eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
22هزار دنبال‌کننده
298 عکس
632 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 | متن پیام: سلام خداقوت ۲تا سوال داشتم یکی این که شیطان کی و توسط چه کسی به هلاکت میرسه دوم اینکه در زمان ظهور امام زمان که همه چیز گل و بلبل هست چه کسی و برای چی امام زمان رو به شهادت میرسونه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ روایات درباره سرانجام شیطان ، متفاوت است؛ اما در برخی گفته شده است نابودی وی به دست حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) رخ خواهد داد. از وهب بن جمیع نقل شده که گفت: از حضرت صادق (علیه‌السّلام) دربارۀ این گفته ابلیس پرسیدم که: «"پروردگارا! پس مرا تا روزی که خلایق برانگیخته شوند، مهلت ده. " خداوند سبحانه و تعالی فرمود: "البته تو از مهلت داده شدگانی تا به روز و هنگام معلوم"» آن، چه روزی خواهد بود؟ فرمود: «آیا گمان می‌کنی آن روز رستاخیز بزرگ است؟ هرگز! بلکه خداوند سبحانه و تعالی او را تا روزی که قائم ما قیام کند، فرصت داده است. آن گاه (قائم ما) از پیشانی‌اش او را گرفته، گردنش را خواهد زد. آن هنگام روز وقت معلوم است.» بعید نیست مقصود از روایت، این باشد که با روشن شدن حقایق در عصر ظهور و رشد بسیار بالای عقلانی در آن عصر، دیگر مجالی برای اغوای شیطان باقی نخواهد ماند و عملا خلع سلاح و نابود می‌شود و این، پایان مهلت او است. در مورد وضعیت جهان پس از ظهور، اولاً: این‌گونه نیست که مردم بعد از ظهور گناه نکنند؛ چرا که انسان گذشته، امروز و آینده از نظر اختیار و اراده و خواهش‌های نفسانی تفاوتی با هم ندارد. آنچه جامعه بعد از ظهور را از جوامع دیگر ممتاز می‌کند، این است که جو غالب جامعه در زمان حکومت امام مهدی(ع) دینداری است. ثانیاً: پاداش و مجازات خداوند به افراد، به تناسب موقعیت‌های زمانی و مکانی آنان تغییر می‌یابد: «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها»؛ خداوند هیچ کس را جز به مقدار توانایى که به او داده تکلیف نمى‏کند. بر این اساس اگر فردی بعد از ظهور و روشن شدن کامل حقایق گناه کوچکی مرتکب شود، شاید مجازات او از مجازات فردی که در زمان غیبت، گناه بزرگی را مرتکب شده بیشتر باشد. همین که در روایات گفته شده حد اجرا میشود و قوانین به شکل کامل پیاده میشوند، نشان از وجود افراد خطاکار است. 🆔 @P_Shobahaat
💬 | متن پیام: سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار چرا اینقدر امامزاده در ایران هست به خصوص اصفهان و چرا اکثرا منسوب به امام موسی کاظم ع هستن ایشان که بیشتر عمر بابرکتشان را زندان بودند. سوال۲،چگونه وجود پيامبر ص را می‌شود با زبان ساده ثابت کرد برای کسانی که می گویند فقط خدا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ امامزاده‌ها و سادات علوی در چند مرحله وارد ایران شده‌اند. بار اول در زمان حکومت حجاج بن یوسف بود که شیعیان زیادی ‌همراه گروهی از امامزاده‌ها که از ظلم او فراری بودند وارد ایران شدند. ‌ بار دوم در دوران ولایت‌عهدی امام رضا‌(ع) بود که گروهی از شیعیان و امامزاده‌ها همراه حضرت و سپس همراه کاروان حضرت معصومه‌(س) به ایران آمدند. ‌بار سوم در زمان قیام علویون بر ضد بنی‌عباس بود که به‌دلیل آزارهای بنی‌عباس ناگزیر شدند به کشورهای شرقی از جمله ایران پناه ببرند. اما بیشترین تعداد امامزاده‌هایی که در کشور از دنیا رفته و دفن شده‌اند، حدود سال 250 هجری (دوران حسن بن زید) به ایران آمده‌اند». آیت الله جوادی آملی در اینباره می گوید: این امامزاده‌­ها نسبت به ما حق حیات دارند یعنی ما تشیع‌مان را، ولایت­مداری‌مان را و پیروی اهل بیت را از این امامزاده‌­ها داریم. وظیفه ما در برابر امامزادگان همان وظیفه‌­ای است که نسبت به عترت طاهرین علیه‌السلام داریم. اجلال این­ها، تکریم این­ها، تجلیل و تعظیم این­ها جزء شعائر اسلامی است و همانند قرآن این­ها برای ما محترمند و قداست دارند. اگر قرآن اساس دین ماست خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین هستند. در مورد ضرورت بعثت پیامبران: امام علی(ع) در بیان فلسفه بعثت بر این نکته توجه می‌دهد که بی وجود پیامبران مردم از سود و زیان خود آگاه نمی‌شوند و حق بندگی را به جای نمی‌آورند، پیامبران با آوردن شریعت و آگاه ساختن مردم از امر و نهی خدا، راه رستگاری و خوش‌بختی را به آنان نشان دادند و با اشاره به پاداش و عقوبت اخروی «مبشرین و منذرین» راه رسیدن به این مقصود را هموار ساختند. ابن سینا در کتاب