eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰خودبینی و دگربینی اقتصادی 🔻امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «اَلاِحتِکَارُ شِیمَةُ اَلفُجَّارِ» و «الإِیثارُ شِیمَةُ الأَبرارِ».(1) 🔸وقتی بدکارگی به حدی برسد که جزء لاینفک اخلاق انسان بشود، او را تبدیل به سمبل و مجسمه زشتی و فساد می‌کند و به نام ننگین فاجر و بدکار ملقب می‌شود. 🔹و نیز هنگامی که گذشت و نیکوکاری در اخلاق و رفتار انسان ریشه پیدا کند، از او موجودی الهی نورانی می سازد که نامش در صحیفه ابرار و نیکان ثبت می‌شود. 🔸ایثار و گذشت از منافع شخصی و مصالح فردی، چشم‌پوشی از خوشی‌ها و لذات و پا گذاشتن بر روی هوس‌ها و مظاهر‌ فریبنده حیات انسانی و عمل به تکالیف فردی و اجتماعی و پایبندی به اصول اخلاقی، ویژگی بارز ابرار و انسان‌هایی است که هر لحظه و هر صحنه زندگی را زمان و میدان نبرد و امتحان می‌دانند. 🔹انسان فاجر در زندگی به هیچ‌چیز جز خود نمی‌اندیشد و همه‌چیز را برای خودش می‌خواهد. کسی که همه‌چیز را برای خودش خواست، حاضر است مایحتاج ضروری دیگران را هم برای خودش در کناری ذخیره کند؛ حتی اگر بداند که دیگران از این کمبود در زجر و عذاب هستند. 🔺مال اندوزی و راه انداختن جنگ اقتصادی با خدا و مردم کار همیشگی بدکاران و فجار است و تا زمانی که دست قدرت پروردگار از آستین ملت درنیاید و گلوی خون خواره زراندوزان را نفشارد، به صغیر و کبیر ملت رحم نخواهند کرد. 📚منبع: کتاب اقتصاد آسمانی یا ملکوت رزق 📌پانوشت: (1).غررالحکم و دررالکلم، ص50 «احتکار و جمع‌آوری و حبس اموال رفتار و منش ناپاکان و ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود رفتار و منش پاکان است.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا بعد مرگ می توانیم در برزخ اقوامی که از دنیا رفته اند را ببینیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نفی ترور 🔹 به معنای خونریزی بی جا و تروریست به معنی فرد خونریز، هرگز در اسلام جایگاهی ندارد تقبیح شده است و اسلام چنین كسی را كه خونریز ابتدایی است نكوهش كرد و فرمود مثل آن است كه جامعه‌ ای را به هلاكت بكشاند و به انبیا و شاگردان انبیا دستور داده است كه جلوی چنین مهاجمینی را بگیرند و مانند آن. 🔹 از اینجا روشن می‌ شود كه اسلام نسبت به كاملاً نظر منفی دارد؛ نه تنها تشویق نمی ‌كند نه تنها بی تفاوت نیست بلكه كاملاً دارد و هرگونه خونریزی ابتدایی را كه در جریان دفاع نباشد و طبق رهبری وحی و نبوت نباشد، باطل می ‌داند و هرگز اجازه نمی ‌دهد. اسلام، چون جنگ را جهاد فی سبیل الله می ‌داند، معلوم می‌ شود كه این جنگ برای آن است كه خس و خاشاك و تیغ های سر راه برداشته شوند. 🔹 راه برای است و كافران و مشركان، سر راه را گرفته ‌اند كه ﴿یصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ﴾؛ چون اینها سر راه را گرفته‌ اند رهبران الهی باید این رهزن ها را برانند؛ این یک است که عقل هم آن را می ‌پذیرد. 📚 سخنرانی در جمع جهادگران تاریخ: 1374/06/06 🔰 @p_eteghadi 🔰
🟣چرا امام زمان عج به داد شیعیانشون نمیرسن؟ ✍کلیددار حرم امام حسین که ۸۲ ساله کلید داره نقل میکنه: ‌ خدمت یکی از علما بودیم که یک هندویی آمد.نه داشت نه عقیده و اعتقادی.. ‌‌ ‌‌گفت: میلیاردرم اما برام پآپوش درست کردن انداختن گردنم.. ‌ ‌‌وکیل از انگلیس گرفتم کلی پول دادم تنها کاری که برام کرده یک روز فرجه گرفته اعدامم رو عقب انداخته... ‌ شنیدم شما شیعیان کسی رو دارید که میتونه بهم کمک کنه...دارید؟ ‌گفتن بله ‌ ‌گفت چیکار باید بکنم؟من یکروز وقت دارم م حتمیه! .‌گفتن: میری بازار یک دست لباس پاک،کفش پاک،خودتو میشوری پاک باشی... ‌‌‌ ‌‌ میری شیعه ها،اونجا صدا میزنی اونی که فریادرس ما شیعیانه میاد،مشکلتو میگی کمکت میکنه.. ‌‌ ‌کلیددار میفرماید:فردا یا پس فردا دیدیم هندو اومد با چشمان‌ گریون،گفتیم دیدی؟ چی شد؟ ‌‌ ‌‌گفت من رفتم قبرستان ۵ ساعت بدون وقفه یکسره گفتم یابن الحسن.. آخر کار گفتم: نکنه منو قبول نداره که جوابمو نمیده؟ ‌‌ ‌دقت کنید! هندو مطمئنه امام زمانی هست وفریادرس شیعه اس،منکر بودنش نیست!میگه لابد من لیاقت ندارم که جوابمو نمیده... ‌ ‌‌دوباره صدا زدم یابن الحسن...جلوه هایی از نور دیدم اما کسی رو ندیدم،حتی رد سم اسبها رو هم حس میکردم اما حتی اسبش رو هم‌نمیدیدم.. ‌‌ ‌‌شخصی ازم پرسید: فلانی پسر فلانی چی میخوای؟ گفتم آقایی که اسم من و پدرمو میدونه حتما میدونه برای چی اومدم.. ‌‌ ‌آقا فرمودن: برات‌پاپوش درست کردن توی فلان جا فلان کشو مدارکش هست و خلاصه...تبرئه شدی، راهشو برات هموار کردیم... ‌‌ ‌‌میگه حس کردم اسب میخواد حرکت کنه گفتم آقا عرضی داشتم.. ‌فرمود: بفرما. ‌گفتم: شما که انقدر آقایی ما که نداریم چه برسه به .. شیعه های شما انقدر گرفتارن توی فقر و بدبختی و...