eitaa logo
پرسمان اعتقادی
44.3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
3.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 یا ارحم الراحمین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 195 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵سفر ؛ سفر عشق یا سفر عقل؟ ⚠️آیا سفر اربعین برای بچه‌ها مناسب است؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌹🌿🌹 ...................................... ♻️ تفاوتها در آفرينش انسانها 🔴يکی از پرسش‌های مهمی که ممکن است ذهن هر خردمندی را درگير سازد و وقتش را در راستای پاسخ بدان مشغول نمايد؛ راز تفاوتها در آفرينش انسان‌ها است، اينکه چرا آفريدگار برخی از آفريدگان خويش را زيباروی و بعض ديگر را زشت‌روی، برخی را دارا و ثروتمند و بعض ديگر را نادار و فقير، برخی را نيرومند و قوی و بعض ديگر را ضعيف و نحيف آفريده است؟ 🔴 آيا انسان‌های ناقص آفريده شده و معلولان ذهنی حق ندارند بانگ برآورند که ای خدا ما هم با داشتن اعضای سالم و خرد کامل می‌توانستيم در راه رسيدن به تو و قرب و کمال تو ثابت قدم‌ترگام برداريم و آيا فرد تنگدست نمی‌تواند عذر بياورد که نرسيدن من به تکامل، نداشتن ثروت بود و عاصيان نمی‌توانند بهانه بياورند که اگر ما هم معصوم بوديم نافرمانی تو را نمی‌کرديم و اصلاّ چرا خداوند نعمت‌هايش را به يکسان ميان همه تقسيم ننمود و اين همه تفاوت‌ چگونه با عدالت ايشان سازگار می‌نمايد ؟ ✍️پاسخ: ✅تبيين و حلّ شبهه تفاوتها مستلزم بيان نکاتی است : 1️⃣نکته اول؛ گر چه يکی از معانی واژه عدل در لغت، مساوات و برابری ذکر شده است، اما بايد توجه داشت که عدالت همواره مستلزم با مساوات نيست؛ چون مراعات مساوات تنها زمانی پسنديده است که هيچ گونه تفاوتی در شايستگی‌ها واستحقاق‌ها نباشد اما اگر با مجموعه‌ای مواجه باشيم که از جهت شايستگی متفاوتند، مراعات مساوات در ميان آنها کاری عادلانه نبوده، بلکه تضييع حقوق اعضای شايسته‌تر است . برای مثال، اگر معلمی به قصد مراعات عدل و مساوات به همه دانش‌آموزان خود نمره يکسانی دهد، کاری عادلانه انجام نداده است . از اين روی فلاسفه و متکلمين مسلمان با استناد به متون اسلامی عدالت الهی را به معنای رعايت استحقاق‌ها در افاضه وجود و امتناع نکردن از اعطاء به آنچه امکان وجود و يا کمال وجود دارد، دانستند. 2️⃣نکته دوم؛ جهان طبيعت، دارای قوانين ثابت و سنن تغيير ناپذيری است که تغيير و تبديل آن قوانين محال است؛ به اين معنا که نمی‌توان فرض کرد جهان باشد اما قوانين و نظام‌های آن تغيير کند؛ همان گونه که نمی‌توان شکر يا آبی را فرض کرد که شيرينی يا رطوبت نداشته باشد ( فلن تجد لسنة الله تبديلا و لن تجد لسنة الله تحويلا) . لازمه چنين قوانين و قواعدی پيدايش تفاوتهای تکوينی ميان موجودات هستی است. برای مثال قانون عليت حاکم بر جهان مقتضی آن است که معلول، نسبت به علت خويش از کمالات وجودی کمتری برخوردار باشد. هم‌چنين مسانخت و هماهنگی علت و معلول ايجاب می‌کند که اگر علت تولد نوزاد زيباروی يا زشت‌روی، بينا يا کور ، کم‌خرد يا تيزهوش، محقق گرديد معلول متناسب با آن نيز که تولد انسانی با آن ويژگي‌ها است، موجود گردد. با توجه به نکات فوق، روشن می‌شود که تفاوت ميان موجودات، از جانب