یک #پیرزن که زیر باران مانده بود را #سوار کردم. وقتی او را به #مقصد رساندم کرایه نگرفتم و به او گفتم: به جای کرایه برای #اموات من #صلوات بفرست...
....در آن سوی هستی کسانی را دیدم که پدران و مادران من به حساب می آمدند. به من گفتند: نمیدانی صلوات های آن پیرزن چقدر برای ما #تاثیر مثبت داشت...
📙 کتاب سه دقیقه در قیامت.
⚰ #یاد_مرگ #مرگ
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت
📌 دلیل تداوم نیافتن امامت در نسل امام حسن
🔹 از نگاه شيعه، امامت مقامی انتصابی است که هر کس لایق و شایسته این مقام باشد از سوی خداوند متعال معین می شود. چنانکه نبوت تا عصر رسول الله در نسل اسحاق علیهالسلام استمرار يافت و نه در نسل برادرش اسماعيل علیهالسلام؛ همچنین، حضرت يعقوب دوازده فرزند داشت و رشته نبوّت در نسل يكى از آنها استمرار يافت.
🔸 بعد از امام سجاد علیهالسلام بقیه امامان شیعه، هم فرزند امام حسین و هم فرزند امام حسن علیهماالسلام بودند؛ زیرا مادر امام باقر دختر امام حسن و پدرش پسر امام حسین علیهمالسلام بود. بنابر این همه امامان فرزند هر دو امام هستند که از طرف پدر به امام حسین و از طرف مادر به امام حسن علیهماالسلام منتهی می شوند
🔹 اینکه امامت از نسل امام حسین علیهالسلام تداوم یافته و پس از هر امامی، پسر او به امامت می رسید به این معنی نیست که سایر فرزندان اهل بیت علیهمالسلام نزد خداوند دارای هیچ مقامی نبوده و یا گناهکار بودهاند؛ بلکه بسیاری از فرزندان ائمه علیهمالسلام نیز انسانهای پاک، عالم و شجاع بودهاند و خدمات بسیار ارزشمندی به اسلام ارائه دادهاند.
🔸 طبق آیات قرآن از جمله آیه 124 سوره بقره: «لَايَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِين؛ پيمان من به ستمكاران نمىرسد، مگر آنها كه شايستهاند.» امام بايد افضل و معصوم باشد و جز خداوند كسى عالم به عصمت و افضليت افراد نيست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/210834
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠پردهای از قیامت💠
✅ امیرالمومنین در خطبه 83 تعابیر خاصی از قیامت بیان میکند که ما را به حال و هوای برپایی قیامت میبرد:
◀️ تا آنجا كه امور زندگانى پياپى بگذرد و روزگاران سپرى شود و رستاخيز بر پاگردد
💢 در آن زمان، انسانها را از شكاف گورها، و لانه پرندگان، و خانه درندگان، و ميدانهاى جنگ، بيرون مىآورند كه با شتاب به سوى فرمان پروردگار مىروند و به صورت دستههايى خاموش و صفهاى آرام و ايستاده حاضر مىشوند،
⭕️ چشم بينندهی خدا آنها را مینگرد و صداى فرشتگان به گوش آنها مىرسد.
⭕️ در آنروز لباس نياز و فروتنى پوشيده و درهاى حيله و فريب بسته شده و آرزوها قطع گرديده است.
⭕️ دلها آرام، صداها آهسته، عرق از گونهها چنان جارى است كه امكان حرف زدن نمىباشد،
💢 اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته و بانگى رعد آسا و گوش خراش همه را لرزانده و به سوى پيشگاه عدالت، براى دريافت كيفر و پاداش مىكشاند.
📕 نهجالبلاغه خطبه 83
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 انسان های خوبی که سخت جان می دهند💠
✅ بسياری از مؤمنين هستند که به سختی جان میکنند و درحالیکه انسانهای خوبی بودند،
مرگ سختی دارند و این علامت معصیتکار بودن آنها نیست، بلکه به این خاطر است كه گناهان کوچکی داشتهاند و لطف خداوند شامل حالشان شده و آن گناهان به واسطه سختی جان كندن جبران میشود، آنگاه پاک و زلال به عالم برزخ وارد میشوند.
🌷 امام موسی کاظم (ع) فرمودند:
🔹الْمَوْتُ هُوَ الْمِصْفَاةُ تُصَفِّي الْمُؤْمِنِينَ مِنْ ذُنُوبِهِم...
🔸سخت مردن مومنان به دلیل تصفیه حسابی است که خداوند نسبت به گناهان آنها انجام میدهد.