شفا، درباره ضرورت ارسال پیامبران مطالبی دارد که خلاصه‌اش چنین است: انسان در زندگی با حیوانات تفاوت دارد و دارای زندگی اجتماعی است. هر کدام از انسان‌ها قسمتی از نیازهای زندگی را به عهده می‌گیرند و چون قهراً باید با هم زندگی کنند و دارای داد و ستد باشند، به قانون نیازمندند، قوانینی که مطابق با عدالت و تأمین کننده حقوق تمام انسان‌ها باشد. حال که انسان به قانون احتیاج دارد، اگر قانون‌گذار خود وی باشد دو اشکال پیش می‌آید: انسان احاطه به تمام مصالح و مفاسد ندارد. هر کس ممکن است در مقام قانون‌گذاری مصالح و منافع خود را در نظر بگیرد و طبعاً قانون را به دل خواه خود وضع کند؛ چرا که خودخواهی فطرتاً در انسان وجود دارد. پس ضروری است، از طرف خداوند متعال که عالم؛ قادر و حکیم است، قانونی برای بشر تنظیم شود که در معاملات و داد و ستدها و زندگی وی عدالت اجتماعی را تأمین نماید. و از آن‌جا که خدای متعال موجودی مجرد است و بالاتر از آن است که با انسان‌ها تماس و ارتباط داشته باشد، پس باید انسان کاملی که از عالم غیب مطلع و حقایق به او وحی می‌شود، واسطه بین انسان و خدا باشد و حقایق و قوانین واقعی را به بشر ابلاغ کند. طبیعی است که در قانون خداوند دو اشکال فوق نیست؛ زیرا که خداوند در این قانون حظ و بهره‌ای ندارد تا بگوییم به نفع خود، قانون وضع می‌کند، و هم‌چنین به تمام شئون عالم و مصالح و مفاسد احاطه کامل دارد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام خسته نباشید یه شبهه ذهن منو خیلی درگیر کرده و از هر کس میپرسم برا برطرف نمیشه! خداوند متعال قبل از به دنیا آمدن هر انسانی سرنوشت شو تا مرگش میدونه چی میشه پس اختیار انسان چجوری با حکم خدا مساوی هست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ اگر علم خدا به اين تعلق گيرد كه فلان آدم به زودى فلان عمل را به اختيار و اراده خود انجام مى ‏دهد، و يا به خاطر عملى اختيارى، شقى مى ‏شود، چنين علمى باعث نمى ‏شود مگر صدور اختیاری و ارادی فلان عمل را از فلان انسان. به همین دلیل است که انسان در همین دنیا نیز از سوی دیگران نسبت به ظلم و جنایتش مؤاخذه می گردد؛ چه رسد به آخرت. با این توضیحات واضح است که علم پيشين الهی، هرگز موجب «جبر» و سلب آزادى از انسان نمى شود. فرض کنید بسيارى از استادان و دبيران بخوبى مى‏ توانند آينده شاگردان خود را پيش‏ بينى كنند؛ معلّمى كه از اندازه كار و كوشش و آمادگى شاگردان براى امتحان آگاهى كامل دارد، مى‏ تواند «قبول» و يا «مردود» شدن بسيارى از آنها را پيش‏ بينى كرده و نظر قاطع دهد. علم خدا به اعمال ما، با اختیارمان منافاتی ندارد و ما با اعمال اختیاری خود سعادت و شقاوت خویش را رقم می زنیم؛ لذا خداوند انسانها را در قیامت به دو دسته تقسیم کرده و در آیه 106 سوره هود می فرماید: «فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا»؛ (آنها كه شقاوتمند شدند) و در آیه 108 سوره هود مى‏ گويد: «أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا»؛ (اما آنها كه سعادتمند شدند). اگر شقاوت و سعادت ذاتى بود مى بايست گفته شود «اما الاشقياء و اما السعداء» و مانند آن. اين آيات مى گويند: در آن روز گروهى در پرتو اعمالشان سعادتمند و گروهى بخاطر اعمالشان شقاوتمندند و خدا مى‏ داند چه كسانى به اراده خود و به خواست و اختيار خود در طريق سعادت گام مى‏ نهند و چه گروهى با اراده خود در مسير شقاوت گام مى‏ نهند. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ جویای حق بودن در سیره اهل بیت علیهم السلام چرا حضرت فاطمه زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ از زبان شهید مطهری ◾️ به مناسبت ایام شهادت پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها 🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «بزرگترین چالش شیعیان» 👤 استاد ⁉️ آیا بعد از ظهور به امام زمان ایمان می‌آوریم؟ 🆔 @p_eteghaadi
