eitaa logo
پرسمان اعتقادی
43.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ایا امام حسن و امام حسین در فتوحات شرکت کردند؟ ✅پاسخ ما در گذشته در مورد فتوحات نظر خود را داده ایم که این فتوحات مورد تایید امامان نبوده است و به برخی از جنایاتی که در این فتوحات صورت گرفته اشاره داشته ایم و اورده ایم که انان تنها ایران را فتح کردند و ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان اسلام پذیرفتند واین امر حدود قرن سوم یعنی حدود 300 سال پس از فتح ایران صورت گرفت واوردیم اسلام نخستین بار در زمان پیامبر گرامی توسط حضرت امیر به ایران راه یافت 📚خدمات متقابل اسلام و ایران ،شهید مطهری ♦️و بر خلاف برخی به هیچ عنوان خود را ملزم نمی دانیم که از فتوحات دفاع کنیم .جهت دیدن کاملتر پاسخ کلید واژه « دلیران » را در کانال سرچ کنید ❗️حال می گوییم: ایا می توان پذیرفت امام حسن و امام حسین در فتوحاتی شرکت کرده باشند که انسان را به یاد جنگ های چنگیز،تیمور مغول و تاتار در قرون متمادی می اندازد و نظاره گر اعمال غیر انسانی برخی فرماندهان به ظاهر مسلمان باشند که بسیاری از انان مایه ننگ اسلام و مسلمانان گردیدند ؟ ♦️پاسخ روشن است این دو بزرگوار برای عدم شرکت خود در فتوحات همان دلایل پدر بزرگوار خویش را داشتند 🔵اما در رابطه با گزارش برخی منابع تاریخی اهل سنت در باره حضور ان دو بزرگوار در فتوحات باید گفت: 1⃣طبیعی است که تاریخ سازان متعصب طرفدار مکتب سقیفه برای توجیه غصب خلافت و فتوحات خلفای خود به هر بهانه ای از جمله گزارش هایی که هویت و اعتبار انها بررسی خواهد شد متوسل گردند 2⃣گزارش بلاذری در فتوح البدان ج1 ص330 گذشته از انکه سلسله سند ندارد از شرکت حسنین با تعبیر « چنان که گفته میشود» خبر داده که ضعف و عدم اعتماد به چنین خبری روشن است 3⃣در گزارش طبری در ج2 ص607 « حنش بن مالک » مجهول است و علی بن مجاهد کذاب ( تهذیب التهذیب،ج7 ص330) بوده است 4⃣گزارش ابونعیم در اخبار اصفهان ج1 ص112 نیز همان گزارش طبری است و روایت دیگری نیز می اورد که مرسل است 5⃣روایت ابن خلدون نیز در معجم البلدان ج4 ص315 بدون سند است ♦️امام خمینی چنین می نویسد: « حضور برخی از اصحاب خاص امیر مومنان در فتوحات ثابت نیست تا چه رسد به امام حسن ودرباره برخی از اصحاب خاص ان حضرت اگر هم ثابت باشد از سر ناچاری و جلوگیری از جنایات بیشتر در فتوحات بوده نه این که جنگ ها مورد تایید انان باشد» 📚کتاب البیع،ج3 ص105 ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مسجد جمکران ۱۰۶۸ ساله شد 🕌دستور ساخت مسجد جمکران در ۱۷ ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری از سوی امام زمان(عج) به حسن بن مثله ابلاغ شد و ایشان به او فرمودند: مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و در این جا دو رکعت نماز تحیّت مسجد و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔰ویژه نامه میلاد امام حسن علیه السلام ؛ 🔸امام حسن علیه السلام از دیدگاه معاصران و اندیشمندان و مورخان اهل سنت ؛ 1⃣جابر از رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله روايت كرده كه فرمود ؛ «خداوند، من و على را در عرش به صورت دو نور آفريد و دو هزار سال قبل از آفرينش آدم ذات مقدسش را تسبيح و تقديس مى‏ كرديم، وقتى خداوند آدم را آفريد ما را در صلب وى قرار داد و سپس از صلبى پاك به رحمى پاك انتقال داده تا در صلب ابراهيم جاى داد، آن‏گاه از صلب ابراهيم به صلبى پاك و رحمى پاك منتقل كرد تا در صلب عبد المطلب مقرر داشت، سپس آن نور در صلب عبد المطلب جدا گشت دو سوم آن در صلب عبد الله و يك سوم آن در صلب ابو طالب قرار گرفت، پس از آن، نورى از من و على در فاطمه گرد آمد و بدين ‏ترتيب، حسن و حسين دو نور از نور پروردگار جهانيان‏ اند.» 📚نزهه المجالس ج 2 ص 206 2⃣معاويه به مجلسيان خويش گفته بود به نظر شما آن‏كه از ناحيه پدر و مادر و مادربزرگ و پدربزرگ و عمو و عمه و دايى و خاله، از همه برتر است كيست؟ گفتند: امير المؤمنين بهتر مى‏داند. معاويه دست حسن بن على عليه السّلام را گرفت و گفت: وى، از همه برتر است چرا كه پدرش على ابن ابى طالب، مادرش فاطمه دخت پيامبر، پدربزرگ و جدش رسول خدا، مادربزرگش خديجه، عمويش جعفر، عمه ‏اش دختر ابو طالب، دايى‏ اش قاسم بن محمد و خاله ‏اش زينب دختر نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله است. » 📚عقد الفرید ج 3 ص 283 3⃣معاويه جاى ديگر نيز در برابر عمرو عاص و مروان حكم و زياد بن ابيه كه به نياى خود فخر و مباهات فراوان مى‏كردند، به اين واقعيت اعتراف كرد و براى اين‏كه بينى آنها را به خاك بمالد، امام حسن بن على را حاضر كرد و امام عليه السّلام بر سخنان نارواى آن‏ها در مورد بنى هاشم خط بطلان كشيد. وقتى از مجلس بيرون رفت، معاويه گفت: مگر مى‏ سزد بر كسى كه جدش رسول خدا، سرور اولين و آخرين و مادرش فاطمه بانوى بانوان جهانيان است، فخر و مباهات كنم؟ و سپس به حاضران گفت: به خدا سوگند! اگر مردم شام از اين ماجرا آگاه شوند، روزگارمان سياه است ... 📚المحاسن و الاضداد ص 90 4⃣روزى مقدام بر معاويه وارد شد، معاويه بدو گفت خبر دارى حسن بن على از دنيا رفته؟ مقدام با شنيدن اين جمله، كلمه استرجاع (إنّا للّه و إنّا إليه راجعون ...) بر زبان آورد. معاويه پرسيد: آيا تو فقدان حسن بن على را مصيبت مى‏دانى؟ مقدام در پاسخ گفت: چرا مصيبت ندانم در صورتى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله او را در كودكى روى زانوى خود مى‏ نشاند ...» 📚مسند احمد ج 4 ص 132 5⃣ ابو هريره همواره مى‏ گفت: هرگاه امام حسن عليه السّلام را ديدم اشكم جارى شد، زيرا با چشم خود ديدم رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله دهانش را بر دهان حسن قرار مى‏داد و سه بار مى‏فرمود خدايا! من او (حسن) را دوست دارم تو نيز او و دوستدارانش را دوست بدار. ابو هريره مى‏ افزايد از آن زمان كه ديدم رسول خدا با حسن چنين رفتارى كرد، همواره بدو علاقه‏ مندم. 📚نور الابصار ص 171 6⃣ وقتى مروان حكم سرسخت ‏ترين دشمنان امام حسين عليه السّلام در تشييع پيكر پاك امام مجتبى عليه السّلام و حمل جنازه ‏اش شركت جست امام حسين عليه السّلام با شگفتى به او فرمود: «تو كه دلش را خون كردى چگونه جنازه ‏اش را حمل مى ‏كنى؟» در پاسخ گفت: آن كارها را در حق كسى روا داشتم كه صبر و بردبارى‏ اش با كوه‏ها برابرى مى ‏كرد. 📚تهذیب التهذیب ج 2 ص 298 👌ادامه 👇👇👇
