eitaa logo
پرسمان اعتقادی
43هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔با توجه به روایات و آیاتی که کمک کننده به در ظلم او شریک است .امروز که رژیم سرتا پا دیکتاتور و مستبد و ظالم وهابی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ طلبی در یمن و.. با کسری بودجه روبروست و مهم ترین درآمد آن حج می باشد و با اینکه میدانیم صد درصد بودجه حج را این از خدا بی خبران خرج حملات هوایی به مردم یمن و خرید اسلحه و تفرقه افکنی بین مسلمین میکند اگر چند سال مسلمین حج را تحریم کنند این رژیم مستبد با بحران روبرو میشود آیا امروز رفتن به حج کمک به ظالم نیست❗️❗️ 💠💠 👌باید توجه داشت که از جمله واجبات که بر ذمه افراد مستطیع می باشد ، مساله حج واجب خانه خداست . 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر مردم حج را ترک کنند ، عذاب بر آنان جاری می شود و مهلت داده نمی شوند » 📚 ج4 ص271 👌حضرت علیه السلام نیز می فرمود ؛ « به حج خانه پرودگار توجه داشته باشید تا آن خانه از حضور شما خالی نشود که اگر خالی شود مهلت نمی یابید و بر شما جاری می شود » 📚 الشیعه ج11 ص21 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « کسی که حج واجب را بدون عذری ترک کند ، یا یهودی و یا می میرد ( و مسلمان نمی میرد )» 📚 ج4 ص268 ❕از سوی دیگر در این هم شکی نیست که تقویت ظالم در از جمله گناهان بزرگی است که قابل بخشش نمی باشد . 🔶حضرت علیه السلام چنین وصیت می نمود: « سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که شما از بین می رود» 📚 الاخبار ص196 🔶پیامب#ر گرامی فرمود: « زمانی که روز قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند ظالمان و مدد کارانشان ( کسانی که کوچکترین کاری در جهت تقویت انجام داده اند حاضر میشوند و مجازات می شوند )» 📚 الاعمال،ص260 🗯امام علیه السلام فرمود: « هر کس ظالمی را در ظلم به مظلوم تقویت کند پیوسته مورد خداوند قرار دارد» 📚 الشیعه ج16 ص57 👌 و : « کسی که ظلم می کند و کسی که او را تقویت می کند و کسی که راضی به انها است هر سه شریک در ظلمند» 📚 ج2 ص333 💠بر پایه احادیث دسته دوم ، اگر حج گزاردن سبب تقویت دولت ظالم در ظلم کردن به مردم مظلومان یمن و تهیه سلاح و تحهیزات برای داعش و...شود می توان بر پایه « اهم و مهم » و « تقدیم اهم بر مهم » گفت ؛ 👌اگر چه حج گزاردن مساله مهمی است اما زمانی که این مساله با مساله مهم تری نظیر حرمت تقویت ظالم در ظلمش به تعارض پیدا کند ، آنچه اهم است یعنی عدم تقویت مقدم می شود . 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « هیچ یک از محرمات الهی نمی باشد مگر آنکه ارتکاب آن برای شخص مضطر جایز است » 📚 ج3 ص117 👌اگر ترک حج گزاردن الهی است ، تقویت ظالم در ظلمش نیز حرام است و هم اکنون که حالت اضطرار پیش آمده است بر اساس قاعده تقدیم « اهم بر مهم » بی شک ترک حج ارجحیت دارد . 🔴تمام آنچه گفته شد ، بر این اساس بود که حج گزاردن سبب تقویت دولت در ظلم کردن به مظلومین می شود اما این مساله ثابت نیست . 🗯 نماینده در امور حج و زیارت بیان داشتند که پول ایرانی خرج گلوله‌های عربستان در یمن نمی‌شود. این پول برای دریافت خدمات به شرکت‌های خصوصی سعودی داده می‌شود، نه این کشور. http://www.isna.ir/news/96030502673/%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%AC-%D8%AE%D8%B1%D8%AC-%DA%AF%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF ❕بر این اساس وجوب حج ، سر جای خودش ثابت است و همه افراد موظف به حج گزاردن هستند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔نمازی که در ماه ذی الحجه بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود نماز معتبری است ❕برخی می گویند خواندن این نماز ندارد و بدعت است❕❕ 💠💠 👌علامه می نویسد ؛ « به سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود پدرم امام محمد باقر علیه السلام به من فرمود ای فرزندم در هر شب از ده شب اول ذی الحجه دو رکعت نماز ، بین نماز مغرب و عشا بخوان و در آن در هر رکعت پس از سوره حمد ، سوره و این آیه کریمه را بخوان ؛ « و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و اصلح و لا تتبع سبیل المفسدین » ( اعراف 142) 👌زمانی که این نماز را خواندی با خانه خدا در ثواب شریک هستی ، اگر چه حج را به جا نیاورده ای » 📚زاد المعاد ص161 📚اقبال الاعمال ص317 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه تراشیدن و گرفتن در مناسک حج چیست ❗️❗️ 💠💠 👌بعد از قربانی کردن ، حاجیان واجب است یا کنند یعنی یا سر را بتراشند و یا موی سر و ناخن را کوتاه کنند ؛ 📚ترجمه تحریر الوسیله ج1 ص511 👌 می فرماید ؛ « بعد از آن باید آلودگی ها را از خود برطرف سازند » « ثم لیقضوا تفثهم » 🔷حج 29؛ « تفث » به معنای چرک و کثافت و بدن همچون ناخن و موهای اضافی است . در روایات اسلامی این آیه اشاره دانسته شده است به حلق و تقصیر که از اعمال است . 📚تفسیر نمونه ج14 ص86 👌از این بیان بدست می آید که فلسفه اصلی حلق و تقصیر همان تطهیر بدن از آلودگی های ظاهری است بدین گونه که این تطهیر مقدمه ای باشد برای تطهیر باطنی ، چنان که امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « آیا هنگامی که سر خود را می تراشیدی نیت این نمودی که با این عمل خود را از آلودگی های و تعدی به حقوق آدمیان پاک نمایی و همچون روز ولادت از مادر از تمام سیئات و معاصی بیرون رفته و دیگر به آن باز نگردی » 📚مستدرک الوسائل ج10 ص171 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « با تراشیدن موی خود تمام عیب های و باطنیت را بتراش » 📚بحار الانوار ج96 ص125 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از 
تا حالا از خودت پرسیدی استیکر های رایگان از کجا میان🤔⁉️ مرجع برترین استیکر ها کجاست‼️👇 قابلیت های منحصر به فرد 🎈استیکر عید قربان💯😇 🎈تم مذهبی🤲😌 🎈استیکر ایموجی🤞🤩 🎈عکس نوشته های خاص🕶😲 🎈کارت پستال های زیبا💌😚 کلی مجوعه استیکر رایگان داره.. جدید ترین هاش رو😃🙋🏻‍♂ تمااامی سفااارشات رایگاان♨️ https://eitaa.com/joinchat/2417295410C8feec8e4f3 عاااالییه این☝️☺️
