eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.9هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
3.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید سید حسن ولی واسکسی یکی از شهدای شهرستان آمل میباشد که در حین تحویل پیکرش به خانواده اتفاق بسیار عجیبی افتاد. سید حسن بسیار به کبوتر و پرورش آنها علاقه داشت و به آنها عشق میورزید. خواهر این شهید بزرگوار میگوید: وقتی حسن دو دستش را باز میکرد، کبوتران یک به یک روی دستانش می نشستند و وقتی شهید قرار بود به جبهه اعزام گردد این کبوتران تا بالای اتوبوسی که سید حسن با آن روانه میشد رفته و برگشتند. ظاهرا فهمیده بودند حسن قرار است شهید شود. بعد از خبر شهادت سید حسن به خانواده اش، مادرش اصرار کرد دو کبوترش را با خود برای تحویل پیکر شهید ببریم و میگفت پسرم خیلی این کبوترها را دوست داشت. خانواده شهید وقتی داشتند برای تحویل پیکر شهید روانه بنیاد شهید  میشدند دو کبوتر این شهید را هم با خود بردند. یک کبوتر سفید و یک کبوتر مشکی. وقتی آنها به بنیاد شهید رسیدند و موقع تحویل جنازه رسید مادرش دو کبوتر را بر روی سینه شهید قرار داد و کبوتر سفید به محض دیدن پیکر بی جان شهید در دم جان داد و با شهید همراه گشت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨ ✍ آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) : گاهی انسان یک دعاهایی میکند که به صلاحش نیست. آن حاجت را در دنیا به او نمیدهند، ولی در قیامت میدهند. میگوییم:« خدایا این چیست؟» میگوید:« در دنیا دعا کردی، صلاح نبود به تو بدهیم، اینحا دادیم. » ذوق میکند و میگوید:« عجب! کاش هیچ یک از دعاهای من مستحاب نمیشد و همه را اینجا به من میدانند، اینجا بهتر است. » خیلی وقت ها بچه به پدر و مادرش میگوید:« به من شیرینی بدهید»، ولی پدر و مادر صلاح نمیدانند. مثلا شام خورده، صلاح نیست شیرینی بخورد. مادری بچه اش را دوست دارد، طوری که لقمه را از دهان خودش برمی دارد و له بچه اش میدهد، ولی گاهی برخی چیزها که بچه به آن علاقه دارد، مادر میداند که به صلاحش نیست و آن را به بچه نمیدهد. مثلا غذای سرخ کردنی برای بچه خوب نیست، مادر به او نمیدهد. خدا هم اینگونه است. ما بعضی چیزها را از خدا میخواهیم که صلاح نیست به ما بدهد اما عقل ما نمیرسد که صلاح نیست! باید بدانیم که هرچه را خدا به ما داده، صلاح ما بوده است. به یکی داده و به یکی نداده است. *- به کسی که داده، صلاح بوده و به کسی هم که نداده، صلاح بوده است.** ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 ✍ قسمتی از کتاب سه دقیقه در قیامت: ... از طرفی من در میان فامیل معروف هستم که خیلی اهل صله رحم هستم. زیاد به فامیل سر میزنم و تلاش می کنم که تا جایی که امکان دارد مشکلات بستگان را برطرف نمایم. عمه ای دارم که مادر شهید است. تمام فامیل به من می گویند که تو پسر این عمه هستی. از بس که به عمه سر میزنم و تلاش در راه حل مشکلات ایشان دارم. خاله ام نیز همسر شهید است. فرزندش خیلی کم می تواند به او سر بزند، لذا بیشتر مواقع به دنبال حل مشکلات آنها هستم. دیگر بستگان نیز به همین صورت. تا جایی که در توانم هست برای حل مشکل فامیل اقدام می کنم. برکت این مطلب را هم در زندگی خود دیده ام. دعای خیر اهل فامیل همواره مشکل گشای گرفتاری هایم بوده. حتی به من نشان دادند که در برخی موارد، حوادث سختی که شاید منجر به مرگ می شد، با دعای فامیل و والدين من برطرف شد! چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید: صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد. در جای دیگری پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که با جان و مالش به دنبال صله رحم باشد، خداوند متعال اجر صد شهید را به او عطا می‌کند. 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
