eitaa logo
پرسمان اعتقادی
44.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
3.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔ چند روز هست که ساعت هفت عصر در شبکه چهار سیما افرادی را میاورند که از این دنیا رفته و مجددا برگشتند و از حال و هوای برزخ که دیده بودند می گویند. آیا انسان های برگشتی از برزخ به این تعداد که زیاد هم نشان می دهند ممکن هست؟ و نیز در این رابطه آیا آیات و روایات در تایید آن داریم؟ اینان مرگ را خیلی راحت جلوه می دهند آیا واقعا چنین است ❗️❗️ 💠💠 👌در این باره توجه به نکاتی لازم است ؛ 1⃣اصل اولی آن است که با مرگ کسی به دنیا بازگشت نمی کند ، این حقیقتی است که در آیات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است . 🔸خداوند می فرماید ؛ « (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى ‏دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرارسد، مى ‏گويد: پروردگار ا! مرا بازگردانيد؛ شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم، (ولى به او مى ‏گويند) چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى‏ گويد (و اگر باز گردد، كارش همچون گذشته است).» ( مومنون 99 _ 100) ❕اين آيه صريحاً بازگشت به اين زندگى را براى جبران گذشته، نفى مى‏ نمايد. 👌و همچنین می فرماید ؛ « چگونه به خدا ايمان نمى‏ آوريد با اين كه شما (قبل از آفرينش آن گاه كه خاك بوديد) مرده و بى‏ جان بوديد و خداوند شما را زنده كرد؛ سپس شما را مى‏ ميراند و بعد زنده مى ‏كند، و سپس به سوى او باز مى‏ گرديد » ( بقره 28) 👌اين آيه نیز صريحاً مى‏ گويد پس از مرگ يك بار بيشتر زنده نخواهيد شد و آن زنده شدن در رستاخيز و بازگشت به سوى خدا و پيوستن به ابديّت و زندگى جاويدان آن سرا است. 👌یا می فرماید ؛ « خداوند همان كسى است كه (نخست) شما را آفريد، سپس روزى داد؛ بعد مى ‏ميراند، سپس زنده مى‏ كند. » ( روم 40) ❕در اين آيه نيز تنها يك مرتبه مرگ و حيات، پس از آفرينش نخستين انسان، ذكر شده، كه مرگ اين جهان و حيات بازپسين باشد. 👌و نیز می فرماید ؛ « مى‏ گويند: پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى؛ اكنون به گناهان خود معترفيم؛ آيا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد » ( غافر 11) 👌منظور از دو بار ميراندن، مرگ در پايان عمر و مرگ در پايان برزخ است، و منظور از دو مرتبه احيا، احياى برزخى و احياى در قيامت است . 📚تفسیر نمونه ج 20 ص 42 ❕بنابراین از آیات استفاده می شود که هر انسانی تنها یک بار مرگ را تجربه می کند و کسی به دنیا بازگشت نمی کند که مجددا مرگ را تجربه کند . 2⃣از این اصل کلی در ممنوعیت بازگشت به دنیا ، مواردی استثناء می شود که افرادی به اعجاز الهی برای مصلحتی به دنیا بازگشت می کنند ، مانند کسانی که در هنگام ظهور امام مهدی علیه السلام رجعت می کنند یا کسانی که توسط عیسی مسیح زنده شدند یا عزیر نبی که صد سال میرانده شد و زنده شد ، یا افرادی از بنی اسرائیل که پس از مرگ مجددا زنده شدند. 👌یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ( پس از وفات پیامبر ) علی علیه السلام ابوبکر را ملاقات کرد و با او در امر خلافت احتجاج کرد ، و گفت آیا راضی می شوی که در این مساله پیامبر بین من و تو قضاوت کند ؟ علی علیه السلام دست ابوبکر را گرفت و به مسجد قبا برد که به ناگاه پیامبر در آنجا بود که بر علیه ابوبکر حکم داد ، ابوبکر ترسان بازگشت و عمر را مطلع کرد ، عمر گفت این سحر بنی هاشم است » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 274 👌بنابراین زنده شدن مجدد و بازگشت به دنیا در موارد استثنایی و محدود بوده که آن هم به خاطر مصالحی توسط خداوند واقع می شده است . 3⃣مرگ حتی برای بندگان مخلص خداوند راحت نیست و همراه با سختی هایی است . ❕قرآن بارها روى مساله مرگ و مخصوصا لحظه جان دادن تكيه مى‏ كند، و به انسانها هشدار مى ‏دهد كه همگى چنين لحظه‏ اى را در پيش دارند، گاه از آن به" سكرة الموت" (مستى و گيجى حال مرگ) تعبير كرده است ( ق 19) و گاه تعبير به" غمرات الموت" يعنى" شدائد مرگ" ( انعام 93) گاه تعبير به" رسيدن روح به حلقوم" ( واقعه 83) و گاه تعبير به" رسيدن روح به تراقى"، يعنى استخوانهاى اطراف گلوگاه نموده است ، چنان که می فرماید ؛ « جان به گلوگاهش رسد- و گفته شود: آيا كسى هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟ - و يقين به فراق از دنيا پيدا كند- و ساق پاها (از شدت جان دادن) به هم مى‏ پيچيد. » ( قیامت 26_ 29) ❕ اين نكته از این آيات استفاده مى‏ شود كه جدايى روح از بدن به طور تدريجى صورت مى ‏گيرد، و اين خود مزيد بر وحشت است كه اگر ناگهانى و در يك لحظه بود تحملش آسان‏تر بود. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌مرگ انتقال از اين جهان به جهان ديگر مى‏ باشد، يعنى همانگونه كه انتقال انسان از عالم جنين به جهان دنيا توأم با درد و رنج فراوان است، انتقال به جهان ديگر نيز طبعا چنين خواهد بود. ❕از روايات استفاده مى‏ شود كه حتّى انبياء و مردان خدا كه نه دلبستگى به دنيا داشتند، و نه وحشتى از آينده، و به همين دليل از آرامش خاصى در اين لحظه برخوردار بودند از مشكلات و شدائد اين لحظه انتقالى بى‏ نصيب نبودند، چنانكه در حالات پيامبر مى‏ خوانيم كه در واپسين لحظات عمر مباركش دست در ظرف آبى مى ‏كرد و به صورت مى كشيد وَلا الهَ الّا اللَّه مى ‏گفت، و مى‏ فرمود ؛ «مرگ سكرات و شدائدى دارد» 📚تفسیر روح البیان ج 9 ص 118 👌و یا در نقل دیگری آمده است ؛ « عیسی بن مریم به سوی قبر یحیی بن زکریا رفت و از خداوند خواست تا او را زنده کند ، خداوند هم یحیی را زنده کرد ، و از قبر خارج شد و به عیسی گفت از من چه می خواهی ، گفت می خواهم با من انس بگیری چنان که در گذشته دنیا مانوسم بودی ، یحیی گفت هنوز حرارت مرگ در من خاموش نشده است و تو می خواهی باز مرا به دنیا و حرارت مرگ بازگردانی » 📚الکافی ج 5 ص 640 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « نامأنوس ‏ترين زمان براى اين آفريده (انسان)، سه زمان است: روزى كه متولّد مى ‏شود و از رحِم مادرش بيرون مى ‏آيد و دنيا را مى‏ بیند. و روزى كه‏ مى‏ ميرد و آخرت و اهل آخرت را مى‏ بيند. و روزى كه برانگيخته مى‏ شود و مقرراتى را مى‏ بيند كه در سراى دنيا نديده است » 📚عيون أخبار الرِّضا عليه السلام ج 1 ص 257 👌پیامبر گرامی می فرمود ؛ « مشاهده ملك الموت سخت‏ تر از هزار ضربه شمشير است. سوگند به آنكه جانم در دست اوست، جان هيچ بنده ‏اى از دنيا نرود مگر اينكه يكايك رگ‏هاى او درد كشند.» 