eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال طبق عقائد أهل تشيع و مطالب كانال خودتون نه دهم دين تقيه است. ميشه بفرماييد رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم در چه مورد از أمور اسلام و قرآن تقيه كردند با ذكر جزييات 🔷پاسخ: ❗️در تفسیر نمونه چنین امده است: «ممکن است در هنگام مطالعه آیه39 سوره«احزاب» این نکته به نظر برسد که براى انبیاء هرگز تقیه کردن در ابلاغ رسالت جایز نیست; زیرا قرآن مى گوید: «از هیچ کس جز خدا واهمه نداشتند» «وَ لایَخْشَوْنَ اَحَداً اِلاَّ الله». 👌ولى، باید توجه داشت: «تقیه» انواعى دارد، تنها یک نوع از آن «تقیه خوفى» است که طبق آیه فوق، در مورد دعوت انبیاء و ابلاغ رسالت، منتفى است. 🔷ولى تقیه، اقسام دیگرى نیز دارد، از جمله «تقیه تحبیبى» و «پوششى» است. 🔷منظور از «تقیه تحبیبى»، آن است که گاه، انسان براى جلب محبت طرف مقابل، عقیده خود را مکتوم مى دارد، تا بتواند نظر او را براى همکارى در اهداف مشترک جلب کند. 🔴و منظور از «تقیه پوششى»، آن است که گاه، براى رسیدن به هدف باید نقشه ها و مقدمات را کتمان کند; چرا که اگر برملا گردد، و دشمنان از آن آگاه شوند، ممکن است آن را خنثى کنند. ❗️زندگى انبیاء، مخصوصاً پیامبر اسلام پر است از این گونه تقیه ها، زیرا مى دانیم در بسیارى از مواقع، هنگامى که به سوى میدان نبرد حرکت مى کرد مقصد خود را مخفى مى داشت، نقشه هاى جنگى او کاملاً در خفا کشیده مى شد، و استتار، که نوعى از تقیه است، در تمام مراحل اجرا مى گشت. ❗️گاه، براى بیان حکمى از روش مرحله اى که نوعى از تقیه است، استفاده مى کرد. فى المثل، مساله «تحریم ربا» یا «شرب خمر» در یک مرحله بیان نشد، بلکه، به فرمان خدا در چندین مرحله صورت گرفت یعنى از مراحل سبکتر شروع شد، تا به حکم نهایى و اصلى رسید. ❗️به هر حال تقیه، معنى وسیعى دارد که همان «پوشاندن واقعیتها براى پرهیز و اجتناب از به خطر افتادن هدفها است» و این چیزى است که در میان همه عقلاى جهان، وجود دارد و رهبران الهى هم براى رسیدن به هدفهاى مقدسشان، در پاره اى از مراحل، آن را انجام مى دهند، چنان که در داستان حضرت ابراهیم قهرمان توحید، مى خوانیم: 🔶او مقصدش را از ماندن در شهر در آن روز که بت پرستان براى مراسم عید به خارج شهر مى رفتند، مکتوم داشت، تا از یک فرصت مناسب، براى در هم کوبیدن بتها استفاده کند. ❗️و نیز «مومن آل فرعون»، براى این که: بتواند در مواقع حساس به موسى کمک کند، و او را از قتل نجات دهد، ایمان خود را مکتوم مى داشت. و به همین جهت، قرآن از او به عظمت یاد کرده، به هر حال، تنها تقیه خوفى است که بر پیامبران مجاز نیست نه انواع دیگر تقیه. 📚تفسیر نمونه ج17 ص333 🔴در منابع اهل سنت مواردی یافت می شود که پیامبر گرامی تقیه می کردند. 🔷بخاری از عایشه نقل می کند: « شخصی به درب خانه پیامبر آمد و اجازه ورود خواست .پیامبر فرمود او را اجازه دهید که بد فرزند عشیره ای است ،یا فرمود بد برادر عشیره ای است . ❗️هنگامی که وارد خانه شد پیامبر با او به نرمی صحبت کرد عایشه گفت ای رسول خدا قبل از ورود شخص به خانه او را مذمت کردید ولی الان با او به نرمی صحبت می کنید؟ 🔷حضرت فرمود:« ای عایشه بدترین مردم بدترین مردم نزد خدا کسی است که مردم او را رها کرده یا وداع نمایند( لذا من با او تقیه کردم)» 📚صحیح بخاری ج8 ص38 ❗️باز بخاری نقل می کند که پیامبر به عایشه فرمود: « ایا ندیدی قوم خود را هنگامی که کعبه را بنا کردند بر قواعد ابراهیم اکتفا نمودند؟ 🔷عایشه گفت: ایا شما انها را بر قواعد ابراهیم باز نمی گردانی؟ ❗️پاسخ داد: اگر نبود که قومت تازه از کفر به اسلام گرویده اند این کار را انجام می دادم( اما از باب تقیه مداراتی چنین نمی کنم)» 📚صحیح بخاری ج2 ص179 🔴ویا نقل می کنند که ابوبکر در نزد پیامبر تقیه کرد نوشته اند: « بین مکه و مدینه پیامبر همراه ابوبکر بر یک شتردسوار بودند و قبلا ابوبکر بین مکه و شام رفت و آمد داشت و راه را می شناخت .