eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
71 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
وجود امام غائب چه فايده‌اى دارد؟ 🌺متكلّمان اماميّه، در اثبات ضرورت وجود امام در هر زمان ،به ادله ى عقلى و نقلى استناد مى كنند كه يكى از آنها «قاعده ى لطف» است. 🌺بر اساس دلائل عقلى، وجود امام، زمينه را براى اطاعت انسان ها مهّيا كرده و آنان را از گناه دور مى سازد. بنابراين، وجود امام، لطف است و چون لطف بر خداوند واجب است، بايد در هر زمان، امامى براى هدايت انسان ها وجود داشته باشد.[1] 🌺طبق اين توضيح، وجود امام در هر عصر و زمانى، لازم و ضرورى مى شود، امّا نحوه ى حضور امام(عليه السلام) بستگى تام به اوضاع و احوال جامعه ى انسانى دارد؛ زيرا، اگر شرايط لازم براى حضور امام مهيّا باشد، امام در ميان جامعه، حضورى آشكار خواهد داشت، ولى اگر چنين شرايطى آماده نبود، امام(عليه السلام) مستور خواهد شد. 🌺حضرت على(عليه السلام) درباره ى ضرورت وجود امام در ميان انسان ها و چگونگى اين حضور، مى فرمايد: هرگز، روى زمين، از قيام كننده اى با حجت و دليل، خالى نمى ماند، خواه ظاهر و آشكار باشد، خواه بيم ناك و پنهان. -اين چنين است- تا دلائل و اسناد روشن الهى از بين نرود و به فراموشى نگرايد.[2] 🌺بنابراين، نقش امام، حفظ دين و احكام الهى است و اين نقش، از سوى امام در هر زمانى ايفا مى شود، حال، امام حاضر باشد يا غائب. هم چنين از امام سجاد(عليه السلام) نقل شده است كه درباره ى فوائد وجود ائمه(عليهم السلام) فرمود: 🌺در پرتو وجود ما است كه خداوند، آسمان را از فروپاشى، زمين را از لرزش و سلب آرامش ساكنانش، نگه مى دارد؛ به واسطه ى ما است كه خداوند باران نازل مى كند و رحمت خود را مى گستراند و بركات و نعمت هاى زمين را بيرون مى آورد. و اگر از ما، كسى در زمين نباشد، زمين، اهل خود را فرو مى برد.[3] 🌺طبق اين حديث، امامان، علاوه بر نقش تشريعى، نقش تكوينى دارند و در صورت غيبت، هر چند نقش تشريعى آنان در پس پرده مى ماند، امّا آنان به نقش تكوينى خود عمل مى كنند و وجودشان باعث استمرار حيات و زندگى و اتمام حجّت الهى بر روى زمين مى شود. 🌺 امام صادق(عليه السلام) در بيان ضرورت وجود امام بر روى زمين، مى فرمايد: اگر زمين، بدون وجود امام بماند، ساكنان خود را در كام خود فرو مى برد.[4] بنابراين، نقش تكوينى امام، منحصر در حضور نيست و در دوره ى غيبت نيز اين تأثير ادامه دارد و ساكنان زمين از وجود امام بهره مند مى شوند. 🌺با بررسى اين احاديث، مى توان نتيجه گرفت كه وجود امام بر روى زمين، فوائد زير را دارد و فرقى نمى كند كه حضور امام به صورت آشكار باشد يا به صورت پنهانى و مستور: 1⃣ وجود امام، موجب ارتباط ميان خالق و مخلوق و زنده بودن حجّت ها و دلائل الهى در جامعه ى انسانى مى شود. 2⃣ وجود امام، امن و امان براى مردم است و خداوند، به خاطر آنان، زمين و آسمان را از فروپاشيدن باز مى دارد. 3⃣ وجود امام در زمين، موجب فرستاده شدن نعمت هاى الهى مى شود. 4⃣وجود امام، موجب اميدوارى مؤمنان براى تحقّق عدل الهى بر جوامع انسانى مى شود. 5⃣ وجود امام در حيات انسان، دو نقش تشريعى و تكوينى دارد. در زمان غيبت، نقش تشريعى او در پس پرده، مستور مى ماند، امّا نقش تكوينى او، موجب استمرار و ادامه ى حيات مى شود. 📚پی نوشتها: [1]. علامه ى حلى، كشف المراد، ص 181. [2]. ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 18، ص 347، حكمت 143. [3]. شيخ صدوق، امالى، ص 112، مجلس 35. [4]. شيخ صدوق، كمال الدين، ج 1، ص 201 و 210. 🕋 @p_eteghadi 🕋