نشات گرفتن آب باران از دریایی در زیر عرش !!! 🤔 : ❓ امام اول شیعیان خیال میکرده آب باران نشأت گرفته از دریایی در آسمان است که زیر عرش واقع شده! متن حدیث: امام صادق: شیوه‌ی علی (ع) بود که در نخستین باران (سال) می‌ایستاد تا سر و رویش و جامه‌اش خیس می‌شدند و به او گفته میشد: یا امیرالمؤمنین، الکنّ، الکنّ (سقف! سقف! (یعنی به زیر سقف بیا)). می‌فرمود: این آب قریب العهد است با عرش؛ سپس آغاز حدیث می‌کرد و می‌فرمود: «راستی زیر عرش دریاییست که در آن است روزی جانداران» 📓منبع: آسمان و جهان (ترجمه جلد چهاردهم بحارالانوار علامه مجلسی) / جلد۳ / صفحه۳۲۳ بدتر از همه اینکه طبق آیه ۷ سوره هود، عرش الله هم روی آب واقع شده بخوانید: وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ ترجمه: اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود فلذا به اطلاع کلیه ماله‌کشان اسلامی می‌رسانیم که این حدیث امام علی در تطابق کامل با آیه قرآن است بنابراین راهی برای ماله‌کشی بر این گاف علی بن ابیطالب وجود ندارد ❗️❗️ 👇👇👇
💠💠 🔸١ _ هم دانشمندان ما معتقدند که ابرها و آب باران نشات گرفته از بخار دریاها هستند و هم روایات ما بر این مساله گواه است . 👌برخی از دانشمندان می نویسند : " اينجا است كه قدرت نمائى بزرگ مبدأ آفرينش را به وضوح مى‏بينيم؛ كه اين مأموريّت مهم را بر عهده تابش آفتاب نهاده كه بر سطح اقيانوس‏ها بتابد و آب دريا را تبخير و تصفيه كند، و به صورت قطعات ابر در آورد، سپس به كمك بادها روانه به سوى سرزمين‏هاى خشك كند، و به صورت دانه‏هاى ظريف و كوچك باران به آرامى بر آنها فرو فرستد، و روح حيات و زندگى را در سراسر كره زمين بدمد، و همه جا را آباد و خرّم و سرسبز كند؛ آن هم با نظام بسيار دقيق و حساب شده و توأم با ظرافت فراوان. " 📚پيام قرآن، ج‏ 2، ص: 233 🔸٢ _ در روایات هم تصریح شده است که منشا باران , آب دریاها و بخار آن هستند . ❕مرحوم علی بن ابراهیم در تفسير قول خدا «آيا ندانى خدا ميراند ابر را» نقل می کند : " يعنى👈 برمي انگيزد ابر را از زمين ( و بخار آب دریا ) 👉 سپس الفت مي اندازد ميان آنها و چون سخت شد بادى فرستد تا آن را بفشارد و از آن باران درآيد و اينست معنى قول خدا كه «بينى ودق را كه برآيد از ميانه آن» يعنى باران. " "فِي قَوْلِهِ تَعَالَى أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحاباً أَيْ يُثِيرُهُ مِنَ الْأَرْضِ ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ فَإِذَا غَلُظَ بَعَثَ اللَّهُ رِيحاً فَتُعْصِرُهُ فَيَنْزِلُ مِنْهُ الْمَاءُ وَ هُوَ قَوْلُهُ فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ أَيْ الْمَطَر " 📚تفسیر قمی ج ٢ ص ١٠٧ ❕حارث اعور نقل می کند كه از امير المؤمنين عليه السّلام پرسش شد از ابر كه در كجا است؟ فرمود: " " ... در هم كناره دريا منزل كند ، و چون خدا خواهد بفرستدش، بادى فرستد تا آن را برانگيزد. " " سُئِلَ عَنِ السَّحَابِ أَيْنَ يَكُونُ قَالَ ... عَلَى سَاحِلِ الْبَحْرِ يَأْوِي إِلَيْهَا فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُرْسِلَهُ أَرْسَلَ رِيحاً فَأَثَارَهُ " 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٨٢٥ 👌در نقل کافی شریف نیز از امیر مومنان ع آمده است که ابرها در کنار دریا ماوی می کنند : " وَ سُئِلَ عَنِ السَّحَابِ أَيْنَ تَكُونُ قَالَ تَكُونُ ... عَلَى شَاطِئِ الْبَحْرِ يَأْوِي إِلَيْهِ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُرْسِلَهُ أَرْسَلَ رِيحاً فَأَثَارَتْه‏ " 📚الکافی ج ٨ ص ٢١٨ 👌این که در این روایات آمده است که جایگاه ابر در همجواری دریا است , مفهومش پیدایش ابرها از آب دریاها است , چنان که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود : " يكون كناية عن انبعاثه عن البحر " 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ 56، ص: 383 🔸٣ _ در روایات ما , عرش در معانی متعددی به کار رفته است , گاه به صورت کنایه از کل عالم هستی به عنوان عرش و تخت فرماندهی خداوند یاد شده است 👁ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌و گاه عرش به معنای تخت علم و قدرت الهی به کار رفته است , چنان که امام رضا ع فرمود : " عرش اسم علم و قدرت الهی است : " العرش اسم علم و قدره " 📚الکافی ج ١ ص ١٣١ ❕ و در معنایی نیز از عرش به عنوان موجودی یاد شده است که در بالای آسمان هفتم و محل طواف فرشتگان است و وسعت وسیعی نیز دارد . ❕در نقلی پیامبر گرامی فرمود : " اى أبا ذر، هفت آسمان در برابر كرسى نيستند جز حلقه‏اى افتاده در زمين بيابان پهناور، و فضل و فزونى عرش بر كرسى چون فزونى بيابان پهناور است بر آن حلقه. " "عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: يَا بَا ذَرٍّ مَا السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ فِي الْكُرْسِيِّ إِلَّا كَحَلْقَةٍ مُلْقَاةٍ فِي أَرْضِ فَلَاةٍ وَ فَضْلُ الْعَرْشِ عَلَى الْكُرْسِيِّ كَفَضْلِ الْفَلَاةِ عَلَى تِلْكَ الْحَلْقَةِ " 📚الخصال ج ٢ ص ٥٢٤ ❕در نقل دیگری از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه از او پرسيدند چرا كعبه را كعبه نام شد؟ امام ع فرمود: " چون چهار گوشه است، گفته شد چرا چهار گوشه شده؟ فرمود: چون برابر بيت المعمور است كه چهار گوشه است، و گفته شد: چرا بيت المعمور چهار گوشه است؟ فرمود: چون در برابر عرش است كه چهار گوشه است، گفته شد؟ چرا عرش چهار گوشه شده؟ فرمود: چون مسلمانى بر چهار كلمه سازمان شده، سبحان، و الحمد للَّه، و لا إله إلّا اللَّه، و اللَّه أكبر. " "عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَ الْكَعْبَةُ كَعْبَةً قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ بَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر " 📚علل الشرایع ج ٢ ص ٣٩٨ ❕شیخ مفید در مورد معنای سوم از عرش الهی که در روایات آن معنا بیان شده است , می گوید : " خدا آن را در آسمان هفتم آفريد، و فرشته‏ها را به برداشت آن به عبادت و تعظيم واداشته , چنانچه در زمين خانه‏اى آفريده و آدمى را به توجه بدان و زيارت و حج و تعظيمش بپرستش كشانيده، و در حديث آمده كه خدا تعالى خانه‏اى زير عرش آفريده، و بيت المعمور نامش كرده، و فرشته‏ها هر سال بدان حج كنند. و در آسمان چهارم خانه‏اى بنام ضراح آفريده و فرشته‏ها را بحج و تعظيم و طواف گرد آن بعبادت گرفته، و خانه كعبه را در زمين برابرش ساخته و از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود: اگر سنگى از عرش فروافتد بر پشت بيت المعمور آيد و اگر از بيت المعمور فروافتد بر