eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه اسلام در مورد ثروت اندوزی !!!! 🤔 ❓آیا این واقعیت دارد که اسلام مخالف ثروت اندوزی و پس انداز است و می گوید که هر کس پس انداز کند آتش جهنم درانتظارش است !!!!!! 💠💠 👌ظاهرا پرسش یاد شده ناظر به آیه شریفه ذیل است که می فرماید : " آنها را كه طلا و نقره را گنجينه (و ذخيره و پنهان) مى‏سازند، و در راه خدا انفاق نمى‏كنند، به مجازات دردناك بشارت ده " " الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم‏ " " الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم‏ " ( توبه ٣٤ ) ❕مطابق روایاتی که در تفسیر آیه شریفه آمده است , روشن می شود که مقصود آیه آنجایی است که افراد حقوق الهی به مانند خمس و زکات را از اموالشان نمی پردازند و همه را برای خود ذخیره می کنند , اما اگر حقوق الهی از اموال پرداخت گردد , ذخیره ساختن آن بی اشکال است . ❕در روایتی پیامبر گرامی اسلام در مورد آیه مذکور فرمود : "هر مالی که زکات آن پرداخت شود، گنج به حساب نمی آید حتی اگر زیر هفت زمین نهفته باشد و هر مالی که زکات آن پرداخت نشود، گنج شمرده می‌شود، حتی اگر روی زمین باشد. " كل مال تؤدى زكاته فليس بكنز، و إن كان تحت سبع أرضين، و كل مال لا تؤدى زكاته فهو كنز، و إن كان فوق الأرض». " 📚امالی طوسی ص ٥١٩ ❕در روایت دیگری آمده است که از امام باقر ع در باره دینار و درهم پرسیدند و این که مردم چه مقداری از آن را باید به عنوان حق الهی بپردازند؟ امام باقر علیه السلام فرمود: " آنها امانت خدا در زمین او است و خدا آنها را برای منفعت خلق خویش قرار داده است و به وسیله آن امور و حاجت هایشان سامان می‌یابد. هر که مقدار زیادی از آنها در دستش باشد و حق خدای عز و جل را در مورد آنها ادا کرده باشد و زکات آنها را پرداخته باشد، آن پول برای او پاکیزه و خالص می‌باشد و هر که مقدار بسیاری از آن دارا باشد، اما به آنها بخل بورزد و حق خدا را از آن ادا نکند و از آنها ساختمان سازی کند، او همان است که تهدید و هشدار خدای عز و جل در کتابش، در مورد او انجام خواهد شد.... " فمن أكثر له منها فقام بحق الله تعالى فيها، و أدى زكاتها، فذاك الذي طابت و خلصت له ...." 📚همان منبع ص ٥٢٠ ❕البته حکم فوق یک استثناء دارد و آن هم زمانی است که جامعه و حکومت اسلامی نیاز به توسعه اقتصادی داشته باشد که در این هنگام همگان وظیفه دارند که ثروت اندوخته شده خود را برای ایجاد فرصت های شغلی و رفع مشکلات جامعه اسلامی به کار اندازند , در چنین هنگامی ذخیره ساختن ثروت حتی ثروتی که حقش ادا شده باشد , صحیح نیست , چنان که امام صادق ع فرمود : "دست شیعیان ما در انفاق آن چه در دست آنان است، به گونه شایسته باز است. پس هرگاه قائم ما ظهور کند، گنج‌هایی را که ثروتمندان اندوخته اند بر آنان تحریم می‌کند تا این که آن گنج‌ها را بیاورند و از آنها بر علیه دشمن خود کمک گیرد و این همان فرموده خدای عز و جل است در کتابش است که اندوخته ساختن طلا و نقره و عدم انفاق آنها موجب دخول در جهنم می شود ... "« فإذا قام قائمنا حرم على كل ذي كنز كنزه حتى يأتيه به فيستعين به على عدوه ..." 📚الکافی، ج ۴، ص ۶۱، ح ۴ ❕یعنی در هنگام ظهور و نیاز جامعه اسلامی برای برخورد با دشمنان , افراد باید ثروت اندوخته شده خود را برای حل مشکلات جامعه صرف کنند و ذخیره ساختن در این هنگام حرام است . 