فرق بین بخیل و لئیم ، کریم و سخی را بیان فرمایید ؟ 👈 ((بخیل )) : آن است که دارایی خود را فقط به مصرف شخص خود رسانده و به دیگری نمی دهد . 👈 ((لئیم )) : آن است که دارایی خود را نه خود می خورد ونه به دیگری می دهد و لئامت به درجه ای می رسد که صاحب آن نمی تواند ببیند که دیگری هم به دیگری چیزی می دهد . 🍀در بحارالا نوار مروی است که حضرت امیرالمؤ منین ( علیه السّلام ) به شخصی بنج وسق خرما دادند ، کسی آنجا حاضر بود ، عرض کرد این مقدار برایش زیاد است ، یک وسق خرما او را کافی است ! حضرت فرمودند خداوند امثال تو را در میان مردم زیاد نکند ، من چیزی می دهم و تو بخل می کنی ؟ 👈((سخی )) : کسی است که از داراییش بهره می برد و به دیگران هم می خوراند. 👈 ((کریم )) ، خود نمی‌خورد و بدون توقع عوض ، می خوراند . 📚برگرفته از کتاب 82 پرسش از آیت الله دستغیب ، سوال 77 🕋 @p_eteghadi 🕋
چرا آغاز سال قمری از اول محرم است در حالی که اول ربیع الاول روز هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه بوده است؟ 🔷در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز می‌گردید.(۱) 🔷علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز می‌گشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید می‌شدند. 🔷با هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(۲) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا می‌گفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست» 🔷شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماه‌ها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سال‌های پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد. 🔷گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمان‌های متعدد نظیر صلح، خراج،‌ جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسه‌ای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟ 🔷امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود». 🔷پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیع‌الاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیع‌الاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار می‌دهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(۳) 🔷نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام روز اول ربیع الاول قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد. 📚پی نوشتها: (۱). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، چاپ اول، ج ۸، ص ۴۶۰. (۲). تاریخ طبری, ‌ج۳، ص۹۲۳. (۳). تاریخ طبری, ج۳، ص۹۲۶. 🕋 @p_eteghadi 🕋
آیا یاران امام زمان همه شیعه هستند؟ ✅یاران حضرت را سه گروه تشکیل می‌دهند: 🔺 313 نفر که یاران خاص هستند؛ 🔺 ده هزار نفر؛ 🔺 عموم شیعیان و محبان. در روایتی از امام جواد علیه السلام آمده است: ✅«پس هنگامی که این تعداد (313 نفر) از اهل اخلاص گرد او (در مکه و به اذن خدا) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند. پس هنگامی که برای او عقد (ده هزار نفر مرد) کامل شد، به اذن خدای عزوجل خروج می‌کند». کمال الدین، ج 2، ب 36، ✅ یاران گروه اول و دوم، کسانی هستند که ولایت و امامت