چرا به دادشون نمیرسید؟ ‌ فرمود: کدومشون مثل تو ۵ ساعت اومد صدا زد شک نکرد؟ یا کسی با اعتقادی که تو داشتی اومد صدا زد و ما جوابشو ندادیم؟.... 📕پیوست: گیر ما شیعیان توی افکار و اعتقادات سستی هست که بعضا داریم.. سخنرانی حجت الاسلام بندابی نیشابوری ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا دلت پاک باشد درست است؟ قطعا این کلام برای توجیه گناهی است که شخص مرتکب می شود و هیچ سندی عقلایی و مشروع ندارد درواقع این روش و منش مسیحیت است که آنها قانون و دستورعملی در دین تحریف شده خود ندارند.و مرجئه در اسلام گروهی بود که چنین منشی را پیش گرفتند. واهل بیت ع کرارا از آن نهی کرده و لعن شان نموده اند امام صادق ع قدریه و خوارج را یکبارلعن کرده است ولی مرجئه را سه بارلعن کرده است. 📚کافی ج2ص420 ایناندیشه در اسلام کاملا رد شده و معتقد به آن را از دائره اسلام خارج و درقیامت کورمحشور می شود درهمه جای قرآن؛ایمان با عمل صالح ذکر شده است و جدا از هم نیستند پیامبران و اهل بیت ع ملزم به عمل بوده اند و با التزام به حرف (دلت پاک باشد)نزول قرآن و ارسال رسل؛لغو خواهد بود. دراسلام کسی که باطنش خوب باشد و ظاهرش بد باشد؛فاسق است کسی که باطنش بد است ظاهرخوب باشد؛منافق است کسی که همه باطن خوب هم ظاهرش خوب،مومن است کسی که هم باطنش بد و هم ظاهرش بد؛کافر است. 1 .مگر میشود کسی دلش پاک باشد اما عمل ناپاکی انجام دهد ؟ مثلا یک گل نرگس داشته باشم اما بوی متعفن بدهد ؟ و یا اینکه از یک گنداب انتظار رایحه خوش داشته باشیم ؟ یک ضرب المثل فارسی داریم که می گوید : « از کوزه همان برون تراود که در اوست . » 2 . اگر فقط بحث پاک بودن نیت بود ، به نظر شما لازم بود که خداوند تعالی 24000 پیامبر را برای هدایت انسانها بفرستد و اینکه قرآن را بصورت مفصل نازل کند ؟ خب همان اول بگوید نیتت را پاک کن و هر چه دوست داری انجام بده . 3 . کارهای ناشایست ثمره و نتیجه ناشایست دارند . و به نیت انسان بستگی ندارد . اما برخی از این نتیجه ها برای ما ملموس و محسوس هستند و برخی دیگر برای ما ملموس و محسوس نمی باشند . مثلا اگر کسی نیتش را پاک کند و خدای نکرده پدر شما را بکشد کار درستی انجام داده است ؟ یا اینکه دزدی با نیت پاک اموال شما را بدزدد شما با او برخورد نمی کنید ؟ خب اگر کارش ایرادی ندارد که شما حق برخورد با او را ندارید . ( لابد شما هم با نیت پاک تنبیهش میکنید ) . 4 . واقعیت هر عملی با نیت افراد عوض نمیشود . یعنی اگر شما ضربه محکمی به دیوار بزنید ، لا جرم دیوار میشکند خواه نیتتان پاک باشد یا ناپاک . وقتی کسی کار ناشایستی انجام بدهد با نیتش نمیتواند آن عمل را پاک کند ، زیرا که واقعیت عمل ناپاک است و اصطلاح علمی آن « حسن و قبح عقلی » است . بصورت اجمالی بگویم : هرکسی که فعل و کاری را انجام بدهد خواسته یا ناخواسته تبلیغ آن فعل را کرده است . یعنی اگر کسی خدای نکرده فحشایی را مرتکب شود تبلیغ آن را هم کرده است . حالا شما تصور کنید که چه بلایی بر سرآن جامعه می آید . به همین دلیل دین مبین اسلام با انجام اینگونه کارها مخالفت کرده است و دستور امر به معروف و نهی از منکر داده است . 🔰 @p_eteghadi 🔰
اگر یک مجتهد و یک کارگر ساده، هر دو تسلیم و مطیع محض خدا باشند، آیا در بهشت درجه شان برابر است؟.mp3
1.7M
⭕️ سوال ❓ اگر یک مجتهد و یک کارگر ساده، هر دو تسلیم و مطیع محض خدا باشند، آیا در بهشت درجه شان برابر است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 توهّم پیروزی ▫️ اگر احیاناً می ‌بینید حق از باطل شكست می‌خورد و باطل پیروز می‌شود، یا آنچه را كه حق نبود، حق پنداشتیم و آنچه را كه باطل نبود، باطل پنداشتیم، یا اگر حق و باطل را درست فهمیدیم، پیروزی را به جای شكست و شكست را به جای پیروزی پنداشتیم، در این محاسبه اشتباه كرده ‌ایم وگرنه ولو در مدت كوتاه، باطل ممكن نیست پیروز شود ولو در مدت كوتاه. ▫️ باطل مانند كف روی آب است و حق مانند همان سیل خروشان است. باطل در سایه حق نمایی دارد، ممكن نیست كه باطل بتواند حق را از بین ببرد، چون باطل حق نما است و اگر آب و سیلی نباشد كفی نیست، هرگز كف به جنگ سیل نمی‌ رود، هرگز سایه به جنگ نور نمی‌ رود. بنابراین نه یك لحظه حق شكست می ‌خورد و نه یك لحظه باطل پیروز می ‌شود تا كسی بگوید این روزگار است، گاهی به سود آنها و گاهی به سود ما، این‌چنین نیست، بلكه و باطل محكوم به شكست. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/27 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼حدیث🌼 امام علی علیه السلام: پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می نهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم (مانند پوشیدن لباس و غذاخوردن و ...) از کافران تقلید نکنند و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند، خداوند قادر، آنان را ذلیل می‌گرداند. 📘بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۰۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
