eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دعاها و نزدیک غروب روز 🔻۱. رضوان الله علیه درضمن ادعيه روز عرفه فرموده كه چون نزديك شود غروب آفتاب بگو بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَسُبْحانَ اللَّهِ و...» واين همان دعاي عشرات است .به جلد سوم اعمال مشترک صبح و غروب مراجعه شود. 🔻۲. يا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبي لا تَضُرُّكَ، وَاِنَّ مَغْفِرَتَكَ لي لا تَنْقُصُكَ،فَاَعْطِني ما لا يَنْقُصُكَ، وَاغْفِرْ لي ما لايَضُرُّكَ. 1 پروردگارا همانا گناهان من زياني به تو نزند و محققاً آمرزش تو از من نقصاني به تو نرساند پس عطا كن به من آنچه را نقصانت نرساند و بيامرز برايم آنچه را زيانت نزند 🔻۳. اَللّهُمَّ لا تَحْرِمْني خَيْرَ ما عِنْدَكَ لِشَرِّ ما عِنْدي، فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْني بِتَعَبي وَنَصَبي، فَلاتَحْرِمْني اَجْرَ الْمُصابِ عَلي مُصيبَتِهِ. 2 خدايا محرومم مكن از آن خيري كه نزد تو است بخاطر آن شري كه در پيش من است پس اگر تو به رنج و خستگيم رحم نمي‏كني پس محرومم مدار از پاداش مصيبت ديده‏اي بر مصيبتش 🔻۴. صلوات عصر روزعرفه ده مرتبه بگوید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْنِي عَلَي الْإِيمَانِ بِكَ وَ التَّصْدِيقِ بِرَسُولِكَ وَ الْوَلَايَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّهِ وَ الِانْتِقَامِ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ آلِ مُحَمَّدِ فَإِنِّي قَدْ رَضِيتُ بِذَلِكَ يَا رَبِّ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ فِي الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ فِي الْمَلَإِ الْأَعْلَي وَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ فِي الْمُرْسَلِينَ اللَّهُمَ‏ أَعْطِ مُحَمَّداً عَلَيْهِ السَّلَامُ الْوَسِيلَةَ وَ الشَّرَفَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الْكَبِيرَةَ الرَّفِيعَةَ فِي [من‏] الْجَنَّةِ اللَّهُمَّ إِنِّي آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ وَ لَمْ أَرَهُ فَلَا تَحْرِمْنِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ رُؤْيَتَهُ وَ ارْزُقْنِي صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنِي عَلَي مِلَّتِهِ وَ اسْقِنِي مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَا أَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَداً إِنَّكَ عَلي‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ اللَّهُمَّ إِنِّي [كَمَا] آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَعَرِّفْنِي فِي الْجِنَانِ وَجْهَهُ اللَّهُمَّ بَلِّغْ [أَبْلِغْ‏] رُوحَ مُحَمَّدٍ مِنِّي تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَ سَلَاماً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ [عَلَي‏] آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِيراً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِمْ وَ أَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ عَلَي آلِ مُحَمَّدٍ الَّذِينَ أَلْهَمْتَهُمْ عِلْمَكَ وَ اسْتَحْفَظْتَهُمْ كِتَابَكَ وَ اسْتَرْعَيْتَهُمْ عِبَادَكَ فَإِنَّهُمْ مَعْدِنُ كَلِمَاتِكَ وَ خُزَّانُ عِلْمِكَ وَ دَعَائِمُ دِينِكَ وَ الْقُوَّامُ بِأَمْرِكَ صَلَاةً كَثِيرَةً طَيِّبَةً مُبَارَكَةً نَامِيَةً تَامَّةً وَ أَبْلِغْ أَرْوَاحَهُمُ الطَّيِّبَةَ وَ أَجْسَادَهُمُ الطَّاهِرَةَ مِنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ كُلِّ سَاعَةٍ تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَ سَلَاماً الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏ وَ صَلَّي اللَّهُ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً. 