وقتی از ابوبکر پرسیدند این کسی که همراهت است چه کسی است ابوبکر در پاسخ گفت این راهنمای من است» 📚طبقات ابن سعد،ج1 ص234 📚مسند احمد،ج3 ص122 📚فتح الباری ج7 ص196( نقل از سوالات ما،تهرانی،ص660) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال حضرت عزرائیل برای همه در لحظه مرگ نمایان میشند یا فقط صالحین و اولیا ایشون رو میبینند؟ ایا افراد معمولی سربازان عزرائیل رو میبینند؟ ✅پاسخ قران در چهار دسته ایات به مرگ اشاره می کند 1⃣دسته اول ایاتی است که مرگ را مستقیما به خدا نسبت می دهند ( زمر 42) 2⃣دسته دوم ایاتی که مرگ را حضرت عزاراییل ملک الموت نسبت می دهد( سجده 11) 3⃣دسته سوم ایاتی که مرگ را به فرستادگان الهی نسبت می دهد ( انعام 61) 4⃣ایاتی که مرگ را به فرشتگان الهی نسبت می دهد ( نحل 28 و 32 و 97 نسائ) ❗️دلیل این اختلاف نسبت ها این است که مراتب و اسباب مرگ مختلف است ملائکه یا همان فرستادگان الهی علت نزدیکتر و سبب قریب مرگ هستند که مامور از طرف ملک الموت هستند و حضرت عزراییل ما فوق انها و فرمانده انهاست که او نیز مستقیما از خدا دستور می گیرد و به ملائکه دستور می دهد 👌خلاصه اینکه فرمانده اصلی خداست و فرمانده میانی حضرت عزراییل و اقدام کننده ملائکه هستند 📚المیزان ج16 ص376 📚تفسیر نمونه ج17 ص 139 ❗️در مورد برخی افراد در روایات امده است که خداوند خود بی واسطه انها را قبض روح میکند واین بیانگر جایگاه ممتاز وارزش انها در نزد خداوند است ❗️علامه مجلسی از پیامبر چنین نقل میکند که وقتی به معراج رفتند چنین فرمودند: «وقتی به اسمان چهارم رسیدم ملک الموت را دیدم که گفت:ای محمد تمام بنده ایی را که خدا افریده است من قبض روح میکنم به غیر ازتو و علی(وسایر امامان)که حق تعالی شما را با دست قدرت خود قبض روح می نماید» 📚بحارالانوار،ج57،ص303 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بازی رو بردیم؛ ۳ هیچ! باورتون میشه؟ #تصویری 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 نور معنوی #پیام_معنوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وقت نمایش درون آدم‌ها 🔻 چرا آیت‌الله بهجت می‌فرمود همه ما شمرهای بالقوه‌ایم!؟ #تصویری 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وقت نمایش درون آدم‌ها 🔻 چرا آیت‌الله بهجت می‌فرمود همه ما شمرهای بالقوه‌ایم!؟ #تصویری 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال تو انسان باش نمی خواهد مسلمان باشی..!!در هفته،در ماه....یک فقیر را سیر کن نمیخواهد روزه بگیری. با خدایت هر روز حرف بزن...شکر گذارش باش با زبان خودت فارسی...خدا میفهمد حرفایت را،نترس خدا عرب نیست!! تو حق کسی را نخور...دلی را نشکن...غمگین را شاد کن... رابط مداوای مریضی باش.. تو به اندازه ی توانت خوب باش و خوبی کن!!! بخدا،خدا همینجاست در دل تو در افکارت! نه در دینت نه در مذهبت نه در نمازت...نظر شما در مورد این مطلب چیست؟. ✅پاسخ: خداوند احکام وتکالیف گوناگونی را برای به کمال وبه سعادت رسیدن بندگان وضع کرده است تا آنان با عمل به تمام آن ها به سر منزل مقصود برسند. ❗️اصولا هیچ کس جز افریننده انسان که اگاه از تمام نیازهای جسم وجان و بی نیاز از همه چیز و همه کس و خالی از هرگونه خطاو اشتباه است صلاحیت طرح برنامه و قانوان گذاری برای انسان را ندارد چرا که 1⃣کسی که انسان را با تمام ریزه کاری های جسم و جانش بشناسد و از تمان قوانین و روابط حاکم بر جهان نیز مطلع باشد در میان انسان ها یافت نمی شود و هنوز کتابهایی تحت عنوان انسان موجود ناشناخته و مشابه ان از سوی دانشمندان نوشته میشود جایی که اگاهی انسان درباره ی خودش تا این حد ضعیف است درباره ی جهان پهناور چگونه خواهد بود 2⃣انسان موجودی نیازمند