📚میزان الحکمه ج 11 ص 124 👌و فرمود ؛ « آسانترين مردن، به منزله خارى است كه در ميان پشم باشد. آيا خار از پشم بيرون مى‏ آيد بدون آنكه مقدارى پشم با آن باشد » 📚همان مدرک 👌بنابراین نمی توان تصویری از مرگ ارائه داد که هیچ گونه درد و رنج و سختی در آن نباشد . 4⃣به نظر می رسد اکثر کسانی که در برنامه مذکور حاضر می شوند ، مرگ را درک نکرده اند ، بلکه تجربه هایی نزدیک به مرگ داشته اند و در آن هنگام که حالت خواب و بیهوشی آنها را در برگرفته بوده است ، ارواحشان عوالمی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان بر آن برده اند که آن عوالم را پس از مرگ تجربه کرده اند . 👌خداوند می فرماید ؛ « خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى ‏كند، و ارواحى را كه نمرده ‏اند نيز به هنگام" خواب" مى ‏گيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد، و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) باز مى ‏گرداند تا سرآمد معينى، در اين امر نشانه‏ هاى روشنى است براى كسانى كه تفكر مى‏ كنند. » ( زمر 42) ❕از این آیه استفاده می شود که انسان تركيبى است از روح و جسم، روح گوهرى است غير مادى كه ارتباط آن با جسم مايه نور و حيات آن است و به هنگام مرگ خداوند اين رابطه را قطع مى ‏كند، و روح را به عالم ارواح مى‏ برد و به هنگام خواب نيز اين روح را مى‏ گيرد، اما نه آن چنان كه رابطه به كلى قطع شود، بنا بر اين روح نسبت به بدن داراى سه حالت است ؛ ❕ارتباط تام (حالت حيات و بيدارى) ارتباط ناقص (حالت خواب) قطع ارتباط به طور كامل (حالت مرگ). و خواب چهره ضعيفى از" مرگ" است، و" مرگ" نمونه كاملى از" خواب و بعضى از ارواح هنگامى كه در عالم خواب رابطه آنها با جسم ضعيف‏ مى‏ شود گاه به قطع كامل اين ارتباط مى ‏انجامد به طورى كه صاحبان آنها هرگز بيدار نمى‏ شوند، و اما ارواح ديگر در حال خواب و بيدارى در نوسانند تا فرمان الهى فرا رسد. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 478 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر كس مى ‏خوابد نفس او به آسمان صعود مى ‏كند و روح در بدنش مى ‏ماند، و در ميان اين دو ارتباطى همچون پرتو آفتاب است، هر گاه خداوند فرمان قبض روح آدمى را صادر كند" روح" دعوت نفس را اجابت مى ‏كند، و به سوى او پرواز مى‏ نمايد، و هنگامى كه خداوند اجازه بازگشت روح را دهد" نفس" دعوت" روح" را اجابت مى‏كند و به تن باز مى‏ گردد » 📚بحار الانوار ج 58 ص 27 👌به نظر می رسد که افراد مذکور گرفتار خواب عمیقی بوده اند که ارتباط روح با جسم ضعیف شده بوده به نحوی که حتی از نظر پزشکان هم مثلا آنان مرده محسوب می شده اند ، اما هنوز این ارتباط به نحو کامل قطع نشده بوده تا آنان حقیقتا بمیرند و روح آنان عوالم و حالاتی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان کرده اند که آن حالات را در هنگامه مرگ مشاهده کرده در حالی که این مشاهده در هنگام خواب عمیق نزدیک به مرگ بوده است ، نه خود مرگ . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕ 💠💠 👌شب قدر به اين جهت" قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏ شود، اين معنى سوره دخان است كه مى‏ فرمايد ؛ « ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده‏ ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى‏گردد" (دخان- 3 و 4). 👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى‏ گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى‏ گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و مى‏ شود. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد » 📚الکافی ج 4 ص 156 👌و فرمود ؛ « حوادث و مرگ‏ها و روزى‏ ها و آنچه تا سال خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود » 📚الکافی ج 4 ص 156 ❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و آنها است. ❕يعنى براى هر كس آن مقدر مى‏ كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه ‏هايش از ناحيه خود او شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است. 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189 ❕ در گذشته بیشتر در مورد رابطه الهی با اختیار انسان توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3519 👌 فلسفه احیاء شب قدر در این نکته است که چون در شب قدر سرنوشت انسانها براى يك سال، بر طبق لياقتها و آنها، تعيين مى ‏شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد ، به خاطر همین است که عبادت و بندگی در شب قدر ارزشی بالاتر از هزار ماه دارد . ❕آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعيين مى‏ شود نبايد انسان در خواب باشد، و از همه چيز غافل و بيخبر كه در اين سرنوشت غم ‏انگيزى خواهد داشت ، قرآن نیز چون يك كتاب سرنوشت ‏ساز است، و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر ، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، و چه زيبا است رابطه ميان" قرآن" و" شب قدر"؟ 📚همان مدرک ❕لذا در فراوانی بر احیاء شب قدر تاکید شده است . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس شب قدر را احیاء بگیرد ، گناهانش آمرزیده می شود ، اگر چه به اندازه ستاره های آسمان و سنگینی و پیمانه های دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 358 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم ❗️❗️ 💠💠 👌برترین اعمال در شب قدر ، مشغول شدن به عبادت و بندگی و ذکر و دعا و قرائت قرآن و شب زنده داری است . ❕🔷زیرا اعمال و در شب قدر برتر از هزار ماه است . 🔶 3 ❕و هزار ماه بیش از سال است .به راستی چه شب با عظمتی است که به اندازه یک عمر طولانی پر برکت دارد . 