هدایت شده از قاصدک
🔴 1میلیون تومان برای یک نفر 🔴
💰جایزه اولین قرعهکشی هفتگی #جشنواره_پاییزه_شارژ_ایتا
⏱ فقط تا ساعت 20 فردا فرصت دارید با عضویت در کانال و خرید شارژ از پرداخت ایتا برنده اولین جایزه یک میلیون تومانی باشید:
https://eitaa.com/joinchat/2001600546C318f205945
«ضمنا هرشب به قید قرعه به 10 نفر از اعضای کانال هدیه نقدی تقدیم میشود»
🔰کانال رسمی شارژ همراه با ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/2001600546C318f205945
🔺 به خرج كردن دو چندان، گرفتار می شوی!
🔅 #امام_باقر_علیه_السلام :
🔸 «ما مِن عَبدٍ يَبخَلُ بنَفَقَةٍ يُنفِقُها فيما يُرضِي اللّهَ إلاّ ابتُلِيَ بأن يُنفِقَ أضعافَها فيما أسخَطَ اللّهَ» .
🔹 «هيچ بنده اى نيست كه از خرج كردن چيزى در راهى خدا پسندانه بخل ورزد، مگر اينكه به خرج كردن دو چندانِ آن در راهى خدا ناپسند گرفتار شود».
📚 بحار الأنوار : ج ٧٨ ص ١٧٣ ح ١٢
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اصلاح فکر 💠
❓بعضیها سوال میکنند: فکر خود را چگونه اصلاح کنیم؟
به این شکل. از اینجا:
فکر خوب داشته باشید.
مثلا فکر خدمت به خلق.
❌نگو اگر این ماشین، یک مرتبه دیگر بوق زد، شیشهاش را میشکنم!!
یا همسایهی طبقهی بالا، اگر سر و صدا کرد، میروم به در خانهاش لگد میزنم!!
نه، فکر خود را اصلاح کن و امتیاز بگیر، عمل شما هم اصلاح میشود.
👈اگر میخواهید به معدن نیکیها برسید فکر خود را نیک کنید.
همیشه در فکر خدمت به خلق باشید. همیشه در این فکر باشید که مفسدهای را برطرف کنید.
بین دو نفر که با هم درگیر شدهاند را اصلاح کنید.
اتّحاد و همبستگی ایجاد کنید.
نه اینکه کنار شخصی بنشینید و بگویید فلانی حقّش بود، کاش بیشتر جواب او را داده بودی!
♨️این زبان، زبان شیطان است.
اینها را اصلاح کنید.
اصلاح عمل انسان، از سرچشمهی آن، که فکر است باید صورت بگیرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🎤برای رسیدن به جواب سوال خود به این چند نکته مهم توجه بفرمایید:
1- خدا در قرآن می فرماید: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»؛ و اين كه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست آنقدر نصیب انسان می شود که تلاش می کند(1)
پس نقش تلاش و کوشش را در به دست آوردن روزی نباید فراموش کرد.
2- قرآن می فرماید رزق و روزی همه موجودات بر عهده خدا است نه این که برای آن تلاش نکنیم بلکه نباید غصه به دست آوردن آن را بخوریم و برای آن حرص و طمع نداشته باشیم:
«وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ»؛ و هیچ جنبنده در زمین نیست جز آن که روزیش بر خداست و خدا قرارگاه (منزل دائمی) و آرامشگاه (جای موقت) او را می داند، و همه احوال خلق در دفتر علم ازلی خدا ثبت است.(2)
3- انسان مکلف است که روزی حلال کسب کند اگر انسان به سمت روزی حرام میل پیدا کرد از روزی حلال او کم می شود و جایگزین روزی حلال، روزی حرام می شود و در قیامت بازخواست نیز می شود.
امام هادي (علیه السلام) مي فرمايد: «إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَ إِنْ نَمَی لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَیْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ کَانَ زَادَهُ إِلَی النَّار»؛ همانا [مال] حرام، افزایش نمی یابد و اگر افزایش یابد، برکتی در آن نیست و اگر آن را انفاق کند، پاداشی نمی برد، و آنچه بر جای می گذارد، توشه اش به سوی آتش خواهد بود.(3)
4- انسان در دنیا با مشکلات و امتحان هایی روبرو است که برای انسان های مؤمن این امتحانات بیشتر از دیگران است و مخصوصا در بحث رزق و روزی و کسب حلال این امتحانات برای مؤمنین بیشتر می شود تا جایی که می فرماید: عبادت 10 جزء است که 9 جزء آن کسب روزی حلال است. پس انسان باید بر این امتحان الهی بسیار صبور باشد و تلاش خود را برای سربلند بیرون آمدن از این امتحان بنماید.
رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «العباده عشرة اجزاء تسعة أجزاء في طلب الحلال»؛ عبادت ده جزء دارد كه نه جزء آن درآمد حلال است».(4)
5- خدا در قرآن می فرماید : هر کس که تقوای الهی را پیشه کند خدا راه بیرون رفت از مشکل را برای او می گشاید و هر کس بر خدا توکل کند خدا او را کفایت می کند:
«وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِّ شَی ءٍ قَدْراً»؛ و هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند، و او را از جایی که گمان ندارد روزی می رساند، و هر کس بر خدا توکل کند کفایت امرش را می کند، خداوند فرمان خود را به انجام می رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است.(5)
پس در بحث رزق و روزی، همه این فاکتورها را باید در نظر گرفت و دانست که در محضر خدا هستیم و برای تقرب به او زندگی مؤمنانه داریم.
📚پی نوشت ها:
1. نجم/ 39.
2. هود/ 6.
3. کلینی، الکافی، اسلامیه، تهران، 1404، ج 5، ص 125، ح 7.
4. مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، اسلاميه، ج 2، ص 184، ح 6.
5. طلاق/ 3.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
اسلام نظرش درباره آزادی چی هست؟ آیا مخالف آزادی است یا موافقش؟ منظورم آزادی بیان در سیاست و دین هست
برای پاسخ به پرسش مورد نظر توجه شما را به این نکات جلب می کنیم:
1. آزادي بيان يکي از مهمترين و با ارزش ترين حقوق و خواسته هاي هر جامعه خصوصا جوامع اسلامی است اما اين واژه از جهات متعددي دچار ابهام بوده است. از این رو، نخست باید آزادی بیان را تعریف نمود. تعاريف متعددي از آزادى بيان(Freedom of speech) ارائه گرديده است. در يک تعريف، آزادي بيان عبارت است از «آزادى افراد در بيان عقيده و ايراد نطق و خطابه بدون ترس از دخالت دولت».(1) و در تعريفي ديگر «آزادي بيان بدين معنا است كه آدمی علی رغم این که به خاطر داشتن عقيده مخالف -چه در امور ديني و چه در امور سياسي- نبايد مورد تعقيب قرار گيرند، بايد بتواند عملاً عقيده خود را ابراز نمايد و براي اثبات و احيانا به دست آوردن همفكران ديگر، درباره آن تبليغ كنند.»(2)
2. تردیدی نیست که طرح و تعارض انديشه هاي مختلف، از نظر علمي و سياسي، موجب رشد علم و افكار جوامع بشري است و مي تواند منافع زيادي را براي فرد و اجتماع در برداشته باشد. چنانكه سلب اين آزادي موجب ركود افكار و علوم بشري بوده و حركت تكاملي جامعه و افراد را مختل خواهد ساخت. ممنوع كردن انسان از اين نعمت الهي بزرگترين تجاوز به طبيعي ترين و فطري ترين حق انساني او مي باشد. از این منظر، شهيد مطهري آزادي بيان را به عنوان يگانه راه نجات اسلام در طول تاريخ و نظام جمهوري اسلامي در آينده مي داند: «هر كس مي بايد فكر و بيان و قلمش آزاد باشد و تنها در چنين صورتي است كه انقلاب اسلامي ما راه صحيح پيروزي را ادامه خواهد داد ... اگر در جامعه ما محيط آزاد برخورد آرا و عقايد به وجود بيايد به طوري كه صاحبان افكار مختلف بتوانند حرف هاي شان را مطرح كنند و ما هم در مقابل، آراء و نظريات خودمان را مطرح كنيم، تنها در چنين زمينة سالمي خواهد بود كه اسلام هر چه بيشتر رشد مي كند.»(3)
3. اسلام براي آزادي بيان، اصالت و قداست ممتازي قائل شده است و آن را به رسميت شناخته و از آن به عنوان ابزاري براي شكوفايي انديشه و رشد و تعالي مادي و معنوي بشر ياد مي کند. آيات فراوانى از قرآن كريم در مورد تعقل، تفقه، گفتوگو به طريق احسن، گزينش بهترين سخن، امر به معروف و نهي از منکر، مشورت، نقل ديدگاه هاي مخالفين و موافقين و... وارد شده است كه هر يك نمونه روشنى از آزادى بيان شمرده مىشوند. در ادامه، برخی از این آیات را مرور می کنیم:
الف. برهان طلبي: قرآن در برخورد با مخالفان، آنان را به «بيان» دلايل خود فرا مىخواند: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»(4)
ب. نهي از کتمان حقيقت: خداوند در موارد متعدد، کساني که از روي هوس يا ترس و طمع ، به کتمان حق و خودسانسوري روي مي آورند را نکوهش کرده و خواستار تبيين حقايق است: «لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون»(5). مسلماً لزوم بيان حق و ممنوعيت کتمان، با آزادي بيان در تلازم است و گرنه جايي براي نکوهش از کتمان و لزوم بيان باقي نخواهد ماند.