👌در مواقع نیاز جامعه اسلامی , حد اکثر ثروتی که افراد می توانند پس انداز کنند مقدار مشخصی است که حاکم اسلامی می تواند حدود آن را مشخص کند , چنان که از امام باقر علیه السلام روایت است که در باره آیه مورد بحث فرمود: "همانا منظور از آن، مبلغی است که از دو هزار درهم تجاوز کند. " "«إنما عنى بذلك ما جاوز ألفي درهم». " 📚تفسیر عیاشی ج ٢ ص ٨٧ ❕آنچه گفتیم مورد اشاره مفسر توانای تفسیر نمونه واقع شده و می گوید : " در شرائط عادى و معمولى يعنى در مواقعى كه جامعه در وضع ناگوار و خطرناكى نيست و مردم از زندگانى عادى بهره‏مندند پرداختن زكات كافى است و باقيمانده كنز محسوب نمى‏شود .... ❕و اما در مواقع فوق العاده و هنگامى كه حفظ مصالح جامعه اسلامى ايجاب كند حكومت اسلامى مى‏تواند محدوديتى براى جمع‏آورى اموال قائل شود ... و يا به كلى همه اندوخته‏ها و ذخيره‏هاى مردم را براى حفظ موجوديت جامعه اسلامى مطالبه كند , آن چنان كه در روايت امام صادق ع در باره زمان قيام قائم آمده است كه با توجه به ذكر علت در آن روايت ساير زمانها را نيز شامل مى‏شود زيرا مى‏فرمايد: فيستعين به على عدوه‏ ( از آنها بر علیه دشمن استفاده شود ) " 📚تفسير نمونه، ج‏7، ص: 396 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ✅هشت خاصیت تربت امام حسین علیه السلام 1️⃣ امام صادق عليه السلام مى فرمايد: سجده كردن بر تربت امام حسين عليه السلام هفت حجاب را از (منع قبولى آن) نماز بر مى دارد. 2️⃣ ذكر با تسبيح تربت سيّدالشّهدا براى هر ذكر چهل حسنه در نامه اعمال مى نويسند، و حتّى بدون ذكر، تسبيح را در دست چرخاندن هر يك بيست حسنه دارد. 3️⃣ هر گاه كام نوزاد را با تربت سيّد الشّهداء باز كنند مانند اكسيرى كه مس ‍ را به طلا مبدل ميسازد و وجود نوزاد را از هر پليدى دور نموده و محبّت اهل بيت رسول خدا صلی الله علیه و آله را در دل او مى كارد. 4️⃣ بر لحد يعنى قبر هر ميّتى كه تربت كربلا باشد از عذاب قبر رهانيده ميشود. 5️⃣ تربت كربلا بر هر درد بى درمانى شفا بخش مى باشد كما اينكه بسيار تجربه شده است و در كتب مختلف ذكر گرديده است . 6️⃣ خاك مقتل حسين بن على عليه السلام حصن ، يعنى حصار مى باشد از هر آفات و هر گزندى ، و هر كس آن را با خود حمل نمايد، محفوظ خواهد ماند. 7️⃣ آرام بخش تلاطم موّاج درياهاست يعنى هرگاه دريا به تلاطم آيد، و چاره از همه جا قطع گردد،كمى تربت كربلا بر آن بپاشند دريا آرام ميگيرد. 8️⃣ تربت مظلوم كربلا تحفه حوريان بهشت است آن گاه كه در روز قيامت ماه و خورشيدى نيست تا نور افشانى كند و ظلمات محشر همه جا را فرا مى گيرد، 💥 به دستور خداوند خاك كربلا كه تربت سيّدالشّهداء عليه السلام مى باشد برداشته شده و در بالاى بهشت قرار داده مى شود و نور عظيمى از تربت آن حضرت همه جا را روشن مى كند و همه ديدگان را خيره مى سازد كما اينكه خورشيد چشم انسان را مى زند و كسى نمى تواند مستقيم به آن نگاه كند... 📚كشكول النور ج ۱ ص ۱۸۶ 📚سفينة النّجاة ص۷۲ - بحار الانوار ج۱۰ 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ اگه امامان هر روز ۱۰۰۰ رکعت نماز می خواندند پس کی کار و تلاش می کردند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴 حکمت‌های نهفته در بیماری‌ها ✍ اصل اولیه بر این است که با اصلاح سبک زندگی و اصلاح تغذیه و رعایت سته ضروریه، سلامتی خود را حفظ نموده و از بروز بیماری‌ها پیشگیری نماییم، ولی گاهی بیماری‌ها اجتناب‌ناپذیرند که حکمت‌هایی درون آن‌ها نهفته است. وظیفه ما این است که تمام تلاش خود را برای درمان و بازگشت تندرستی انجام دهیم و تا رسیدن به بهبودی بی تابی نکنیم و شکیبا باشیم چرا که گاه بیماری برای تادیب فرد و مایه طهارت شخص از گناه است. پیامبر اکرم(ص): «بیماری گناهان را محو می‌کند.» گاه بیماری مرتبه انسان را بالا می‌برد. پیامبر خدا(ص): «انسان گاه دارای مرتبه‌ای در پیشگاه خداوند است که با عمل خویش بدان نمی‌رسد تا آن هنگام که به ابتلای در جسم خود (بیماری) آزموده شود و به این واسطه به آن مقام می‌رسد.» در بیان حکمت بیماری‌ها امام صادق (ع) فرمودند: «بیماری