📚تفسیر ج27 ص183 🔷امام علیه السلام فرمود : « اعمال خیر و در شب قدر برتر از هزار ماهی است که شب قدر نباشد » 📚 ج4 ص157 🔶امام علیه السلام فرمود : « اعمال صالح در شب از نماز و زکات و سایر کارهای خیر برتر است از عمل کردن در ماهی که شب قدر نداشته باشد » 📚 ج4 ص157 👌پیامبر فرمود : « هر کس شب قدر را از روی و امید به خداوند احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد » 📚 الاشهر الثلاث ص136 👌امام علیه السلام فرمود : « هر کس شب قدر را احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستارگان آسمان ها و سنگینی ها و پیمانه های دریاها باشد » 📚 الاعمال ص186 👌در حدیث نقل شده است که خداوند می فرماید ؛ « تقرب من برای کسی است که شب قدر را بماند ، رحمت من برای کسی است که در شب قدر به رحم کند ، جواز عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر بدهد ، درختان و میوه های بهشتی برای کسی است که در شب قدر مرا بگوید ، نجات از آتش جهنم برای کسی است که در شب قدر کند ، رضایت من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت بخواند » 📚مستدرک ج7 ص456 👌در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « شب قدر را احیاء بگیر و صد رکعت در آن بخوان و غسل کن » 📚الکافی ج 4 ص 156 ❕فضیل بن یسار می گوید ؛ « امام باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ، تمام شب را با دعا سپری می شد تا هنگام صبح و سپس نماز ( صبح را ) می خواند » 📚الکافی ج 4 ص 155 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند ، به خداوند سوگند اهل بهشت است ، چرا که این دو سوره در نزد خدا جایگاه رفیعی دارند » 📚بحار الانوار ج 94 ص 19 ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « در شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان که در هر رکعت پس از حمد ، ده مرتبه سوره توحید را بخوان و اگر بتوانی این دو شب را تا صبح بیدار باشی چنین کن ، چرا که در آن فضل کبیر و نجات از آتش است » 📚همان مدرک ص 24 ❕علامه مجلسی می گوید: « بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خودش و هم برای نزدیکانش چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر محمد و آلش تا انجا که مقدور است انجام دهد ودر بعضی از روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند» 📚زاد المعاد ص126 ❕البته شیخ صدوق در این رابطه سخنی قابل توجه دارد و می گوید ؛ « هر کس این دو شب ( شب بیست و یکم و بیست و سوم ) را به مذاکره علم احیا بدارد پس این کارش از همه کارها برتر و بهتر است» 📚امالی ، ص649 ❕به نظر می رسد که این مطلب برگرفته از سخن پیامبر به ابوذر است که فرمود ؛ « یک ساعت نشستن برای مذاکره علم محبوبتر است نزد من از شب زنده داری هزار شب که در هر شب هزار رکعت نماز خوانده شود و برتر است از هزار غزوه که انجام داده شود و برتر است از دوازده هزار مرتبه قرائت قرآن ، پس بر شما باشد به مذاکره و گفتگوی علمی چرا که با علم حلال از حرام شناخته می شود ، ای ابوذر ، یک ساعت نشستن برای گفتگوی علمی برای تو از عبادت یک سال که روزش را روزه بداری و شبش را به نماز بایستی بهتر است » 📚جامع الاخبار ص 37 ❕در کتاب مفاتیح نوین هم آمده است ؛ « احیا داشتن شب های قدر مستحب است یعنی این که شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قران و جلسات سخنرانی دینی و پرسش و پاسخ های مذهبی و یا مطالعه کتابهای تفسیری و عقاید و مواعظ سپری کند» 📚کلیات مفاتیح نوین،ص785 👌بنابراین هم عبادت و بندگی لازم است و هم علم آموزی و یاد گرفتن دین ، در این صورت است که عبادت موجب رشد و ترقی انسان می شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترتیل جزء نوزدهم قرآن کریم . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال روحانیون میگن در شب قدر اعمال مقدر میشه اگر اعمال ما مقدر شده پس اختیار ما چی میشه خب مقدر شده من گناه کنم ،بدبخت بشم ،و ...تقصیری ندارم ♦️پاسخ ❗️از جمله امور مسلم نزد ما مساله قضا و قدر میباشد و این که امور در شب قدر مقدر میشود 🔷امام صادق فرمود: « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان است ،تحکیم ساختن آن امور مقدر شده در شب بیست و یکم است و امضا و قطعی ساختن آن در شب بیست و سوم ماه رمضان است» 📚الکافی ج4 ص159 🔶و امده است که این مقدر ساختن،تقدیرات یک ساله عمر انسان تا ماه رمضان سال اینده است 📚الکافی ج4 ص160 ❗️ اما باید توجه کرد که مساله قضا و قدر و تقدیر امور توسط خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد مهم ان است که مقدرات پرودگار به طور صحیح تفسیر شود: ♻️« مقصود از تقدیرهای خداوند همان سنت های قطعی است که بر ما و جهان حکومت می کنند و تاثیر این سنت ها در خوشبختی و بدبختی مردم قطعی و تخلف ناپذیر است و ما در انتخاب هر سنتی از این سنن مختار و ازاد هستیم 👌تقدیر الهی درباره ملتی که تن به تنبلی و بیکاری درد دهند و با یکدیگر به نزاع و اختلاف برخیزند و نیروهای خداد را در مسیر های غلط به هدر دهند واز وضع زمان و محیط خود اگاهی نداشته باشند ان است که دیر یا زود از هم متلاشی گردند ولی تقدیر خداوند درباره ملتی که به فکر محرومان زحمتکش باشد و با کم کردن فاصله طبقاتی انان را از یک زندگانی ابرومند برخور دار سازندل وبه طور خلاصه ملتی که عاطفه ودادگر باشند این است که همواره از ثبات و ارامش و ترقی و پیشرفت و تحرک و سازندگی برخوردار شوند ❗️این ما هستیم که از هر یک از این دو تقدیر یکی را انتخاب می کنیم ❗️اگر شخص بیمار به پزشک مراجعه کند و دارو بخورد خوب میشود و اگر به پزشک مراجعه نکند و یا دارو نخورد یا می میرد یا رنجور می شود هر دو سرنوشت به دست خداست و انتخاب هریک با ماست واثر ان به حکم خداست ❗️هر کس تلاش و کوشش کند موفق می شود و هرکس از امکاناتش استفاده نکند،سرنوشتش خراب میشود 🔷تقدیر خداوند این است که هر کس صله رحم کند و صدقه دهد عمرش زیاد شود و هر کس قطع رحم کند عمرش کم شود ❗️شما میتوانید با مراجع به سنن خداوند در جهان افرینش صدها مثال برای قضا وقدر مربوط به افعال بشر پیدا کنید ومعنای تقدیر را درباره کارهای انسان بدست اورید ❗️پیامبر گرامی فرمود: « پنج طایفه هستند که دعای انان مستجاب نمی شود یکی از انان کسی است که از زیر دیوار کج که در حال ریختن است فرار نکند و دیوار فرو ریزد » 📚بحار الانوار ج 5 ص 105 ❗️دعای او مستجاب نمی شود زیرا سرنوشت کسی که از دیوار کج فرار نکند مرگ است ولی با اختیار خود به استقبال این سرنوشت رفت در صورتی که می توانست تقدیر دیگری انتخاب کند ❗️امیر مومنان از زیر دیواری که مشرف بر ریختن بود فرار کرد وقتی به او اعتراض کردند که ایا از قضا و قدر خداوند فرار می کنی فرمود: « از قضایی به قضای دیگر و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر فرار می کنم و هر دو تقدیر خداست» 📚توحید ،صدوق ص369 ❗️یعنی من در انتخاب هر دو ازاد هستم اگر در زیر دیوار بنشینم و فرو ریزد و بمیرم به حکم سرنوشت است واگر فرار کنم و سالم بمانم ان نیز به حکم سرنوشت است» 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام سبحانی ومکارم،ص65 🔷با این بیان روشن میشود که مساله قضا و قدر و تقدیرات خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد 🔺از سوی دیگر خداوند می داند که انسان با اختیار خود از کدام یک از تقدیرات تبعیت می کند .