امام مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف را پذیرفته و لیاقت سربازی را در خود ایجاد کرده‌اند. ✅اما گروه سوم (شاید برخی از افراد گروه دوم)، هم می‌توانند از افرادی باشند که قبل از ظهور شیعه بوده و لیاقت یاری امام را پیدا کرده‌اند و هم می‌توانند از افراد غیر شیعه باشند که با درک ظهور و شنیدن پیام دعوت امام - با توجه به فطرت الهی و عدالت خواهی و حق طلبی خود - حضرت را بپذیرند و با همه وجود سر به اطاعت ایشان بگذارند. @p_eteghadi
چگونه می‌توان نايب امام زمان علیه السلام را در زمان غيبت شناخت؟ 🌺برای شناخت نایب امام زمان (عج) معیارهایی وجود دارد كه با توجه به آنها می‌توان در هر زمان فرد یا افرادی را یافت كه صلاحیت این مرتبه را داشته باشند. 🌺البته باید دانست كه این نیابت، نیابت خاص نیست؛ یعنی، امام زمان (عج) شخصی را به عنوان نایب خاص خود معرفی نمی‌كنند؛ بلكه نیابت عام است؛ 🌺یعنی، هر كسی كه دارای صفات خاصی باشد، به طور عام مجاز است كه احكام الهی را بیان كند و شوونی را كه امام (ع) بر عهده دارند، بر عهده بگیرد. مجموعه این شرایط از قرآن و سنت استفاده می‌شود كه عبارت است از: 1⃣ عالم بودن و دارای قوه اجتهاد و استنباط احكام الهی ازمنابع آن، 2⃣ دارای زهد و تقوا و پرهیز كردن از دنیاپرستی و مفتون شدن به آن، 3⃣ داشتن بصیرت و عالم به زمان. 🌺البته در هر زمان اگر چند نفر دارای این شرایط بودند، باید اعلم آنان برگزیده شود و اگر مساوی بودند، انتخاب هر یک از آنها مجاز است. البته در مسائل سیاسی و حكومتی به جهت آن كه نظام جامعه مختل نشود، باید یک نفر (ولی فقیه) در رأس امور قرار گیرد و اختیارات حكومتی نیز در دست او متمركز باشد وگرنه موجب به هم خوردن امور می‌گردد. 🕋 @p_eteghadi 🕋
چرا حضرت مهدى علیه السلام را در دعاى ندبه، «ابن طه» مى‌نامند؟ 🎯در دعاى ندبه به حضرت مهدی علیه السلام،«یابن طه و المحکمات» خطاب مى کنیم. 🎯امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند: و امّا طه فاسمٌ من اسماء النبى(صلى الله علیه وآله) و معناه: یا طالب الحق الهادى إلیه؛[1] و امّا طه، پس اسمى است از اسم هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و معنى آن، این است: اى طالب حق که راهنماى به آن هستى. 🎯مرحوم فیض کاشانى، در تفسیر آیه ى (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ)،[2] نقل مى کند که امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند: 🎯«انّ المحکمات أمیرالمؤمنین و الائمه(علیهم السلام)؛[3] محکمات، امیرمومنان و ائمه(علیهم السلام) هستند.»البته، منظور، مصداقى از مصادیق آیات محکمات است. به همین دلیل، در دعاى ندبه، به حضرت مهدى(علیه السلام) «یا ابن طه و المحکمات» خطاب مى شود. 🎯در نهایت، باید توجّه داشت که هر یک از کلماتى که در دعاى ندبه مطرح شده است، یقیناً، ارتباطى با مقام امام زمان(علیه السلام) داشته و ریشه در عقاید و معارف اسلامى دارد. 📚پی نوشت‌ها: [1]. فیضى کاشانى، تفسیر صافى، ج 2، ص 59. [2]. آل عمران: 7. [3]. تفسیر صافى، ج 1، ص 247. @p_eteghadi
