eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قاصدک
📊 کانال رسمی سایت نبض بورس در ایتا 🔹 تحلیل روز بازار سرمایه 🔸 آموزش بورس 🔹 اخبار روزانه بورسی 🔸 تحلیل بنیادی و تکنیکال 🔹 آمار روزانه و هفتگی 🔸بسته خبری روزانه 🔹خلاصه بازار 🔸مهمترین های کدال 🔺https://eitaa.com/joinchat/835125250Ce7ebe37b34
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 روزه ی حقیقی ▪️قال امیرالمومنین سلام الله علیه : الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب. روزه پرهیز از حرام الهی ست همچنانکه شخص از خوردنی و نوشیدنی پرهیز می کند. 📚 بحار ج 93 ص 249 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 رمضان و مهدویت (۱) : 🔵 امام زمان (عج) فرمودند : 🌕 دعای افتتاح را در تمام شب های ماه رمضان بخوانید. زیرا فرشته ها به آن گوش میدهند و برای خواننده آن طلب آمرزش میکنند. 📚 صحیفه مهدیه بخش ۵ دعای ۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬کلیپ ویژه رمضان: ✳️ آیت الله العظمی جوادی آملی 🔰 ناز کردن برای خدا در دعای افتتاح ماه مبارک 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مهدویت در کلام مراجع: ✳️ آیت الله العظمی سبحانی در دوازدهمین همایش دکترین مهدویت سال 1395 🔰 موضوع : انقلاب فکری اولین شرط ظهور 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💠 عناوین آداب و شرایط روزه دارى در روایات 🗯 ۱ • مهم ترين آداب الف ـ پرهيز از حرام هاى خدا ب ـ پرهيز از غيبت كردن ج ـ پرهيز از دشنام دادن د ـ پرهيز از دروغ ه ـ پرهيز از ريا و ـ پرهيز از هر چه خدا خوش نمى دارد •┈┈• 🔻 ۲ • آنچه پيش از روزه گرفتن، سزاوار است الف ـ خوردن سحرى ب ـ برترين سَحَرى •┈┈• 🗯 ۳ • آنچه براى روزه دار ، شايسته است الف ـ مسواك زدن ب ـ عطر زدن ج ـ خواب نيم روز •┈┈• 🔻 ۴ • آنچه براى روزه دار ، سزاوار نيست الف ـ مسافرت در ماه رمضان ب ـ آنچه به ضعف مى انجامد ج ـ آنچه ممكن است به شكستن روزه بينجامد د ـ شعرخوانى •┈┈• 🗯 ۵ • آنچه هنگام افطار، سزاوار است الف ـ عجله ب ـ جلو انداختن نماز ج ـ صدقه د ـ خواندن سوره قدر ه ـ دعا و ـ خواندن دعاهاى وارد شده هنگام افطار ز ـ افطار با خرما يا كشمش يا شيرينى يا شير يا آب وِلَرم ح ـ سپاسگزارى، هنگام افطار نزد ديگران 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓تربیت چیست؟ آیا تنها انسان تربیت پذیر است یا دیگر موجودات همچون جمادات، نباتات و حیوانات نیز قابل تربیت هستند؟ تربیت در فارسی به معنای «پروردن، آداب و اخلاق را به کسی یاد دادن، آموختن و پروردن کودک تا هنگام بالغ شدن» به کار رفته است.(1) تربیت در اصل واژه‌ ای عربی و مصدر باب تفعیل است. این واژه می‌ تواند از "ربب" و "ربو" گرفته شده باشد. ربب در لغت به معنای «حضانت،(2) حفظ و مراعات و سرپرستی،(3) اصلاح و بر عهده گرفتن کاری و همراهی با آن(4) و ایجاد چیزی و به تدریج تکامل بخشیدن آن(5)» به کار رفته است. ربو ریشه دیگر واژه «التربیة» می‌ تواند باشد که در لغت به معنای فزونی(6) و نمو آمده است. بنابراین با کمی تسامح می‌ توان گفت که معانی ریشه دوم(ربو) با توجه به کاربرد آن، بیشتر به پرورش جسمی و مادی مربوط است؛ در حالی که معانی ریشه اول(ربب)، بیشتر به پرورش دیگر ابعاد ناظر است.(7) 👇👇👇