3 📚 مصباح کفعمی ص۶۶۲ 📚اقبال الاعمال ج۱ ص ۴۲۰ -۴۲۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مکتب معرفت 🔹 امروز که است روز دعا و ناله است. این دعای «عرفه» در ادعیه و زیارات و مجامع ما فراوان است؛ منتها دو دعا خیلی معروف است: یکی دعای عرفه امام سجاد (سلام الله علیه) است و یکی برتر از همه و والاتر از همه، دعای نورانی سیدالشهداء که عصر روز نهم ذی حجّه یعنی امروز، حسین بن علی (سلام الله علیهما) آن دعا را خواند که تمام چشمان حضرت پر از اشک بود و آن دعا را می خواند. 🔹 همان طوری که کنار کعبه جای استجابت دعاست، کنار آن ناودان جای استجابت دعاست، آنجا که هاجر ناله زد جای استجابت دعاست، این روز هم وقت استجابت دعاست. این تعبیر قرآن است: ﴿رَبَّنا إِنِّی أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّیتی‏ بِوادٍ غَیرِ ذی زَرْعٍ﴾. 🔹 حضرت ابراهیم که به تعبیر جناب سعدی «خلیل من همه بت‌ های آزری بشکست» گفت خدایا! اینجا یک مشت سنگلاخ است، باغ شدن، آباد شدن، خانه شدن هیچ ممکن نیست؛ نه خاک دارد نه آب دارد. هاجر گفت که من یک زن، تازه مادر شدم، این هم بچه ‎ام اسماعیل، این را در این صحرا، در این سرزمین گذاشتی کجا داری می ‌روی؟! مأموریت ابراهیم خلیل این بود که اینها را اینجا بسپارد و برود، خب به چه کسی بسپارد؟ هاجر گفت: «إِلَی مَنْ تَدَعُنَا»؟ احدی اینجا نیست، من هستم و این بچه! ابراهیم گفت: «إِلَی رَبِّ هَذِهِ الْبَنِیة»؛ به هر حال این سرزمین صاحبی دارد. این چه روحیه‌ ای است! این چه عقیده ‌ای است! این چه ایمانی است! دعا ما را به اینجا می‌ رساند؛ وقتی خداوند گفت برو من حافظم، می ‌گوید ! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 🔰 @p_eteghadi 🔰
*دعای امام سجاد علیه‌السلام در روز عرفه* ✍ از توصیه‌های بسیار مهم و موکد در روز عرفه، قرائت دعای چهل و هفتم صحیفه‌ی سجادیه در صبح عرفه، در تمرکز و خلوتی اطمینان‌بخش، قبل از ورود به دعای معروف امام حسین علیه‌السلام است. ➖ وَ انْزَعِ الْغِلَّ مِنْ صَدْرِي لِلْمُؤْمِنِينَ/ و سینه‌ام را از کینۀ مؤمنان خالی کن، ➖ وَ اعْطِفْ بِقَلْبِي عَلَى الْخَاشِعِينَ / و نسبت به آنان که به مقام خشوع رسیده‌اند، مهربانم نما، ➖ وَ كُنْ لِي كَمَا تَكُونُ لِلصَّالِحِينَ  و با من چنان باش که با شایستگانی... 🔰 @p_eteghadi 🔰
آداب و اعمال شب و روز عید قربان الف) شب عید قربان شب دهم ذیحجه شبی مبارک و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده داری در آن ها مستحب است. در شب عید قربان، درهای آسمان باز بوده و برای این شب اعمالی ذکر شده است: ۱- زیارت امام حسین علیه السلام ۲- خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ» که در شب جمعه هم وارد شده است. ب) روز عید قربان روز دهم ذیحجه که روز عید قربان می باشد بسیار روز شریفی است و برخی از اعمال آن عبارت است از: ۱- غسل غسل در این روز سنّت مؤکد است و بعضی از علماء نیز آن را واجب دانسته‌اند. ۲- دعا خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن از جمله دعای ندبه و دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه که اوّل آن «اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ» است و دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز می‌شود: «یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ». ۳- نماز نماز عید قربان دو رکعت