پشت بام خانه كعبه آيد، خدا براى خود عرشى نيافريده كه وطن خود سازد، خدا برتر است از آن، ولى عرشى آفريده و بخود وابسته براى گرامى بودن و بزرگ داشتنش، و فرشته‏ها را به حملش بعبادت واداشته، چنانچه در زمين خانه‏اى آفريده، نه براى خود براى نشيمن خود تعالى اللَّه عن ذلك، بلكه آن را براى خلقش آفريده و بخود وابسته تا گرامى شود و بزرگ باشد و مردم را بزيارت و حج بر آن بعبادت گرفته. " "هو عرش خلقه الله تعالى في السماء السابعة و تعبد الملائكة بحمله و تعظيمه كما خلق سبحانه بيتا في الأرض و أمر البشر بقصده و زيارته و الحج إليه و تعظيمه و قد جاء الحديث أن الله تعالى خلق بيتا تحت العرش سماه البيت المعمور تحجه الملائكة في كل عام و خلق في السماء الرابعة بيتا سماه الضراح و تعبد الملائكة بحجه و التعظيم له و الطواف حوله و خلق البيت الحرام في الأرض فجعله تحت الضراح. وَ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أُلْقِيَ حَجَرٌ مِنَ الْعَرْشِ لَوَقَعَ عَلَى ظَهْرِ بَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ لَوْ أُلْقِيَ مِنَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ لَسَقَطَ عَلَى ظَهْرِ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَمْ يَخْلُقِ اللَّهُ عَرْشاً لِنَفْسِهِ يَسْتَوْطِنُهُ تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ لَكِنَّهُ خَلَقَ عَرْشاً أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ تَكْرِمَةً لَهُ وَ إِعْظَاماً وَ تَعَبَّدَ الْمَلَائِكَةَ بِحَمْلِهِ كَمَا خَلَقَ بَيْتاً فِي الْأَرْضِ وَ لَمْ يَخْلُقْهُ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَسْكُنُهُ تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ لَكِنَّهُ خَلَقَهُ لِخَلْقِهِ وَ أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ إِكْرَاماً لَهُ وَ إِعْظَاماً وَ تَعَبَّدَ الْخَلْقَ بِزِيَارَتِهِ وَ الْحَجِّ إِلَيْهِ." 📚تصحیح الاعتقاد ص ٧٧ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 🔸٤ _ در ذیل توضیح داده ایم که اگر در آیه قرآن می گوید عرش الهی بر روی آب بود , به حسب قرائن , مقصود از عرش در تعبیر قرآن , معنای اول عرش یعنی مجموعه جهان هستی است : 🔸٥ _ در برخی از نقلها آمده است که آب بارانی که اول سال می بارد , از آب دریایی جمع شده است که در زیر عرش است , عرشی که گفتیم بر بالای آسمان هفتم است . ❕از حضرت جعفر بن محمّد، از پدر بزرگوارش عليهما السّلام نقل شده است كه آن جناب فرمودند: " " حضرت على عليه السّلام در اوّلين باران هر سالى كه مى‏باريد مى‏ايستادند تا سر و محاسن و لباسهايشان خيس مى‏شد، به آن جناب عرض مى‏كردند: يا امير المؤمنين زيرا سقف و داخل بنايى برويد تا از خيس شدن مصون بمانيد؟ حضرت مى‏فرمودند: اين آبى است كه از نزديك عرش الهى آمده و سپس انشاء حديث مى‏نمود و مى‏فرمود: "در زير عرش دريايى بوده كه در آن آبى است و با آن ارزاق حيوانات از زمين مى‏رويد، و هر گاه جناب اقدس الهى بخواهد از زمين آنچه را كه مشيّتش به آن تعلّق گرفت بروياند و رحمتش را بدين وسيله شامل حيوانات قرار دهد وحى فرموده و بلافاصله باران از آسمانی به آسمان دیگر و از آن به آسمان بعد مى‏بارد تا جايى كه بارش باران به آسمان دنيا رسيده و با ابرهاى زير اين آسمان ملاقات مى‏كند " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ ع يَقُومُ فِي الْمَطَرِ أَوَّلَ مَا يُمْطَرُ حَتَّى