7⃣ابو الأسود دوئلى درباره امام مجتبى مى ‏گويد وى شخصيتى پيراسته بود و ميان عرب از برجسته ‏ترين دودمان و بخشنده‏ ترين خاندان به‏ شمار آمده و از سرشتى پاك برخوردار بود. 📚حیاه الامام الحسن ج 2 ص 247 8⃣عمرو بن اسحاق مى ‏گويد ؛ حسن بن على تنها كسى است كه هرگاه با من آغاز سخن كند دوست دارم همواره سخن بگويد و ساكت نماند و هيچ‏گاه نشنيدم وى كلمه ناسزايى بر زبان آورد. 📚بحار الانوار ج 43 ص 358 9⃣ عبد الله بن زبير گفته است به خدا سوگند! زنان، نظير حسن بن على عليه السّلام را در شكوه و وقار و مقام و منزلت والا، نزاده ‏اند . 📚البدایه و النهایه ج 8 ص 37 🔟 وقتى برادرش محمد حنفيّه بر سر قبرش ايستاد تا در سوگش سخن بگويد، اظهار داشت: (برادرم حسن!) همان‏گونه كه در زندگى موجب عزّت و سربلندى ما بودى، با شهادتت پشت ما را شكستى، بهترين روحى بودى كه كفن تو آن را دربر گرفت و بهترين كفن، كفنى بود كه پيكر عزيزت را در خود جاى داد، چرا از چنين عظمتى برخوردار نباشى در صورتى كه تو طريق هدايت رهپويان و پيشواى تقواپيشگان و چهارمين درّ گرانمايه اصحاب كسايى؟ اى ابو محمد! خداوند تو را در جوار رحمت خويش قرار دهد، دست قدرت الهى به تو غذاى تقوا خوراند و از پستان ايمان شير نوشيدى و در پرتو مكتب اسلام پرورش يافته و در زندگى و پس از مرگ، پاك و پيراسته بودى‏ هرچند دلهايمان در فراق و جدايى‏ات اندوهبار است. 📚مروج الذهب ج 3 ص 7 1⃣1⃣ ابا عبد الله الحسين عليه السّلام در كنار مرقد مطهر برادر اظهار داشت ؛ « اى ابو محمد! رحمت و درود خدا بر تو باد. اين تو بودى كه حقيقت را ديدى و شناختى و در برابر باطل ‏گرايان با رفتارى نكو و مبارزه ‏اى پنهانى راه خدا را برگزيدى. دنيا و زيبايى ‏ها و ناگوارى ‏هايش را به ديده تحقير نگريستى و با دستى پاك و خاندانى پيراسته در دنيا زيستى و از آن گذشتى و بر فريبكارى ‏ها و خيانت‏هاى دشمنانت به آسانى دست رد نهادى و پاسخ گفتى و اين مايه شگفتى نيست، زيرا تو از دودمان رسالتى و از پستان حكمت شير نوشيده و اكنون به سوى روح و ريحان و بهشت پر از نعمت الهى پركشيده‏اى خداى متعال پاداش تو و ما را در اين مصيبت جانكاه بزرگ دارد و به ما صبر و بردبارى عنايت فرمايد.» 📚حیاه الامام الحسن ج 2 ص 440 💠 جايگاه امام مجتبى عليه السّلام از نگاه انديشمندان و تاريخ ‏نگاران‏ ؛ 2⃣1⃣حافظ ابو نعيم اصفهانى از انديشمندان قرن پنجم درباره امام مجتبى عليه السّلام مى‏ گويد ؛ وى سالار جوانان و اصلاح گر نزديكان و علاقه‏ مندان، شبيه و محبوب دل رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله، سلاله هدايت، هم‏پيمان تقواپيشگان، چهارمين اختر اصحاب كساء فرزند بانوى بانوان، حسن بن على بن ابى طالب رضى الله عنهما است. 📚پیشوایان هدایت ج 4 ص 37 3⃣1⃣ ابن عبد البرّ درباره او گفته است ؛ كدام فرد را مى ‏توان والاتر از كسى دانست كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله او را سرور و سالار ناميده است. رضوان و رحمت خدا بر او (امام مجتبى) باد كه انسانى بردبار ، پروا پیشه و اندیشمند بود » 📚الاستیعاب ج 1 ص 385 👌ادامه 👇👇👇
4⃣1⃣حافظ ابن كثير دمشقى درباره امام علیه السلام می گوید ؛ « ابو بكر و عمر از او تجليل به عمل آورده و به عظمت ياد مى‏ كردند و به وى ارج و احترام قائل بوده و او را دوست مى‏داشتند و همواره به او مى‏گفتند فدايت گرديم. و ابن عباس هنگام سوار شدن امام حسن و امام حسين بر مركب، ركاب آن دو بزرگوار را مى‏ گرفت و آن را براى خود نوعى نعمت تلقى مى‏كرد و هرگاه آن دو طواف خانه خدا انجام مى‏دادند مردم براى ابلاغ سلام و درود خود به آن بزرگواران پيرامون آن‏ها به نحوى ازدحام مى ‏كردند كه گويى مى‏ خواستند ديوارهاى كعبه را درهم بشكنند.» 📚پیشوایان هدایت ج 4 ص 38 5⃣1⃣ حافظ ابن عساكر شافعى در مورد امام مجتبى عليه السّلام گفته است ؛ آن‏ بزرگوار نواده رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و گل بوستان وى و يكى از سروران جوانان اهل بهشت است ...» 📚مختصر تاریخ دمشق ج 7 ص 5 6⃣1⃣حافظ سيوطى مى ‏گويد: [امام مجتبى‏] نواده رسول خدا و گل بوستان وى و به گفته صريح پيامبر آخرين جانشين او و پنجمين اختر اصحاب كساء به شمار مى ‏آيد ... 📚تاریخ الخلفاء ص 73 7⃣1⃣ محمد بن اسحاق درباره امام حسن عليه السّلام مى ‏گويد ؛ پس از نبى اكرم در مجد و عظمت، كسى به رتبه امام حسن مجتبى عليه السّلام نرسيد. بيرون خانه ‏اش فرشى براى امام گسترده مى‏شد هرگاه حضرت از خانه خارج مى‏شد و جلوس مى‏فرمود به احترام آن بزرگوار هيچ‏كس از آن مسير عبور نمى‏كرد و بدين ‏ترتيب راه بسته مى‏شد، امام عليه السّلام به مجرّد اطلاع از اين وضعيّت به پا مى‏خاست و وارد منزل مى‏شد و آن‏گاه عبور و مرور مردم آغاز مى‏شد. در راه مكه او را ديدم پياده حركت مى‏كرد و در آن مسير هركس امام را مشاهده مى‏كرد به احترامش از مركب خود پياده مى‏شد و پاى پياده راه مى‏ پيمود حتى سعد بن ابى وقاص را ديدم به احترام او پياده حركت مى‏ كرد. 📚المناقب ج 2 ص 148 8⃣1⃣ محمد بن طلحه شافعى درباره آن حضرت گفته است ؛ خداوند به وى هوشى فزاينده و سرشار عنايت كرد تا در مشكلاتى كه فرا رویاش قرار داشت، اهدافش را روشن سازد و بدو انديشه ‏اى نافذ بخشيد كه به اصلاح پايه و اركان آيين الهى بپردازد و وجود مباركش را از انواع علوم و معارف آكنده ساخت. 📚مطالب السوول ص 65 9⃣1⃣سبط ابن جوزى در مورد امام مجتبى مى ‏گويد ؛ وى از برجسته‏ ترين انسان‏هاى اهل كرم و بخشش و از انديشه‏ اى درخشان برخوردار بود و رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله شديدا به او عشق مى‏ ورزيد. 📚تذکره الخواص ص 65 0⃣2⃣ ابن اثير در حق او گفته است: [امام مجتبى‏] سالار جوانان اهل بهشت و گل خوشبوى بوستان نبى اكرم و شبيه آن بزرگوار بود، رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله او را حسن ناميد و او چهارمين درّ گرانمايه اصحاب كساء به‏ شمار مى‏ آيد. 📚اسد الغابه ج 2 ص 9 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از دور بزن
🦋 آن سوی مرگ تجربیات سه نفر از افرادی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کرده‌اند. 🔸جذابیت مطالب آنقدر بالا هست که بعد از جلسه اول و دوم خودتان پیگیر خواهید شد. به دلیل استقبال و درخواست بالای همراهان گرامی تمام فایل‌ها به صورت یک‌جا تقدیم می‌گردد. 🔈 https://eitaa.com/joinchat/2637299714C3c968e2ee4