🔘 متن شبهه : مگر نمی‌گویند حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما الگو برای زنان هستند و مراقب بودند نامحرم صداشان را نشنود یا بوی آن‌ها را حس نکند پس چطوری رفتند در بین مردان در مسجد و خطبه خواندند و گریه کردند؟! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ سخنرانی زن برای مردان به جهت روشنگری و هدایت اشکالی ندارد. 2️⃣ جایی که برای دفاع از حق و دین خدا باشد فرقی بین زن و مرد نیست و باید زن و مرد دفاع کنند حتی اگر زن مجبور باشد در بین مردان سخنرانی کند. 3️⃣ طبق آیات و روایات اگر به کسی ظلم و ستم شود او می‌تواند ادعای دادخواهی و ادعای دفاع از حقش کند و از بدی ظالم بگوید فرقی ندارد زن باشد یا مرد باشد. «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ؛ خدا دوست ندارد کسی بدی دیگری را بگوید مگر کسی که به او ظلم شده است»[نساء/148]. 4️⃣ پس اگر زنی که به او ظلم شده است و حق او را ضایع کرده‌اند برای گرفتن حقش بیاید و در بین مردان صحبت کند و ادعای حقش را کند جایز است. 5️⃣ علاوه بر همه این‌ها حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما با اینکه در شرایط ضرورت بودند و وظیفه‌ای جز دفاع از دین خدا و ولی خدا نداشتند، و در حق آن‌ها ظلم شده بود و باید حقشان را طلب می‌کردند، باز با این وجود تمام شرایط را رعایت کردند یعنی طوری صحبت کردند که انگار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم صحبت می‌کند. یا وقتی حضرت زینب سلام الله علیها خطبه می‌خواند انگار امیرالمومنین علی علیه السلام است که خطبه می‌خواند. 6️⃣ با توجه به ابتدای خطبه فدکیه وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها از خانه خارج می‌شدند با حجاب کامل و با همراهی چند زن از یاران و آشنایان خود بودند که اطراف او را گرفته بودند تا کسی بدن او را نبیند و وقتی وارد مسجد شدند مقابل او پرده‌ای آویختند و حضرت به آن خانم‌ها فرمود دور او حلقه زنند تا کسی او را نبیند بعد شروع به خطبه خواندن نمودند. 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام مگه ن اینکه حضرت علی اینقدر دارا بود ک نخلستان میبخشید و پسرش امام حسن در خونش ب روی همه باز بود،حالا تو ماجرای عقیل یعنی حضرت خودش نمیتونس از مال خودش ب بچه های برادرش غذا بده ک عقیل مجبور بشه بره بیت المال طلب کنه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ برای ارائه پاسخ دقیق، لازم است ماجرای کمک خواستن عقیل از علی(ع) را گزارش کنیم. گزارشه‌های تاریخی در این زمینه می‌گوید: «عقیل خدمت امام علی(ع) آمد و گفت: به من چیزى بده تا بدهکاری‌‌هایم را بپردازم. زودتر مرا رها کن تا از خانه‌ات بروم. على(ع) فرمود: اى ابا یزید! چه اندازه بدهکارى؟ گفت: صد هزار درهم؛ حضرت فرمود: به خدا قسم که من چنین پولى ندارم، ولى مى‏‌توانى صبر کنى تا سهم من از بیت المال داده شود و آن‌را با تو تقسیم کنم، و اگر براى اهل خانه چیزى لازم نبود همه آن‌را به تو مى‏‌دادم». عقیل گفت: بیت المال در دست تو است و تو مرا وعده به سهم خود از بیت المال مى‏دهى؟ تازه سهم تو چه اندازه است، و اگر همه آن‌را به من دهى چه خواهد بود؟ امام على گفت: «من و تو نسبت به اموال بیت المال مثل دیگر مسلمانان هستیم...». با توجه به متن فوق، چند نکته قابل ذکر است. ۱. مبلغ مورد درخواست عقیل نسبتاً زیاد بود.(صد هزار درهم) ۲. امام(ع) ظاهراً چنین پول نقدی نداشت. ۳. امام(ع) پذیرفته بود که با گرفتن سهمش از بیت المال آن‌را با عقیل تقسیم کند، و در صورت عدم نیاز خانواده تمام آن‌را به وی دهد. ۳. توقع عقیل از امام(ع) این بود که از بیت المال آن مبلغ را به وی بدهد. براین اساس امام علی(ع) در ایام خلافت خود اموال شخصی قابل توجهی نداشتند که بتوانند اضافه بر تأمین مخارج افراد واجب النفقه خود، مبالغ سنگینی را به عنوان قرض یا هدیه به دیگران بدهند. 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: از کجا معلوم خدا وجود دارد؟اگر وجود دارد از کجا معلوم که او فرستاده و پیامبر داشته و ادیان به خدا مربوط هستن؟اگر ادیان مربوط به خدا باشند،از کجا معلوم که اسلام دین حق و حقیقت باشد؟اگر اسلام دین حق و حقیقت باشد از کجا معلوم تشیع از تسنن برتری دارد؟اگر شیعه حق و حقیقت است پس از کجا مشخص که منجی موعود و حیات مردی ۱۳۰۰ ساله که ذره ای پیر و سالمند و ناتوان نمیشود؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ با سلام به تک تک سوالات شما در کانال پاسخ داده شده است. و بهتر است برای دست یافتن به نتیجه شفاف، به ترتیب ، درباره هر سوال تحقیق کنید، یعنی ابتدا دلایل اثبات وجود خدا را مطالعه کنید،سپس ضرورت بعثت انبیا،بعد از آن دلایل ختم نبوت، سپس مباحث مربوط به ولایت و امامت و پس از آن مهدویت . در جایی که هنوز در مورد اثبات وجود خدا تردید دارید شاید پاسخ های مباحث مهدویت برای شما قانع کننده نباشد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام خدا زن هست یا مرد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ درباره خداوند متعال مسئله جنسيت مطرح نيست زيرا خدا جسم و جنس ندارد كه مذكر يا مونث