سوال ۱۴۵
❓چرا حـرّ در حرم دفن نشد؟!
◾️پس از آنکه عمر بن سعد نیروهای خود را از کربلا بیرون برد حرّ از قبیله بنی تمیم بود بنی تمیم نسبت به حر بن یزید احترام خاصی قائل بودند و وی را در این مکانی که الان موجود است جدای از شهدای کربلا دفن کردند و همین بنی تمیم نگذاشتند سر حر بن یزید را از بدن جدا کنند با اینکه سرهای همه شهدا را از بدن جدا کردند. (المجالس السنیه ، سید محسن عاملی، ص ۱۱۹)
برخی اعتقاد دارند که علت اصلی جدا بودن قبر حر بن یزید از قبر امام حسین(ع) این است که چون حر صاحب مقامات معنوی خاصی است ، خداوند خواسته است که او بارگاه مستقل داشته باشد تا اولیای الهی او را بطور مشخصی زیارت کنند. (الحر بن یزید الریاحی، علی محمد علی دخیل ، ص ۴۱ )
پس سزاوار است که او مستقلا زیارت شود و این نکته به دلها سپرده شود که انسان در هر مقامی که باشد، می تواند به سوی خدا برگردد
بنابراین دو علت برای جدا بودن قبر حر گفته شده است: الف. اهتمام قوم و قبیله اش ب. لطف الهی
البته شیخ مفید در ارشاد و میرزا حسین نوری در لؤلؤ و مرجان معتقدند که حرّ با سایر اصحاب دفن شده است.
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۶
📌 متن شبهه👇
مگر شما اعتقاد و باور ندارید امام حسین الان در جایی بنام بهشت مشغول خوش گذرونی و عیش و نوش هست ؟؟؟!!!
و برعکس مگر باور و یقین ندارید که قاتلین حسین در جهنم مشغول کباب شدن و عذاب کشیدن هستند ؟؟؟!!!
از سوی دیگر مگر باور و و یقین ندارید که در قیامت حسین و خاندانش قرار است انتقام خودشون رو از یزید و شمر و اینها بگیرند ؟!؟!؟!
تا اینجا درست ؟
پس این همه گریه و زاری و بر سرو سینه زدن و کارناوال عزا به راه انداختن و مزاحم آسایش مردم شدن برای چه هست ؟؟؟؟؟
آیا انسان برای اینکه عزیزش در رفاه و آسایش بهشتی هست گریه میکنه ؟!؟!؟
تا به حال شده با خودتون منطقی فکر کنید که این گریه ها و معرکه گیریها فقط برای رونق گرفتن بازار آخوندو روضه خوان هست نه چیز دیگری ؟؟؟!!!
امام و یارانش در بهشت ، یزیدیان در جهنم این همه گریه و زاری برای چیست ؟
📌 پاسخ به شبهه 👇
1️⃣ همه ساله با شروع ماه محرم و ایام عزاداری عمومی توسط مسلمانان بویژه شیعیان هجمه گسترده ای از شبهات و شایعات علیه عزاداری سرور و سالار شهیدان شدت میگیرد ، چرا که از این عزاداری ها ، و کاشته شدن بذر معرفت و آزادگی در دل های شیعیان بویژه جوانان بیم دارند و این خود گواه بر حقانیت دین اسلام دارد ، در عصری که کافر و مشرک و … دم از آزادی زده و با جنایت های وحشتناک و نسل کشی ها دم از دموکراسی می زنند وقتی در کشورهایی مانند ایران نمیوانند بر آنها سلطه نظامی یابند میکوشند تا با درگیر کردن مردم با خود و ایجاد شک و شبهه در اعتقاداتشان بر آنها سلطه یافته آنهم نه سلطه بر کشورشان (سلطه جغرافیایی) بلکه سلطه بر افکارشان که بسیار خطرناک تر است.
2️⃣ در اینجا چند سوال مطرح میشود:
🔸 آیا هر کس که عزاداری میکند و یادی از گذشتگانش میکند برای این است که او بهشتی است یا جهنمی؟!
🔹آیا شیعیان عزاداری میکنند تا مبادا دشمنان امام حسین علیه السلام به بهشت بروند؟!