است: در رکعت اول، بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند، بعد از قنوت پنجم، تکبیر دیگری بگوید، به رکوع رود، دو سجده بجا آورد، برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید، بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید، به رکوع رود، بعد از رکوع دو سجده کند، تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد. در روز عید قربان مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود. نماز عید، سورهٴ مخصوصی ندارد، امّا بهتر است در رکعت اول آن، سورهٴ شمس و در رکعت دوم، سورهٴ غاشیه یا در رکعت اول سوره «سبح اسم» و در رکعت دوم سوره «شمس» را بخوانند. 👇👇👇
همچنین در قنوت نماز عید قربان، هر دعا و ذکری خوانده شود کافیست، امّا بهتر است این دعا خوانده شود: اللّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْریاءِ وَالْعَظَمةِ وَ أهْلَ الجُودِ وَالجَبَرُوتِ وَ أهْلَ العَفْو وَالرَّحْمَةِ وَ أهْلَ التَقّویٰ وَالمَغْفِرَة، أسْئَلُکَ بَحَقِّ هدا الْیوَمِ الّذی جَعَلْتَهُ لِلمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمّدٍ صَلّیٰاللهُ عَلیْه وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاَ وَ مَزیداً، أن تُصَلّی عَلیٰ مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ تُدْخِلنی فی کُلِّ خَیْرٍ أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ أنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آل مُحَمَّدٍ، صَلَوٰاتُکَ عَلَیُهِ وَ عَلَیْهِمْ، اللّهُمَّ إنی أسْئَلَکَ خَیرَ مٰا سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّٰالِحُونَ وَاعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ «خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت و ای شایسته تقوا و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که قرارش دادی برای مسلمانان عید و برای محمّد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد و درآوری مرا در هر خیری که درآوردی در آن خیر محمّد و آل محمّد را و برونم آری از هر بدی و شری که برون آوردی از آن محمّد و آل محمّد را که درودهای تو بر او و بر ایشان باد. خدایا از تو خواهم بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند ازآن بندگان شایسته ات.» ۴- تکبیر خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در سایر شهرها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند. که این تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است: اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ و لِلّه الْحَمْدُ اللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا. خدا بزرگتر از توصیف است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، و ستایش خاص خدا است خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاص خدا است برای آنکه آزمود ما را. و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نمازها تکرار شود. ۵- قربانی کردن یکی از اعمال این عید بزرگ که سنت مؤکد نیز می باشد قربانی کردن است که مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می توانند قربانی کنند. در منابع روایی، روایاتی از معصومین علیهم السلام نقل شده است که اشاره به جملات دعا گونه ایشان هنگام ذبح قربانی دارد. شیخ طوسی در یکی از کتاب های خود نقل کرده است که: رسول خدا صلوات الله علیه هنگام ذبح قوچی فرمودند: «اللهمّ تقبّل من محمّد و آل محمّد و من امّة محمّد؛ خدایا این قربانی را از من محمد و آل محمد و هم چنین امت محمد قبول فرما!»