ایا با اختیارش صله رحم می کند تا عمرش زیاد شود یا قطع رحم می کند تا عمرش کم شود .با اختیارش تلاش می کند تا موفق شود یا تنبلی می کند تا شکست بخورد ▪️همان امری را که قرار است انسان با اختیار خودش انجام دهد نزد خداوند معلوم است و پرودگار در پرونده عمل او ثبت می کند و طبق روایات در شب قدر فرشتگان آن پرونده را به محضر امام عصر عرضه می کنند 📚بحار الانوار ج25 ص47 باب 3 ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر میتوان اثبات وجود امام زمان را کرد ♦️پاسخ ❗️امام باقر فرمود: « با سوره قدر بر امامت ما احتجاج کنید و بدانید که در بحث و استدلال پیروز می شوید چرا که پس از پیامبر حجت خدا بر خلق همین سوره است این سوره سرور دین و بزرگترین دلیل مذهب شما و نهایت دانش ما است» 📚الکافی ج1 ص249 🔷نحوه استدلال را نیز چنین اموخته اند که به منکران امامت ما بگویید: ⁉️« ایا با رحلت پیامبر گرامی شب قدر هم از بین رفت یا باقی است ؟ 🔷قطعا باید بگویند که باقی است»( چون تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می کند .پیامبر نیز فرمود شب قدر تا روز قیامت باقی است ؛ بحار الانوار ج25 ص98) ♦️« بعد از ان بگویید : ❗️اگر هر سال شب قدر دارد و فرشتگان در آن نازل میشوند و اسرار سالانه ( من کل امر) را با خود می اورند ⁉️اولا : بر چه کسی نازل میشوند ⁉️ثانیا : چرا این اسرار را می اورند ❗️ایا می اورند که به کسی بدهند یا می اورنند که برگردانند ؟ 🔷اگر می اورند که برگردانند پس چرا اوردند وچرا نازل شدند و اگر می اورند که به کسی بدهند آن فرد کیست 👌 در زمان پیامبر گرامی ناچارا باید بگویند بر ایشان نازل می شدند و پس از ایشان نیز ناچارا باید بگویند تا روز قیامت انسان های کاملی و امامانی مانند پیامبر که برتر از فرشتگان هستند بر روی زمین حضور دارند که محل نزول فرشتگان ومیزبان انها هستند » 📚الکافی الکافی ج1 ص249 برگرفته از استدلال حضرت امیر ❗️نزول فرشتگان در شب قدر و شرف یابی انان به حضور امام معصوم ان قدر زیاد است که امام باقر فرمود: « تمام ملائکه در شب قدر به دور ما طواف میکنند» 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج5 ص13 🔷پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال متنی در مورد شب قدر در کانال ها در حال انتشار است خواستم پاسخ بدید: « حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من» ♦️پاسخ ❗️در روایات ما امده است که اگر انسان شب قدر را با توجه و توبه شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می امرزد ♦️امام باقر فرمود: « هر کس شب قدر را احیا نگه دارد و شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستاره های اسمان و سنگینی کوهها و پیمانه های دریاها باشد» 📚وسائل الشیعه ج10 ص358 ❗️اما از سوی دیگر تاکید شده است که تلاش برای کسب و بدست اوردن روزی حلال برترین عبادت است و شاید بتوان گفت از شب زنده داری در شب قدر نیز برتر است چنان که پیامبر گرامی فرمود: « عبادت هفتاد جزئ دارد که برترین جزئ آن طلب حلال است» 📚الکافی ج5 ص78 ❗️وفرمود: « چنین کسی که به دنبال کسب حلال است به سرعت از صراط عبور می کند و خداوند به او نظر رحمت می کند و ابواب بهشت برایش باز میشود تا از هر در بخواهد وارد شود و ثواب پیامبران را دریافت می کند » 📚بحار الانوار ج100 ص10 ♦️امام کاظم فرمود: « هر کس به دنبال کسب و طلب حلال برای خود و خانواده اش باشد مانند مجاهد فی سبیل الله است» 📚قرب الاسناد ص340 💢تا جایی که پیامبر گرامی فرمود: « هر کس به خاطر خستگی ناشی از تلاش برای کسب حلال به خواب برود در حالی خوابیده است که خداوند تمام گناهانش را آمرزیده است» 📚امالی صدوق ص289 ⁉️حال شما چگونه می گویید که کسی که از شدت خستگی برای کسب حلال به خواب رفت و نتوانست شب قدر شب زنده داری کند گناهان امسالش بر گناهان سال های قبل اضافه میشود ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چرا اهل بیت دقیقا شب قدر رو مشخص نکردن چه فلسفه ای داشته ♦️پاسخ ❗️در این شکی نیست که امامان از اینکه کدام شب ،شب قدر است کاملا اطلاع و اگاهی داشته اند چنان که امام باقر فرمود: « شب قدر بر ما مخفی نیست چرا که فرشتگان در آن شب دور ما طواف می کنند» 📚بحار الانوار ج94 ص13 ❗️اما انان به خاطر ملاحظاتی شب قدر را به طور معین اعلام نفرمودند .در فلسفه آن چنین گفته اند: «این مخفی بودن برای این است که مردم به همه شب های ماه رمضان یا شب های اخر ان اهمیت دهند .همانگونه که خداوند رضایت خود را در میان انوع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روی اورند و غضبش را در میان معاصی پنهان کرده تا از همه بپرهیزند ،دوستانش را در میان مردم مخفی کرده تا همه را احترام کنند اجابت را در میان دعاها پنهان مرده تا به همه دعا ها روی آورند ،اسم اعظم را در میان اسمایش مخفی ساخته تا همه را بزرگ دارند،وقت مرگ را مخفی ساخته تا در همه حال اماده باشند ،شب قدر را نیز پنهان ساخته تا همه شب های ماه رمضان را اهمیت دهند و کوچک نشمرند» 📚تفسیر نمونه ج27 ص190 🔷این بیان در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است ❗️علامه مجلسی نقل می کند که به امام علی گفته شد که شب قدر کدام شب است؟ ♦️حضرت پاسخ داد: « شب قدر برای شما مخفی قرار داده شده است چرا که اگر شما از آن اگاهی پیدا کنید تنها درآن شب عمل می کنید و از باقی شب ها غافل میشوید» 📚بحار الانوار ج94 ص5 ❗️اگر چه اهل بیت به خاطر همان فلسفه ذکر شده صراحتا از این که شب قدر کدام شب است سخن نگفته اند اما با دقت در اخبارشان بدست می اید که شب قدر کدام شب است ♦️چنان که علامه مجلسی می آورد: «اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است» 📚زاد المعاد ص187 🔷رییس المحدثین ،شیخ صدوق نیز چنین می آورد: « مشایخ ما و بزرگان و علمای شیعه اتفاق دارند که شب قدر ،شب بیست و سوم ماه رمضان است» 📚خصال ج2 ص519 ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤩 انگشتر های نقره با نگین های درخشان (اصل) با انواع مدل 🔮 معتبرترین فروشگاه انگشترهای عقیق تو ایتا همه انگشتر های عقیق رو حراج کرده ارسالش هم رایگانه 😍 https://eitaa.com/joinchat/3838443554C79f2fe4bc5 سفارش آنلاین | ارسال فوری با بهترین قیمت و کیفیت و تخفیف ویژه برای شما 👌
