eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
71 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 روح خود را طراوت بخشیم، و 💖 را نورانی کنیم با گوش جان سپردن به آیاتی از قرآن کریم 🎤مقطعی از سوره مبارکه علق با قرائت آقای حامد شاکرنژاد #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش: چرا خداوند بین بندگانش تفاوت گذاشته است؟ یکی سالم و یکی بیمار، یکی فقیر و یکی ثروتمند؟ یکی را خوش قیافه می آفریند و موجب محبوبیت او می شود، آیا این ها تفاوت نیست؟ این که بگوییم ظرفیت ها متفاوت است مشکل را حل نمی کند، چون سوال پیش می آید که این ظرفیت ها را هم خود خداوند داده است. بعد به خاطر همین نارضایتی انسان های بیمار و فقیر و گلایه کردنشان در دنیا، در آخرت هم فرجام کارشان به جهنم ختم خواهد شد. 👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻👇🏿👇🏻
پرسمان اعتقادی
❓پرسش: چرا خداوند بین بندگانش تفاوت گذاشته است؟ یکی سالم و یکی بیمار، یکی فقیر و یکی ثروتمند؟ یکی را
🎤پاسخ: من کاملا با شما هم دلی می کنم، و شما را درک می کنم که از تفاوت های میان انسان ها رنجیده خاطر باشید، اما در مقام قضاوت و علت یابی باید این رنج را کنار گذاشت. یک قاضی از ظلمی که به مظلوم می شود طبیعتا رنجیده خاطر می شود اما در مقام قضاوت باید این رنجیدگی را کنار گذارد تا قلبا به سمت حکم به مجازات متهم متمایل نشود، یعنی در مقام قضاوت باید سنگ دل بوده و کاملا با نگاه خشکِ عقلی و بدون تمایل به یکی از دو طرف قضاوت کند. خب حالا من دو نکته را عرض می کنم خدمت شما که خواهش می کنم کاملا عقلی نگاه کنید: 👈نکته اول: باید توجه کنید که این طور نیست که انسان ها از قبل آفریده شده باشند و سپس با قرعه کشی بین خانواده های مختلف تقسیم شوند بلکه هر انسان یا هر حیوان یا گیاهی که متولد می شود به خاطر تحقق علل پیشینی آن است، و تازه به وجود می آید. یعنی از طریق نطفه پدر و مادر و متناسب با آن تازه یک انسان ایجاد می شود، که شکل و شمایل و سایر خصوصیات ژنتیکی والدین را به ارث می برد. بنابراین اصلا نشدنی است که بچه این خانواده در خانواده دیگری متولد شود. هر انسان و حیوان و گیاهی در هر بستری که وجودش شکل گرفته، منحصرا مولود همان علل و عوامل است و اگر آن عوامل نبود اصلا به وجود نمی آمد. 👈نکته دوم: خداوند برای نظم بخشیدن به جهان و تحقق علوم مختلفی چون پزشکی و علوم طبیعی و مهندسی و مانند آن باید جهان را در قالب یک سری علل و عوامل و قوانین ثابت می آفرید. و وقتی علل و عوامل ثابتی در جهان وجود داشته باشد هیچ چاره ای از این تفاوت ها نیست. بگذارید دو تا مثال بزنم: مثال اول: سلامتی و بیماری مثلا یک سری علل و عوامل هستند که در سلامتی انسان نقش دارند، از جمله ژنتیک، تغذیه سالم، تحرّک و ورزش، عدم استفاده از دخانیات و الکل و سایر موارد مضر، و عوامل محیطی دیگر. خب حالا اگر این قوانین بخواهند ثابت باشند طبیعتا برخی که رعایت می کنند سالم، و برخی بیمار خواهند شد، و اگر خدا بخواهد این قوانین را بردارد تمامی علوم مثل علم پزشکی و شاخه های آن متلاشی می شوند. چون آن ها به دنبال کشف یک سری علل و قوانین ثابت برای سلامتی و بیماری هستند و اگر علل ثابتی در کار نباشد این علوم معنا نخواهند داشت. مثال دوم: فقر و ثروت پول داری یعنی دارایی و فقر یعنی ناداری. این که کسی دارا شود طبیعتا در گرو یک سری علل و عوامل است، حالا یا از طریق دزدی مال دیگران را برداشته، یا خوب کار کرده و پول از دیگران گرفته، یا برنامه ریزی و تلاش داشته است، به هر حال این دارایی از آسمان به زمین نیفتاده و کاملا قابل پیگیری است. بنابراین کاملا قاعده مند و ضابطه مند است. این دارایی ها در دنیا کسب شده، بچه که به دنیا می آید که پول با او نیست، همه بچه ها لخت و عریان و بدون هیچ گونه دارایی به دنیا می آیند. حالا یکی پدرش از هر طریقی پولدار شده، و یکی پولدار نیست؛ فقر و ثروت این دو پدر هیچ کدام بی ضابطه نیست، به همین خاطر می شود گفت این چرا ثروتمند شده و آن چرا فقیر شده، و علوم اقتصادی کاملا این موارد را توجیه پذیر می دانند. حالا اگر خداوند بخواهد فقیری در زمین نباشد باید برای همه انسان هایی که ندار هستند از طریق غیر طبیعی پول بفرستد!! مثلا از آسمان یک کیسه پول بفرستد! می بینید که کاملا غیر منطقی است. این تفاوت ها در فقر و ثروت، سلامت و بیماری و مانند آن اتفاقا به انسان انگیزه حرکت می دهد. اگر همه چه تغذیه درستی داشتند و چه نداشتند، چه ورزش می کردند و چه نمی کردند، چه در هوای روستا بودند و چه در دود و دم شهرها در هر صورت سالم می بودند بشر چرا باید دنبال سالم نگه داشتن خودش می رفت؟! یا اگر انسان ها در هر صورت فقیر نمی بودند، چه نیازی به کار و تلاش و پیشرفت های علمی و رقابت های صنعتی می بود؟! 