خود آنهاست، نه از ناحيه فيض باری تعالی؛فيض خداوند نامحدود است ولی ظرفيت و قابليت آفريدگان او محدود است . نبايد تصور شود که خداوند متعال يکی را که ممکن بود زيبا باشد زشت و ديگری را که ممکن بود زشت باشد زيبا قرار داد. و يا يکی را که ممکن بود کور باشد چشم‌دار و ديگری را که ممکن بود بينا باشد نابينا قرار داد؛ چون منشأ اين کمبودها و نقصان‌ها از ناحيه موجودات و نتيجه قهری قوانين و سنت‌های حاکم بر جهان است. نابينايی، ناشنوايی و محدوديت‌هايی از اين قبيل لازمه جبری قوانين طبيعی است و اين آفريدگانند که قابليت و ظرفيت دريافت چنين کمالاتی را ندارند. سنت‌های حاکم بر جهان ايجاب می‌کند که هرگاه علل طبيعی تولد نوزادی محقق نبود، انسانی پا به عرصه حيات نگذارد. ويا اگر علتِ مادیِ تولد نوزادی کور محقق گرديد انسانی نابينا متولد شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴حال ممکن است سوالی به ذهن خطور کند که اگر سنت ها و قوانين حاکم بر جهان, تخلف ناپذيرند, سرد شدن آتش بر ابراهيم خليل, شکافته شدن دريا, اژدها شدن عصا, تولد حضرت عيسی از مريم عذرا, بيرون آمدن ناقه از ميان کوهها و ....چگونه قابل توجيه‌اند؟ ☑️در پاسخ بايد گفت معجزات و کراماتی مانند شفا يافتن بيماران، ناقض قوانين و قواعد حاکم برجهان نيستند؛ زيرا معجزات انبيا و کرامات اوليا دارای علل خاص خفيه غيبيه‌ای هستندکه برای ما ناشناخته‌اند و خداوند سبحان ، برای اثبات حقانيت پيامبران و اوليا خويش و اتمام حجت بر مردم، اين امور را از طريق علل ناشناخته آن ايجاد می‌کند. از آنچه گذشت روشن می‌شود که تفاوت‌های تکوينی در ميان مخلوقات الهی بی‌ارتباط با عدالت الهی است. خداوند متعال به هر يک از مخلوقات خويش به اندازه ظرفيت وجودی آن موجود افاضه می‌کند و آنها را به قدر قابليت و استعدادشان از کمالات بهره‌مند می‌سازد ولی ظرفيت و قابليت آفريدگان او محدود است و اين محدوديت از لوازم لاينفک قوانين و سنت‌های حاکم بر جهان است و از اين جهت وجود جهان بدون چنين تفاوت‌هايی ممکن نيست. 🌐امام خمينی(ره) در اين خصوص می‌فرمايد: «شک نيست که موجودات در قبول وجود مختلف می‌باشند واين از نقص ذاتی خود اين موجودات است، نه نقصان در فاعليت و موجوديت حق تعالی شأنه». ايشان علت‌های مادی و طبيعی را موجب تفاوت‌های خَلقی و خُلقی انسان‌ها می‌داند و در اين‌باره می‌فرمايد:« و لذا اگر نطفه شخص در اصلاب شامخه قرار گرفت و سپس از طرف امهات نيز در ارحام پاك پرورش داده شد و وقتي هم كه به دنيا آمده، شيرازه سينه يك زن عاقله بود كه از اغذيه لطيفه گرفته شده، سپس به تدريج رشد يافت تا نوبت به تربيتش رسيد و با تربيت روحاني تربيت يافت طبيعي و بديهي است كه چنين موجودي ذات وجودش در كمال و صاف و ضياء و روشني است و اين موجود معتدل كه مستعد قبولي فيوضات غيبيه مي‏باشد در صفا و زالالي و استعداد طوري است كه "روغنش روشني بخشد هر چند آتش به آن نرسيده باشد" ». 