💢 دوره مجازی رایگان طب ایرانی اسلامی 🌛 ویژه ماه مبارک رمضان 🌜 ▫️آشنایی با مزاج ها ▫️آشنایی با علل بیماری ها ▫️آشنایی با غذاهای سالم و مقوی ▫️چگونه بیماری ها را در منزل درمان کنیم؟ ▫️به صورت کاملا رایگان▫️ 📝 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید 👇 📕 Rayeheyesib 🍎 دوستان خود را هم به دعوت کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/3195863041C1268d27068
🤔 ❓اگر در ماه و در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد آیات سوره علق بوده که در مبعث در 27 ماه بر پیامبر نازل شده است ❕❕ 💠💠 👌از مجموع آیات قرآن استفاده می شود که دو گونه نزول داشته است ؛ 1⃣ 2⃣ 👌نزول و یک جا و آن است که محتوای تمام یک جا از سوی خداوند بر قلب پاک پیامبر در ماه مبارک رمضان و شب نازل گردیده است . 👌و نزول نیز همان است که بر حسب شرائط و حوادث و نیازها در طی 23 سال نازل شده است . ❗️نزول تدریجی ، در آغاز بعثت پیامبر گرامی ، با نزول آیات ابتدایی سوره « علق» محقق شده است و نزول دفعی در ماه رمضان و شب قدر محقق شده است . 💠با توجه به این نکته و فرق گذاری بین نزول دفعی و جمعی محتوای قرآن بر قلب پیامبر در شب قدر و بین نزول تدریجی آیات قرآن در طول 23 سال که آغازش در روز مبعث بوده است ، اشکال مطرح شده ، موجه نمی باشد. 📚 ج21 ص148 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓با توجه به این که ماه های در همه شهر ها یکسان نیست و مثلا در یک روز زودتر از ما ماه را می بینند و روزه می گیرند و طبیعتا شب قدرشون هم یک روز زودتر از ما است ❕با این وجود تکلیف چیست یا ما شب قدر را درک نمی کنیم یا اونها و این اختلاف در تمام است ❕❕ 💠💠 👌در کتاب پاسخ به پرسشهای چنین آمده است ؛ « از نـظـر و دلايل دينى مسلم است كه شب قدر اختصاص به زمان پيامبر اكرم و محيط حجاز نداشته و در همه زمانها و براى همه نقاط مختلف شب قدر با همه عظمت و اهميتش وجود دارد و اين مطلب جاى بحث و گفتگو ندارد. ❕ايراد مذكور از اين تصور پيش آمده كه منظور از يكى بودن شب قدر در تمام سال اين است كه براى تمام نقاط مختلف روى در هر سال شب و مشتركى شب قدرمعين شده بطورى كه اين شب در ساعت معينى در سراسر كره زمين آغاز و در ساعت معينى هم پايان مى پذيرد در حالى كـه اين اشتباه است . 👌چون مى دانيم زمين است و هميشه يك نيمكره آن در تاريكى و نـيـمكره ديگر آن در روشنايى قرار دارد و به اين ترتيب اصلا امكان ندارد كه در ساعتهاى معين و مشتركى در سراسر شب باشد . ❗️منظور از اين كه شب در سراسر سال يك شب است اين است كه براى اهالى هر اى بر حسب سال قمرى خودشان تنها يك شب قدر وجود دارد. 🗯 اين كه : 🔷اهالى هر نقطه سال خود را بر حسب افق خاص آن نقطه از اول ماه آغـاز مـى كنند و پس از گذشتن چند ماه قمرى ماه همان نقطه هم برحسب افق خاص آنجا آغاز مى شود و در اين ماه شب يا و يكم و يابيست و براى اهالى آن نقطه شب قدر است . 🔷ايـن مطلب كه اهالى هر نقطه ايام و اوقات مقدس خود را بايد با افق خاص آن نقطه تعيين كنند اختصاص به شب نداشته در ساير روزها و اوقات اسلامى هم همين حساب وجود دارد ؛ 🔶مـثـلا روز عـيـد و در اسلام روزهاى مقدسى است وبراى آنها عبادتها و دستورهاى خـاصى وارد شده و هر كدام از اين اعياد هم در تمام سال بيش از يك روز نيست اين روز واحد را در كـشـورهـاى مـختلف اسلامى با تفاوت كه دارند با مراجعه به افق خاص هر كشور تعيين مـى گردد و به اين جهت دربسيارى اوقات مثلا قربان در كشور سعودى يك روز زودتر از ايران و بعضى از كشورهاى ديگر آغاز مى شود . 👌بـايـد توجه داشت كه اين حساب درباره شب قدر با مطالبى مانند اين كه در اين شب نـازل مى شوند منافاتى ندارد زيرا تمام اين جريانها كه حكايت از توسعه خاص الهى در اين شب مى كند براى اهالى هر نقطه اى در شب قدر خاص آن نقطه صورت مى گيرد . 📚پاسخ به مذهبى، شيرازى و جعفر ص 500 ❕در کنار این پاسخ ، در تفسیر پاسخ دیگری نیز آمده است به این بیان ؛ « شب همان سایه نیم کره است که بر ، نیم کره دیگر مى افتد ، و مى دانیم این سایه همراه گردش زمین در است ، و یک دوره کامل آن در بیست و چهار ساعت مى شود ، بنابر این ممکن است شب قدر یک دوره کامل به دور زمین باشد ، یعنى مدت بیست و چهار ساعت تاریکى که تمام نقاط زمین را زیر پوشش خود قرار مى دهد شب قدر است که آغاز آن از یک شروع مى شود و در نقطه دیگر پایان مى گییرد ( بنا براین افراد تمام نقاط زمین شب قدر را درک می کنند )» 📚تفسیر نمونه ج27 ص192 🗯البته پاسخ اول که هر منطقه ای برای خودش شب قدر جدا گانه ای دارد بهتر بوده و موافق با روایات است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓شب قدر واقعی کدام شب است❕❕ 💠پاسخ💠 👌در روایات ما بیان شده است که شب قدر در دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود : « زمانی که دهه آخر ماه رمضان می شد پیامبر تمام وقت خود را برای عبادت اختصاص می داد و شب ها احیا می گرفت » 📚الکافی ج4 ص155 🔶حضرت علی علیه السلام فرمود : « شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان بجویید » 📚مستدرک الوسائل ج7 ص469 ❕در دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز سه شب مورد توجه قرار گرفته است و احتمال این که شب قدر در یکی از آن سه شب باشد بیشتر است که آن سه شب ، شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم می باشد . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود : « تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء و قطعی سازی در شب بیست و سوم می باشد » 📚الکافی ج4 ص159 👌در روایت دیگر فرمود : « اگر می توانی غسل شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم ماه رمضان را انجام بده زیرا امید است که شب قدر در یکی از این شب ها باشد » 📚فضائل الاشهر الثلاث ص103 🔷راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردم . امام علیه السلام فرمود : « شب قدر را در شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم از ماه رمضان بجوی » 📚مجمع البیان ج5 ص519 👌و فرمود : « قرآن را در سه شب ماه رمضان ( که احتمال شب قدر در آنها بیشتر است ) بگشای و در مقابل خودت قرار بده و بگو « اللهم انی اسالک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر و اسماءک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار » 📚بحار الانوار ج97 ص4 ❕از بین این سه شب نیز ، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم اهمیت بیشتری دارد . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود : « شب قدر را در شب بیست و یکم و شب بیست و سوم بجوی » 📚الکافی ج4 ص156 👌و فرمود : « شب قدر ، شب بیست و یکم یا بیست و سوم است .چه آسان است دو شب برای آنچه می خواهی » 📚الکافی ج4 ص156 👌در روایت دیگری نیز آمده است ؛ « امام باقر علیه السلام زمانی که شب بیست و یکم و شب بیست و سوم می شد تمام شب را دعا می کرد » 📚الکافی ج4 ص155 ❕از بین این دو شب نیز ، شب بیست و سوم به عنوان شب قدر معرفی شده است . ❕راوی از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردند . 🔷امام فرمود شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم . ❔راوی سوال کرد که اگر عذری پیش آید که نتوان از هر سه شب استفاده کرد چه کنم و به کدام شب بیشتر توجه کنم ❗️ 👌امام فرمود : شب بیست و سوم 📚الفقیه ج2 ص160 👌و فرمود : « اگر توان احیاء در شب های مذکور را نداشتی ، سعی کن احیاء شب. بیست و سوم از تو فوت نشود » 📚وسائل الشیعه ج10 ص358 👌پیامبر گرامی فرمود : « شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است » 📚اقبال الاعمال ص207 ❕پیامبر گرامی زمانی که شب بیست و سوم می شد بر روی خانواده خودش آب می پاشید تا از احیاء آن شب غافل نشوند. 📚همان منبع 👌در روایت دیگر آمده است ؛ « امام صادق علیه السلام بیمار بودند اما با این وجود دستور دادند که در شب بیست و سوم ماه رمضان به مسجد برده شوند » 📚امالی طوسی ج2 ص289 ❕علامه مجلسی می نویسد : « اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است » 📚زاد المعاد ص187 👌شیخ صدوق نیز می نویسد : « مشایخ و بزرگان ما اتفاق دارند که شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است » 📚الخصال ج2 ص519 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا مراسم قرآن به گرفتن در شب قدر مستند است و در منابع آمده است ❕❕ 💠💠 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « قرآن را در شب ماه رمضان ( نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم ) بگشای و در مقابل خودت قرار بده و بگو « اللهم انی اسالک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر و اسماءک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من من النار » 📚 الانوار ج89 ص114 🔶امام علیه السلام فرمود: « در شب قدر قرآ ن را بگشاید و در برابر خود قرار دهد و بگوید خدایا از تو میخواهم به حق فرستاده ات و انچه در آن است که در آن است نام بزرگت ونامهای نیکت و آنچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از » 👌سپس خود را بخواهد . 📚 الاعمال ،ص86 📚 المعاد ص185 🔶امام علیه السلام فرمود: « قرآن را به بگذارد و بگوید: خدایا بحق این قرآن و بحق آن کسی که او را به این قرآن و هر مومنی که در آن کردی و به حق تو بر ایشان زیرا هیچ کس به حق تو از خودت آشناتر نیست» 👌آنگاه مرتبه بگوید «بک یا الله »ده مرتبه «بمحمد» ده مرتبه «بعلی» ، ده مرتبه « بفاطمه » ده مرتبه بالحسن ، ده مرتبه بالحسین ( همینطور نام سایر امامان را ببرد )... وتا ده مرتبه « .» 👌در پایان هر حاجتی که دارد از طلب کند» 📚اقبال ص187 📚بحار الانوار ج95 ص146 👌بهتر است که اگر می خواهند گرفته یا ذکر کنند ، قبل یا بعد از دعا باشد و دعا را قطع نکنند. 📚 نوین ، مکارم شیرازی ، ص784 ❕در این هم شکی نیست که به قرآن و پناه بردن به آن و توسل به بیت ، سبب تسریع استجابت دعا می شود . 🔷در حدیث آمده است که خداوند می فرماید: « بندگانم بدانید که افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارید به انان کنید زیرا هر کس در دعا به انان توسل کند من او را رد نمی کنم» 📚 الشیعه ج7 ص102 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵پیشنهادی متفاوت برای شب قدر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال پیامی این روزها منتشر میشود که شیعیان چرا برای علی سیاه می پوشید پوشیدن لباس سیاه زشت و لباس دشمنان خدا است چنان که شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه می اورد( ج1 ص251) ♦️پاسخ ❗️آن روایت شیخ صدوق از حیث سند مرسل بوده و قابل استدلال نیست .از سوی دیگر اگر سند ان را نیز بپذیریم با توجه به سایر روایات ناظر به کراهت پوشش سیاه در نماز خواندن است 📚وسائل الشیعه ج4 ص382 باب 19 🔷از سوی دیگر حکم کراهت در پوشش سیاه از برخی چیزها برداشته شده است مانند عمامه،عبا،چادر و... 📚الکافی ج3 ص403 💢یکی از مواردی که پوشش سیاه در آن استثنا شده است سیاه پوشی در مصائب اهل بیت می باشد .در این موارد یا اهل بیت خود لباس سیاه می پوشیدند و دیگران را به ان امر می کردند و یا با سکوت و تقریرشان بر سیاه پوشی دیگران صحه می گذاشتند 1⃣سیاه پوشی زنان در شهادت حمزه « زینب دختر ام سلمه ( ربیبه پیامبر) سه روز بر حمزه گریه کرد و لباس سیاه بر تن کرد ( وپیامبر در این سه روز مانع او نشد) » 📚تهذیب اللغه،ازهری،ج12 ص171 2⃣دستور پیامبر به سیاه پوشی زنان در شهادت جعفر طیار « اسمائ بنت عمیس می گوید: هنگامی که جعفر به شهادت رسید پیامبر به من فرمود سه روز جامه سیاه بر تن کن» 📚مسند احمد ج6 ص438 3⃣سیاه پوشی امام حسن در شهادت امیر مومنان ♦️ابن ابی الحدید می اورد: « حسن بن علی در سوگ امیر مومنان جامه های سیاه بر تن کرد و با همین جامه میان مردم امد و برای انان خطبه خواند» 📚شرح نهج البلاغه ج16 ص26 ♦️ذهبی نیز به همین گونه نقل میکند 📚سیر اعلام النبلای،ج3 ص267 4⃣سیاه پوشی زنان در شهادت امام حسن ♦️« زنان تا یک سال برای حسن بن علی لباس سیاه پوشیدند» 📚المستدرک،ج3 ص189 4⃣سیاه پوشی امام سجاد و زنان بنی هاشم در سوگ امام حسین « هیچ زن هاشمی و قریشی نماند مگر اینکه در سوگ شهادت حسین لباس سیاه پوشیده بودند» 📚بحار الانوار ج45 ص196 ❗️امام سجاد چنین فرمود: « همانا