📕بحارالانوار، ج6، ص155
🌷 و از امام صادق (ع) هم آمده است:
🔹الْمَوْتُ كَفَّارَةُ ذَنْبِ كُلِّ مُؤْمِنٍ
🔸مرگ کفاره گناه مومن است.
📕من لايحضره الفقيه، ج1، ص134
🔰 @p_eteghadi 🔰
اگر اين دنيا بد است، چرا امام علي علیه السلام فرمودند كه يک نسيم صبح اين دنيا مي ارزد به صد سال آن دنيا؟.mp3
1.42M
⭕️ سوال
⁉️ اگر اين دنيا بد است، چرا امام علي علیه السلام فرمودند كه يک نسيم صبح اين دنيا مي ارزد به صد سال آن دنيا؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187712
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
AUD-20220518-WA0035.mp3
1.95M
⭕️ سوال
⁉️ اگر در دین اکراه و اجبار نیست و انسان اختیار داره پس چرا کسی که می خواهد دینش را تغییر دهد مرتد محسوب می شود و حکمش اعدام است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187719
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمؤمنین عليه السلام:
اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند:
قانع بودن به نادانى،
آزمندى به دنيا،
بخل ورزى به زيادى،
رياكارى در عمل،
و خودرأی بودن
لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ
المواعظ العدديّة، صفحه 263
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘 آشنایی با سوره ها
🔹چاپ بیست و سوم کتاب «آشنایی با سوره ها» اثر حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۶ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شد.
🔹آشنایی با سوره ها گامی است جهت این آشنایی، که اطلاعات مفید مختصری را درباره ۱۱۴ سوره قرآن به خوانندگان ارائه میدهد، از قبیل نام های سوره ها، معنا و مناسبت این نام ها برای سورهها، اجمالی از محتوا و مطالب هر سوره، تعداد آیات، شأن نزول، محل نزول، و سال نزول.
🔹نویسنده در ابتدای این اثر به بیان آگاهی های کلی و مقدماتی نسبت به قرآن پرداخته که در این میان، وظیفه ما در قبال قرآن، تاریخچه و چگونگی نگارش و تدوین قرآن، تقسیمات قرآن، اسامی قرآن، اسامی سوره های قرآن، معنای سوره، شناخت مکی و مدنی، تفسیر قرآن، تفسیر به رأی، محکم و متشابه، و ناسخ و منسوخ از آن جمله است.
🔹همچنین، در پایان این اثر نام شماری از تفاسیر معروف دانشمندان شیعه و سنی ذکر شده و نام شماری از کتاب های مناسب در علوم و خصایص قرآن بیان گردیده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_887949912.Mp3.mp3
312.8K
🔴 آیا اگر کاری را به نیت اموات انجام دهیم برای ما هم ثواب می نویسند یا فقط برای اموات ثواب می رود؟
🎙#استاد_محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵اولین فرشته ای که وارد قبر می شود
✅یکی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بنام عبدالله بن سلام می گوید: از رسول خدا پرسیدم:
⁉️ کدام ملک پیش از نکیر و منکر وارد قبر مرده می شود؟
🌸فرمود: پسر سلام! اولین ملک که وارد قبر میت می شود، سیمایش مانند خورشید می درخشد، اسم او رومان است، هنگامی که وارد قبر شد،به میت می گوید:
🌿بنویس هر کار خوب و بدی را که انجام داده ای.
✨مرده: با چه بنویسم؟ من که قلم و جوهر ندارم.
🔹رومان: انگشت قلم و آب دهانت جوهر تو، اکنون بنویس.
✨میت:به چه چیز بنویسم؟ دفتر و کاغذ ندارم.
🔹- کفنت کاغذ تو، زود باش بنویس...
✳️قطعه ی از کفنش را بر می دارد، آنچه از کارهای نیک انجام داده می نویسد و از نوشتن کارهای زشت حیا می کند...
🔹- بنویس.
✨- خجالت می کشم.
🔹- ای خطا کار آیا آنگاه که این اعمال زشت را در دنیا انجام می دادی از پروردگارت خجالت نمی کشیدی؟ اینک از نوشتنش خجالت می کشی؟ تو دروغ می گویی، زود باش بنویس.
🌾آنگاه، همه آنچه را که در دنیا از کارهای نیک و بد انجام داده می نویسد و سپس ملک دستور می دهد: بپیچ و مهر بزن.
✨مرده: مهر همراهم نیست، مهر ندارم.