3️⃣نکته سوم: افزون بر آنچه گفته شد دوام جامعه انسانی و استقرار نظم معاد و معاش آدمی در تفاوت‌ استعدادهای بشری نهفته است. مساوات و برابری افراد با يکديگر در فقر و غنا، هوش و ذکاوت، ضعف و قوت و ... موجب گسيختگی اجزای جامعه و نهاد اجتماع می‌شود. آفرينش نظام احسن ايجاب می‌کند که در استعدادها, ذوق‌ها، سليقه‌ها، ساختمان‌های جسمی و روحی افراد جامعه تفاوت باشد، تا هر کدام متناسب کاری که نظام خلقت بر دوش او می‌افکند آمادگی داشته باشد ، در غير اين صورت همه چيز به هم می‌ريزد و نظام احسنی وجود نخواهد داشت و به درختی می‌ماند که تمامی، ريشه، ساقه و يا گلبرگ باشد که چنين درختی هرگز قادر بر ادامه حيات حتی در يک زمان کوتاه نيست و اگر هم قادر باشد، حياتش بيهوده و غيرمفيد است. 🔘 امير المومنين حضرت علی(ع) درباره اين حقيقت می‌فرمايد: لا يزال الناس بخير ما تفاوتوا فاذا استوا هلکوا. تا زمانی که ميان مردم تفاوت باشد پيوسته در مسير خير و خوبی هستند. ولی هرگاه همه مساوی شوند هلاک خواهند شد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیایید صداقتمان را به امام حسین(ع) ثابت کنیم! ➕ چند توصیه به زائران اربعین برای ارتقاء محتوا و معنویت سفر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸🌿 ........................................... 🔴آیا داستان نافرمانی ابلیس از سجده کردن و...در قرآن یک حادثه عینی و واقعی است، یا از باب تشبیه و تمثیل است؟ ✍️جواب: ☑️اولا: آفرینش انسان‌ها از خاک و دمیدن روح خداوندی در آن کالبد خاکی و سر پیچی موجودی به نام ابلیس، از فرمان پروردگار جهان در سجده کردن بر انسان، حقیقتی است که در آیات متعددی از قرآن کریم و روایات معصومان(ع) به آن تصریح شده است. ⚠️هیچ‌یک از ارکان تشبیه در قرآن یا کلام معصومان وجود ندارد تا بخواهیم داستان چگونگی آفرینش و نافرمانی ابلیس از سجده کردن و همچنین خود ابلیس را حمل بر تشبیه یا مجاز نماییم. 🔹ثانیا: ثابت نشدن چیزی از نظر علمی دلیل بر وجود نداشتن یا واقعیت نداشتن آن نیست. بلکه گاهی آن چیز از اموری است که قابلیت اثبات با علم را ندارد مانند حوادث تاریخی و نقل داستان زندگی اقوام و پادشاهان گذشته، 👈و گاهی نیز علم به کمال نرسیده و ناتوان از اثبات آن می‌باشد؛ مانند حقیقت و ماهیت و محل و مکان و چگونگی عملکرد روح، با اینکه حتی در علوم جدید نیز وجود روح پذیرفته شده است که از آن به «من» یا همان شخصیت فرد یاد می‌‌شود؟ اما ماهیت و حقیقت و دیگر خصوصیات آن در علوم تجربی به اثبات نرسیده است. ✌🏽بنابراین اثبات نشدن چگونگی آفرینش انسان و یا وجود ابلیس از نظر علوم تجربی دلیلی بر واقعیت نداشتن آنها و تشبیه و خیالی بودن نیست. 🌻🍃 ❗️اما سخن پیرامون ابلیس و نافرمانی او نیز در آیات متعددی از قرآن کریم ذکر شده است؛ از جمله می‌توان به آیات 71 تا 78 سوره «صاد» اشاره کرد که خداوند می‌‌فرماید: « إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طینٍ* فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ* فَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ* إِلاَّ إِبْلیسَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ* قالَ یا إِبْلیسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ* قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ* قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجیمٌ* وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتی‏ إِلى‏ یَوْمِ الدِّینِ». ✅در تمام آیات یاد شده و دیگر آیات قرآن کریم، این موجودی که نافرمانی کرده و از سجده نمودن ابا