ج. گزينش بهترين: خداوند به کساني که پس از شنيدن سخنان مختلف بهترين را بر مي گزينند ، مژده هدايت و برخورداري از تعقل را مي دهد: «فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الألبابِ».(6) تنها در فضاي آزادي انديشه و بيان ، شنيدن سخنان و ديدگاههاي مختلف و انتخاب بهترين امکان پذير است؛ اگر آزادي بيان نباشد، طبعاً گفته هاي مخالف امكان بروز ندارد تا مردم آن را شنيده ودست به مقايسه، انتخاب و پيروي از بهترين نمايند.
د. جدال احسن: اسلام همواره پيروان خويش را به اين مهم توجه داده است كه در مناظره و روياروئي هاي علمي خويش، مجادلة نيكو را در پيش بگيرد تا حقايق به صورت روشن و شفاف براي همگان آشكار شود. در اين زمينه در قرآن كريم مي خوانيم: «ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِي أَحْسَنُ»؛ یعنی: «با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن!»(7) و «وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلاَّ بِالَّتي هِي أَحْسَن»؛ یعنی: «با اهل كتاب جز به روشى كه از همه نيكوتر است مجادله نكنيد.»(8) تعبير به «احسن»، تعبير جامعي است كه تمام روش هاي صحيح و مناسب مناظره و مباحثه را چه در لفظ و چه در محتواي سخن و چه در آهنگ گفتار و حركات ديگر در بر مي گيرد.
پرسمان اعتقادی
اسلام نظرش درباره آزادی چی هست؟ آیا مخالف آزادی است یا موافقش؟ منظورم آزادی بیان در سیاست و دین هست
بي شك، اين ترغيب و تشويق در صورتي ارزشمند است كه شريعت مقدس اسلام، به طرف مقابل، فرصت ابراز عقيده و نظر مخالف را داده و او را در ارائه نظر و انديشه خويش آزاد گذاشته باشد، و گرنه در صورت نبودي ميداني براي بيان واظهار عقيده، دستور به جدال احسن، بي معنا خواهد بود.(9) آیاتی که متضمن آزادی بیان هستند، بیش از این موارد می باشند که بررسی تفصیلی آنها در این مقال نمی گنجد.
4. افزون بر آیات قرآنی، سیره نبوی نیز گواه بر قبول آزادی بیان است. پيامبر گرامي اسلام (صلی الله علیه و آله) همواره با سعه صدر در برابر آرا و انديشه هاي مختلف، برخورد مي نمود و اجازه مى داد صاحبان انديشه ، ديدگاه ، انتقاد و اعتراض خود را بدون هيچ گونه ترس و نگراني بيان كنند.
استاد مطهري در اين زمينه مي گويد: «شما كى در تاريخ عالم ديده ايد كه در مملكتى كه همه مردمش احساسات مذهبى دارند به غير مذهبى ها آن اندازه آزادى بدهند كه بيايند در مسجد پيامبر يا در مكه بنشينند و حرف خودشان را آن طور كه دلشان مي خواهد بزنند، خدا را انكار كنند، منكر پيامبرى پيامبر شوند، نماز و حج و... را رد كنند و بگويند ما اين ها را قبول نداريم، اما معتقدان مذهب با نهايت احترام با آن ها برخورد كنند. در تاريخ اسلام از اين نمونه هاى درخشان فراوان مي بينيم. و بدليل همين آزادي ها بود كه اسلام توانست باقى بماند. اگر درصدر اسلام در جواب كسي كه مي آمد و مي گفت من خدا را قبول ندارم، مي گفتند بزنيد و بكشيد، امروز ديگر اسلامى وجود نداشت. اسلام به اين دليل باقي مانده كه با شجاعت و با صراحت با افكارمختلف مواجه شده است...»(10)
پرسمان اعتقادی
بي شك، اين ترغيب و تشويق در صورتي ارزشمند است كه شريعت مقدس اسلام، به طرف مقابل، فرصت ابراز عقيده و
5. سیره امام علی (علیه السلام) نیز گواه بر ارزش و اهتمام به آزادی بیان است. آن حضرت در دوران حكومت خويش بر آزادي مخالفان مذهبي و سياسي در بيان نظرات، انتقادات و مخالفت ها تاکيد داشت و مي فرمود: «فلاتكلمونى بما تكلم به الجبابرة و لاتتحفظوا منى بما يتحفظ به عند اهل البادرة و لاتخالطونى بالمصانعة و لاتظنوا بى استثقالا في حق قيل لى ...»؛ یعنی: آن سان كه با جباران سخن مى گويند با من سخن مگوييد و از من پنهان مداريد آن چه را از مردم خشمگين به هنگام خشمشان پنهان مى دارند. هم چنين به چاپلوسى و تملق با من رفتار نكنيد و مپنداريد كه گفتن حق بر من گران مى آيد.(11) و «فلاتكفوا عن مقاله بحق او مشورة بعدل»؛ یعنی: از گفتن سخن حق و يا مشورت عدالت آميز خوددارى مكنيد.(12)
در سخنى ديگر فرياد و خروش برآوردن در برابر حاكم جائر را برترين جهاد مي نامد: «و ما اعمال البرّ كلها والجهاد فى سبيل الله عند الامر بالمعروف والنهى عن المنكر الا كنفثة في بحر لجى و افضل من ذلك كله كلمة عدل عند امام جائر»؛(13) یعنی: تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر همچون قطره اى است در مقابل يك درياى پهناور و اما از همه اينها مهمتر سخنى است كه براى دفاع از عدالت در برابر پيشواى ستمگرى گفته مى شود.