👈نکته سوم: این قوانین ثابت یک ضرورت هستند که باید باشند تا نظام طبیعی جهان به هم نخورد، اما در جایی که انسان از این قوانین آسیب بخورد و یا منشأ تفاوت شود و دچار یک کاستی یا نقص شود که در آن مقصر نباشد در جهانی که به لحاظ زمانی نامحدود است برای او جبران خواهد شد. اولا خداوند از هر کسی متناسب با امکاناتی که به او داده است توقع دارد: «رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ في‏ ما آتاكُم‏»؛ برخى را به درجاتى بر بعض ديگر برترى داد تا شما را در آن چه به شما داده بیازماید.(1)
پرسمان اعتقادی
🎤پاسخ: من کاملا با شما هم دلی می کنم، و شما را درک می کنم که از تفاوت های میان انسان ها رنجیده خاطر
✳️بنابراین؛ فقر یا بیماری انسان را از رشد عقب نمی اندازد، مثلا یک انسان پولدار تا وقتی پولش را در راه خیر خرج نکند به او پاداش نمی دهند اما انسان فقیر همین که بگوید کاش پولی داشتم که در راه خیر خرج می کردم به او پاداشش را می دهند. یا مثلا انسان سالم حتما باید عبادتی بکند تا برای او پاداش بنویسند، اما انسان بیمار، در ازای استراحت کردن و ناله کردنش برایش پاداش می نویسند، علاوه بر این که طبق روایات همان برنامه عبادتی که در دوران سلامتش داشته است نیز برای او ثبت می شود. بنابراین گمان نکنید که فقر و بیماری و مشکلات مانعی در برابر رشد و سعادت اخروی است، حتی اگر انسانی از روی فقر به خدا اعتراض کند و غُر بزند باز هم در حسابرسی اخروی، شرایطی که در آن بوده در نظر گرفته می شود. 📚پی نوشت ها: 1. انعام: 6/ 165. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴فرزندان رهبر انقلاب به چه کاری مشغولند؟؟ 🔻جهت پاسخ به شبهه افکنان.. 🔰 @p_eteghadi 🔰
ایا مسلمانی که بسیار هم نیکوکار و خوب باشد.ولی به هر دلیلی نماز نخونه.مثلا بی حوصلگی یا کوتاهی.ایا حتما به جهنم میرود؟ایا امید به رحمت برای اینگونه افراد وجود دارد؟ ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
پرسمان اعتقادی
ایا مسلمانی که بسیار هم نیکوکار و خوب باشد.ولی به هر دلیلی نماز نخونه.مثلا بی حوصلگی یا کوتاهی.ایا ح
❓جواب این سوال در قرآن و روایات معصومین به زیباترین شکل بیان شده است . 🎤در آيه قرآن هست كه از بعضی از اهل جهنم در حالی كه معذب هستند می‏ پرسند: «مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ﴿مدثر/۴۲﴾» چه چيزی شما را در اين جهنم قرار داد؟ یکی از دلایلی که جهنمیان ذکر می کنند این است که «قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ﴿مدثر/۴۳﴾» گويند از نمازگزاران نبوديم. قال رسول الله :الصلوة عماد دينكم نماز، پايه و ستون دين شما است . (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 370) (وسائل ، ج 3 ، ص 23 ، ح . 13) يعنی شرط قبولی و پذيرش ساير اعمال خیر انسان، قبولی نماز است. ❇️به اين معنی كه اگر انسان كارهای خيری انجام بدهد و نماز نخواند و يا نماز بخواند اما نماز نادرست و غير مقبولی كه رد بشود ، ساير كارهای خير اوهم رد می شود . التبه ناگفته نماند که امید رحمت برای همگان وجود دارد، رحمتی وسعت کل شئ، یعنی اگر خداوند عقوبتی را برای عملی مثل ترک نماز وضع کرد میتواند ببخشد و عقوبت نکند، اما خوف عقوبت انگیزه خوبی برای نماز است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام مراجع: ✳️ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: اهمیت مسجد مقدس جمکران 🔰 @p_eteghadi 🔰
در قرآن، خداوند چند مرسل را صریحا نام برده است؟ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پرسمان اعتقادی