يَبْتَلَّ رَأْسُهُ وَ لِحْيَتُهُ وَ ثِيَابُهُ فَقِيلَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ الْكِنَّ الْكِنَّ فَقَالَ إِنَّ هَذَا مَاءٌ قَرِيبُ الْعَهْدِ بِالْعَرْشِ ثُمَّ أَنْشَأَ يُحَدِّثُ فَقَالَ إِنَّ تَحْتَ الْعَرْشِ بَحْراً فِيهِ مَاءٌ يُنْبِتُ أَرْزَاقَ الْحَيَوَانَاتِ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ أَنْ يُنْبِتَ بِهِ مَا يَشَاءُ لَهُمْ رَحْمَةً مِنْهُ لَهُمْ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ فَمَطَرَ مَا شَاءَ مِنْ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ حَتَّى يَصِيرَ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا " 📚علل الشرایع ج ٢ ص ٤٦٣ 👌بنابراین و به حسب روایات فوق الذکر , منشا آب باران از دو امر است : 1⃣دریاهای دنیا که بخار می شوند . 2⃣دریایی که در زیر عرشی است که بر بالای آسمان هفتم است . ❕چنان که علامه مجلسی به این نکته تصریح می کند : " نعم يظهر من بعض الأخبار أن المطر نوعان منه ما يصعد من البخار، و منه ما ينزل من السماء، و الثاني أكثر نفعا و أعظم بركة " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏26، ص: 196 👌آسمانهای دیگر و نیز عرشی که بر بالای آسمان هفتم است , و بارانی که از آنجا به سوی آسمان دنیا سرازیر می شود , درک و کشفش از دسترس علم بشر خارج است و تمام آنچه که بشر از اطلاعات فضایی به آن رسیده است , مربوط می شود به آسمان دنیا ❕هیچ مانعی ندارد که آب باران در کنار آنکه از دریاهای دنیا ایجاد می شود , از دریای زیر عرش هم ایجاد شود که ما تنها نسبت به مورد اول علم و آگاهی داریم و مورد دوم هنوز مورد علم و درک و کشف ما واقع نشده است , که این موضوع نیز مشکلی ایجاد نمی کند , چرا که به تصریح دانشمندان بزرگ علوم طبیعی و ... بسیاری از واقعیت وجود دارد که بشر به آن علم ندارد , زیرا علم و دانش بشر بسیار محدود است 🔰 @p_eteghadi 🔰
یادآوری های یلدایی 🍉 ✍اگر پدر و مادرمان زنده هستند گرامیشان بداریم و بر دستانشان بوسه بزنیم. به همسرمان یادآوری کنیم که عاشقش هستیم و اگر می توانیم هدیه ای کوچک و ارزان مثل یک شاخه گل تقدیم او کنیم. اگر کدورتی بین افراد خانواده هست ،یلدا دورهم جمع شویم و آن را بر طرف کنیم. برای تدارک شب یلدا نیازی نیست همه میوه های بازار را بخریم؛ خیلی ساده با چای و شکلات و تخمه می شود دورهم بود . سعی کنیم تا فارسی و اشعار کهنش را بیشتر بخوانیم تا به فرهنگ غنی ادب فارسی پی ببریم. شب یلدا به جای پرسیدن رمز وای فای و اینترنت حال همدیگر را بپرسیم 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: [پيامبر صلى الله عليه و آله ] از به كار گرفتن اجير( شخصی که انجام عملی را در برابر مزدی متعهد می شود )، پيش از آن كه معلوم شود مزدش چيست، نهى فرمود نَهى [ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ] أن يُستَعمَلَ أجيرٌ حَتّى يُعلَمَ ما اُجرَتُهُ بحارالأنوار جلد76 صفحه331 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼چرا توبه در این دو حال پذیرفتن نمی‌شود؟ ✍ استاد شهید مطهری: ترک گناه آنوقت توبه و تصمیم و اختیار محسوب می‌گردد که آدمی خودِ گناه را نقد و حاضر ببیند و کیفر گناه را نسیه و غایب بداند و آنگاه به ملاحظه کیفر آینده و یا به خاطر اجر و ثواب آینده و یا به ملاحظه احساس زشتی و پلیدی که در خودِ گناه می‌کند، از ارتکاب آن گناه منصرف گردد. توبه حقیقی یعنی انصراف جدی و بازگشت واقعی از گناه به سوی صلاح و ارشاد؛ و بدیهی است که اگر انصراف، جدی و واقعی باشد و معلول مشاهده کیفرِ نقد و حاضر نباشد البته خداوند متعال به رحمت واسعه خود آن را می‏‌پذیرد. توبه در دو موقف و دو موطن پذیرفته نمی‌شود: یکی در همین دنیا آنگاه که کیفر رسیده باشد، و در حقیقت حالتی که انسان در این وقت به خود می‌گیرد صورت توبه دارد ولی حقیقت توبه ندارد. موقف دوم که توبه پذیرفته نمی‌شود جهان آخرت است. همین که آدمی بدان جهان رفت دیگر توبه و پشیمانی سودی ندارد؛ نه تنها بدان جهت که در آنجا آدمی کیفر را حاضر و مشهود می‌بیند، بلکه بدان جهت که در آنجا دیگر عمل و تغییر تصمیم و حرکت و تکامل معنا ندارد. 📚حکمت‌ها و اندرزها، ج۱، ص۷۳ -۷۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 عملی که از تشرف به محضر امام زمان بالاتر است 🔹 آیت الله محمدعلی ناصری : 🔺 امام زمان(عج) در نامه ای به آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی می فرماید «ای سید حوائج مردم بسیار مهم است و حتی از شرف یاب شدن نزد ما بالاتر است، خودت را کوچک بدان و تکبر نداشته باش و همیشه به امور مردم رسیدگی کن». بنده همیشه طلب خیر برای دانش پژوهان را از خداوند خواستار هستم، معتقدم، حال حاضر زمان کار و اظهار علاقه عموم مردم به ولایت است و این موضوع برای اهل علم دین دو چندان است، زیرا اهل علم سربازان امام زمان (عج) هستند. سعی و کوشش طلاب باید آنگونه باشد که امام زمان (عج) انتظار آن را دارد. پدرم در مدرسه صدربازار، دوستی به اسم حاج آقا محمد کوفی داشت که از عالمان آن زمان به حساب می آمد، طبق توصیه پدر نزد حاج محمد کوفی ماندم. یکی از دلایل معروف بودن حاج محمد کوفی این بود که نامه ای از طرف امام زمان(عج) برای آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی آورده بود که شرح آن به این گونه است: «ای سید حوائج مردم بسیار مهم است و حتی از شرف یاب شدن نزد ما بالاتر است، خودت را کوچک بدان و تکبر نداشته باش و همیشه به امور مردم رسیدگی کن». زمانی که بنده دیدم حاج محمد کوفی چه شخصیت والایی دارند از آن عالم سوال کردم که راه رسیدن خدمت امام زمان(عج) چیست و حاج محمد کوفی پاسخ داد «عمل به تمام مستحبات». انسان باید تمام کارهایش برای رضای خداوند و امام زمان(عج) انجام دهد؛ «من کان للَّه کان اللَّه له» نشانگر همین معنا و مفهوم است. سند رشد و تکامل اهل علم، تقوا است و رمز موفقیت در تمام مراحل زندگی و بندگی، جدیت در درس و مطالعه و عبادت است. امام زمان(عج) ناظر و عالم همه امور است و هرگز از ذکر (یابن الحسن) غافل نشوید، زیرا تمام مشکلات حل خواهد شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 روز هجران و شب فرقت یار آخرت شد! ✍ در روایت آمده است که وقتی بدن مؤمن را روی سنگ غسالخانه برای غسل می گذارند، روح بالای بدن قرار می گیرد. ملک به روح می گوید: آیا میل داری دوباره به این بدن برگردی؟ مؤمن می گوید: نه، پس از یک عمر زحمت و مرارت، با شب های بیدار و روزهای پرتلاش، تازه خلاص و راحت شده ام. روز هجران و شب فرقت یار آخر شد زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد آن پریشانی شب‌های دراز و غم دل همه در سایه گیسوی نگار آخر شد در شمار ارچه نیاورد کسی حافظ را شکر کان محنت بی حد و شمار آخر شد 📚 کتاب بهشت و جهنم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آسيب هاى اخلاقى رابطه پسر و دختر.pdf
345.1K