6. بنابراین، آموزه های اسلامی و سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام) گواه بر آن است که آزادی بیان از ارزش برخوردار است و باید محفوظ بماند. از این منظر، اصل آزادی بیان، اصلی معتبر است. اما اینک باید بررسی نمود که این اصل، به صورت مطلق مشروع است یا محدود به شروطی است که آزادی بیان در چارچوب آن، محترم و مشروع است؟
با مراجعه به متون دینی درمی یابیم که آزادی بیان مقید به این قیود است:
الف. ممنوعیت توهين به مقدسات؛
ب. ممنوعیت هتك افراد؛
ج. حفظ اصول و موازين اخلاقي؛
د. ممنوعيت توطئه و براندازي؛
هـ . ضرورت حفظ نظام جامعه و قانون.
7. بنابر متون دین، اصل آزادی بیان محترم شمرده شده است مشروط به این که آدمی در آن، قیود سابق الذکر را مراعات نماید. البته ممکن است که برخی از جوامع اسلامی، به این اصل اسلامی پایبند نباشند و آزادی بیان را بدون هیچ دلیل موجهی مقید سازند.
البته امام خمینی(ره) در اوان تشکیل حکومت اسلامی مشخص ساختند که جمهوری اسلامی متعهد به این اصل است و آزادی بیان را در چارچوب شرعی، مشروع و لازم الاجراء می داند: «در جمهوري اسلامي، اقليت هاي مذهبي و حتي كمونيست ها نيز در بيان عقايد خود آزادند.»(14)
آن چه كه محدوده و قلمرو آزادي بيان را معين مي كند همان «به خطر نيفتادن مصالح ملت» است. امام در پاسخ به اين سؤال كه: در مورد آزادي بيان و عقيده، شما چه حدودي را در نظر داريد؟ آيا فكر مي كنيد بايد محدوديت هايي قائل شد يا نه؟ مي فرمايد : «اگر چنان چه مضرّ به حال ملت نباشد، بيان همه چيز آزاد است، چيزهايي آزاد نيست كه مضرّ ِبه حال ملت ما باشد.»(15) و در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر مي كنيد كه گروه هاي چپ و ماركسيست آزادي فعاليت خواهند داشت؟ مي فرمايد: «اگر مضرِّ به حال ملت باشد جلوگيري مي شود، اگر نباشد و فقط اظهار عقيده باشد مانعي ندارد همه مردم آزادند مگر حزبي كه مخالف با مصلحت مملكت باشد.»(16)
از ديدگاه امام، مطبوعات مي توانند با طرح نظرات افراد و گروه ها، به تقويب نظام همت گمارند، چرا كه «امور سياسي بي مباحثه به مقصد نمي رسد».(17) لسان مطبوعات بايد لسان نصيحت(18)، لسان انتقاد باشد. مرز آزادي مطبوعات تضعيف جمهوري اسلامي، توطئه عليه انقلاب و انتقام(19) است.(20)
8. اما درباره ارتداد و تغییر دین، باید به این نکته اشاره کرد که در قرآن صراحتاً بیان شده که امور اعتقادی از سنخِ امور قلبی هستند و با زور و جبر بدست نمی آیند: «لا اکراه في الدين»(21).
از این رو، شخص مرتدی که از روی تحقیق به ارتداد رسیده، اگر ارتداد خودش را اظهار نکند، هیچ عقوبت دنیوی و اخروی ندارد چرا که عقوبت دنیوی برای مرتدی است که ارتدادش را اظهار کرده است و عقوبت اخروی برای مرتدی است که عالم به حقانیت اسلام باشد ولی از آن روی برگرداند اما کسی که جاهل قاصر(22) است مبتلا به عقوبت نمی شود: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»(23).
اما درباره عقوبت دنیویِ مرتدی که ارتدادش را اظهار کرده است نیز گفتنی است که چون اظهار ارتداد دارای آثار اجتماعی منفی است و نوعی اعلان دشمنی با اسلام است، در نتیجه، واکنش اسلام نیز این است که برای چنین شخصی مجازات در نظر بگیرد.
