، الیسع، ذوالکفل، ایوب، یونس، عزیر، و محمّد(صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین). ولى علاوه بر این 26 پیامبر بزرگ، پیامبران دیگرى نیز هستند که در قرآن بدون ذکر نام اشاره به آنها شده است.
قرآن کتاب سیره و تاریخ یا معجم افراد نیست تا در آن به دنبال زندگینامه انبیا و فهرست کردن نامهاى ایشان باشد؛ بلکه کتاب هدایت و تعلیم و تربیت و تزکیه و تذکر است، و این هدف با ذکر همین مقدار از نام و سرگذشت انبیاى سلف و انسانهاى کامل، محقق میشود و اگر نیازى به ذکر بیش از آن در قرآن کریم بود، حتماً ذکر میگردید.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام میخواستم درباره قانون جذب بپرسم آیا مورد تائید اسلام هست یاخیر؟❤️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
قانون جذب معتقد است تمام چیزهایی که تصور کرده و بر آنها تمرکز میکنیم، به سوی ما جذب خواهند شد و آنها را به دست خواهیم آورد!
با آنکه نکات مثبتی؛ مانند توجه به مفهوم کلیدی «امید» در این قانون نهفته است که میتواند به نشاط، طراوت و بالندگی روحی بیانجامد، اما نمیتوان این قانون ادعایی را کاملاً منطبق با آموزههای اسلامی و نیز یافتههای تجربی دانست.
این قانون مسلماً عمومیت ندارد، ترویجکننده انسانمحوری و آرزوپروری است، تفاوتی میان آرزوهای مثبت و اخلاقی با خواستههای منفی و غیر اخلاقی نمیگذارد و در نهایت ناهمخوان با روایاتی است که صریحاً اعلام میکنند که یکی از دلایل شناخت خدا آن است که انسان با تمام تمرکزها، برنامهریزیها و هدفگذاریها به آرزوی خود نخواهد رسید و همین عدم موفقیت در پارهای از موارد، خود بهترین دلیل بر آن است که خواست انسان تابع کوچکی از خواست خدا است.
در قرآن به صورت مشخص، ارزش تفکر در آیات آفاقی و انفسی بارها اعلام شده است:
«یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض».
«أَ وَ لَمْ یَتَفَکَّرُوا فی أَنْفُسِهِم».
اما قانون جذب نه تنها انسان را به فضایل اخلاقی رهنمون نمیشود، بلکه یکی از خطرناکترین امیال انسانی؛ یعنی «آز و طمع» را فعال نموده و بر ساحتهای متعالی روح انسان حکمفرما میکند. این میل اگر در وجود انسان فعال گردد، عقل را که یکی از ارزشمندترین قوای انسانی است تضعیف میکند. علی(ع) میفرماید: «بیشترین زمین خوردنهای عقل مربوط به جاهایی است که برق طمع جستن میکند.
مردی به امام علی(ع) گفت: خدا را چگونه شناختی؟! فرمود: با از بین رفتن تصمیمها و به نتیجهنرسیدن فعالیتها! تصمیمی گرفتم و مشکلی پیش آمد که نتوانستم آن را عملی کنم و با جدیت به کاری پرداختم، اما قضا بر این بود که به هدفم نرسم و از این راه به این نتیجه رسیدم که تدبیر عالم به دست فردی غیر از خودم است!
🆔 @P_eteghaadi
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️آیا بعد از ظهور امام زمان (عج) هیچ ظلمی نمیشه؟
🔹آیا در زمان ظهور گناه واقع میشه؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه
✍️ خدا این قد مهربونه به خاطر دو تار مو کسی رو جهنم نمیبره
❇️ پاسخ را ببینید
🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 چرا دین عربیه؟
چرا دین ایرانی نداشته باشیم؟
✍️ یکی از شبهاتی که ملحدین زیاد مطرح میکنن اینه که:
چرا دین ما باید عربی باشه؟
چرا اسلام عربیه؟
♨️ این شبهه رو به شکل های متفاوتی مطرح میکنن،
مثل اینکه
چرا امام فارس نداریم، چرا پیامبر فارس نداریم، چرا امام ایرانی نداریم؟
چرا همه ی پیامبر ها عرب بودن؟
چرا ما که زرتشت رو داریم که پیامبر ایرانی بوده، باید از پیامبر عرب ها پیروی کنیم؟
✅ پاسخگو: امیر حسین ملا حسنی
🆔 @p_eteghaadi