سوال
سوالی دارم در مورد قبض روح توسط حضر ت عزرائیل(علیه السلام)
این که مثلا افرادی که در یک کشتار جمعی در کمتر از یک ثانیه جان خود رااز دست میدهند ایا ایشان را میبینندو این که چطور آن حضرت در آن واحد در یک انفجار که صد ها نفر میمیرند جانشان را میگیرند
چون من شنیده ام افراد قبل از مرگ حضرت عزرائیل(علیه السلام) رو میبینند
✅پاسخ
در روایتی امده است که امام صادق فرمود:
« از ملک الموت سوال کردند تو چگونه در یک لحظه قبض ارواح می کنی که بعضی در مغرب و بعضی در مشرق هستند؟
❗️در پاسخ گفت من انها را صدا می زنم و انها اجابت دعوت من می کنند و به سوی من می ایند
سپس افزود:
« دنیا در برابر من همچون یک کاسه است که در برابر یکی از شما باشد از هر گوشه ای از ان بخواهد چیزی را بر می گیرد»
📚الفقیه،صدوق ج 1 ص80
❗️همین مضمون را شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند
📚الکافی ج3 ص256
❗️و علامه مجلسی در بحار روایات متعددی به این مضمون نقل می کند
📚بحار الانوار ج6 ص139 باب 5
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
mahmoudkarimi-@yaa_hossein.mp3
6.34M
شهادت #امام_هادی علیه السلام
🎵سامرا عزا گرفته بوی کربلا گرفته
🎤محمود #کریمی
#زمینه
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
قرآن کریم هم نزول دفعی داشته هم تدریجی.. سوالی که چند وقته ذهنم رو درگیر کرده اینه که بعضی آیات و سور قرانی شان نزول دارند ی سری اتفاقات و بعد آیه ای در آن خصوص نازل شده یعنی همه رخدادها از قبل معلوم بودن که نزول دفعی صورت گرفته..
✅پاسخ
بیشتر محققین نزول دفعی قران را قبول نداشته و معتقدند مراد از نزول قران در شب قدر اغاز نزول قران بوده است ودر تفسیر ایه « ماه رمضان که قران در ان نازل شده است »( بقره 185)میگویند:
« یعنی شروع نزول قران در ماه رمضان بوده است »
📚کشاف ج 1 ص 227
📚انوار التنزیل ،بیضاوی ج 1 ص 227
📚تفسیر المنار ج 2 ص 158
📚المناقب ،ابن شهر اشوب ج1 ص150
❗️شیخ مفید درباره گفتار صدوق که برای قران دو نزول فرض کرده است یعنی دفعی و تدریجی می گوید:
« منشا انچه شیخ صدوق برگزیده خبر واحدی است که نه موجب علم می شود تا ان را باور کرد و نه موجب عمل می گردد تا ان را تعبدا پذیرفت ،
به علاوه نزول قران در حالات گوناگون ودر مناسبت های مختلف که اسباب نزول خوانده می شود خود شاهدی است بر نپذیرفتن ظاهر ان خبر زیرا قران درباره جریاناتی سخن می گوید که پیش از حدوث ان مفهومی ندارد و نمی تواند حقیقت داشته باشد جز ان که همان موقع نازل شده باشد »
📚تصحیح الاعتقاد ص57،58
❗️سید مرتضی نیز چنین می گوید:
« اگر شیخ صدوق دراین که قران یک جا نازل شده بر روایات تکیه کرده باشد ان ها نه موجب علم هستند و نه مایه یقین ودر مقابل ان روایاتی است که خلاف ان را ثابت می کند و قران را نازل شده در مناسبت های مختلف می داند »
📚رسایل مرتضی مجموعه 1 جواب مسایل طرابلسیات 3 ص 405-403
❗️با نفی نزول دفعی قران اشکال شما نیز پاسخ گفته می شود
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
درمورد خلقت بهشت وجهنم
عده ای معتقدند که بهشت وجهنم قبل از خلقت انسان افریده شده والان هم وجود دارند
اما سؤال اینکه اگر خداوند بهشت وجهنم را از قبل خلق کرده، ان زمان که عملی نبوده ،مگر اینطور نیست که بهشت وجهنم باعمل انسان ساخته میشود وعقاب یا نعمت اثر وضعی عمل ماست
ان موقع که نه عمل خیری بوده ونه عمل گناهی،پس بهشت وجهنم با چه چیز محیا شده؟؟؟
✅پاسخ
از ایات قران استفاده میشود که بهشت وجهنم اکنون موجود است واز روایات اسلامی برمی اید که با اعمال نیک وبد ساختمان ان کامل میگردد،اعمال خوب وشایسته بنای بهشت را تکمیل واعمال ناشایست ساختمان جهنم را کامل میکند
❗️مثلا در روایتی پیامبر فرمود:
«هرکس لااله الا الله بگوید در مقابل هربار که این جمله را تکرار کند درختی در بهشت برای او کاشته میشود»
📚میزان الحمکه،باب567،حدیث2781
👌از این روایت و امثال ان استفاده می شود که اکنون بهشت موجود است و با اعمال نیک ما تکمیل می گردد
❗️خداوند در ایه 133 ال عمران میفرماید:
«وشتاب کنید برای رسیدن به امرزش پروردگارتان وبهشتی که وسعت ان به پهنای اسمانها وزمین است وبرای پرهیزگاران اماده شده است»
❗️این ایه به وضوح نشان میدهد که بهشت اکنون موجود است و خلق شده است
❗️همچنین در ایه54عنکبوت میفرماید:
«جهنم بر کافرین احاطه دارد»
❗️از این ایه شریفه استفاده میشود که جهنم خلق شده واکنون موجود است
❗️درحدیثی از امام رضا امده است که یکی از اصحاب او از بهشت ودوزخ پرسید که ایا انها هم اکنون مخلوقند؟
امام پاسخ داد:
«اری افریده شده اند وپیامبر به هنگام معراج وارد بهشت شد ودوزخ را نیز مشاهده کرد»
❗️راوی میگوید،گروهی میگویند انها مخلوق نیستند
امام فرمود:
«انها از مانیستند وما از انها نیستیم، کسی که افریتش بهشت ودوزخ را انکار کند،پیامبر راتکذیب کرده ومارا نیز تکذیب نموده است»
📚امالی صدوق،ص461
❗️در این مورد روایات فراوان دیگری هم هست که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف الفصول المهمه شیخ حرعاملی،ج1،ص361،باب80