‍ بسم الله الرحمن الرحیم 📋 وقتی خداوند دریا را شکافت؛ ماجراى غرق شدن فرعونيان در دريا و نجات بنى اسرائيل از چنگال آنها در سوره هاى متعددى از قرآن آمده است. بنی اسرائیل که به دستور خدا به همراه موسی از مصر کوچ کردند، هنگامی که به دریا رسیدند، فرعونیان را در تعقیب خود دیدند. اینجا بود که خداوند به موسی دستور داد تا عصایش را به دریا بزند. دریا شکافت و راهی خشک در میان آن پدید آمد که بنی اسرائیل از آن گذشتند. اما فرعونیان که به آن وارد شدند، به دستور خدا آب ها بر سرشان فرو ریخت و غرق شدند. در این آیه خداوند این لطف خود را به بنی اسرائیل یادآوری می کند. 🔷 آیه روز : وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ (بقره / آیه 50) 🔶 ترجمه : {خطاب به بنی اسرائیل} و (به خاطر بياوريد) هنگامي كه دريا را براي شما شكافتيم و شما را نجات داديم و فرعونيان را غرق ساختيم و شما تماشا مي ‏كرديد. 📹 رسانه: این کلیپ بخشی از مستندی است که در آن به بررسی شواهدی که از واقعه شکافت دریا برای بنی اسرائیل، در عصر ما قابل مشاهده است پرداخته می شود. توصیه می شود دیدن این کلیپ تکان دهنده را که کاملا وقوع این رویداد را تایید می کند، از دست ندهید! 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 برزخ در نگاه عقل و دین 🔹کتاب «برزخ در نگاه عقل و دین» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۲۸ صفحه منتشر شد. 🔹اثر پیش رو مجموعه استدلال های موجود در کتاب های دینی و پژوهش های کتابخانه ای و علمی درباره حیات پس از مرگ را بررسی و با توجه به میراث اصیل دین اسلام، آن ها را ارزیابی می کند. 🔻ساختار اثر 🔹این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که با عنوان «چیستی مرگ و برزخ» نگارش یافته، پس از بیان مبحثی با عنوان تشییع ملائکه از مؤمنان، به روح و وضعیت آن پس از مرگ می پردازد و همچنین زندگی برزخی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در پایان به برزخ در فرهنگ های دیگر اشاره دارد. 🔹نویسنده در دومین فصل از این کتاب به دلایل وجود عالم برزخ پرداخته است. 🔹سومین و آخرین فصل از پژوهش حاضر، به «ماهیت عالم برزخ» اختصاص یافته، ضمن بیان فلسفه وجودی برزخ، حوادث شب قبر و فشار قبر و سؤال آن مورد بررسی قرار گرفته و بر همگانی نبودن بازپرسی تأکید شده است؛ در این فصل، همچنین پاسخی فلسفی به حیات قبر داده شده و در ادامه نیز حکمت تلقین مُرده، نماز میت، نقش اجتماعی مراسم تلقین، جایگاه عالم برزخ و جایگاه ارواح در برزخ تشریح شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شکافنده علوم الهی» روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠۶/٠٩ مناسبت روز: سوم ماه صفر به روایتی سالروز میلاد باسعادت پنجمین اختر آسمان ولایت و امامت، حضرت باقرالعلوم (ع) است، لذا سخن امروز را به این امام همام اختصاص می‌دهیم؛ «» به معنای شکافنده‌ی علم و دانش است، که طبق روایات، این لقب را پیامبر اکرم (ص) قبل از میلاد امام پنجم، به ایشان عطاء نموده‌اند؛ چنانچه جابربن عبداللّه انصاری (ره) نقل می‌کند که حضرت رسول (ص) به من فرمودند: «ای جابر! انشاالله تو در دنیا خواهی ماند، تا زمانی که ملاقات کنی فرزندی از اولاد حسینم را که نامش «محمّد» است، او علم دین را می‌‏شکافد، شکافتنی! پس هرگاه او را ملاقات کردی، سلام مرا به او برسان» (إرشاد شیخ مفید، ج‏۲، ص ۱۵۹) اما با وجود اینکه این لقب، توسط پیامبر خدا به حضرت باقر (ع) نسبت داده شده، و طبق آیه ٣و۴ سوره نجم، تمامی کلام رسول خدا برگرفته از وحی الهی و قطعاً صحیح است؛ متأسفانه نواصب، وهابیون و دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شبهه‌ای را در رابطه با لقب «باقرالعلوم» مطرح کرده‌اند که: ❓اگر امام پنجم شیعیان، واقعاً باقرالعلوم و شکافنده دانش‌هاست، پس چرا در تاریخ، هیچ اثر و اختراعی از ایشان به ثبت نرسیده است؟ ✅ هرچند از نوع این پرسش، غرض‌ورزی پرسش‌گران، کاملاً نمایان است، اما اگر فرض کنیم که این سؤال از روی جهالت و نادانی باشد، هم‌چنان که متأسفانه امروزه جایگاه علوم دینی و الهی، برای بسیاری از مردم تبیین نشده و تصور می‌کنند که تنها علومی برای بشریت مفید است که دارای آثار مادی و دنيوی باشند و ثمره آن با ابتکار و اختراع محصولی کاربردی در دنیا ملموس باشد؛ و به همین دلیل، این سؤال نیز در زمان حاضر زیاد شنیده می‌شود که اصلاً اگر حوزه‌های علمیه و علماء و طلاب علوم دینی نباشند، چه اتفاقی برای کشور و جامعه می‌افتد؟! ✍️ در جواب به این پرسش، باید بدانیم که طبق آیات و روایات اسلامی، «علوم الهی» بسیار با اهمیت‌تر از علوم مادی و دنیوی می‌باشند، چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «أَفْضَلُ الْعِلْمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» (بحارالأنوار، ج٧۵،ص ٧) یعنی بالاترین دانش، علم به توحید و اصول عقاید است؛ و همچنین در روایتی از امام کاظم (ع) آمده که: روزی پيامبر اكرم (ص) وارد مسجد شده و دیدند که مسلمانان به دور مردی جمع شده‌ و می‌گویند او داناترين انسان‌ها نسبت به نَسَب عرب است؛ پس حضرت فرمودند: اين علم برای او و مردم سودی ندارد! و در ادامه مهمترین علوم سودمند را به شرح زیر برشمردند: 1️⃣ «آيَةٌ مُحْكَمَةٌ» يعنی «اصول دين» و اعتقادات؛ 2️⃣ «فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ» يعنی «علم‌اخلاق»؛ 3️⃣ «سُنَّةٌ قَائِمَةٌ» يعنی «فروع دين» و علم به احكام شريعت و مسائل حلال و حرام الهی. [اصول كافی، ج١، ص٣٢] در اهمیتِ آموختن این علوم و تأثیر آن در زندگی مردم، همین بس که بدانیم که خداوند علیرغم اهمیت بسیار جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام، در «آیه نَفْر» (توبه/۱۲٢) به پیامبر (ص) دستور می‌دهد که تمامی مسلمانان را به جهاد و میدان جنگ نَبَرَد و گروهی را باقی گذارد تا به تحصیل علوم الهی و احکام دینی بپردازند و پس از بازگشت مجاهدین، علوم و معارف دینی را به آنها یاد بدهند؛ «تفسیر نمونه، ج۸، ص۱۸۹» بر این اساس، باید اذعان کنیم که حضرت باقرالعلوم (ع) در طول عمر بابرکت خود، و در شرائط بسیار نامساعد، به نشر و اشاعه حقایق و معارف و احکام الهی پرداخته و جنبش علمی دامنه‌داری را به وجود آوردند که باعث تأسیس بزرگترین «دانشگاه اسلامی» در دوران امام صادق (ع) شد؛ لذا آن حضرت، شکافنده با اهمیت‌ترین علوم، يعني «علوم الهی» بوده‌اند، که طریق هدایت و راه سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت را به بشریت نشان می‌دهد؛ و به همین دلیل امروزه، تمامی کتب مهم شیعه و اهل‌سنت، پُر است از سخنان پرمغز و ادله علمی پیشوای پنجم شیعیان؛ و جمله‌ی «قال محمد بن علی (ع)» و «قال الباقر (ع)»؛ و همچنین شاگردان برجسته‌‏ای در زمینه‏‌های مختلف علمی در مکتب آن حضرت تربیت شده‌اند که هر کدام، وزنه علمی بزرگی در تاریخ به شمار می‌روند؛ (سیره پیشوایان، ص٣٠۶ به بعد) ✍️ بنابر آنچه گذشت باید عرض کنیم که اگرچه امروزه، اختراع و یا آثاری در زمینه علوم مادی و دنیوی، از امام باقر (ع) به ما نرسیده است، اما آن حضرت با تفسیر آیات قرآن و تبیین علوم الهی، و تعلیم و تربیت شاگردان مؤثر در عرصه‌های مختلف علمی، به معنای واقعی دريای دانش را شكافته و اسرار علوم الهی را برای بشریت آشكار ساخته‌ و جلوی هرگونه تحریف در دین را گرفته‌اند؛ و بدیهی است که براساس همین ادله و نکات، در زمان حاضر نیز اهمیت وجود حوزه‌های علمیه و روحانیت معزز و علمای معظم دینی، اثبات می‌گردد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ یکی از سوالات متداولی که در مورد امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) می‌پرسند این است که حضرت در زمان ظهور چند سال دارد و شکل و شمایل او چگونه است؟ 🔰 یکی از خصوصیات و ویژگی‌های امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) این است که گذشت زمان در حضرت تأثیر ندارند و ایشان در هنگام ظهور مردی سی یا چهل ساله به نظر می‌رسد که از لحاظ قوای جسمانی هم در وضعیت فوق‌العاده‌ای به سر می‌برد. 👈 روایات فراوانی دلالت می‌کند که گذشت زمان و طولانی بودن عمر امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) را پیر نمی‌کند به طوری که در هنگام ظهور یک تار موی سر و صورت حضرت سفید نیست. و گفته شده که در زمان ظهور مانند یک مرد سی یا چهل ساله است. 🔶 به طور مثال اباصلت هروی می‌گوید: از امام رضا (علیه‌السلام) درباره علامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه، هنگام ظهور پرسیدم؛ آن حضرت فرمود: «علامت حضرت مهدی این است که به لحاظ سن پیر، ولی برابر دیدگان مردم جوان است به گونه‌ای که بینندگان تصور می‌کنند او چهل ساله یا کمتر است و نشانه او این است که پس از ظهور هم با گذشت شب و روز پیر نمی‌شود تا زمان رحلتش فرا رسد.» ⁉️ ممکن است عده‌ای سؤال کنند که مگر ممکن است شخصی که چند قرن از عمرش می‌گذرد به گونه‌ای جوان به نظر برسد که حتی یک موی سفید هم در سر و رویش نباشد؟ 