من و اهل بیتم برای پدرم لباس عزا به تن مرده ایم» 📚بلاغه الامام علی بن الحسین،ص93 5⃣سیاه پوشی ام سلمه در سوگ امام حسین ♦️« پس از انکه ام سلمه خبر شهادت حسین را شنید در مسجد پیامبر خیمه سیاه بر پا کرد و خود جامه سیاه پوشید» 📚عیون الاخبار و فنون الاثار ،ص109 ♦️از سوی دیگر نیز می توان بر سیاه پوشی در مصیبت اهل بیت استدلال کرد و آن اینکه طبق روایات صریح و روشن عزاداری برای اهل بیت دارای رجحان و افضیلت است 📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32 ❗️از سوی دیگر پوشش سیاه نماد حزن و عزاداری می باشد لذا قائل به رجحان پوشش سیاه در عزاداری اهل بیت می توان شد( دقت کنید) ♦️چنان که مرحوم بحرانی می اورد: « بعید نیست که به دلیل روایات مستفیض در امر به عزاداری اهل بیت حکم به رجحان پوشش سیاه و عدم کراهت ان شویم زیرا پوشش سیاه نماد حزن است» 📚الحدائق الناضره ج7 ص116 ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تحدیر (تند خوانی) جزء بیستم قرآن کریم 🎤 استاد معتز آقایی #قرائت_قرآن #جزء_خوانی_ایام_ماه_مبارک_رمضان 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال مراسم قران به سر گرفتن از کجا اومده و اینکه ایا امت های پیشین هم شب قدر داشتن یا نه و بهترین اعمال در شب قدر چه کاریه ♦️پاسخ ❗️پاسخ پرسش اول در مورد منبع قران به سر گرفتن: ♦️امام باقر فرمود: « در شب قدر قران را بگشاید و در برابر خود قرار دهد و بگوید خدایا از تو میخواهم به حق کتاب فرستاده ات و انچه در ان است که در ان است نام بزرگت ونامهای نیکت و انچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره ازاد شدگانت از دوزخ» 📚اقبال الاعمال ،ص86 📚زاد المعاد ص185 ♦️امام صادق فرمود: « قران را به سر بگذارد و بگوید: خدایا بحق این قران و بحق ان کسی که او را به این قران فرستادی و هر مومنی که در ان مدحش کردی و به حق تو بر ایشان زیرا هیچ کس به حق تو از خودت اشناتر نیست» ❗️انگاه ده مرتبه بگوید بک یا الله ،ده مرتبه بمحمد،ده مرتبه بعلی ،...تا بالحجه .در پایان هر حاجتی که دارد از خداوند طلب کند» 📚اقبال ص187 📚بحار الانوار ج95 ص146 ❗️سوال دوم ایا در بین امت های پیشین نیز شب قدر بوده است ♦️پاسخ: پیامبر گرامی فرمود: « خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند» 📚در المنثور ج6 ص371 ❗️بهترین اعمال در شب های قدر: ♦️علامه مجلسی می گوید: « بهترین اعمال در این شب ها طلب امرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خودش و هم برای نزدیکانش چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر محمد و الش تا انجا که مقدور است انجام دهد ودر بعضی از روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند» 📚زاد المعاد ص186 ♦️رییس المحدثین شیخ صدوق چنین میگوید: « هر کس این دو شب را به مذاکره علم احیا بدارد پس این کارش از همه کارها برتر و بهتر است» 📚امالی ،ص649 ♦️از انجایی که شیخ صدوق بدون وجود روایت سخنی نمیگوید حتما بر این سخنش روایتی بوده است که بدست ما نرسیده است چنان که ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد: « احیا داشتن شب های قدر مستحب است یعنی این که شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قران و جلسات سخنرانی دینی و پرسش و پاسخ های مذهبی و یا مطالعه کتابهای تفسیری و عقاید و مواعظ سپری کند» 📚کلیات مفاتیح نوین،ص785 ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال باتوجه به روایتی که هست که هر حکومتی قبل از ظهور قائم عج باطل و غیر مجاز است لطفا فلسفه ولایت فقیه و حکومت اسلامی را توضیح دهید ♦️پاسخ : ❗️این روایات را که هر نوع قیام و تشکیل حکومتی را قبل از ظهور امام عصر ممنوع می سازد شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه نقل می کنند 📚وسائل الشیعه ج15 ص50 باب 13 ❗️و منکران ولایت فقیه و حکومت اسلامی همواره با استدلال بر همین روایات انقلاب اسلامی ایران را زیر سوال می برند 💢ایت الله العظمی مکارم شیرازی در مقام پاسخ به این روایات چنین می اورد: 🔵«در مورد این چند روایت ، توجه شما را به چند نکته ی ضروری جلب می کنم : 1⃣ما دارای یک سلسله اصول مسلم در شریعت اسلامی هستیم که تخطی از آنها جایز نیست از جمله « امر به معروف و نهی از منکر »از امور مسلمی است که هیچ گونه تردیدی در آن روا نیست ، آیات و روایات فراوان با تاکید بسیار ،روی این دو اصل مسلم تکیه کرده است . ⁉️حال اگر در محیطی قرار بگیریم که احکام الهی پایمال شده ، منکرات آشکار گشته و معروفها به فراموشی سپرده شده ، و ظلم و فساد همه جا را فرا گرفته است ، و ما قادر هستیم که با یک قیام موثر نظام حکومت فاسد را بر هم زنیم و در مقیاس وسیعی منکرات را از میان ببریم و معروف را جانشین آن سازیم ، آیا در چنین فرضی هیچ کس می تواند مدعی شود که این کار حرام است ؟و باید نشست و تماشاچی صحنه های فساد و پایمال شدن احکام اسلام و خروج جوانان مسلمان از دین و آیین بود ؟! ❗️ممکن است بهانه جویان بگویند چنین چیزی واقع نشده ، ما می گوییم فرض کنید چنین امری رخ داد ، این فرض که محال عقلی نیست ، آیا باز هم در این فرض می گویید باید دست از هر اقدامی برداشت و تسلیم فراگیری فساد و ظلم ونابودی احکام اسلامی بود ؟! گمان نمی کنیم هیچ عالم و محققی چنین چیزی بر زبان جاری کند ! از شواهد این سخن اینکه در حالات محمد بن عبد الله از دودمان امام مجتبی علیه السلام که معروف به نفس زکیة است ، می خوانیم : «هنگامی که گروهی از افراد سر شناس به عنوان حضرت مهدی با او بیعت کردند و جریان به امام صادق علیه السلام رسید و حتی از حضرتش خواستند با او بیعت کند ! امام فرمود که این کار را نکنید زیرا هنوز موقع آن نرسیده است (و ظهور مهدی در آینده خواهد بود ) اگر تو (یعنی عبد الله پدر محمد )فرزندت را مهدی موعود می دانی ، او مهدی نیست ، و اکنون وقت آن فرا نرسیده است ، و اگر می خواهی او را وادار کنی که برای خدا خروج کند و امر به معروف و نهی از منکر نماید ، به خدا سوگند ما او را تنها نمی گذاریم ، و با او بیعت خواهیم کرد ! (و إن كنت إنما تريد أن تخرجه غضبا لله و ليأمر بالمعروف و ينهى عن المنكر فإنا و الله لا ندعك و أنت شيخنا و نبايع ابنك في هذا الأمر» 📚الإرشاد ج 2 ص 190 ❗️عبد الله عصبانی شد و جواب نا مناسبی داد . ♦️کوتاه سخن اینکه :به فرض که روایات فوق تصریح کند که قبل از