🔹رومان: با ناخنت مهر کن و بر گردنت حلقه وار بیانداز و تا روز قیامت همراه تو خواهد بود.
🔱چنانچه خداوند می فرماید:
ما اعمال نیک و بد هر انسانی را طوق گردن او ساختیم...
🔰پس از آن نکیر و منکر داخل قبر می شوند..
📚اسراء / 13.
📚بحارالانوار، ج 59، ص 234.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 انسانهای بدکاری که راحت جان میدهند 💠
✅ باوری بین مردم رواج داره که وقتی میبینن شخصی با آرامش جان داد، این مطلب رو بر این حمل میکنن که آن شخص فرد خوبی بوده که اهل بهشت شده، اگرچه گنهکار باشد!
در حالیکه اینطور نیست، گاهی ممكن است كه انسان معصیتکاری به راحتی جان بدهد،
چون درکنار گناهان فراوانش، كارهای خوبی هم كرده که اين راحتی جان دادن پاداش آن كارهای خوب است، تا حسابش همين جا تصفيه شود و در آخرت طلبی نداشته باشد و در نهايت به عذاب گرفتار شود.
🌷 امام کاظم (ع) میفرماید:
🔹وَ تُصَفِّي الْكَافِرِينَ مِنْ حَسَنَاتِهِمْ فَيَكُونُ آخِرُ لَذَّةٍ أَوْ رَاحَةٍ تَلْحَقُهُمْ هُوَ آخِرَ ثَوَابِ حَسَنَةٍ تَكُونُ لَهُم...
🔸راحت مردن کفار به خاطر تصفیه حسابی است که خداوند نسبت به کارهای نیک آنان انجام میدهد. مرگ برای برخی کافران آخرین لذت است و آخرین پاداش است که خدا به آنها عطا میکند.
📕بحارالانوار، ج6، ص155
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼زیارت مشهد=زیارت خدا در عرش
✍ امام کاظم صلوات الله علیه: هرکس قبر فرزندم را زیارت کند برای او نزد خداوند برابر هفتاد حج پاک و خالص می باشد.
راوی می گوید گفتم: هفتاد حج؟ فرمود آری، و هفتصد حج. گفتم: هفتصد حج؟ فرمود: بلکه هفتاد هزار حج. گفتم: هفتاد هزار حج؟ فرمود: آری! چه بسا حجی که مقبول نشود.
هرکس او (امام رضا صلوات الله علیه) را زیارت کند و شبی نزد آن حضرت بیتوته کند مانند کسی است که خداوند را در عرشش زیارت کرده است.
گفتم مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کند؟ فرمود: آری! وقتی که روز قیامت فرا می رسد بر عرش خداوند چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین هستند؛ و اما چهار نفر اولین عبارتند از: نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و چهار نفر از آخرین عبارتند از: محمد (صلی الله علیه و آله) و علی و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین، سپس سفره وسیع گسترده می شود و هرکه قبور ائمه را زیارت کرده باشد کنار ما می نشیند.
آگاه باش! کسی که قبر پسرم علی را زیارت کرده باشد درجه ای والاتر و جایگاهی مقرب تر از دیگران دارد.
📗 کامل الزیارات باب 101 زيارة أبي الحسن علي بن موسى الرضا صلوات الله علیه بطوس ح 13.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج99، ص: 41.
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
💥 ای موسی خداوند فرزندی به تو می دهد به نام علی، او نگاهش با نگاه خدا است، با فهم خدا می شنود، هرچه انجام می دهد و می گوید عین واقعیت و صحیح است، هرگز خطا و اشتباه در او نیست، عالم است و نادان نیست، هرچه هست می داند
⭐️ یا موسى، علیٌ الذی ابنک، ینظر بنور الله و یسمع بتفهیمه و ینطق بحکمته، یصیب و لا یخطیء و یعلم و لا یجهل، قد مُلِیَء حلما و علما
📚 امام هشتم علیه السلام در یک دورانی به امامت رسید و زمامداری و رهبری شیعیان را به عهده گرفت که شاید اگر عملکرد امام هشتم نبود قطعاً دیگر نامی از اسلام و قرآن امروز به من و شما نمی رسید. در اواخر قرن دوم هجری و ابتدای قرن سوم که ایام امامت امام هشتم علیه السلام است چند مسئله در جهان اسلام و خصوصاً در میان ایران و ایرانیان رخ داده بود:
🔷 علومی که از غرب و یونان باستان در عالم اسلام منتشر شد مربوط به زمان امام هشتم علیه السلام است. افرادی مثل حنین بن اسحاق یا یعقوب بن اسحاق کندی معروف به فیلسوف عرب در زمان امام رضا علیه السلام آمدند افکار و اندیشه های فلسفه ی یونان باستان را به زبان عربی ترجمه کردند و این باعث شد در جامعه ی اسلامی تفکراتی درباره خدا و درباره توحید، نه آنگونه که پیامبر می گوید بلکه آنگونه که غرب می گوید در جامعه اسلامی منتشر شد. یعنی یک خداشناسی غیر دینی در جامعه رخ داد.
