📣 همه ساعت ۱۱ شب نیمه شعبان برای فرج دست به دعا بردارند
🔺مرجع تقلید شیعان گفت: مردم در ساعت ۱۱ شب نیمه شعبان همگی با دعای فرج دست به دعا بردارند و بعد از آن سوره حمدی برای مادر آن حضرت بخوانند.
#لبیک_یا_مهدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
❤️پيامبرصلي الله عليه وآله :
المَهدِيُّ طاوُوسُ أهلِ الجَنَّةِ
مهدي طاووس بهشتيان است
بحار الأنوار ، ج ۵۱ ، ص ۹۱ .
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔴من هم دنیا را بر تو هرگز زندان نخواهم کرد
✍️تاجر جوانی در شام بود که مالالتجارهای را که به او میرسید مدتدار و نسیه به مردم شهر میداد تا تجارت کنند و برخی بدهی او را نمیدادند و تاجر با اینکه میتوانست آنان را زندانی کند ولی هرگز چنین نمیکرد. هر کسی بر شام مالالتجارهای از شهر دیگر میآورد دنبال آن مرد جوان میگشت تا با او معامله کند. روزی دوستی از او پرسید: چرا کسی را به خاطر بدهیاش زندان نمیکنی تا دیگر بدهکاران هم بترسند و بدهی خود بیاورند؟ تاجر جوان گفت: شبی قرآن میخواندم که به این آیه رسیدم: وإِنْ کَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَیٰ مَیْسَرَةٍ ۚ وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَیْرٌ لَکُمْ ۖ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (280 - بقره)
و اگر (کسی که از او طلبکار هستید) تنگدست شود به او مهلت دهید تا توانگر گردد، و بخشیدن آن (به هنگام تنگدستی وی) به رسم صدقه، برای شما بهتر است اگر (به مصلحت خود) دانایید. که خدای من به من امر کرده بود در دنیایی که خودش زندان است کسی را برای آن زندانی نکنم و مراعات کنم زندانیان دنیا را که از تنگدستی طلب مرا نمیدهند. چون بعد از خواندن قرآن به خواب رفتم هاتفی مرا در رویا گفت: ای بنده ما! تا زمانی که در دنیا، بندهای از ما را برای طلبت زندانی نمیکنی، بدان من هم دنیا را بر تو هرگز زندان نخواهم کرد.
و وقتی از طلب خویش در حق بندگان ناتوان ما میگذری من نیز طلب خویش از عبادت تو، که تو را برای آن خلق کردهام خواهم گذشت. گفتم: خدایا! مرا ببخش که زیاد اهل ذکر تو در مسجد و محراب و با تسبیح نیستم و مرا به خاطر فراموشی ذکر خود در دنیا به ضنکا و سختی معیشت که تو بر فراموشکاران ذکر خود در قرآن وعده دادهای مبتلا مساز. ندا آمد:ای جوان! تو با مراعات بندگان تنگدست ما در ذکر ما هستی، بالاترین ذکری که خود از آن غافلی.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
آیا در نهج البلاغه به ظهور حضرت امام مهدی(عج)، اشارهای شده است؟
کتاب نهج البلاغه در برگیرنده سخنان حضرت امام علی(ع) در زمینههای مختلف است. مطالب متعددی در نهج البلاغه وجود دارد، که برخی از آنها مربوط به امام مهدی(عج) است:
1. خطبه 182آمده است: «زره حکمت و دانش بر تن دارد، و آنرا با تمامى آداب، و با توجّه و معرفت کامل، فرا گرفته است. حکمت گمشده او است که همواره در جستوجوى آن است و نیاز او است که آنرا طلب میکند. او غریب است در آن زمانى که اسلام چون شترى خسته که دُم بر زمین گذاشته و سینه بر آن نهاده دچار غُربت است. او باقى مانده حجّتهاى الهى، و آخرین جانشین از جانشینان پیامبران است».[1]
این جملات اشاره صریحی به موعود آخر الزمان حضرت امام مهدی(عج) دارد.[2] ابن ابی الحدید نیز در شرح آن میگوید: شیعیان معتقدند که منظور امام علی(ع) از این سخنان، حضرت مهدی منتظر است... بعید نیست منظور او همان قائم آل محمد باشد که در آخر الزمان قیام میکند.[3]
2. خطبه 150: «بدانید آنکس از ما (حضرت مهدى «عج») که فتنههاى آینده را دریابد، با چراغى روشنگر در آن گام مینهد، و بر جاى پاى صالحان گام نهد (بر همان سیره و روش پیامبر(ص) و امامان(ع) رفتار میکند) تا گرهها را بگشاید، بردگان و ملّتهاى اسیر را آزاد سازد، جمعیّتهاى گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را جمع آورى میکند. حضرت مهدى(عج) سالهاى طولانى در پنهانى از مردم به سر میبرد، آنچنان که اثر شناسان، اثر قدمش را نمیشناسند، اگر چه در یافتن اثر و نشانهها تلاش فراوان کنند. سپس گروهى براى درهم کوبیدن فتنهها آماده میگردند، و چونان شمشیرها صیقل میخورند، دیدههاشان با قرآن روشنایى گیرد، و در گوشهاشان تفسیر قرآن طنین افکند، و در صبحگاهان و شامگاهان جامهاى حکمت سر میکشند».[4]
به نظر میرسد که همین دو مورد را میتوان مخصوص امام مهدی(عج) دانست.