بر چند گونه است: بیماری آزمون، بیماری کیفر، بیماری که علت مرگ است.» خداوند آنچنان نسبت به بندگانش مهربان و عادل است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «از مومن و اینکه از بیماری بی‌تابی کند در شگفتم، اگر او می‌دانست در بیماری چه پاداشی است دوست داشت پیوسته بیمار باشد تا آن هنگام که به دیدار پروردگار خویش پیوندد.» پیامبر اکرم(ص): هیچ مسلمانی نیست که به بیماری مبتلا شود مگر آن که خدا به فرشتگان می‌فرماید برای او پاداش بهترین کارهایی که در دوران تندرستی انجام می داده، بنویسید. 📚منبع احادیث: فصل سوم دانشنامه احادیث پزشکی ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ آیا ممکنه خدای به این مهربانی بنده هاشو بخاطر نگرفتن نماز روزه به جهنم ببره؟ میگن خدا از حق الله میگذره باید مواظب حق الناس بود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 رایت هدایت ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) که قرآن متحرّک و قرآن ناطق است، هم با اصحاب خاص خود و وحی و نبوت ولوی و نبوی بسته است، هم مسیحی ‌ها و غیر مسیحی ‌ها را راهنمایی کرده است و هم یک تا روز قیامت دارد و آن این است که انسان نه ظلم بکند و نه زیر بار ظلم برود. این ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾، یک پیام جهانی انسانی است. ▫️ مبارزه با ستم، محبوب هر انسانی است؛ چه ملحد چه مشرک و چه موحّد. زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن، است، لذا اگر در ظهر عاشورا نماز خواند و عده ‌ای هم به او اقتدا کردند که این مخصوص حوزه اسلامی است و اگر با سرش راهبِ دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده ‌اش در قتلگاه این پیام را به جهان انسانیت داد ولو به مشرکان ولو به کمونیست ها که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ»؛ این پیام آخرین لحظات حسین بن علی است! اگر این چند میلیارد انسانی که روی زمین زندگی می ‌کنند همین پیام را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جامعه گرفتار این جنگ ‌ها نمی ‌شود. این سخن معصوم است که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ». ▫️ حرف با فقر مبارزه کردن است، نه به فقیر کمک کردن؛ به فقیر کمک کردن کار عاطفی است، فقر را از بین بردن است؛ به مظلوم کمک کردن کار عاطفی است، ظلم نکردن کار عقلانی است. سالار شهیدان پیامش این است که حتی اگر دین ندارید اگر کافر هستید کمونیست هستید مشرک هستید ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید؛ فرمود با فقر مبارزه کنید، با بردگی مبارزه کنید، با ستم مبارزه کنید، با بدعهدی مبارزه کنید، با اختلاف مبارزه کنید، با نفاق مبارزه کنید؛ اینها است. 📚 پیام نهضت عاشورا تاریخ: 1395/07/17 🔰 @p_eteghadi 🔰
در روایت آمده که خداوند امام حسین علیه السلام را زیارت میکنند میخواستم بدونم چطور زیارت میکنند؟.mp3
584.7K
⭕️ سوال ❓در روایت آمده که خداوند امام حسین علیه السلام را زیارت میکنند میخواستم بدونم چطور زیارت میکنند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام حسن مجتبی (ع): قلب زنگار می گیرد و با صلوات این زنگار کنار می رود و دل صیقلی می شود .. 📚وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲۱۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🖤حسن یعنی تمام هست زهرا 🖤حسن یعنی کریم هر دو دنیا 🖤حسن یعنی سکوت و رازداری 🖤حسن یعنی شب و دل بی قراری 🖤حسن یعنی غروری که شکسته 🖤حسن یعنی شهود دست بسته 🖤حسن یعنی غروب و رنگ نیلی 🖤حسن یعنی دوشنبه ضرب سیلی 🖤حسن یعنی بقیع تیره و تار 🖤حسن یعنی در وتیزیِ مِسمار 🖤حسن یعنی به رنگ ارغوانی 🖤حسن یعنی شکسته درجوانی 🖤حسن یعنی شهید زهر کینه 🖤حسن یعنی غریب اندر مدینه 🖤حسن یعنی تمام عشق مادر 🖤حسن یعنی عزیز قلب حیدر 🏴فرا رسیدن شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد. 