🤔 ❓فلسفه کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند است ❕❕ 💠💠 👌یکی از اعمال حج در روز دهم ذی الحجه برای این است که حیوانی را در منا قربانی کنند و این عمل برای آنان یک فریضه مسلم است . 🗯 کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند ، واجب نیست و طبق مشهور علما مستحب موکد است . 🗯علامه می نویسد ؛ « از اعمال عید قربان، قربانی کردن است و این عمل ( برای غیر حاجیان ) سنت موکده است و حتی برخی علما این عمل را برای غیر حاجیان نیز واجب شمرده اند در صورتی مکلف قدرت داشته باشد » 📚زاد المعاد ص200 👌 یکى از اسرار قربانی کردن در روز عید قربان ، زنده کردن خاطره بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل مى باشد 🗯جریان فداکارى ابراهیم خلیل این است که خداوند براى تکمیل روح و و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منا» در راه خدا قربانى نماید البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، را ذبح نماید. 🔶آمادگى و مهیّا گشتن وى براى اطاعت دستور خداوند ثابت کرد که روح اخلاص و اطاعت، روح جانبازى و فداکارى، در او آن چنان قوى و نیرومند است که مى تواند در پرتو ایمان، بر هر چیز حتّى بر عواطف و احساسات عمیق و ریشه دار پدرانه پیروز آید و براى یک هدف عالى و معنوى، از فرزند خویش بگذرد; اگر چه سرانجام فقط ذبح کرد. 🗯زائران خانه خدا با کشتن گوسفندى در سرزمین «منى» و دیگران با قربانی کردن خاطره اخلاص و قدرت ایمان و پایه فداکارى او را در دل ها زنده مى سازند و از این رهگذر به یکدیگر درس فداکارى و جانبازى مى آموزند و گویا عملا چنین مى گویند که مرد خدا کسى است که در راه خدا از همه چیز بگذرد - چنان که آن مرد بزرگ گذشت - این گوشه اى از اسرار قربانى روز «منى» است . 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، ص334 👌یکی دیگر از اهداف کردن ، اطعام مستمندان می باشد . 🔶خداوند می فرماید ؛ 👌«و بینواى فقیر را نیز اطعام نمایید» 📓حج28 🗯و نیز مى فرماید: «از آن () خود بخورید و مستمندان قانع و فقیران را نیز از آن اطعام کنید» 📓حج36 👌پیامبر فرمود ؛ « خداوند قربانی را برای شما لازم شمرد تا مساکین و فقیران شما سیر شوند ، پس از گوشت قربانی آنان را بهره مند کنید » 📚الفقیه ج2 ص200 ❕با توجه به این فوائد و قربانی کردن است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که اولین خون قربانی به زمین می ریزد خداوند گناهان صاحب قربانی را می آمرزد » 📚علل الشرایع ج2 ص438 👌لذا در روایات شمرده شده است ،کسانی که پولی برای قربانی کردن ندارند ، قرض کنند و قربانی را صورت دهند ؛ 📚وسائل الشیعه ج14 ص210 ❕ویا عده ای که توانایی مالی ندارند با یکدیگر پول هایشان را بگذارند و یک قربانی به نیت همه شرکت کنندگان صورت گیرد ؛ 📚زاد المعاد ص202 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « امام علی بن الحسین و امام باقر علیهما السلام گوشت قربانی را سه قسمت می کردند ، یک قسمت آن را به همسایگان می دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می داشتند » 📚بحار الانوار ج96 ص296 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓فلسفه این که مردم در زیارت خانه خدا ، حجر الاسود را لمس می کنند چیست❗️لمس کردن یک سنگ چه فائده ای دارد❕❕ 💠پاسخ💠 👌از روایات استفاده می شود که حجر الاسود سنگی بهشتی بوده که به واسطه لمس و تماس گناهکاران با او به رنگ سیاه در آمده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « وقتی خداوند در عالم ذر از بندگان پیمان گرفت به حجر الاسود امر فرمود که پیمان های بندگان را در خود منعکس کند پس هر کس بر پیمان ثابت قدم باشد حجر برایش شهادت می دهد که او پیمان و عهدش را نشکسته و به آن وفادار می باشد» 📚علل الشرائع ج2 ص423 👌امام رضا علیه السلام فرمود : « سر استلام و مس نمودن حجر الاسود این است که حق تعالی وقتی پیمان و عهد از بنی آدم گرفت حجر آن میثاق را در خود فرو برد و به همین خاطر است که مردم مکلف شده اند آن میثاق را با استلام حجر تجدید کنند .لذا در مقابل حجر الاسود که می رسند به او خطاب کرده و می گویند « امانت من را بده و میثاق و عهد خود را با تو تجدید می کنم تا شهادت دهی که به آن وفا دار بوده ام » 📚عیون الاخبار ج2 ص191 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « روز قیامت حجر الاسود زبانی تیز و گویا داشته با آن برای کسانی که او را استلام کرده اند و بدین وسیله به عهد خود وفاء نموده اند شهادت به وفا داری ایشان می دهد... حجر الاسود در بهشت بود پس خداوند او را بیرون آورد و او میثاق و پیمان خلائق را در خود فرو برد و سپس حق تعالی او را از بهشت خارج کرد و در رکنی از ارکان بیت خود قرار داد » 📚علل الشرایع ج2 ص425 👌وفرمود: « این سنگ در ابتدا سفید تر از شیر بود ولی به واسطه استلام مجرمین و گناهکاران و منافقین رفته رفته تیره تر شد تا به این وضعی که می بینید در آمد » 📚علل الشرایع ج2 ص426 🗯در روایت دیگر فرمود: « عمر بن خطاب بر حجر الاسود عبور کرد و گفت ای سنگ می دانیم که تو سنگ هستی نه نفعی داشته و نه ضرری داری منتها دیده ایم که رسول خدا تو را دوست دارد از این جهت ما نیز تو را دوست داریم . 👌امیر مومنان علیه السلام به او فرمود: « ای پسر خطاب چگونه این سخن را می گویی ،به خدا قسم حتمی است که حق تعالی در روز قیامت این سنگ را بر انگیخته در حالی که یک زبان و دو لب دارد پس شهادت می دهد در حق کسانی که با او وفا دار بوده ،این سنگ برکت خدا در زمین است مخلوقات الهی با او بیعت می نمایند» 📚علل الشرایع ج2 ص426 📚وسائل الشیعه ج13 ص320 ❗️پیامبر گرامی فرمود : « اگر ارجاس و آلودگی های جاهلیت بر این سنگ منطبع و منتقل نشده بود به واسطه اش از هر بیماری انسان شفا می یافت » 📚وسائل الشیعه ج13 ص321 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند؟ ✅پاسخ در روايتي از ابوحمزء ثمالي نقل شده كه از امام سجاد پرسيدم " علت اينكه طواف، هفت دور تعيين شده است چيست؟ ❗️امام فرمود: خداوند به فرشتگان فرمود: من در روي زمين، جانشين و حاكمي قرار خواهم داد. آنان گفتند: آيا كسي را در زمين قرار مي‌دهي كه فساد و خون‌ريزي مي‌كند؟ پروردگار متعال فرمود: من حقايقي را مي‌دانم كه شما نمي‌دانيد. آن‌گاه خداوند كه هيچ‌گاه فرشتگان را از نور خود محروم نمي‌كرد، هفت هزار سال از نور خويش محروم كرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذيرفت و براي آنان در آسمان چهارم «بيت المعمور» را براي عبادت و پاداش تعيين كرد و «بيت‌الحرام» را زير «بيت‌المعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد. ❗️ آن‌گاه هفت دور، طواف براي بندگان واجب شد و براي هر هزار سال يك دور، طواف تعيين گرديد." 📚علل الشرایع ج2 ص407 ❗️ در کتاب شریف جامع السعادات چنین امده است : " انچه رسیده است که بیت معمور در اسمان در مقابل خانه کعبه است و طواف فرشتگان به ان مانند طواف انسان ها است به خانه کعبه شاید اشاره به مشابهت باشد چون بیشتر مردم از طواف کردن به کیفیت طواف فرشتگان ناتوان هستند لذا انسان ها دستور به تشبه به فرشتگان داده اند واز طرف دیگر فرموده اند هر که خودرا به قومی شبیه سازد از انان است 📚ترجمه جامع السعادات ، نراقی، ج‌۴ ص 489 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از 
سوال تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن؟ ایل اینطوری حرف قران نسخ و نقض نمیشه؟ ✅پاسخ خداوند می فرماید: " ( بخاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم"( بقره 125) ❗️ مرحوم طبرسی چنین می اورد: " کعبه به این مناسبت محل امن نامیده شده است که خداوند مقرر فرموده کسی که به این خانه پناهنده شود تا هنگامی که در انجا است جان ومال او ایمن باشد و هرگز ترس بخود راه ندهد و مردم به جهت عظمت واحترامی که برای این خانه عقیده دارند به کسی که خودرا در پناه ان قرار بدهد اصلا متعرض نمی شوند ❗️بواسطه رعایت همین احترام در دین اسلام مقرر گردیده است که حدود بر کسی که پس از ارتکاب جنایتی در خارج به خانه کعبه پناهنده شود تا زمانی که در انجا است اجرا نشود 📚مجمع البیان ج1 ص383 ❗️ روشن شد که این حکم یک حکم تشریعی است که از جانب خداوند وضع شده است تا بندگان کعبه را محل امنی قرار دهند نه انکه یک حکم تکوینی باشد به این صورت که خداوند مقرر کرده باشد در عالم تکوینا هیچ اتفاق و نآمنی در کعبه محقق نشود 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️ سوال شبهه ای است که این روز ها مطرح میشه اینه که خدا تو داستان اصحاب فیل از کعبه دفاع کرد پس چرا وقتی یزید و حجاج کعبه رو تخریب کردن دفاع نکرد و اونا رو عذاب نکرد .یا عکس هایی منتشر میشه که مثلا کبوتری روی بام کعبه فضله میاندازه میگن خداتون چرا نمی تونه از خونه ش محافظت کنه یا مثلا سیل و زلزله میاد و کعبه اسیب میبینه و خدا محافظت نمیکنه 🔵پاسخ 🗯توجه به چند نکته لازم است 1⃣اراده خداوند در دنیا بر این تعلق گرفته است که در این عالم همه چیز به طور طبیعی خود پیش برود و وقتی علت های مادی یک پدیده حاصل شد معلول آن نیز محقق شود . 🔷امام صادق فرمود: « خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری باشد» 📚الکافی ج1ص357 ♦️حال می گوییم : 🗯آسیب رسیدن به کعبه به خاطر دلایل عادی مانند حمله افراد به آن،یا اسیب رساندن حیوانات به آن و یا اسیب رسیدن توسط سیل و زلزله منافاتی با تقدس کعبه ندارد چرا که این دگرگونی ها طبق قوانین حاکم بر جهان است که یکی از این قوانین تاثیر گذاری علت ها و محقق شدن معلول هاست،و گفتیم اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که در دنیا امور از طریق اسباب طبیعی خود پیش برود نه از طریق معجزه و قدرت خارق العاده 🔵البته خداوند برای بندگان جعل و تشریع کرده است که در جهت حفظ و حراست از مقدسات کوتاهی نورزند 2⃣ مساله عذاب جمعی گناهکاران و ستمکاران به واسطه اهل بیت از میان زمینیان برداشته شده است . ♦️خداوند خطاب به پیامبرش می گوید: «خداوند انان را به خاطر حضور تو در میان انان عذاب نمی کند» 📓انفال33 🔷امام سجاد فرمود: « ما مایه امنیت زمینیان از عذاب و هلاک شدن هستیم» 📚امالی صدوق ص186 💢در روایتی امده است که جابر از امام باقر سوال کرد به چه علت زمین محتاج به حضور امام است .فرمود: « برای انکه عالم بر صلاح و امنیت خود باقی بماند چرا که خداوند زمینیان را عذاب نمی کند در صورتی که بینشان امامی باشد چرا که پیامبر فرمود اهل بیت من مایه امان برای زمینیان هستند و وقتی انان نباشند زمینیان را انچه مکروه می دارند خواهد رسید» 📚علل الشرایع ج1 ص123 ❗️در روایت دیگر فرمود: « اگر زمین بدون امام بماند اهلش را نابود می کند و خداوند زمینیان را با شدیدترین عذابها ،عذاب می کند‌ چرا که خداوند ما را حجت در زمین و مایه امان برای زمینیان قرار داده است و انان تا زمانی که ما در بینشان هستیم در امان هستند و اگر زمانی خداوند بخواهد انان را عذاب و هلاک کند ما را از میانشان بر می دارد» 📚کمال الدین،ج1 ص204 🗯حال می گوییم: ❗️اگر خداوند امثال یزید ها و حجاج ها و تا روز قیامت هر کسی را که متعرض به کعبه شود دچار عذاب و هلاکت نمی کند به خاطر وجود اهل بیت بر روی زمین هستند و اگر خداوند در جریان اصحاب فیل ابرهه و سپایش را نابود کرد به دلیل عدم وجود مانع از عذاب بر روی زمین بود( دقت کنید) 🔷از انچه امد پاسخ از سوال و اشکال مذکور بدست می اید 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش ❓ یه سوال اینکه مگه خدا همه جا نیست پس ما چرا حتما باید به سمت کعبه نماز بخوانیم؟ میگویین برای وحدت یعنی بر فرض اگه همه به یه سمت دیگه بخونن مشکلی نیس؟ 💠پاسخ: ❗️نماز خواندن به سمت کعبه از این جهت نیست که خداوند مکان یا جهت معینی دارد چنان که قرآن بر این مطلب تصریح کرده و می فرماید: «مشرق و مغرب از آن خداست و به هر سو رو کنید خداوند آن جاست» 🌀بقره115 ❕ومی فرماید؛ «بگو مشرق و مغرب از آن خداست» 🌀بقره142 👌بلکه از این نظر که انسان به حکم این که جسم است هنگام نماز ناچار است به یک طرف متوجه باشد ولی اسلام خواسته از این موضوع حد اکثر استفاده را برای تکمیل این عبادت یعنی نماز بنماید و از دو جهت دستور داده است که همگان باید به جهت معینی یعنی کعبه نماز بخوانند؛ 1⃣خانه کعبه قدیمی ترین مرکز توحید است .