👈🏽 در جواب دو پرسش بالا باید گفت؛ از بدیهیات عقلی آن است كه انسان در سوگ عزیزانش، به حزن و اندوه می نشیند و در فراق آنان، گریان و نالان می شود. حال هر چه مقام و عظمت شخصیت از دست رفته والاتر باشد، شیوه های بیان این سوگ مندی بیشتر و پررنگ تر می شود و صورتی عقلانی پیدا می كند.
✍️ افزون بر این مطلب باید بیان کرد که برگزاری مراسم بمنظور بزرگداشت واقعه کربلا علاوه بر حبّ به خاندان پیامبر اکرم (ص) – که در آموزههای اسلامی دوستی خاندان پیامبر(ص) جایگاه ویژهای دارد، تا جایی که قرآن آن را مزد رسالت معرفی کرده است «قل لا أسئلکم علیه اجراً الاً المودة فی القربی» – و مصیبت های وارده بر آنان که هر انسانی را متأثر و اندوهگین میسازد به جهت برپاداشتن درس های عاشوراست اعم از آزادگی ، ایستادگی ، وفاداری ، صبر ، تولی و تبری و … است ، و انبیاء و امامان نیز آمدند و تمام وجود خود را صرف کردند تا همین درس ها را به مردم بیآموزند و آن حقایق را در بین مردم زنده نگه دارند و آنها را نجات دهند.
3️⃣ همین درس های عاشوراست که نتیجه اش این میشود که در 8 سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن نیفتاد و امروز نیز با تمام نا امنی ها در منطقه خاورمیانه و بخشی از اروپا در کمال امنیت به سر میبریم ، همین درس های عاشوراست که اندیشمندان بزرگ جهان را وادار کرده تا در این مورد بگویند؛
💢 مهاتماگاندی (رهبر استقلال هند) : من زندگي امام حسين علیه السلام، آن شهيد بزرگ اسلام را به دقت خواندهام و توجه كافي به صفحات كربلا نمودهام و بر من روشن شده است كه اگر هندوستان بخواهد يك كشور پيروز گردد، بايستي از امام حسين علیه السلام پيروي كند.
🔱 توماس كارلايل (فيلسوف و مورخ انگيسي) : بهترين درسي كه از تراژدي كربلا ميگيريم، اين است كه حسين علیه السلام و يارانش ايمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن كردند كه تفوق عددي در جايي كه حق با باطل رو برو ميشود اهميت ندارد و پيروزي حسين با وجود اقليتي كه داشت، باعث شگفتي من است.
💥 آنطون بارا (مورخ مسيحي) : اگر حسين علیه السلام از آن ما بود، در هر سرزميني براي او بيرقي بر ميافراشتيم و در هر روستايي براي او منبري بر پا مينموديم و مردم را با نام حسين علیه السلام به مسيحيت فرا ميخوانديم.
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۷
📛 شبهه 📛
چرا پيامبر حضرت علی را در مكه و يا عرفات که همه مسلمانان حضور داشتند به مردم معرفی نكردند؟
❇️ پاسخ ❇️
✅ دو پاسخ نقضی:
ما هم میپرسیم👇
☑️ اولا چرا پیامبر همین دوستی را در مکه که همهی مسلمین بودن اعلام نکرد؟ در مکه مگه چه مشکلی وجود داشت ایشان در #غدیر خم آورد و مطرح کرد؟
☑️ ثانیا شما که تابع عمل صحابه و عمر هستید چرا عمربن خطاب در آخرین سفر حج خود خلیفه بعد از خود را معرفی نکرد و گفتند مکه مکان مناسبی برای تعیین خلیفه نیست و این امر را به مدینه موکول کرد؟ (طبق کتاب بخاری معتبرترین کتاب شما)
✅ و اما پاسخ حلی و کامل:
❶⇦ پیامبر کاملا تابع وحی است هر کجا خدا دستور بدهد همانجا اتفاق میافتد. چنان که خداوند در آیه 50 انعام از زبان پیامبر میفرماید:
« بگو... تنها از چیزی پیروی میکنم که بر من وحی شده است»
و چون آيه ابلاغ در غدير نازل شده است او نيز مأمور است تا همان مكان و نه هيچ مكان ديگری به اين امر اختصاص يابد.