است لذا هر گروهی در یکی از جوامع بشری به امر قانون گذاری می پردازند منافع گروه وحزب خود را در نظر می گیرند 3⃣هیچ انسانی خالی از خطا واشتباه نیست به همین دلیل قوانین موضوعه بشری دائماً دستخوش تغییر است زیرا با گذشت زمان،اشتباهات وعیوب ان اشکار میشود ❗️برنامه ریز تکامل انسان باید دارای این شرایط باشد 1⃣انسان شناس کامل باشد ونیز به تمام اصولی که حاکم بر روابط انسان ها میباشد احاطه داشته باشد تا بتواند قوانینی هماهنگ با تمام انها وضع کند 2⃣مرتکب لغزش وگناه وخطا واشتباه نشود،مهربان ودلسوز ودر عین حال قوی الاراده باشد واز هیچ قدرتی نهراسد 3⃣خودش منافعی در ان جامعه نداشته باشد،چرا که منافع شخصی وخصوصی قانون گذار به سوی خود می کشاند ❗️تنها خالق بشر است که از تمام اسرار وجود او اگاه است واز خطا ولغزش به دور است ونیاز به چیزی وکسی ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند واز اینجا نتیجه میگیریم که هر قانونی وحکمی غیر از حکم خداوند ناقص وبی فرجام وغیر قابل اعتماد است 📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج7،ص43 ❗️بی شک افرادی که در برابر حکم خداوند حکم جعل می کنند واحکام و قوانین خالق بشر را زیر سوال می برند در گمراهی اشکار به سر می برند و نه تنها خود را خسران زده کرده بلکه مهر خسران بر پیشانی پیروانشان نیز می زنند ❗️ اینگونه افراد به تعبیر قرآن هوی وهوس خودرا معبود خود گرفته اند 📓 فرقان 43 ❗️در روایتی آمده است که امام صادق فرمود: "اگر ابلیس بعد از نافرمانی خدا تمام دنیا را هم برای خداوند سجده می کرد خداوند از او قبول نمی کرد تا زمانی که برای آدم سجده نمی کرد چنان که خدا فرمان داده بود" 📓بحار الانوار،ج60 ص198 ❗️این حدیث می رساند که انسان باید اعمالش را مطابق فرمان خداوند انجام دهد تا موثر واقع شود نه انکه هر انچه به نظرش خوب بود انجام دهد و انچه به نظرش بد بود ترک کند ❗️در مورد فلسفه نماز خواندن به زبان عربی نیز در گذشته پاسخ داده ایم که می توانید کلمه زبون عربی را در کانال سرچ کنید 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🏴امشب که زمین و آسمان می گرید از بهر غریب سامرا می گرید جا دارد اگر که شیعه خون گریه کند چون مهدی صاحب الزمان می گرید 🖤شهادت جانسوز امام علی نقی(ع) تسلیت باد🖤 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال سوالی دارم در مورد قبض روح توسط حضر ت عزرائیل(علیه السلام) این که مثلا افرادی که در یک کشتار جمعی در کمتر از یک ثانیه جان خود رااز دست میدهند ایا ایشان را میبینندو این که چطور آن حضرت در آن واحد در یک انفجار که صد ها نفر میمیرند جانشان را میگیرند چون من شنیده ام افراد قبل از مرگ حضرت عزرائیل(علیه السلام) رو میبینند ✅پاسخ در روایتی امده است که امام صادق فرمود: « از ملک الموت سوال کردند تو چگونه در یک لحظه قبض ارواح می کنی که بعضی در مغرب و بعضی در مشرق هستند؟ ❗️در پاسخ گفت من انها را صدا می زنم و انها اجابت دعوت من می کنند و به سوی من می ایند سپس افزود: « دنیا در برابر من همچون یک کاسه است که در برابر یکی از شما باشد از هر گوشه ای از ان بخواهد چیزی را بر می گیرد» 📚الفقیه،صدوق ج 1 ص80 ❗️همین مضمون را شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند 📚الکافی ج3 ص256 ❗️و علامه مجلسی در بحار روایات متعددی به این مضمون نقل می کند 📚بحار الانوار ج6 ص139 باب 5 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
mahmoudkarimi-@yaa_hossein.mp3
6.34M