خانه ای است که به دست قهرمان توحید ابراهیم تجدید بنا شده و مورد توجه تمام راهنمایان توحید و پیامبران خدا بوده است . ❗️خداوند می فرماید: «نخستین خانه ای که برای مردم ( ونیایش خداوند) قرار داده شده است در سرزمین مکه است که پر برکت و مایه هدایت جهانیان است» 🔷ال عمران 96 👌این آیه می گوید اگر کعبه بعنوان قبله مسلمین انتخاب شده است جای تعجب نیست زیرا نخستین خانه توحید است و با سابقه ترین معبدی است که در روی زمین وجود دارد و هیچ مرکزی پیش از آن مرکز نیایش و پرستش پرودگار نبوده است . 👌امام صادق فرمود: «خداوند از نقاط مختلف زمین موضع کعبه را برگزیده است» 📚الفقیه ج2 ص195 👌وچون کعبه مرکز توحید است امام فرمود: «تا زمانی که کعبه پابرجاست دین و آیین یکتا پرستی به حیات خودش ادامه می دهد» 📚وسائل الشیعه ج13 ص242 👌توجه به این مرکز توحید توجه به خداست و کسی که مقابل چنین مرکزی بایستد از جهات زیادی به خدا نزدیکتر است و گویا خود را در پیشگاه او حاضر می بیند. 2⃣توجه عموم مسلمین جهان در هر شبانه روز پنج مرتبه به این مرکز مقدس روح وحدت و یگانگی را در دل و جان آنها پرورش می دهد و به وحدت اسلامی و هماهنگی مسلمین جهان کمک می کند و اجتماعات مختلف اسلامی را از شرق و غرب عالم به هم مربوط می سازد و شوکت و عظمت آنها را ظاهر می نماید و بالاخره جوهر تعلیمات جهان اسلام را به صورت وحدت هدف و عقیده به دنیا نشان میدهد. ❗️بنابراین دستور داده شده است که همه به یک سو نماز بخوانند تا وحدت و هماهنگی در صفوف مسلمین پیدا شود و از هرج و مرج و پراکندگی جلوگیری به عمل آید. 📚تفسیر نمونه ج1 ص415 🗯با توجه به این نکات پاسخ دو پرسش شما بدست می آید که : 1- چرا رو به کعبه نماز می خوانیم.2- چرا کعبه به عنوان قبله قرار داده شده است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓در پی وقوع زلزله ی متعلق به قیامت هرچی که بر سطح زمین هست متلاشی میشه درسته❕ ❔پس تکلیف کعبه و هم چنین عتبات عالیات چی میشه اونا خراب میشن❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌در هنگامه قیامت زلزله های عظیمی صورت می گیرد که صورت کلی زمین را بر هم می زند. 🔶خداوند می فرماید: « آن روز که زمین و کوهها سخت به لرزه می افتند» 🔷مزمل 14 👌ومی فرماید: « هنگامی که زمین به شدت به لرزه در آید و کوهها در هم کوبیده شود» 🔷واقعه 4 👌ومی فرماید: « به خاطر بیاور روزی را که کوهها را به حرکت در آوریم و زمین را آشکار و مسطح می بینی » 🔶کهف 47 ❕مسطح شدن زمین کنایه از ویرانی است که در آن صورت می گیرد . ❓حال آیا کعبه و مشاهد ائمه گرامی نیز در این حوادث زمین خراب می شوند❕ 👌از روایاتی استفاده می شود که آنها خراب نشده بلکه به آسمان ها عروج داده می شود . 🗯امام سجاد علیه السلام در مورد عروج کربلا در آستانه قیامت فرمود: «خداوند متعال بیست و چهار هزار سال قبل از این‌که زمین کعبه را خلق کند و آن‌را حرم قرار دهد، زمین کربلا را آفرید و آن‌را حرم امن و مبارک گردانید، و هرگاه خداوند بخواهد کره زمین را لرزانده و حرکتش دهد ( کنایه از قیامت ) زمین کربلا را همراه تربتش در حالى‌که نورانى و شفاف هست بالا برده و آن‌را در برترین باغ‌هاى بهشت قرار داده و بهترین جای سکونت قرار می‌دهد و در آن‌جا کسی غیر از انبیای مرسل یا پیامبران اولو العزم سکونت نکنند. این زمین در میان باغ‌هاى بهشت می‌درخشد همان‌گونه که ستاره درخشنده بین ستارگان نورافشانى می‌نماید، نور این زمین چشم‌هاى اهل بهشت را تار می‌کند و با صدایى بلند می‌گوید: من زمین مقدس و طیب و پاکیزه و مبارکى هستم که سید الشهداء و سرور جوانان اهل بهشت را در خود دارم». 📚کامل الزیارات ص268 📚وسائل الشیعه ،ج14 ص515 ❕اگر چه در مورد عروج کعبه و سایر مشاهد امامان غیر از کربلا روایتی وارد نشده است اما بر اساس روایت بالا شاید بتوان نتیجه گیری کرد که آن ها نیز به سبب مقام و احترامی که دارند عروج خواهند کرد خصوصا آن که در روایات دیگری ، مقام و فضیلت تربت مدفن تمام امامان برابر دانسته شده است . 📚وسائل الشیعه ج14 ص561 باب 83 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا خانه خدا توسط،حضرت آدم ساخته شد و به دستور خداوند ، به دست حضرات ابراهیم و اسماعیل شد ❗️❗️برخی از اساتید می گویند نص صریح قرآن آن است که ابراهیم خانه را ساخت و نسبت ساخت آن به آدم دروغ است ❕❕ 💠💠 👌از آيات مختلف قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مى ‏شود كه خانه پيش از ابراهيم، حتى از زمان آدم بر پا شده بود، در آيه 37 سوره ابراهيم از قول اين پيامبر بزرگ مى‏خوانيم: رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ:" پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در اين سرزمين خشك و سوزان در كنار خانه تو سكونت دادم". 👌اين آيه گواهى مى‏ دهد موقعى كه ابراهيم با فرزند شيرخوارش اسماعيل و همسرش به سرزمين مكه آمدند اثرى از خانه كعبه وجود داشته است. ❕در آيه 96 سوره آل عمران نيز مى‏خوانيم: إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً « نخستين خانه‏اى كه به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد در سرزمين مكه بود» مسلم است كه پرستش خداوند و ساختن مركز عبادت از زمان ابراهيم آغاز نگرديده بلكه قبلا و حتى از زمان آدم بوده است. 👌و نیز می فرماید «بياد آوريد هنگامى را كه ابراهيم و اسماعيل پايه ‏هاى خانه (كعبه) را بالا مى ‏بردند، و مى ‏گفتند: پروردگارا از ما بپذير تو شنوا و دانايى" (وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعِيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ). ❕اين تعبير مى‏رساند كه شالوده‏ هاى خانه كعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل پايه‏ ها را بالا بردند. 