📚در خود منابع اهل سنت نیز شأن نزول آيه ابلاغ را در غدير خم و ولايت امير المؤمنين میدانند.
❷⇦ پیامبر در خطبهی حجهالوداع به طور غیرمستقیم امامت امیرالمومنین را اعلام کرده بود. خطبهای که توصیه به اطاعت از اهلبیت در کنار قرآن داده است: انّی قد ترکتُ فیکم ما ان اخذتم به لن تَضلوا کتاب الله و عترتی
همانطور که اطاعت از قرآن واجب است تبعیت از اهلبیت نیز واجب است.
❸⇦ جمعيت حاضر در غدير خم که بیش از صدهزار نفر ميشد در آن عصر جمعيت کمی نبود خصوصا آنکه در ميان همان جمعيت، همه صحابه بزرگ و سرشناس رسول خدا (ص) و تمامی همسران حضرت بعنوان پيام رسانان غدير، حضور داشتند.
❹⇦ منی و عرفات و يا مكه مکان مناسبی برای معرفی مستقیم جانشینی نبودند. منی و عرفات و يا شهر مكه محلی است كه تمام توجه مردم در ايام حضور در آن مكان، به عبادت و تضرع و انقطاع الی الله و اعمال مخصوص به آن مكان و زمان مبذول میگردد و هر گونه برنامهای ديگر در آن سرزمين، يا توجه مردم به عبادت را متوجه خود میسازد و يا اهميت ويژه آن امر را از بين میبرد.
👈 اگر آن حقيقت در مکه ابلاغ ميشد يقيناً جاذبه روز غدير را نداشت و دلها را به سمت خود جذب نمیکرد چون همه مردم در حال عبادت وانجام مناسک حج بودند از اين رو لازم بود اين امر مهم، در مکانی صورت گيرد که خالی از هرگونه مراسم عبادی ودينی باشد تا فکر وحواس مسلمين بدان متمرکز گردد.
❺⇦ سرزمين غدير بنا به موقعيتی که داشت چنين ويژگی را دارا بود
شرايط زمانی و مكانی در غدير به حدی مهيّا و مناسب بوده كه جمعيت حاضر در غدير جلو آمده و با امير المؤمنين عليه السّلام بيعت كرده و با كلماتی همچون «بخ بخ لك يا بن ابی طالب!» تبريك گفتهاند و در مرئی و منظر تمام حاضران در غدير اين اتفاق را به عنوان سندی ماندگار در تاريخ ثبت نمودند.
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۴۸
◩چرا عزاداری امام حسین (ع) از اول ماه محرم شورع می شود؟
▤ دلایل مختلفی میتواند داشته باشد:
▼ احادیثی که میگوید ائمه از اول محرم محزون بودند و ذکر مصیبت را آغاز میکردند.
#امام_رضا_علیه_السلام میفرماید از اول دهۀ محرم حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده میشد و حالت عزادار به خود میگرفتند.
و همچنین فرمودند: هنگامی که ماه محرم شروع میشد، دیگر کسی پدرم را خندان نمیدید و هر روز ناراحتی او بیشتر میشد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم میرسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود.
⁙ (کَانَ أَبِی ع إِذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ... امالی صدوق ص۱۹۰ ح۱۹۹)
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت برای او ذکر مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(ع) را کردند.
⁙ (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. امالی صدوق ص۱۹۲ ح۲۰۲)
▼ آمادگی عزاداران برای اینکه بتوانند مصیبتهای سنگین روز عاشورا را تحمل کنند.
چرا که پس از یک هفته عزاداری، حضور در ذکر مصیبت هولناک عاشورا قابل تحملتر خواهد بود.
تمام عزاداران میدانند که اگر عزاداری از روز عاشورا شروع میشد چقدر ذکر مصیبتها در عاشورا دردناکتر و غیرقابل تحملتر میشد.
#پیامبر_اکرم_(ﷺ) فرمودند:
⁙ «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً» (مستدرک الوسائل ج۱۰ ص۳۱۸)
این حرارت را هر کسی حس کرده باشد، میداند بیمقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است.
