🍀پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
🍀مَن أصبَحَ مُعافىً في جَسَدِهِ ، آمِنا في سِرْبِهِ ، عِندَهُ قُوتُ يَومِهِ ، فکَأنَّما حِيزَت لَهُ الدنيا.
🍀هر که به صبح برسد در حالى که تندرست و آسوده خاطر باشد
و خوراک يک روز خود را داشته باشد، چنان است که دنيا را داشته باشد.
سلام
🌺صبحتان به خیر، دلتان پر از امید خدایی🌺
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سخن_ بزرگان
از منظر عرفان شیعه، #برائت و لَعن یکی از ارکان سلوک است. اگر انسان دو بال برای پرواز در فضای ملکوت میخواهد، یکی برائت و #لعن است و دیگری سلام و #موالات. برائت و لَعن، صف ما را جدا میکند و اجازه نمیدهد که تبعات عمل شیطان و قتلۀ #امام_حسین علیهالسلام ما را بگیرد. اگر لَعنشان نکردید ناگهان میبینید وسط میدان آنها قرار گرفته و مدافع آنها شدهاید و به آنان گره خوردهاید!
#آیت_الله_میرباقری
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
🔴 سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد؟
#پاسخ
♦️در کتاب سیره_پیشوایان این پرسش چنین پاسخ گفته شده است ؛
🔸مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم میخواست سیاست چند بعدی خود را به مورد اجرا بگذارد.
👈از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال میرفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند.
🔸مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری میکرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضاعلیه السلام در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد.
🔸بر اساس همین طرح بود که امام جواد علیه السلام را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت، دختر خود «ام الفضل » را به همسری حضرت در آورد.
🔰انگیزه های مامون ؛
♦️این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند هدف یاد شده در زیر را تعقیب میکرد ؛
1️⃣ با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری مامون را خوب انجام میداد و تاریخ شاهد این حقیقت است) .
2️⃣ با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و خفیف نماید.
3️⃣ با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان وانمود کند .
4️⃣ هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود، چنانکه گاهی میگفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد-علیه السلام همگی از همسر دیگر امام بودند.
📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص 380
♦️اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج موافقت کرد؟
🔸 از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها میدانست و نیز میدانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر میرسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام ، نیز می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می توانست شبیه قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد.
📚سیره پیشوایان ، مهدی پیشوایی ، ص 584
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تابلو_نوشته
#اعتقادی
⭕️پرسش: آیا واقعا متوسل شدن به پیامبر و امامان باعث تسریع اجابت دعا میشود..؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
65.9K
روایتی دیدم که دعا مقدرات حتمی رو الهی رو تغییر میده سوالم این که حتی اگه خودانسان مقصر مشکل تو زندگیش شده باشه بادعا وتوسل حل میشه .
#دعا
#قضا_و_قدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅اون دنیا به هم میگیم دیدی اونایی که تو دنیا بهمون گفتن راست بود!
🔰#استاد_انصاریان
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
. #سلسله_مباحث_معادشناسی 🔰 فصل پنجم قیامت کبری 🔹 قسمت ۳۸ 🔻 نعمتهای مادی بهشتیان (۱) 🎙 استاد محم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلسله_مباحث_معادشناسی
🔰 فصل پنجم قیامت کبری
🔹 قسمت ۳۹
🔻 نعمتهای بهشتیان (۲)
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
02.mp3
18.58M
⭕️ سوال
❓هدف قیام سیدالشهداء(ع) چه بوده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 #سوال
❓چرا خدا هر کس را بخواهد هدایت می کند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#شبهات_دانش_آموزی
#سوال
اسم انواع جانوران و حشرات و حتی اسم پیاز و عدس در قرآن آمده، اما چرا اسمی از علی بن ابیطالب علیهالسلام با این همه فضایل که شیعیان نقل میکنند در قرآن نیامده است؟!