🏴 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 درباره معجزات موسی؛ در این آیه خداوند معجزات موسی علیه السلام را "سلطان مبین" می نامد. سـلطـان چیزی اسـت كـه مايه تـسـلط گـردد، و منظور در اینجا مـعـجـزه يـا دليـل و مـنـطـق نیرومند عـقـلى يـا هـر دو است كه موسى در برابر فرعون از آن استفاده كرد. تعبیر "سـلطان مبين" در آيات مختلف قرآن بسيار به كار رفته ، و غالبا به معنى دليل منطقى روشن و آشكار است. 🔷 آیه روز : وَ فِي مُوسَى إِذْ أَرْسَلْنَاهُ إِلَى فِرْعَوْنَ بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ (ذاریات / آیه 38) 🔶 ترجمه : در (زندگي) موسي نيز نشانه و درس عبرتي بود، هنگامي كه او را به سوي فرعون با دليل آشكار فرستاديم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📕کتاب اربعین طوبی ▪️داستان کتاب رمان اربعین طوبی، درباره طوبی دختری نوجوان است که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پدرش را از دست می دهد و در روزگار یتیمی به ازدواج تاجری عراقی در می آید و در بصره همسایه هوویی زبان نفهم می شود. ▫️اوضاع زندگی بر وفق مراد نیست اما طوبی تصمیم می گیرد به جای فرار بماند و فرزندانی تربیت کند که افتخار همسرش عبدالله باشند. ▪️سال هایی توام با شادی و مرارت برای طوبی سپری می شود تا اینکه ارتش بعثی صدام به ایران حمله می کند. پسران طوبی باید به ارتش ملحق شوند اما طوبی جنگیدن با خمینی را برای فرزندانش حرام می کند و … ▫️شخصیت طوبی داستان زندگی خود را در مسیر پیاده روی اربعین از بصره تا کربلا برای نوه هایش تعریف می کند. ▪️ متن داستان این کتاب ۴۰ گام دارد و در هر گام با دستمایه قرار دادن داستان زمان حال طوبی و پیاده روی او به سمت کربلا با رجوع به گذشته، نوجوانی، جوانی و میان سالی او که در بر دارنده حال و هوای بخش هایی از تاریخ معاصر دو سرزمین ایران و عراق است روایت می شود. این داستان برگرفته از واقعیت است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢 عوامل عزت حقیقی ! ✍🏻 بندگی خدا، قناعت و عفو، مجاری عزت از جانب حضرت حق هستند. ☆ عفو سومین عامل عزت حقیقی عفو و گذشت است. اگر انسان مورد ستم قرار گرفت، ولی انتقام نگرفت و گذشت کرد، باعث عزت او می‌شود. 🔸در روایتی از (ص) نقل شده که فرمودند: هر كس از ظلمى كه به او شده است در گذرد، خداوند به‌جاى‌آن در دنيا و آخرت او را عزيز گرداند. مَن عَفا مِن مَظلِمَةٍ أبدَلَهُ اللَّهُ بِها عِزّاً في الدّنيا والآخِرَةِ. 🚩 البته گذشت و عفو وقتی عزت می‌آورد که موجب تنبّه طرف مقابل شود، نه آنجا که سبب جری‌تر شدن مجرم شود. به عبارت دیگر، عفو پسندیده عامل عزت است نه عفو ناپسند و بد. در روایتی از چنین نقل شده است که: 🔸«گذشت به همان اندازه كه شخص بزرگوار را درست مى‌كند، شخص فرومايه را تباه مى‌گرداند». ▫️ «العَفوُ يُفسِدُ مِنَ‌ اللَّئيمِ بِقَدرِ إصلاحِهِ مِنَ الكَريم‌» . 📚 كنز الفوائد : ج ۲ ص ۱۸۲ 🚩 ملاک عفو و بخشش چیست؟ در این باره روایت دیگری از آن حضرت نقل شده که می‌فرماید: 🔅به نيكى پاداش ده و از بدى درگذر، تا آنجا كه به دين لطمه‌اى نزند يا در قدرت اسلام ضعفى پديد نياورد. جازِ بِالحَسَنَةِ و تَجاوَزْ عَنِ السَّيِّئَةِ ما لَم يَكُن ثَلماً في الدِّينِ أو وَهناً في‌ سُلطانِ‌ الإسلامِ. پس اگر گذشت کردن سبب شود ارزش‌های دینی در جامعه ضعیف بشود، مجازات کردن و انتقام گرفتن بهتر است. 