🔷 از طرفی دیگر مسیحیان و یهودیان این زمان فراوان در جامعه ی اسلامی نفوذ کردند. اولین آیه ی انجیل متی که چهارمین انجیل مسیحیان است این است که در ازل کلمه بود، کلمه با خدا بود و کلمه خود خدا بود. این عبارت انجیل متی از غرب و از تفکرات افلاطونی گرفته شده بود و در کتاب مقدس مسیحی ها آمده بود، این حرف را در جامعه ی اسلامی ترجمه شد به عربی و فارسی و به دست مسلمانان رسید. مسلمانان نیز موضع گیری مختلف داشتند برخی از مسلمانها آمدند همین حرفهای غربی را با رنگ و لعاب مسلمانی در جامعه پخش کردند، نیمی از سنّی ها به نام اشعری مذهب آمدند گفتند قرآن کتاب خدا است و قدیم است، قرآن قبل از خلقت آسمان و زمین نیز بوده است. نصف دیگر از اهل سنت معتزلی شدند و گفتند قرآن آن موقعی که بر پیغمبر اکرم نازل شده، همان موقع خداوند این کلمات را تلفظ کرده و بیشتر خداوند این چیزها را نگفته بود. جنگی بین سنی های اشعری و سنی های معتزلی(بین آنهایی که می گفتند قرآن قدیم است و آنهایی که می گفتند قرآن حادث است) رخ داد و تنها در خراسان بیش از صد هزار مسلمان کشته شد. همین یک مسئله کافی بود تا اساس اسلام را به باد داده و همه زحمات پیغمبر اکرم و هفت امام پیشین نابود بشود، امام هشتم علیه السلام در این چنین شرایطی رهبری و امامت شیعه را بر عهده گرفت.
🔷 مسئله دیگر اینکه یکی از سیاستهایی که در زمان هارون الرشید و مامون این بود که علما و دانشمندان را به یک بحث های غیر ضروری متوجه کنند و از مسائل اصلی دور کنند، علمای زیادی را دعوت می کردند، جایزه تعیین می کردند که بنشینند بحث کنند درباره کلمه "شتر"، که مثلاً ریشه اش چه بوده و از کجا درست شده است. یک کلمه ای را می نشستند بحث می کردند اما هرگز بحث نمی کردند که خدا چیست و چگونه است. یعنی علم متوجه شده بود به مسائل غیرضروری و مسائل اصلی فراموش شده بود.
🔷 مسئله دیگر مسئله فساد و فحشا و منکرات نیز در زمان امام هشتم علیه السلام به طوری بود که تنها بخشی کوتاهی از آن را ابونعیم اصفهانی در کتاب الاغانی بیان کرده است.
—------------------------------------------
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی.mp3
86.8K
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«خدا نیاورد آن خانهای که به این طلاق که یک بیماری بدخیم است مبتلا شود. نه پدر آسایش دارد، نه مادر آسایش دارد، نه آن جوان آسایش دارد، نه این جوان آسایش دارد.ما مادامی که عادت نکردیم به دین زندگی کنیم، همین درد هست. نه سلام بین ما هست نه ادب بین ما هست نه احترام بین ما هست نه گذشت بین ما هست، نه ﴿رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ﴾ بین ما هست.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
افرادي كه از راه غير شرعي به دنيا مي آيند چه تفاوتي با انسان هاي ديگر دارند؟ مگر هر دو از روح خداوند نيستند؟ چرا براي ایشان محدوديت وجود دارد؟.mp3
1.25M
⭕️ سوال
⁉️ افرادي كه از راه غير شرعي به دنيا مي آيند چه تفاوتي با انسان هاي ديگر دارند؟ مگر هر دو از روح خداوند نيستند؟ چرا براي ایشان محدوديت وجود دارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/180801
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ سر کتاب چیه؟ کسی طلسم شده تا بختش بسته بشه و نتونه ازدواج کنه چطور باید طلسم را شکست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187712
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #شیطان
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔹قَالَ الامام علی عليهالسلام:
طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ اَلْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ.