باشد . مذکر يا مونث بودن، مربوط به موجوداتي است که داراي جسم و جنس بوده و توليد مثل دارند در حالي که خدا از جسم و عوارض جسماني منزه مي باشد . زن یا مرد بودن از صفت‌ها و ویژگی‌های آدمی و حیوانات است. خدا نه زن است و نه مرد. ما چون چشممان به دیدن موجودات دنیا عادت کرده است، گاه خیال می‌کنیم که خدا هم مثل موجودات دنیایی دست و پا یا چشم و گوش دارد و یا زن یا مرد است. هیچ یک از این فکر و پندارها درست نیست. خدا برتر از این حرف‌هاست و ویژگی آفریده‌هایش را نباید به او نسبت داد. زن و مرد بودن هم برای او بی معناست. او آفریننده زن‌ها و مرد‌ها و نرها و ماده‌هاست و خودش نه زن است نه مرد. خدا، خداست همان طور که خودش در قرآن فرموده است، هیچ چیز مثل او نیست. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام.در سوره انعام اسم پیامبران زیادی اومده،چرا اسم حضرت محمد نیومده؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ترتیب اسامی انبیا در آیات قرآن بر اساس حکمتی است که از سوی خداوند تنظیم شده است؛ زیرا خداوند حکیم کار لغو و بیهوده ای انجام نمی دهد هر چند دیگران از درک و فهم کار او عاجز و ناتوان باشند. خداوند این پیامبران را در سه مجموعه ای از معانی قرار داده است، اما باید دانست که در این سه آیه، از جهت زمان و از جهت مقام و منزلت رعایت ترتیب نشده است براى این که مى‏بینیم انبیاى بعد از اسماعیل را قبل از وى ذکر نموده و هم چنین عده‏اى از انبیا را بر نوح، موسى و عیسى که به نص قرآن کریم افضل از آنهایند مقدم داشته است. نام رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) چهار بار در قرآن و در سوره های زیر آمده است: آل عمران، آیه 144 ؛ سوره احزاب آیه ۴۰؛ سوره محمد آیه ۲؛ سوره فتح آیه ۲۹ خدای تعالی در قرآن مجید احترام خاصی برای آن حضرت و نام آن حضرت قائل شده و ادب محاوره را درباره ایشان رعایت کرده و با اینکه از انبیاء گذشته با نام‌هایشان همچون «یَا آدَمُ» و «یَا نُوحُ» و «یَامُوسیَ» خطاب کرده، ولی پیامبر اکرم (ص) را با عناوینی همچون «یأَیُّها النَّبی‏» و «یأَیُّها الرَّسُول» خطاب می‌کند و به مسلمانان نیز تاکید می‌کند که پیامبر اکرم (ص) را با تجلیل و تکریم مورد خطاب قرار دهند: «لَّاتجْعَلُواْ دُعَاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعَاءِ بَعْضِکُم بَعْضًا». عدد پیامبرانى که نام آنها صریحاً در قرآن مجید آمده است، فقط 26 نفر است و آنها عبارت اند از: آدم، نوح، ادریس، صالح، هود، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یوسف، لوط، یعقوب، موسى، هارون، شعیب، زکریا، یحیى، عیسى، داوود، سلیمان، الیاس، الیسع، ذوالکفل، ایوب، یونس، عزیر، و محمّد(صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین). ولى علاوه بر این 26 پیامبر بزرگ، پیامبران دیگرى نیز هستند که در قرآن بدون ذکر نام اشاره به آنها شده است. قرآن کتاب سیره و تاریخ یا معجم افراد نیست تا در آن به دنبال زندگی‌نامه انبیا و فهرست کردن نام‏هاى ایشان باشد؛ بلکه کتاب هدایت و تعلیم و تربیت و تزکیه و تذکر است، و این هدف با ذکر همین مقدار از نام و سرگذشت انبیاى سلف و انسان‏هاى کامل، محقق می‌شود و اگر نیازى به ذکر بیش از آن در قرآن کریم بود، حتماً ذکر می‌‏گردید. 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام میخواستم درباره قانون جذب بپرسم آیا مورد تائید اسلام هست یاخیر؟❤️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ قانون جذب معتقد است تمام چیزهایی‌ که‌ تصور کرده و بر آنها تمرکز می‌کنیم، به سوی ما جذب خواهند شد و آنها را به دست خواهیم آورد! با آن‌که نکات مثبتی؛ مانند توجه به مفهوم کلیدی «امید» در این قانون نهفته است که می‌تواند به نشاط، طراوت و بالندگی روحی بیانجامد، اما نمی‌توان این قانون ادعایی را کاملاً منطبق با آموزه‌های اسلامی و نیز یافته‌های تجربی دانست. این قانون مسلماً عمومیت‌ ندارد، ترویج‌کننده انسان‌محوری و آرزو‌پروری است، تفاوتی میان آرزوهای مثبت و اخلاقی با خواسته‌های منفی و غیر اخلاقی نمی‌گذارد و در نهایت ناهمخوان با روایاتی است که صریحاً اعلام می‌کنند که یکی از دلایل شناخت خدا آن است که انسان با تمام تمرکزها، برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها به آرزوی خود نخواهد رسید و همین عدم موفقیت در پاره‌ای از موارد، خود بهترین دلیل بر آن است که خواست انسان تابع کوچکی از خواست خدا است. در قرآن به صورت مشخص، ارزش تفکر در آیات آفاقی و انفسی بارها اعلام