البته باید به این نکته نیز توجه کرد که بسیاری از فقیهان معاصر تاکید می کنند که اگر ارتداد شخص، ناشی از تفکر و شبهه علمی(نه شهوت عملی و از رویِ دشمنی) باشد، حتی اگر ارتداد خویش را اظهار کند، نه عقوبت دنیوی دارد و نه عقوبت اخروی(24).
📚پی نوشت ها:
1. على آقابخشى، فرهنگ علوم سياسى، مركز اطلاعات و مدارك علمى ايران، 1374، ش 985.
2. ر.ك: درآمدي بر حقوق اسلامي، دفتر همكاري حوزه و دانشگاه، تهران: سمت ، ص 269.
3. مرتضي مطهري، پيرامون انقلاب اسلامي، دفتر انتشارات اسلامي، 1359 ، ص 63.
4. بقره / آيه 111.
5. آل عمران/ آيه 71 .
6. زمر/ آيه 18.
7. نحل/ آيه 125.
8. عنكبوت/ آيه 46.
9. سيد حسين اسحاقي، آزادي در اسلام و غرب ، قم: مرکز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما، 1384، ص97.
10. مرتضي مطهري ، پيرامون انقلاب اسلامي، دفتر انتشارات اسلامي، 1359 ، ص 14.
11. سید رضی، نهج البلاغه، انتشارات مشهور، 1379، خطبه 216 .
12. همان، خطبه 216 .
13. همان، كلمات قصار، حكمت 374 .
14. روح الله، خمینی، صحيفه نور، [بیجا]، [بیتا]، ج 3، ص 48.
15. همان، ج 4، ص 258.
16. همان، ص 258.
17. همان، ج 17، ص 268 ـ 267.
18. همان، ج 20، ص 37.
19. همان، ج 19، ص 216.
20. برای مطالعه بیشتر درباره این موضوع، رک: محمدي، عليرضا، آزادي بيان ، سايت پرسمان: http://www.porseman.org/
21. بقره/ 256.
22. جاهل در متون دینی دارای اقسام مختلفی است: جاهل قاصر جاهلی است که در جهل خودش تقصیر ندارد اما جاهل مقصر جاهلی است که در جهل خودش تقصیر دارد(سجادی، سید جعفر، فرهنگ معارف اسلامی، انتشارات دانشگاه تهران، ج1، ص626). همچنین جاهل دارای تقسیم دیگری نیز هست: جاهل به جهل بسیط، جاهلی است که حقیقت را نمی داند و یا می داند که نمی داند؛ د رمقابل با جاهل به جهل مرکب، که نمی داند که حقیقت را نمی داند و به نقیض حقیقت معتقد است.(سجادی، سید جعفر، فرهنگ معارف اسلامی، انتشارات دانشگاه تهران، ج1، ص669؛ سهروردی، یحیی، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ج1، ص501.) آنچه در متن آمده است درباره جاهل قاصر است؛ خواه به جهل بسیط و خواه به جهل مرکب.
23. بقره/ 286.
24. برای مطالعه بیشتر، رک: جوادی آملی، تفسیر تسنیم، انتشارات اسراء، ج 12، ص 183.
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
پرسش: «حسن بن مثله» کیست؟ چرا هیچ نشانی از ایشان وجود ندارد؟ معمولا بانی قبر هر مسجدی در همان مسجد ا
نام «حسن بن مثله» در جریان ساخت اولیه مسجد جمکران به میان می آید. بر اساس نقل «محدث نوری»، محدث شیعه قرن چهاردهم، مسجد جمکران در قرن چهارم قمری به دستور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به دست شخصی به نام «سید ابوالحسن» از علمای قم بنا شده است.(1)
«محدث نوری» از «حسن بن مثله جمکرانی» نقل کرده که در شب سه شنبه ماه مبارک رمضان سال 393 قمری، خدمت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیده و در این دیدار، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از وی خواسته که از «حسن بن مسلم» درخواست کند که دیگر در این زمین (زمینی که بعدها مسجد جمکران در آن ساخته شد) کشاورزی نکند و به «سید ابوالحسن» که از علمای قم بوده بگوید که با دریافت مبالغی که حسن بن مسلم از کشاورزی چند ساله در زمین مذکور به دست آورده، در آن جا مسجدی بنا کند.(2)
بنا به نقل محدث نوری، حسن من مثله جمکرانی گفته است:
در این گفتگو از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواستم که برایم نشانه ای قرار دهد تا مردم حرفم را باور کنند.
در جوابم گفت: تو برو آن رسالت را انجام بده و ما برای آن نشانه هایی قرار می دهیم.
هم چنین از من خواست که در گله «جعفر کاشانی» بزی است آن را در این مکان ذبح و گوشتش را میان بیماران توزیع کنم و گفت که هر بیماری که از گوشت آن بخورد خدا او را شفا می دهد.
ابوالحسن نیز در خواب دیده بود که کسی به او می گوید حسن بن مثله از جمکران نزد تو می آید، او را تصدیق و به قولش اعتماد کن.