🌼امام علی عليهالسلام:
خوشا به حال كسى كه به ياد معاد باشد و براى حسابرسى قيامت كار كند.
📚 نهجالبلاغه، حکمت۴۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 یاد مُنعم
🔹 خیلی فرق است كه انسان به #یاد_نعمت باشد و شاكر باشد یا به یاد «ولی نعمت» باشد و محبّ باشد. اگر انسان به یاد نعمت بود «شكر نعمت نعمتت افزون كند»؛ اگر به یاد #ولی_نعمت بود، خودش را افزون می كنند؛ یعنی بالا می آید. اینكه فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ َلأَزیدَنَّكُمْ﴾ نه یعنی «لأزیدنّ نعمتكم» بلکه یعنی ما شما را بالا می آوریم، وقتی شما را بالا آوردیم، درجات ایمانی شما بالا می آید. دیگر «لام» محذوف نیست كه ما بگوییم آیه سوره «انفال» با آیه سوره «آل عمران» یكی است، نه، دو تا هستند و كاملاً فرق دارند؛ در یك جا فرمود: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ در یك جا فرمود: ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾؛ نه اینكه «لام» محذوف است.
🔹 وقتی انسان بالا آمد با خودِ درجه یكسان می شود، با خودِ درجه متّحد می شود، می شود: ﴿فَأَمّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ﴾، نه «فله روح و ریحان»؛ اگر گفتند: «خویش را تأویل كن نی ذكر را»، برای همین است كه چرا ما بگوییم «له روحٌ»؟ چرا بگوییم «لام» محذوف است؟ اگر كسی مقرّب بود، خودش #روح_و_ریحان است، ﴿جَنّات تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾ را هم كه دارد.
🔹 اینكه در برخی از آیات، سخن از «ذكر الله» است نه «ذكر نعمة الله»، این از باب حذف مضاف نیست؛ آنها كه به #یاد_خدا هستند، همه نعمت را از خدا می دانند؛ ولی در محدوده نعمت حركت نمی كنند، به سراغ #ولی_نعمت می روند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 25
تاریخ: 1393/08/27
🔰 @p_eteghadi 🔰
برده ساختن مجدد یک برده پس از آزادیش توسط پیامبر اسلام !!!!
🤔#پرسش :
❓پیامبر اسلام بردهای را که به وصیت صاحبش آزاد شده بود، مجدد به بردگی در آورد و در بازار برده فروشان فروخت :
«أَعْتَقَ رَجُلٌ مِنَّا عَبْدًا لَهُ عَنْ دُبُرٍ، فَدَعَا النَّبِيُّ بِهِ، فَبَاعَهُ »
ترجمه: از جابر بن عبدالله روایت است که گفت: مردی از ما بردهی خویش را پس از مرگ خویش آزاد کرد. اما پیامبر آن برده را فراخواند و او را فروخت.
📓منبع: صحيح البخاري /حدیث ۲۵۳۴
❓سوال از مالهکشان مسلمان: پیامبری که این چنین وقیحانه بردهی تازه آزاد شده را به قید بردگی برمیگرداند چگونه میتواند مدعی لغو تدریجی بردهداری باشد؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه معاند جاهل با استدلال اشتباه به روایت فوق بر اسلام و پیامبر گرامی اسلام اشکال وارد کرده است لذا ما بر آن شدیم که پاسخ معاند را دهیم و الا ما ملزم نیستیم که از روایات کتاب دروغین صحیح بخاری دفاع کنیم .
🔸در روایت فوق از تعبیر " عن دبر " استفاده شده است , یعنی سخن از برده ای است که به عنوان برده " مدبر " شناخته می شود . در توضیح برده مدبر می نویسند :
" تدبير: مشروط كردن آزادى برده به وفات مولا. تدبير، از اسباب آزادى برده و عبارت است از اينكه مولا آزادى برده خود را به وفاتش مشروط كند، مانند اينكه به بردهاش بگويد: تو آزادى پس از وفات من. چنين بردهاى «مدبّر» ناميده مىشود.... برده تدبير شده پس از مرگ مولا از ثلث مال او آزاد مىشود "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج2، ص: 419
👌بنابراین برده مدبر , برده ای است که به وصیت مولایش پس از مرگ مولا آزاد می شود , چنان که امام صادق علیه السلام هم به این نکته تصریح کردند : " فَإِنَّ الْمُدَبَّرَ حُرٌّ إِذَا مَاتَ سَيِّدُهُ وَ هُوَ مِنَ الثُّلُث "
📚تهذیب الاحکام ج ٨ ص ٢٥٩
❗️روشن شد که برده مدبر , برده ای است که مولی گفته پس از مرگ من آزاد باشد , حال اگر مولی در زمان حیاتش که هنوز برده مدبر در ملکیت او است , گرفتار مشکل مالی شدید شود که مثلا مجبور شود برده مدبر را که قرار بود بعد از مرگش آزاد شود را بفروشد , تکلیف چیست , آیا مولی می تواند برده مدبر خود را بفروشد !!!!