❗️علامه بزرگ مجلسی در بحارالانوار شریف ذیل روایات مربوط به بهشت ودوزخ میگوید:
«بدان ایمان به بهشت ودوزخ انگونه که در ایات واخبار وارد شده بدون تأویل کردن ان به معنای دیگر از ضروریات دین است»
📚بحارالانوار،ج8،ص205
❗️اما اینکه گفتید بهشت وجهنم نتیجه ی اعمال ماست،چگونه میتواند خلق شده باشد
👌پاسخ ،چنانکه که درابتدای کلام اوردیم ان است از ایات قران وروایات بدست می اید که بهشت وجهنم افریده شده وموجودند ومطابق روایات فراوانی به وسیله ی اعمال ما تکمیل میگردند با این بیان اشکال شما نیز پاسخ داده میشود
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
طبق خطبه 79 نهج البلاغه ایا امیرالمومنین علی (ع) علم ستاره شناسی رو حرام دونستن؟یا اگر خیر چطور این خطبه رو تفسیر می کنید؟
✅پاسخ
ایت الله مکارم در شرح خطبه ی مورد اشاره ی شما چنین میفرماید:
«به یقین منظور از کلام حضرت امیر علم به احوال نجوم وحرکات ونزدیکی ودوری انها از یکدیگر واگاهی بر اوضاع واحوال انها نیست،چرا که حرکات نجوم واوضاع انها در اسمانها از ایات الهی شمرده شده ومردم برای بهره گیری از انها جهت پیدا کردن راه ها در شبهای ظلمانی در دریا وصحرا تشویق شده اند
❗️اصولا اگاهی بر اسرار عالم افرینش وتفکر در خلقت اسمانها وزمین چیزی نیست که مورد مذمت قرار گیرد بلکه طبق قرآن یکی از برنامه های صاحبان خرد واندیشه است(ال عمران،190)
❗️بنابراین انچه با ان شدت مورد نهی ومذمت قرار گرفته حتما چیز دیگریست،وان عبارت است از علم به احکام نجوم
👌یعنی مجموعه ی پندارها وخیالاتی که زندگی وسرنوشت انسانها را در این کره ی خاکی بااوضاع واحوال ستارگان پیوند میداد وبه وسیله ی اوضاع فلکی پیشگویی هایی نسبت به اینده،نه تنها در مسائل عمومی واجتماعی بلکه در مسائل شخصی وجزئی داشتند
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
ایا امام زمان با شمشیر قیام می کنه؟؟
✅پاسخ
یکی از القاب امام عصر که در پاره ای از روایات به ان اشاره شده صاحب السیف ( صاحب شمشیر ) است
❗️در کتاب کافی شریف نقل شده است که امام صادق فرمود:
«همه ی ما قائم به امر خدا هستیم،یکی پس از پس ازدیگری تازمانیکه صاحب شمشیربیاید،چون صاحب شمشیر امد امر ودستوری غیراز انچه بود می اورد(پدرانش مأمور به تقیه وصبر بودند واو مأمور به جهاد وبرانداختن ظلم است)
📚الکافی،ج1،ص536
❗️در روایتی دیگر امام باقر فرمود:
«واما شباهت مهدی به جدش محمد به خروج با شمشیر وکشتن دشمنان خدا ودشمنان رسولش وجباران وطاغوت ها است وهمانا او توسط شمشیر وترس دشمنان نصرت ویاری خواهد شد
📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1،ص327
❗️ممکن است اینگونه روایات را حمل بر ظاهر کرد،یعنی ان حضرت با همان سلاح های متداول عصر بعثت پیامبر ظهور خواهد کرد وبا اعجاز الهی با دشمنان خود مقابله خواهد کرد،زیرا ممکن است که در زمان ظهور در اثر حوادث واشوب ها وجنگ های جهانی که پیش ازظهور حضرت اتفاق می افتد امکانات نظامی پیشرفته ی دشمنان نابود شود
❗️در مقابل می توان گفت مقصود از شمشیر قوت واسلحه است زیرا مسلمانان در ان عصر اسلحه ای جز شمشیر نداشتند وهرگز به ذهن انها تسلیحات کنونی خطور نمی کرده است،لذا بصورت کنایه از اسلحه به شمشیر تعبیر شده است لذا میتوان گفت امام زمان در عصر ظهور مجهز سلاح های پیشرفته خواهد بود
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب موعود شناسی،رضوانی،ص567
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
شیطان که موجودی پلیده و گمراه کننده خدا چرا اونو افرید
✅پاسخ
خداوند شیطان را شیطان نیافرید به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود ولی بعد از ازادی خود سوئ استفاده کرد وبنای طغیان و سرکشی گذارد
❗️پس او در اغاز پاک افریده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود
❗️به این نکته نیز توجه کنید که از نظر سازمان افرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان وانها که می خواهند راه حق را بپیمایند زیانبخش نیست بلکه وسیله پیشرفت وتکامل انان است چه اینکه پیشرفت و ترقی وتکامل همواره در میان تضادها صورت می گیرد
❗️به عبارت روشن تر انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خودرا بسیج نمی کند و بکار نمی اندازد همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان ودر نتیجه ترقی وتکامل او می شود۰
یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر " تواین بی " می گوید:
" هیچ تمدنی درخشان در جهان پیدا نشود مگر اینکه ملتی مورد هجوم یک نیروی خارجی قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را بکار انداخت و ان چنان تمدن درخشانی را پی ریزی کرد"
📚 تفسیر نمونه ج1 ص194
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙دعای تصویری هر روز #ماه_رجب
📙یا من ارجوه لکل خیر ...
🎤 سیدقاسم #موسوی_قهار
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#باز_نشر_مناسبتی_لیله_الرغائب