▼ فرصتی برای افزایش توجه دلهای غافل تا مبادا در روز عاشورا بیاحساس حاضر شوند.
ممکن است یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده باشد ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب نمایند...
▼ نوعی اعلام آمادگی برای نصرت و یاری امام حسین(ع) و جلوگیری از غربت و مظلومیت ایشان در عاشورا.
در واقع این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری اباعبدالله الحسین(ع) از همان ابتدای محرم به خیمۀ اباعبدالله الحسین(ع) میروند که مولایشان را غریب نگذارند. به همین دلیل عزاداری دهۀ عاشورا رنگ و بوی حماسی دارد و دستههای عزا با علائم دستههای رزمی در میادین دیده میشوند. در حالی که عزاداری از عصر عاشورا و شام غریبان به بعد تنها رنگ و بوی غم به خود میگیرد و حتی از ظهر عاشورا به بعد بیرقها را به علامت شهادت اباعبدالله الحسین(ع) برافراشته نگه نمیدارند.
🪶حجت الاسلام علیرضا پناهیان
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۴۹
📳 دشمنی #امام_حسین (ع) با ایرانی ها ؟!؟
📛 شبهه 📛
امام حسین (علیه السلام):
"ما از تبار قریش هستیم و هوا خواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است.
ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد٫ زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت"
منبع: سفینه البحار، صفحه ١۶۵
❇️ پاسخ ❇️
✅ یزیدیان زمانه همزمان با آغاز #ماه_محرم، روایتی از امام صادق علیه السلام (البته با تقطیع و تحریف و ترجمه اشتباه و ناقص) را به نام امام حسین (علیه السلام) جا میزنند تا بلکه به زعم خود نقشی در کمرنگ کردن عزاداری و عشق مردم به سالار شهیدان ایفا کنند ولی زهی خیال باطل.
💡@p_eteghaadi
💢بهت و تعجب "نکیر و منکر" در شب اول قبر!
✅«سه آیه آخر سوره مبارکه حشر را تلاوت کنید تا ملکه ذهن شما شود و اولین اثری که از آن میبینید، پس از مرگ و شب اول قبر است!
.
🔵وقتی که نکیر و منکر از طرف پروردگار برای سؤال و جواب می آیند، در جواب «من ربک؟» .
بگوئی:
🌺«هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهادة هو الرحمن الرحیم -
هو الله الذی لا اله الا هو الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتکبر سبحان الله عما یشرکون ، هو الله الخالق البارئ المصور له الاسماء الحسنی یسبح له ما فی السماوات و الارض و هو العزیز الحکیم »
.
✳️وقتی این طور پاسخ بگویی ملائکه الهی مبهوت و متحیر می شوند...!
.
💥«چون این معرفی حق است به زبان حق، نه معرفی حق به زبان خلق...»
.
📗سوره حشر، آیه 24- 22 .
📕مرحوم عارف بزرگ آیت الله نصرالله شاه آبادی
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد:
📢 اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است
🔹 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملتهای مسلمان و بسیاری از دولتهای آنان را به سوی خود جلب کرده است.
وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاههای قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئهگران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشانتر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه
سیدعلی خامنهای
۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی بنیفاطمه در واکنش به #اهانت_به_قرآن
💡@p_eteghaadi
#داستان
💚 مناظرهی امام رضا علیهالسلام
با یحیی بن ضحاک سمرقندی
عدهای از حضرت رضا علیهالسلام خواهش کردند که در حضور مأمون در مناظرهای در مورد امامت شرکت کند. امام پذیرفت، مجلسی تشکیل شد و «یحیی بن ضحاک سمرقندی» برای بحث با ایشان دعوت شد.
امام فرمود: «بپرس!»
او گفت: «شما بپرسید ای پسر رسول خدا تا ما به سؤال شما افتخار کنیم».
امام فرمود: «ای یحیی! نظر تو درباره کسی که ادعا میکند راستگوست ولی به راستگویان، نسبت دروغگویی میدهد، چیست؟ آیا چنین کسی راستگو و پیرو دین حق است یا دروغگو؟»
یحیی مدتی به فکر فرو رفت و چیزی نگفت.
