#خطبه_غدیریه ✨
پس همگی چنین بگویید: «ما شنیدیم و اطاعت میکنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود میآوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت به ما رساندی درباره امر امامتِ اماممان علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا میآیند. بر این مطلب با قلبهایمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بیعت میکنیم».
📆 ۱۲ روز تا روز موعود ♥️
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمونه تدریس #انگلیسی👆👆
💰میدونی اگه زبان انگلیسی بلد باشی کلی فرصت شغلی جدید برات ایجاد میشه چون یک برتری بزرگ نسبت به بقیه داری؟؟
من اینجا لذت یادگیری زبان انگلیسی رو تجربه کردم😍😍
https://eitaa.com/joinchat/505479289Cd6e5fd964b
با عضویت توی این کانال دیگه بهانهای برای یاد نداشتن زبان انگلیسی نداری👆👆
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیهای از امام محمد باقر (علیه السلام)
🔻امام باقر عليه السلام:
عَلَيكُم بِالصَّدَقَةِ فَبَكِّرُوا بِالصَّدَقَةِ فَإنَّها تُسَوِّدُ وَجهَ إبليسَ
🔅 بر شما باد به صدقه دادن!
صبح زود #صدقه بدهيد كه روى ابليس را سياه مى كند.
📚 تحف العقول، ص 298
🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی
➕ آیا امام زمان هنگام ظهور،اموال و ثروتمندان را بهرغم میل باطنی آن ها،بین فقرا تقسیم میکند؟🤔
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
بخش۱۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ:
🔰 اینکه هرچیزی اتفاق می افتد را به خدا نسبت دهیم و بگوییم که خواست خدابوده صحیح نیست چرا که این عالم، براساس سبب و اسباب اداره می شود و هر چیزی علت مخصوص خود را دارد.
🔸 لذا برای همین هم خداوند متعال کسانی را که باعث این شده باشند که کسی فقیر، مریض و ظلمی به او شود را مجازات می کند لذا در جاهای متعددی از قرآن کریم برای ظالمان وعده عذاب داده است.
✍بله خداوند برای این عالم قوانینی وضع کرده است که اگر طبق این قوانین عمل نکنیم به ضرر ما تمام می شود و گاهی مقصر را خدا می دانیم در صورتی که مقصر واقعی خودمان هستیم بطور مثال خداوند در شراب عوارضی را قرار داده است که هر کس بخورد احتمال دارد در فرزندی که بعدا به دنیا می آید تاثیر بگذارد و او ناقص الخلقه باشد.
حال آیا می شود گفت چون که خدا شراب را آفریده است پس خداست که مقصر است تا این که این فرزند ناقص به دنیا بیاید؟؟؟!!!
🔹 دوم اینکه خداوند به بندگانش اختیار داده و بنده حق انتخاب دارد که کدام راه را انتخاب کند که به نفعش باشد و عقوبت الهی شامل او نشود. گاهی شخصی از این اختیار به خوبی استفاده می کند و می شود امام حسین علیه السلام و گاهی هم کسی می شود شمر و یزید.
❌ حال شاید کسی بگوید که من اختیار داشتم اما وضع آن محیط و جامعه طوری بود که نمی شد انسان گناه نکند و پاک بماند و سخت بود؟!؟
🔰 بله خداوند متعال هم به اندازه ای که بندگانش می توانستند از اختیارشان استفاده کنند از آنها تکلیف خواسته است.( لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها) بطور مثال از کسی که در ایران و بین شیعیان زندگی می کرده و راحت می توانسته است از احکام دین اطلاع پیدا کند و از کسی که در اروپا زندگی می کرده است و همه چیز برای او محدود و سخت بوده تا گناه نکند به یک طریق برخورد نخواهد شد.
🌴 لذا روایت داریم گاهی خداوند 70 گناه از انسان جاهل را می بخشد اما فقط یک گناه از عالم بخشیده می شود.
و این به این معنا نیست؛ حال چون که اختیار من کم است و در محیط نامناسب زندگی می کنم پس این مجوز را دارم تا گناه و معصیت الهی را انجام دهم بلکه باید تمام تلاش خود را برای اطاعت از خداوند انجام دهم و اگر چنین شود اجر و پاداش من نسبت به بقیه چندین برابر خواهد بود.