تربیت در ساحات مختلفی امکان انجام دارد. تربیت بدنی، تربیت اخلاقی، تربیت عاطفی، تربیت اجتماعی، تربیت عقلانی، تربیت دینی، تربیت معنوی ... اقسام مختلف تربیت هستند که به لحاظ ساحت و ابعاد وجودی که تحت تاثیر تربیت رشد پیدا می کنند به وجود آمده اند. به طور قطع تحقق همه انواع تربیت تنها در مورد انسان امکان پذیر است. چراکه انسان است که از همه ابعاد وجودی برخوردار است. اما سایر موجودات نیز از نظر برخی ساحات، تربیت پذیرند. مثلا تربیت جسمی در مورد حیوانات و گیاهان صدق می کند. هر حیوان و گیاهی را میتوان رشد و نمو و پرورش داد. اما تربیت در مورد جمادات یعنی موجوداتی که جان ندارند محل تردید است. «شهید مطهری» در این باره می نویسد: «تربیت با صنعت فرق دارد. با توجه به همین تفاوت، انسان می‌تواند جهت تربیت را بشناسد. صنعت «ساختن» است به معنی اینکه شیء یا اشیا را تحت نوعی پیراستن و آراستن قرار می‌ دهند؛ میان اشیا و قوای‌ آن ها ارتباط برقرار می‌ کنند. قطع و وصلهایی در جهت مطلوب انسان صورت می‌ گیرد و آن گاه این شیء می‌ شود مصنوعی از مصنوع های انسان. فرض کنید که از گل یک حلقه انگشتر یا یک زیور دیگری می‌ سازیم، آن را شکل می‌ دهیم یا به قول معروف پرداخت می‌ کنیم؛ وضع مخصوصی به آن می‌ دهیم و می‌ شود یک مصنوع برای ما ولی تربیت، پرورش دادن است؛ یعنی استعدادهای درونی را که بالقوه در یک شیء موجود است به فعلیت در‌آوردن و پروردن و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارها یعنی گیاه و حیوان و انسان صادق است.»(8) بنابراین، تربیت در مصداق اتم خود عبارت است از دخالت یک عامل انسانی که به صورت قصدی و هدفمند بر روی انسان و یا حداقل موجود زنده دیگری انجام می شود و به شکوفایی و رشد یکی از ابعاد او منجر می شود. بنابراین تربیت، مشارکت مربّی و متربّی را می طلبد. 📚پی نوشت ها: 1. علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران، ج4، ص5776. 2. «رببته: حضنته». فراهیدی، کتاب العین، نشر هجرت، قم، ج8، ص257، ماده ربب. 3. «فی الحدیث لک نعمة تربیها، ای تحفظها و تراعیها و تربیها». ابن منظور، لسان العرب، دارالفکر، بیروت، ج1، ص401. 4. «ربّ یدل علی اصول، فالاول: اصلاح الشی و القیام علیه... و الاصل الآخر لزوم الشی و الاقامة علیه.... و الاصل الثالث ضم الشی للشی». ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، ج2، ص382. 5. «الربّ فی الاصل التربیة و هو انشاء الشی حالا فحالا الی حد التمام». راغب اصفهانی، مفردات، دارالقلم، بیروت، ص377، ماده ربب. 6. ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، مکتب الاعلام الاسلامی، قم، ج2، ص483. 7. رک، علیرضا اعرافی، فقه تربیتی، ج1(مبانی و پیش فرض ها)، نشر اشراق، قم، ص118. 8. مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت اسلامی، نشر صدرا، تهران، ص56-57. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️ حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) : 🔷️ توبه 🔸️ بدترین و متعفن ترین کودها ، به قدرت الهی به گل و ریاحی تبدیل می‌شوند. 🔹️ انسان که از این کودهای متعفن بدتر نيست. 🔸️ راه توبه باز است از هر گناه و معصيتي 🔰 @p_eteghadi 🔰
لطفا در مورد عفت، انواع آن و آثاری که در دنیا و آخرت در اثر داشتن عفت نصیبمان می شود توضیحاتی بفرمایید. 👇👇👇👇👇👇