🤔#پرسش
❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که #درست است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕
💠#پاسخ💠
👌اولین شب جمعه ماه رجب را « #لیله_الرغائب» می گویند .
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
« از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... »
📚وسائل الشیعه ج8 ص99
❗️لیله الرغائب به معنای شب #آرزوها نمی باشد .
🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های #فراوان است .
✍️زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » .
📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635
👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این #ترتیب ذکر کردند:
« روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و #هفتاد بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود»
❗️و در ادامه فرمود:
« کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های #بیابان و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی .
🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است .
✍️آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که #همگی در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم»
📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632
📚بحار الانوار ج95 ص395
❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و #متقنی نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد.
🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب #وارد نمی شود.
👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند #صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد.
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود:
« هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد #خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم»
📚ثواب الاعمال ص160
📚وسائل الشیعه ج1 ص80
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده #صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
👌علامه #مجلسی می نویسد:
« به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار #ضعیف و مجهول استدلال می کنند »
📚بحار الانوار ج2 ص257
❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و #قابل قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 97.mp3
6.67M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه بیست و چهارم
🔔 @Aminikhaah_Media
سوال
لطفا چند دلیل برای رد تثلیث وعقیده به خدایان سه گانه در ایین مسیحیت بیاورید چرا که ما در جایی هستیم که مسیحیان وجود دارند
✅پاسخ
مسیحیت از یک سو خداوند را واحد می داند واز سوی دیگر برای او سه جلوه وجود عقیده دارند
۱ خدای پدر که خالق جهان است ،
۲ خدای پسر که همان مسیح است
۳ خدای روح القدس که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد
❗️تثلیث مسیحیان به چند صورت قابل تصور است
1⃣هر یک از خدایان سه گانه وجود مستقل دارند وهر کدام با وجود و تشخص خاصی خود نمایی می کند و هر فردی خدای تام و مستقلی است
❗️یک چنین تثلیثی همان شرک جاهلیت است که در مسیحیت به صورت خدایان سه گانه تجلی پیدا کرده است در صورتی که دلایل توحید و یگانگی هر نوع شرک و دوبینی را برای خداوند ابطال کرده است که ما در پیام های گذشته کانال به برخی از انان مانند برهان تمانع اشاره کرده ایم که می توانید کلید واژه تمانع را در کانال سرچ کنید
❗️بدعت گذاران مسیحی برای جدا نشدن از توحید که اصل مسلم تمام ادیان اسمانی است سعی می کنند چنیت توجیه کنند که او در حالی که سه تا است یکی است و در عین اینکه یکی است سه تا است
❗️این سخن نیز جز تناقض گویی چیز دیگری نیست ایا در جهان فردی پیدا می شود که بگوید سه مساوی یک است
2⃣اینکه خدایان سه گانه بدون اینکه هرکدام دارای تشخص و استقلال باشند بر اثر ترکیب وبهم پیوستگی ذات خداوند جهان را تشکیل دهند ودر حقیقت هیچ یک از این اجزای سه گانه خدا نیستند بلکه خدای جهان همان نتیجه است که از ترکیب سه گانه تولید می گردد
👌اشکال این تفسیر این است که خدا در نتیجه مرکب می شود ودر تحقق خود نیاز به اجزای ذات خویش پیدا می کند وتا این اجزا دست به دست هم ندهند و به هم امیخته نشوند خدای جهان تحقق نمی پذیرد واین یعنی خدای جهان در تحقق خود به غیر خود نیاز دارد در حالی که موجود نیازمند هیچ گاه خدا نخواهد بود بلکه موجود ممکن و مخلوقی می باشد
❗️خداوند می فرماید :
« انان که می گویند که خداوند یکی از سه نفر است کافر شده اند خدایی جز خدای یگانه نیست »
( مائده 73)
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب منشور جاوید علامه سبحانی ج 1 ص 242
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
چرا در اسلام شهادت یک زن برابر شهادت دو مرد است ایا این اهانت به زن نیس
✅پاسخ
بحث شهادت و اطلاع رسانى به قاضى ربطى به ماهیت مرد و زن و خلقت آن دو ندارد.