🤔پرسش ❓اشکال می شود فلسفه اینکه خدا روز قیامت گنهکاران را مجازات می کند چیست ‌.آیا می خواهد مردم عبرت بگیرند در حالی که سرای دیگر جای عبرت گیری نیست یا می خواهد دل خود را خنک کند که این هم با مقام ربوبی اش ناسازگار است❕ 💠پاسخ💠 ❗️در کتاب منشور جاوید در پاسخ به این سوال چنین آمده است؛ 1⃣يكسان نگرى به مجرم ومطيع خود، يك نوع ظلم و ستم است، و اگر گنهكاران كه در اين دنيا مجازات نمى شوند در آخرت نيز كيفر نبينند نتيجه آن يكسان بودن عاصى و مطيع است. 🔶قرآن مجيد مى فرمايد: «آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار مى دهيم، شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد؟» 🔷قلم 35-36 ❔ممكن است گفته شود در رفع اين محذور كافى است كه تنها مطيعان زنده شوند و مجرمان برانگيخته نگردند ولى يك چنين پيشنهاد از يك انديشه خامى سرچشمه مى گيرد، زيرا مفاد آن اين است كه آفرينش مجرمان بى هدف باشد در حالى كه حيات اخروى غايت فعل خدا است و فعل پيراسته از غايت و هدف، جز لغو و عبث چيزى نيست و ساحت قدس الهى از آن مبرا مى باشد. چنانكه مى فرمايد: «آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريده ايم، و به سوى ما باز نمى گرديد؟». 🔷 مؤمنون115 2⃣كيفرهاى اخروى لازمه وجود ما است. ❗️در اينجا جواب علمى تر و بالاتر نيز هست كه هر عملى كه انسان در اين جهان انجام مى دهد در جهان ديگر با وجود متناسب با آن جهان خود را نشان مى دهد. تو گويى كردار انسان برونى دارد و درونى و آنچه براى ما در اين جهان ملموس است وجود دنيوى است ولى در آخرت با وجود اخروى ظاهر و آشكار مى گردد. 👌مثلاً احتكار طلاها و نقره ها در اين جهان همان صورتى را دارد كه مى بينيم ولى در سراى ديگر به صورت آتش خود را نشان مى دهد چنان كه مى فرمايد: «كسانى كه طلا و نقره گنجينه مى سازند و در راه خدا انفاق نمى كنند به مجازات دردناكى بشارت ده، در آن روز كه آن را در آتش جهنم گرم و سوزان كرده، و با آن صورتها و پهلوها و پشتهايشان را داغ مى كنند( و به آنها مى گويند) اين همان چيزى است كه براى خود اندوختيد(و گنجينه ساختيد) پس بچشيد چيزى را كه براى خود مى اندوختيد!». 🔶توبه 34-35 ❗️جمله (هذا ما كَنَزْتُمْ) مى رساند كه آتش وجود اخروى طلا و نقره گنج زده است، تو گويى براى آن طلا و نقره دو نوع ظهور است، ظهورى در دنيا و به صورت فلز زرد و سفيد، و ظهورى در آخرت به صورت آتش. 👌هرگاه به اين مطلب مقدمه ديگرى افزوده شود و آن اين كه اين اعمال از لوازم وجود ما به شمار مى رود به گونه اى كه تفكيك ميان ذات و اين افعال امكان پذير نيست، در اين صورت سؤال پيشين (چرا خدا كيفر مى دهد) سؤال بى موردى خواهد بود زيرا هرگاه ذات و فعل تفكيك پذير بود جا داشت كه از چنين (كيفر دهى) سؤال شود و امّا اگر از لوازم وجود مجرمان و گنهكاران باشد قهراً برانگيختن آنان با برانگيختن اعمال آن نيز همراه خواهد بود. 3⃣در اينجا پاسخ ديگرى نيز هست و آن اين كه نفس انسانى در اين جهان بر اثر طاعت عصيان، ملكه هاى گوناگونى تحصيل كرده و در روز قيامت با همين ملكه ها محشور مى شود و هر نفسى مطابق روحيات خود صورى را مى آفرينند، كه اين صور گاهى مايه نشاط و شادمانى و گاهى ديگر مايه ايذا و ناراحتى است. وخلاقيت نفس در جهان اخروى خلاقيت طبيعى است و اگر پاداش ها وكيفرها همين صور غيبى باشند قهراً سؤال پيشين ساقط است زيرا اين خود مجرم است كه خواسته و ناخواسته اين صور را كه مايه سرور و يا حزن است مى آفرينند به گونه اى كه يك لحظه آرام نمى گيرد. 👌از اينجا پاسخ سؤال ديگرى نيز روشن مى شود و آن اين كه كفر كافران و نفاق منافقان در اين جهان بسيار محدود بوده ولى عذاب آنان در آخرت جاودان است و اگر قانون (كيفر به مقدار جرم) پذيرفته شود اين قانون در اين مورد به هم خورده و كيفر هزاران برابر گناه است. ❗️پاسخ اين سؤال نيز روشن است هرگاه كيفرهاى اخروى جنبه جعلى و قراردادى بود اين سخن مورد داشت ولى اگر كيفرها معلول خود وجود انسان باشد و گنهكار در سايه ممارست گناه به پايه اى مى رسد كه متناسب روح خود صورى را ايجاد كند اين صور مربوط به خود گنهكار خواهد بود. 📚منشور جاوید ، علامه سبحانی، ج8 ص97 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓برخی اشکال می کنند که در آیات قرآن تناقض است.در آیاتی خلقت آسمانها و زمین در شش روز بیان شده است در حالی که در سوره فصلت می گوید این خلقت هشت روز بوده است❕ 💠پاسخ💠 👌 خداوند در سوره اعراف می فرماید: « پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش روز ( شش دوران )آفرید . 🔶اعراف 54 ❗️اما بیان خداوند در سوره فصلت به ذهن می رساند که خلقت آسمانها و زمین در هشت روز بوده است. 🔶می فرماید: «بگو آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید. او در زمین کوه هاى استوارى قرار داد و برکاتى در آن آفرید و مواد غذایى آن را مقدر فرمود اینها همه در چهار روز بود درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان. در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید. 🔷فصلت9-12 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است: 🔶«سؤال این است که چگونه در آیات فوق(سوره فصلت ) آفرینش زمین را در دو روز، و کوه ها و برکات و غذاها در چهار روز، و در دنباله این آیات، آفرینش آسمانها را نیز در دو روز ذکر کرده که مجموعا هشت روز مى شود در حالى که در آیات فراوانى از قرآن مجید آفرینش آسمانها و زمین مجموعا در شش روز، یا به تعبیر دیگر در شش دوران، بیان شده است . 👌مفسران در پاسخ این سؤال راههایی را انتخاب کردند: ❗️راهی که مشهور و معروف است اینکه: 👌آنجا که مى گوید "اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مىشود. 👌نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد که فى المثل گفته مى شود : از اینجا تا مکه ده روز طول مى کشد ، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مکه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مکه. ❗️خداوند نیز می گوید خلقت زمین دو روز طول کشید و با خلق کوهها و برکات و مواد غذایی کار خلقت به چهار روز طول کشید و خلقت آسمانها نیز در دو روز طول کشید که مجوعا زمان خلقت آسمانها و زمین و کوهها و برکات شش روز محسوب می شود. 