🔸در روایات ما آمده است که مولی این اختیار را دارد که اگر گرفتاری مالی برایش پیش آمد , برده مدبر خود را بفروشد تا با پول حاصل آن مشکل خود را رفع کند :
" قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع رَجُلٌ دَبَّرَ مَمْلُوكَهُ ثُمَّ يَحْتَاجُ إِلَى الثَّمَنِ قَالَ إِذَا احْتَاجَ إِلَى الثَّمَنِ فَهُوَ لَهُ يَبِيعُ إِنْ شَاءَ وَ إِنْ شَاءَ أَعْتَقَ فَذَلِكَ مِنَ الثُّلُثِ. "
📚وسائل الشیعه ج ٢٣ ص ١١٧
👌روایت مورد استناد معاند از صحیح بخاری نیز ناظر به همین معنا است , که مولی برده اش را برده مدبر کرده بود یعنی قرار بود پس از مرگش آزاد شود , اما قبل از آزادی و در زمان حیات خود مولا , مولایش گرفتاری مالی پیدا کرد و نیاز شده بود که برده مدبر خود را بفروشد , پیامبر هم برده اش را فروخت و پولش را هم برای صاحب برده فرستاد , چنان که مسلم نیشابوری همان روایت را که بخاری به صورت خلاصه نقل کرده است , مفصل تر به همان گونه که بیان کردیم , نقل کرده است که جابر می گوید :
" مردی از انصار برده اش را مدبر کرده بود که پس از مرگش آزاد شود, ( اما گرفتار مشکل مالی شد ) و مالی جز همان برده نداشت , خبر این جریان به پیامبر رسید و پیامبر گفت که چه کسی این برده را از من می خرد ? نعیم بن عبدالله به هشتصد درهم آن برده را خرید , پیامبر هم پولش را به صاحب برده از انصار داد "
"عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: أَنَّ رَجُلًا مِنْ الْأَنْصَارِ أَعْتَقَ غُلَامًا لَهُ عَنْ دُبُرٍ لَمْ يَكُنْ لَهُ مَالٌ غَيْرُهُ. فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ. فَقَالَ «مَنْ يَشْتَرِيهِ مِنِّي؟» فَاشْتَرَاهُ نُعَيْمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ. فَدَفَعَهَا إِلَيْهِ. "
📚صحيح مسلم، ج3، ص: 1289
👌بنابراین و بر خلاف تصور معاند بیسواد , پیامبر برده ای را پس از آزادی دو مرتبه برده نکرد , بلکه برده مذکور هنوز برده بود و تنها قرار بود که بعد از مرگ صاحبش آزاد شود , اما این حکم جوازی جعل شده است که اگر ارباب برده در زمان حیاتش گرفتاری مالی شدیدی پیدا کرد , بتواند برده مدبرش را بفروشد و آن انصاری نیز گرفتار مشکلی مالی شد و پیامبر هم برده اش را به وکالت از آن انصاری فروخت و پولش را هم به آن مرد انصاری داد .
🔰 @p_eteghadi 🔰
انتساب کتاب بصائر الدرجات به مرحوم صفار !!!!!
🤔#پرسش :
❓ نامعتبر بودن كتاب بصائر الدرجات طبق تصریح علامه کمال حیدری !!!!!
[ السند الثاني: ما ورد في بصائر الدرجات للصفار ووقفنا تفصيلاً هناك قلنا ليس ابن عبيد عن يونس بعد ما فيه هذا الانحصار ولكن هذا المشكلة في بصائر الدرجات هذا الكتاب لم يثبت عندنا أن هو الذي كتبه الصفار ] ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌كتاب بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد , نوشته محمد بن حسن صفار( م 290 ق) از علماى شيعه اماميه و صحابى امام حسن عسكرى( ع) است كه درباره شناخت ائمه و خصوصيات امام نوشته شده است.