آیا درست است که پیامبر صلی الله علیه و آله حدود یک سوم از درآمدش را برای عطر هزینه می‌کرده است؟ در ضمن آداب و رسوم استفاده از عطر را نیز شرح دهید. 🌺بوی خوش یکی از مهم‌ترین عوامل آراستگی است و سیره عملی پیامبران به ویژه پیامبر اسلام گواه این مسئله است.1 رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آن چه را که برای بوی خوش هزینه می‌نمودند، بیش‌تر از آن بود که در غذای خود هزینه می‌کردند.2 🌺ایشان مشکدانی خوشبو داشتند که چون وضو می‌ساختند با دست‌تر از آن مشک استفاده می‌کردند و چون از منزل بیرون می‌آمدند، همه کس از آن بو می‌دانستند که حضرت تشریف می‌آورند.3 🌺ائمه اطهار علیهماالسلام نیز در معطر کردن خود اهتمام داشتند، امام صادق علیه السلام چنان از عطر استفاده می‌نمود که مکان نمازگزاردن وی در مسجد از بوی خوش عطر ایشان قابل تشخیص بود.4 🌺در احادیث می‌خوانیم پیغمبر صلی الله علیه و آله با «مشک» خود را خوشبو می‌فرمود، چندان که «مشک» بر فرق سر حضرت برق می‌زد و خود را به «مشک» و «عنبر» معطر می‌فرمود و در شب تاریک پیش از آن که دیده شود، از بوی خوشش شناخته می‌شد.5 🌺در سیره امام رضا علیه السلام آمده است که ایشان از «گلاب» و «مشک» استفاده می‌کردند.6 🌺پیشوایان معصوم بر بهره گیری از عطر تاکید فراوانی داشتند؛ پیامبر صلی الله علیه و آله گاه به برخی از عطرها نیز اشاره می‌فرمود از جمله توصیه می‌نمود: «با بنفشه عطر بزنید که در تابستان خنک و در زمستان گرم است».7 🌺در خصوص آداب و رسوم استعمال عطر نیز می‌توان به این موارد اشاره نمود: 1⃣ عطر زدن به هنگام نماز موجب فضیلت یافتن نماز است و به کمال آن می‌افزاید. امام صادق علیه السلام در این باره می‌فرماید: «نماز انسان معطر، بر هفتاد نمازی که بدون عطر باشد، برتری دارد».8 2⃣ از امام صادق علیه السلام نقل گردیده: هرگاه می‌خواهی عطر استعمال کنی، بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الزِّینَةَ وَ الدِّینَ- وَ أَعُوذُ بِکَ مِنَ الشَّینِ وَ الشَّنَآن»9؛ «بار خدایا من از تو زینت و دین می‌خواهم و از زشتی و دشمنی بر تو پناه می‌برم». 3⃣ نیز شایسته است هنگام استعمال عطر بر محمد و آل محمد صلی الله علیه و آلهدرود فرستاده شود. البته آداب دیگری مانند عطر به شارب و موی روی لب، عطر در اول صبح و هنگام رفتن به مسجد و اهدای عطر به دیگران وارد شده است.10 📚پی نوشت: 1. الإمام الصّادق علیه السلام: «العطر من سنن المرسلین»، الکافی، ج 6، ص 511. 2. «کَانَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و آله ینْفِقُ عَلَی الطِّیبِ، أکْثَر مِمّا ینْفِقُ عَلی الطَّعامِ»؛ «پیامبر اکرم برای بوی خوش، بیش‌تر از غذای خود هزینه می‌کرد». 3. لوامع صاحبقرانی، ج 2، ص 97. 4. «عَنِ الرِّضَا علیه السلام کَانَ یعْرَفُ مَوْضِعُ جَعْفَرٍ علیه السلام فِی الْمَسْجِدِ بِطِیبِ رِیحِهِ وَ مَوْضِعِ سُجُودِهِ»، مسند الإمام الرضا علیه السلام، ج 2، ص: 374. 5. مکارم الأخلاق، ص 33. 6. بحارالأنوار، ج 73، ص 142. 7. همان، ج 73، ص 145. 8. الکافی، ج 6، ص 510. 9. بحارالأنوار، ج 73، ص 145. 10. ر.ک: وسائل الشیعه، ج 2، ص 141 باب اسْتِحْبَابِ التَّطَیبِ. 🕋 @p_eteghadi 🕋