🔺در پاسخ به این سؤال باید دانست که این امر با توجه به قدرت بی‌نهایت پروردگار عالم، هیچ استبعادی ندارد و اگر خداوند عالم اراده کند، گذشت زمان کسی را پیر نمی‌کند؛ زیرا تمام هستی تحت قدرت الهی قرار دارد و حتی یک برگ بدون اراده خداوند از درخت نمی‌افتد و در واقع اثرگذاری و اثرپذیری تمام موجودات عالم به اراده خداوند بوده و محتاج به اجازه اوست. 💠 در نتیجه: می‌توان گفت مسئله ظهور امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) با سیمای جوانی یکی از الطاف و نعمت‌های خداوند است که در حق آخرین منجی انسان‌ها ارزانی داشته است و با توجه به سنت معجزات الهی امری معقول و ممکن است. _______________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
حضرت رقيه سلام الله عليها در کلام بزرگان و مراجع عظام تقليد در پي القاي شبهات بي اساس از سوي برخي افراد ناآگاه درباره وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام، مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ عصر ما تاكيد كردند تشكيك در اصل وجود مقدس حضرت رقيه عليهاالسلام، نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ايشان، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است. ✅آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) متن سخنرانى آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) در حرم حضرت رقيه عليهاالسلام در سال 1381 هـ ش: مزار کنونى حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام در شام، از اول مشهور بوده، گويا حضرت امام حسين عليه السلام نشانى را از خود در شام به يادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پيدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت عليهم السلام و حوادث آن بپردازند، اين دختر خردسال گواه بزرگى است بر اينکه در ضمن اسيران حتى دختران خردسال نيز بوده اند ، ما ملتزم به اين هستيم که بر دفن حضرت رقيه عليهاالسلام در اين مکان شهرت قائم است، حضرت عليهاالسلام در اين مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زيارتش شتافتيم، و بايد احترام او را پاس داشت. دفن اين طفل خردسال (حضرت رقيه عليهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ايشان دارد، آن ستمى که تمام پيامبران از آدم تا خاتم بر آن گريستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسين عليه السلام را بر آدم خواند، از اين رو احترام اين مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهيد، و به سخنان باطلى که مى گويند: رقيه عليهاالسلام طفلى خردسال بيش نبود، گوش فرا ندهيد، مگر على اصغر عليه السلام کودک خردسال نيست که در روز قيامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شيعه خواهد شد ان شاء الله تعالى. بنابراين بر همه واجب است احترام اين مکان (محل دفن حضرت رقيه عليهاالسلام) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بيهوده اى که از گمراهى شياطين است، گوش فرا ندهند و اعتنايى نکنند. ما با زيارت دختر امام حسين عليه السلام (رقيه عليها السلام) به خداوند متعال تقرب مى جوييم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند. ✅آيت‌الله‌العظمي مکارم شيرازي شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين‌ عليه السلام در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلي منسوب به همان دختر است، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف اين است که نامش رقيه است. ✅آيت‌الله‌العظمي نوري همداني در کتاب‌هايي چون کامل بهائي و نفس‌المهموم و کتاب‌هاي معتبر ديگر دختر خردسالي که برخي نام او را «رقيه» ناميده‌اند و در شام به شهادت مي‌رسد، براي امام حسين‌ عليه السلام ذکر کرده‌اند و اگر کسي براي آن حضرت نذر کند، بايد آن را ادا نمايد و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است. ✅آيت‌الله‌العظمي مظاهري همين جا که به عنوان مرقد حضرت رقيه عليها‌السّلام مشهور است ، مرقد اوست و تشکيک کردن يک ظلم است آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسين عليه‌السّلام و همين شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زينب سلام‌الله‌عليها نيز هست و تشکيک در آن ظلم به حضرت زينب سلام‌الله‌عليها است و ظلم به حضرت زينب گناهش خيلي بزرگ است و ما در اين گونه موارد نظير سيادت اشخاص و قبور بزرگان چيزي جز شهرت نداريم و اين شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست. ✅آيت‌الله‌العظمي علوي گرگاني وجود حضرت رقيه سلام الله عليها از مسلّمات تاريخي است و اگر شبهه اي هم