👌 كتاب بصائر الدرجات مشتمل بر 1881 حديث مىباشد كه در ده بخش تنظيم شده و هر بخش حدوداً شامل بيست باب است. عناوين برخى بخشها( اجزاء) عبارتند از: ارزش علم و اينكه علماى حقيقى، آل محمد( عليهمالسلام) هستند، مقام و منزلت ائمه، ائمه وارث علم انبيايند، ودايع پيامبر نزد ايشان است، اسم اعظم و علم الكتاب نزد آنهاست، از مرگ شيعيان خبر دارند، علومى كه پيامبر به على( ع) آموخت، فرق پيامبران با ائمه....
❗️بصائرالدرجات از كتب معتبر و كهن شيعه به شمار مىرود كه از زمان نگارش تا كنون پيوسته مورد توجه علما و بزرگان قرار داشته و بسيار به آن استناد نمودهاند؛ چنانكه مرحوم كلينى در كتاب كافى، شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه و علامه مجلسى در بحار الانوار از آن نقل كردهاند.
📚نرم افزار جامع الاحادیث , کتابشناسی کتاب بصائر الدرجات
👌چنان که گفته شد , محمد بن حسن الصفار از ياران امام حسن عسكرى عليه السلام مىباشد و از چهرههاى سرشناس ياران ائمه عليهم السلام و راويان حديث به شمار مىآيد.
👌 نجاشى رجالی معروف درباره او مىفرمايد:
« محمد بن حسن بن فروخ صفار يكى از چهرههاى درخشان شيعه در شهر قم بوده، وى شخصيتى مورد اطمينان و داراى ارزشى والا است. روايات او بر بسيارى از روايات ترجيح داده مىشود.» " كان وجها في أصحابنا القميين، ثقة عظيم القدر راجحا قليل السقط في الرواية. "
📚رجال النجاشي، ص: 354
❗️ علامه حلى در كتاب خلاصه مىفرمايد:
« محمد بن حسن بن فروخ از چهرههاى سرشناس شيعه در شهر قم و مورد اطمينان است و شخصيتى عظيم الشأن است كه روايات او برتر مىباشند.» " كان وجها في أصحابنا القميّين، ثقة، عظيم القدر، راجحا، قليل السّقط في الرّواية "
📚ترتيب خلاصة الأقوال في معرفة الرجال، ص: 374
👌متاسفانه وهابی مفلوک به سخنان یک ورشکسته علمی به نام کمال حیدری استناد کرده است که کتاب بصائر الدرجات برای مرحوم صفار نیست , در حالی که نجاشی و شیخ طوسی و ابن شهر آشوب و .... که همه از بزرگان رجالی و تراجمی شیعه هستند , تصریح کرده اند که کتاب بصائر الدرجات برای مرحوم صفار است :
🔸"له كتب منها .... كتاب بصائر الدرجات "
📚رجال النجاشي، ص: 354
🔸" محمّد بن الحسن الصفّار، قمّي. له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد، و زيادة كتاب بصائر الدرجات، و غيره "
📚فهرست شیخ طوسی ص ٤٠٨
🔸" محمد بن الحسن الصفار القمي: له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد و زيادة كتاب بصائر الدرجات في علوم آل محمد ع و مسائل كتبها إلى الحسن بن علي ع مسائل یلقب مملوة "
📚معالم العلماء، ابن شهر آشوب ص: 102
❗️علامه مجلسی و شیخ حر عاملی , دو کتابشناس و محدث بزرگ شیعه هم تصریح می کنند که کتاب بصائر الدرجات برای مرحوم صفار است :
🔸" كتاب بصائر الدرجات للشيخ الثقة العظيم الشأن محمد بن الحسن الصفار "
📚بحار الأنوار ، ج1، ص: 7
🔸" كتاب بصائر الدرجات: للشيخ، الثقة، الصدوق، محمد بن الحسن؛ الصفار. "
📚وسائل الشيعة، ج30، ص: 155
👌مرحوم آقا بزرگ تهرانی , کتاب شناس معروف شیعه نیز تصریح می کند که کتاب بصائر الدرجات برای مرحوم صفار است :
" بصائر الدرجات لأبي جعفر محمد بن الحسن بن فروخ الصفار القمي المتوفى بها سنة 290، ذكر النجاشي و الشيخ في الفهرس أنه یرويه عنه محمد بن يحيى العطار "
📚الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج3، ص: 124
❗️محدث قمی نیز به این نکته تصریح می کند :
"(الصفار) الشيخ ابو جعفر محمد بن الحسن بن فروخ القمي (جش) كان وجها في اصحابنا القميين ثقة عظيم القدر راجحا قليل السقط فى الرواية له كتب منها كتاب الصلاة كتاب الوضوء. (اقول) ثم عد كتبه و ذكر فيها (بصائر الدرجات) و هو الذى بأيدينا "
📚الكنى و الألقاب (مكتبة الصدر)، ج2، ص: 418