#پاسخ
🔶 اول: خداوند هر چیزی که لازم بوده را به صورت کلی در قرآن بیان فرموده است و بیان جزئیات آن را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 مثلا به صورت کلی فرموده نماز بخوانید ولی تعداد رکعات آن چند باشد را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 درباره ولایت و جانشینی هم اینطور است، اصل آن را خدا در قرآن فرموده است ولی تفسیر و تعیین مصداق آن را به پیامبرش واگذار کرده است.
🔷 دوم: کنایه و اشاره بهتر از مستقیم مفهوم را میرساند. «کنایه ابلغ من التصریح؛ کنایه گویی از صراحت گویی بلیغتر است».
🔻 درست است که اسم حضرت علی علیهالسلام به صورت صریح در قرآن نیامده است ولی حدود 200 آیه در قرآن به امیرالمومنین علیهالسلام اشاره میکند و فضائل و کرامات حضرت علی علیهالسلام را بیان میکنند از جمله آنها؛ آیه ولایت، آیه مباهله، آیه اولی الأمر، آیه تبلیغ، آیه صادقین و ...
🔶 سوم: از سنتهای الهی آن است که در دین ابهام گذاشته میشود تا انسانها آزموده شوند. در این باره امیرالمومنین علی علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «وَ لَکنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْییزاً؛ اما خداوند مخلوقات خود را با امورى که آگاهى ندارند آزمایش مىکند، تا بد و خوب تمیز داده شود».[1]
🔺 به این خاطر هم اسم امیرالمونین علی علیهالسلام به طور مستقیم در قرآن نیامده است.
🔷 چهارم: علاوه بر این پیامبر بارها در موارد مختلف مستقیم به علی علیهالسلام و حقانیت جانشینی او اشاره فرمودند که از مهمترین آنها میتوان به جریان غدیر اشاره کرد که حضرت فرمودند: «من کنت مولاه فعلى مولاه؛ هر کسی که من مولای او هستم علی مولای اوست».[2]
🔻 یا در حدیث منزلت فرمودند: «انت منى بمنزله هارون من موسى ،الاّ انه لانبى بعدى؛ یا علی جایگاه تو نسبت به من مثل جایگاه هارون به موسی است فقط فرقش این است که بعد از من پیامبری نمیآید».[3]
🔻 یا در جریان مهمانی آشنایان پیامبر فرمودند: «إنّ هذا أخی و وصیّی و خلیفتی من بعدی، فاسمعوا له و أطیعوا؛ همانا این (علی) برادر و وصی و جانشین بعد از من است، پس سخن او را گوش داده و از او اطاعت نمایید».[4]
🌐 منابع:
[1]ـ نهج البلاغه، خطبه 192.
[2]ـ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 203. مسند احمد 1 : 118 . تاريخ دمشق، ابن عساكر،ج 42، ص 206.(کتب اهل تسنن)
کافی، ج 2، ص 40. الغدیر، امینی، ج 1، ص 58. ميزان الحكمة ، ری شهری، ج 1، ص 138. (کتب تشیع)
[3]ـ صحيح مسلم : ۷ / ۱۲۰ باب فضائل عليّ بن أبي طالب. سنن الترمذي : ۵ / ۵۹۸ ح ۳۷۳۰ .(کتب اهل تسنن)
حق اليقين،مجلسی، ج 1، ص116. بحار الانوار، ج 37، ص 276. المسترشد في إمامة أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب، طبری شیعی، ج 1، ص 335. الهداية في الأصول و الفروع، شیخ صدوق، ج 1، ص 160.(کتب تشیع)
[4]ـ شرح المقاصد، التفتازاني، سعد الدين، ج5، ص 2. شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 487.(کتب اهل تسنن)
إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسی،ج 1، ص 323. كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين(ع)، علامه حلی، ج 1، ص 260. علل الشرائع، شیخ صدوق، ج 1، ص 170.(کتب تشیع)
🔰 @p_eteghadi 🔰
نماز شب،
شرف مؤمن
و موجب مباهات
و افتخار خداوند است،.....
