eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سرزمیــن مردگان ✍ همراهم به من گفت: این طبقه که الان می رویم آخرین طبقه آسمان است و تو در آن جا مشکلت حل خواهد شد. وقتی به آن جا رسیدیم صحرایی عظیم مقابلم نمایان شد که شاید ملیون ها انسان کفن پوش در آن جا حضور داشتند، تا چشم کار می کرد مملو از جمعیت بود. برخی از آن ها چهره ی غمگین داشتند و برخی دیگر شاد بودند. بهت و حیرت از وجود آن ها لبریز شده بود... 📚 برگرفته از کتاب بازگشت. انتشارات شهید ابراهیم هادی ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓آیا مشورت‌های امام علی علیه السلام به خلفا به معنای تایید حکومت آن‌هاست؟ 🔰 پاسخ 🔹 حضرت در طول ۲۵ سال خلافت خلفاء تنها ۱۰۷ بار به خلفاء مشورت داده‌اند که بیشتر آن‌ها نیز در حوزه مسائل شرعی و قضایی بوده است. 🔸 حضرت علت مشورت‌های خود را چنین بیان کرده‌اند:« من دست نگه داشتم (و گوشه‌گيرى را برگزيدم) تا اينکه ديدم گروهى از اسلام بازگشته و مرتد شده‌اند...(اينجا بود که) ترسيدم اگر اسلام و اهلش را يارى نکنم شاهد شکافى در اسلام يا نابودى آن باشم...» 🔹 در حقیقت مشورت‌ها و همراهی‌های مقطعی حضرت امیرالمومنین(‌علیه السلام) با خلفا نه به معنای حمایت و تایید خلافت آن‌ها بلکه به منظور جلوگیری از به خطر افتادن اصل و اساس اسلام بوده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓آیا امیرالمومنین و صدیقه طاهره نسبت به غصب خلافت سکوت کردند؟ 🔰پاسخ 💠امام معصوم حجت خدا و حافظ دین او بر روی زمین است. تغییر محور خلافت و جانشینی آخرین رسول خداوند نه تنها ظلمی به مسلمانان بلکه ستمی به وسعت تمام بشریت است. بنابراین هرگز امام در برابر چنین ظلمی سکوت نخواهد کرد. 🔸پیامبر هرگز امیرالمومنین(علیه‌السلام) را به سکوت سفارش نکرده‌اند؛ بلکه فرمودند: «چنانچه يارانى يافتى با آن‌ها مقابله كن و اگر كسى را پيدا نكردى دست‌نگه‌دار و خونت را حفظ‍‌ كن.» 🔹حضرت امیر و صدیقه‌طاهره تا زمانی که خطر تفرقه امت اسلامی در کمین نبود، و تا آنجا که توانستند در برابر شورای سقیفه ایستادگی کردند و همین ایستادگی نیز منجر به شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ آیا حاجت گرفتن دلیل بر اعتبار امام زاده می شود؟ ♻️ بهترين راه توسّل اين است كه در كنار قبر پيامبر يا امامان يا صلحا و امامزاده ها خدا را به حق آنان قسم بدهيم كه خدا حاجت ما را روا كند، و آنان را وسيله برآورده شدن حاجت خود بدانيم. 🔸از امام صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود: «وقتي دعا می كنيد، خدا را بخوانيد و او را به ما قسم بدهيد تا دعای شما مستجاب شود.» 🔸هر جایی که مردم متوجه خداوند و مقربان درگاه او شوند محل نزول فرشتگان و ارواح مقدس و مقرب خداوند است و خداوند از باب رحمت خود ملائکه و ارواح مقدس را مأمور می کند که برای مردمی که با عشق و امید به آنجا آمده اند دعا کنند. 🔹در واقع هر جا که نام خدا و مقربان درگاه او برده می شود محل توجه و عنایت خداوند است و او ارواح مقدس را مأمور می کند که برای مردم دعا و طلب رحمت کنند حتی جایی که آن امامزاده اصلا وجود خارجی نداشته باشد یا چنین کسی بوده باشد ولی جای دیگری مدفون باشد یا آن امامزاده از مقربان درگاه الهی نباشد. 🔸این گونه مکان ها از مصادیق آیه: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ الله أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ؛ خانه هایی که خداوند اذن داده و خواسته است که نام او(اسمای الهی) بلند شود و آنجا یاد او شود.» می باشند. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