🔸همچنین در روایت دیگری از علیه السلام آمده است: 🔅حقُّ مَن أساءَكَ أن‌ تَعفُوَ عَنهُ‌، وإن عَلِمتَ أنَّ العَفوَ عَنهُ يَضُرُّ انتَصَرتَ، قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‌: ﴿وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ‌﴾. حق كسى كه به تو بدى كند، اين است كه از او درگذرى، ولى اگر دانستى كه گذشت از او زيانبار است، آن گاه انتقام بگير. خداوند تبارك و تعالى فرموده است: «بر كسانى كه پس از ستمى كه بر آنها رفته باشد انتقام مى‌گيرند، ملامتى نيسـت». ا - - - - - ميزان الحكمه، ج‌۷عربى، ص۴۶۶. شوری/سوره۴۲، آیه۴۱. 📘 ،‌ درس خارج فقه 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 واسطه فیض 🔹 گاهی در اثر بدرفتاری، یک بار، دو بار، ده بار وقتی تکرار شد، خدا توفیق را از انسان می ‌گیرد، می‌ گوید برو سر جایت بنشین، من دینم را به دست دیگران اداره می ‌کنم! می‌ فرماید: ﴿قِیلَ اقْعُدُوا﴾؛ بنشینید سر جایتان، من دینم را به دست دیگری یاری می ‌کنم. هر کسی در شهر یا روستا نسبت به دین نسبت به مسجد نسبت به حسینیه، مدام خودش را کنار بکشد، خدا که از_ دینش_بر_نمی_‌دارد! 🔹 این دعای نورانی که «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی‏» دعای خوبی است، اینکه می گوید خدایا من جلو بیفتم که چیز بدی نیست! اینکه نظیر این مقامات دنیایی و بالا و عُظما و اعظم و مانند اینها نیست که آدم بگوید من جلو بیفتم که را به همراه داشته باشد! خدایا تو که می ‌خواهی دین خود را حفظ کنی، بده که به دست من یاری شود! چون دستی بدتر از دست بگیر نیست؛ فرمود: «الْیدُ الْعُلْیا خَیرٌ مِنَ الْیدِ السُّفْلَی»؛ دستی که بالاست بهتر از دست پایین است، آن ‌که می ‌دهد دستش بالاست و این که می ‌گیرد دستش پایین است. خدایا ما چرا دستمان پایین باشد؟ آن کسی هم که دارد، آن را هم که تو دادی، بگذار همیشه دست ما بالا باشد! 🔹 اینها است، کرامت ‌بخش است، اینها که حسد نیست! فرمود: «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیرِی‏»؛ تو که می‌ خواهی حوزه را حفظ بکنی، دین را حفظ بکنی، تفسیر را حفظ بکنی، نهج ‌البلاغه را حفظ بکنی، فقه را حفظ بکنی، حدیث را حفظ بکنی، این علوم را که می ‌خواهی حفظ بکنی، بگذار با زبان من و با دست من حفظ بشود، چرا من باشم و دیگری حفظ کند؟! 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5 تاریخ: 1395/03/08 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 چرا پیاده‌رویی اربعین مهم شد؟! 🎙 امام خمینی رحمت الله علیه 🔰 @p_eteghadi 🔰
اگه پیامبران نبودند انسان های کمتری به جهنم می رفتند؟ چون درگر نافرمانی نمی کردند؟.mp3
1.2M
⭕️ سوال ❓اگه پیامبران نبودند انسان های کمتری به جهنم می رفتند؟ چون دیگر نافرمانی نمی کردند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
رسالت علمی و اجتماعی حوزه/ رسالت حوزه های علمیه پالایش جامعه است 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مازندران که با حضور اساتید حوزه مازندران برگزار شد بیان کرد: گاهی ممکن است فردی در عرصه علمی موفق باشد اما در عرصه اجتماعی توفیقی حاصل نکند چون فعالیت اجتماعی کار سختی است. اگر فردی هم در هم در فعال باشد باید قدرش را دانست. 🔹 وی افزود: اساتید مجموعه های آموزشی اسراء باید جریان علمی را هم تقویت کنند هم آن را به وارد کنند و بدانند که چه رسالت سنگینی به دوششان هست. رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء تاکید کرد: اینکه صد نفر در درس خارج مدرسه علمی آمل شرکت می کنند سرمایه بزرگی برای حوزه علمیه کشور است. 🔹 وی با اشاره به رسالت حوزه علمیه اذعان داشت: رسالت حوزه های علمیه است؛ لذا حوزویان باید علم و عمل و اخلاق را به جامعه بیاموزند. اگر حوزه دارای فضیلت باشد اما جامعه تهی از باشد نشان این است که طلاب و اساتید حوزه وظایفشان را به خوبی انجام نداده اند. وی ادامه داد: بازار، نظام اداری، نظام قضایی و تمام بخش های جامعه باید توسط حوزه پالایش شوند. 