خداوند مباهات مى كند
به كسى كه به
تنهائى در شب نماز مى خواند
و سجده مى كند
و چه بسا در سجده به خواب
مى رود ...
خداوند به ملائكه گويد:
«اُنْظُرُوا اِلَى عَبْدِى روُحُهُ عِنْدِى وَ
جَسَدُه ساجدٌ لِى»
نگاه كنيد بنده مرا كه روحش نزد من و
بدنش سجده كننده به من است
🌷#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
#شبتان_امام_زمانی
#التماس_دعا
🍂🍁🍁🍁
#نماز_شب
شروع به نماز شب، و لو به اختصار؛ که اگر هنوز آن را شروع نکرده، از بستر برخیزد و دو رکعت نماز شفع و يك رکعت نماز وتر به جا آورد. اگر برای او سخت است، میتواند قبل از خواب، نماز شفع و وتر را به جا آورد. اگر بيدار نشد، میتواند
👈 قضای نماز شب👉
را فردای آن سحر به جا آورد؛ كه از ديدگاه اهل بيت عليهمالسّلام اينگونه كه قضا به جا آورد، موجب ميشود كه شخص نماز شبخوان بشود.
#مرتضی_آقاتهرانی
#نماز_شب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💫هیچ دعائی بالاتراز این نیست
✨که خدا ما را از خودش دور نکند.
✨خداوندا ...
💫دریاب بنده ای را که
✨در میان شادی و خنده اش
💫 گفت خدایا شکرت ..
✨و در اوج غم ها گفت
💫خدا بزرگ است.
✨خدایا...
💫آرامش بده
✨به دلهایی که چشم امیدشون
💫فقط خودتی و بس...آمین
✨شبتون سرشار از آرامش الهی
🔰 @p_eteghadi 🔰
ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما يُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَکيمُ (فاطر : ۲)
هر رحمتى را که خداوند براى مردم بگشايد (رحمتهاى معنوى و مادى)
هرگز آن را بازدارنده اى نيست، و هر چه را بازدارد هرگز آن را پس از او گشاينده اى نباشد
و اوست مقتدر غالب و حکيم.
صبحتان بخیر و شادی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سخن_بزرگان
🌟حاج آقا جاودان:
💎اگر میخواهی عزاداری کنی و دلت برای عزای حضرت حسین علیه السلام بسوزد، خب باید کمی خرج کنی. نه اینکه پول خرج کنی. کمی چشمت را مواظبت کنی. اگر آزاد و یله نگاه کنی. شما نمیتوانی گریه کنی.
#مقدمات_اشک
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
🔴 حكمت نواقص جسمانى و ذهنى افراد از نظر اسلام چيست؟
#پاسخ
۱- از خداوند حكيم كار لغو، عبث و باطل سر نمى زند.
در مورد وجود مشكلات جسمى و ذهنى نيز مى گوييم كه هيچكدام از آنها لغو نبوده و داراى فايده است.
از جمله اينكه :
۱- اينگونه مشكلات مايه امتحان و ازمايش فرد و اطرافيان است
۲- در صورت صبر بوسيله همين مشكلات مىتوان به پاداش و مقامات عالى رسيد.
۳- اينگونه مشكلات مىتوانند باعث كفاره گناهان شده و در نتيجه فرد با سبكبالى از اين دنيا برود.
۴ ج مشكلات جسمى باعث فراهم شدن زمينه شكرگزارى در فرد و اطرافيان مى شود.
۵- گاهى اوقات همين مشكلات جسمى انسان را به ياد خدا انداخته و باعث مىشود با دعا و انابه به او تقرّب يابد. و…..
با وجود اين همه فايده براحتى مى توان اذعان كرد كه وجود مشكلات جسمى و ذهنى لغو نبوده و داراى حكمت خاص خود هستند.