⭕️ سوال ⁉️ آیا پیامبر(ص) با دیگران مشورت می‌کرد؟ آیا پس از مشورت به نظر آنها عمل می‌نمود؟ آیا این مطلب تناقضی با علم غیب داشتن حضرت ندارد؟ 🔰 پاسخ: 💠 رسول خدا به دستور قرآن (و شاورهم فی الامر) از اصحاب خود مشورت می‌گرفتند و به نظرات آنها نیز عمل می‌کردند که این امر در منابع تاریخی آمده است. برای نمونه می‌توان به حفر خندق در جنگ احزاب با مشورت سلمان فارسی ، خروج از شهر در جنگ احد به پیشنهاد جمعی از جوانان و همچنین تغییر موضع سپاه در جنگ بدر به مشورت حباب ابن منذر اشاره کرد. ✍ اما چرا رسول الله از معجزات، علم غیب و یا وحی برای حل مسائل استفاده نمی‌کردند و به مشورت می‌پرداختند؟ 👈 همانطور که در سیره ی پیامبران و ائمه معصومین مشهود است همواره بنای ایشان بر این بوده که جز در موارد خاص امور را از طریق عادی خود پیش ببرند و از قدرت های خارق العاده ای که دارند استفاده نکنند؛ در واقع ایشان بنا نداشتند وحی را جایگزین عقل قرار دهند به همین دلیل همانند مردم عادی زندگی می‌کردند و در موارد نیاز مشورت هم می‌کردند. 👌 جدای از این مطلب فواید دیگری هم برای آن ذکر شده است از جمله اهمیت دادن به اصحاب، الگو گرفتن مسلمین از حضرت، شناخته شدن منافقین و خیر خواهان و ... 🔰 @p_eteghadi 🔰
آيا در جهنم عذاب سرد وجود دارد؟.mp3
1.23M
⭕️ سوال ❓آيا در جهنم عذاب سرد وجود دارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🌹رسول خدا (ص) فرمودند: إِذَا لَمْ يَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوف ِ وَ لَمْ يَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْ يَتَّبِعُوا الْأَخْيَارَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ شِرَارَهُمْ فَيَدْعُوا خِيَارُهُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ. ♦️هرگاه مردم امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از برگزیدگان از اهل بیت من پيروى ننمايند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند، سپس در این حال نيكانشان دعا می كنند، امّا دعايشان مستجاب نشود. 📚بحارالانوار، ج 70، ص، 372 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍مرحوم آیت الله مجتهدی : ✅دوچیز است که گناهان را نابود می کند : 1- مریضی : حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) به یکی از اصحابشان که مریض شده بود مؤعظه کردند و فرمودند:خدابیماری تو را وسیله کاستن گناهانت قرار داده است. آدمکه تب می ‌کند کفاره گناهانش است. ناراحت نشید از این که مریض شدید ،شکوه نکنید ،فایده مریض شدن این است که گناهان را نابود می کند. با شکوه و گلایه کردن اجر وثواب آن را از بین میبرید. 2- سجده : درروایت داریم که آدم به سجده برود و مدتی بر سجده باشد و ستایش کند. حدیث است که سجده گناهان را می ریزد ، همان طور که باد در فصل پاییز برگ درخت را می ریزاند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴سفر شگفت‌انگیز امام صادق علیه‌السلام با کشتیِ که پرچم آن منقش به نام حضرت مهدی عجل‌الله فرجه بود... 🌕داودبن‎کثیر رقّّی گوید: وارد شهر مدینه شده و به محضر امام صادق -علیه السلام- شرفیاب گردیدم، هنگامی‌که در مجلس ایشان جای گرفتم شروع به گریه نمودم. امام صادق«علیه السلام» فرمود: «داود! چه‌چیز باعث گریه‌ی تو شده است»؟ عرض کردم: «ای پسر رسول خدا«ص» عدّه‌ای به ما می‌گویند: خداوند به شما اهل بیت پیامبر فضیلتی خاص غیر از آنچه به دیگران نیز داده، عنایت نکرده و برتری خاصی به شما غیر از آنچه به دیگران بخشیده، نداده است»؟! امام فرمود: «نفرین شده‌ها دروغ گفته‌اند». آنگاه برخاست و با پای خویش ضربه‌ای به دیوار خانه زد. و خطاب به آن فرمود: «به قدرت خدا به‌ وجود آی»! ناگهان یک کشتی از یاقوت سرخ به‌ وجود آمد که در وسطش مروارید سفیدی قرار داشت و بر بالای کشتی، پرچم سبزی بود که بر رویش نوشته شده بود: «خدایی جز خدای یگانه نیست، محمّد -صلی الله علیه و آله- رسول خداست و قائم -عجل الله تعالی فرجه الشریف- دشمنان را به هلاکت خواهد رساند و مؤمنان را برخواهد انگیخت و خداوند او را به‌وسیله‌ی فرشتگان یاری خواهد ساخت». و در وسط کشتی چهار صندلی از انواع گوهرها بود که امام صادق «ع» بر یکی از آن‌ها نشست و مرا بر یکی از آن‌ها و فرزندشان موسی (امام کاظم (علیه السلام)) را بر یکی و فرزند دیگرشان اسماعیل را بر یکی دیگر از آن‌ها نشاند و خطاب به کشتی فرمود: «به برکت خداوند عزّوجلّ به راه بیافت». کشتی در دریایی خروشان که سفیدتر از شیر و شیرین‌تر از عسل بود به حرکت درآمد و میان کوه‌هایی از مروارید و یاقوت روان شدیم تا به جزیره‌ای رسیدیم که در میانش گنبدهایی از مروارید سفید بود و فرشتگان گرداگرد آن‌ها حلقه زده بودند و ندا می‌دادند: «خوش آمدی! خوش آمدی! ای پسر رسول خدا «صلوات الله و سلامه علیه و اله »! امام صادق«علیه السلام» فرمود: «این‌ها گنبدهای امامان از خاندان و نسل محمّد -صلی الله علیه و آله- هستند، هرگاه یکی از ایشان از دنیا برود نزد این گنبدها بیاید تا فرا رسیدن آن زمانی‌ که خداوند در قرآن فرموده است: «سپس شما را بار ديگر بر آن‌ها چيره مى‌كنيم و شما را به‌وسيله‌ی اموال و فرزندان كمك خواهيم‌ كرد؛ و نفرات شما را بيشتر از دشمن قرار مى‌دهيم.(اسراء/۶) 📗تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۹۴ 📗مسند الإمام الصادق، ج۱، ص۱۲۵ 📗بحار الأنوار،ج ۴۷، ص ۱۵۹ 📗دلایل الإمامهًْ، ص۲۹۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 دوگانگی در خلوت و جلوت ✍ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: روز قیامت گروهی را در بدترین عذاب می آورند. خداوند به آنها می فرماید: شما این طور بودید که هرگاه خلوت می کردید، با گناهان بزرگ در مقابل من گردن کشی می کردید، ولی هرگاه با مردم مواجه می‌شدید، افتاده و فروتن می‌شدید. عبد آن کسی است که در مقابل خدا افتاده باشد و او را بزرگ بشمارد. کسی که در خلوت گناه می کند، گویی خدا را کوچک شمرده است. اگر کسی خدا را ناظر و حاضر نداند که کفر به اوست و اگر حاضر و ناظر میداند و باز در مقابل او گناه می کند، کار بسیار زشتی انجام داده است. چنان که امام صادق علیه السلام به اسحاق بن عمار فرمودند: ای اسحاق، به گونه ای از خدا بترس که گویا او را می بینی؛ زیرا اگر تو او را نمی بینی، او قطعاً تو را می بیند. و اگر فکر میکنی که او تو را نمی‌بیند، کافر شده ای. و اگر بدانی که او تو را می بیند و گناه خود را از مخلوقات پنهان کنی و آن گناهان را برای او آشکار سازی، او را در حد کم ارج ترین ناظران خود قرار داده‌ای. چرا وقتی یک بچه ای در کنار ما هست، خیلی از گناهان را انجام نمی‌دهیم، ولی با حضور خدا آن را مرتکب می شویم؟! این خجالت ندارد؟! 