هست در اصل وجود ايشان نيست و بعضي از شبهات در نام مبارک او وجود دارد ولي اين مسئله که دختري از امام حسين عليه السلام در شام مدفون است ، هيچ گونه شک و شبهه اي در آن وجود ندارد و توصيه ما به کساني که اين شبهات را نسبت به معتقدات ديني مردم وارد مي کنند آن است که بدانند هيچ گونه نفعي نخواهند برد و فقط آخرت خود را خراب کرده اند و خود را مورد غضب امام حسين عليه السلام قرار داده اند و لذا خوب است که با اين گونه مسائل خود را درگير ننمايند. ✅آيت‌الله‌العظمي روحاني اولا راجع به حضرت رقيه سلام الله عليها اخيرا كتابي نوشته شده است و خيلي خوب اثبات نموده به اين كه حضرت رقيه 3 ساله در خرابه شام از دنيا رفته و قبرش هم در آنجاست و معجزات زيادي هم نقل شده است و ثانيا قاعده اي در فقه است بنام تسامح در ادله سنن ، مقتضي آن قاعده اين است كه آنچه راجع به اين دختر 3 ساله گفته اند شما هم نقل كنيد و به زيارت او برويد همه اش بر طبق موازين شرع است ، من خودم چند سال قبل براي معالجه به لندن رفتم در برگشت ، لبنان از هواپيما پياده شدم و چند روز در آنجا ماندم كه بروم سوريه براي زيارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢اسناد اثبات وجود حضرت رقیه س💢 رقیه در لغت از ترقی و ارتقاء اخذ شده است که مصغر می باشد. 📒لغتنامه دهخدا کاده رقی ص588 ارتقاء بمعنای صعودبه طرف بالا و ترقی است 📖اسراء93 این نام قبل از اسلام بوده است نام یکی از دختران هاشم (جد دوم رسول ص)رقیه بوده است که عمه رسول ص می باشد 📘بحارالانوارج15ص39 در خاندان پیامبر ص چند رقیه بوده است نام یکی از دختران رسول ص دو دختر امیرمومنان ع دو دختر امام کاظم ع 📙ارشاد مفید ج2ص354 وص244 وص20 اما مستندات وجود این دختر برای امام حسین ع: 1️⃣اول ذکر احوالات وشهادت دختری در خرابه ؛در کتاب کامل بهایی(قرن7) از کتاب حاویه ،ذکرشده است. 📕کامل بهایی ج2ص180 فصل سوم 2️⃣دوم قصیده سیف بن عمیره نخعی که ایشان از اصحاب امام صادق و کاظم ع بوده است. وشیخ طوسی در کتاب 📕فهرست خود و نجاشی در کتاب 📙رجال خود و علامه حلی در کتاب 📘خلاصه الاقوال و ابن داود در کتاب رجال خود و علامه مجلسی در کتاب 📒وجیزه و...او را توثیق کرده است. این قصیده در کتاب 📙المنتخب طریحی ج2ص444باب الثانی مجلس نهم ذکر شده است. ورقية رق الحسودلضعفها وغدا ليعذرها الذي لم يعذر ولأم كلثوم يجدجديدها لثم عثيب دموعها لم يكرر لم أنسها وسكينة ورقية يبكينه بتحسر وتزفر 📒کتاب المنتخب طریحی ج2ص444باب الثانی مجلس نهم سوم کتاب 📚منتخب التواریخ هاشم خراسانی (متوفی1352ق) ماجرای سید ابراهیم دمشقی را در مورد تخریب قبر حضرت رقیه س و تعمیر و ترمیم آن ذکر نموده است. 📙منتخب التواریخ ص388 4️⃣چهارم کتاب 📘منتخب طریحی (متوفی 1085)ج1ص140 ماجرای خرابه را مفصل تر ذکر کرده است. 5️⃣پنجم کتاب المنن عبدالوهاب شافعی متوفی973ق نقل کرده که قبر رقیه بنت الحسین ع در دمشق می باشد. 📕ستاره درخشان شام ص13 و 14 6️⃣ششم کتاب 📚لهوف ابن طاوس(متوفی664ق)ص141و کتاب ینابیع الموده (متوفی 1294) ص346 خطاب حضرت به زنان تحت عنوان یا رقیه در شب عاشورا نقل شده است. 7️⃣ هفتم شهرت در بین شیعیان اینکه قبر ایشان سالیان متمادی مورد تبرک و توجه علماء و فقهاء بوده نشانه اعتنا و اعتبار مضجع شریف و وجود ایشان است. لذا و لو مدرک معتبازوجود چنین دختری ساکت باشد نیز باوجود این شهرت نمیشود انکارکرد.و برای یک واقعه تاریخی کفایت میکند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام در چین و روسیه 🔹 کشورهایی مانند چین و روسیه هرچند حکومت‌های غیردینی و کمونیستی دارند، اما آنچه نسبت به ممنوعیت عزاداری در این دو کشور ادعا می‌شود؛ صحیح نیست. 🔸کشور چین حدود سه و نیم میلیون شیعه دارد و اقلیت شیعیان چینی به همراه اتباع شیعه مقیم این کشور از جمله ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها همه‌ساله هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم گرد هم آمده و مراسم سوگواری را در شهر پکن پایتخت این کشور برگزار کرده و در رثای امام حسین علیه‌السلام اشک می‌ریزند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا یک قطره اشک برای امام حسین علیه‌السّلام همه گناهان را پاک می کند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴فرا رسیدن سالروز شهادت غریبانه بنت‌الحسین حضرت رقیه خاتون سلام‌الله‌علیها را تسلیت می‌گوییم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم ربّ المهدی علیه السّلام 🌤حدیث روز : 🍃 قال الإمامُ الصّادقُ"علیه‌السلام":  لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ أیّامَ حَیاتی  امام صادق"علیه‌السلام": اگر او [امام زمان علیه السلام] را در یابم ، تمام عمر به او خدمت می کنم . 📚 [ بحار الأنوار ، ج 51، ص: 148 ] 🔰 @p_eteghadi 🔰