البته اگر بخواهيم با زاويه بهتر و دقيقتر نگاه كنيم اينگونه مشكلات در بسيارى از موارد ازآنجايى كه مايه خير بيشتر هستند، نوعى نعمت محسوب مى شوند نه نقمت.
اين مساله را حضرت امام على عليه السلام در عبارتى كاملتر و دقيقتر بيان مىكنند:
«مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّارُ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّ بَعْدَهُ الْجَنَّهُ وَ كُلُّ نَعِيمٍ دُونَ الْجَنَّهِ فَهُوَ مَحْقُورٌ وَ كُلُّ بَلَاءٍ دُونَ النَّارِ عَافِيَه »
خيرى كه در پى آن آتش باشد، خير نخواهد بود، و شرّى كه در پى آن بهشت است شرّ نخواهد بود، و هر نعمتى بىبهشت ناچيز است، و هر بلايى بىجهنّم، عافيّت است. (نهج البلاغه، ترجمه دشتى، ص ۷۲۳)
۲- اين نكته را نيز فراموش نكنيم كه خداوند جهان را بر اساس جريان سبب و مسبّب آفريده است و در بسيارى از موارد اين خود انسان است كه با فراهم اوردن اسباب شر، مشكلات جسمى و ذهنى را برا ى خود يا فرزندانشان بوجود مى آورند. البته ممكن است است كسى بگويد جرم فرزندان چيست؟ كه بدون اختيار دچار مشكلات و معلوليتهايى مىشوند در اين زمينه نيز مى گوييم كه اولا در حق انها ظلم شده است و ظالم (اگر كارش عمدى باشد به تناسب خود) جزايش را دريافت مىكند ثانيا خداوند متعال به نحو بهتر اين مشكلات و معلوليتهاى فرزندان را در آخرت جبران مىنمايد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
«نشانه پذیرفته شدن توبه»
#پاسخهای_استاد_مؤیدی
آیا نشانهای برای پذیرفته شدن توبه هست؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
1_6049185055.ogg
112.3K
#سوال
❓اگه در بهشت همه چیز امکان دارد
ایا خواستن چیزی که در دنیا گناه محسوب میشود و امکان ندارد
و برای ان دربهشت جایگزینی نیست میشود درخواست کرد؟
چون هرگناهی به دلایلی و حکمت و مصلحت گناه محسوب شده ولی در بهشت آن دلایل برداشته شود امکانش هست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ ارضین السبع به چه معنا است ؟
🔺️ توضیحات حجتالاسلام رضا محمدی
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
#سلسله_مباحث_معادشناسی 🔰 فصل پنجم قیامت کبری 🔹 قسمت ۳۹ 🔻 نعمتهای بهشتیان (۲) 🎙 استاد محمدی شاهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلسله_مباحث_معادشناسی
🔰 فصل پنجم قیامت کبری
🔹 قسمت ۴۰
🔻 نعمتهای بهشتیان (نعمت های معنوی)
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#شبهات_دانش_آموزی
#سوال
چرا در عزاداری امام حسین علیهالسلام لباس مشکی میپوشیم در حالی که رنگ مشکی کراهت دارد و رنگ تشیع مشکلی نبوده است و خود اهل بیت علیهمالسلام از رنگ مشکی نهی کردهاند؟!
#جواب
🔶 اول: پوشیدن لباس مشکی در همهی موارد و در همه جا مکروه نیست بلکه در بعضی چیزها و بعضی جاها استثنا شده است. چنانکه در روایات آمده پوشیدن چکمه و عمامه و عبای مشکی استثنا شده است.
◾️ مثل روایت اهل بیت علیهمالسلام که فرمودند: «كَانَ رَسُولُ اللَّه يَكْرَهُ السَّوَادَ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ الْخُفِّ وَ الْعِمَامَةِ وَ الْكِسَاءِ؛ رسول خدا سیاه پوشی را مکروه میدانست، مگر در سه مورد: چکمه، عمامه و عبا. [1]
🔷 دوم: پوشیدن لباس مشکی درست است کراهت دارد ولی در زمان عزاداری کراهت ندارد همان طور که خود اهل بیت علیهم السلام در مراسم عزاداری مشکی میپوشیدند. مثلا امام حسن علیهالسلام در شهادت امیرالمومنین علیه السلام مشکی پوشید. [2]
🔶 سوم: کسی که مشکی میپوشد با همان پوشش به دیگران پیام میدهد که عزادار است و در شرایطی نیست که با شما شوخی کند و شاد باشد.