قیام مهدی علیه السلام هر گونه قیامی مایه ی گمراهی است ، ما هرگز به خاطر خبر واحد یا چند خبر که در حکم خبر واحد است نمی توانیم اصول مسلمه اسلام را که در قرآن و کلمات معصومین علیهم السلام است کنار بگذاریم ، بنا براین هر وقت مقدمات تشکیل حکومت اسلامی و بر چیدن بساط ظلم و فساد و جنایت و بیدادگری فراهم گردد نباید در اقدام بر آن تردیدی به خود راه داد ، و ادله امر به معروف و نهی از منکر ،و اجرای حدود و اقامه عدل و داد را به عذر اینکه در چند خبر مشکوک از این کار نهی شده است نمی توان زیر پا نهاد 2⃣در برابر این روایات ، روایات دیگری داریم که نشان می دهد ائمه ی هدی علیهم السلام بعضی از قیامهایی را که در عصر و زمان آنها روی داد ستودند ،هر چند این قیامها به نتیجه ی نهایی نرسید ، چگونه ممکن است این قیامها ممنوع باشد و باز آن را بستایند ؟! (سپس معظم له روایاتی در مدح زید بن علی و حسین بن علی شهید فخ و ستودن قیامشان وارد شده است را ذکر می کنند ) 📚بحار الانوار ج48 ص165 ❗️از همه اینها گذشته در روایتی آمده است که قبل از قیام مهدی علیه السلام اقوامی قیام می کنند و زمینه را برای قیام مهدی علیه السلام آماده می سازند، و از آنها در روایات به نیکی یاد شده است ،اگر قیامهای قبل از حضرت مهدی علیه السلام باطل و دعوت به طاغوت بود این روایات مفهوم صحیحی نداشت در اینجا به دو روایت از طرق شیعه و اهل سنت قناعت می کنیم ، در حالی که روایات بسیار بیش از این است . 🔷در حدیثی از امام ابو الحسن الاول (امام کاظم علیه السلام )می خوانیم که فرمود : ‏ «مردی از اهل قم قیام می کند و مردم را دعوت به حق می نماید جمعیتی گرد او را می گیرند که مانند پاره های آهن (سخت و محکم ) هستند ، طوفانهای سخت آنها را تکان نمیدهد ، و از جنگ خسته نمی شوند و ترس به خود راه نمی دهند و بر خدا توکل می کنند و عاقبت برای پرهیزکاران است .» 📚سفینه البحار ماده قم ❗️ در بعضی از
روایاتی که به این گونه قیامها اشاره می کند تصریح شده که آنها زمینه ساز قیام حضرت مهدی (هستند ، و به هر حال نشان می دهد که قیام های مشروعی قبل از قیام مهدی صورت میگیرد ، قیامهای خونین و برای دعوت به سوی حق توام با پیروزی. ❗️در حدیثی در سنن ابن ماجه ، از منابع معروف اهل سنت می خوانیم : گروهی از جوانان بنی هاشم خدمت پیامبر (ص) آمدند ، هنگامی که پیامبر (ص)آنها دید ، چشمانش پر از اشک شد و رنگ مبارکش دگرگون گشت ،سوال شد چرا در صورت مبارک شما آثار ناراحتی می بینیم فرمود : ِ « ما خاندانی هستیم که خداوند آخرت را برای ما بر دنیا بر گزیده و خاندان من بعد از من با حوادث سخت و تبعید و کنار زدن آنها (از مقامهایشان ) رو برو می شوند تا اینکه گروهی ازمشرق می آیند که با پرچم های سیاه است، مطالبه نیکی می کنند (وخواهان حق وعدالت می شوند) اما به آنها نمی دهند ، پس پیکار می کنند ویاری می شوند وپیروزمی گردند وآنچه رامی خواهند به آنها می دهند ، ولی آنها پذیرا نمی شوند تا آنرا به کسی از اهل بیت من بسپارند ، پس زمین را از عدالت پر می کند آنگونه از ظلم پر شده است ، هر کدام از شما آن زمان را درک کند باید به آنها بپیوندد هر چند روی برفها با سینه راه برود .» 📚سنن ابن ماجه ج2 ص1366 ❗️از ذیل روایت به خوبی استفاده می شود که این قیام در آستانه ی قیام مهدی و قبل از آن واقع می شود و زمینه ساز قیام آن حضرت خواهد بود و قیامی مشروع است . از مجموع آنچه در این فصل گفته شد به خوبی استفاده می شود که قبل از قیام مهدی قیامهای دیگری صورت میگیرد که جنبه الهی دارد ، بعضی به نتیجه می رسد و بعضی به شکست منتهی می شود ، و چنان نیست که هر پرچمی که قبل از حضرت مهدی برافراشته شود پرچم طاغوت باشد هر چند با اجازه ی اهل بیت علیهم السلام یا در مسیر اهداف آنها قرار گیرد . (دقت کنید) 3⃣آخرین سخن اینکه روایاتی که می گوید:هر قیامی قبل از قیام مهدی صورت گیرد قیامی شرک آلود و در مسیر طاغوت است باید آن چنان تفسیر شود که هم با مسلمات فقهی و احکام امر به معروف و نهی از منکر «مبارزه با فساد» سازگار باشد و هم با قیامهای متعددی که در زمان معصومین واقع شده و بر آن صحه نهادند هماهنگ گردد ، و برای تفسیر این روایات چند راه در پیش داریم : 1- منظور از آن قیامهایی است که بدون اذن و اجازه ی معصومین یا حکام شرع و نائبان عام امام در عصر غیبت صورت بگیرد . 2- منظور قیامهایی است که به قصد دعوت خویش و نه دعوت به سوی اهداف آل محمد انجام گیرد که در روایات مکرر به آن اشاره شده است. 3-منظور قیامهایی است که در مقاطع خاصی صورت میگیرد که هیچ گونه آمادگی برای اینگونه قیامها نیست ،و ائمة هدی -علیهم السلام- برای پیشگیری از این قیامهای زود رس و ناپخته آن جمله ها را فرمودند و از آن نهی کردند . 🔵در اینجا بار دیگر بازگشت به قرآن مجید می کنیم و دعوتهای عمومی قرآن را می نگریم که امت اسلامی را دعوت به قیام بر ضد ظالمان و حمایت از مظلومان و اقامه ی قسط و عدل می کند . در آیه ی 75 سوره نساء می خوانیم : وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصيراً چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‏اند، پيكار نمى‏كنيد؟! همان افراد (ستمديده‏اى) كه مى‏گويند: «پروردگارا! ما را از اين شهر، كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر! و از طرف خود، براى ما سرپرستى قرار ده! و از جانب خود، يار و ياورى براى ما تعيين فرما! ❗️روشن است که این آیه و همچنین آیات مشابه آن که در زمینه ی اقامه ی قسط و عدل یا دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان سخن می گوید انحصار به زمان و مکان خاصی ندارد ، و یکی از اصول زیر بنایی اسلام است و هر جا مقدمات و زمینه های این هدف مقدس فراهم گردد باید بدون فوت وقت به آن اقدام نمود . 📚تفسیر موضوعی پیام قران ،ج10 ص57 به بعد ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☑️اینفوگرافیک/ ۱۲ توصیۀ رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از شب‌های‌ #قدر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌒 اعمال شب بیست‌ویکم #ماه_مبارک_رمضان #شب_قدر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🏴 شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 #مناجات ویژه #شب_قدر 🍃بنده نفسم شدم 🍃سوز و نوایم رفت رفت 🎤 #میثم_مطیعی 👌بسیار دلنشین 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