📚 کتاب بهشت و جهنم، استاد عالی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رابطه دنیا و آخرت 💠 دنیا و آخرت دو بخش از زندگی انسان است که با هم ارتباط دارند. این‌جا باید کاشت، آن‌جا باید درو کرد و برداشت. اگر کسی این‌جا نکارد، در آخرت محصولی نخواهد داشت. بنابراین رابطه بین این دو حیات، رابطه مقدمه و ذی‌المقدمه، ابزار و کار، و رابطه کار و پاداش است. 🔻 اگر این‌جا کاری انجام نگیرد، پاداشی نخواهد بود. اگر کسی دغدغه‌اش را صَرف این‌جا کند و کاری نکند که برای آن‌جا مفید باشد، چیزی جز آتش در انتظار او نیست؛ «أوْلَـئِكَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ؛ [هود، 16]» اینان کسانی هستند که در آخرت، سهمی جز آتش برای آنان نیست. 🔹 اگر کمابیش بین این دو جمع کرده باشد، راهی برای نجاتش پیدا می‌شود ولی در عین حال کسانی می‌توانند در هر دو حیات خوشبخت باشند؛ همان‌گونه که می‌توانند در هر دو بدبخت باشند. ✍️ بیانات علّامه مصباح یزدی در درس اخلاق ماه مبارک رمضان 1396 هـ.ش، جلسه دهم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘پیشگویی هایی از آخرالزمان 🔹یکی از واقعیت های غیر قابل کتمان، پیشگویی امامان معصوم(علیهم‌السلام) درباره سرنوشت بشریت در آخرالزمان و حوادث قبل و بعد از ظهور منجی عالم بشریت(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است. 🔹 کتاب حاضر به دنبال آن است تا با سبکی نو و از زاویه‌ای جدید و نیز با استناد به منابع موثق فریقین (شیعه و سنی)، به پیشگویی های امامان معصوم(علیهم‌السلام) درباره ظهور مهدی موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)، وقایع این زمان و یاران آخرالزمانی ایشان بپردازد. 🔻برشی از کتاب پیشگویی هایی از آخرالزمان: 🔸اسامی ایرانیان‎ یاور مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) 🔹اصبغ بن نباته نقل می‎کند که امیر‌مؤمنان(علیه‌السلام) در ضمن خطبه‌ای، درباره مهدی صاحب الزمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و یارانش چنین فرمود: از اهواز یک نفر، شوشتر یک نفر، شیراز سه نفر به نام حفض، یعقوب و علی، اصفهان چهار نفر به نام موسی، علی، عبدالله و غلفان؛ بروجرد یک نفر به نام قدیم، نهاوند یک نفر به نام عبدالرزاق، همدان سه نفر به نام جعفر، اسحاق و موسی، قم ده نفر که هم‌نام اهل‌بیت رسول ‎خدا(صلی الله‌علیه‌وآله) هستند (و در حدیثی هجده نفر بیان شده است)، شیروان یک نفر، خراسان یک نفر به نام درید و نیز پنج نفر که هم‌نام اصحاب کهف هستند، آمل یک نفر، گرگان یک نفر، قزوین دو نفر، فارس یک نفر، ابهر یک نفر، اردبیل یک نفر، مراغه سه نفر، خوی یک نفر، سلماس یک نفر، آبادان سه نفر و کازرون یک نفر. 🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخی به شبهه وهابی تحت عنوان : " طبق سخن امام صادق امام زمان باید خیلی وقت پیش ظهور میکرد " 🤔 : ❓طبق سخن امام صادق امام زمان باید خیلی وقت پیش ظهور میکرد. 1⃣پرده اول:علت غیبت امام زمان ترس است. أَبَا عَبْدِاللهِ يَقُولُ : إِنَّ لِلْقَائِمِ غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ؛ إِنَّهُ يَخَافُ. وأَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلى بَطْنِهِ، يَعْنِي الْقَتْلَ. امام صادق گفت:برای قائم ما غیبتی هست زیرا او میترسد که کشته شود. 📕 منبع : اصول کافی 159/2 📜الحديث الثامن عشر : موثق كالصحيح. مرآة العقول جلد ۴ صفحه ۵۲ 2⃣ پرده دوم:با وجود 30نفر وحشت امام از بین میرود. عَنْ أَبی بَصِیرٍ عنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ: لَابُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍ وَ لَابُدَّ لَهُ فِی غَیْبَتِهِ مِنْ عزْلَةٍ وَ نعْمَ الْمنْزِلُ طَیْبَةُ وَ مَا بِثَلَاثِینَ مِنْ وَحْشَةٍ 📝امام صادق(ع) فرمود: صاحب این امر را ناگزیر از غیبتی است که باید از مردمان فاصله گیرد. بهترین منزل مدینه است 🤏🏼و با وجود سی نفر، دیگر وحشتی نمی ماند. 