شهادت #امام_هادی علیه السلام 🎵سامرا عزا گرفته بوی کربلا گرفته 🎤محمود #کریمی #زمینه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال قرآن کریم هم نزول دفعی داشته هم تدریجی.. سوالی که چند وقته ذهنم رو درگیر کرده اینه که بعضی آیات و سور قرانی شان نزول دارند ی سری اتفاقات و بعد آیه ای در آن خصوص نازل شده یعنی همه رخدادها از قبل معلوم بودن که نزول دفعی صورت گرفته.. ✅پاسخ بیشتر محققین نزول دفعی قران را قبول نداشته و معتقدند مراد از نزول قران در شب قدر اغاز نزول قران بوده است ودر تفسیر ایه « ماه رمضان که قران در ان نازل شده است »( بقره 185)میگویند: « یعنی شروع نزول قران در ماه رمضان بوده است » 📚کشاف ج 1 ص 227 📚انوار التنزیل ،بیضاوی ج 1 ص 227 📚تفسیر المنار ج 2 ص 158 📚المناقب ،ابن شهر اشوب ج1 ص150 ❗️شیخ مفید درباره گفتار صدوق که برای قران دو نزول فرض کرده است یعنی دفعی و تدریجی می گوید: « منشا انچه شیخ صدوق برگزیده خبر واحدی است که نه موجب علم می شود تا ان را باور کرد و نه موجب عمل می گردد تا ان را تعبدا پذیرفت ، به علاوه نزول قران در حالات گوناگون ودر مناسبت های مختلف که اسباب نزول خوانده می شود خود شاهدی است بر نپذیرفتن ظاهر ان خبر زیرا قران درباره جریاناتی سخن می گوید که پیش از حدوث ان مفهومی ندارد و نمی تواند حقیقت داشته باشد جز ان که همان موقع نازل شده باشد » 📚تصحیح الاعتقاد ص57،58 ❗️سید مرتضی نیز چنین می گوید: « اگر شیخ صدوق دراین که قران یک جا نازل شده بر روایات تکیه کرده باشد ان ها نه موجب علم هستند و نه مایه یقین ودر مقابل ان روایاتی است که خلاف ان را ثابت می کند و قران را نازل شده در مناسبت های مختلف می داند » 📚رسایل مرتضی مجموعه 1 جواب مسایل طرابلسیات 3 ص 405-403 ❗️با نفی نزول دفعی قران اشکال شما نیز پاسخ گفته می شود 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله: كدو بخوريد، چرا كه عقل را تيز و (كارآيى) مغز را زياد مى ‏كند عَلَيْكُمْ بِالدُّبّاءِ فَاِنَّهُ يُذَكِّى الْعَقْلَ وَيَزيدُ فِى الدِّماغِ بحار،ج63ص229 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال درمورد خلقت بهشت وجهنم عده ای معتقدند که بهشت وجهنم قبل از خلقت انسان افریده شده والان هم وجود دارند اما سؤال اینکه اگر خداوند بهشت وجهنم را از قبل خلق کرده، ان زمان که عملی نبوده ،مگر اینطور نیست که بهشت وجهنم باعمل انسان ساخته میشود وعقاب یا نعمت اثر وضعی عمل ماست ان موقع که نه عمل خیری بوده ونه عمل گناهی،پس بهشت وجهنم با چه چیز محیا شده؟؟؟ ✅پاسخ از ایات قران استفاده میشود که بهشت وجهنم اکنون موجود است واز روایات اسلامی برمی اید که با اعمال نیک وبد ساختمان ان کامل میگردد،اعمال خوب وشایسته بنای بهشت را تکمیل واعمال ناشایست ساختمان جهنم را کامل میکند ❗️مثلا در روایتی پیامبر فرمود: «هرکس لااله الا الله بگوید در مقابل هربار که این جمله را تکرار کند درختی در بهشت برای او کاشته میشود» 📚میزان الحمکه،باب567،حدیث2781 👌از این روایت و امثال ان استفاده می شود که اکنون بهشت موجود است و با اعمال نیک ما تکمیل می گردد ❗️خداوند در ایه 133 ال عمران میفرماید: «وشتاب کنید برای رسیدن به امرزش پروردگارتان وبهشتی که وسعت ان به پهنای اسمانها وزمین است وبرای پرهیزگاران اماده شده است» ❗️این ایه به وضوح نشان میدهد که بهشت اکنون موجود است و خلق شده است ❗️همچنین در ایه54عنکبوت میفرماید: «جهنم بر کافرین احاطه دارد» ❗️از این ایه شریفه استفاده میشود که جهنم خلق شده واکنون موجود است ❗️درحدیثی از امام رضا امده است که یکی از اصحاب او از بهشت ودوزخ پرسید که ایا انها هم اکنون مخلوقند؟ امام پاسخ داد: «اری افریده شده اند وپیامبر به هنگام معراج وارد بهشت شد ودوزخ را نیز مشاهده کرد» ❗️راوی میگوید،گروهی میگویند انها مخلوق نیستند امام فرمود: «انها از مانیستند وما از انها نیستیم، کسی که افریتش بهشت ودوزخ را انکار کند،پیامبر راتکذیب کرده ومارا نیز تکذیب نموده است» 📚امالی صدوق،ص461 ❗️در این مورد روایات فراوان دیگری هم هست که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف الفصول المهمه شیخ حرعاملی،ج1،ص361،باب80 ❗️علامه بزرگ مجلسی در بحارالانوار شریف ذیل روایات مربوط به بهشت ودوزخ میگوید: «بدان ایمان به بهشت ودوزخ انگونه که در ایات واخبار وارد شده بدون تأویل کردن ان به معنای دیگر از ضروریات دین است» 📚بحارالانوار،ج8،ص205 ❗️اما اینکه گفتید بهشت وجهنم نتیجه ی اعمال ماست،چگونه میتواند خلق شده باشد 👌پاسخ ،چنانکه که درابتدای کلام اوردیم ان است از ایات قران وروایات بدست می اید که بهشت وجهنم افریده شده وموجودند ومطابق روایات فراوانی به وسیله ی اعمال ما تکمیل میگردند با این بیان اشکال شما نیز پاسخ داده میشود 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال طبق خطبه 79 نهج البلاغه ایا امیرالمومنین علی (ع) علم ستاره شناسی رو حرام دونستن؟یا اگر خیر چطور این خطبه رو تفسیر می کنید؟ ✅پاسخ ایت الله مکارم در شرح خطبه ی مورد اشاره ی شما چنین میفرماید: «به یقین منظور از کلام حضرت امیر علم به احوال نجوم وحرکات ونزدیکی ودوری انها از یکدیگر واگاهی بر اوضاع واحوال انها نیست،چرا که حرکات نجوم واوضاع انها در اسمانها از ایات الهی شمرده شده ومردم برای بهره گیری از انها جهت پیدا کردن راه ها در شبهای ظلمانی در دریا وصحرا تشویق شده اند ❗️اصولا اگاهی بر اسرار عالم افرینش وتفکر در خلقت اسمانها وزمین چیزی نیست که مورد مذمت قرار گیرد بلکه طبق قرآن یکی از برنامه های صاحبان خرد واندیشه است(ال عمران،190) ❗️بنابراین انچه با ان شدت مورد نهی ومذمت قرار گرفته حتما چیز دیگریست،وان عبارت است از علم به احکام نجوم 👌یعنی مجموعه ی پندارها وخیالاتی که زندگی وسرنوشت انسانها را در این کره ی خاکی بااوضاع واحوال ستارگان پیوند میداد وبه وسیله ی اوضاع فلکی پیشگویی هایی نسبت به اینده،نه تنها در مسائل عمومی واجتماعی بلکه در مسائل شخصی وجزئی داشتند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال ایا امام زمان با شمشیر قیام می کنه؟؟ ✅پاسخ یکی از القاب امام عصر که در پاره ای از روایات به ان اشاره شده صاحب السیف ( صاحب شمشیر ) است ❗️در کتاب کافی شریف نقل شده است که امام صادق فرمود: «همه ی ما قائم به امر خدا هستیم،یکی پس از پس ازدیگری تازمانیکه صاحب شمشیربیاید،چون صاحب شمشیر امد امر ودستوری غیراز انچه بود می اورد(پدرانش مأمور به تقیه وصبر بودند واو مأمور به جهاد وبرانداختن ظلم است) 📚الکافی،ج1،ص536 ❗️در روایتی دیگر امام باقر فرمود: «واما شباهت مهدی به جدش محمد به خروج با شمشیر وکشتن دشمنان خدا ودشمنان رسولش وجباران وطاغوت ها است وهمانا او توسط شمشیر وترس دشمنان نصرت ویاری خواهد شد 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1،ص327 ❗️ممکن است اینگونه روایات را حمل بر ظاهر کرد،یعنی ان حضرت با همان سلاح های متداول عصر بعثت پیامبر ظهور خواهد کرد وبا اعجاز الهی با دشمنان خود مقابله خواهد کرد،زیرا ممکن است که در زمان ظهور در اثر حوادث واشوب ها وجنگ های جهانی که پیش ازظهور حضرت اتفاق می افتد امکانات نظامی پیشرفته ی دشمنان نابود شود ❗️در مقابل می توان گفت مقصود از شمشیر قوت واسلحه است زیرا مسلمانان در ان عصر اسلحه ای جز شمشیر نداشتند وهرگز به ذهن انها تسلیحات کنونی خطور نمی کرده است،لذا بصورت کنایه از اسلحه به شمشیر تعبیر شده است لذا میتوان گفت امام زمان در عصر ظهور مجهز سلاح های پیشرفته خواهد بود ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب موعود شناسی،رضوانی،ص567 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال شیطان که موجودی پلیده و گمراه کننده خدا چرا اونو افرید ✅پاسخ خداوند شیطان را شیطان نیافرید به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود ولی بعد از ازادی خود سوئ استفاده کرد وبنای طغیان و سرکشی گذارد ❗️پس او در اغاز پاک افریده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود ❗️به این نکته نیز توجه کنید که از نظر سازمان افرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان وانها که می خواهند راه حق را بپیمایند زیانبخش نیست بلکه وسیله پیشرفت وتکامل انان است چه اینکه پیشرفت و ترقی وتکامل همواره در میان تضادها صورت می گیرد ❗️به عبارت روشن تر انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خودرا بسیج نمی کند و بکار نمی اندازد همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان ودر نتیجه ترقی وتکامل او می شود۰ یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر " تواین بی " می گوید: " هیچ تمدنی درخشان در جهان پیدا نشود مگر اینکه ملتی مورد هجوم یک نیروی خارجی قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را بکار انداخت و ان چنان تمدن درخشانی را پی ریزی کرد" 📚 تفسیر نمونه ج1 ص194 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙دعای تصویری هر روز #ماه_رجب 📙یا من ارجوه لکل خیر ... 🎤 سیدقاسم #موسوی_قهار 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💡اعتکاف یعنی نباید نوک زد! باید وقت گذاشت! 📎 bookroom.ir/track/3833 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕ 💠💠 👌اولین شب جمعه ماه رجب را « » می گویند . 🔶پیامبر فرمود: « از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... » 📚وسائل الشیعه ج8 ص99 ❗️لیله الرغائب به معنای شب نمی باشد . 🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های است . ✍️زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » . 📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635 👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این ذکر کردند: « روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود» ❗️و در ادامه فرمود: « کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی . 🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است . ✍️آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم» 📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632 📚بحار الانوار ج95 ص395 ❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد. 🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب نمی شود. 👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚ثواب الاعمال ص160 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌علامه می نویسد: « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 ❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 97.mp3
6.67M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه بیست و چهارم 🔔 @Aminikhaah_Media
☑️اولین شب جمعه #ماه_رجب لیله الرغائب هست که بین مردم به شب آرزوها شناخته می شود. 🔸محتاج دعای خیر شما مخاطبین عزیز هستیم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال لطفا چند دلیل برای رد تثلیث وعقیده به خدایان سه گانه در ایین مسیحیت بیاورید چرا که ما در جایی هستیم که مسیحیان وجود دارند ✅پاسخ مسیحیت از یک سو خداوند را واحد می داند واز سوی دیگر برای او سه جلوه وجود عقیده دارند ۱ خدای پدر که خالق جهان است ، ۲ خدای پسر که همان مسیح است ۳ خدای روح القدس که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد ❗️تثلیث مسیحیان به چند صورت قابل تصور است 1⃣هر یک از خدایان سه گانه وجود مستقل دارند وهر کدام با وجود و تشخص خاصی خود نمایی می کند و هر فردی خدای تام و مستقلی است ❗️یک چنین تثلیثی همان شرک جاهلیت است که در مسیحیت به صورت خدایان سه گانه تجلی پیدا کرده است در صورتی که دلایل توحید و یگانگی هر نوع شرک و دوبینی را برای خداوند ابطال کرده است که ما در پیام های گذشته کانال به برخی از انان مانند برهان تمانع