[۶] در جایی دیگر وارد شده است: شخصی که طریقه ذبح کردن قربانی را می داند بهتر آن است که خودش ذبح کند و اگر نمی دانست کسی را دستور دهد و خود او نیز حاضر باشد. در وقت ذبح قربانی پیشانی آن را به طرف قبله نموده و «بسم الله الرحمن الرحیم» گفته و ذبح نماید و بعد از ذبح قربانی این دعا را بخواند: «وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، حَنِیفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیکَ لَهُ، وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ، و أنا من المسلمین، اللهم منک و لک، بسم الله و الله أکبر، اللهم‌ تقبل‌ منی» [۷] و نیز از مولای متقیان امیر مومنان علیه السلام نقل شده است که: قربانی مسلمان را جز مسلمان نکشد و هنگام ذبحش بگوید: «بسم اللَّه و اللَّه اکبر وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیک لَهُ وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ.»[۸] پی نوشت: [۱] حج، آیه ۳۷. [۲] پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی، استفتائات قربانی. [۳] پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی بهجت. [۴] پایگاه جهان نیوز. [۵] پایگاه جهان نیوز. [۶] محمد باقر کمره ای ترجمه آسمان و جهان (ترجمه کتاب السماء و العالم بحار الانوار علامه مجلسی)، ج‌۹، ص ۱۸۲. [۷] المقنع، شیخ صدوق، ص۲۷۵. [۸] همان، ص ۲۱۹. منبع: حوزه نت 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: يُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِيَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها ؛ 🔹با ريختن اوّلين قطره خون قربانى [به زمين] ، صاحب قربانى آمرزيده مى شود . 📚 كتاب من لايحضره الفقيه 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻عید سعید قربان بر همه بندگان صالح حضرت حق مبارک باد... به امید روزی که همه بتوانیم نفس اماره خود را برای او قربانی کنیم و به رستگاری برسیم‌. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢قربانی و دفع بلا💢 ✅✅از روايات فهميده مي شود كه ذبح يا خون ريختن وقرباني كردن حيوان حلال گوشت و تقسيم آن بين فقرا و نيازمندان و يا با آن گوشت غذا پخته شود به همسايگان، اقوام و نيازمندان داده شود، عملي پسنديده و سنت است. از امام محمد باقر(ع) روايت شده كه همانا خداوند دو عمل را دوست دارد، يكي اطعام و خوراندن غذا يا مهماني دادن دوم خون ريختن يعنى ذبح گوسفند، شتر و يا هر حيوان حلال گوشت ديگر و توزيع گوشت بين نيازمندان 📚بحار الانوار، ج‏1، ص 232. هم چنين عقيقه كردن براي فرزندان يكي از سنت هاي مستحبي است كه در روايات تأكيد زيادي بر اجرا و انجام آن شده است. عقيقه همانند صدقه دادن براي حفظ سلامتي و رفع بلا از فرزندي است كه به خاطر او به اصطلاح خون ريخته مي شود، يعني گوسفندي ذبح مي شود .اگر چه هر دو عمل(يعني خريد گوشت از قصابي و تقسيم آن بين فقرا، و يا قرباني كردن حيوان حلال گوشت و توزيع گوشت آن) مطلوب و پسنديده است، ليكن از روايات فهميده مي شود كه تأثير خون ريختن بيشتر از خريد گوشت و توزيع آن است. چنان كه در روايات آمده است كه به جاي عقيقه كردن گوسفند جهت سلامتي فرزند، نمي توان پول آن گوسفند و يا قرباني را به فقير داد، بلكه بايد عقيقه انجام بگيرد يعني ذبح و قرباني بشود و گوشت عقيقه را پخته و مردم را به خوردن آن دعوت كنند. و خوب است حداقل ده نفر را اطعام كنند 📚الاداب الدينيه للخزانه المعينيه، ، ص 306 و هر چه تعداد دعوت شدگان بيشتر باشد، بهتر است،و اگر غذا پختن براي وي ميسر نبود، جايز است گوشت را ميان فقرا تقسيم نمايند. سيره و روش بزرگان دين مثل حضرت امام خميني رضوان الله تعالي عليه و آیت الله بهاء الدینی و دیگر بزرگان؛نيز همين بود. براي سلامتي و رفع بلا وگرفتاري پول مي دادند تا گوسفندي بخرند و ذبح كنند و گوشت آن را بين فقرا تقسيم كنند. 