📚 آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه مازندران تاریخ: 1401/06/09 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اقتصاد بیمار 🔹 این کشور همه چیز دارد ولی منتظر قاچاق است! شما الاّ و لابدّ ناچار هستید این بندرهای قاچاق زا را کنترل کنید تا محقق بشود. همه چیز در این مملکت هست؛ اما متأسفانه یک عده بی کار هستند. یک عده نمی دانند که این ثروت های بانک ‎ها را کجا به کار ببرند، یک عده هم نمی دانند که خدا وقتی گفت روی میز قرآن من است، با ما چه خواهد کرد! این ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾ را خیلی ها باور نکرده ایم؛ این است! آن‎که واقعاً کاری از او ساخته نیست [یعنی آمریکا]، همین که گفت گزینه نظامی روی میز من است بعضی ها نگران می شوند؛ اما خدا صریحاً گفت گزینه نظامی روی میز قرآن من است، با من طرف هستید! 🔹 تا بانک ها اصلاح نشوند، اوضاع درست نمی شود! ببینید می گویند که چه در شرایط تحریم، چه در شرایط رکود، چه در شرایط تورّم، این معامله ای که با ما می کنید یقیناً سود می دهد و بیست درصد هم سود می دهد؛ خب این یک می خواهد! این همان رباست؛ منتها به صورت عقود اسلامی! چگونه می شود که این معامله در تمام حالات سود بدهد، آن هم بیست درصد سود بدهد، آن هم می گویند «علی الحساب» باشد ولی تا آخر همین «علی الحساب» درمی آید؟! ما اگر واقعاً همراه پیغمبر هستیم، راه این است. اینها ـ معاذالله ـ برای سابق که نبود، این کتاب «إلی یوم القیامه» هست! 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 9 تاریخ: 1395/03/12 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا امام حسین علیه‌السلام در زمان معاویه سکوت کرد و تنها در زمان یزید قیام می‌کند؟ 🔰 پاسخ 🔹 برخی گمان می‌کنند امام حسین علیه‌السلام تنها در زمان یزید اقدام به مخالفت با حکومت بنی‌امیه می‌کند و با معاویه کاری نداشته‌اند. باید توجه کنیم معاویه بسیار باهوش بود و مبارزه با او شیوه‌ی خاصی را می‌طلبید، از همین رو نیز امام حسن علیه‌السلام به خاطر کمبود یاور و موفقیت معاویه در فریب مسلمانان، به ناچار صلح با پسر ابوسفیان را پذیرفت. 🔸 پس از امام حسن علیه‌السلام معاویه بر خلاف مفاد صلح نامه، فرزندش؛ یزید را به عنوان جانشین و ولیعهد خود انتخاب نمود. بعد از این اقدام، سیدالشهدا به سرعت مخالفت خود با معاویه را علنی کرد و در نامه‌ی به او نوشت: «ای معاویه! از خدا بترس و بدان که خداوند کتاب و پرونده‌ای دارد که هر عمل بزرگ و کوچکی را در آن ثبت می‌کند و بدان که خداوند جنایات تو را که به‌صرف ظن و گمان، مردم را می‌کشی و به‌محض اتهام، آنان را به بند می‌کشی و گرفتار می‌سازی و کودکی شراب‌خوار و سگ‌باز را زمام دار مسلمانان کرده‌ای، هرگز فراموش نخواهد کرد. تو با این کارها، خود را به هلاکت افکنده، دین خود را تباه ساختی و حقوق مردم را پایمال کردی.» 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث روز ▪️ قال الامام المجتبی (علیه السلام): اسْتَعَدَّ لِسَفَرِکَ وَ حَصِّلْ زَادَکَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِکَ ... وَ اعْمَلْ لِدُنْیَاکَ‏کَأَنَّکَ‏ تَعِیشُ‏ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِکَ کَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً ▪️ برای سفر آخرت آماده باش و توشۀ آخرت را قبل از آنکه اجل فرا برسد، جمع‌آوری کن... . برای دنیا چنان کار کن که گویا تا ابد زنده هستی و برای آخرت به‌گونه‌ای تلاش کن که گویی فردا خواهی مرد. ▫️ کفایة الاثر، ص ۲۲۷ و ۲۲۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ مقرری امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) از معاویه سالانه پنج هزار درهم بود که معاویه آن‌را به سالی یک میلیون درهم(معادل 4هزار کیلو نقره) افزایش داد... 