وقتی نزد ابوالحسن رفتم در حالی که انتظار مرا می کشید، با هم به سمت جمکران می رفتیم، گله جعفر کاشانی را دیدیم، بزی به طرف ما دوید،
جعفر سوگند یاد کرد که این بز در گله اش نبوده و تاکنون آن را ندیده است.(3)
پرسمان اعتقادی
نام «حسن بن مثله» در جریان ساخت اولیه مسجد جمکران به میان می آید. بر اساس نقل «محدث نوری»، محدث شیعه
🎤نام «حسن بن مثله» در این گزارش آمده است. لذا ابعاد دیگر از زندگی ایشان ناشناخته بوده و تا آن جا که ما اطلاع داریم در تاریخی مطلبی ثبت نشده است.
داستان ساخت مسجد جمکران در برخی منابع آمده است(4) و حتی برخی از منابع به وجود مسجدی در روستای جمکران قم در قرن اول یعنی قبل از داستان حسن بن مثله جمکرانی اشاره کرده اند.(5) اما نبود اثری از قبر ایشان دلیل بر عدم ایشان نیست.
بسیاری از شخصیت های تاریخی هستند که وجود شان قطعی است اما اثری از قبرشان وجود ندارد، نمی توان به این دلیل اصل وجود آنان را انکار کرد.
شاید منظور پرسشگر این باشد که چرا "حسن بن مثله" را در همان مسجد دفن نکرده اند اما این نیز دلیل نمی شود که اصل وجود ایشان را انکار کنیم زیرا
اولا: ممکن است در همان جا دفن شده باشد و به مرور زمان قبر ناپدید شده باشد.
و ثانیا: دفن بانی یا معمار یا سازنده مسجد در مسجدی که او ساخته قاعده کلی نیست شاید در مواردی اینگونه باشد، اما کلیت ندارد؛ اگر جز این باشد باید در تمام مساجد تاریخی ایران قبر بانی یا معمار یا سازنده باشد که در بسیاری از موارد چنین نیست.
لذا عدم وجود قبر، بر عدم وجود اصل شخص، دلالت نمی کند.
📚پی نوشت ها:
1. نوری، حسین، جنة المأوی فی ذکر من فاز بلقاء الحجة، تحقیق: مرکز الدراسات التخصصیه فی لامام المهدی، قم، مؤسسه السیدة المعصومة، 1427ق، ص54-58.
2. همان.
3. نوری، همان، ص۵۴-۵۸؛ محدث نوری، حسین، کتاب نجم الثّاقب ، قم، 1412ق، ج2، ص454-458؛ نوری، حسین، کلمه طیبه، تحقیق: محمد ملکی، قم، پرهیزکار، 1380ش، ص682-686.
4. محدث نوری، نجم الثاقب، 383 تا 388؛ ناصرالشریعه، محمدحسین، تاریخ قم ، چاپ علی دوانی، تهران، 1383ش، ص 234 ـ 237
5. حسن بن محمد قمی، کتاب تاریخ قم ، ترجمه حسن بن علی قمی، چاپ جلال الدین طهرانی، تهران، 1361ش، ص38.
🔰 @p_eteghadi 🔰
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی :
🔹وضوی علوی |
📚 #راز_های_نماز
🔸چينش و تنظيم نظام هستي، اعمّ از واجب و ممكن، با قانون علّت و معلول، صورت گرفته است و اين نظام، در اصل وجود، و كمال آن هيچگاه از اين قانون تخطي نميكند. در جاي خود روشن شده كه آنچه در مرتبهاي پايين قرار دارد، درچيزي كه در مرتبهٴ بالاست اثر نميگذارد، چنان كه ظاهر نميتواند علّت باطن باشد؛ گرچه ممكن است نشانه يا علّت اعدادي باشد. بلكه تنها مؤثر در عالي مرتبه بالاتر از آن است، و نيز علّت براي باطن، چيزي است كه از آن باطنتر است و بر آن برتري دارد.
🔸خداي سبحان با وضوي كسي كه بخواهد نماز بگزارد، فرشتگان فراواني ميآفريند كه او را تقديس، تسبيح و تكبير ميگويند. اين در صورتي است كه وضو مانند وضوي علي بن ابيطالب (عليهالسلام) و دعا در حال وضو چونان دعاي او باشد؛ يعني دعاها همان دعاهايي باشد كه علي (عليهالسلام) با حال و حضور ميخواند، نه هر وضويي و نه هر گفته و دعايي، بلكه هرگاه فعل و قول همان كردار و گفتار علوي باشد، موجب ميشود خداوند سبحان آن اثر مهم را بر آن مترتب نمايد، و يا آن فعل و اين قول بنابر تمثل اعمال به صورت فرشته تمثل يابد.