📚تفسیر نمونه ج1 ص454 ❕در خطبه معروف از نهج البلاغه نيز مى ‏خوانيم؛ « آيا نمى‏ بينيد كه خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به وسيله قطعات سنگى ... امتحان كرده است، و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد كه به گرد آن طواف كنند» 📚نهج البلاغه خطبه 192 ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « آدم زمانی که خانه کعبه را بنا کرد و به آن طواف کرد، گفت خدایا برای هر عمل کننده اجری است ، من نیز خانه کعبه را بنا کردم ، در ازای آن خطای من را ببخش ...» 📚بحار الانوار ج11 ص179 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « خداوند به آدم امر کرد تا خانه کعبه را بنا کند « امره الله به من بناء الکعبه » 📚بحار الانوار ج11 ص197 👌كوتاه سخن اينكه آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تاييد مى‏ كند كه خانه كعبه نخست به دست آدم ساخته شد سپس در طوفان نوح فرو ريخت ( بحار الانوار ج96 ص65) و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔در روایات داریم که در آسمان چهارم کعبه ، بیت المعمور هستش ؟ با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️ 💠💠 👌بیت المعمور مکانی است مقدس و پر برکت در آسمان چهارم که با عبادت فرشتگان و آباد است چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « آن خانه‏ اى است در آسمان چهارم ... كه فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى‏ كنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى‏ شوند و تا ابد به آن بازنمى‏ گردند » 📚مجمع البیان ج 9 ص 163 ❕ این خانه مبارک مورد خداوند قرار گرفته و می فرماید ؛ « سوگند به بيت المعمور » « وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ » ( طور 4) ❕آنچه در روایات ما آمده است آن است که خانه کعبه به محاذات و موازی بیت المعمور شده است . 👌شیخ صدوق از ابى حمزه ثمالى نقل می کند که گويد ؛ به امام چهارم گفتم چرا طواف هفت دور است؟ فرمود: « چون خدا تبارك و تعالى بفرشته‏ ها فرمود «در من در زمين جانشين گذارم» و آنها در برابر خدا تبارك و تعالى گفتند: «آيا در آن كسى گذارى كه تباهى انگيزد و خونريزد» خدا فرمود «براستى من ميدانم آنچه را شما ندانيد» و پيش از آن آنان را از نور خود محجوب نميكرد و پس از آن 7 هزار سال آنها را از نورش محجوب ساخت، پس به آنها مهر ورزيد و توبه ‏شان را پذيرفت و بيت المعمور را در آسمان چهارم بر ايشان ساخت تا پايگاه و امن آنها باشد و خانه كعبه را زير بيت المعمور نهاد و و امن نمودش و هفت دور طواف بر بنده‏ ها واجب شد در برابر هر هزار سال يك دور » 📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58 👌بنابراین روشن می شود که تنها اصل ساخت ابتدایی کعبه به موازات بیت المعمور بوده است نه آنکه پیوسته خانه کعبه در مقابل بیت المعمور قرار داشته تا این سخن با بحث حرکت منافات داشته باشد ‌. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓فلسفه عظمت و اهمیت روز در چیست❕چرا این روز این قدر اهمیت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌علامه می نویسد ؛ « روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی است ، و کسی که بتواند این روز را در عرفات باشد ، توفیق بزرگی دارد ، این روز اعمال و دعاهای فراوانی دارد و بهترین عمل در این روز ، است » 📚زاد المعاد ص256 🗯این روز برای تقویت الهی و رابطه عمیق تر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پرودگار بسیار مناسب و مغتم است . 📚مفاتیح نوین ص852 🔷شیخ از علی علیه السلام روایت می کند ؛ « یک یهودی به نزد پیامبر گرامی آمد و از او در باره فلسفه وقوف در عرفات سوال کرد .پیامبر گرامی پاسخ داد که عصر عرفه زمانی است که آدم در آن زمان خداوند را عصیان کرد و خداوند بر امتش وقوف در عرفات و تضرع و دعا را در آن موضع لازم شمرده است و در برابر آن را برای آنها تکفل کرده است و ساعتی که مردم از عرفات باز می گردند ، زمانی است که آدم کلماتی را از خداوند تعلیم دید که بوسیله آن توبه اش نزد خدا پذیرفته شد ، خداوند بابی دارد در آسمان به نام باب توبه و حاجات و رحمت و تفضل و احسان و جود و کرم و عفو ، هیچ کس در جمع نمی شود و تضرع نمی کند مگر آنکه از تمام خصلت های مطرح شده بهره مند می شود » 📚امالی صدوق ص 194 🗯در روایتی دیگر از امام علیه السلام آمده است که وقتی آدم از باغ بهشتي به زمين فرود آمد، چهل روز هر بامداد بر فراز كوه صفا با چشم گريان در حال سجده بود. جبرئيل فرود آمد و پرسيد: چرا مي گريي، اي آدم؟ پاسخ داد چرا نگريم در حاليكه از جوار خداوند به اين دنيا فرود آمده ام؟ جبرئیل گفت به درگاه خدا توبه كن و بسوي او بازگرد. آدم گفت چگونه ؟ 🔷جبرئيل در روز هشتم آدم را به منی برد، آدم شب را در آنجا ماند و صبحگاهان عازم صحراي عرفات شد. جبرئيل هنگام خروج از مكه، احرام بستن و لبيك گفتن را به او آموخت و چون عصر روز عرفه فرا رسيد، آدم را به غسل فرا خواند و پس از نماز عصر، او را به وقوف در دعوت كرد و كلماتي را كه از پروردگار دريافت كرده بود به وي تعليم داد. 🔷 آدم تا غروب آفتاب همچنان دعا ميكرد و با تضرع اشك مي ريخت. وقتي كه آفتاب غروب كرد همراه جبرئيل روانه مشعر شد و شب را آنجا گذراند. صبحگاهان در مشعر بپاخاست و به دعا پرداختتا اينكه سرانجام شد ...» 📚بحار الانوار ج11 ص178 🔶در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام آمده است که « امام سجاد علیه السلام در روز جمعی را مشاهده کرد که دست نیاز به سوی مردم دراز کرده و کمک می خواستند . حضرت فرمود وای بر شما آیا از غیر خدا در این روز حاجت می طلبید در حالی که در این روز امید می رود که خداوند حتی شامل بچه هایی شود که در شکم مادران هستند » 📚خصال ج2 ص517 👌 عرفه نیز ارزش و اهمیت بسزایی دارد . پیامبر گرامی فرمود ؛ « دعا در شب عرفه مستجاب است ، و هرکس آن شب را به عبادت احیاء نگه دارد ، پاداش عبادت صد و هفتاد سال را خواهد داشت و آن شب ، شب با قاضی الحاجات است و هرکس در آن شب توبه کند ، توبه اش مقبول است » 📚زاد المعاد ص166 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠💠 👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است و می تواند در جان و مال تمام انسان ها تصرف کند ،زیرا وقتی خالق همه اشیاء او است طبعا مالک همه اشیاء نیز ذات مقدس او است. 