در قرآن، خداوند چند مرسل را صریحا نام برده است؟ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎤در قرآن کریم نام 27 پیامبر ذکر شده است. اسامى پیامبرانى که در قرآن آمده است عبارتند از: آدم، نوح، ادریس، هود، صالح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، الیسع، ذوالکفل، الیاس، یونس، اسحاق، یعقوب، یوسف، شعیب، موسى، هارون، داوود، سلیمان، ایوب، زکریا، یحیى، اسماعیل صادق‏ الوعد، عیسى و محمد(صلی الله علیه وآله) و عزیر. «وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرِينَ»(1) «وَيَا قَوْمِ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَنْ يُصِيبَكُمْ مِثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِنْكُمْ بِبَعِيدٍ»(2) «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا»(3) «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ»(4) «إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ»(5) «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ...»(6) «وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ»(7) «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَیْنا وَ نُوحاً هَدَیْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسى‏ وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ»(8) «وَ زَکَرِیَّا وَ یَحْیى‏ وَ عِیسى‏ وَ إِلْیاسَ کُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ»(9) «وَ إِسْماعِیلَ وَ الْیَسَعَ وَ یُونُسَ وَ لُوطاً وَ کلاًّ فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمِینَ»(10) «وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصارِ»(11) «وَ اذْکُرْ إِسْماعِیلَ وَ الْیَسَعَ وَ ذَا الْکِفْلِ وَ کُلٌّ مِنَ الْأَخْیارِ»(12) «وإِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‏ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظا ً»(13) ✴️نکته قابل توجه در بحث انبیاء الهی این است که نام تعداد زیادی از آن بزرگواران نه در قرآن کریم و نه در روایات ذکر نشده است، البته در برخی روایات یا آثار تاریخی و استنادات، از وجود مقبره مطهر برخی از انبیاء(علیهم السلام) در مناطق مختلف جهان، خبر داده شده است. هم چنین می دانیم که بر اساس روایات در میان حجر اسماعیل نیز برخی از انبیاء(علیهم السلام) مدفونند. در روایات نیز نام برخى انبیاء آمده است، همچون شعیا، حیقوق یا حبقوق، دانیال، جرجیس و حنظله و خالد.(14) ما از اکثر پیامبران الهی اطلاعی در دست نداریم حتی در حد نام. زیرا اکثر انبیاء شریعت مستقل نداشتند و به شریعت پیامبر دیگر دعوت می‌ کردند. این پیامبران خودشان به ‌طور مستقیم از خداوند وحی دریافت می ‌کردند، ولی از سوی وی مأمور به شریعت پیامبر دیگری بودند. ✳️هم چنین بسیاری از پیامبران معروف نبودند و براساس روایات، بر یک شهر یا روستا یا یک خانواده مبعوث شدند. لذا اطلاعاتی از آنان ثبت نشده و در روایات نیز نام و مطلبی از آنان بیان نشده مگر این که به مناسبتی مطلبی در خصوص یک نبی و پیامبر الهی مطرح شده باشد. 📚پی نوشت ها: 1. انبیاء/ 85 2. هود/ 89 3. مریم/ 54 4. آل عمران/ 33 5. شعراء/ 177 6. آل عمران/ 144 7. توبه/ 30 8. انعام/ 84 9. انعام/ 85 10. انعام/ 86 11. ص/ 45 12. ص/ 48 13. احزاب/ 7 14. طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن،دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق، ج 2، ص 144 🔰 @p_eteghadi 🔰
مرحوم نقل می کند: 🔻در قم اعمال را بجا آورده وبا همسرم می آمدم. دیدم آقایی نورانی داخل صحن شده وقصد دارند طرف مسجد بروند. گفتم: «این سید در این هوای گرم تابستان از راه رسیده تشنه است». ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد؛ پس از آنکه ظرف آب را پس داد گفتم: «آقا شما دعا کنید وفرج امام زمان را از خدا بخواهید تا امر فرجش نزدیک گردد». فرمود: "شیعیان ما به اندازه آب خوردنی، ما را نمی خواهند، اگر بخواهند دعا می کنند وفرج ما می رسد". این را فرمود وتا نگاه کردم آقا را ندیدم. فهمیدم وجود اقدس امام زمان (صلوات الله علیه) را زیارت کردم وحضرتش امر به دعا نموده است. 📚شیفتگان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، ج ١، ص ١۵۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