و گاهی کسانی که در این دنیا بخاطر محیط زندگی و شرایطی که پیش آمده بود در سختی زندگی می کردند و شاید خیلی هم دعا کردند و تلاش هم نمودند و به آن چیزی که مطلوب دلشان بوده است نرسیده اند؛ خداوند در آخرت پاداشی به آنها می دهد که آرزو می کردند که کاش وضع من در دنیا بدتر از این بود تا این که در آخرت پاداش بیشتری داشتم.
✳️پس هیچ وقت خداوند بدِ بنده ی خود را نمی خواهد و بنده هم باید تمام تلاش خود را برای مبارزه ی با شیاطین انس و جن داشته باشد و در هر صورت پیروز نهایی نزد پروردگار چنین بنده ای خواهد بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ پاسخ به یک #شبهه (۱)؛
❓چرا سگ با این همه فایده نجس است؟
◻️ نجاست سگ یک مساله فقهی است که روایات زیادی برای آن وارد شده و اجماع فقها هم بر نجاست آن وجود دارد.
🔹محکمترین دلیل در عمل به احکام، #تسلیم و تعبّد به سخنان خداوند حکیم است، اگر چه ما دلیل واقعی آن حکم را ندانیم.
🔹 در مورد فلسفه واقعی این حکم باید گفت، فلسفه بسیاری از احکام الهی به صورت روشن در آیات و روایات، بیان نشده (مانند عدد رکعات نمازهای پنجگانه)، اما مسلمان چون اعتقاد و باور به خداوند و علم و حکمت او دارد و چون احکام الهی را دارای مصلحت و مفسده واقعی (دنیوی یا اخروی، فردی یا اجتماعی، جسمی یا روحی)، میداند بدانها عامل است هر چند این مصالح و مفاسد را با علم اندک، کشف و فهم نکند.
◻️ نخستین نکته اینکه #طهارتونجاست، ارزش مخلوقات و حقوق آنها را کم یا زیاد نمی کند، حیوانات، همگی مخلوق حق تعالی هستند، بنا بر این هرکدام، در حد و اندازه خود، از حقوقی برخوردارند.
◻️ شریعت، هرگونه آزار حیوانات و از جمله سگ را ممنوع نموده و حفظ جانشان را لازم شمرده است تا آنجا که حتی در صورت کمبود آب برای شرب حیوانی مانند سگ، نباید با آن وضو گرفت. بلکه باید تیمم کرد و حیوان را سیراب نمود.
◻️ رعایت #حقوق سگ یا هر موجود دیگری به معنی عدم آزار، رسیدگی به آب و غذا و مانند این امور است، ولی اینکه حیوان، مونس یا همبازی انسان باشد یا توسط انسان نوازش شود، فایده ای به حال حیوان ندارد تا جزو حقوق حیوان باشد.
◻️ سگ حیوانی است وفادار و در طول تاریخ منافع زیادی برای انسان داشته است، اما مفید بودن ربطی به طهارت و نجاست ندارد.
◻️ امکان دارد اعلام نجاست برای این حیوان، از جهت #بهداشت فردی باشد که مانع سرایت بعضی بیماریها از سگ به انسان شود و یا بعضی #جنبههایروانی بوده تا انسان به این حیوان علاقه مفرط پیدا نکند، تا جایی که سگ خود را بهتر از همسر، فرزند، خانواده و دوست و رفیق بداند؛ یعنی آنچه که امروزه متأسفانه در بعضی جوامع ملاحظه میکنیم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📗#برگی_از_کتاب |
📖 از قرآن بیشتر بدانیم
🔻 «نزول قرآن بر هفت حرف» به چه معناست؟
▫️در منابع اهل سنّت، به طور گسترده و با تکرار، روایاتی وجود دارند که با مضامین مختلف، بر نزول هفت یا ده حرف قرآن اشاره دارند.
اهل سنّت، اصل این روایات را پذیرفتهاند؛ امّا در بارۀ این که مقصود از هفت حرف چیست، اختلاف شدیدی وجود دارد.
برخی از این احتمالات، عبارت اند از:
قرائات هفتگانه،
تقسیم هفتگانۀ معنایی آیات (حلال، حرام، امر، نهی و...)،
کیفیت هفتگانۀ تلاوت قرآن (ادغام، اظهار، مد، تفخیم و...)
و گویشها و لهجههای هفتگانۀ عربی.
🔸در منابع شیعه، روایات نزول قرآن بر هفت حرف، به دو صورت قبول (اثبات) و رد (انکار) آمدهاند.