🔰پاسخ ✍ دشمنان اسلام برای تخریب ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و بدنام کردن آنان از هیچ عملی و هیچ دروغ و تهمتی دریغ نمی‌کنند. تاریخ گواه است که امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) چند ماه سپاه خود را تدارک دید که به جنگ با معاویه برود، اما متاسفانه هر روز تعداد لشکریانش کم می‌شد و به سپاه معاویه می‌پیوستند. ✅ با این وضعیت حضرت مجبور به صلح شد و برای صلح شرایطی را برای معاویه قرار داد، برخی از آن شروط نیز به مسائل مالی برمی‌گشت از جمله این‌که حضرت نوشت: 1. مبلغ پنج‌ میلیون درهم که در بیت‌المال کوفه موجود است، از تسلیم به حکومت معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) مصرف شود. 2. مبلغ یک‌ میلیون درهم در میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین که در رکاب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام ) کشته شده‌اند تقسیم شود. البته در برخی نقل‌ها هم وارد شده که معاویه باید هرساله مقداری از بیت المال را به امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) بدهد، ولی در رابطه با مقدار آن اختلاف وجود دارد. 🔶 در رابطه با این شرط چند نکته قابل طرح است: 1⃣ معاویه بعد از رسیدن به خلافت، به قولش وفا نکرد، لذا هیچ پولی به امام داده نشد. معاویه وقتی به کوفه رسید به منبر رفت و خطبه‏ خواند و گفت: «آگاه باشيد كه هر شرط و پيمانى كه با حسن بن على بسته‏‌ام زير پاهاى من است، و هيچ‌گونه ارزشى ندارد.» بنابراین معاویه تمام مفاد عهدنامه را نقض کرد و زیر پا گذاشت و هیچ پولی به امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) پرداخت نکرد. 2️⃣ امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) امام شیعیان است و عده‌ای از مردم پیرو او هستند، هم‌چنین بسیاری از فقرا و یتیمان شهر مدینه و کوفه و دیگر بلاد اسلامی، نیاز به کمک داشتند و چشم امید به امام دوخته بودند، لذا حضرت می‌خواست با موجودی بیت المال کوفه و پولی که سالانه از معاویه می‌گرفت، این افراد را تحت پوشش گرفته و به آن‌ها کمک کند. 3️⃣ این تهمت که حضرت به دنبال پول و ثروت بوده واقعا نارواست، چون در رابطه با امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) گفته شده ایشان دو بار تمام اموال خود را در راه خدا به فقرا بخشید. 💠 بنابراین امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) در عهدنامه خود با معاویه شرط کرد که معاویه باید سالانه به ایشان پول بپردازد، اما معاویه هرگز به این پیمان عمل نکرد و تمام مفاد عهدنامه را نقض کرد و زیر پا گذاشت. _____________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
📗 رمان مذهبی نشان حسن  نشان حُسن» نوشته «لیلا مهدوی» اثری است داستانی با بیانی ادبی که به روایت فرزندان امام حسن مجتبی(ع) به اسلام و پیمان محکم آنها با دیگر خاندان اهل بیت(س) می پردازد. در اکثر تألیفات و بیانات تاریخی انجام شده تأکید چندانی به نقش و تأثیر وابستگان امام حسن مجتبی(ع) یافت نمی شود و به طور معمول این حضور وسیع و تأثیر گذار کمتر مورد پردازش و بررسی قرار می گیرد در حالی که اگر با کمی دقت احوالات تاریخی آن زمان را بررسی کنیم به نقش فزاینده آنان به خوبی پی خواهیم برد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢تقویت ایمان💢 «ايمان» از نظر لغوى به معناى گرويدن، عقيده داشتن، ايمن كردن و باور داشتن