. | 📄 بخوانید | 📋 آسيب هاى اخلاقى رابطه پسر و دختر 📑 ماهنامه معرفت شماره پیاپی ۲۰۹ / صفحه ۱۱۷-۱۳۰ ✍🏻 نویسنده : علی احمد پور 💢 يكى از روابط آسيب زا و مخربى كه جامعه ما را تهديد مى كند، رابطه پنهانى و ناسالم بين دو جنس مخالف است. ▫️ از ديدگاه دين مقدس اسلام، زنان و مردان در جامعه مى توانند با رعايت حدود شرعى با يكديگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عين حال، حريم يكديگر، حيا و عفت خود را نيز حفظ كنند و از روابط پنهانى خوددارى كنند. 🔸 هدف پژوهش حاضر كه به روش توصيفى ـ تحليلى صورت گرفته، بيان آسيب هاى اخلاقى روابط پنهانى بين پسر و دختر و دلايل مخالفت دين مقدس اسلام با اين گونه دوستى هاست و راه كارهاى پيش گيرى و برون رفت از اين معضل اجتماعى را مطرح مى كند. 🚩 يافته هاى تحقيق نشان مى دهد كه افزايش بى اعتمادى و سوءظن، فروپاشى خانواده، احساس گناه، تأخير در ازدواج، بى عفتى و آبروريزى، سلب كرامت انسانى و تسلط شيطان، از مهم ترين آسيب هاى روابط پنهانى دختر و پسر مى باشد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼ويژگى زمان ظهور امام زمان عليه السلام‏ ✍ روزى كه حكومت عدل جهانى برپا شود، يك وجب كوير بر روى زمين نخواهد ماند: «يَجْعَل لَّكُمْ جَنتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهرًا» تمام كويرها باغ مى شود و نهر آب هم در آن جارى مى شود. در آن روز جمعيت هم به اندازه امروز نيست، چون قبل از آمدن ايشان، ستمگران دنيا به جان هم مى افتند و دو سوم جمعيت كره زمين به دست خود مردم زمين نابود مى شوند. و يك سوم جمعيت مى ماند، كه آنها هم طولى نمى كشد كه تسليم ايشان مى شوند. 👇👇👇
در روايات آمده است كه تنها جنگى كه با امام زمان عليه السلام مى شود، از طرف سه قوم يهود، لاييك و اعراب است كه هم زمان با ظهور حضرت، براى نابودى ايشان دست به دست هم مى دهند. اولين دولتى هم كه وارد جنگ با ايشان مى شود، وهابيّت است. بعد هم اسرائيل، بعد هم لاييك. ولى همگى به هلاكت مى رسند. وقتى شرّ آنها از زمين كنده مى شود، آن وقت جهان رو به گلستان شدن مى رود. مسيحيان واقعى عالم هم با ايشان نمى جنگند، چون مسيحى ها عيسى عليه السلام را مى بينند كه در نماز به امام عليه السلام اقتدا مى كند. در معيشت مادى، هر كاسبى به مشترى التماس مى كند. همه جا نعمت و بركت به وفور يافت مى شود. اين ها از بركت ايمان و عدالت است. اگر دولت ها حاضر شوند كه اين عدالت را امتحان كنند، آن وقت مى بينند كه كشور چگونه متحوّل مى شود. چنان امنيّت برقرار مى شود كه امام باقر عليه السلام مى فرمايند: اگر زنى، شترى را كه يك طرفش طلا و طرف ديگر آن را نقره بار كرده است، از بازار بغداد تا شام برود، يك چشم نامحرمى به او دوخته نمى شود، يا دستى به بار شتر او دست دراز نخواهد شد.«الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمنَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ» 📚 برگرفته از کتاب آثار مثبت عمل اثر استاد حسین انصاریان ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌹پند یک پدر پیر روی تخت بیمارستان درحال مرگ به فرزندش🌹 منتظر هیچ دستی در هیچ جای این دنیا نباش و اشک‌هایت را با دستان خود پاک کن. (همه رهگذرند) زبان استخوانی ندارد ولی اینقدر قوی هست که بتواند به راحتی سری سخت را بشکند. (پس مراقب حرف‌هایت باش) به کسانی‌که پشت سرت حرف می‌زنند بی‌اعتنا باش آن‌ها جای‌شان همان‌جاست، دقیقا پشت سرت. هرگز از تو نمی‌توانند جلوتر بیفتند. پس گذشت داشته باش. عمر من 80 سال است ولی مثل 8 دقیقه گذشت و دارد به پایان می‌رسد. پس در این دقیقه‌های کوتاه، کسی را از دست خودت ناراحت نکن. اگر صدای بلند نشانگر مردانگی بود، سگ سرور مردان بود. پس همیشه آرام سخن بگو. قبل از این‌که سرت را بالا ببری و نداشته‌هایت را به پیش خدا گلایه کنی نظری به پایین بینداز. پس داشته‌هات را شاکر باش. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد مَن لَم يَتَعَلَّم فِی الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ غررالحكم حدیث8937 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅می‌دانید وَیل چیست؟ ✍پیامبر اسلام صلی الله علیه: وَیل، پرتگاهى در جهنّم است که کافر در آن سقوط می‌کند و چهل سال طول می‌کشد تا به تهِ آن برسد. حالا عاقبت کسی که نماز را ترک می‌کند پیامبر اسلام صلی الله علیه: «نماز، ستون دین است، پس هرکس نماز خود را عمداً ترک کند، به تحقیق دین خود را خراب کرده است و هر کس وقت‌هاى آنرا ترک کند، او را در ویل می‌اندازند و "ویل" یک وادی است در جهنم، چنانچه خداوند فرمود: فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُون 📚المستدرك علي الصحيحين ج٢ص٥٥١ 📚جامع الاخبار ص٧٣ ‎‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🚩 جهاد کبیر 💠 چرا مبارزه با نفس «جهاد اکبر» است و جنگ با دشمن «جهاد اصغر»؟ ▫️در جهاد اصغر، یک جایی می‌شود کوتاه آمد. یک جایی می‌توانیم کوتاه بیایم. مثلاً صلح می‌کنیم، و یا یک جا شرایط طوری است که می‌شود عقب نشینی کرد، و یا جابه‌جا بشویم. ▫️در جنگ‌های جبهه‌ای که جزو واجبات است (جهاد از فروع دین است، واجب است) یک جاهایی می‌توانیم عقب نشینی کنیم، و یا می‌توانیم صلح کنیم. اما آیا در جنگ و جهاد اکبر اجازه داریم صلح کنیم؟ نه، اصلاً صلح معنا ندارد. جنگ تا آخر! ▫️اصلاً صلحی وجود ندارد. طرف حساب شیطان است، مقابل دارد، نه می‌شود عقب نشینی کنیم، و نه می‌شود صلح کنیم. هیچ نمی‌شود. آیا می‌شود بگوییم من یک خط درمیان غیبت می‌کنم؟ یک روز در میان دروغ می‌گویم؟ نمی‌شود. ▫️"من سیگاری هستم، می‌خواهم یواش یواش آن را کم کنم، یک‌دفعه نمی‌توانم ترک کنم، مثلاً اول نصفش می‌کنم و..." اجازه نداریم این کار را بکنیم. حرام را نمی‌توانیم خرد خرد ترک کنیم. ▫️اصلاً صلح ندارد، اصلاً سازش ندارد، نمی‌شود بگوییم من ضعیف هستم پس عیبی ندارد، این آدم ضعیف است پس می‌تواند گناه کند و... اصلاً این حرف‌ها وجود ندارد. نه، او اجازه ندارد گناه کند. جهاد اکبر، اصلاً صلح ندارد! 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 محاسبه عمل در هر كجا ✍ حضرت لقمان در ضمن وصاياى خود به فرزندش چنين مى فرمايد: يا بُنَىَّ اِنَّها اِن تَكُ مِثقالَ حَبَّةٍ مِن خَردَلٍ فَتَكُن فى صَخرَةٍ اءو فِى السّمواتِ اءو فِى الاَرضِ يَاءتِ بِهَا اللّهُ اِنّ اللّهَ لَطيفٌ خَبِيرٌ فرزندم! هر گاه به مقدار وزن يك دانه خردل هم كار نيك يا بدى انجام دهى، خواه در آسمان هاى بلند و خواه در قعر زمين و يا در شكاف كوه‌ها و سنگ‌ها باشد، خداوند در روز قيامت آن عمل را در برابر تو حاضر كرده و پاداش نيك و بد كارت را خواهد داد. آرى، هيچ يك از عوامل خفا و پنهان كارى، نه ريز بودن كار و نه دور بودن آن و نه پنهانى و نه تاريكى، مانع علم و آگاهى او نيست. واين بخاطر آن است كه خداوند هم لطيف است و هم خبير، يعنى عالم به امور دقيق و ظريف است. 📚 کتاب معاد، استاد قرائتی 🔰 @p_eteghadi 🔰