اشاره کرده ایم که می توانید کلید واژه تمانع را در کانال سرچ کنید ❗️بدعت گذاران مسیحی برای جدا نشدن از توحید که اصل مسلم تمام ادیان اسمانی است سعی می کنند چنیت توجیه کنند که او در حالی که سه تا است یکی است و در عین اینکه یکی است سه تا است ❗️این سخن نیز جز تناقض گویی چیز دیگری نیست ایا در جهان فردی پیدا می شود که بگوید سه مساوی یک است 2⃣اینکه خدایان سه گانه بدون اینکه هرکدام دارای تشخص و استقلال باشند بر اثر ترکیب وبهم پیوستگی ذات خداوند جهان را تشکیل دهند ودر حقیقت هیچ یک از این اجزای سه گانه خدا نیستند بلکه خدای جهان همان نتیجه است که از ترکیب سه گانه تولید می گردد 👌اشکال این تفسیر این است که خدا در نتیجه مرکب می شود ودر تحقق خود نیاز به اجزای ذات خویش پیدا می کند وتا این اجزا دست به دست هم ندهند و به هم امیخته نشوند خدای جهان تحقق نمی پذیرد واین یعنی خدای جهان در تحقق خود به غیر خود نیاز دارد در حالی که موجود نیازمند هیچ گاه خدا نخواهد بود بلکه موجود ممکن و مخلوقی می باشد ❗️خداوند می فرماید : « انان که می گویند که خداوند یکی از سه نفر است کافر شده اند خدایی جز خدای یگانه نیست » ( مائده 73) ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب منشور جاوید علامه سبحانی ج 1 ص 242 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال چرا در اسلام شهادت یک زن برابر شهادت دو مرد است ایا این اهانت به زن نیس ✅پاسخ بحث شهادت و اطلاع رسانى به قاضى ربطى به ماهیت مرد و زن و خلقت آن دو ندارد. ❗️ در بعضى موارد که شهادت مربوط به زنان باشد اصلاً شهادت مردان مورد قبول نیست چون مرد در آن موارد نمى تواند شاهد باشد. ❗️در وقایع و رخدادهاى کوچه و بازار، مردان بیشتر از زنان دست اندر کار هستند. مردان به خاطر کار و تلاش و به دست آوردن زاد و توشه و گذران زندگى با رخدادها و وقایع اجتماعى بیشتر مأنوس اند و اگر واقعه اى رخ داد، بیشتر و بهتر در معرض اطلاع اند. فرض کنیم در خیابان دو نفر با هم دعوا مى کنند و با چوب و چا قو و سنگ به جان یکدیگر افتاده اند. پس از چند دقیقه مردان اطراف آنان را گرفته و آنان را از یکدیگر جدا مى کنند. این جا اگر قتلى یا جراحتى واقع شد مردان چون شاهد و ناظر بوده اند بهتر مى توان از آنان شهادت را پذیرفت. در این جور وقایع یا اصلاً زنان حضور ندارند یا اگر حضور داشته باشند خود را کنار مى کشند یا مردان آنان را به عقب مى رانند. از این رو پذیرفتن شهادت مردان و نپذیرفتن شهادت یک زن مسئله طبیعى است و ربطى به نقص یکى و کمال دیگرى ندارد. ❗️از طرفی بر اساس نظر روانشناسان زنان ازروحیهلطیف تربرخوردارند و احساسی تر هستند بنابراین سریعتر مطالبی را قبول می کنند و زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند در نتیجه فشار عاطفیدو احساسی دچار خطا در حسن و ادراک شده و واقعه را انگونه که است احساس و ادراک نکند ودر ادای شهادت هم ممکن است تحت تاثیر فشارهای عاطفه مثبت و یا منفی و یا ارعاب خارجی قرار گیرد ان گونه که باید شهادت ندهد و یا شهادت بر خلاف دهد ❗️ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد : « اگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است به خاطر ان است که عواطف بر انان غلبه دارد و ای بسا تحت تاثیر عواطف واقع شوند و به نفع کسی و به زیان دیگری شهادت دهند » 📚پیام امام ج 3 ص 291 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔با توجه به شیوع ویروس کرونا در قم جواب این حدیث چیست ❗️ امام صادق فرمود: «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها ؛ هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است».