👌البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى شد ولى از آنجا که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند و قرینه یکدیگر مى شوند تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است. 📚تفسیر نمونه ج20 ص221 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیاتی که میگوید خداوند هر که بخواهد هدایت میکند و هر که بخواهد گمراه میکند چگونه با اختیار انسان سازگار است؟ 💠پاسخ💠 ❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ 👌هدایت در لغت به معنی دلالت و راهنمائی توام با لطف و دقت است 📚مفردات راغب مادی هدی 👌و آنرا به دو شعبه تقسیم کرده اند: «ارائه طریق »و «ایصال به مطلوب »و به تعبیر دیگر «هدایت تشریعی » و «هدایت تکوینی » ❗️هدایت تکوینی در این جا به معنی وسیعی گرفته شده که هر گونه هدایتی را جز از طریق بیان قوانین و ارائه طریق شامل می شود . 🔷توضیح اینکه ؛ گاه انسان راه را به کسی که طالب آن است با دقت تمام و لطف و عنایت نشان می دهد، اما پیمودن راه و رسیدن به مقصود بر عهده خود او است . ❗️ولی گاه دست طالبان را می گیرد و علاوه بر ارائه طریق او را به مقصد می رساند . 🔶در مرحله اول تنها به بیان قانون پرداخته، شرائط پیمودن راه و رسیدن به مقصد را بیان می کند، ولی در مرحله دوم علاوه بر این، وسائل سفر را فراهم می سازد، موانع را بر طرف، و مشکلات را حل، و مسافران این راه را تا مقصد همراهی و حمایت و حفاظت می کند .نقطه مقابل آن «اضلال » است . 🔶یک نگاه اجمالی به آیات قرآن به خوبی روشن می سازد که قرآن هدایت و ضلالت را فعل خدا می شمرد، و هر دو را به او نسبت می دهد، و اگر بخواهیم همه آیاتی را که در این زمینه سخن می گویند بشمریم سخن به درازا می کشد همین قدر کافی است که در آیه 213 سوره بقره می خوانیم «خداوند هر کس را بخواهد به راه راست هدایت می کند .» ❗️و در آیه 93 سوره نحل آمده است : «« ولی او هر کس را بخواهد هدایت می کند و هر کس را بخواهد گمراه » 🔷شبیه این تعبیر در مورد هدایت و ضلالت و یا یکی از این دو در آیات زیادی از قرآن مجید به چشم می خورد . به عنوان نمونه آیات فاطر 8 - زمر 23 - مدثر 31 - بقره 272 - انعام 88 - یونس 25 - رعد 27 - ابراهیم 14 رامی توان نام برد . ❗️از این بالاتر در بعضی از آیات صریحا هدایت را از پیامبر اسلام نفی کرده به خدا نسبت می دهد، چنانکه در آیه 56 سوره قصص می خوانیم : «تو هر کس را دوست داری هدایت نمی کنی، ولی خدا هر کس را بخواهد هدایت می کند» ❗️و در آیه 272 سوره بقره می خوانیم :«هدایت آنها بر تو نیست، ولی خدا هر کس را به خواهد هدایت می کند» ❗️دقیقترین تفسیری که با همه آیات هدایت و ضلالت سازگار است و همه آنها را به خوبی تفسیر می کند بی آنکه کمترین خلاف ظاهری در آن باشد این است که بگوئیم : 👌هدایت تشریعی به معنی ارائه طریق جنبه عمومی و همگانی دارد و هیچ قید و شرطی در آن نیست، چنانکه در آیه 3 سوره دهر آمده«ما راه را به انسان نشان دادیم خواه شکرگزاری کند یا کفران » و در آیه 51 آل عمران می خوانیم ؛«تو همه انسانها را به صراط مستقیم دعوت می کنی » بدیهی است دعوت پیامبر مظهر دعوت خدا است چرا که هر چه او دارد از خدا دارد . ❗️و درباره جمعی از منحرفان و مشرکان در آیه 23 سوره نجم آمده است «هدایت الهی از سوی پروردگار به سراغ آنها آمد». 👌اما هدایت تکوینی به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از تمام پیچ و خم های راه، و حفظ و حمایت از آنها تا رساندن به ساحل نجات که موضوع بحث بسیاری دیگر از آیات قرآن است هرگز بی قید و شرط نمی باشد، این هدایت مخصوص گروهی است که اوصاف آنها در قرآن بیان شده و انسان های شایسته و برجسته ای باشند و اضلال که نقطه مقابل آن است نیز مخصوص گروهی است که اوصاف آنان نیز بیان گشته . ❗️گر چه بعضی از آیات مطلق است ولی بسیاری دیگر از آیات قید و شرط آن را دقیقا بیان کرده، و هنگامی که این آیات مطلق و مقید را کنار هم می چینیم مطلب کاملا روشن می شود و هیچ ابهام و تردیدی در معنی آیات باقی نمی ماند و نه تنها با مساله اختیار و آزادی اراده انسان مخالف نیست، بلکه دقیقا آن را تاکید می کند . 👌ادامه پاسخ 👇👇👇
هدایت شده از مسجد مقدس جمکران
🔹قرارگاه مردمی گامی به سوی جامعه مهدوی 🔺نذر قربانی برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه 🔺کد دستوری #۳۱۳*۷۸۰* 🔺شماره کارت۶۱۰۴۳۳۷۴۳۱۳۱۰۴۳۰ بنام مسجد مقدس جمکران برای ظهور همدل باشیم 💠💠💠 ✅ کانال رسمی مسجد مقدس جمکران: @jamkaran_ir
👌ادامه پاسخ 👇👇👇 ❗️اکنون به توضیح زیر توجه نمائید: 🔶قرآن مجید در یک جا می گوید: «به وسیله آن ضرب المثل، گروهی را گمراه و گروهی را هدایت می کند، اما جز فاسقان را گمراه نمی سازد»(بقره 26) . 🔶در اینجا سرچشمه ضلالت فسق و خروج از اطاعت و فرمان الهی شمرده شده . ❗️در جای دیگر می گوید: «خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند» (بقره 258) . 🔶در اینجا تکیه روی مساله ظلم شده و آن را زمینه ساز ضلالت معرفی کرده است در جای دیگر می خوانیم : و «خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند» (بقره - 264) . ❗️در اینجا کفر به عنوان زمینه ساز گمراهی ذکر شده . 🔶باز در آیه دیگر می خوانیم :«خداوند هدایت نمی کند کسی که دروغگو و کفران کننده است » (زمر - 3) . 👌در اینجا نیز دروغگوئی و کفران را مقدمه ضلالت شمرده است . 🔶و در جای دیگر آمده :«خداوند هدایت نمی کند کسی که اسرافکار و بسیار دروغگو است » (غافر - 28) . ❗️یعنی اسراف و دروغگوئی عامل گمراهی است . 🔶البته آنچه در اینجا آوردیم قسمتی از آیات قرآن در این زمینه است، بعضی از این آیات با همین مفاهیم کرارا در سوره های مختلف آمده . 🗯نتیجه اینکه قرآن ضلالت الهی را مخصوص کسانی می شمرد که دارای این اوصافند: «کفر» «ظلم »«فسق »، «دروغ »، «اسراف » و «کفران ». ❓آیا کسانی که مرتکب این امور می شود آیا ظلمت و حجاب قلب او را فرا نمی گیرد و از هدایت بی بهره نمیشود ؟ ❗️ این اعمال و صفات آثاری دارد که خواه ناخواه دامن انسان را می گیرد، پرده بر چشم و گوش و عقل او می افکند، و او را به ضلالت می کشاند، و از آنجا که خاصیت همه اشیاء و تاثیر همه اسباب به فرمان خداوند است، می توان اضلال را در تمام این موارد به خدا نسبت داد، اما این نسبت عین اختیار بندگان و آزادی اراده آنها است . این مساله در مورد هدایت الهی نیز است و تا شرایط و قابلیت هدایت در افراد نباشد مشمول هدایت تکوینی نمی شوند. 