داشته یک فرد و شخص بوده که از او با عنوان ابلیس یاد شده است. و غیر از ابلیس که بر فرض او را «مشبه» بدانیم نه نام دیگری در این آیات به عنوان «مشبه به» ذکر شده نه شباهتی بین این موجود و موجود دیگر ذکر گردیده نه ادات تشبیه بکار گرفته شده و حتی قرینه‌ای نیز در کلام وجود ندارد تا بخواهیم لفظ ابلیس را که علم شده برای آن موجود خاص بر یک معنای مجازی و عام انصراف بدهیم یا بگوییم ابلیس از باب تشبیه و نمادی برای شرارت ذکر گردیده و مراد پروردگار همان نفس اماره است. ✏️چگونه می‌توان داستان آفرینش و نافرمانی ابلیس و...، را در قرآن حمل بر تشبیه و تمثیل و یا معنای مجازی نماییم با اینکه هیچ یک از ارکان تشبیه و هیچگونه قرینه‌ای برای اراده معنای تشبیهی و مجازی در آن وجود نداشته باشد و بر خلاف صناعت ادبی و فصاحت و بلاغت سخن گفته باشد، ‼️در حالیکه قرآن در اوج فصاحت و بلاغت است و حتی این فصاحت و بلاغت یکی ازمعجزه‌های جاودانه برای آن ذکر شده است و برای اثبات حقانیت خود دیگران را به تحدی و هماوردی در فصاحت و بلاغت به آوردن یک سوره مانند سوره قرآن دعوت کرده است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍀🍁🍀 ♨️سوال: 🛑 چرا زن باید موهایش را بپوشاند، ولی مرد نباید موهایش را بپوشاند؟ ✅اسلام از مرد نیز خواسته است که در برخورد با نا محرم چشم های خود را به زیر اندازد و در پوشیدن لباس، شئون اسلامی را نگه دارد. امّا به هر حال، جمال زن و وضعیت جسمی و روحی او اقتضای رعایت بیشتر حجاب و حیا را دارد. اسلام می خواهد زن کرامت داشته باشد و به عنوان یک انسان ظاهر شود، نه به عنوان جنس مخالف مرد و کالا. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا حی یا قیوم 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 196 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 آدم‌شدن از طریق محبت 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌼 عارف بزرگوار آیت‌الله شاه آبادی برای جلوگیری از شر نفس و شیطان مداومت بر وضو را سفارش میفرمودند و می فرمودند وضو به منزله لباس سرباز است. 📗چهل حدیث امام خمینی ص ۲۰۸ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⛅️ احاديث مهدوي 🌷پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم): افضل اعمال امت من انتظار فَرَج و ظهور امام زمان علیه‌السلام است. (الشِّهاب فی‌الحِکَم و الآداب، ص ١٦) 🌷حضرت مهدی(عليه السلام): برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است. (کمال‌الدین، ج ٢، ص ٤٨٥) 🌷مولی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحب‌الزمان علیه‌السلام) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه ندهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رفتارهای عجیب دختر 5 ساله 🔲 دختر 5 ساله ای کارهای عجیبی میکند. مثلا بدون اجازه یک سری وسایل را برمیدارد، وقتی چشم من را دور میبیند خیلی راحت همان جایی که نشسته دستشویی میکند! 