📚تفسیر نمونه ج27 ص449 🔶خداوند در آیات به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❗️« آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 ❕بر پایه همین مالکیت است که خداوند در هر روز جان هزاران انسان را بر اساس نزد خود می گیرد و کسی هم حق اعتراض به او را ندارد چرا که در مملوک خود تصرف می کند . ❕خداوند بر اساس همین مالکیت و بر اساس مصالح و حکمت هایی ابرهیم را مامور به کشتن فرزند میکند و چون این فرمان ، فرمانی از ناحیه مالک انسانها بوده است ، ابراهیم نیز از اطاعت کردن بود اگر چه امری که به ابراهیم شد یک امر امتحانی بود و در اوامر امتحانی اراده به اصل عمل تعلق نگرفته است بلکه هدف آن است که روشن شود شخص مورد آزمایش تا چه اندازه آمادگی اطاعت فرمان را دارد و این در جایی است که شخص مورد آزمایش از اسرار پرده آگاه نباشد . 📚تفسیر نمونه ج19 ص 121 👌یکى از اسرار قربانی کردن در روز عید قربان نیز زنده کردن خاطره بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل مى باشد 🗯جریان فداکارى ابراهیم خلیل در این بود که خداوند براى تکمیل روح و و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منا» در راه خدا قربانى نماید البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، را ذبح نماید. 🔶آمادگى و مهیّا گشتن وى براى اطاعت دستور خداوند ثابت کرد که روح اخلاص و اطاعت، روح جانبازى و فداکارى، در او آن چنان قوى و نیرومند است که مى تواند در پرتو ایمان، بر هر چیز حتّى بر عواطف و احساسات عمیق و ریشه دار پدرانه پیروز آید و براى یک هدف عالى و معنوى، از فرزند خویش بگذرد; اگر چه سرانجام فقط ذبح کرد. 🗯زائران خانه خدا با کشتن گوسفندى در سرزمین «منى» و دیگران با قربانی کردن خاطره اخلاص و قدرت ایمان و پایه فداکارى او را در دل ها زنده مى سازند و از این رهگذر به یکدیگر درس فداکارى و جانبازى مى آموزند و گویا عملا چنین مى گویند که مرد خدا کسى است که در راه خدا از همه چیز بگذرد - چنان که آن مرد بزرگ گذشت - این گوشه اى از اسرار قربانى روز «منى» است . 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، ص334 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا امام حسین حج تمتع رو رها کرد و حج رو ترک کرد و روانه عراق شد ایا این گناه نیست؟ 🗯پاسخ: ❗️این سخن كه امام حسین حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی حجه «یوم الترویه» از مكّه خارج شد. 📚الکافی ج4 ص535 📚لهوف ص124 ❗️در حالی‏كه اعمال حجّ كه با احرام در مكّه و وقوف در عرفات شروع می‏شود از شب نهم ذی حجه آغاز می‏شود. 💭 بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد.آنچه لازم است اینکه هر کس وارد حرم می شود باید مُحرِم شود و بعد به شرط انجام اعمال عمره می تواند از احرام خارج شود. و قطعا امام در مدت حضور چند ماهه خود در مکه عمره را انجام داده بودند. و حتی شاید بارها و بارها از احرام خارج شده و مجددا محرم شده و عمره دیگری انجام داده باشند.و این مطلب در منابع روایی به صورت مکرر بیان شده است . ❗️امام صادق فرمود: " شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت." 📚الکافی ج4 ص535 📚وسایل الشیعه ج14 ص311 ❗️از این رو، امام با انجام عمره، می توانستند از احرام خارج شوند و ایشان اصلا حج تمتع را شروه نکرده بودند، تا آن را نیمه کاره رها کنند.آنچه صحیح است و باید بیان نمود، این است که امام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند. و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود. 📚لهوف ص82 📚کامل فی التاریخ ج2ص565 ❗️از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود 📚تهذیب الاحکام ج12 ص349 💭ایه الله سید محسن حکیم می اورد: "این که در برخی از کتابهای مقتل امده است که امام حسین عمره اش را به عمره مفرده تبدیل کرد که نشان می دهد ایشان عمره تمتع به جا اورده و از عمره مفرده عدول کرده است در برابر احادیث وارده از اهل بیت قابل اعتماد نیست" 📚مستمسک العروه الوثقی ج11 ص192 ❗️بدیهی است که اگر دلیل قابل اعتمادی وجود داشت که امام حسین احرام حج را به عمره تبدیل کرده است فقها بر خلاف ان فتوا نمی دادند اما چنان که امد نه تنها دلیلی بر این نکته وجود ندارد بلکه دلایلی بر خلاف ان نیز در دست است 📚دانشنامه امام حسین ج5 ص111 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا در بهشت زاد و ولد هم است یا اونجا هم باید حجاب رعایت کنیم 🔷پاسخ: ❗️نخست توجه کنید که همه چیز سرای اخرت با دنیا فرق دارد.آن جا جهان دیگری است با قوانین خاص خودش چنان که پیامبر گرامی فرمود: « مانند بهشت هیچ چشمی ندیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است» 📚بحار الانوار ج8 ص86 ❗️این تفاوت قوانین آن عالم با این جهان از روایاتی که می گوید در آنجا انسان نیاز به قضائ حاجت ندارد بلکه موارد زائد بدن به صورت بوی خوش از انسان خارج می شود بیشتر آشکار می شود 📚همان مدرک ص102 🔷خداوند می فرماید: « برای شما هر چه بخواهید در بهشت فراهم است» 📓فصلت31 ❗️از این ایه استفاده می شود که هر چه انسان درخواست کند به او داده میشود .طبیعی است که اگر تقاضای فرزند داشتن را بکند به او داده میشود ولی چون قوانین آن دنیا با این دنیا متفاوت است می توان گفت فرزند داری در بهشت نیز با انچه در دنیا است متفاوت می باشد‌ .هم به لحاظ نحوه به وجود آمدن و هم از لحاظ رشد و پرورش و ..‌ 🗯در مورد حجاب نیز گفتنی است : ❗️از انجا که پوشش بدن از نظر عقلی امری ممدوح است و نوعی کمال برای انسان محسوب می شود می توان گفت حجاب در بهشت هم وجود دارد ولی نحوه و حدود آن برای ما مشخص نیست .