🛑دقت کنید این ریختن خون نیست که دفع بلا میکند، بلکه قربانی کردن در راه خدا است که دفع بلا مینماید. چنان چه در قرآن کریم تصریح مینماید که از این قربانیهای شما گوشت یا خونی که میریزید، به خدا نمیرسد، بلکه تقوا و نیت شماست که ارزشمند است: «لَنْ يَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ يَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ كَذلِكَ سَخَّرَها لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنينَ» (الحج، 37) ترجمه: هرگز گوشت‏ها و خون‏ها (ى قربانيان) به خدا نمى‏رسد. ولى تقوا و پرهيزكارى شما است كه به خدا مى‏رسد. خداى توانا اينگونه آن قربانيان را براى شما مسخر كرده تا شما خدا را براى اينكه هدايتتان نموده بزرگ بشمريد. [يا محمّد] تو اين بشارت را به نيكوكاران بده‏. و خداوند ابتدا فرمود: فرزندت را قربانی کن. یعنی ثمرهی حیات و زندگیات و بزرگترین دلبستگیهایت را قربانی کن. و هنگامی که بنده ـ حضرات ابراهیم و اسماعیل (ع) – پذیرفتند، فرمود: نیازی نیست، امتحان انجام شد. لذا قوچ را قربانی کن. یعنی کافیست که شما نفس حیوانی و سبوعیت را در راه خدا قربانی کنی تا انسان شوی. «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ» (المائده، 27) ترجمه:و خبر دو پسر آدم را بحق برايشان بخوان آن گاه كه آن دو قربانى كردند پس، از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى [قابيل‏] پذيرفته نشد. گفت: بى‏گمان تو را مى‏كشم. [هابيل‏] گفت: خدا قربانيان را فقط از پرهيزگاران مى‏پذيرد. راجع به قربانی. قربان از «قرابت» است. یعنی کاری برای نزدیک شدن. وقتی هدف خدا باشد فکر نمیکنم نوع حیوان خیلی تفاوتی داشته باشد البته بسته به توانایی فرد قربانی کننده!چه بهتر که چیزی که برای خدا میدهیم بهترین نوع آن باشد اگر توانش را داشته باشیم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «خداوند قربانی را قرار داده است تا مساکین از گوشت سیر شوند» 📚بحارالانوار، ، ج 96، ص 296ـ298 لذا سفارش شده که حیوان چاق را برای قربانی انتخاب و گوشت آن سه قسمت شود، یک بخش برای خودشان، بخش دوم را به فقرا بدهند، و بخش سوم را هدیه نمایند. 📚تحریر الوسیله ، امام خمینی ;، ج 1، ص 423ـ424، / بحارالانوار، همان ابوبصیر از امام صادق علیه السلام علت قربانی را پرسید، حضرت فرمودند: «هنگامی که اولین قطره خون قربانی به زمین می ریزد گناهان صاحبش بخشیده می شود و به وسیله قربانی معلوم می شود چه کسی تقوای الهی دارد قربانی وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند است، که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: "اگر مردم می دانستند چه فوایدی در قربانی است ، هر آینه قربانی می کردند و لو با قرض گرفتن باشد بحارالانوار، ج 96، ص 296ـ298 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 قربانی در سنت زرتشتی و ایران باستانی ⛔️ هر سال به عید قربان که می‌رسیم عده‌ای می‌گویند: «شما مسلمانان چرا خون حیوانات را می‌ریزید؟ چرا قربانی می‌کنید؟ ما آریایی‌ها در دوران باستان به جای کشتن حیوانات، درخت می‌کاشتیم!»🐑🌴 ✅ در پاسخ باید بگوییم: 1⃣ ما مسلمانان در عید اضحی (عید قربان) برای زنده نگه داشتن راه ابراهیم (ع) که پدر موحدین همه عالم است، و به شکرانه سرفرازی او در امتحان الهی، گوسفند قربانی می‌کنیم و گوشت آن را به فقرا و نیازمندان می‌دهیم. این یعنی انسانیت. 