📗🗞(کلینی، 1363ش، ج1، 340) ⏮هزار و خورده ای سال از غیبت جناب امام زمان شیعه میگذرد و30نفر که سهل است 30میلیون یاور هم برای امام زمان وجود دارد ولی باز ظهور نکرده. ◾️1_یا وحشتش هنوز ازبین نرفته است ◾️2_یا در بین شیعه ها30نفر مسلمان پیدا نمیشود ◾️3_یا اینکه امام صادق اشتباه کرده که گفته با30نفر وحشتش ازبین میرود. ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابی در بیان روایت مذکور جهالت و عناد ورزیده است و ترجمه صحیحی از روایت ارائه نداده است , زیرا مقصود از " وحشت " در روایت مذکور تنهایی است نه ترس , که این تنهایی امام مهدی ع توسط سی تن از شیعیانش در عصر غیبت صغری برطرف می شود , زیرا در غیبت صغری ارتباط بین امام مهدی ع و شیعیانش به صورت کامل قطع نشده بود . ❕متن روايت مذکور در كتاب شریف الكافى چنين است که امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: «لَا بُدَّ لِصَاحِبِ هذَا الْأَمْرِ مِنْ غَيْبَةٍ، وَ لَابُدَّ لَهُ فِي غَيْبَتِهِ مِنْ عُزْلَةٍ، وَ نِعْمَ الْمَنْزِلُ طَيْبَةُ، وَ مَا بِثَلَاثِينَ مِنْ وَحْشَةٍ " "صاحب اين امر را چاره‏اى نيست از غيبت، و بايد كه غايب شود و او را در حال غيبت خويش چاره نيست از آن كه از مردم دورى گزيند. و خوب منزلى است طيبه و با سى فرد ، تنهایی نيست» 📚الكافى: ج 1 ص 340 ح 1 👌در کتاب لغوی معجم الوسیط تصریح شده است که ماده " وحشه " به معنای تنهایی می آید و می نویسد : " مشی فی الارض وحشا " " به تنهایی و بدون همراه در زمین راه رفت " الوحشه : تنهایی _ خلوت بودن " 📚ترجمه المعجم الوسیط ج ٢ ص ٢١٦٧ 👌بنابراین معنای روایت مذکور آن است که تنهایی و خلوت امام مهدی ع در دوره غیبت صغری , توسط سی تن از شیعیانش برطرف می شود , چنان که در روایت دیگری , امام صادق ع فرمود : "لِلقَائِمِ غَيْبَتانِ إِحداهُما قَصيرَة وَ الاخرى‏ طَويلَة. الْغَيبَةُ الْأُولى‏ لا يَعلَمُ بِمَكانِهِ فيها إِلّا خاصَّة شيعَتِهِ ... " "قائم، دو غيبت دارد: يكى كوتاه و ديگرى طولانى. درغيبت نخست، جز خواصّ شيعه، جاى او را نمى‏دانند " 📚الکافی ج ١ ص ٣٤٠ ❕لذا می بینیم که مرحوم فیض کاشانی در شرح روایت می گوید : " مراد از طيبه شهر مدينه است يعنى اگر در مدينه پنهان شود و گوشه گيرد و با او سى نفر از شيعيان او باشند كه با هم انس گيرند احساس تنهايى نمى‏كنند. گويا اين روايت اشاره به غيبت كوتاه حضرت دارد زيرا در غيبت كبراى ايشان، شيعيان او راهى براى رسيدن به ايشان ندارند " بيان‏ طيبة هي المدينة المقدسة يعني إذا اعتزل فيها مستترا و معه ثلاثون من شيعته يأنس بعضهم ببعض فلا وحشة لهم كأنه أشار بذلك إلى غيبته القصيرة فإن في الطويلة ليس لشيعته إليه سبيل‏ " 📚الوافى: ج 2 ص 41 ح 925 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💽وضعیت جنینی که سقط می شود در قیامت چگونه است؟ 🔺آیا برانگیخته می شود⁉️ 🎤 ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: تَرْكُ الذَّنبِ أهْوَنُ مِن طَلبِ التَّوبةِ گناه نكردن آسانتر از توبه كردن است ميزان الحكمه جلد2 صفحه136 🔰 @p_eteghadi 🔰