🏷 🏷 🏷 🏷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 197 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟ مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟ مگر نه اينكه معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟ پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟ با اين استدلال , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است! سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️ 💠💠 👌در تاريخ يعقوبى آمده است كه حضرت موسى بن جعفر علیه السلام وصيت كرده بود كه دخترانش شوهر نكنند و براى همين هيچيك از دختران آن حضرت شوهر نكردند جز يكى از دخترانش به نام ام سلمه كه در مصر به همسرى قاسم بن محمد بن جعفر بن محمد در آمد و به خاطر اين ازدواج مسايلى پيش آمده و قاسم قسم خورد كه منظور او از ازدواج با او اين بود كه به او محرم شود و او را حج ببرد. 📚تاریخ یعقوبی ، ترجمه آیتی ، ج 2 ص 421 👌لکن اين نظريه را نمى توان به اين آسانى پذيرفت زیرا هم سند صحیحی ندارد و هم در اصول كافى آمده است كه حضرت امام موسى بن جعفر علیه السلام كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا علیه السلام واگذار كرد و فرمود ؛ « اگر على خواست آنان را شوهر مى دهد و اگر نخواست شوهر نمى دهد. و جز پسرم على هيچكس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد. نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت هيچكدام حق ندارند در امر ازدواج دخترانم دخالت كنند » 📚الکافی ج 1 ص 317 👌بر اساس اين روايت، نمى توان گفت كه امام موسى بن جعفر علیه السلام وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه وصيت كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا علیه السلام مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند. ❕علت ازدواج نکردن حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، خفقان شديد هارونى بود که باعث شد كه دختران امام موسى بن جعفر علیه السلام نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون خفقان و استبداد و ستم به جايى رسيد كه كسى جرأت نداشت به خانه امام موسى بن جعفر رفت و آمد كند. اگر كسى نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، بطور يقين نمى تواند خيال دامادى آن حضرت را در سر بپروراند. اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه هارون مى خواست كارى كند كه نسل امام موسى بن جعفر كم گردد و يكى از راههاى اين، جلوگيرى از ازدواج زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعى اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل على كم مى گردد و كمى اين نسل براى دستگاه خلافت بسيار مطلوب بود و علت كشتار آنهمه سادات هم مى تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد. 🔸هارون در برخورد با علويان، موضع ‏گيرى كاملا خصمانه و كينه ‏توزانه ‏اى داشت و آن هنگام كه به قدرت رسيد و زمام حكومت را به دست گرفت سوگند ياد كرد كه علويان را از پاى در آورده و بكشد. او آنچه در دل داشت در قالب اين عبارت بر زبان آورده، چنين گفت: «به خدا سوگند، كه علويان و شيعيان آنان را خواهم كشت». 