برای نمونه و تایید این که حجاب در بهشت نیز نوعی کمال محسوب می شود می توان به این ایه استناد جست که خداوند در مدح حوری های بهشتی می فرماید: « بهشت دارای زنان بهشتی است که در سراپرده های خود مستورند» 📓الرحمان 72 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔سوره بقره: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا(۱۲۵) یعنی و به یاد بیاور هنگامی که ما خانه کعبه را برای همه مردم محل گردهمایی و جای امن وامان قرار دادیم. کتاب ترجمه دنباله تاریخ طبری، عریب بن سعد قرطبی، جلد ۱۶ صفحه ۸۳ قرامطه به سوی مکه رفتند وارد اجتماع حج‌گذاران شدند و در داخل خانه کعبه مسلمانان را در پرده‌های خانه‌کعبه آویختند و کشتند و سپس حجر‌الاسود را با خود بردند‌. همان‌طور که دیدید ادعای الله محمد پیرامون امن بودن خانه کعبه صحیح نبود! بلکه در سال ۳۱۷ هجری قرامطه ۱۷۰۰ نفر از حاجیان را در حال طواف به قتل رسانند و سپس حجر الاسود را دزدیدند ، این واقعه ردی کامل بر تمام ادعاهای اسلام است و دیدید که کلام قرآن در مورد امن بودن خانه کعبه دروغی بیش نبود ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در آیاتی سخن از امنیت خانه کعبه به میان آورده است ، چنان که می فرماید ؛ « نخستين خانه ‏اى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است.در آن نشانه‏ هاى روشن است (از جمله) مقام ابراهيم، و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود » ( آل عمران 96_97) ❕این مضمون در آیات دیگری نیز تکرار شده است ؛ 🔸عنکبوت 67 _ نمل 91_ بقره 126_ ابراهیم 35 _ تین3 👌بر خلاف آنچه شبهه افکن تصور کرده است ، امنیت کعبه ، امنیت تکوینی نیست به گونه ای که حوادث ناامن کننده در آن واقع نشود ، بلکه امنیت مورد بحث به دو معنا است ؛ 1⃣امنیت تشریعی ؛ 👌يعنى خدا فرمان داده كه همه انسانها و حتى حيوانها در اين سرزمين در امن و امان باشند. صيد كردن حيوانات آن ممنوع است و حتى تعقيب مجرمانى كه به اين حرم و خانه كعبه پناه برند جايز نيست، تنها مى‏ توان براى اجراى عدالت در حق چنين‏ مجرمان آذوقه را بر آنها بست تا بيرون آيند و تسليم شوند. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « حيوان وحشى و پرنده ‏اى كه وارد حرم مى ‏شود از رمانيدن و اذيّت در امنيّت است تا زمانى كه از حرم خارج شود. » 📚الكافى، ج 4، ص 226 🔸پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس مرتكب قتلى شود و دست به گناهى بزند، سپس به حرم [امن الهى‏] پناه ببرد، در امان است و تا زمانى كه در حرم است، نه بايد او را قصاص كرد، نه دستگير كرد، نه آزارش داد، نه پناهش داد، نه آب و غذايش داد، نه با او داد و ستد كرد، نه ميهمانش شد و نه ميهمانش كرد. » 📚مستدرک الوسائل ج 9 ص 332 👌و فرمود ؛ « گياهِ [خشك يا تَرِ] حرم را نبايد چيد، درخت و خارش را نبايد قطع كرد، و صيدش را نبايد رَم داد » 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 310 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « اگر سارقى در جاى ديگرى غير از مكّه دزدى كند، يا نسبت به خود مرتكب جنايتى شود و به مكّه بگريزد، تا زمانى كه در حرم هست نبايد او را دستگير كرد مگر از آن جا خارج شود، اما از رفتنش به بازار بايد جلوگيرى شود و كسى با او خريد و فروش و مجالست نكند تا از حرم خارج گردد آن گاه دستگير مى ‏شود. » 📚الکافی ج 4 ص 227 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕لذا می بینیم در تفسیر نمونه در توضیح چرایی امن بودن کعبه می گوید ؛ « خانه خدا (خانه كعبه) از طرف پروردگار به عنوان يك پناهگاه و كانون امن و امان اعلام شده و مى‏ دانيم در اسلام مقررات شديدى براى اجتناب از هر گونه نزاع و كشمكش و جنگ و خونريزى در اين سرزمين مقدس وضع شده است، بطورى كه نه تنها افراد انسان در هر قشر و گروه و در هر گونه شرائط بايد در آنجا در امنيت باشند بلكه حيوانات و پرندگان نيز در آنجا در امن و امان بسر مى‏برند و هيچكس حق ندارد مزاحم آنها شود. ❕در جهانى كه هميشه نزاع و كشمكش در آن وجود دارد، بودن چنين مركزى در آن مى ‏تواند اثر عميق مخصوصى براى حل مشكلات مردم از خود نشان دهد، زيرا امن بودن اين منطقه سبب مى‏ شود كه مردم با تمام اختلافاتى كه دارند در جوار آن در كنار هم بنشينند، و به مذاكره بپردازند، و به اين ترتيب يكى از مهمترين مشكلات كه معمولا براى فتح باب مذاكرات براى رفع خصومتها و نزاعها وجود دارد حل مى ‏شود. چون بسيار مى‏ شود كه طرفين نزاع، يا دولتهاى متخاصم جهان مايلند رفع خصومت كنند و براى اين منظور به مذاكره بنشينند، اما مكانى كه براى هر دو طرف مقدس و محترم و به عنوان مركز امن و امان شناخته شده باشد پيدا نمى ‏كنند ولى در اسلام اين پيش ‏بينى شده است و مكه به عنوان چنين مركزى اعلام گرديد. هم اكنون تمام مسلمانان جهان كه متاسفانه گرفتار كشمكشها و اختلافات مرگبارى هستند مى ‏توانند با استفاده از قداست و امنيت اين سرزمين باب مذاكرات را بگشايند و از معنويت اين مكان مقدس كه نورانيت و روحانيت خاصى در دلها ايجاد مى ‏كند به رفع اختلافات خود بپردازند » 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 448 ❕طبیعی است که ممکن است عاصیانی به حکم تشریعی خداوند مبنی بر امن بودن خانه کعبه گوش نکنند و در آنجا کشتار و خونریزی کنند ، آنان به خاطر زیر پا گذاشتن حکم خداوند ، عذاب سختی در اتتظارشان است . 2⃣در روایاتی امنیت کعبه ، امنیت در آخرت نیز دانسته شده است ، یعنی کسی که از روی اخلاص و ایمان وارد مسجد الحرام شود و حج به جا آورد ، روز قیامت از عذاب خداوند در امان است چنان که از امام باقر عليه السلام نقل شده كه معناى «و من دخله ...» اين است ؛ « هر كس در حالى كه عارف باشد به جميع آنچه خداوند واجب كرده، وارد حرم شود از عذاب هميشگى آخرت در امان خواهد بود. 📚مجمع‏ البيان، ج 1 ، 2، ص 799 ❕بنابراین امنیت کعبه ، امنیت تکوینی نیست تا میان آنچه خداوند فرموده و آنچه از خونریزی ها در جوار کعبه واقع شده است ، تضادی باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ترجمه حدیث نصب شده بر کتیبه حسینیه امام خمینی (ره) در سخنرانی رهبر انقلاب به مناسبت عید قربان 🔸اللّهُمّ وَ امْنُنْ عَلَیّ بِالْحَجّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ زِیَارَةِ قَبْرِ رَسُولِکَ 🔹خداوندا بر من منّت گذار که موفق به حج و عمره و زیارت قبر رسولت گردم. بخشی از دعای ۲۳/ صحیفه سجادیه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ما شیعیان اعتقاد داریم حکومت امام زمان قوی ترین حکومت تاریخ خواهد بود.