❗️ در بعضى موارد که شهادت مربوط به زنان باشد اصلاً شهادت مردان مورد قبول نیست چون مرد در آن موارد نمى تواند شاهد باشد.
❗️در وقایع و رخدادهاى کوچه و بازار، مردان بیشتر از زنان دست اندر کار هستند. مردان به خاطر کار و تلاش و به دست آوردن زاد و توشه و گذران زندگى با رخدادها و وقایع اجتماعى بیشتر مأنوس اند و اگر واقعه اى رخ داد، بیشتر و بهتر در معرض اطلاع اند. فرض کنیم در خیابان دو نفر با هم دعوا مى کنند و با چوب و چا قو و سنگ به جان یکدیگر افتاده اند. پس از چند دقیقه مردان اطراف آنان را گرفته و آنان را از یکدیگر جدا مى کنند. این جا اگر قتلى یا جراحتى واقع شد مردان چون شاهد و ناظر بوده اند بهتر مى توان از آنان شهادت را پذیرفت.
در این جور وقایع یا اصلاً زنان حضور ندارند یا اگر حضور داشته باشند خود را کنار مى کشند یا مردان آنان را به عقب مى رانند. از این رو پذیرفتن شهادت مردان و نپذیرفتن شهادت یک زن مسئله طبیعى است و ربطى به نقص یکى و کمال دیگرى ندارد.
❗️از طرفی بر اساس نظر روانشناسان زنان ازروحیهلطیف تربرخوردارند و احساسی تر هستند بنابراین سریعتر مطالبی را قبول می کنند و زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند در نتیجه فشار عاطفیدو احساسی دچار خطا در حسن و ادراک شده و واقعه را انگونه که است احساس و ادراک نکند ودر ادای شهادت هم ممکن است تحت تاثیر فشارهای عاطفه مثبت و یا منفی و یا ارعاب خارجی قرار گیرد ان گونه که باید شهادت ندهد و یا شهادت بر خلاف دهد
❗️ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد :
« اگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است به خاطر ان است که عواطف بر انان غلبه دارد و ای بسا تحت تاثیر عواطف واقع شوند و به نفع کسی و به زیان دیگری شهادت دهند »
📚پیام امام ج 3 ص 291
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔با توجه به شیوع ویروس کرونا در قم جواب این حدیث چیست ❗️
امام صادق فرمود:
«اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها
؛ هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است».[15]
بحار الانوار جلد ۲۶ صفحه ۲۱۴
💠پاسخ💠
👌در روایات متعددی از قم به خاطر پیروی از اهل بیت علیهم السلام و ترویج علوم آنان به عظمت یاد شده است و تصریح شده است که به همین خاطر بلا از قم دور می باشد .
❕در نقلی از پیامبر گرامی آمده است که فرمود ؛
« چون مرا به آسمان بردند جبرئيل من را به دوش راست برداشت و نگاه كردم به يك بقعه از زمين كوهستان كه سرخ بود، زيباتر از رنگ زعفران و خوشبوتر از مشك به ناگاه بر آن پيرى بود و كلاه بلندى بر سر داشت با جبرئيل گفتم، اين بقعه سرخ زيبا رنگتر از زعفران و خوشبوتر از مشك چيست؟گفت: سرزمين شيعه تو و شيعه على عليه السّلام است گفتم اين پير كلاه دراز كيست گفت ابليس، گفتم از آنها چه ميخواهد، گفت ميخواهد آنها را از دوستى على باز دارد و بفسق و هرزگى وادارد، گفتم: اى جبرئيل ما را نزد آنها فرود آور، ما را تندتر از برق جهنده و ديده روشن بدانها فرود آورد و گفتم قم، برخيز اى ملعون، و با دشمنانشان در مال و فرزند و زن شريك شو كه تو را تسلطى بر شيعه من و شيعه على نيست، و آنجا قم ناميده شد.»