❗️و دیگران از علمای تراجمی و کتاب شناس شیعه و سنی تصریح کرده اند که کتاب بصائر الدرجات برای مرحوم صفار است که ذیلا به برخی اشاره می شود :
📚مرآة الكتب، ج4، ص: 212 _ إيضاح المكنون في الذيل على كشف الظنون عن اسامى الكتب و الفنون، ج1، ص: 185 _ معجم المؤلفين، ج9، ص: 208 _ مستدركات أعيان الشيعة، ج2، ص: 246
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال:
❓یکی از سوالاتی که در رابطه با علم خداوند متعال به ذهن خطور می کند این است که محدوده و اندازه علم خداوند چه مقدار است؟
🔰 پاسخ:
✍ علم الهی مانند ذات او بیانتهاست و هیچ محدودیتی ندارد؛ چرا که کمبود علم یعنی جهل و هر جهلی به معنای نقص است و برای برطرف شدن این نقص، به موجود دیگری نیاز پیدا خواهد شد و در جای خود ثابت شده که خداوند بینیاز مطلق است و به هیچ کسی یا چیزی نیاز ندارد.
💢 با زبانی سادهتر میگوییم: اگر فرض شود علم خداوند متعال مثلا 80 درصد باشد، پس نسبت به آن 20 درصد باقی مانده، جهل خواهد داشت و به معلمی نیاز دارد تا این کمبود او را جبران کند و 20 درصد باقی مانده را به او بیاموزد و این مطلب با خدا و واجب الوجود بودن او نمیسازد. چرا که او موجودی است قائم به ذات و متکی به خود و بینیاز از غیر؛ اوست خالق تمام هستی؛ لذا هرگز نمیتوان موجودی را فرض کرد که خداوند عظیم به او متکی باشد و او نقایص خدا را برطرف کند.
🔹 از طرفی در علم کلام ثابت شده است که صفات خداوند سبحان، عین ذات او هستند و هیچ دوئیتی در آنها وجود ندارد؛ و چون ذات الهی نامحدود است، تمام صفات او نیز چون عین ذاتند، نامحدودند و بی پایان؛
👈 لذا علم الهی نیز که از صفات ذات محسوب می شود مانند ذات بی پایان است.
_____
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/12241
📎 #اعتقادات
📎 #خدا_شناسی
📎 #علم_الهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 پاسخ
🔹 دعا به عنوان یکی از مهمترین برنامه ها و راهبردهای تربیتی اسلام برای تربیت فرزند بسیار تأثیرگذار است و به عبارت دیگر اگر همه امور مادی برای مقوله تربیت هم محقق شود؛ باز برای تربیت دینی و داشتن فرزندی صالح نباید از دعا غافل شد؛ چنان که انبیای الهی با اینکه خود هادیان و مربیان تربیتی جامعه بودند، اما برای عاقبت بخیری فرزندان خود همیشه دعا می کردند.
💠 برخی از این دعاها که از زبان انبیا به خواندن آن سفارش شده، دعاهای زیر است:
1️⃣ حضرت ابراهیم برای داشتن ذریه پاک و صالح این دعا را انجام داد و در روایات سفارش شده که ما هم همین دعا را بخوانیم:
«رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ؛[ابراهیم/۴۰] پروردگارا، مرا و از ذرّیّهام نیز کسانی را نمازگزار گردان، بار الها دعای مرا بپذیر. »
2️⃣ زکریا برای داشتن فرزندان صالح چنین دعا کرد:
«هُنالِکَ دَعا زَکَرِيَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لي مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّکَ سَميعُ الدُّعاءِ؛[آلعمران/۳۸] خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزهای ( نیز ) به من عطا فرما، که تو دعا را می شنوی!»
3️⃣ حضرت اسماعیل نیز برای داشتن فرزند صالح، چنین به درگاه خداوند دعا میکند:
«ربَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ وَ أَرِنا مَناسِکَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ؛[بقره/۱۲۸] پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خود قرار ده! و از دودمان ما، امتی که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور! و طرز عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر، که تو توبه پذیر و مهربانی!
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
http://btid.org/node/210731
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #فرزند_صالح
🔰 @p_eteghadi 🔰