🔸بنابراين، مجرّد شستن صورت و دو دست، و صِرف كشيدن مسح سر و پاها به روش اهل بيت (عليهمالسلام) و تنها تكلّم به كلماتي كه از آنان وارد شده در لحظهٴ شستن و مسح كشيدن، سبب نميشود خداوند در برابر هر قطرهٴ آب، فرشتهاي تقديس و تسبيح و تكبيرگو بيافريند.
🔸و اين نيست جز براي اين كه وضو از آن جهت كه سبب طهارت است نهاني عيني و دروني خارجي دارد، و هركس كه در عمل، با اخلاص به جانب خداوند رو كند، بدان دست مييازد، و آن كس كه دل خويش را تسليم خدا كند، به او ميرسد به گونهاي كه از هرآلودگي و پليدي پاك ميگردد و گوهر طهارت او تقديس و تسبيح و تكبير ميشود، از اينجاست كه شايسته است خداوند از قطرهٴ آب وضويش فرشتهاي بيافريند كه داراي آن آثار ملكوتي باشد، و يا كردار او را به مثال فرشتگان تسبيحگو تمثيل بخشد.
🔹(صفحه 30 و 33)
_________
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(24).mp3
4.59M
❓پرسش و پاسخ اعتقادی
🔹حجه الاسلام #محمدی
جلسه 24 - ضرورت علم امام
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حکیمان واقعی
❀ «قسمت اول = پلههای ترقی»
✴️ واژه «حکمت» در لغت از ریشه «حُکم» به معنای منع است؛ زیرا حُکم و داوری عادلانه، مانع ظلم است. همچنین، دهنه اسب و دیگر چارپایان، «حَکمه» نامیده میشود؛ چون مانع و مهار کننده حیوان است و نام گذاریعلم به «حکمت»، بر همین پایه است؛ چون از جهل، جلوگیری میکند .
واژه «حکمت»، بیست بار در قرآن کریم آمده است و خداوند متعال، در این کتاب آسمانی، ۹۱ بار خود را با صفت «حکیم»، ستوده است .
🔻حکمت، از نگاه قرآن و حدیث، عبارت است از :
مقدّماتِ محکم و استوار علمی، عملی و روحی برای نیل به مقصد والای انسانیت.
آنچه احادیث اسلامی در تفسیر «حکمت» آورده اند، در واقع، مصداقی از مصادیق این تعریف کلّی است .
🔸حکمت از نگاه قرآن و حدیث، به سه نوع :علمی، عملی، و حقیقی تقسیم میشود و هر یک به منزله پلّه های نردبان استواری هستند که انسان با بهره گیری از آنها به قلّه کمال انسانیت، صعود میکند.
▫️پلّه اوّل این نردبان (یعنی حکمت علمی) را فرستادگان خداوند متعال، بنا نهاده اند.
▫️پلّه دوم (یعنی حکمت عملی) را انسان، خود باید بسازد
▫️و پس از آماده شدنِ پلّه دوم، آخرین پلّه جهش به مقام «انسان کامل» را ـ که حکمت حقیقی است ـ خداوند متعال، خود، آماده مینماید.
🔗 ادامه دارد... ان شاءالله
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
منظور از کلمه «العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر چیست؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤در اینکه مراد از کلمه «العالمین» در آیه 70 سوره مبارکه حجر«قالُوا أَ وَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمينَ» چیست باید گفت در تفاسیر اقوال مختلفی در باره آن ذکر نشده است بلکه تقریبا می توان گفت همه مفسرین بالاتفاق آیه شماره 70 را کلام قوم لوط دانسته اند که خدای سبحان آن را نقل می کند، نه کلام حضرت لوط (علیه السلام). و مراد از «العالمین»(مردم جهان) را مهمانان، غریبه ها، رهگذران دانسته اند.