2⃣ کسانی که مدعی هستند نباید خون حیوانات را ریخت، آیا خودشان تابحال گوشت نخوردند؟ همبرگر و سوسیس چه؟! ای کاش برخی افراد قبل از اینکه حرفی بزنند یک نگاهی به خودشان بیاندازند. 3⃣ ما مسلمانان درخت هم می‌کاریم. منتها همین آریایی‌های روشنفکرنما، در کریستمس، به تقلید از اروپایی‌ها، درخت‌ها را قطع می‌کنند و به آن لامپ آویزان می‌کنند! 4⃣ قربانی کردن گوسفند ،بز، اسب و گاو در فرهنگ هخامنشی و ایضاً در سنت زرتشتی همواره وجود داشته. آنان خیلی خیلی بیشتر از مسلمانان حیوانات را قربانی می‌کردند (حتی در مواردی مرسوم بوده که حیوان را قبل از قربانی شکنجه می‌کردند). برای مشاهده کامل اسناد نگاه کنید به: https://b2n.ir/d62114 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢دعای روی چاقوی عید قربان...💢 سوال: دعای روی چاقوی عید قربان چیست؟؟ جواب: یکی از سنت های اشتباه در روز عید قربان خواندن دعا بر روی چاقویی است که با آن قصد قربانی حیوان را دارند زیرا هیچ دعایی برای چاقو قربانی وجود ندارد. تنها دعایی که موجود است، دعایی است که هنگام قربانی مستحب است که ذابح آن را بخواند و این دعا در قسمت آداب عقیقه در کتاب مفاتیح الجنان موجود است و به این صورت است: وَجَّهْت ُ وَجْهِي َ لِلَّذِي ْ فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأرْضَ حَنِيْفاَ مُسْلِماَ وَما أنا مِن َ الْمُشْرِكِيْنَ إنَّ صَلاتِي ْ وَ نُسُكِي ْ وَ محيايَ وَمَماتيِْ لِلّه رَبِّ الْعالَمِيْن َ لاشَريْك َ لَهُ‌ وَ بِذالِك َ اُمِرْتُ وَ أنا مِنَ الْمُسلِمِيْن َ، ألَّلهُمَّ مِنْك َ وَ لَكَ‌ بِسْمِ الله ِ وَالله ُ أكْبَرُ ،‌ پس از دعا و ذبح (اگر صاحب قربانی خودش ذابح است)، بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّی و اگر کسی دیگر دارد ذبح می کند، ذابح بگوید: اَللّهُمَّ تَقَبَّل مِن فُلانِ بنِ فُلان (یعنی نام صاحب قربانی برده شود) و البته گفته اند که اگر کسی دیگر ذابح است، صاحب قربانی در صورت امکان دستش را دست ذابح بگذارد و دعای فوق را بخواند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 عید سعید قربان 🔸 که از اعیاد بزرگ اسلامی است را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) تهنیت و به عموم مسلمان‌ها و شما برادران و خواهران نمازگزار با ایمان تبریک عرض می ‌کنیم. 🔸 این عید همانند عید سعید فطر از برجسته ‌ترین روزهای پربرکت اسلامی است. مستحضرید که عید رسمی اسلام است. عید تشریفاتی به آن معنا نیست. جریان عید فطر، بدرقه ماه مبارک رمضان است و عید سعید قربان، بدرقه احرام و حج تمتّع و عمره تمتّع و اینهاست؛ یعنی وقتی بنده عبادتش را انجام داد، به پیشگاه مولایش نزدیک شد می ‌گیرد و این جشن برای همین دو بزرگ اسلامی است. اعیاد دیگر که مربوط به است آن هم از همین سنخ است. اگر روز جمعه را عید گفتند برای آن نماز جمعه است و اگر عید غدیر عید هست برای آن است. در اسلام عید بدرقه عبادت یا در صحابت عبادت است و این عید برای جوامع اسلامی است تنها برای شیعه نیست، «لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» که همه مسلمان ‌ها این روز را باید به برکت خطبه ‌های امام جشن بگیرند. 📚 خطبه های عید قربان تاریخ: 1397/05/31 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| قربانی شگفتی‌ساز در تاریخ 🔻 رهبر انقلاب: نوبت میرسد به روز عید قربان، این قربانی شگفت‌انگیز و شگفتی‌ساز در تاریخ که بی‌نظیر است. مأمور میشود که نوجوان خودش را به دست خودش به قتل برساند -امر الهی است، آزمایش الهی است- آن هم فرزندی که سالهای متمادی از وجود او محروم بوده و در پیری اَلحَمدُ لِلَّهِ الَّذی وَهَبَ لی عَلَى الکِبَرِ إِسماعیلَ وَإِسحاق؛خدای متعال این بچّه را به حضرت ابراهیم داده بود و خب پیدا است چقدر انسان به فرزندِ اواخر عمر و دوران پیری دلبسته است. 