📚تفسیر نمونه ج19 ص460 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش کانال ضد دین ❓ ‌💠ادعای و رد این ادعا در آیه وضو امده است که: ۚمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۶-مائدہ) : الله نمی‌خواهد مشکلی برای شما ایجاد کند، بلکه می‌خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید؛ شاید شکر او را بجا آورید! ایا هر کس وضو بگیرد است؟ اگر طبق ایه تطهیر اهل بیت باشند پس طبق این دو ایه همه مسلمانان جهان معصوم هستند. 💠پاسخ💠 👌خداوند در آیه 33 احزاب در مورد اهل بیت می فرماید: « خداوند فقط می خواهد و اراده کرده است پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد» ❗️خداوند دو نوع اراده دارد؛ 1⃣اراده تکوینی: 🔶اراده ای است که سرچشمه وجود کائنات و هستی موجودات است و عین ایجاد آنها است چنان که می فرماید: « هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند می گوید موجود باش و آن فورا موجود می شود» 🔶بقره 117 2⃣اراده تشریعی: 🔶اراده ای است که سرچشمه اوامر و نواهی الهی و احکام و قوانین دینی است ❗️توضیح بیشتر: 👌منظور از اراده تشریعی همان اوامر و نواهی الهی است .فی المثل خداوند از ما نماز و روزه و حج و جهاد و وضو را خواسته است این اراده تشریعی است .اراده تشریعی به افعال ما تعلق می گیرد نه افعال خداوند اما اراده تکوینی به افعال خداوند تعلق می گیرد . 👌چون در اراده تشریعی افعال مکلف شرط است تا فعل مکلف صادر نشود اراده الهی محقق نمی شود .در آیه وضو تا مکلف وضو و تیمم و غسل را انجام ندهد اراده الهی به طهارت او صورت نمی گیرد اما در آیه تطهیر اراده خداوند تکوینی است یعنی منظور این این نیست که خدا به شما دستور داده است گرد گناه نگردید تا پاک شوید بلکه مستقیما خبر از پاکی اهل بیت داده است و بر این مطلب شواهد چندی دلالت می کند؛ 1⃣در آیه تطهیر متعلق اراده فعل خدا است می گوید خدا اراده کرده است که پلیدی را از شما ببرد .چنین اراده ای اراده تکوینی و مربوط به خواست خداوند در عالم تکوین است اما در آیه وضو اراده تشریعی است و تا زمانی که فعل مکلف نباشد اراده الهی که همان طهارت حاصل از وضو و غسل و تیمم و انجام دستورات خداوند است حاصل نمیشود. 2⃣تعبیر به انما در آیه تطهیر دلالت بر حصر می کند و این نشان از تکوینی بودن اراده است .در حالی که اراده تشریعی خداوند بر پاکی و تقوای بندگان اختصاص به اهل بیت ندارد و شامل همگان می شود چرا که خداوند به همه دستور داده است پاک باشند و با تقوا و این مزیتی برای آنها نیست زیرا همه مکلفان مشمول این فرمانند. 3⃣ایه تطهیر با توجه به روایات وارد در شان نزول آن در مقام مدح و ستایش اهل بیت است و اگر اراده در مورد آیه اراده تشریعی باشد که درباره دیگر بندگان نیز است هرگز مایه ستایش اهل بیت نخواهد بود. ❗️بنابراین مقایسه آیه تطهیر که اراده در آن تکوینی است با آیه وضو که اراده در آن تشریعی است صحیح نمی باشد. 📚تفسیر نمونه ج17 ص303 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش کانال ضد دین ❓ ❓مگر نه این است که معصوم هرگز مرتکب گناه و اشتباه نمیشود و هرگز نیز نیازی به پند و گوشزد ندارد. پس چرا خدا به پیامبر میگوید به زنانت و دخترانت و زنان مومنان بگو حجابشان را رعایت کنند. مگر طبق ادعای شما، فاطمه معصوم نیست؟ مگر الله نمیدانست که فاطمه معصوم است و میداند که باید حجابش رعایت شود پس چرا باز در قران میگوید حجابت را رعایت کن؟؟ 💠پاسخ💠 ❗️خداوند در آیاتی پیامبر گرامی را نیز که شکی در عصمتشان نمی باشد مخاطب قرار میدهد و می فرماید: « باید در میان آنها طبق آنچه خداوند نازل کرده حکم کنی و از هوس های آنان پیروی مکن و بر حذر باش که مبادا تو را از بعض احکامی که خدا بر تو نازل کرده است منحرف سازند» 🔷مائده 49 ❓مگر امکان انحراف از حق در مورد پیامبر تصور می شود که خداوند چنین به او هشدار میدهد؟ ❓مگر امکان بی حجابی برای حضرت زهرا وجود دارد که خداوند به ایشان دستور به حجاب می دهد؟ 🔶پاسخ آن است؛ 👌معصوم بودن هرگز به این معنا نیست که گناه برای شخص معصوم محال گردد و الا فضیلتی برای آنها محسوب نمی شود .بلکه منظور این است که آنها با توانایی بر گناه مرتکب گناه نمی شوند هر چند این عدم ارتکاب به خاطر تذکرات الهی بوده باشد . ❗️یاد آوری های خداوند جزئی از عامل مصونیت شخص معصوم است و این یاد آوری ها با عصمت او منافات ندارد زیرا مقام عصمت به معنای یک حالت تقوای الهی است که به امداد پرودگار در معصوم ایجاد می شود اما با این وجود چنان نیست که نتوانند گناه کنند بلکه قدرت این کار را دارند و با اختیار خود از گناه چشم می پوشند. 👌درست همانند یک طبیب بسیار آگاه که هر گز یک ماده بسیار سمی را که خطرات جدی آن را می داند نمی خورد با این که قدرت بر این کار دارد اما آگاهی ها و مبادی فکری و روحی او سبب میشود که با میل و اراده خود از این کار چشم بپوشد. ❗️یاد آوری ها و دستورات خداوند نیز به معصوم سبب افزایش آگاهی آنان و تقویت مصونیت در وجود آنان می باشد و با عصمت آنها منافاتی ندارد. 📚تفسیر نمونه ج4 ص405 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
مناجات خوانی حاج مهدی رسولی شب هفدهم رمضان.mp3
17.5M