شده است: «یَتَفَکَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏». «أَ وَ لَمْ یَتَفَکَّرُوا فی‏ أَنْفُسِهِم‏». اما قانون جذب نه تنها انسان را به فضایل اخلاقی رهنمون نمی‌شود، بلکه یکی‌ از‌ خطرناک‌ترین امیال انسانی؛ یعنی «آز و طمع» را فعال نموده و بر ساحت‌های متعالی روح انسان حکم‌فرما می‌کند. این میل اگر در وجود انسان فعال گردد، عقل را که یکی از‌ ارزشمندترین‌ قوای‌ انسانی است تضعیف می‌کند. علی(ع) می‌فرماید: «بیشترین زمین خوردن‌های عقل مربوط به جاهایی است‌ که‌ برق طمع جستن می‌کند. مردی به امام علی(ع) گفت: خدا را چگونه شناختی؟! فرمود: با از بین رفتن تصمیمها و به نتیجه‌نرسیدن فعالیت‌ها! تصمیمی گرفتم و مشکلی پیش آمد که نتوانستم آن را عملی کنم و با جدیت به کاری پرداختم، اما قضا بر این بود که به هدفم نرسم و از این راه به این نتیجه رسیدم که تدبیر عالم به دست فردی غیر از خودم است! 🆔 @P_eteghaadi
⬛️فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها⬛️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️آیا بعد از ظهور امام زمان (عج) هیچ ظلمی نمیشه؟ 🔹آیا در زمان ظهور گناه واقع میشه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ خدا این قد مهربونه به خاطر دو‌ تار مو کسی رو‌ جهنم‌ نمیبره ❇️ پاسخ را ببینید 🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 چرا دین عربیه؟ چرا دین ایرانی نداشته باشیم؟ ✍️ یکی از شبهاتی که ملحدین زیاد مطرح میکنن اینه که: چرا دین ما باید عربی باشه؟ چرا اسلام عربیه؟ ♨️ این شبهه رو به شکل های متفاوتی مطرح میکنن، مثل اینکه چرا امام فارس نداریم، چرا پیامبر فارس نداریم، چرا امام ایرانی نداریم؟ چرا همه ی پیامبر ها عرب بودن؟ چرا ما که زرتشت رو داریم که پیامبر ایرانی بوده، باید از پیامبر عرب ها پیروی کنیم؟ ✅ پاسخگو: امیر حسین ملا حسنی 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام ممنون از پاسخگویی شما بنده چند وقت است که با یک شهید والا مقام بنام شهید ابراهیم هادی آشنا شده ام و کتاب های اشان را مطالعه کرده ام اوایل به سفارش دیگران سعی کردم از این شهید الگو برداری کنم اما هرچه شناختم نسبت به این شهید بیشتر می شد احساس می کردم امکان اینکه من مانند این شهید شوم کمتر است تا اینکه ار این موضوع ناامید شدم و سعی کردم این شهید را فراموش کنم اما هرچه می کنیم نمی توانم این شهید را فراموش کنم و هنوز هم مشتاق آنم که مانند این شهید شوم می شود شما بگویید آیا من می توانم مانند این شهید بشم ؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ هر انسانی برای مراحل مختلف زندگی نیازمند داشتن الگو است و الگو اساسا به عنوان ضرورت اجتماعی در هر جامعه ای مطرح است. بررسی تاریخ به ما نشان می‌دهد شهدای ما تربیت شده مکتب اهل بیت(ع) هستند، گفت: سردار سلیمانی از عشایر هستند و در آن محیط بزرگ شدند، ایشان مانند خورشیدی در عرصه بین الملل می‌درخشیدند، سردار سلیمانی تربیت شده مکتب اهل بیت(ع) بودند و عظمت و بزرگی که به دست آوردند به همین دلیل است. ایثارگری‌ها و از جان گذشتگی‌های شهدا به اندازه‌ای است که هرگز نمی‌توان آن را به تصویر کشید، تنها با پاسداشت یاد و خاطره آنها می‌توان اندکی از دین شهدا را ادا کرد، مقام و جایگاه شهید در آیات و روایات بسیار برجسته و قابل توجه است، شهدا به واسطه وفاداری به آرمان‌ها و استقامت به این درجه رفیع نائل شده‌اند. وجود الگوهای شایسته و محبوب باعث می‌شود که توجه افراد جامعه به آنها جلب شود به سمت آنها سوق داده شوند تا خود را به اوصاف الهی این الگوها متصف کنند. شما با مطالعه زندگی و کتابهای مرتبط بااین شهید بزرگوار و سایر شهدا، سبک زندگی آنها رو الگوی خود قرار دهید و با توسل به خودشان و طلب دعای خیر از ایشان بخواهید تا شما را در این زمینه یاری کنند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: خدا از کی وجود داره؟چجوری به وجود آومده؟ خدا کجاست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ این که خدا از اول چگونه بوده است در واقع بیان دیگری از این سؤال است که چرا خدا خود به خود و بذاته بوده در حالی که هر موجودی خالقی و پدید آورنده ای داشته است. و در واقع، سؤال این است که خدا چگونه به وجود آمده است و چه کسی خدا را آفریده است؟ برای پاسخ، بهتر است به این چند سؤال توجه شود؛ زیرا این سؤال ها ذهن را برای درک پاسخ اصلی آماده تر می سازد؛ رطوبت هر چیز از آب است. رطوبت آب از چیست و از کجاست؟ چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟ شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟ پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنها است. همچنین هنگامی که سؤال شود هستی هر موجودی از خدا است پس هستی خدا از کیست؟ پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست. این یک اصل مسلم است که هر معلولی علت دارد ولی مغالطه ای که صورت می گیرد این است که خداوند هم یک معلول فرض می شود. به عبارت دیگر گمان می شود هر موجودی علت دارد حتی وجود بذاته یا خدا. همین طور باید گفت هر پدیده ای نیاز به آفریننده دارد، ولی خداوند یک پدیده نیست که نیاز به خالق داشته باشد، بلکه ایجاد کننده همه پدیده ها است. این صرفاً یک وسواس ذهنی است که ذهن انسان وقتی متوجه مفهوم خالقیت است، فراموش می کند که خدا، بی نیاز است و وجود، حقیقت ذاتی اوست. بنابراین نمی تواند تصور کند که وقتی هرچیزی خالقی بالاتر از خود دارد پس چرا نباید خدا هم خالقی برتر داشته باشد. در این جا، خدا به عنوان یک پدیده فرض شده است، حال آن که این مفهوم از خدا ساخته ذهن است نه خدایی که بذاته وجود دارد و بی نیاز از علت است. در مورد این که خدا کجاست، خداوند واجب الوجود و بي نياز مطلق است. مكان و نيز زمان ندارد. زيرا مكان داشتن از خواص جسم است. مكان براي چيزي تصور مي شود كه داراي حجم و امتداد و محدودیت باشد ( يعني داري طول و عرض و ارتفاع باشد). پس نمي توان براي خداي متعال مكان در نظر گرفت. هيچ موجود مكان داري واجب الوجود نخواهد بود. جسم با تحقق خود خلأیى را كه مكان مى‏نامند، پر مى‏كند، بنابراين هيچ جسمى خالى از مكان نبوده و بى‏نياز از آن نيست. اگر خدا جسم باشد، وجود او همراه با مكانى خواهد بود كه در آن جاى گيرد و به مكان نياز خواهد داشت، اما نياز، با خدايى، سازگار نيست. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام ببخشید نمیدونم سوالم به کانالتون مربوطه یا نه ولی اگه میشه لطفا جواب بدید که چرا برای دفع چشم زخم اسپند دود میکنیم؟ این اسپند دود کردن در اسلام هم اومده؟؟ یا چرا وقتی از کسی تعریف میکنیم میگن بزن به تخته؟!!!! یعنی چی اینا ریشه در چه آیینی داره اگه میشه لطفا جواب بدید حس میکنم اینا همش خرافاته ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ «زدن به تخته» یکی از خرافه‌های مرسوم انگلیس است که انگلیسی­‌ها خاستگاه آن را با واقعه به صلیب کشیدن مسیح (آن‌طور که در انجیل آمده است) مرتبط می­دانند. معمولا مسیحیان مومن آویزهایی به شکل صلیب‌های کوچک برای خوش‌شانسی به گردن می‌انداختند، که جنس آن­ها از چوب بود. به عقیده مردم بریتانیا ضربه زدن به چوب موجب خوش‌شانسی می‌شود، و شر شیطان را دور می­کند؛ بر اساس این باور، آرزوها به حقیقت می‌پیوندند و افراد از شگون بد در امان می‌مانند. مثلا اگر کسی را مورد تعریف و تحسین قرار دادید، باید برای حفظ یمن نیک برای آن شخص فورا بر روی چوب ضربه بزنید. زدن به تخته برای در امان ماندن از چشم زخم در منابع دینی نیامده و عمل بیهوده ای است، برای پیش گیری از چشم زخم مواردی در روایات آمده است از جمله گفتن: «ماشاءالله لا قوه الا بالله العلی العظیم» و یا «ماشاءالله لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم». اسفند یا اسپند گیاهی است خودرو، که بیشتر در نواحی کویری می روید. جزو گیاهان دارویی به حساب می­آید و از قدیم در مناطق مختلف جهان کاربرد طبٌی داشته است. در روایات «اسفند» که به عربی «حَرمَل» نامیده می­شود، برای درمان بیماری­های روحی و جسمی سفارش شده است؛ ولی به طور خاص برای درمان و جلوگیری از چشم زخم سفارش نشده است. در روایاتی که درباره گیاه اسفند نقل شده است، به جنبه دارویی بودن این گیاه پرداخته شده است. برای درمان برخی بیماری­های روحی؛ مثل ترس، استفاده از این گیاه سودمند دانسته شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است : از اسفند درخت یا برگ یا میوه ‏ای نمی روید، مگر آن که فرشته‏ای بر آن گماشته شده است تا آن را به آن که باید برساند، یا خشک شود، و در ریشه و ساقه‏اش شفا است، و در دانه آن داروی ۷۲ بیماری. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام چگونه تشخیص بدهیم که وسوسه ای که میشویم از طرف نفس اماره است یا شیطان ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نفس اماره، در واقع یکی از ابزار شیطان و راه نفوذ و سلطه بر انسان است و از جنود و سربازان شیطان محسوب می‌شود. پس وسوسه از جانب ابلیس به عنوان شیطان بیرونی، و تحریک و خواهش توسط نفس اماره به عنوان شیطان درونی، انسان را به مرحله سقوط می‌کشاند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام علیکم مگه نمیگن خداوند فرموده نماز بخونید برای خودتون و رشد خودتون حالا من دوست ندارم رشد کنم باز چون خودم دوست ندارم برم جهنم تناقض نیست ؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ انسان به حکم فطرت علاقه به ترقی، تعالی و تکامل دارد و چون تعالی وابسته به حرکت است، در نتیجه هر کس بخواهد در مسیر رشد قرار گیرد باید راه خوب را "خوب" بشناسد. اساساً انبیاء الهی برای شکوفا کردن فطرت انسان‌ها آمده‌اند. فلسفۀ ارسال انبیاء الهی نیز این است که به انسان‌ها کمک کنند تا عهد و میثاق فطری انسان‌ها را به آنها یادآوری کرده و فطرت خود را شکوفا نمایند. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «پس خداوند رسولانش را بر انگيخت، و پيامبرانش را به دنبال هم به سوى آنان گسيل داشت، تا اداى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند؛»(نهج البلاغه/خطبۀ 1) اگر انسان از درون خود و در فطرت خود نیاز به اوامر الهی را نبیند، و درک نکند که دین پاسخی به نیاز فطرت اوست، یا سعی می‌کند به نحوی از زیر بار این اوامر فرار کند یا اگر انجام بدهد دچار عٌجب خواهد شد و خودش را از خداوند طلبکار احساس می‌کند! هر وقت دیدیم که یک قسمت از دین برایمان سخت است، باید بفهمیم که یک جایی از فطرت ما محجوب است و باید آن را درست کنیم. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «خداوند انسان از چیزی نهی نکرده، مگر اینکه او را از آن بی‌نیاز کرده باشد»(غررالحکم/ح9573) انسان نیازی به گناه ندارد. لذا اگر احساس نیاز به گناه پیدا کردیم، باید بفهمیم که دربارۀ خواسته‌های واقعی خودمان دچار اشتباه شده‌ایم و قضاوت غلط داریم. شیطان دشمن اوج گرفتن انسان، مانع راه کمال و سبب اخراج او از بهشت سعادت و مانع مهم پیش روی شکوفایی فطرت است، نحوه تاثیر شیطان بر انسان به صورت تحریک و اقتضا است، کاری که شیطان انجام می‌دهد، تزیین و وسوسه است، یعنی دنیا را در نظر انسان مرتب به زیبایی جلوه می‌دهد و فکر حرکت به سوی خدا و فطرت را از ذهن و دل او خارج می کند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وخسته نباشید و بسیار ممنون از اینکه در جهت رشد ایمان و تکامل انسانی ما را کمک میکنید.اجرتون با آقا امام زمان.عج. سوالم اینه که.من خیلی ائمه را دوست دارم و سعی کردم با توفیق خداوند هر روز زیارت عاشورا ترک نشه..ولی هروقت حاجتی دارم ویا دعایی به محضر خداوند دارم نمیتونم از ائمه بخوام و دوست از خداوند طلب کنم .وحالا دچار عذاب وجدانم که ائمه هم خیلی کارها میتونن برای ما انجام بدن ولی...... حالا چکار کنم که هم تکیه به خداوند از من کم نشه وهم توسلم به ائمه از بین نره ممنون.. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ امام صادق(ع) می فرماید: «ابی الله أن یجری الاشیاء الا بالأسباب؛ خداوند امور و اشیا را از طریق علل و سببش جاری می سازد». بر این اساس انسان در همه کارهای زندگی به اسباب و وسایل توسل می جوید. خداوند برای اعطای فیض خویش ، راه‌ها و اسبابی را مشخص کرده است، مانند نماز ، روزه ، نیکی به یتیم و خدمت به مردم. از جمله اسباب و عوامل نزول فیض و رحمت الهی ، وجود انسان‌های به حق رسیده (امامان و پیامبران) هستند. استمداد از ارواح مطهر پیامبران و اولیای الهی نیز وسیله تقرب به خداوند است که در قرآن و روایات بدان اشاره شده است در این میان ، پیامبران و امامان به جهت نزدیکی و قرب به خداوند، نیز به خاطر این که صفات الهی در آنان به گونة کامل تر از دیگر موجودات تجلی یافته است ، مورد توسل قرار می گیرند. اینان تجلی گاه صفات خداوندند، یعنی همان گونه که خداوند رحمان و رحیم و جبار و سمیع و علیم است، در حد نازل تر، صفات و اسمای الهی در این انسان‌های به خدا پیوسته ، تجلی یافته است. پس شایسته ترین افراد برای توسل و شفاعت و رسیدن به خداوند اینان هستند. آدمی با توسل به پیامبران و امامان، به وجود الهی تمسک و توسل یافته است. اضافه می کنیم که توسّل یعنى کسى را در پیشگاه خداوند شفیع قرار دادن. البته آدمى مى‏تواند و مجاز است که مستقیماً از خداوندحاجت خود را بخواهد اما اینکه چرا به آنان توسل مى‏جوییم علت‏هاى مختلفى دارد: اوّلاً: خداوند در قرآن فرموده است: «وابتغوا الیه الوسیله؛ به سوى خداوند وسیله برگیرید». وسیله مى‏تواند اعمال صالح باشد و مى‏تواند شخص صالح و وجیهى باشد، زیرا انسان آلوده و گنهکار چون ازساحت قرب الهى دور است با طلب شفاعت از محبوبان درگاه خدا تضمین بهترى براى درخواست خود مى‏یابد. در قرآن نیز آیاتى در مورد توسل به اولیا آمده است. فرزندان یعقوب هنگام پشیمانى از گناه خود به یعقوب(ع) گفتند: «یا ابانااستغفرلنا؛ ؛ اى پدر! براى ما طلب آمرزش نما». بنابراین واسطه قرار دادن پیامبر و امامان (ع) و انسان‌های مقرب الهی ، شریک قرار دادن برای خداوند نیست ، بلکه آنان وسیله ای هستند که خداوند مقرر نموده است. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام خسته نباشید چرا تمام امامان ما فرزندانشون امام بعد از خود شدن غیر امام حسن مجتبی با وجود اینکه فرزند صالح هم داشتن؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ تعیین امام امری انتصابی است و از طرف خدا تعیین می شود. انتصابی بودن امام را از لزوم وجود شرایط برای امامت می توان فهمید؛ چون تشخیص تحقق این شرایط در وجود شخصی، برای انسان ها ممکن نیست؛ و فقط خداوند آگاه به تحقق این صفات در وجود فرد است. ابوجارود از امام باقر (ع) درباره نشانه های شناخت امام (ع) سؤال کرده است، آن حضرت(ع) فرمود: «امام با چند نشانه شناخته می شود که اولین نشانه آن نصّ و نصب الهی است». مفضل می گوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم چه شد که امامت در فرزندان امام حسین (ع) قرار گرفت و فرزندان امام حسن(ع) امام نشدند با این که هر دو پسر پیامبر (ص) و نواده او و سرور جوانان اهل بهشتند. فرمود موسى و هارون هر دو پیامبر و رسول و برادر بودند خداوند نبوت را در نژاد هارون قرار داد نه موسى هیچ کس نمى‏تواند بگوید چرا چنین کرد امامت همان خلافت خدا است کسى نمی‌‏تواند بگوید چرا خداوند در فرزندان امام حسین (ع) قرار داد و بفرزندان امام حسن (ع) نداد زیرا در کار خود حکیم است از او نمی توان پرسید چرا چنین کردى. مردم مورد بازخواست قرار می‌‏گیرند در کارهاى خود. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام، میخواستم بدونم معنی انگشتر در هر کدام از انگشتان چیه؟ و اینکه میگن بعضی از انگشتها اگر انگشتر دست کنیم نماد شیطان پرستیه درسته یا خیر، ممنون ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در مورد قرار دادن انگشتر در انگشت اشاره و وسط، دو دسته روایت نقل شده است: 1. روایاتی که ما را از این عمل باز می‌دارند؛ پیامبر اسلام(ص) فرمود: «امّتم را از قرار دادن انگشتر در انگشت وسط و اشاره نهی می‌کنم».و فرمود: «یا علی! انگشتر در انگشت وسط و اشاره قرار نده ... و انگشت کوچک را خالی از انگشتر نگذار». ۲. روایاتی نقل شده که نشان می‌دهند شخص پیامبر اکرم(ص) در انگشتان اشاره و وسط، انگشتر قرار می‌دادند؛ مانند حدیث: «و بسیار بود که پیامبر(ص) انگشتر را به انگشت وسط در مفصل قرار می‌داد، و گاه به ‌همین نحو در انگشت شست قرار می‌داد». در این‌گونه موارد که در ظاهر بین روایات تعارض وجود دارد، باید آنها را با هم جمع نمود؛ با توجه به روایات نهی چنین به دست می‌آید که نهی از قرار دادن انگشتر در انگشت شست و وسط، در صورتی است که انگشترها فقط در این دو انگشت باشند، امّا اگر انگشت کوچک و انگشت کناری آن، انگشتر داشته باشند در این صورت انگشتر داشتن سایر انگشتان اشکال ندارد؛ مانند این‌که در روایات آمده، انگشتر به انگشتان دست راست کردن از نشانه‌های مؤمن است،که اگر انگشتر در دست راست باشد و علاوه بر آن بر دست چپ هم باشد اشکال ندارد. همچنان‌که برخی از بزرگان فرمودند: نهی در این‌جا نهی تنزیهی و کراهتی است، نه نهی تحریمی؛ یعنی مکروه است که در دو انگشت وسط و اشاره انگشتر قرار داده شود. آنچه که از مجموع روایات بدست می آید، آن است که نزد خداوند متعال و فرشتگان و همچنین نزد پیامبران خصوصاً پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام، در دست راست نمودن انگشتری اهمیت ویژه ای دارد به طوری که برای این عمل فضیلت و فواید بسیاری قرار داده شده است و ائمه اطهار(ع) نیز شیعیان خود را بدین کار سفارش کرده اند به حسب روایات رسیده فضیلت در دست راست کردن انگشتر بدین ترتیب است: فرمان خداوند به رسول گرامی بر این عمل سیره انبیاء و اوصیاء علیهم السلام امام رضا علیه السلام در این باره فرمودند: «پیامبر(ص) و امیرمؤمنان و ائمه اطهار(ع) انگشتری شان را در دست راست می کردند. برخی قرار دادن انگشتر در شست چپ را نماد شیطان پرستی می دانند و البته در فرهنگ ها و کشورهای مختلف هر انگشتری معنای متفاوتی دارد، اما آنچه که دیدگاه اسلام بود در بالا ذکر شد. 🆔 @P_eteghaadi