🔺️ به این فرزند که حالا «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ» -یک جوانی و یا نوجوانی شده- گفت میخواهم تو را به قتل برسانم، این دستور خدا است. آن جوان هم گفت: یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی‌ إِنْ شاءَ اللَهُ مِنَ الصَّابِرین. ببینید اینها حوادث عجیب تاریخ دین، تاریخ دین‌داری، تاریخ ایمان، تاریخ اسلام است. ۱۳۹۹/۵/۱۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آزمون نعمت ها 🔸 انسان تا نفس می‌ كشد نباید آنچه را كه دارد نشانه كرامت بداند، همه اینها ابتلاست. شما می ‌بینید در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشت به عنوان ، بلیه و مانند آن یاد نمی ‌شود. «بلاء»، «بلاء مبین» یعنی . 🔸 در دعاهای عیدین یعنی و عید فطر عرض می کنیم: «وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا أَبْلانا»؛ «أبلانا» یعنی «أنعمنا» یعنی «أعطانا و أحسن إلینا»؛ «إبلاء» همان اِنعام است. «بلاء» نعمت است منتها «بلاء» را «بلاء» گفته‌ اند برای اینكه در آن آزمونی مطرح است. چون بار آزمونی در مفهوم كلمه «بلاء» تعبیه شده است، نعمت های دنیا همش بلیه است، بلاست؛ یا بلای حَسَن است یا بلای سیئ، بالأخره آزمون است؛ اما در هیچ جای قرآن از نعمت های بهشتی به عنوان «ابلاء»، «بلاء» و مانند اینها تعبیر نشده است، چون آنجا جای امتحان نیست آنها پاداش محض است. آنجا كسی را امتحان نمی ‌كنند، هر كه را خواستند امتحان بكنند در دنیا امتحان كردند، معلوم شد كه اینها چه كاره ‌اند. 🔸 بنابراین هر نعمتی كه خدای سبحان به انسان داد، انسان تا نفس می ‌كشد است و هرگز كسی خیال نكند خدا او را تكریم كرده است، این‌طور نیست، خدا او را آزمود و امتحان كرده است و می ‌داند كه این شخص چه كاره است. 📚 سوره مبارکه توبه جلسه 47 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚شرم خنجر 💠این کتاب به قلم «محمدعلی رجبی کیاسری» متن مجلس تعزیه «ذبح اسماعیل» در 267بیت است. هدف نویسنده از نوشتن این کتاب مرور گزارش قصص مجالس و نقد و ارزیابی مختصر ادبی آن و آوردن نمونه هایی از ماخذ تحقیقی اولیه این آثار در روایات و تاریخ اسلامی است. کتاب حاضر شامل سه فصل است که سر فصل های آن عبارتند از: «خلاصه متن»، «نتیجه داستان مجلس»، «بررسی ادبی متن»، «متن مجلس»، «ذبح و قربانی فرزند»، «امتحان اولیا» و «رضا و تسلیم صالحان». 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 💐عید سعید قربان مبارک باد💐 📋ایام تشریق؛ آیه به حاجیان توصيه مى كند كه بعد از مراسم عيد قربان به ياد خدا باشند. با توجه به قرينه آيات، "ایام معدودات" مربوط به پايان مراسم حج است و ناظر به روزهاى يازده و دوازده و سيزده ماه خواهد بود كه در روايات به عنوان (ايام تشريق ) ناميده شده است. چنانكه از نامش پيداست ايامى است روشنى بخش كه روح و جسم انسان را در پرتو اين مراسم، نورانى مى كند. حاجیان می توانند دو یا سه روز پس از عید در منی بمانند و مراسم را به جا آورند. در پايان آيه، يك دستور كلى به تقوا داده می شود که مى تواند اشاره به اين باشد كه مراسم حج، گناهان گذشته شما را پاك كرد، و همچون فرزندى كه از مادر متولد شده است پاك از اين مراسم باز مى گرديد، اما مراقب باشيد بعدا خود را آلوده نكنيد. 🔷 آیه روز: وَ اذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ َ (بقره / آیه 203) 🔶 ترجمه: و خدا را در روزهاي معيني ياد كنيد! (روزهاي 11 و 12 و 13 ماه ذي الحجه). و هر كس شتاب كند، و (ذكر خدا را) در دو روز انجام دهد، گناهي بر او نيست، و هر كه تاءخير كند، (و سه روز انجام دهد نيز) گناهي بر او نيست، براي كسي كه تقوا پيشه كند. و از خدا بپرهيزيد و بدانيد شما به سوي او محشور خواهيد شد! 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا در روزی که گفته می شود عید است حیوان آزاری می کنید و آنها را ذبح می کنید؟.mp3