📚علل الشرایع ج 2 ص 259
👌در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛
« خدا كوفه را حجت ديگر شهرها كرد و مؤمنانش را حجت بر مردم بلاد ديگر و قم را حجت شهرهاى ديگر نمود و مردمش را حجت بر اهل مشرق و مغرب از پرى و آدمى، و قم و مردمش را مستضعف وانگذاشت بلكه به آنها كمك كرد و توفيق داد.
👌 سپس فرمود ؛
« راستى كه بلاها از قم و مردم قم به دورند، و البته زمانى آيد كه شهر قم و مردمش حجت بر همه آفريده ها باشند و آن در زمان غيبت امام قايم عليه السّلام تا ظهورش، و اگر آن نباشد زمين اهلش را فرو برد. و راستى كه فرشته ها بلاها را از قم و مردمش دور كنند، و هيچ زورگو بدان سوء قصد نكند جز اينكه قاصم الجبارين او را خرد كند و بوسيله گرفتاري و مصيبت و دشمنى او را از آنها بازدارد، و خدا جباران را در دوران حكومتشان به فراموشى از قم و مردمش دچار كند چنانچه ياد خدا را فراموش كردند. »
📚بحار الانوار ج 57 ص 213
👌و فرمود ؛
« به زودى كوفه از مؤمنان تهى شود و دانش از او نهان گردد چنانچه مار در سوراخش نهان شود، سپس دانش در شهرى پديد شود كه قمش گويند، و معدن علم و فضل گردد تا آنجا كه در روى زمين هيچ نادانى نسبت بدين نماند تا برسد بنو عروسان پرده نشين، اين نزديك بظهور قائم ما باشد، و خدا قم و مردمش را مقام حجت سازد، و اگر آن نباشد زمين اهلش را فرو برد و حجتى در زمين نماند، و دانش از آن به همه بلاد منتشر گردد در مشرق و مغرب و حجت خدا بر مردم تمام شود. تا كسى در روى زمين نماند كه علم و دين به او نرسد، سپس قائم ظهور كند و سبب انتقام و خشم خدائى بر بنده ها شود، زيرا خدا از بنده ها انتقام نگيرد مگر پس از اينكه حجت را انكار كنند. »
📚همان مدرک
👌و مطابق نقل دیگر فرمود ؛
« چون فتنه ها همه شهرها را گرفت بر شما باد به قم و اطرافش كه بلا از آنها بدور است.»
📚بحار الانوار ج 57 ص 214
👌بنابراین به خاطر جایگاه معنوی قم ، خداوند بلاها ها از آن دیار برطرف می کند ، اما منظور از بلا چیست ❗️آیا مقصود آن است که هیچ کس در قم به بیماری و مرض و ناگواری مبتلاء نمی شود ❕روشن است که مقصود این نیست و هیچ یک از حدیث شناسان چنین معنایی را از روایات فوق برداشت نکرده اند ، لذا از دیرباز تا زمان کنونی ، همواره مردم آن دیار گرفتار درد و رنج و مرض می شدند و همواره نیز مراکز درمانی در قم دائر بوده است ❕
🔸مقصود از آنکه خداوند اهل قم را گرفتار بلا نمی کند ، یعنی آنان را گرفتار عذاب نمی کند و ناگواری و مرضی به عنوان عذاب بر آن دیار وارد نمی شود ، چرا که آنان از شیعیان مخلص اهل بیت هستند و کاری نمی کنند که خداوند قم را به خاطر انحراف و دشمنی با آیین حق گرفتار عذاب کند ، اگر در سایر نواحی دشمنی با اهل بیت علیهم السلام و پشت کردن به تعالیم رواج یافت ، آن نواحی ممکن است گرفتار عذاب الهی شوند ، در این هنگام قم از این نوع از بلاها که به عنوان عذاب نازل شده است در امان است .
🔸ادامه 👇
👌اما ممکن است که خداوند اهل قم را نه به عنوان عذاب ، بلکه برای ترفیع و بالا بردن مقام ،گرفتار ناخوشی و ناگواری کند که این ناخوشی به عنوان عذاب نمی باشد ، بلکه از باب ؛ « هر که در این بزم مقرب تر است ، جام بلا بیشترش می دهند » می باشد .