چه نوع اعمالى مقدّرات را تغييرداده و رفع بلا مى كند؟ 🌱پروردگار عالم ممكن است به اعتبار حكمت ها و مصلحت هايش، در امور هر موجودى، تغييراتى بدهد. 🌱در اين مورد، در آيه 39 از سوره رعد مى فرمايد: «خداوند محو مى فرمايد آنچه را كه بخواهد (از امورى كه به حسب جريان عادى واقع مى شود) و اثبات مى فرمايد (آنچه از امور عادى نبوده) و نزد اوست امّ الكتاب». 🌱صريح اين آيه است كه مقدّرات قابل تغيير است بلكه حسب روايات، قسمتى از مقدّرات، حتمى و قسمتى ديگر، معلّق است. به عبارت ديگر، بعضى از مقدّرات قابل تغيير و دگرگونى نيست وپارهاى ديگر به اراده خدا تغيير مىكند. 🌱از قرآن مجيد نيز اين تقسيم بندى فهميده مى شود؛ در دوّمين آيه از سوره انعام مى فرمايد: «خداست كه شما را از خاك آفريد سپس اجلى قرار داد و اجل ناميده شده نزد اوست ...». 🌱حسب اين آيه شريفه، دو قسم «اجل» داريم، يكى «اجل حتمى» و ديگرى، «اجل معلّق». اجل حتمى آن است كه قابل تغيير نيست و فرار كردن از آن محال است، امّا اجل معلّق، اجل ديگرى است كه بستگى به انجام، يا ترك كارى دارد، يا به وجهى قابل تأخير، يا تقديم است. ممكن است زودتر برسد، يا ديرتر بيايد؛ مثلًا برايش تقدير شده كه در شصت سالگى بميرد، يا پيشامد سختى برايش بشود. 🌱ممكن است با صدقه، يا دعا برطرف شود، البتّه خداوند به حكمت بالغه اش مخفى داشته كه كسى نداند اجل حتمى است يا معلّق؛ مثلًا به سختى بيمار شده، آيا از اين بيمارى بهبود مى يابد يا نه؟ 🌱معلوم نيست، شايد موفّق به صدقه و دعا شود، به احتمال اينكه اجل معلّق است و برطرف گردد، هر چند اجل حتمى هم باشد از خيرات، بهره برده است. 🌱از چيزهايى كه مقدّرات را تغيير مى دهد و شقاوت را به سعادت مبدّل مى سازد، صدقه دادن، «نيكى به پدر و مادر» و «كار نيك» است؛ احسان به هركس و هر چه كه باشد. 🌱كار خوب، بالأخره مؤثّر است، لذا مؤمن بايد دست به هر كار خيرى بزند تا شايد مقدّراتش را عوض نمايد؛ بنابر اين، اعمالى كه مقدّرات را تغيير مى دهند و رفع بلا مى كنند عبارتند از: 1- صدقه دادن. 2- نيكى به پدر و مادر. 3- كار نيك و احسان. 🕋 @p_eteghadi 🕋
چگونه به خداي ناديده ايمان بياوريم؟ 🌹ما بسياري از حقايق را از غير راه حواس ظاهري درك مي كنيم و با اين كه قابل درك حسي نيستند، اعتقاد يقيني به وجود آنها داريم؛ 🌹مثلاً از حالت ترس و محبت، يا اراده و تصميم خود آگاه هستيم و نسبت به وجود آن اعتقاد يقيني داريم؛ در صورتي كه اين پديده هاي رواني، همانند خود روح، قابل درك حسي نيستند. 🌹بنابراين، عدم ادراك چيزي به وسيله اندامهاي حسي، نه تنها دليلي بر عدم وجود آن نيست، بلكه حتي نبايد موجب استبعاد هم شود.(1) 🌹يا مثلا هرچه به زمين نگاه كنيم و خاك ها و سنگ هاي آن را به آزمايشگاه ببريم ، چيزي به نام جاذبه نمي بينيم ولي از افتادن سيب از درختي پي مي بريم كه جاذبه وجود دارد . پس لازم نيست هر چيزي را با چشم ببينيم تا به وجود آن ايمان بياوريم. 🌹جاذبه را با حواس پنجگانه حس نمي كنيم، اما از آثار آن پي به وجود آن مي بريم. چنانكه شناخت ما نسبت به دانش ، بينش ، هنر ، و مهارت مردم ، از راه گفتار و رفتار و آثار آنان است .(2) 🌹علاوه بر اينكه اگر بگوييم خدا ديده مي‌ شود، در اينصورت بايد بگوييم كه خداوند، جسم و ماده است و جسم بودن و مادي بودن، با نيازمند بودن و مركب بودن ملازم است؛ 🌹چرا كه نيازمند به اجزاء و مكان و... مي‌ باشد و خدايي كه محدود و نيازمند باشد، ديگر نمي‌ توان آن را خدا ناميد. 🌹قرآن كريم مي‌ فرمايد: «لَّا تُدْرِ‌كُهُ الْأَبْصَارُ‌ وَهُوَ يُدْرِ‌كُ الْأَبْصَارَ‌ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ‌؛ (3) ديده‌ها نمي‌ تواند او را درك كنند ولي او ديده‌ها را درك مي‌ كند و او لطيف و آگاه است». 📚پي نوشت 1. آموزش عقايد، مصباح يزدي، ج 1، درس سيزدهم ، ص 128 2. پرسش هاي مهم پاسخهاي كوتاه، قرائتي، سوال71 3. سوره انعام، آيه 104 🕋 @p_eteghadi 🕋