اختلاف شیعه در هنگامه ظهور امام مهدی ع !!!! 🤔 : ❓شيخ کلینی : امام صادق گفت : خير و صلاح شیعه، و لایق آنها این است که باهم بجنگند و یکدیگر را کذّاب بنامند و به همدیگر تف کنند ‼️ 📝 عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ : كَيْفَ أَنْتَ إِذَا وَقَعَتِ الْبَطْشَةُ بَيْنَ الْمَسْجِدَيْنِ فَيَأْرِزُ الْعِلْمُ كَمَا تَأْرِزُ الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا وَاخْتَلَفَتِ الشِّيعَةُ وَسَمَّى بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَذَّابِينَ وَتَفَلَ بَعْضُهُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ؟! قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا عِنْدَ ذَلِكَ مِنْ خَيْرٍ. فَقَالَ لِي : الْخَيْرُ كُلُّهُ عِنْدَ ذَلِكَ، ثَلَاثاً. ✍🏻 ابان بن تغلب مى‌گويد : امام صادق گفت : چطور هستى وقتى كه ميان دو مسجد، حمله سختى واقع شود و علم مانند مارى در سوراخ خود رود و شيعیان اختلاف كنند و يكديگر را کذّاب و دروغگو بدانند و به روى همدیگر تُف بيندازند؟ گفتم : قطعاً در اين وقت، خيرى نيست. امام سه‌بار فرمود : اتفاقا کلّ خیر، در همين وقت است. 📚 اصول کافی 349/1 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 💠💠 👌متاسفانه وهابی نسبت به زمان تحقق مفاد روایت بی توجه و جاهل است . ❕روایت فوق برای بیان نشانه های غیر حتمی ظهور امام مهدی علیه السلام صادر شده است که بیان می دارد یکی از این نشانه ها اختلاف شیعه است و مقصود از خیری که در پی این اختلافات واقع می شود که امام ع در روایت فوق به آن تصریح می کند , همان ظهور قائم ع است : " فالخير هو ظهور القائم عليه السلام‏ " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏4، ص: 51 ❕لذا می بینیم که در روایات دیگری بالخصوص تصریح شده است که مقصود از " خیر " در هنگام اختلافات همان " ظهور و فرج " امام مهدی علیه السلام است . 👌نعمانى با سندش به نقل از عبد الكريم می آورد : "نزد امام صادق عليه السلام از قائم عليه السلام ياد شد. ❕فرمود: «كِى چنين مى‏شود، در حالى كه روزگار، هنوز نچرخيده، تا اين كه گفته شود: او مرده يا هلاك شده و معلوم نيست به كجا رفته است». گفتم: مقصود از چرخش روزگار چيست؟ فرمود: «اختلاف درونىِ شيعه» " " ذُكِرَ عِندَ أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام القائِمُ، فَقالَ: انّى‏ يَكونُ ذلِكَ ولَم يَستَدِرِ الفَلَكُ حَتّى‏ يُقالَ: ماتَ أو هَلَكَ، في أيِّ وادٍ سَلَكَ. فقُلتُ: ومَا استِدارَةُ الفَلَكِ؟ فَقالَ: اختِلافُ الشّيعَةِ بَينَهُم. " 📚الغيبة، نعمانى: ص 157 ح 20، بحار الأنوار: ج 52 ص 227 ح 91. ❕در نقل دیگر , ابان بن تغلب می گوید : "امام صادق عليه السلام فرمود: «شما چگونه هستيد هنگامى كه ميان [اهل‏] دو مسجد درگيرى پيش مى‏آيد و علم در آن فرو كشيده مى‏شود، آن گونه كه مار در لانه خود، فرو مى‏رود و شيعيان در درون خود، اختلاف مى‏كنند و يكديگر را دروغگو مى‏نامند و به صورت هم آب دهان مى‏اندازند؟». ❕گفتم: در اين روزگار، خيرى نيست. 👌امام عليه السلام سه بار فرمود: «همه خير، در اين روزگار است» و مقصود ايشان، نزديك شدن فَرَج [امام عصر عليه السلام‏] بود. " "كَيفَ أنتُم إذا وَقَعَتِ السَّبطَةُ بَينَ المَسجِدَينِ، فَيَأرِزُ العِلمُ فيها كَما تَأرِزُ الحَيَّةُ في جُحرِها، وَاختَلَفَتِ الشّيعَةُ بَينَهُم وَسمّى‏ بَعضُهُم بَعضاً كَذّابينَ، ويَتفُلُ بَعضُهُم‏ في وُجوهِ بَعضٍ؟ فقُلتُ: ما عِندَ ذلِكَ مِن خَيرٍ، قالَ: الخَيرُ كُلُّهُ عِندَ ذلِكَ- يَقولُهُ ثَلاثاً- يُريدُ قُربَ الفَرَجِ. " 📚الغيبة، نعمانى: ص 159 ح 7، بحار الأنوار: ج 52 ص 134 ❕مالك بن ضمره می گوید : " اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: «اى مالك بن ضمره! تو چگونه‏اى هنگامى كه شيعه اين گونه با هم درگير شوند؟» و انگشتانش را در هم فرو بُرد. گفتم: اى امير مؤمنان! در اين روزگار، خيرى نيست. ❕فرمود: «همه خير، در اين روزگار است. اى مالك! آن زمان، قائم ما، قيام مى‏كند و هفتاد مرد را كه بر خدا و پيامبرش دروغ مى‏بندند، جلو مى‏اندازد و مى‏كُشد و همه شيعيان را بر يك امر يگانه، گرد هم مى‏آورد». " " يا مالِكَ بنَ ضَمرَةَ، كَيفَ أنتَ إذَا اختَلَفَتِ الشّيعَةُ هكَذا؟- وشَبَّكَ أصابِعَهُ وأَدخَلَ بَعضَها في بَعضٍ- فَقُلتُ: يا أميرَ المُؤمِنينَ، ما عِندَ ذلِكَ مِن خَيرٍ. قالَ: الخَيرُ كُلُّهُ عِندَ ذلِكَ، يا مالِكُ عِندَ ذلِكَ يَقومُ قائِمُنا فَيُقَدِّمُ سَبعينَ رَجُلًا يَكذِبونَ عَلَى اللَّهِ وعَلى‏ رَسولِهِ صلى الله عليه و آله فَيَقتُلُهُم، ثُمَّ يَجمَعُهُمُ اللَّهُ عَلى‏ أمرٍ واحِدٍ. " 📚الغيبة، نعمانى: ص 206 ح 11، بحار الأنوار: ج 52 ص 115 ح 34 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💠 حضرت زهرا الگوی ✍️ شیخ طوسی (رحمةالله)، در کتاب الغیبة خویش، قصّه‌ی مشاجره‌ی ابن ابی غانم قزوینی با جماعتی از شیعه درباره‌ی امر جانشینی امام عسکری (علیه‌السّلام) را نقل کرده است. 🔸 اختلاف در امر جانشینی امام زمان(عج) ابن ابی غانم، به جانشینی برای حضرت امام عسکری (علیه‌السّلام) اعتقادی نداشت. عدّه‌ای از شیعیان نامه‌ای به حضرت می‌نویسند و در آن مشاجره‌ی میان ابن ابی غانم و جماعت شیعه را یادآور می‌شوند. ▫️ امام زمان (علیه‌السلام)، در جواب نامه، به خطّ مبارک خود، بعد از دعا برای عافیت شیعیان از ضلالت و فتنه‌ها و درخواست روح یقین و عاقبت به خیری آنان و تذکر به اموری چند، می‌فرماید: 🔅 دختر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) برای من، اسوه و الگویی نیکو است. «وَفی اِبْنَه رَسُولِ اللّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) لی اُسْوَه حَسَنَه». الغيبه، طوسى، ص 286 . ☆~~ در این که حضرت، کدام گفتار یا رفتار حضرت زهرا (علیهاالسّلام) را سرمشق خویش قرار داده‌اند، احتمال‌های مختلفی بیان شده است. که در این جا به سه مورد از آن‌ها اشاره می‌شود: 🚩 - عدم بیعت با ظالم حضرت زهرا (علیهاالسّلام) تا پایان عمر شریفش، با هیچ حاکم ظالمی‌ بیعت نکرد. حضرت مهدی (علیه‌السّلام) هم بیعت هیچ سلطان ستمگری را بر گردن ندارد. 🚩 - عدم استفاده از اسباب غیر عادی شان صدور این نامه این است که برخی از شیعیان، امامت ایشان را نپذیرفته‌اند. حضرت می‌فرمایند: 🔅 اگر می‌توانستم و مُجاز بودم، آن چنان می‌کردم که حق بر شما کاملاً آشکار شود به گونه‌ای که هیچ شکّی برای شما باقی نماند؛ ولی مقتدای من حضرت زهرا (علیهاالسّلام) است. ایشان، با این که حق حکومت از حضرت علی (علیه‌السّلام) سلب شد، هیچ گاه برای بازگرداندن خلافت، از اسباب غیرعادی استفاده نکرد. من نیز از ایشان پیروی می‌کنم، و برای احقاق حقّم در این دوران، راه‌های غیرعادی را نمی‌پیمایم. 