📻 بشنوید | مناجات خوانی حاج مهدی رسولی بامداد ۱۷ ام رمضان از حرم مطهر امام رضا(ع) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓در روایتی از شیعیان نقل شده که حضرت علی از پیامبر در مورد فضیلت ماه رمضان سوال می‌کرد که پیامبر صلی الله علیه و سلم اندوهگین می‌شود و می‌گوید: گویا بدترین خلق را می‌بینم که در این ماه تو را به شهادت می‌رساند و...، حضرت علی(رضی الله عنه) می‌پرسد: آیا در آن هنگام ایمان من به سلامت خواهد بود یا خیر؟ که پیامبر صلی الله علیه و سلم جواب مثبت می‌دهد. سوال ما این است که چطور امام معصوم از درستی ایمان خود سوال می‌کند؟ مگر شخص معصوم کافر از دنیا می‌رود یا ناقص الایمان؟ چطور امام هدایتگر مردم جهان نمی‌داند خودش با ایمانی سالم به آن دنیا می‌رود یا خیر؟ این چگونه امام، خلیفه من عندالله، معصوم و هدایتگر است؟ چطور امام مسئله‌ای به این مهمی را نمی‌دانسته؟ مگر علم غیب نداشته؟ 💠پاسخ💠 👌در روایتی آمده است که پیامبر گرامی خطبه خوانده و مردم را متذکر به فضائل ماه رمضان کردند. 🔷در ادامه پیامبر گرامی به گریه افتادند .حضرت علی در مورد علت گریه ایشان سوال کرد .پیامبر در برابر دیگران حضرت علی را مخاطب قرار دادند و فرمودند: « گریه می کنم به خاطر مصیبتی که به تو در ماه رمضان می رسد گویی می بینم که تو در حالی که نماز می خوانی مورد حمله شقی ترین مردم قرار می گیری و ضربه ای بر سر تو وارد می سازد که ریش تو با خون آن رنگین می شود . ❓حضرت سوال کرد در این هنگام آیا دینم سلامت است؟ 🔶پیامبر فرمود: بله در حالت سلامت دین از دنیا می روی 📚عیون الاخبار ج1 ص297 📚امالی ص95 ❗️حال پاسخ از اشکال مطرح شده؛ 👌خداوند در قرآن پیامبر گرامی را مخاطب قرار می دهد و می فرماید: « به تو و به همه انبیای پیشین وحی شده که اگر مشرک شوی تمام اعمالت نابود می شود و از زیانکاران خواهی بود» 🔶زمر65 ❓مگر امکان دارد که پیامبران مشرک شوند که خداوند آنان را چنین مخاطب قرار می دهد؟ ❔پیامبرانی که ممکن است مشرک شوند چگونه هدایت کننده مردم خواهند بود؟ ❔خداوند چگونه پیامبرانی را که ممکن است مشرک شوند به عنوان هدایتگر بشر قرار داده است؟ 🔶پاسخ روشن است ؛ ❗️انبیا هرگز مشرک نخواهند شد هر چند قدرت و اختیار بر این کار دارند و معصوم بودن به معنای سلب قدرت و اختیار نیست . 🔷هدف آیه این است که از اهمیت شرک به همگان گوشزد شود تا مردم بدانند وقتی خدا با پیامبران بزرگش اینچنین صحبت می کند تکلیف دیگران روشن است و این از قبیل ضرب المثل معروف عرب است که می گویند :« ایاک اعنی و اسمعی یا جاره»« منظورم تویی ولی ای همسایه تو بشنو»( به در می گوید دیوار بشنود) 📚تفسیر نمونه ج19 ص528 ❗️حضرت علی نیز هیچگاه از مسیر حق و سلامت دین منحرف نمی شود چنان که پیامبر گرامی فرمود: « علی با حق است و حق با علی است هر جا که باشد» 📚مجمع الزوائد ج7 ص235 👌هدف حضرت علی از آن سوال توجه دادن مردم به اهمیت حسن عاقبت بوده است که وقتی من که محور حق هستم از این مساله اظهار نگرانی می کنم تکلیف شما روشن است و من خود را مخاطب قرار داده اما هدف اصلی متذکر شدن شما است زیرا مساله حسن عاقبت بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
استاد احمد دباغ-جزء هفدهم.mp3
16.33M
#تحدیر_قرآن_کریم (تند خوانی) | جزء هفدهم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓خداوند در مورد حضرت مریم می فرماید: « ای مریم خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام جهانیان برتری داده است واصطفاک علی نساء العالمین » ( ال عمران 42) ❔چگونه می گوییم فاطمه برترین زنان جهان است در حالی که خدا می گوید مریم برترین است❓ 💠پاسخ💠 👌همین سوال از امامان نیز پرسیده می شد و آن بزرگواران جواب کافی و لازم را می دادند. 🔶مفضل می گوید: « به امام صادق گفتم که به من درباره سخن رسول خدا توضیح فرمایید که فرمود فاطمه سرور زنان جهانیان است .آیا منظور ایشان آن بوده که زهرا سرور زنان امت پیامبر است؟ ❗️امام پاسخ داد: « آن مریم بوده است که سرور زنان زمان خودش تلقی می شده است اما فاطمه سرور زنان جهانیان است از اولین آنان گرفته تا آخرین آنها» 📚معانی الاخبار ص107 🔶پیامبر گرامی فرمود: « مریم سرور و سیده زنان زمان خودش بوده است اما دخترم فاطمه سیده زنان عالمین است از اولین آنان تا آخرین آنها» 📚بحار الانوار ج43 ص24 ❗️در تفسیر نمونه آمده است: « هیچ منافاتی ندارد که کلمه « العالمین» ( برای مریم به معنای مردم زمان خودش به کار رفته باشد ) زیرا این کلمه در قرآن و عبارات معمولی به معنی مردمی که در یک عصر و زمان زندگی می کنند آمده است چنان که درباره بنی اسرائیل می خوانیم :« انی فضلتکم علی العالمین» « من شما را بر جهانیان برتری دادم» که بدیهی است منظور برتری بر مردم عصر خود بوده است ( نه تمام جهانیان تا روز قیامت که مسلمین را هم شامل شود)» 📚تفسیر نمونه ج2 ص542 👌این که حضرت زهرا سرور زنان جهانیان است در روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است. ❗️بخاری روایت می کند که پیامبر گرامی به حضرت زهرا عرضه داشت: « آیا راضی نمی شوی که تو سرور زنان بهشت و سرور زنان مومنین هستی» 📚صحیح بخاری ج6 ص63 و ج10 ص76 🔶وفرمود: « تو سیده زنان جهانیان هستی» 📚خصائص نسائی ص34 👌وفرمود: « آیا راضی نمی شوی که تو سیده و سرور تمام زنان مومنین و زنان این امت هستی» 📚صحیح مسلم ج4 ص1906 📚سنن ترمذی ج3 ص131 📚سنن نسائی ج5 ص96 🔶وفرمود: « برترین زنان شما فاطمه است» 📚کنزالعمال ج6 ص217 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
@dars_akhlaq (17).mp3
5.78M
🎙 صوت و شرح دعای روز #هفدهم ماه مبارک رمضان 🔰 با صدای قاسم موسوی قهار 🔰و شرح آیت الله #مجتهدی تهرانی (ره) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓یکی از کانال های ضد دین تحدی را مطرح کرده است که اگر شیعه معتقد است امامان علم غیب می دانند لطف کنید این عقیده یعنی علم غیب امامان را از قرآن ثابت کند❕❕ 💠پاسخ💠 ❗️واژه غیب در برابر شهود است و شهود در موردی گفته می شود که چیزی قابل مشاهده و محسوس باشد بنابراین غیب به کلیه اموری اطلاق می شود که از حس انسان پنهان است . 📚پیام قرآن ج7 ص217 👌برای اثبات علم غیب امامان از طریق قرآن به چند دسته از آیات می توان استدلال کرد؛ 1⃣ قرآن در مورد کسی که تخت ملکه سبا را در یک چشم به هم زدن از یک فاصله دور نزد سلیمان آورد می گوید: « کسی که دانشی از کتاب داشت گفت من آن را پیش از آنکه چشم بر هم بزنی نزد تو خواهم آورد و هنگامی که ( سلیمان) آن را نزد خود دید گفت این از فضل پرودگار من است» 🔷نمل 40 ❗️در این آیه می بینیم که آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان به سبب داشتن تنها اندکی از علم الکتاب ( عنده علم من الکتاب ) این قدرت و آگاهی غیبی را داشت که توانست تخت ملکه سبا را از یک فاصله دور در یک چشم بر هم زدن نزد سلیمان حاضر کند. ❗️در آیه دیگر خداوند می گوید: « بگو کافی است برای گواه میان من و شما ، خداوند و کسی که علم کتاب نزد او است» 🔶رعد43 ❗️در این آیه خداوند از کسی به عنوان گواه بر رسالت پیامبر نام می برد که تمام علم کتاب نزد او است « من عنده علم الکتاب» 👌در روایات ما بیان شده است که مراد از کسی که تمام علم الکتاب نزد او است حضرت علی است. 