عفت در اخلاق اسلامی یک معنای کلی دارد و به معنای پاک نگه داشتنِ روح انسانی، از هر آلاینده ای است. عفت مایه ی پاکی و طهارت روحی است و در روایت به رأس تمام خوبیها تعبیر شده است. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «العِفَّةُ رَأسُ كُلِّ خَيرٍ»؛ عفّت رأس همه خوبيها است. (۱) انواع عفت را می توان عفت دست، زبان، چشم، شکم، دامن و ... دانست. اما برترین و مهمترین نوع عفت که در آیات و روایات بسیار به آن اشاره شده، عفت شکم و پرهیز از خوردن مال حرام، و نیز عفت ورزیدن و پرهیز از گناهان جنسی است. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «أحَبُّ العَفافِ إلَى اللّه ِ تَعالى عَفافُ البَطنِ والفَرجِ»؛ محبوب ترين عفّت نزد خداوند متعال، عفّتِ شكم و عفت در مسائل جنسی است. (۲) عفیف بودن، ضمن اینکه تاثیر بسزایی در سلامت رفتار انسان در جامعه دارد، پیش زمینه ی سعادت و کمال معنوی انسان هم هست. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «العَفافُ يَصُونَ النفسَ و يُنَزِّهُها عنِ الدَّنايا؛ خويشتندارى نفْس را از پستيها مصون و پاك نگه مى دارد.» (۳) انسان با عفت پیشه کردن و کنترلِ خواسته ها و تمایلاتش، به نعمات حلال خداوند اکتفا کرده و از زیاده خواهی پرهیز می کند؛ و انسانی که به حدود الهی اش قانع شود،‌ اصولا به خاطر دست نیافتن به آرزوهای دور و دراز، دچار غصه و اندوه نمی شود. ضمن اینکه عفت پیشه کردن و پرهیز از گناه، باعث قرب الهی شده و انسان را در مسیر سعادت، در حد شهادت فی سبیل الله جلو می برد. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّهِ بِأعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فعَفَّ؛ لَكادَ العَفيفُ أن يَكونَ مَلَكا مِنَ المَلائكَةِ»؛ كسى كه در راه خدا جهاد كند و شهيد شود اجرش بزرگتر از كسى نيست كه بتواند گناه كند و عفّت ورزد . انسان پاكدامن نزديك است كه فرشته اى از فرشتگان خدا شود. (۴) 📚پی نوشت ها: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا؛ انتشارات دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۷، ص ۴۵۰ ۲. محمدی ری شهری، محمد، حکمت نامه پیامبر اعظم، موسسه علمی دارالحدیث، قم ۱۳۸۶، ج ۸،‌ ص ۲۷۰ ۳. میزان الحکمه، پیشین، ج ۸،‌ ص ۲۷۰؛ ج ۵،‌ ص ۵۳۷ ۴. همان، ج ۷،‌ ص ۴۵۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
در ایام خاصی مانند فراگیر شدن بیماری و ... زوجین و افراد خانواده بیشتر از معمول در کنار هم حضور دارند، چطور می شود از بروز تعارضات زناشویی یا تعارضات خانوادگی پیشگیری کرد؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇
برخی از مردم که در بافت یک رابطه عاطفی قرار دارند، بر این باورند که رابطه خوب، رابطه‌ای بدون تعارض است، درحالی‌که این مسئله افسانه‌ای بیش نیست. چه بپذیریم و چه نپذیریم باید دانست اصل وجود تعارض در زندگی زناشویی، امری اجتناب‌ناپذیر است. تجربه ناسازگاری و تعارض یکی از ویژگی‌های انسان بودن یا یکی از لازمه‌های هستی داشتن است. به‌طورکلی تعارضات خانوادگی به سه دسته تقسیم می‌شوند: تعارض میان والدین (همسران)، تعارض میان والدین و فرزند (فرزندان) و تعارض میان دیگر اعضای خانواده. (1) هر چه ارتباط و مجاورت افراد بیشتر باشد، احتمال بروز تعارض افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین ممکن است در ایامی که افراد تعطیلات طولانی را باهم سپری می‌کنند، مشکلات و تعارضات اوج بگیرد مخصوصاً در خانواده‌هایی که قبل از این نیز دچار تعارض بوده‌اند. درهرصورت بهترین راه برای کنترل موقت اوضاع و کاهش تعارضات، برنامه‌ریزی برای دور شدن از زمینه‌های اختلاف یا همان ماشه چکان‌ها و راه‌اندازها (2) است. به‌عنوان‌مثال ورود کودک 3 ساله به اتاق برادر 13 ساله و به هم ریختن وسایلش، موجبات ناراحتی برادر بزرگ‌تر را فراهم می‌آورد، او در این شرایط نمی‌تواند رفتار خود را کنترل کند و معمولاً به دنبال این اتفاق، موجی از درگیری در خانواده به راه می‌افتد. ماشه چکان این اختلاف، ورود کودک سه‌ساله به اتاق است. پس تدارک تمهیداتی برای برطرف کردن این اتفاق می‌تواند زمینه درگیری را از بین ببرد. برای نمونه می‌توانیم به نحو دیگری کودک را سرگرم کنیم و یا این‌که درب اتاق همیشه بسته بماند. نمونه دیگر، اختلاف بین پدر و دختر نوجوان بر سر تماشای اخبار ساعت 21 و دیدن سریال یا فیلم سینمایی است. اگر پدر بتواند به‌جای اخبار ساعت 21، اخبار دیگری را جایگزین کند و یا اینکه دختر، تکرار سریال یا فیلم سینمایی را در ساعت دیگری تماشا کند، تعارض حل می‌شود. والدین (همسران) در این روزها باید برنامه زندگی را طوری بچینند که قلمرو اعضا، حفظ‌شده و زمینه بروز حساسیت‌های آن‌ها فراهم نشود. می‌توان گفت که هر فردی، در روان خود نقاط مین‌گذاری شده‌ای دارد که پا گذاشتن روی آن‌ها به انفجاری هیجانی و رفتاری منجر خواهد شد. پس بهتر است تا افراد، حتی‌الامکان به منطقه خطر فرد مقابل نزدیک نشوند.
با توجه به امکان به وجود آمدن اختلال در سیستم اقتصادی خانواده و کاهش درآمد بعضی از خانواده‌ها، لازم است همه افراد خانواده این شرایط را درک کرده و با پدر یا سرپرست خانواده جهت مدیریت اقتصادی همراهی کنند. مخصوصاً خانم با همدلی بیشتر با همسرش و به‌کارگیری مهارت‌های شوهرداری می‌تواند سهم مهمی در کاهش فشار روانی و استرس ناشی از بی‌کاری و نداشتن درآمد شوهرش داشته باشد. لیستی از فعالیت‌های لازم و لیستی از فعالیت‌های موردعلاقه برای خود تهیه کنید و سعی کنید در خانواده، به یک جدول زمان‌بندی مشترک خانوادگی دست پیدا کنید. هدف از پایبندی به برنامه‌های فردی حفظ قلمروها و مرزهای اعضای خانواده است. در خانواده هرکسی باید برای خودش مرزی داشته باشد؛ یعنی درعین‌حال حالی که متعلق به «ما» ی خانواده است، «من» خود را نیز حفظ کند. اگر افراد خانواده حریم و مرزهای خشک و بسته داشته باشند، ما با یک خانواده ازهم‌گسسته روبرو هستیم، چیزی شبیه به همخانگی و اگر حریم افراد پراکنده و نامشخص باشد، ما با یک خانواده درهم‌تنیده مواجه هستیم که افراد بسیار به هم چسبیده و وابسته هستند. حالت مطلوب این است که مرزهای بین اعضای خانواده و مرزهای بین والدین و فرزندان، مشخص و شفاف باشند. در چنین خانواده‌ای احساس «من بودن» توأم بااحساس «ما بودن» محقق می‌شود. (3) ساعت خواب‌وبیداری و غذا خوردن را با در نظر گرفتن شرایط جدید و توافق اعضای خانواده تنظیم کنید و برای حفظ آرامش خانواده لازم است هر فرد در طول شبانه‌روز بخش قابل‌توجهی از زمان را به کارهای شخصی مشغول بوده و کاری به دیگر اعضاء خانواده نداشته باشد. برای