❕ بندگان صالح خداوند بیش از دیگران در معرض مصیبت هستند . خداوند آنان را گرفتار می کند ، تا با صبر و بردباری آنان بر #مصائب ، پاداش های فراوان و بی نهایت به آنان بدهد ، در راس این دسته پیامبران و اولیاء هستند ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار #مصیبت نشدند »
📚وسائل الشیعه ج3 ص267
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند برای اولیاء و دوستانش مصائبی قرار می دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش بگیرند بی آنکه #گناهی مرتکب شده باشند»
📚الکافی ج2 ص325 _ قرب الاسناد ص79
❕و فرمود ؛
«شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب #ایمانشان»
📚الکافی ج2 ص252
🔶و #فرمود:
«بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمیدارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند»
📚الکافی،ج2 ص 252
👌بنابراین هیچ تضادی بین روایاتی که می گوید بلا از قم برطرف شده و گرفتاری اهالی قم به کرونا نمی باشد ، روایاتی که می گوید به قم بلا نمی رسد ، یعنی آن دیار گرفتار عذاب نمی شوند ، زیرا از شیعیان مخلص اهل بیت هستند ، اما می توانند برای ترفیع درجه و مقام ، گرفتار ناخوشی و ناگواری چون ویروس کرونا شوند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 منشأ قدرت در حکومت امام زمان(عج)
🔻نگاه مردم به سیاسیون حکومت مهدوی چگونه خواهد بود؟
#شرحی_بر_دعای_افتتاح
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔فردی که دارای گناهان زیادی است و هیچ گناهی نبوده مگر آنکه انجام داده است چگونه با خواندن یک نماز لیله الرغائب تمام گناهانش بخشیده میشود ❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️در این شکی نیست که اگر فردی نمازی که در مورد لیله الرغائب وارد شده است با تمام شرائطش بخواند مشمول مغفرت الهی می شود.
❗️اما باید توجه کرد که انجام اعمال نیکی که دارای ثواب فراوانی است زمانی برای انسان موثر است و سبب آمرزش او می شود که مقبول درگاه الهی واقع شود .
🔶خداوند می فرماید:
« خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد»
🔶مائده27
🗯امام صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و پیمان او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )»
📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39
✍️بنابراین زمانی خواندن نماز لیله الرغائب یا سایر اعمال مستحبی زمینه آمرزش تمام گناهان را فراهم می کند که فرد مصداق متقین باشد.
👌به این معنا که از گذشته خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود توبه واقعی کرده است اعمال مستحبی را به جا آورد .
✍️در این صورت خداوند به سبب توبه و انجام آن اعمال مستحبی تمام گناهان او را می آمرزد.
❕اما اگر فرد بر انجام گناهان خود اصرار داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه انجام اعمال مستحبی سبب آمرزش او نمی شود چنان که امام صادق علیه السلام فرمود:
« به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد»
📚الکافی ج2 ص288
📚وسائل الشیعه ج15 ص337
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
آیا در عصر غیبت امام زمان (عج) اجرای حدود باید متوقف شود؟ یا خیر ؟
✅پاسخ
شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می اورد :
« اما اقامه حدود پس اقامه ان با حاکم اسلامی است که از جانب خداوند منصوب شده است و انان امامان اهل بیت می باشند و کسانی که امامان بر اجرای حدود نصب کنند از حکام و پادشاهان و ثابت است که امامان اختیار اجرای حدود را به فقهای شیعه داده اند در صورتی که تمکن از اجرای ان داشته باشند»
📚المقنعه ص 129
❗️ایت الله مکارم می اورد :
«معروف به این علمای امامیه جواز اقامه ی حدود در حال غیبت امام برای فقهای عادل است»
📚انوارالفقاهه،کتاب البیع،ص435
❗️صاحب جواهر که کتاب فقهیش دائرة المعارف در فقه شیعی است پس از بحث گسترده درباره ی اجرای حدود در عصر غیبت تصریح میکند که بین علمای شیعه اجماع وجود دارد به اینکه فقها در صورت تمکن میتوانند در عصر غیبت حدود را اجرا کنند
📚جواهرالکلام،ج21،ص394
❗️برای اثبات این نظریه میتوان به امور زیر تمسک جست
1⃣با تأمل در علتهای تشریع حدود که از حکم عقل وروایات بر می اید میتوان به این نتیجه رسید که حدود باید در عصر غیبت اجرا شود، مثلا اجرای حد زنا برای جلوگیری از شیوع فساد وفحشا میباشد واجرای حد شرب خمر برای نهی از ان می باشد واجرای حد سرقت برای حفظ اموال می باشد و روشن است که این علل در عصر غیبت وجود دارد وبا ترک حدود مفاسد عظیم در جامعه ایجاد میشود،چگونه میتوان حدود را تعطیل کرد در حالی که علتهای ان باقی است