لازم به ذکر است که سخنان دیگر از امام علی(ع) درباره امام زمان نقل شده است که در نهج البلاغه نیامده و باید در کتابهای دیگر، به جستوجوی آن پرداخت. برای نمونه؛ میتوان به این جمله اشاره کرد: «بأبی ابن خیرة الإماء...»؛[5] پدرم به فدای فرزند بهترین کنیزها... .
[1]. «قَدْ لَبِسَ لِلْحِکْمَةِ جُنَّتَهَا وَ أَخَذَهَا بِجَمِیعِ أَدَبِهَا مِنَ الْإِقْبَالِ عَلَیْهَا وَ الْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ التَّفَرُّغِ لَهَا فَهِیَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِی یَطْلُبُهَا وَ حَاجَتُهُ الَّتِی یَسْأَلُ عَنْهَا فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِیبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِیَّةٌ مِنْ بَقَایَا حُجَّتِهِ خَلِیفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِیَائِهِ»؛ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص 263، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق.
[2]. هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، میانجى، ابراهیم، ج 10، ص 350، مکتبة الأسلامیة، تهران، چهارم، 1400ق.
[3]. ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 10، ص 96، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم، چاپ اول، 1404ق.
[4]. «أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَکَهَا مِنَّا یَسْرِی فِیهَا بِسِرَاجٍ مُنِیرٍ وَ یَحْذُو فِیهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِینَ لِیَحُلَّ فِیهَا رِبْقاً وَ یُعْتِقَ فِیهَا رِقّاً وَ یَصْدَعَ شَعْباً وَ یَشْعَبَ صَدْعاً فِی سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا یُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ ثُمَّ لَیُشْحَذَنَّ فِیهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَیْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِیلِ أَبْصَارُهُمْ وَ یُرْمَى بِالتَّفْسِیرِ فِی مَسَامِعِهِمْ وَ یُغْبَقُونَ کَأْسَ الْحِکْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوح»؛ نهج البلاغه، ص 208؛ شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید)، ج 9، ص 127.
[5]. شرح نهج البلاغة (ابن أبی الحدید)، ج 7، ص 59؛ ثقفی، ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال، الغارات أو الإستنفار و الغارات، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 12، انجمن آثار ملی، تهران، چاپ اول، 1395ق؛ ابن أبی زینب (نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 228، نشر صدوق، تهران، چاپ اول، 1397ق.
#ماه_شعبان
#امام_زمان (عج)
#نیمه_شعبان
🔰 @p_eteghadi 🔰
آخر الزمان هست و شرایط سخت است آیا در این زمان امکان دارد علما هم گمراه بشوند؟ چه کنیم که ما گمراه نشویم؟.mp3
12.06M
⭕️ سوال
❓آیا در آخرالزمان که شرایط سخت است امکان دارد علما هم گمراه بشوند؟ چه کنیم که ما گمراه نشویم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓آیا این در سته هر کس حضرت محمد صلی الله علیه واله را قبول نکند جهنمی است؟ پس تکلیف مسیحیان چه می شود؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
31.6K
⭕️ سوال
❓از نظر دین اسلام، آیا مسیحیان که به وضو اعتقاد ندارند مجاز اند که به نام خدا و خط قرآن دست بزنند؟
🔰 پاسخ
بِسم الله الرحمن الرحیم
جایزنیست؛ قرآن را در اختیار غیرمسلمان قرار دادن جایز نیست.
حالا چه دست بزند یا نزند!