🚩- دعا برای شیعیان با وجود انکار امام حضرت در پاسخ نامه فرموده است: 🔅 اگر علاقه و اشتیاق فراوان ما به هدایت و دست گیری از شما نبود، به سبب ظلم‌هایی که دیده‌ایم از شما مردمان روی گردان می‌شدیم. ••✾ حضرت، با اشاره به حضرت زهرا (علیهاالسّلام) می‌خواهند بفرمایند، همان طوری که اذیت و آزار دشمنان نسبت به حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) و سکوت مسلمانان، هیچ کدام سبب نشد که ایشان از دعا برای مسلمانان دست بکشد، بلکه دیگران را بر خود مقدم می‌داشت، من نیز این ظلم‌ها و انکارها را تحمّل می‌کنم و از دل سوزی و راهنمایی و دعا و... برای شما، چیزی فرو نمی‌گذارم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹 ورود به بهشت🌹 در قسمتی از یک روایت مفصل آمده است: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به مردم فرمود: ای گروه مردم هر کس با اقرار به توحید و کلمه لا اله الا الله مخلصانه بدون آنکه چیزی به آن مخلوط کند خدا را ملاقات نماید اهل بهشت است امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) بپا خاست و عرضه داشت پدر و مادرم فدایت چگونه این کلمه را مخلصانه بگوید و چیزی به آن مخلوط نکند برای ما بیان کن تا حد آن را بشناسیم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آری برای دنیا خواهی و حرص بر جمع آوری مال و خوشنود بودن به امور مادی و گناه و معصیت و بردگی و بندگی پول این کلمه را نگوید. و متأسفانه مردمی چنین اند که گفتارشان، گفتار نیکان ولی کردارشان کردار ستمگران و تبهکاران است با زبان شهادت به توحید می دهند اما هر فسق و فجوری را مرتکب می شوند. پس هر کس خدای عزوجل را دیدار کند و در او این خصلت ها نباشد و قولش لا اله الا الله است بهشت برای اوست و هر گاه دنیا را بگیرد و آخرت را ترک کند اهل دوزخ است 📚 دیار عاشقان، ج 1 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌
🍃🌸روا نباشد که پدر را عذاب کنیم در حالی که پسرش به یاد ما باشد... 💠روایت نموده اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روزی از قبرستان گذر می نمودند نزدیک قبری رسیدند به اصحاب خویش فرمودند: عجله کنید و بگذرید اصحاب تعجیل کردند و از آنجا گذشتند 💠و در وقت مراجعت چون به قبرستان و آن قبر رسیدند خواستند زود بگذرند حضرت فرمودند: عجله نکنید. 💠اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! چرا در وقت رفتن امر به عجله کردن فرمودید 💠 حضرت فرمودند: صاحب این قبر را عذاب می کردند و من طاقت شنیدن ناله و فریاد او را نداشتم اکنون خدای تعالی رحمتش را شامل حال او کرد 💠گفتند: یا رسول الله! سبب عذاب و رحمت به او چه بود؟ 💠حضرت فرمودند: این مرد، مرد فاسقی بود که به سبب فسقش تا این ساعت در اینجا معذب بود کودکی از وی باقی مانده بود در این وقت او را به مکتب بردند و معلم به این فرزند بسم الله الرحمن الرحیم را تعلیم نمود و کودک آن را بر زبان جاری نمود، در این هنگام به فرشتگان عذاب خطاب رسید که دست از این بنده فاسق بردارید و او را عذاب نکنید روا نباشد که پدر را عذاب کنیم در حالی که پسرش به یاد ما باشد ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓چرا خدا بندگان خود را عذاب می کند؟ 🔰 پاسخ 🔸عذاب اخروی همان اعمال خود انسان ها هستند و در آخرت به شکل عذاب تبلور یافته اند. 🔹 عذاب بر گرفته از عدل الهی است و اقتضای عدل الهی می باشد. 🔸خداوند از بیشتر گناهان بندگان به خاطر صفت رحمانیتش می گذرد و طرق مختلف را برای بخشش گناه بندگان و بر گشت آن ها قرار داده است. حتی در برخی موارد گناهان را تبدیل به حسنه می کند. 🔹 خداوند هوای نفس ندارد تا به خاطر آن بندگان را مانند بیماران سادیسم عذاب بکند و لذت ببرد. 🔸 هر کس در قیامت با همان اعمال و اخلاق و اعتقادى که از دنیا به همراه خود برده است زندگى مى‌‏کند. این ها سرمایه‏ هاى خوب و یا بد و مصاحبان نیک یا زشت همیشگى انسان در جهان جاودان هستند 🔰 @p_eteghadi 🔰