2⃣ادله ی اجرای حدود در قران وروایات مطلق است ومقید به زمان خاصی نشده است وظاهر انها وجوب اقامه ی حدود در تمام زمانها میباشد
📚مبانی تکلمه المنهاج،ج1،ص224
3⃣روایاتی که تصریح میکند فقیه در عصر غیبت نائب امام است، عام میباشد که یکی از موارد این نیابت اجرای حدود است وما در پیامهای گذشته ی کانال مفصلاً در مورد ان بحث کرده ایم
4⃣روایتی است که شیخ صدوق در الفقیه خود می اورد که امام صادق فرمود:
«اختیار اجرای حدود با کسی است که حکم کردن به انان تفویض شده است»
📚الفقیه،ج4،ص71
📚التهذیب،ج10،ص155
❗️و روشن است که کسانی که حکم به انها تفویض شده است شامل فقیه جامع الشرایط میشود،چنانکه شیخ مفید به ان تصریح کرده است وما در ابتدای سخن به کلام شیخ مفید استناد جستیم
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
سوالى داشتم اگرکسى فرزند خودراسقط کند,وبسيارناراحت باشد وتوبه کند, خداوند اوراميبخشد؟اگر خداوند اوراببخشد ان فرزند سقط شده اوراميبخشد يعنى حق الناس محسوب ميشودياخير؟حق الناس,درمورد خود ان فرزند سقط شده راميگم.وسوال بعدى اينکه جنين هاى سه ماهه وزيران ک سقط,شده اند ايادرقيامت زنده ميشوند؟من شنيده بودم ک درچهار ماهگى روح دميده ميشه.خيلى برام مهمه ک جنين سه ماهه درقيامت زنده ميشه يانه؟
✅پاسخ
در مورد بخش اول سوالتان که ایا توبه فردی که فرزند خودرا سقط کرده است بخشیده می شود یا خیر
❗️پاسخ ان است که اگر توبه واقعی کرده و دیه ان فرزند سقط شده را در صورت عدم رضایت وارث پرداخت کرده خداوند توبه را می پذیرد چرا که ادله قبول توبه از ناحیه پرودگار عام است و هر گناهی را شامل می شود و با پرداخت دیه جنبه حق الناس قتل نیز جبران می شود
📚بحار الانوار ج 6 ص 11 باب 20
❗️اما در مورد بخش دوم سوالتان که ایا جنین سقط شده قبل از دمیده شدن روح در قیامت محشور می شود یا خیر :
👌آنچه با اطمینان خاطر میتوان گفت؛ این است که جنینهایی که به چهار ماهگی رسیدند و روح در آنها دمیده شده است، در قیامت حضور دارند. این مطلب را از روایاتی که دلالت بر حضور جنینهای سقط شده در قیامت دارد میتوان استفاده کرد؛ مانند این روایت:
❗️ «رسول خدا(ص) فرمود: (مجرّد زندگى نکنید) همسر اختیار نمایید؛ زیرا من فرداى قیامت به بسیارى شما مباهات میکنم تا آنجا که جنین نارسى که سقط شده، با کمال غضب به در بهشت آید، و به او گویند به بهشت درآى، گوید: نه تا پدر و مادرم پیش از من وارد شوند».
📚من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 383
📚وسایل الشیعه ج 21 ص 358
❗️اما در مورد جنینهای کمتر از چهار ماه با اطمینان کامل نمیتوان چنین ادعا کرد که آنها نیز در قیامت حضور دارند؛ زیرا ممکن کسی بگوید منظور از جنینهای سقط شده جنینهایی است که روح در آنها دمیده شده است و به چهار ماهگی رسیدند؛ چون قبل از دمیده شدن روح پاره گوشتی بیش نیستند؛ قابلیت آنرا ندارند که به آنها امت پیامبرگفته شود.
❗️شاید بتوان برای تأیید این نظریه از احکامی که برای کودک چهار ماهه در اسلام بیان شده است نیز استفاده کرد؛ مانند اینکه غسل دادن و کفن او واجب است بر خلاف جنین قبل از چهار ماهگی.
❗️ ولی در مقابل این احتمال نیز وجود دارد در هر صورت لفظ وارد شده در روایت عبارت «سقط شده» است و این عبارت مطلق است و مقید به سن خاص نشده است. اما جنین قبل از چهار ماهگی هر چند غسل و کفن ندارد، ولی اینگونه نیست که هیچ حکمی نداشته باشد، بلکه دفن او واجب است علاوه اینکه جنین از مرحلهای که نطفه است تا به مرحلهای که روح در او دمیده شود، اگر جنایتی بر او وارد شود برای هر مرحله دیه ویژهای ثابت است؛
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 636
📚وسایل الشیعه ج 29 ص 229 باب 21
❗️از اینرو جنینهای کمتر از چهار ماهگی نیز شاید در قیامت حضور داشته باشند.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال
مگه اماما علم نداشتن پس چرا کاری نکردن ن کتابی ن اختراعی ن کشفی ازشون نیست
✅پاسخ
این حرف که امامان دارای کتاب نبودند به طور مطلق صحیح نیست؛ یعنی امام علی که ابو الائمه نامیده می شوند،کتاب مشهوری نوشتند که در کلام فرزندان معصومشان به کتاب علی معروف بود.
📚الکافی ج1 ص 41
از امام سجاد نیز کتاب معروف صحیفه سجادیه به دست ما رسیده است.
در مورد تفسیر قرآن نیز اولین کسی که قرآن را جمع کرد امام علی بود که در آن شأن نزول و برخی از تفاسیر آن را آورده بود، اما به علت برخی از جریانات صدر اسلام توسط خلفا و به تبع آنان توسط مردم، پذیرفته نشد.
📚الکافی ج 228
❗️ولی غیر از این نوشته ها که توسط امامان معصوم نگارش شد، دست نوشته ای از آنان گزارش نشده است. علت این امر را می توان در چند دلیل خلاصه کرد.