📚 الاغانی ج 5 ص 225 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌از سوی دیگر دختران آن حضرت در نهايت كمال بودند و همسنگى براى آنها پيدا نشد و بخصوص حضرت معصومه سلام الله علیها که در درجات والای کمالات بوده است . ❕شيخ عباس قمى به نقل از تاريخ قم چنين آوده است ؛ « رضائيه‏ دختران خود را شوهر نمى دادند زيرا كسى كه همسر و هم كفو آنان باشد. نبود و هيچ يك شوهر نكردند و اين در ميان دختران آنان عادت شده بود و امام جواد علیه السلام دهى را در مدينه براى دختران و خواهران خود كه شوهر نكرده بودند وقف كرده بود تا از درآمد آن زندگى آنان اداره شود و دخترانى از خاندان امام رضا كه در قم ساكن بودند، هرسال سهم خود را از آن ده را در قم دريافت مى كردند. 📚منتهی الامال ج 2 ص 433 👌هیچ مانعی ندارد که هم خفقان حاکم در عصر امام کاظم علیه السلام و هم نبودن هم کفو موجب عدم ازدواج دختران امام علیه السلام شده باشد . ❕ازدواج به عنوان اصلی اولی مستحب است ، اما گاهی موانعی موجب می شود که امکان ازدواج حاصل نشود ، چنان که در مورد حضرت یحیی و عیسی علیهما السلام داریم که بر اثر شرایط خاص زندگی و اجبار به سفرهای متعدد برای تبلیغ آیین خدا ناچار به مجرد زیستن بوده اند . 📚تفسیر عیاشی ج1 ص172 _ الوافی ج 23 ص 1434 👌انسان می تواند با ازدواج کردن دین خود را حفظ کند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « کسی که ازدواج کند نصف دین خود را حفظ کرده است و در نصف باقی باید از خدا پروا کند » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 16 ❕اما اگر شرایط ازدواج فراهم نبود ، انسان می تواند با تقوا و پرهیزکاری دین خود را حفظ کند ، چنان که حضرت عیسی و یحیی و فاطمه معصومه سلام الله علیهم ، با تقوا و پرهیزکاری دین خود را حفظ کردند . ❕این که ازدواج کردن موجب حفظ دین می شود ، مانع از آن نیست که عوامل دیگری هم باشد که به وسیله آنها دین حفظ شود و به قول علمای منطق ؛ « اثبات شی ء نفی ما عدا نمی کند » . یکی از عوامل حفظ دین ، ازدواج کردن است ، خود نگه داری و تقوا و پرهیزکاری و عبادت و بندگی و .‌.. عوامل دیگری است که می تواند موجب حفظ دین شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ناسا رسما ادعاى شق القمر را رد كرد ‍ هيچ شواهدى برسطح و يا عمق كره ماه مبنى بر دونيم شدن آن در گذشته از آغاز پيدايش تا كنون وجود ندارد! وبسايت ناسا وجود هرگونه شواهد دال بر دونيم شدن ماه در گذشته را تكذيب كرد. بخش انستيتوى اكتشافات منظومه شمسى ناسا SERVI در پاسخ به اين سئوال كه "بعضى منابع اسلامگرا ادعا مى كنند ماه در گذشته توسط الله به درخواست پيامبر اسلام به دونيم شده و دوباره سرجاى خود قرار گرفته و شواهدى نيز بر صحت اين معجزه وجود دارد كه دانشمندان امريكايى آن را تاييد كرده اند" اظهار داشت: توصيه ما اين است كه هر مطلبى را كه در انترنت خوانديد باور نكنيد، تا كنون هيچ شواهد علمى دال بر شكافته شدن و دو يا چند تكه شدن ماه و دوباره پيوند خوردن آن در هيچ دوره اى از گذشته ماه وجود ندارد ❗️❗️ 💠💠 👌در اوّلین آیه سوره قمر مى خوانیم «اقتربت الساعة وانشقّ القمر» قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت.در این آیه شریفه سخن از معجزه بزرگ شق القمر است. ❕طبق روایات مشهور که بعضى ادعاى تواتر آن نیز کرده اند مشرکان نزد رسول خدا آمدند و گفتند: اگر راست مى گوئى و تو پیامبر خدائى ماه را براى ما دو پاره کن! فرمود: اگر این کار را کنم ایمان مى آورید؟ عرض کردند آرى ـ و آن شب، شب چهاردهم ماه بود ـ پیامبر از پیشگاه پروردگار تقاضا کرد آنچه را خواسته اند به او بدهد ناگهان ماه دو پاره شد، و رسول اللّه آنها را یک یک صدا مى زد و مى فرمود: ببینید» 📚مجمع البیان و کتب تفسیر دیگر ذیل آیه 1 سوره قمر 📚بحار الانوار ج17 ص347 باب 3 👌در اینکه چگونه ممکن است این کره عظیم آسمانى شکافته شود، و چگونگى جذب دو نیمه ماه بعد از شکافتن سؤالاتى مطرح است. ❕پاسخ این سؤالات با توجه به مطالعات و اکتشافات دانشمندان فلکى چندان پیچیده نیست، زیرا اکتشافات مى گوید: چنین چیزى نه تنها محال نیست، بلکه بارها نمونه هاى آن مشاهده شده، هرچند در هر کدام عوامل خاصى مؤثر بوده است. به تعبیر دیگر: کراراً در دستگاه منظومه شمسى و سایر کرات آسمانى انشقاقها و انفجارهائى روى داده است که براى نمونه موارد زیر را یادآور مى شویم؛ 🔷الف ـ «پیدایش منظومه شمسى» این نظریه از سوى همه دانشمندان پذیرفته شده است که تمام کرات منظومه شمسى در آغاز جزء خورشید بود که بعداً از آن جدا شده، و هر یک در مدار خود به گردش درآمده است. منتها درباره عامل این جدائى گفتگو است .«لاپلاس» معتقد است عامل این جدائى «نیروى گریز از مرکز» منطقه استوائى خورشید بوده، به این معنى که در آن هنگام که خورشید به صورت توده گاز سوزانى بود (و هم اکنون نیز چنین است) و به دور خود گردش مى کرد، سرعت این گردش در منطقه استوائى سبب شد که قطعاتى از آن جدا گردد، و در فضا پراکنده شود، و به دور مرکز اصلى یعنى خورشید به گردش درآید.ولى تحقیقات بعضى دیگر از دانشمندان بعد از لاپلاس منتهى به فرضیه دیگرى شده که عامل این جدائى را وقوع جزر و مدهاى شدیدى در سطح خورشید بر اثر عبور یک ستاره عظیم از نزدیکى آن مى شمرد. طرفداران این فرضیه که حرکت وضعى خورشید را در آن روزگار کافى براى توجیه جدائى قطعاتى از آن نمى دانند دست به سوى این فرضیه دراز کرده، مى گویند: این جزر و مد، امواج عظیمى در سطح خورشید به وجود مى آورد، درست همانند سقوط قطعه سنگ عظیمى در یک اقیانوس، و بر اثر آن، قطعاتى از خورشید یکى پس از دیگرى به خارج پرتاب شد، و به گرد کره خورشید به گردش درآمد. ❕در هر حال عامل جدائى هرچه باشد مانع از این نیست که همه معتقدند پیدایش منظومه شمسى از طریق انشقاق و جدائیها صورت گرفته است. 🔸ب ـ «آستروئیدها» «استروئیدها» قطعات سنگهاى عظیم آسمانى هستند که به دور منظومه شمسى در گردشند، و گاهى از آنها به کرات کوچک و «شبه سیارات» تعبیر مى کنند، بزرگى یکى از آنها چنان است که قطر آن به 25 کیلومتر مى رسد، ولى غالباً از این کوچکترند. ❕دانشمندان عقیده دارند آستروئیدها بقایاى سیاره عظیمى هستند که در مدارى میان مدار «مریخ» و مدار «مشترى» در حرکت بوده، سپس بر اثر عوامل نامعلومى منفجر و شکافته شده است. تاکنون بیش از 5 هزار آستروئید کشف و مشاهده شده، و عده زیادى از آنها که بزرگتر هستند نامگذارى، و حجم و مقدار و مدت حرکت آنها به دور خورشید محاسبه شده است، بعضى از فضاشناسان براى آستروئیدها اهمیت خاصى قائلند، و معتقدند احیاناً مى توان از آنها به عنوان پایگاهى براى مسافرت به نقاط دور دست فضا استفاده کرد . این نمونه دیگرى از انشقاق در اجرام آسمانى است. 🔸ادامه 👇