🔶پیامبر گرامی فرمود: « کسی که تنها اندکی از دانش کتاب نزد او بود وصی برادرم سلیمان است و کسی که تمام علم کتاب نزد او است برادرم علی بن ابی طالب است» 📚امالی صدوق ص337 ❗️امام صادق فرمود: « کسی که تمام علم الکتاب نزد او است علی بن ابی طالب است .نسبت کسی که تنها اندکی از علم الکتاب را دارا بود با کسی که تمام علم الکتاب را دارا است همانند آن مقدار آبی است که یک پشه با بال خود از دریا بر می دارد » 📚بحار الانوار ج35 ص429 👌در روایت دیگر امام باقر فرمود: « تمام علم الکتاب نزد ما است و علی افضل و اول ما و برترین ما بعد از پیامبر است» 📚بصائر الدرجات ج1 ص215 📚تفسیر عیاشی ج2 ص220 ❗️علامه مجلسی حدود 20 روایت در این زمینه نقل می کند؛ 📚بحار الانوار ج35 ص429 👌بنابراین اهل بیت که دارای تمام علم الکتاب هستند به طریق اولی دارای قدرت و آگاهی های غیبی هستند به گونه ای که قدرت و علم غیبی اندک آصف بن برخیا در برابر قدرت و علم غیبی آنان قابل مقایسه نمی باشد. 2⃣خداوند می فرماید: « عالم غیب او است و هیچکس را بر اسرار غیبش آگاه نمی کند مگر رسولانی که آنها را برگزیده است» 🔶جن 25-28 ❗️به دو طریق می توان به این آیه بر اثبات علم غیب امامان استدلال کرد؛ 🔶1- مراد از رسولان الهی مطلق فرستاده شدگان برای هدایت انسان ها می باشد که هم شامل پیامبران می شود و هم شامل امامان زیرا خداوند همه آنها را برای هدایت انسان ها فرستاده است.بنابراین امامان نیز از جمله کسانی هستند که خداوند آنها را آگاه بر علم غیب کرده است و آنان را بر این آگاهی برگزیده است چنان که روایات فراوانی بر این مطلب گواهی می دهد. 📚بحار الانوار ج26 ص109 باب6 🔶2- بگوییم مراد از رسولان پیامبران الهی هستند .بنابراین خداوند پیامبرانش را آگاه بر علم غیب کرده است و امامان نیز که وارثان پیامبران هستند به علم غیب آگاهی دارند. ❗️خداوند در آیات متعددی تصریح می کند که پیامبرانش نسبت به علوم غیبی آگاهی داشته اند؛ 🔶حضرت آدم آگاه به علم اسماء بود ( بقره31-33) - نوح آگاه به سرانجام قومش بود( نوح 26-27)- ابراهیم آگاه به ملکوت بود( انعام 75) - لوط آگاه به سرانجام قومش بود( هود81) یعقوب آگاه به پیامبری یوسف و جایگاه والای او بود( یوسف4 و6)- یوسف آگاه به علوم غیبی تعبیر خواب بود( یوسف101)- صالح آگاه بود که ظرف سه روز قومش گرفتار عذاب می شوند ( هود64- 65) سلیمان آگاه به زبان حیوانات بود که این هم نوعی آگاهی غیبی محسوب می شود( نمل 16-18-19)- مسیح نیز صراحتا مردم را از غیب و آنچه در خانه هایشان بود آگاه می کرد( ال عمران 49)- 👌در روایات ما بیان شده است که امامان تمام علوم انبیا را دارا هستند و هر آنچه که خداوند به انبیا خود داده است به امامان نیز داده است؛ 📚بحار الانوار ج26 ص159 باب12 ❗️بنابراین اگر خداوند انبیا را از علم غیب آگاه ساخته است طبیعتا امامان را نیز بر علم غیب آگاه ساخته است. 👌ادامه پاسخ👇👇👇
👌ادامه پاسخ👇👇👇 3⃣در روایات متعدد دیگری نیز آمده است که امامان عالم تر از تمام انبیا به غیر از پیامبر اسلام هستند .علامه مجلسی در این رابطه حدود 13 روایت نقل می کند؛ 📚بحار الانوار ج26 ص194 باب15 ❗️بنابراین اگر انبیاء الهی آگاه به غیب هستند امامان که عالم تر از آنان قلمداد می شوند به طریق اولی نسبت به غیب آگاهی دارند. 4⃣در آیات متعددی تصریح شده است که پیامبر اسلام آگاه به علم غیب بوده است. ❗️او نسبت به اخبار غیبی مربوط به قوم نوح آگاهی داشت ( هود 48-49) و نسبت به احوالات منافقان آگاهی غیبی داشت ( توبه94) و از حقائق نهفته تاریخ زکریا و مریم آگاه بود ( ال عمران 44) و از طریق رویا به برخی از امور آگاهی غیبی پیدا کرده بود ( اسراء 60- فتح 27) ❗️از سوی دیگران تمام علوم پیامبر اسلام به امامان به ارث رسیده است؛ 📚بحار الانوار ج2 ص172 باب23 👌بنابراین علوم غیبی پیامبر اسلام نیز به امامان به ارث رسیده است و آنان به تعلیم پیامبر آگاه به علم غیب بوده اند زیرا پیامبر از جمله آگاهان به غیب بوده و آنان را نیز اگاه ساخته است . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا واقعا اشک ریختن برای امام حسین و اهل بیت تمام گناهان را می ریزد؟ من فردی را می شناسم که بسیار انسان بد دهن و بی ادبی است و همه خانواده اش از او ناراضی هستند اما او برای اهل بیت زیاد گریه می کند آیا خداوند با گریه کردنش گناهانش را می بخشد اگر چه انسان بدی باشد❓ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که گریه برای اهل بیت از جمله اعمال صالحه ای است که اگر مقبول درگاه الهی واقع شود تمام گناهان انسان آمرزیده می شود. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس برای مصائب ما اهل بیت به مقدار بال پشه ای گریه کند خداوند تمام گناهانش را می آورزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها باشد» 📚بحار الانوار ج44 ص278 ❗️اما باید توجه کرد؛ 👌گریه کردن برای اهل بیت زمانی برای انسان موثر است و سبب آمرزش انسان می شود که این گریه و عزاداری مقبول درگاه الهی واقع شود . 🔶خداوند می فرماید: « خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد» 🔶مائده27 🗯امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و پیمان او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )» 📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39 ❗️بنابراین زمانی گریه برای اهل بیت زمینه آمرزش تمام گناهان را فراهم می کند که فرد مصداق متقین باشد. 👌یعنی از گذشته خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود توبه واقعی کرده است برای اهل بیت گریه کند در این صورت خداوند به سبب توبه اش و گریه برای اهل بیت تمام گناهان او را می آمرزد. 💠اما اگر فرد بر انجام گناهان خود اصرار داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه گریه برای اهل بیت سبب آمرزش او نمی شود چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: « به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد» 📚الکافی ج2 ص288 📚وسائل الشیعه ج15 ص337 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❓آیا امامان و اهل بیت هم فشار قبر و سوال قبر دارند یا خیر❕❕ 💠پاسخ💠 👌فشار قبر مساله ای همگانی است اما شامل معصومین نمی شود .