1 وظایف امامت و رهبری اجتماعی مردم
وظایفی که بر دوش امام هر عصر می باشد آن قدر گسترده و فراگیر است که نوشتن کتاب،در مقابل آن بسیار کوچک است. امام یک مولف و نویسنده نیست، او رهبری ظاهری و معنوی مردم را بر عهده دارد، وظیفه او تربیت انسان های پاک و مجاهدی است که بتوانند در راه اسلام جان فشانی کنند. وظیفه امام رسیدگی به همه امور دنیوی و اخروی مردم است. اگر چه این کار هم می تواند از امور مهم باشد، اما از جایی که امام همیشه به کار های اهم (مهم تر) اشتغال دارد، به چنین کارهای جز به اندازه ضرورت نمی پردازد. این ضرورت و وسعت وقت، ظاهراً جز برای امام علی(ع) و امام سجاد، وجود نداشت.
2، وجود شرایط زمانی خاص
این دلیل از دو جهت قابل بررسی است؛
❗️ اول: عدم استقبال و توجه مردم
مردم آن زمان به علت شرایطی که حکومت های غاصب فراهم کرده بودند توجه شایسته ای به اهل بیت نداشتند و علت اصلی خانه نشین شدن امامان معصوم همین عدم اقبال و توجه مردم بود. البته این عدم اقبال مردم، چیزی از شأن و جایگاه اهل بیت نمی کاهد و ضرر آن متوجه خود مردم می شود، ولی در هر حال برای ارایه یک نظر، فکر، یا نوشته ای که حاوی چنین خصوصیاتی باشد، آمادگی اجتماعی نیز لازم است.
❗️دوم: وجود جو تقیه در آن زمان خاص
این جو خفقان نه تنها نسبت به هر مطلبی که ائمه می فرمودند یا نامه ای که می نوشتند، وجود داشت بلکه نسبت به کتاب های اصحاب ائمه(ع) نیز چنین بود.
❗️ بنابراین؛ از مهم ترین دلایلی که امامان معصوم از به دست گرفتن قلم و نوشتن حتی یک نامه(تا چه برسد به نوشتن کتاب)،ابا می کردند، وجود جو شدید تقیه بود. دستگاه حاکم اموی و عباسی در طول دوران امامت امامان معصوم شدیداً آنان را تحت جازجویی و نظارت داشت. این امر در دوران امامان شدت و ضعف داشت، اما همه آنان در جو تقیه زندگی می کردند به طوری که امام باقر می فرماید: "تقیه دین من و دین پدران من است".
📚وسایل الشیعه ج 16 ص 210
3 ،داشتن شاگردان و نویسندگان حدیث
❗️وظیفه نوشتن احادیث و فرمایشات امامان را عده ای از اصحاب آنان که مشهور به محدثان بودند، بر عهده داشتند. بنابراین؛ احادیث ائمه با تلاش و سعی اصحاب آنان برای ما باقی مانده است و با ننوشتن کتاب توسط
ائمه این احادیث از بین نرفت
❗️اما اینکه گفتید چرا امامان اختراع وکشفی نداشتند؟
پاسخ ان است که شأن امامان شأن هدایتگری است نه شأن کشف واختراع ودرمانگری ومهندسی وصنعتگری
📚بحارالانوار،ج23،ص99،باب6
❗️اساساً امام برای امر برتری امده است،علوم دنیوی راخود بشر به مرور زمان ومتناسب با نیاز خود به دست می اورد،اما علوم خاص الهی که انبیاء واهل بیت برای بشر به ارمغان اورده اند جز از راه معصوم قابل دستیابی نیست
❗️گرچه شأن ویژه ی امام معصوم هدایتگری بسوی سعادت حقیقی است اما چنین نیست که ائمه از علوم دنیوی چیزی برای بشر نگفته باشند
❗️بنیان گذار علم شیمی نوین جابر ابن حیان شاگرد امام صادق است که امروزه بنام پدر علم شیمی شناخته میشود
📚بحارالانوار،ج55،ص304
❗️همچنین هزاران اموزه از مطالب طبی از ائمه به یادگار مانده که هر جمله از انها قابلیت این را دارند که موضوعات تحقیق علمی شوند
❗️ایت الله ری شهری این احادیث را در دو جلد قطور بنام احادیث پزشکی گرد اورده وعلامه ی مجلسی در بحارالانوار در ابواب مختلف این روایات را ذکر کرده است
📚بحارالانوار،ج59،ص62 به بعد
❗️ابوالاسود دوئلی شاگرد امام علی اولین کسی است که به تعلیم امیرالمؤمنین علم دستور زبان را در زبان عربی ابداع نمود آنگاه غیر عربها نیز این شیوه را در زبان خود بکار بستند
📚طبقات النحویین،ج7،ص14
❗️همچنین امامان حقایق فراوانی را در باب اسمانها وزمین وطبیعت بازگو کرده اند که چند جلد از کتاب بحارالانوار شریف را بخود اختصاص داده است
📚بحارالانوار،ج54،ج55،ج56،ج57،ج58
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