🔸 👇 👌«شهابها» سنگهاى بسیار کوچک آسمانى هستند که گاه از اندازه فندق تجاوز نمى کنند، و به هر حال با سرعت شدیدى در مدار خاصى بر گرد خورشید در گردشند، و گاه که مسیر آنها با مدار کره زمین تقاطع پیدا مى کند، به سوى زمین جذب مى شوند. این سنگهاى کوچک بر اثر شدت برخورد با هوائى که زمین را احاطه کرده، به خاطر سرعت سرسام آورى که دارند، داغ و برافروخته و مشتعل مى شوند، و ما به صورت یک خط نورانى زیبا در لابلاى جو زمین آنها را مشاهده مى کنیم، و از آن به تیر شهاب تعبیر مى نمائیم. و گاه تصور مى کنیم که ستاره دوردستى است که سقوط مى کند، در حالى که شهاب کوچکى است که در فاصله بسیار نزدیکى آتش گرفته، و سپس خاکستر مى شود. ❕مدار گردش شهابها با مدار زمین در دو نقطه تماس دارد، به همین دلیل در مرداد ماه و آبان ماه که دو نقطه تقاطع دو مدار است شهابها بیشتر دیده مى شوند.دانشمندان مى گویند: اینها بقایاى ستاره دنباله دارى است که بر اثر حوادث نامعلومى منفجر و از هم شکافته شده است.این هم نمونه دیگرى از انشقاق در کرات آسمانى. ❕به هر حال مسأله انفجار و انشقاق در کرات آسمانى امرى بى سابقه نیست، و هرگز از نظر علم محال نمى باشد، تاگفته شود اعجاز به محال تعلّق نمى گیرد. اینها همه در مورد انشقاق است ولى بازگشت آن، به حال معمولى، بر اثر نیروى جاذبه اى که میان دو قطعه وجود دارد کاملاً امکان پذیر است. 👌شق القمر، تحت یک عامل طبیعى معمولى صورت نگرفت، بلکه جنبه اعجاز داشت، ولى چون اعجاز به محالات تعلق نمى گیرد منظور در اینجا بیان امکان این مطلب بود (دقت کنید). 📚تفسیر نمونه ج23 ص16 ❕دانشمندان ناسا گفته اند که اثری از شکافته شدن ماه را مشاهده نکرده اند ، اما نگفته اند که شکافته شدن ماه محال است . ممکن است در آینده نشانه هایی از شکافته شدن ماه را کشف کنند . 👌در تحقیق بالا که از تفسیر نمونه نقل شد ، روشن شد که شکافته شدن و انشقاق در اجرام آسمانی امری محال نیست و نمونه هایی از آن هم واقع شده است . ❔چه مانعی دارد که ماه که به قدرت الهی شکافته شد ، به قدرت الهی به نحوی به هم پیوند بخورد که حتی اثری هم از شکاف بر روی ماه باقی نماند ❗️ ❔یا چه مانعی دارد که بگوییم اگر شکافی هم بر روی ماه باقی مانده باشد ، به واسطه برخورد شهاب سنگ ها به ماه در طول قرن های متمادی ، آن اثر محو شده باشد ❕ ❔یا چه مانعی دارد که بگوییم اگر اثری از شکاف مذکور بر روی ماه باشد ، هنوز تحقیقات دانشمندان به آن نرسیده است و استبعاد عقلی ندارد که در آینده به آن برسند ؟ زیرا هنوز بسیاری از حقایق عالم است که کشف نشده است و به خاطر همین دانشمندان در هر رشته پیوسته برای درک و کشف این حقایق در حال تحقیقات شبانه روزی هستند ؟ ❕بسیاری نابخردانه است که بگوییم چون دانشمندان فلان موضوع را کشف نکرده اند ، پس فلان موضوع واقعیت ندارد ، زیرا در این صورت باید باب تحقیق و پژوهش در علوم مختلف تعطیل می شد . 👌بنابراین در رابطه با معجزه شق القمر ، دلیل اصلی ما آیات و روایات اسلامی هستند که این واقعه را ثابت می دانند و اصل واقعه هم محال عقلی نیست و نمونه های این انشقاق در اجرام آسمانی واقعه شده است و برایمان فرقی نمی کند که ناسا به نشانه هایی از صحت این واقعه برسد یا نرسد ، اگر برسد تاییدی بر گفته ما است و اگر نرسد ، به صحت واقعه خللی وارد نمی شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 199 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