کلام برخی از مفسرین به شرح زیر است:
جامع البیان فی تفسیر القران: قوم لوط به ایشان گفت: آیا تو را از اینکه کسی از جهانیان را مهمان کنی بر حذر نداشتیم؟(1)
التفسیر الکبیر: مراد این است که آیا ما تو را از سخن گفتن درباره کسانی که قصد تجاوز به آنان را داریم نهی نکردیم.(2)
روح البیان: منظور این است که آیا نسبت به بازداشتن آنها از ما بر تو پیشگام نبودیم و تو را از آن نهی نکردیم. زیرا آنان به هر غریبه ای متعرض می شدند و حضرت لوط(علیه السلام) در حد توان، آنان را از این کار باز می داشت در حالیکه آنان حضرت لوط (علیه السلام) را از این کار نهی می کردند تا مبادا کسی را پناه دهد یا اینکه او را تهدید می کردند به این که اگر به این رویه خود پایان ندهی تو را از شهر خویش اخراج می کنیم.(3)
روح المعانی : مراد از «عن العالمین» پناه دادن یکی از آنها یا مانع شدن میان آنها و قوم لوط یا مهمان کردن آنهاست.(4)
تفسیر نمونه: و گفتند: مگر ما به تو نگفتيم احدى را از مردم جهان به مهمانى نپذيرى و به خانه خود راه ندهى، چرا خلاف كردى، و به گفته ما عمل ننمودى؟! و اين به خاطر آن بود كه قوم و جمعيت مزبور افرادى خسيس و بخيل بودند، و هرگز كسى را به خانه خود ميهمان نمى كردند، و اتفاقا شهرهاى آنها در مسير قافله ها بود و مىگويند آنها براى اينكه كسى در آنجا توقف نكند، اين عمل شنيع را با بعضى از واردين انجام داده بودند، و كم كم براى آنها عادتى شده بود، لذا گويا هر گاه لوط پيامبر با خبر مىشد كه شخص غريبى به آن ديار گام نهاده براى اينكه گرفتار چنگال آنها نشود وى را به خانه خود دعوت مىكرد اما آنها پس از آنكه از اين جريان آگاه شدند خشمگين گشتند و به او صريحا گفتند حق ندارى بعد از اين ميهمانى به خانه خود راه دهى! به نظر مىرسد كه كلمه" عالمين" در آيه فوق اشاره به رهگذران و افرادى است كه اهل آن شهر و ديار نبودند و گذارشان به آنجا مى افتاد.(5)
اما علی رغم اتفاق نظرهای فوق، صرفا صاحب مجمع البیان به نقل از جبایی می نویسد: جبائى گويد: اين سخن را لوط به قوم خود گفت و اين پيش از آن بود كه بفهمد آنها فرشتگان هستند كه براى نازل كردن عذاب آمده اند. اين مطلب، اگر چه در آخر ذكر شده است، لكن در حقيقت، جاى آن در آغاز كلام است. چنان كه در غير از اين سوره نيز همين رويه، بكار رفته است.(6)
حاصل اینکه:
عمده مفسرین آیه 70 سوره مبارکه حجر را سخن قوم لوط (علیه السلام) دانسته اند و صاحب مجمع البیان نیز صرفا به نقل از جبائی این اختلاف را مطرح کرده است در حالی که آیه شریفه ابهامی ندارد و سیاق و متن آیه به وضوح «سخن قوم لوط بودن» آن را تأیید می کند.
📚پی نوشت ها:
1. طبرى، محمد بن جرير، جامع البيان فى تفسير القرآن (تفسير الطبرى)، دار المعرفة، 1412ق ، چاپ اول، لبنان، بيروت، ج14 ص 30.
2. فخر رازى، محمد بن عمر، التفسير الكبير (مفاتيح الغيب)، دار إحياء التراث العربي،1420ق، چاپ سوم، لبنان، بيروت، ج19 ص 155.
3. حقى برسوى، اسماعيل بن مصطفى، تفسير روح البيان، دار الفكر، بی تا، چاپ اول، لبنان، بيروت، ج4 ص 477
4. آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني، دار الكتب العلمية،1415ق، چاپ اول، منشورات محمد علي بيضون، لبنان، بيروت، ج7 ص 315.
5. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية،1371ش، چاپ 10، - ايران - تهران،.ج11 ص 110
6. طبرسى، فضل بن حسن، ترجمه تفسير مجمع البيان، فراهانى، بی تا، چاپ اول - ايران - تهران، ج13 ص 204.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نیکی به خانواده
خانواده ، نخستین کانون رشد و آرامش بشری است که مراقبت از آن مسولیتی سنگین به شمار آمده و موجب نجات از رنج و عذاب دنیوی و اخروی خواهد گردید .
🔹 رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر معروفی صدقه به شمار می آید و هر آنچه را که مومن برای خود و خانواده و همسرش هزینه کند و نیز هر آنچه با آن آبروی خود را حفظ کند ، برایش صدقه نوشته می شود ، و فرمود: بهترین شما کسانی هستند که برای خانواده خود بهترین باشند، و من برای خانواده خودم بهترین شما هستم . ونیز فرمود : کسی که به بازار رود و تحفه ای بخرد و آن را برای خانواده خویش ببرد ، مانند کسی است که صدقه ای را به سوی نیازمندان می برد.
📚 مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۲۳۳،۲۳۴
🔰 @p_eteghadi 🔰
انتشار رایگان کتاب «تفسیر اهل بیت ع»
معرفی یک سایت روایی ؛
Alvahy.com
روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید ، ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه می آورد.
اين سایت در واقع همان
"کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام" است .
تالیف ؛ آقای علی رضا برازش
چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند.
ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
طولانی شدن عمرها پس ازظهور.mp3
1.1M
⁉️آیاصحت دارد که بعد از ظهور، عمرها آنچنان طولانی می شود که فرد هزار نسل بعد از خودش را می بیند؟
⭕️پاسخ: استاد ابراهیم #افشاری
🔰 @p_eteghadi 🔰