مأمون گفت: «چرا جواب نمیدهی؟»
یحیی گفت: «سؤالی از من کرد که نمیتوانم پاسخ دهم».
مأمون از حضرت رضا علیهالسلام پرسید: «منظورتان از این سؤال چه بود؟»
امام فرمود: «من از یحیی با کنایه پرسیدم اگر ابوبکر راستگو بوده، پس راویان صادق و راستگو که گفتهاند ابوبکر بر فراز منبر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله اعلام کرد: «شما مرا امیر خود قرار دادید ولی من بهتر از شما نیستم». باید این سخن هم راست باشد و اگر این سخن ابوبکر راست است میگوییم امیر باید از رعیت بهتر باشد، پس ابوبکر امام نیست.
همچنین از قول ابوبکر نقل کردهاند که گفته است: «من شیطانی دارم که مرا وسوسه میکند و من گرفتار او هستم»، اگر ابوبکر راستگوست و این سخن هم راست است، پس نمیتواند امام باشد چون شیطان نمیتواند در امام تصرف کند و نیز از عمر نقل کردهاند که گفته است: «امامت ابوبکر یک کار ناگهانی و بدون مقدمه بود که خداوند ما را از شرّ آن حفظ کرد، پس هر کس این کار را تکرار کند، او را بکشید».
اگر عمر راستگو بود پس امامت ابوبکر به نظر عمر هم صحیح نبوده و اگر دروغ گفته که خودش برای زعامت و رهبری مسلمین لیاقت ندارد.»
سخن حضرت که به اینجا رسید مأمون آنچنان عصبانی و ناراحت شد که بیمقدمه فریادی کشید که همه آن عده متفرق شدند.
سپس رو کرد به بنی هاشم و گفت: «مگر من نگفتم حضرت رضا علیهالسلام را شروع کننده بحث قرار ندهید و علیه او جمع نشوید؟ اینها علمشان از علم رسول الله است».
📚بحار الأنوار ، ج ۱۰ ، ص ۳۴۸
مناقب آل أبي طالب ، ج ۲ ، ص ۴۰۴
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵۰
❓متن پیام:
سلام، ممنون از کانال خوبتون
چندتا سوال ذهنمو مشغول کرده.
1- #سحر و جادو که به گفته امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند: «اثرش با اذن خدا هست» چطور با عدالت خدا سازگار هست؟
2. راه باطل کردن آن چیست؟ با تشکر
✅ پاسخ:
محمد بن عیسى میگوید: از حضرت رضا(ع) درباره سحر پُرسوجو کردم فرمود: «سحر واقعیت دارد و به اذن خدا ضرر میرساند [و اثر میکند]».[1]
محل بحث در این روایت عبارت «اذن خدا»(هُوَ یُضِرُّ بِإِذْنِ اللهِ تَعَالَى) میباشد که از آن دو معنا برداشت میشود:
1. اثر تکوینی سحر؛ توضیح اینکه:
یکی از اصول اساسی توحید، این است که همه قدرتها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه میگیرد، حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر بدون اذن و فرمان تکوینی او نمیباشد. جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخی سببها مادی است و برخی غیر مادی است. اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده و حادثهای از علت ویژه خود صادر گردد و در عین حال، نظام علت و معلولها همگی به خدا منتهی شده و از او قدرت و نیرو میگیرند. او است که سبب را میآفریند و به آن قدرت و نیرو میبخشد و آنرا برای ایجاد معلول ویژه خود آماده میسازد. در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوهگری دارند، همگی از او استمداد گرفته و به او منتهی میشوند.[2]
در تأثیر سحر و جادو نیز وضع چنین است. خداوند متعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در برخی افراد به ودیعت نهاده است. انسانها با بهرهگیری از این اراده و تقویت آن میتوانند به کارهای شگفت انگیزی دست زنند، اما عدهای با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام میکنند و در مقابل عدهای مصلح نیز با علم به روشها و اصول سحر، جادوهای دیگران را باطل میکنند. پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آنِ خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگی بهرهگیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگی بهرهگیری از آن مسئول است. پس هیچ منافاتی با عدالت خداوند ندارد.[3]
2. اثر فعلیتبخشی سحر: یعنی ممکن است خدا مانع اثرگذاری سحر و جادو در مواردی شده و در واقع، آن اثر تکوینی سحر از کار بیفتد. از اینرو؛ در این روایت، اثرگذاری سحر مطلق دانسته نشده تا با عدالت خدا منافات داشته باشد، بلکه اثر آن، مشروط به اذن خدا اعلام شده که در مواردی به جهت حکمت و مصلحتی اذن خدا سحر به کسی ضرر نرساند.