افراد غیر معصوم اگر اهل گناه و معصیت باشند گرفتار فشار قبر می شوند اگر مومن باشند برای آنان جنبه کفاره گناهان را دارد و اگر کافر باشند برای آنها جنبه عذاب را دارد. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فشار قبر برای مومن کفاره ضایع کردن نعمت ها از ناحیه او است» 📚بحار الانوار ج6 ص221 👌در روایت دیگر امام علی علیه السلام فرمود: « معیشت تنگ همان است که خداوند کافران را از عذاب و فشار قبر بر حذر داشته است» 📚بحار الانوار ج6 ص218 ❗️پیامبر گرامی در مورد سعد بن معاذ فرمود: « او گرفتار فشار قبر شد زیرا در خانه با خانواده اش رفتار خوبی نداشت» 📚بحار الانوار ج6 ص220 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « یکی از خوبان از دنیا رفت . فرشتگان عذاب به سراغ او آمده و خبر از فشار قبر به او دادند زیرا او روزی بدون وضو نماز خوانده و از نصرت ضعیفی خود داری کرده بود» 📚بحار الانوار ج6 ص221 👌حضرت علی فرمود: « فشار قبر به سبب سخن چینی و پرهیز نکردن از بول و دوری کردن از همسر است» 📚بحار الانوار ج6 ص222 👌چون بیشتر مومنان اعمال خوب و بد را با هم آمیخته اند و گناهانی در پرونده اعمالشان ثبت است لذا امام صادق علیه السلام فرمود: « چه کم کسانی هستند که فشار قبر ندارند» 📚بحار الانوار ج6 ص260 👌اما اهل بیت و امامان و پیامبران که افراد معصوم بوده اند و هیچ نقطه تاریکی در زندگی آنان نبوده است هیچگاه گرفتار فشار قبر نمی شوند . ❗️البته در اخباری وارد شده است که کسانی که بر انجام بعضی از اعمال خیر مانند انجام چند حج یا خواندن برخی سور و اذکار مداومت داشته باشند از فشار قبر در امان هستند. 📚سفینه البحار ج2 ص397 ❗️سوال قبر هم در مورد عموم مردم است نه حجت های الهی که از عموم مردم در مورد خدا و پیامبر و کتابشان و امامشان سوال می شود 📚بحار الانوار ج6 ص223 👌معنا ندارد که این سوالات از امام و پیامبر شود و اساسا آنان برترین مخلوقات الهی هستند و قابل تصور نیست فرشتگانی که مقامشان از آنها پایین تر است آنان را مورد باز خواست و سوال و جواب قرار دهند. 📝پرسمان اعتقادی h 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
توصیه‌های رهبر انقلاب درباره شب‌های قدر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔کانال های ضد دین این شبهه را مطرح میکنند که چرا بعداز کشتن شتر صالح عذابی نازل شد ولی بعداز واقعه کربلا عذاب نازل نشد؟؟❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌عذاب های عمومی و فراگیر و استیصالی همانند آنچه در امت های گذشته اتفاق می افتاد به خاطر وجود پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان از زمینیان برداشته شده است و خداوند تا زمانی که اهل بیت در دنیا باشند افراد را گرفتار عذاب استیصال و فراگیر نخواهد کرد. 👌خداوند خطاب به پیامبرش می گوید: «خداوند انان را به خاطر حضور تو در میان انان عذاب نمی کند» 📓انفال33 🔷امام سجاد فرمود: « ما مایه امنیت زمینیان از عذاب و هلاک شدن هستیم» 📚امالی صدوق ص186 💢در روایتی امده است که جابر از امام باقر سوال کرد به چه علت زمین محتاج به حضور امام است .فرمود: « برای انکه عالم بر صلاح و امنیت خود باقی بماند چرا که خداوند زمینیان را عذاب نمی کند در صورتی که بینشان امامی باشد چرا که پیامبر فرمود اهل بیت من مایه امان برای زمینیان هستند و وقتی انان نباشند زمینیان را انچه مکروه می دارند خواهد رسید» 📚علل الشرایع ج1 ص123 👌اما عذاب های خصوصی و شخصی بر افراد وارد می شود و خداوند تمام قاتلان امام حسین علیه السلام را گرفتار این نوع عذاب کرد اما این عذاب کردن الهی با واسطه بوده است چنان که می فرماید: « با آنها پیکار کنید که خداوند آنها را به دست شما مجازات می کند» 🔶توبه 15 👌حال سرنوشت قاتلین امام حسین علیه السلام؛ 1⃣یزید بن معاویه که مجرم اصلی فاجعه کربلا بود تنها پس از سه سال از گذشت فاجعه کربلا با ننگ ترین مرگ ها از دنیا رفت و بر اثر افراط در میگساری و بدمستی هلاک گردید .عباسیان قبرش را نبش کرده و استخوان های باقی مانده او را آتش زدند . 📚دانش نامه امام حسین ج9 ص147 2⃣عبیدالله بن زیاد توسط ابراهیم اشتر کشته شد و ابراهیم سرش را جدا کرد و بدنش را سوزاند و دست و پایش در نبرد ابراهیم قطع شد. 📚امالی طوسی ص241 📚بحار الانوار ج45 ص335 📚تذکره الخواص ص286 3⃣عمر بن سعد نیز توسط ابوعمره کشته شد و سرش از تن جدا شد. 📚الاخبار الطوال ص300 📚تاریخ مدینه دمشق ج45 ص58 4⃣شمربن ذی الجوشن هم توسط مختار گردن زده شد و جنازه اش در روغن جوشان انداخته شد. 📚امالی طوسی ص244 📚بحار الانوار ج45 ص338 5⃣حصین بن نمیر که فرماندهی تیر اندازان لشکر عمر سعد را بر عهده داشت و با تیراندازانش یاران امام را تیر باران و اسبان آنان را کشت و تیری به دندان های امام انداخت و پس از پایان جنگ هفده سر را به کوفه برد . ❗️او توسط ابراهیم اشتر کشته شد و سرش برای مختار فرستاده شد و در مکه و مدینه آویزان شد. 📚تاریخ دمشق ج14 ص389 📚البدایه و النهایه ج8 ص268 ص59 ❗️سایر قاتلین و مسببان حادثه کربلا نیز هر یک به نحوی در همین دنیا مجازات شدند و این نفرین پیامبر در حق آنان محقق شد که فرمود: « خدایا هر که او را بی یاور گذاشت بی یاورش بگذار و قاتل او را بکش و کسی را که سر او را برید ذبح کن و خواسته اش را بر آورده مکن» 📚کامل الزیارات ص131 👌نفرین پیامبر مستجاب شد و همه کسانی که به گونه ای در فاجعه کربلا نقش داشتند در همین دنیا مجازات شدند. 📚دانش نامه امام حسین ج9 ص324 👌عبدالرحمان غنوی می گوید: « از آنان که در کشتن حسین دنباله رو یزید بودند و با حسین جنگیدند کسی نماند مگر این که به دیوانگی یا جذام و یا پیسی مبتلا شد و این مرض در نسل او به ارث ماند» 📚بحار الانوار ج44 ص236 ❗️ابن حجر عالم سنی می گوید: « از قاتلان حسین کسی نماند مگر اینکه در همین دنیا پس از مدت اندکی عقوبت شد به کشته شدن یا کور شدن و یا رو سیاه شدن و یا از دست دادن حکومت» 📚الصواعق المحرقه ص195 👌یعقوبی می نویسد: « مختار قاتلان حسین را تعقیب می کرد و جمع فراوانی از آنها را کشت به گونه ای که کمتر کسی از آنها زنده ماند» 📚تاریخ یعقوبی ج2 ص259 👌در بحار الانوار چنین آمده است: « مختار در طول هجده ماه حکومت خود بر کوفه ، هجده هزار تن از کسانی را که در به شهادت رساندن امام حسین و یارانش شرکت کرده بودند کشت» 📚بحار الانوار ج45 ص386 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