این که در برخی از روایات، پديدۀ اختلاف قرائات به طور كلّى انكار شده است، از اختصاصات ميراث روايى شيعه است؛ زيرا در منابع روايى اهل سنّت، این موضوع انكار نشده است.
💢 از منظر شیعه، قرآن بر یک حرف نازل شده و اختلاف قرائات، منشأ وحیانی ندارد.
بنا بر این، روایات قبول (اثبات)، به دلیل مخالف بودن با سخنان اهلبیت علیهم السلام، فاقد اعتبارند.
البتّه در روایات نزول قرآن بر هفت حرف، اختلاف و تناقص فراوان است و به همین دلیل، برخی از دانشمندان اهل سنّت نیز به اشکالات موجود در این روایات اشاره کردهاند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅پاسخ:
نظام خلقت نظام طولی است؛ یعنی در آفرینش،ترتیبی درکار است و موجودات رتبه به رتبه پشت سرهم خلق شده اند. مخلوق اول ،دوم ،سوم ....یکی پس از دیگری ایجاد شده اند به گونه ای که هر یک معلول موجود قبل خود هستند. البته لازم به ذکر است که این ترتیب زمانی نیست.
طبق این نظام، ایجاد و خلقت ترتیبی موجودات ، قراردادی و فرضی نیست؛ بلکه تکوینی و حقیقی است؛ یعنی جایگاه هر موجودی در نظام خلقت، کاملا مشخص است و قابلیت جابجایی ندارند. مانند مراتب اعداد که هیچ عددی با حفظ رتبه اش قابل جابجایی نیست. مثلا عدد پنج با رتبه اش، نمی تواند قبل از عدد چهار قرار گیرد؛ برخلاف افرادی که در یک صف اتوبوس ایستاده-اند،آنها چون ترتیبشان حقیقی نیست، قابل جابه¬جایی هستند.
بنابراین اگر چنین ترتیب ریاضی¬واری در نظام خلقت نباشد، لازم می آید هر موجودی بتواند علت هر موجودی بشود و هر چیزی از هر چیزی به وجود آید؛ مثلا از آتش، سرما بوجود آید.
در این نظام، ذات خداوند که کامل¬ترین موجود و غنی محض است، در راس همه موجودات قرار دارد؛ سپس در مرتبه بعد بنابر اصل سنخیت، مخلوق اول که بیشترین تناسب را به ذات الهی دارد و کامل-ترین مخلوق است قرار می گیرد. این مخلوق اول از آن جهت که کامل¬ترین مخلوق و هم سنخ با خداوند است، مادی نبوده و ویژگی¬های ماده را ندارد و ازآن جهت که مخلوق است، محدود و مغایر با ذات الهی است. این مخلوق اول را صادر اول و این مرتبه از عالم را عالم مجردات تام(ملائکه) یا جبروت می نامند که خود مراتبی دارد به گونه ای که هر ملکی، مقام و پستی مشخص و رتبه ای معین دارد .
در رتبه بعدی، عالم مثال (ملکوت) قرار دارد که حد فاصل بین عالم مجردات تام و عالم ماده است. عالم مثال از جهتی شبیه عالم بالاتر از خود و از جهتی شبیه عالم پایین¬تر از خود است. این عالم در عین این¬که مادی نیست، برخی ویژگی¬های ماده از قبیل شکل و رنگ و اندازه را دارا است . در رتبه آخر، عالم ماده و طبیعت قرار دارد که مادی بوده و همه ویژگیهای ماده را دارد . در عالم ماده شرایط اعدادی و مادی موجود شدن یک پدیده، معین می شود که به آن «نظام عرضی» می گویند؛ با این نظام است که جهان وضع قطعی و مشخص پیدا می کند و هر حادثه ای زمان و مکان خاصی پیدا می کند.
نتیجه:
۱.نظام عالم، نظام طولی است؛ یعنی هر مرتبه، علت مرتبه بعد از خود است.
۲.در این نظام، خداوند علت العلل و کاملترین موجود است که فوق آن هیچ موجودی قابل تصور نیست،آنگاه سلسله مخلوقات به ترتیب در مراتب عقل، مثال و ماده خلق شده اند.
۳.در مرتبه عالم ماده ، موجودات از آن جهت که صرفا زمینه بیدایش موجودات دیگر را فراهم می¬کنند، در عرض هم قرار گرفته و در طول هم نیستند.
منبع:
http://www.pasokhbesoalat.ir/
🔰 @p_eteghadi 🔰