رسیدن به این منظور از پیشنهادها زیر ایده بگیرید و با خلاقیت، اعضای خانواده را مشغول نمایید: برای بازی‌های جمعی و خانوادگی برنامه‌ریزی کنید (برای انتخاب بازی‌های قدیمی و جدید موردعلاقه در اینترنت جستجو کنید) آلبوم‌های قدیمی و خانوادگی را باهم ورق زده و خاطرات را زنده کنید و به خاطره گویی بپردازید. شادباشید و محیط خانه را هر طوری که هست شاد کنید. برای هم لطیفه بگویید و باهم بخندید. شروع به خاطره‌نویسی کنید. خاطره یک سفر، یک رویداد مهم در زندگی یا حتی امور روزانه و حالت‌ها و هیجان‌ها (نوشتن به تخلیه روانی کمک می‌کند) حل جدول، دومینو یا بازی‌های فکری که ذهنتان را درگیر می‌کند انجام دهید. لیستی از رومان‌های معروف و یا کتاب‌های موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و در ساعات طولانی حضور در خانه از مطالعه‌شان لذت ببرید. اگر کارهای هنری بلدید حتماً به آن بپردازید: نقاشی، بافتنی، قلاب‌بافی، خیاطی و... سایت‌های مفید را مرور کنید و اطلاعات عمومی یا اطلاعات مرتبط با کار یا رشته خود را کسب کنید. اگر سایت، صفحه شخصی، کانال، گروه و... دارید به مدیریت و نظم دهی به آن بپردازید. مدتی را در روز به ریلکسیشن و آرام‌سازی بپردازید. ورزش‌های خانگی انجام داده و بدنتان را سرزنده و فعال نگه‌دارید. بیشتر خودتان آشپزی کنید و کمتر از بیرون غذا سفارش دهید. درست کنید. دسر، کیک، شیرینی، غذاهای موردعلاقه خانواده یا غذاهایی که وقت‌گیر هستند و مدت‌هاست دوست دارید درست کنید ولی فرصتش را نداشتید، درست کنید. در پایان به این نکته توجه داشته باشید برای شما که ضوابط پیشگیرانه را رعایت می‌کنید دوران قرنطینه می‌تواند از خاطره‌انگیزترین و ناب‌ترین و متفاوت‌ترین دوران زندگی باشد. 📚پی‌نوشت‌ها: فاطمه دائمی، نفیسه مهدوی، سعید کیان پور، جعفر حسنی، بررسی یک دهه پژوهش درزمینهٔ مداخله در تعارض‌های خانوادگی و زناشویی؛ دو فصلنامه آسیب‌شناسی، مشاوره و غنی‌سازی خانواده، انجمن مشاوره ‌ایران، ش 2، سال دوم، پاییز و زمستان، 1395 trigger کیانوش زهراکار، فروغ جعفری، مشاوره خانواده (مفاهیم، تاریخچه، فرآیند و نظریه‌ها)، تهران، ارسباران، 1395. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(114).mp3
5.15M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 114 - کیفیت خروج سفیانی 🔰 @p_eteghadi 🔰
هر شب موقع خواب احساس ناامیدی می کنم و در خیالات خود افرادی را می بینم که به منزل ما آمده اند و با لباس مخصوص همسر و فرزندان را برده اند و مرگ عزیزانم را در اثر بیماری کرونا مرور می کنم؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
مشخص است که شیوع بیماری کرونا، باعث نگرانی شدید و افکار ناامیدکننده و تکراری در شما شده است. داشتن چنین افکار و خیالاتی و مرور مرتب آن‌ها می‌تواند استرس زیادی در شما ایجاد کند و حتی در صورت عدم ابتلا به بیماری، از چند جهت آسیب ببینید. برای حل مشکل خود به این نکات دقت کنید: 1. استرس ناشی از این افکار می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را تضعیف کند و آسیب‌پذیری شمارا در مقابل بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری کرونا افزایش دهد. این در حالی است که افراد خوش‌بین و امیدوار در برابر بیماری‌ها ازجمله بیماری کرونا، از قدرت