اصلِ در اختیار قرار دادنش جایز نیست.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
گفته مي شود بعضي از اولياء خداوند چشم برزخي دارند و چهره ی برزخي ما را مي بينند. اين با ستار العيوب بودن خداوند منافات ندارد؟.mp3
1.2M
⭕️ سوال
❓گفته مي شود بعضي از اولياء خداوند چشم برزخي دارند و چهره ی برزخي ما را مي بينند. اين با ستار العيوب بودن خداوند منافات ندارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با بنیاد دانش، آینده روشن است...
شما هم در روشن کردن چراغ آینده و فراهم کردن شرایط تحصیل بچههای سرزمینمان با ما همراه شوید
برای همیاری وارد وبسایت بنیاد دانش شده و روی دکمهی «همیار میشوم» کلیک کنید. بعد از پر کردن و ارسال فرم، منتظر تماس ما باشید.
لینک سایت:
https://bonyaddanesh.org/URL
#آینده_را_میسازیم #بنیاد_دانش #کار_خوب #حمایت_تحصیلی
💠مقامی که از قبرستان رسید💠
◀️ مردم غالبا از قبرستان فراری هستند و میلی ندارند به آنجا سربزنند، در حالی که در روایات توصیه شده که به قبرستان سربزنید و مرگ و قیامت را در دلهای خود زنده کنید، علمای بزرگ از ارتباط با قبرستان به مقامات بالایی رسیدند که داستان زیر یک نمونه از آن است:
🍃مرحوم آية الله حاج شيخ محمّد تقیّ آملی که از شاگردان سلسلۀ اوّل مرحوم قاضی بودند، نقل کرده:
من مدّتها ميديدم كه مرحوم قاضی طباطبایی دو سه ساعت در وادی السّلام مینشينند.
🍃با خود میگفتم: انسان بايد زيارت كند و برگردد و به قرائت فاتحهای روح مردگان را شاد كند؛ كارهای لازمتر هم هست كه بايد به آنها پرداخت.
اين إشكال در دل من بود امّا به أحدی ابراز نكردم،
تا آنكه از نجف اشرف عازم بر مراجعت به ايران شدم وليكن در مصلحت بودن اين سفر ترديد داشتم و از اين نيّت كسی مطّلع نبود.
همچنین شبی ميخواستم بخوابم؛ در طاقچۀ پائين پای من كتاب بود؛ در وقت خواب طبعاً پای من بسوی كتابها كشيده ميشد.
با خود گفتم برخيزم و جای خواب خود را تغيير دهم، يا نه لازم نيست؛ چون كتابها درست مقابل پای من نيست و بالاتر قرار گرفته، اين هتك احترام به كتاب نيست.
در اين ترديد بنا بر آن گذاشتم كه هتك حرمت نيست و خوابيدم.
🔶صبح كه به محضر مرحوم قاضی رفتم، فرمود:
🔸صلاح نيست شما به ايران برويد، و پا دراز كردن بسوی كتابها هم هتك احترام است.
🔸بیاختيار هول زده گفتم: آقا شما از كجا فهميدهايد؟
🔸فرمود: از وادی السّلام نجف فهميدهام.
📕 معادشناسی ج ۲ ص ۲۲۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 احیای زمینه
🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ هم آن #دشت_صاف سپاه خداست، هم این #دریای_مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از #امید پر از #استغناء و #احساس_نشاط در برابر استقلال و آزادی كند؛ این چنین دل ها، هم آن اندیشه های ناب #نبوی را می پذیرند، هم آن انگیزه های صائب و صالح #ولوی و #علوی را می پذیرند و با تربیت شاگردانی چون #امام می توانند جهان را پر از عدل و داد كنند.
وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد، می گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی #منتظر_موجود_موعود را ذكر می كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد.
🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾ روزی بالاخره جامعه بشری باید به #ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می رسد و میوه اش بار می یابد، هم #اندیشه_علمی دارد كه میوه علمی اوست، هم #انگیزه_صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور #مهدی_موجود_موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما #زمین_مرده را زنده می كنیم، #زمینه_مرده را هم زنده می كنیم و اگر آن وحی الهی #ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض اند.
🔸 مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾ اما همین قرآن را #انسان_كامل تحمل می كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق #خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ تو را مرعوب نكند این #تسلیم_محض می شود خود را به امواج آتش تسلیم می كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می شود.
:
#بهار_مهدوی
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1380/08/10
🔰 @p_eteghadi 🔰