[15] بحار الانوار جلد ۲۶ صفحه ۲۱۴ 💠پاسخ💠 👌در روایات متعددی از قم به خاطر پیروی از اهل بیت علیهم السلام و ترویج علوم آنان به عظمت یاد شده است و تصریح شده است که به همین خاطر بلا از قم دور می باشد . ❕در نقلی از پیامبر گرامی آمده است که فرمود ؛ « چون مرا به آسمان بردند جبرئيل من را به دوش راست برداشت و نگاه كردم به يك بقعه از زمين كوهستان كه سرخ بود، زيباتر از رنگ زعفران و خوشبوتر از مشك به ناگاه بر آن پيرى بود و كلاه بلندى بر سر داشت با جبرئيل گفتم، اين بقعه سرخ زيبا رنگتر از زعفران و خوشبوتر از مشك چيست؟گفت: سرزمين شيعه تو و شيعه على عليه السّلام است گفتم اين پير كلاه دراز كيست گفت ابليس، گفتم از آنها چه ميخواهد، گفت ميخواهد آنها را از دوستى على باز دارد و بفسق و هرزگى وادارد، گفتم: اى جبرئيل ما را نزد آنها فرود آور، ما را تندتر از برق جهنده و ديده روشن بدانها فرود آورد و گفتم قم، برخيز اى ملعون، و با دشمنانشان در مال و فرزند و زن شريك شو كه تو را تسلطى بر شيعه من و شيعه على نيست، و آنجا قم ناميده شد.» 📚علل الشرایع ج 2 ص 259 👌در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛ « خدا كوفه را حجت ديگر شهرها كرد و مؤمنانش را حجت بر مردم بلاد ديگر و قم را حجت شهرهاى ديگر نمود و مردمش را حجت بر اهل مشرق و مغرب از پرى و آدمى، و قم و مردمش را مستضعف وانگذاشت بلكه به آنها كمك كرد و توفيق داد. 👌 سپس فرمود ؛ « راستى كه بلاها از قم و مردم قم به دورند، و البته زمانى آيد كه شهر قم و مردمش حجت بر همه آفريده‏ ها باشند و آن در زمان غيبت امام قايم عليه السّلام تا ظهورش، و اگر آن نباشد زمين اهلش را فرو برد. و راستى كه فرشته ‏ها بلاها را از قم و مردمش دور كنند، و هيچ زورگو بدان سوء قصد نكند جز اينكه قاصم الجبارين او را خرد كند و بوسيله گرفتاري و مصيبت و دشمنى او را از آنها بازدارد، و خدا جباران را در دوران حكومتشان به فراموشى از قم و مردمش دچار كند چنانچه ياد خدا را فراموش كردند. » 📚بحار الانوار ج 57 ص 213 👌و فرمود ؛ « به زودى كوفه از مؤمنان تهى شود و دانش از او نهان گردد چنانچه مار در سوراخش نهان شود، سپس دانش در شهرى پديد شود كه قمش گويند، و معدن علم و فضل گردد تا آنجا كه در روى زمين هيچ نادانى نسبت بدين نماند تا برسد بنو عروسان پرده ‏نشين، اين نزديك بظهور قائم ما باشد، و خدا قم و مردمش را مقام حجت سازد، و اگر آن نباشد زمين اهلش را فرو برد و حجتى در زمين نماند، و دانش از آن به همه بلاد منتشر گردد در مشرق و مغرب و حجت خدا بر مردم تمام شود. تا كسى در روى زمين نماند كه علم و دين به او نرسد، سپس قائم ظهور كند و سبب انتقام و خشم خدائى بر بنده ‏ها شود، زيرا خدا از بنده ‏ها انتقام نگيرد مگر پس از اينكه حجت را انكار كنند. » 📚همان مدرک 👌و مطابق نقل دیگر فرمود ؛ « چون فتنه ها همه شهرها را گرفت بر شما باد به قم و اطرافش كه بلا از آنها بدور است.» 📚بحار الانوار ج 57 ص 214 👌بنابراین به خاطر جایگاه معنوی قم ، خداوند بلاها ها از آن دیار برطرف می کند ، اما منظور از بلا چیست ❗️آیا مقصود آن است که هیچ کس در قم به بیماری و مرض و ناگواری مبتلاء نمی شود ❕روشن است که مقصود این نیست و هیچ یک از حدیث شناسان چنین معنایی را از روایات فوق برداشت نکرده اند ، لذا از دیرباز تا زمان کنونی ، همواره مردم آن دیار گرفتار درد و رنج و مرض می شدند و همواره نیز مراکز درمانی در قم دائر بوده است ❕ 🔸مقصود از آنکه خداوند اهل قم را گرفتار بلا نمی کند ، یعنی آنان را گرفتار عذاب نمی کند و ناگواری و مرضی به عنوان عذاب بر آن دیار وارد نمی شود ، چرا که آنان از شیعیان مخلص اهل بیت هستند و کاری نمی کنند که خداوند قم را به خاطر انحراف و دشمنی با آیین حق گرفتار عذاب کند ، اگر در سایر نواحی دشمنی با اهل بیت علیهم السلام و پشت کردن به تعالیم رواج یافت ، آن نواحی ممکن است گرفتار عذاب الهی شوند ، در این هنگام قم از این نوع از بلاها که به عنوان عذاب نازل شده است در امان است .