دفاعی بیشتری برخوردارند و سیستم ایمنی بدنشان مقابله مؤثرتری با بیماری دارد. 2. سعی کنید در زمان حال زندگی کنید و قدر داشته‌هایتان را بدانید و گرمابخش جمع خانواده باشید. اکنون‌که به این بیماری مبتلا نیستید، امیدوار باشید که با توکل بر خدا و با رعایت نکات بهداشتی به این بیماری مبتلا نخواهید شد. پس با اجتناب از پیش‌بینی منفی، فاجعه سازی و افکار منفی که همانند یک ویروس عمل می‌کنند، شادی، نشاط، انگیزه و انرژی را به زندگی خود تزریق کنید. 3. برای مقابله با این افکار در زمان هجوم آن‌ها خود را مشغول به انجام کارهای مختلفی کنید تا ذهنتان از این افکار خالی شود. 4. روابط اجتماعی خود را از طریق تماس‌های تلفنی و مجازی حفظ کنید و گسترش دهید. داشتن رفتارهای حامیانه و دریافت چنین رفتارهایی از افراد دیگر می‌تواند نقش بسیار مثبتی در افزایش روحیه شما و کاهش چنین افکاری داشته باشد. 5. با استفاده از تکنیک‌های خودآرامسازی مثل ریلکسیشن و تمرکز روی حرکات و آرامش بعد از حرکات، یا تنفس عمیق دیافراگمی و تمرکز روی تنفستان برای چند دقیقه، خود را آرام کنید. (1) 6. تمرکز خود را روی مسائل قابل حل ببرید. به این معنا که شما نمی‌توانید غیر از رعایت بهداشت و کم کردن استرس کار دیگری برای مقابله با شیوع بیماری انجام دهید؛ بنابراین به‌جای تمرکز روی این بیماری و افکار درباره مسائلی که تسلطی روی آن ندارید اهدافی برای خود ترسیم کنید، برایشان برنامه‌ریزی کنید یا اهداف قبلی‌تان را با برنامه‌ریزی در این روزها پیگیری کنید. 7. برای افزایش احساسات مثبت، حتماً لیستی از فعالیت‌های لذت‌بخش و شادی‌آفرینی که امکان اجرای آن به همراه اعضای خانواده در خانه وجود دارد را تهیه کنید و به کار ببندید. 8. در صورت عدم موفقیت در مقابله با افکار منفی و ادامه فشارهای روانی حتماً در وهله اول از مشاوره‌های تلفنی و در صورت ادامه مشکل به‌صورت حضوری به روانشناس یا روان‌پزشک مراجعه کنید. 📚پی‌نوشت: . ر.ک: راهنمای آموزش آرام‌سازی روانی، نوشته: داگلاس برنستین و تامس بورکووک، ترجمه دکتر صاحبی، انتشارت دانشگاه فردوسی مشهد. همچنین: لیهی، رابرت؛ درمان نگرانی: هفت گام برای غلبه بر نگرانی؛ ترجمه زهرا اندوز و حسن حمیدپور، تهران، ناشر: ارجمند، 1395. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ (شیطان نوکر می‌خواهد) 🔸️قال أمير المؤمنين (عليه السّلام): ...كمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ... 🔹️چه بسا عقلها كه گرفتار هوا و هوس اند. 🔸️حکمت ۲۱۱ نهج‌البلاغه 🔹️ بیانات حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 💠 عظمت ماه مبارک رمضان 🔸ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، عظمت این ماه به نزول قرآن کریم است نه به روزه گرفتن! قرآن کریم احکام و حِکمی دارد که یکی از آن احکام روزه گرفتن است. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است و انسان در این ماه مهمان خداست که خدا در این ماه غذایی به نام قرآن برای ما فرستاده است. از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ‏ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ‏»؛[1] قرآن غذای آماده الهی است، قرآن سفره ای نیست که هر کسی غذای خود را در سفره قرآن بخورد، هیچ کسی حق ندارد خواسته های خود را بر قرآن تحمیل کند و برداشت های خود را به حساب قرآن بیاورد. قرآن سفره نیست، غذایی است آماده! «مَأْدُبَة» یعنی غذای آماده، هر کسی گرسنه معارف باشد از آن غذا استفاده می کند؛ این مطلب را هم علمای سنت[2] از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) نقل کرده اند، هم علمای شیعه و هم دیگر علما که قرآن غذای آماده الهی است. خدا در این ماه ما را به قرآن فهمیدن فرا خواند، با ما در این ماه سخن می گوید. 🔸 آن بزرگانی که اهل معنایند می گویند گرچه روزه گرفتن دشوار است، ولی شنیدن این ندای خدا که می گوید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾،[3] این ندا و لذت این صدا آن خستگی روزه گرفتن را از انسان می گیرد، انسان در روزه گرفتن احساس خستگی نمی کند. [1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص60. [2]. تفسیر القرطبی، ج1، ص5. [3]. سوره بقره، آیه183. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه1 تاریخ: 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا دکتر شریعتی اسلام‌شناس واقعی بود و آیا درست است که بعضی‌ها با خواندن کتب ایشان گمراه شده‌اند؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇
جهت آشنایی با دکتر شریعتی نیازمند بازکاوی اندیشه‌ها و عملکردهای ایشان هستیم. تلاش می‌شود با مراجعه به کسانی که ایشان را درک کرده‌اند و یا نگاهی به اندیشه‌ها و افکار ایشان به تصوری صادقانه از ایشان دست یابیم. الف) ایت الله شهید بهشتی که از نزدیک با دکتر شریعتی آشنا بود و آثار ایشان را دقیقاً ملاحظه کرده بودند درباره شخصیت علمی ایشان می‌گوید: 1 . یک روز با برادر پرارج‌مان آقای خامنه‌ای، صحبت می‌کردیم. بحث شد در اینکه می‌گویند دکتر امامت منصوص را قبول نداشته؛ یعنی قبول نداشته که پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ علی ـ علیه السلام ـ را رسماً به عنوان امام و رهبر امت پس از خود منصوب کرده است؛ بلکه فکر می‌کرده که پیغمبر امام را نامزد کرد تا مردم خودشان انتخاب کنند. یعنی نص نبوده؛ نامزد کردن بوده. آقای خامنه‌ای می‌گفتند که یک روز این مسئله امامت منصوب و منصوص با دکتر مطرح شد. برداشتی که این برادرمان از مجموعه‌ جریان فکری دکتر داشتند این است که دکتر یک وقتی این طور فکر می‌کرده که امامت منصوب تحمیل است و شأن پیغمبر و اسلام اجل از آن است که رهبری را بر مردم تحمیل کند بنابراین، زمانی دکتر فکر می‌کرده است که آنچه پیغمبر گفته، نامزد کردن و ارشاد بوده، نه نصب. ولی دکتر در این مرحله نمانده است. جلو رفته و به جامعه‌های مکتبی مارکسیستی برخورد کرده است دیده است که مسأله تعیین جانشین پس از لنین، در جامعه مسلکی مارکسیستی روسیه شوروی فاجعه آفریده است. احساس کرده است که به دنبال پیروزی هر انقلاب، مردمی که تازه با فرهنگ و مکتب نو آشنا شده‌اند و خو گرفته‌اند به آن سرعت به آن مرحله از رشد نمی‌رسند که پس از فقدان رهبر بنیانگذار به راحتی بتوانند درباره تعیین جانشین به توافق برسند. بنابراین، اگر رهبر در آن سال‌ها و دهه‌های اول، جانشین بعدی را از میان انسان‌هایی که تجسم عینی یک مکتب هستند رسماً تعیین کند، راه انقلاب را هموارتر کرده است. دکتر دیده است که انگار مسأله تعیین امام بعد از پیغمبر به نصب و نص چیز منطقی و موجهی است؛ لذا دریافته که دلیلی برای تأویل روایات و نوصصی که در این زمینه آمده وجود ندارد. از این رو نتیجه گرفته که مطلب همین است، و آن را قبول می‌کند.