حتی قویتر از حکومت حضرت سلیمان اما در ایه ۳۲یا۳۳ سوره (ص) حضرت سلیمان به خداوند می فرماید «مرا ببخش و به من حکومتی عطا فرما که بعد از من هیچ کسی شایسته ان نباشد(یعنی به هیچ کسی بعد از من ندهی)». ایا این ایه با ما منافات دارد یا نه❗️❗️ 💠💠 👌خداوند دعای حضرت سلیمان را چنین منعکس می کند ؛ « گفت پرودگارا مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچکس نباشد که تو بسیار بخشنده ای ، ما را مسخر او ساختیم تا مطابق فرمانش به نرمی حرکت کند و به هر جا می خواهد برود و شیاطین را مسخر او ساختیم ...» 🔶ص 35- 37 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌سلیمان از خداوند یک نوع حکومت می خواست که توأ م با ویژه ای بوده باشد، و حکومت او را از سایر حکومتها مشخص کند زیرا می دانیم هر پیامبری معجزه مخصوص به خود داشته موسی معجزه عصا و ید بیضا داشت، آتش برای ابراهیم سرد و خاموش شد، معجزه صالح ناقه مخصوص او بود، و معجزه پیامبر اسلام قرآن مجید بود، سلیمان نیز حکومتی داشت آمیخته با الهی، حکومت بر بادها، و شیاطین، با ویژگیهای بسیار دیگر . 💠و این برای پیامبران عیب و نقصی محسوب نمی شود که برای خود معجزه ویژه ای کنند، تا وضع آنها را کاملا مشخص کند، بنابراین هیچ مانعی ندارد که دیگران حکومتهای وسیعتر و گسترده تر از سلیمان پیدا کنند اما آن را نخواهند داشت . ❕شاهد این سخن آیات بعد از این آیه است که در حقیقت اجابت این درخواست سلیمان را منعکس ساخته و سخن از تسخیر باد و شیاطین می گوید، و می دانیم این موضوع از ویژگیهای سلیمان بود . 👌و از اینجا پاسخ این سوال که می گوید طبق عقیده ما مسلمانان حکومت مهدی علیه السلام حکومتی است جهانی و مسلما تر از حکومت سلیمان، روشن می شود . ❕زیرا با تمام وسعتی که حکومت حضرت مهدی علیه السلام دارد و با همه امتیازاتی که آنرا از سایر حکومتها مشخص می کند، از نظر ویژگیها و خصوصیات با حکومت سلیمان متفاوت است، و این حکومت سلیمان خودش بوده . ❕خلاصه اینکه سخن از کم و زیاد و افزون طلبی و انحصارجوئی نیست، سخن از این است که کمال نبوت در این است که از نظر معجزات ویژگیهائی داشته باشد که آنرا از نبوت انبیای دیگر مشخص کند، و سلیمان طالب این بود . 📚تفسیر ج19 ص283 👌البته در روایات ما آمده است که خداوند به امامان گرامی تمام معجزات انبیاء را داده است و امام مهدی نیز می تواند در حکومت خود از بادها و ...که به سلیمان نبی داده شده است استفاده کند ؛ 📚بحار الانوار ج27 ص29 باب 13 انهم یقدرون علی جمیع معجزات الانبیاء و ج26 ص159 باب 12 انهم اعطوا ما اعطاه الله الانبیاء ❕اما با توجه به دعا و درخواست حضرت سلیمان ، مهدی علیه السلام از برخی خصوصیاتی که در حکومت سلیمان بود و حکومت او را از سایر حکومت ها متمایز می کرد با خودش استفاده نمی کند . سایت ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا راست است که در قرآن آمده که روز قیامت تمام کافران آرزو می کنند که علی بودند ❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « ما شما را از عذاب نزدیکی بیم می دهیم ، این عذاب در روزی خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهای خود فرستاده می بیند و کافر می گوید ای کاش بودم » 🔶نبا 40 ❕تعبیر « یا لیتنی کنت ترابا » یک ظاهری دارد و یک باطنی ، تعبیر ظاهری آن همان آرزوی عدم و نیستی و بودن است که کافر آن را آرزو می کند . 📚تفسیر نمونه ج26 ص63 ❕اما تفسیر آن که در روایات مورد اشاره قرار گرفت است ؛ 👌یکی از القاب علی علیه السلام ابا تراب به معنای پدر خاک ( و زمین ) می باشد که پیامبر علی را به آن لقب نامید ؛ 📚بحار الانوار ج35 ص 50 ❕در روایتی آمده است که عبایه بن ربعی می گوید ؛ « از ابن عباس سوال کردم که چرا پیامبر علی را اب#ا تراب نامید ؟ 👌ابن عباس پاسخ داد ؛ « زیرا علی صاحب زمین و حجت خدا بر اهل زمین بود و بقای زمین و سکونش وابسته به علی بود ، از پیامبر شنیدم که زمانی که روز قیامت شود و کافر ثواب و کرامت شیعیان علی را ببیند ، می گوید ای کاش من خاک بودم یعنی ای کاش علی بودم ( تا پدرم و رهبرم ابا تراب علی باشد ) » 📚علل الشرایع ج1 ص156 سایت ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔آیا اعدام کردن اقدامی خشونت جویانه و ضد احساسات انسانی نمی باشد ❗️آیا بهتر نیست به جای از بین بردن قاتل به فکر تربیت او باشیم ❕آیا به جای درمان یک انسان مریض باید او را بکشیم و مانند خودش رفتار کنیم ❕این سوالات خیلی ذهنم را مشغول کرده است ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ ❕«گروهی که بدون تامل، بعضی از مسائل جزائی اسلام را مورد انتقاد قرار داده اند به خصوص درباره مساله قصاص سر و صدا راه انداخته می گویند: 1⃣جنایتی که قاتل مرتکب شده بیش از این نیست که انسانی را از بین برده است، ولی شما به هنگام قصاص همین عمل را تکرار می کنید. 2⃣ قصاص جز انتقامجوئی و قساوت نیست، این صفت ناپسند را باید با تربیت صحیح از میان مردم برداشت، در حالی که طرفداران قصاص هر روز به این صفت ناپسند انتقامجوئی روح تازهای میدمند. 3⃣ آدمکشی گناهی نیست که از اشخاص عادی یا سالم سرزند، حتما قاتل از نظر روانی مبتلا به بیماری است، و باید معالجه شود، و قصاص دوای چنین بیمارانی نمی تواند باشد. 4⃣مسائلی که مربوط به نظام اجتماعی است باید دوش به دوش اجتماع رشد کند، بنا بر این قانونی که در هزار و چهارصد سال پیش از این پیاده می شده نباید در اجتماع امروز عملی شود. 5⃣آیا بهتر نیست به جای قصاص، قاتلان را زندانی کنیم و با کار اجباری از وجود آنها به نفع اجتماع استفاده نمائیم با این عمل هم اجتماع از شر آنان محفوظ میماند، و هم از وجود آنها حتی المقدور استفاده می شود. 🔶اینها خلاصه اعتراضاتی است که پیرامون مساله قصاص مطرح می شود. ❕ادامه 👇👇👇👇