به هر حال؛ همانطور که در ادامه این روایت آمده و نیز براساس روایات دیگر؛ برای مبارزه با سحر و جادو ذکرها و دعاهایی بیان شده است که میتواند آن اثر تکوینی را مهار کند و حتی زمینه را برای اثر نگذاشتن سحر درباره کسی که به وسیله ذکرها و دعاها بر خداوند توکل میکند، فراهم نماید. در ادامه روایت مورد بحث امام رضا(ع) درباره سالم ماندن از اثرات سحر و جادو میفرماید: «وقتی تو را سحر کردند دستت را تا روبروی صورتت بالا ببر و بخوان: بِسْمِ اللهِ الْعَظِیمِ، بِسْمِ اللهِ الْعَظِیمِ، رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ».[4]
[1]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 413، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق.
[2]. سبحانی، جعفر، اصالت روح، ص 241، قم، مؤسسه امام صادق(ع).
[3]. ر. ک: «تعلیم سحر و زیان رساندن با اذن خداوند»، سؤال 6481.
[4]. مکارم الاخلاق، ص 413.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳مصاحبه بسیار جالب عباس موزون با رهبر هندوها درباره ی امام حسین علیه السلام
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵۱
❓متن پیام:
سلام و خسته نباشید.اگر عیسی مسیح پیامبر خداست و یکی از معجزات ایشان تبدیل اب به شراب بود و گفته میشه ایشان در مهمانی ها شراب نوشیدند پس چرا مشروب خوردن انقدر عذاب سختی داره؟
✅ پاسخ:
در انجيل يوحنا كه چهارمين انجيل از انجيل هاى چهارگانه است، در باب دوم چنين مى خوانيم که در عروسی شراب تمام شد و به سفارش مادرش آب را شراب کرد.
در تورات و سایر کتب پیشینیان به صراحت از شراب مسکر منع شده است. حضرت عیسی خود را پیرو تورات و کتب پیشینیان و کامل کننده آنها می دانست و هرگز نمی توانست خلاف آنها عمل کند.
بیشتر آموزه ها و تعلیمات دینی مسیح تحریف شده است و تاريخ اناجيل كنونى مي گويد كه تمام آنها ساليان دراز بعد از مسيح و بدست بعضى از مسيحيان نگاشته شده است و به همين دليل داراى تناقضهاى آشكارى است.
ضمن اینکه در تفسیر شرابی که در انجیل آمده به «مسکر» اختلاف است. همچنین در نقل انجیل لوقا و انجیل متی از «شام آخر عیسی»، سخن از میوه انگور است و صراحتی ندارد که درون پیاله شراب بوده است یا آب انگور؟
با توجه به اینکه شراب مسکر آثار سوء بر جسم و جان انسان دارد و از نظر مفاسد اخلاقى و اجتماعى نيز زيان هايى غير قابل انكار دارد، چگونه مى توان پذيرفت پيامبرى كه راهنماى اخلاقى مردم است شراب سازى كند؟!
شك نيست كه اين يك افسانه ساختگى و دروغينى است كه به اين پيامبر بزرگ نسبت داده شده؛ امروزه زشتى شراب و زيان هاى بى شمار آن بر كسى پوشيده نيست، و در همه اديان آسمانى حرام و ممنوع است، و حتى در همين كتاب مقدس يهود و نصارى به آن تصريح شده است چنان كه در كتاب امثال سليمان با لحن شديدى شراب مذمت شده است.
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
📚منبع و مطالعه ی بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۵۲
❓متن پیام:
چرا امام حسین علیه السلام به حر اجازه ورود داد؟
✅ پاسخ:
#امام_حسین فقط امام خوبها نیست...
💡@p_eteghaadi