🔷 چهارم: رنگ مشکلی نماد غم و اندوه است و کسی که عزادار است با پوشیدن لباس مشکی غم و اندوه خودش را ابراز میکند و با این کار یک نوع تخلیه روحی برای او اتفاق میافتد و باعث میشود با این کار درد و غم را در دل خودش نریزد که باعث سکته و افسردگی شود.
◾️ البته پوشیدن لباس مشکی بدون دلیل و در طولانی مدت باعث افسردگی میشود.
🔶 پنجم: لازم به یادآورى است که هر چند علما بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا دادهاند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین علیهالسلام کراهتى ندارد و شاید برتری نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد. [3]
🌐 منابع:
[1]ـ کافی، ج 6، ص 449.
[2]ـ شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج16، ص22، ذیل وصیت نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع).
[3]ـ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیتالله مکارم شیرازی.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ #شبهه
⁉️ داستان کربلا دروغی بیش نیست تا کاسبی کنند؟!
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
126.2K
در کتابی گفته شده چون مردم زمان قدیم از سطح فکری کمی برخوردار بودن، درست نمیتونستن خدای بدون جسم رو تصور بکنن برای همون یه چیز طبیعی مثل بت رو میپرستیدن
اگه واقعا اکثر مردم این مشکل رو داشتن خب نمیشه بهشون خرده گرفت
خدا کسایی رو بازخواست کرده که به خاطر سطح فکر کمشون رفتن سراغ بت؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
🔴 بدون تردید، خداوند زنده است و از آنجا که هر چیز زنده از آب خلق شده است، آیا میتوان نتیجه گرفت که خداوند نیز از آب خلق شده است؟
#پاسخ
در پاسخ به پرسش مطرح شده میگوییم؛ اولا: در آیه «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ...»، بعد از کلمهی «حی»، واژه «قیّوم» آمده است؛
یعنی او(خدا) حی و زندهای است که برپا دارنده تمام موجودات است؛ پس برپا بودن آب و وجود آن به فیض وجود خداوند است.
⁉️در این صورت چگونه چیزی که برپایی و وجودش به فیض خداوند است، میتواند برپا دارنده خداوند باشد؟
⚜ذات نایافته از هستی بخش
کی تواند که شود هستی بخش
کهنه ابری که بود ز آب تهی
کی تواند که کند آبدهی
ثانیا: موضوع و محور در آیهی دوم:
«... وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ ...» مخلوق است؛
چراکه میفرماید: «و جعلنا»، و جعلنا در اینجا به معنای «خلقنا» است؛ یعنی ما آفریدیم.
مؤید این مطلب آیات دیگری است که در این زمینه وجود دارد: «وَ اللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ ...» و «وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً ...».
⭕️بر این اساس، میفرماید ماده مخلوقات زنده، آب است، و خالق و آفریننده از موضوع بحث بیرون است و احکام مخلوق به خالق سرایت نمیکند.
📚پی نوشت:
[1]. بقره، 255.
[2]. انبیاء، 30.
[3]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 14، ص 279، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق.
[4]. نور، 45.
[5]. فرقان، 54
🔰 @p_eteghadi 🔰
💫خدایا
🕯نعمت سلامتى مبداء
💫همه نیازها ست
🕯و عاقبت بخیرى
💫مقصد همه نیازها
🕯تو را به مهربانیت
💫این دو را به همه
🕯دوستان عطا فرما
💫شبتون گرم از نگـاه خـدا
🔰 @p_eteghadi 🔰