سری می آید اما حیف با او نیست آغوشی، کنار سر کسی آرام خوابش برده است انگار! ندارد تاب دلتنگی، خرابه جای ماندن نیست قفس را باز کن دیگر! پرنده مرده است انگار. 🏴شهادت حضرت رقیه (س) تسلیت 🔰 @p_eteghadi 🔰
شک پیامبر اسلام به رسالتش !!!! 🤔 ❓یکی شبهه کرد که در قرآن آمده که پیامبر به رسالتش شک داشته و خدا می گوید که اگر شک داری برو از اهل کتاب سوال بکن !!!!! آیا این قضیه واقعیت دارد !!!!! 💠💠 👌خداوند در آیه ٩٤ سوره یونس می فرماید : " فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِين‏ " " اگر در آنچه بر تو نازل كرده‏ايم ترديد دارى از آنها كه پيش از تو كتب آسمانى را مى‏خوانند سؤال كن، (بدان) به طور قطع،" حق" از طرف پروردگارت به تو رسيده، بنا بر اين هرگز از ترديد كنندگان مباش " 👌 در این آیه اگر چه مخاطب پیامبر است , اما در واقع مشرکین و کسانی که در رسالت پیامبر اسلام تردید می کردند , مقصود خداوند هستند که اگر در رسالت پیامبر شک و تردیدی دارند , بروند از اهل کتاب سوال کنند , زیرا چنان که در ذیل توضیح داده ایم , نشانه های نبوت پیامبر اسلام در تورات و انجیل آمده است و شکاکان با رجوع به اهل کتاب می توانستند در این قضیه به یقین برسند : ❗️بنابراین مقصود اصلی آیه شکاکان از مشرکین و مردم هستند و خداوند اگر چه پیامبر را مخاطب قرار داده اما هدفش تفهیم شکاکین است و به اصطلاح " به در می گوید , دیوار بشنوند " : " ایاک اعنی و اسمعی یا جاره " 👌لذا پیامبر اسلام ص می فرمود که مقصود آیه من نیستم و به خداوند سوگند من هیچگاه در رسالتم شک نکردم و هیچگاه مامور به سوال کردن نشدم : " «فوالله ما شك و ما سأل». " 📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣١٧ _ بحار الانوار ج ٣٦ ص ٩٤ ❗️امامان علیهم السلام هم می فرمودند که مقصود آیه پیامبر اسلام نیست , بلکه مقصود جاهلانی هستند که در رسالت پیامبر اسلام تشکیک می کردند : " فإن المخاطب بذلك رسول الله ، و لم يكن في شك مما أنزل الله عز و جل، و لكن قالت الجهلة ....فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ‏ بمحضر من الجهلة " 📚علل الشرایع ج ١ ص ١٢٩ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٣ ص ٥٣ ❗️لذا در تفسیر نمونه می خوانیم : "چون در آيات گذشته قسمتهايى از سرگذشتهاى انبياء و اقوام پيشين ذكر شده بود، و ممكن بود بعضى از مشركان و منكران دعوت پيامبر ص در صحت آنها ترديد كنند، قرآن از آنها مى‏خواهد كه براى فهم صدق اين گفته‏ها به اهل كتاب مراجعه كنند، و چگونگى را از آنها بخواهند، چرا كه در كتب‏ آنها بسيارى از اين مسائل آمده است. ❕ولى به جاى اينكه روى سخن را به مخالفان كند، پيامبر را مخاطب ساخته چنين مى‏گويد: " اگر از آنچه بر تو نازل كرديم در شك و ترديد هستى از آنها كه كتب آسمانى را قبل از تو مى‏خوانند بپرس" (فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ). 👌تا از اين طريق ثابت شود كه" آنچه بر تو نازل شده حق است و از طرف پروردگار" (لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ). " بنا بر اين هيچگونه شك و ترديد هرگز به خود راه مده" (فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ). ❗️اين احتمال نيز وجود دارد كه آيه فوق بحث تازه و مستقلى را در باره صدق دعوت پيامبر ص عنوان مى‏كند و به مخالفان مى‏گويد كه اگر در حقانيت او ترديد دارند، نشانه‏هاى او را كه در كتب پيشين مانند تورات و انجيل نازل شده از اهل كتاب بپرسند. 👌شان نزولى كه در بعضى از تفاسير نقل شده ( تفسير ابو الفتوح رازى جلد 6 صفحه 227 ذيل آيه ) نيز اين معنى را تاييد مى‏كند و آن اينكه: جمعى از كفار قريش مى‏گفتند: اين قرآن از طرف خدا نازل نشده بلكه شيطان به محمد ص القا مى‏كند!، اين سخن سبب شد كه عده‏اى در شك و ترديد فرو روند، خداوند با آيه فوق به آنها پاسخ گفت. ❕ممكن است در ابتدا چنين به نظر برسد كه آيه حكايت از اين دارد كه پيامبر ص در حقانيت آياتى كه بر او نازل مى‏شد ترديد داشت، و خداوند از طريق فوق ترديد او را زايل كرد. 👌ولى با توجه به اينكه پيامبر ص مساله وحى را با شهود و مشاهده دريافته بود، چنان كه آيات قرآن حاكى از همين معنى است، شك و ترديد در اين مورد معنى نداشت، به علاوه اين تعبير رائج است، كه براى تنبيه دوردستان افراد نزديك را مخاطب مى‏كنند و سخنى را القا مى‏نمايند، اين همان است كه عرب با ضرب المثل معروف" اياك اعنى و اسمعى يا جاره" (بتو مى‏گويم ولى همسايه تو بشنو) از آن ياد مى‏كند كه نظير آن را نيز در فارسى داريم، و اين گونه سخن در بسيارى از موارد تاثيرش از خطاب صريح بيشتر است. ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕به علاوه ذكر جمله شرطيه، هميشه دليل بر احتمال وجود شرط نيست، بلكه گاهى براى تاكيد روى يك مطلب و يا براى بيان يك قانون كلى است، مثلا در آيه 23 سوره اسراء مى‏خوانيم وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ:" پروردگار تو فرمان داده كه جز او را پرستش نكنيد و به پدر و مادر نيكى كنيد، هر گاه يكى از اين دو نزد تو (توجه داشته باشيد در اين جمله مخاطب ظاهرا فقط پيامبر است) به پيرى برسند هيچگاه كمترين سخن ناراحت كننده‏اى به آنها مگو". با اينكه مى‏دانيم پيامبر ص پدرش را قبل از تولد و مادرش را در دوران طفوليتش از دست داد، با اين حال حكم احترام به پدر و مادر به عنوان يك قانون كلى بيان شده است هر چند مخاطب ظاهرا پيامبر است. ❕و نيز در سوره طلاق مى‏خوانيم يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ:" اى پيامبر هنگامى كه زنان را طلاق گفتيد ..." اين تعبير دليل بر اين نيست كه پيامبر زنى را در عمرش طلاق گفته بلكه بيان يك قانون كلى است و جالب اينكه مخاطب در آغاز اين جمله پيامبر است و در آخر جمله همه مردم. و از جمله قرائنى كه تاييد مى‏كند منظور اصلى در آيه مشركان و كافران‏ است، آيات پشت سر اين آيه است كه از كفر و بى ايمانى آنها سخن مى‏گويد. ❕نظير همين موضوع در آيات مربوط به مسيح ديده مى‏شود كه وقتى خداوند در روز رستاخيز از او مى‏پرسد آيا تو مردم را به عبادت خويش و مادرت دعوت كردى؟! او صريحا اين مساله را انكار مى‏كند و اضافه مى‏كند إِنْ كُنْتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ:" اگر من چنين سخنى را گفته بودم تو مى‏دانستى" (سوره مائده آيه 116)." 📚تفسیر نمونه ج ٨ ص ٣٨١ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری (با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری) 🔹کتاب «تحلیلی بر نیابت خاص در غیبت کبری (با تأکید بر شبهات جریان انحرافی احمد بصری)» اثر محمد شهبازیان است که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۹۰ صفحه منتشر شد. 🔹این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که به کلیات و مفاهیم اختصاص یافته، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص نیابت خاص، به توقیفی بودن این نوع نیابت پرداخته شده است و جریان انحرافی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 🔹«چیستی و ادله توقیفی بودن نیابت خاص» عنوان دومین فصل از این کتاب است که نویسنده در این فصل در دو گفتار به «نیابت خاص؛ چیستی و ویژگی ها» و «ادله انحصار عدد در نایبان خاص» می پردازد. 🔹در سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر، به «بررسی ادعاها و دلایل مدعی یمانی درباره نیابت خاص» اشاره شده است؛ در این فصل، فراز و نشیب و تناقض در ادعاهای مدعی یمانی پرداخته شده و دلایل قرآنی و روایی مدعی یمانی و نقد آن تبیین شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اجر رسالت ▫️ مستحضرید که مودّت از محبت لطیف‌ تر و دقیق‌ تر است که آن را ذات اقدس الهی قرار داد. اگر کسی حُبّ اهل‌بیت را داشت محبت اهل‌بیت را داشت، هنوز اجر رسالت را انجام نداده است چون فرمود: ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾، نه «الا المحبة فی القُربی». کسانی که مُحب اهل ‌بیت اند، در راه هستند و هنوز به مقصد نرسیدند؛ آنها که وِداد دارند که تمام قلبشان را پُر کرده است، آنها دارند اجر رسالت را می ‌پردازند. ▫️ آن محبّتی که جوامع بشری نسبت به حضرت امیر و سیدالشهداء (سلام الله علیهما) دارند و در شب‌ های تاسوعا و عاشورا می ‌بینید کلیمی ‌ها صف می بندند برای اینکه نذری بگیرند، این محبت کافی نیست، چون در ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، وگرنه می‌شود ظرف لغو، بلکه این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق است به «المستقرّة». خبر، صفت، حال، ظرف‌های این چنینی، ظرف مستقرّند نه ظرف لغو. در واقع می فرماید: «لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ المستقِرَّة فِی الْقُرْبَی»، آن وقت مودتی که مستقر باشد، قلبی که مستقر باشد، جا برای غیر نمی ‌گذارد، آن وقت این می‌ شود . ▫️ این دو نکته باید ملحوظ باشد که اولاً مودّت، اجر رسالت است نه محبت و ثانیاً ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، متعلّق است به «المستقرّة». مودّت مستقرّه وقتی که برای اهل‌بیت شد دیگر جا برای غیر نمی ‌ماند که فرد هم این را دوست داشته باشد هم آن را دوست داشته باشد! چنین چیزی می‌شود . 📚 سوره مبارکه معارج جلسه 2 تاریخ: 1397/10/22 🔰 @p_eteghadi 🔰