است (فرهنگ معين) و از نظر اصطلاحى به معناى گرايش به دين است. گرايش آميزه اى از باورداشت و احساس محبت به دين را مى گويند. ايمان يعنى، انسان به يگانگى خداوند، رسالت پيامبر اكرم (ص)، امامت دوازده امام (ع) و عدالت خداوند و... قائل باشد و با عشق و علاقه به پرستش خداى يگانه بپردازد و از انبيا و اولياى او تبعيت نمايد. بنابراين ايمان محصول عقل و عشق است همانگونه كه انسان آميزه اى از عقلانيت و احساس است. براى تقويت ايمان لازم است عقلانيت و احساس محبت را در وجود خود تقويت نماييد. عقل انسان با كلام خداوند و روايات معصومين (ع) و همچنين سيره عملى معصومين (ع) و همچنين عمل و تجربه عملى و دانش تقويت مى شود و در نتيجه شناخت و عقلانيت و همچنين با ايجاد روابط عاطفى و محبت آميز با امور مقدس و اولياى خداوند، احساس نيز برانگيخته خواهد شد. البته اشخاص در قوت اعتقاد مختلف هستند: برخى، ايمان زبانى دارند و گروهى ايمان عقلى دارند يعنى، به اين امور علم دارند و برخى نيز از اين دو مرحله گذشته و به ايمان قلبى رسيدهاند كه ثمره آن باور داشتن تمامى اين مسائل همراه با احساس است. «إنما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لميرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فى سبيل الله أولئك همالصادقون»«در حقيقت، مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبر او گرويده و [ديگر] شك نياورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد كردهاند. اينانند كه راستكردارند». پس اهل ايمان كسانىاند كه در ايمان به خدا و رسول ترديدى نداشته، به آنها علم و يقين دارند قران كريم، جايگاه ايمان را قلب معرفى مى كنند. اين كتاب آسمانى درباره عده اى كه ادعاى ايمان مى كردند مى فرمايد: «قالت الاعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولكن قولوا اسلمنا ولما يدخل الايمان فى قلوبكم.. باديه نشينان خدمت پيامبر آمدند و گفتند ايمان آورديم. بگو: ايمان نياورده ايد بلكه بگوييد اسلام آورديم و هنوز ايمان در دل هايتان وارد نشده است».از اين رو شناخت هدف و راه سعادت، زمانى به حركت در آن راه منجر خواهد شد كه قلب به آن هدف و آن راه ايمان آورد. ايمان قلبى محرك انسان براى حركت خواهد بود. به تعبير ديگر بين «ايمان» و «عمل» رابطه اى ضرورى هست و اين دو از هم جدا شدنى نيستند. به اين ترتيب درس بزرگى كه از قرآن كريم مى آموزيم اين است: اگر مى خواهيم به هدفى كه براى زندگى خود شناخته ايم، ايمان بياوريم و به سوى آن حركت كنيم، ابتدا بايد قلب خود را براى پذيرش آن هدف آماده سازيم. آْمادگى قلب براى ايمان اولين و مهمترين راه تقويت ايمان، تحصيل و تقويت آگاهى از طريق مطالعه، تامل و تفكر است. ريشه ايمان قلبى در معرفت و انديشه قرار دارد. آگاهى و تفكر، بيدار كننده قلب از خواب غفلت وزنده كننده دل انسان است. كسى كه آگاهى ندارد، در حقيقت مرده اى است كه ميان زندگان راه مى رود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 سفیه جنیان ؛ این آیه نقل قول از جنیانی است که قرآن خواندن پیامبر را دیدند. ممکن است سفیه اسم جنس باشد. یعنی سفیهان جنی به خدا نسبت های نا روا می دهند. اما به عقیده برخی مفسران، اینکه آیه فرموده است سفیه ما جنیان، احتمالا منظور ابلیس است. جنی که به خاطر عبادت هایش مقامی والا داشت. اما بعد از مخالفت فرمان خدا نسبتهاى ناروائى به ساحت مقدس او داد، حتى به دستور پروردگار دائر به سجده بر آدم رسما اعتراض كرد، و آن را دور از حكمت شمرد، و خود را برتر از آدم پنداشت. 🔷 آیه روز : وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا (جن / آیه 4) 🔶 ترجمه : و اينكه سفيهان ما درباره خداوند سخنان ناروا مي ‏گفتند. 🔰 @p_eteghadi 🔰