[1] 2 . مرحوم مطهری که مکرر با ایشان بر سرکارهای دکتر بحث کرده بودیم، می‌فرمود فلانی، من در فلان، بخش از نوشته‌های دکتر خط تأثیر تفکر دیالتیکی مادی را می‌بینم. او ناآگاه و ناخود آگاه دارد بر این خط جلو می‌رود و این برای جوان‌های ما که احاطه دکتر را ندارند پرآسیب است.[2] 3 . شهید بهشتی پس از تحلیل سخنان دکتر شریعتی در زمینه خاتمیت درباره این سخن ایشان که تعدد زوجات مربوط به شرایط قبیلگی عصر پیامبر است می‌گوید: این سخن حاکی از خامی اوست. من مکرر گفته‌ام دکتر شریعتی بیش از آنکه اندیشمند باشد شاعر است، روی قریحه حرف می‌زند؛ روی سلیقه حرف می‌زند؛ و این بزرگ‌ترین انحراف و خطای اوست. این مسأله را به خود او هم گفته‌ام و از او خواستم که دیگر این کار را نکند.[3]
4 . به دکتر شریعتی به سه دید ممکن است نگاه شود: 1 . محقق جامع‌الشرایط و واجد حد نصاب همه شرایط لازم برای یک اسلام‌شناس محقق و صاحبنظر مجتهد که صلاحیت‌های علمی مؤثر را آنچنان که در حوزه‌ها معمول است به دست آورده و علاوه بر آن صلاحیت‌ها، صلاحیت‌های لازم دیگر را نیز که محققان حوزه‌های فعلی معمولاً در حد نصاب ا زآن برخوردار نیستند کسب کرده و بر آنها افزوده و در نتیجه به نوآوری‌های محققانه‌ای توفیق یافته که از اسلام، شناختی نو و زنده و پاسخ‌گو به نیازهای عصر در عین حال تحقیقی و مستند به دست آورد. این یک نوع دیدن مرحوم دکتر شریعتی است. بنده چنین دیدی را نسبت به ایشان ندارم و نه تنها ندارم بلکه با آشنایی قابل ملاحظه‌ای که با خودش و کارهایش دارم این دید را بسیار مغالطه‌‌آمیز و نابجا می‌دانم رد می‌کنم.[4] 5 . دکتر خامی‌های فراوانی در بازشناسی اسلام دارد و کار تحقیقی مستندش از کار قریحه‌ای و ذوقی‌اش بسیار کمتر است. من می‌دانم که او در این برداشت‌های سلیقه‌ای و ذوقی که می‌تواند با خطاها و اشتباهات و انحرافات همراه باشد، ضررها هم زده و یا می‌زند.[5] 6 . شما طلاب حق ندارید همه مطالب دکتر شریعتی را برای همه مردم نقل کنید و خوراک فکری جوان‌های ما قرار بدهید. چنین حقی ندارید؛ چون خطا خیلی زیاد است،‌شما حق ندارید.[6] 7 . دو نقد دیگر هم بر دکتر بود ـ که نقد بر همان شاعریت و روح حساس اوست ـ یکی پرخاشگری‌های نابجا، و یا بیش از حد، به چهره‌ها، در گفته‌ها و نوشته‌هایش و دیگری ستایشگری‌های مفرط. انسان در بعضی از نوشته‌های او می‌بیند اباذری که او توصیف می‌کند انگار یک قدم از محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ بالاتر است این همانی است که اول عرض کردم که دکتر به نظر من بیش از آنکه اندیشمند باشد شاعر بود.[7] 8 . یادم می‌آید در یک دیدار دیگری که بعد از آمدن از زندان بود همین را به او گفتم. گفتم دکتر چرا در کتاب «کویر» نوشته‌ای «معبودهای من»؟ معبودهای من یعنی چه؟ البته خودش یک بحث و نظر دیگری داشت و می‌گفت من با یک دید دیگری این را نوشتم. گفتم آقا، این دید دیگر که در این عبارات منعکس نمی‌شود.[8] 9 . گفتم دکتر شریعتی از دید من یک محقق جامع‌الشرایط و جامع‌الاطراف در زمینه مسائل اسلامی که دارای صلاحیت‌های فنی لازم برای اظهار نظر درباره مسائل اسلامی و فهم کتاب و سنت باشد نیست.[9]