2.1M
⭕️ سوال: ⁉️ چرا در روزی که گفته می شود عید است حیوان آزاری می کنید و آنها را ذبح می کنید؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁦♥️⁩ علیه السلام فرمودند: 🍃 در دنيا ، مانند كسى باش كه در خانه اى ساكن است كه مال او نيست و منتظر رفتن است. 🍀 كُن فِي الدُّنيا كَساكِنِ دارٍ لَيسَت لَهُ ، إنَّما يَنتَظِرُ الرَّحيلَ . 📖 تحف العقول، ص ۳۹۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢قرض برای حج 💢 آیا برای رفتن به حج می توان از کسی قرض گرفت؟ الف. حج یکی از بزرگ ترین عباداتی است که قرض گرفتن برای انجام آن، جایز است و روایاتی از امامان معصوم (ع) در جواز قرض گرفتن برای انجام آن در کتاب های حدیثی وجود دارد. 📚کافی ج 4، ص 279 ب. موضوع دیگری که در این جا مطرح می شود؛ این است که با توجه به این که استطاعت مالی، یکی از شرایط وجوب حج است، آیا حجی که با قرض گرفتن هزینه های مالی باشد، می تواند همان حج واجبی باشد که یک بار انجام آن در طول عمر، برای هر شخص واجب است؟ به عبارت دیگر؛ آیا انجام چنین حجی، کفایت از حج واجب می کند؟ نظر بسیاری از مراجع تقلید به سؤال بالا به شرح زیر است: اگر غیر مستطیع، مصارف حج را قرض کند، مستطیع نمى‏شود، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را اداء کند. 📚مناسک حج (المحشى للإمام الخمینی)، ص 25، و اگر با آن حج به جا آورد از حجة الاسلام ]حج واجب[کفایت نمى‏کند. البته برخی از مراجع معظم تقلید؛ مانند حضرات آیات خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، خامنه ای، صافی گلپایگانی و زنجانی می گویند: هر گاه کسى مقدارى پول قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد، و قدرت پرداخت آن را بدون مشقت بعد از آن داشته باشد، حج بر او واجب خواهد بود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 هدیه خدا به ابراهیم؛ ابراهیم در این آیه حمد خدا را می گوید به خاطر دادن دو فرزند برومند اسماعیل و اسحاق در سنین پیری. نکته جالب این است که در ادبیات قرآن، همواره فرزند، هبه و هدیه خدا به انسان معرفی می شود. این تعبیر مکرر آمده و دقیق است. هدیه یعنی چیزی را بدون آورده به کسی دادن. این نکته مهمی است. ضمن اینکه این موضوع برکات زیاد فرزنددار شدن را می رساند. از کم توفیقی نسل حاضر این است که از این هدیه پربرکت خدا می گریزند! 🔷 آیه روز : الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ و َإِسْحَاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ (ابراهیم / آیه 39) 🔶 ترجمه : حمد خداي را كه در سن پيري اسماعيل و اسحاق را به من بخشيد مسلما خداي من دعا را مي‏شنود (و اجابت مي‏ كند). 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اصالت تشیع 🔸 تشیع بعد از نیست، بلكه قبل از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب است. بیان ذلك این است که ما یك مكتبی داریم به نام تشیع و یك گروهی داریم به نام ، این مكتب همزمان با قرآن آمده و اول كسی كه حامی این مكتب و مروّج این مكتب و مؤمن به این مكتب بود خود رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بود، بعد صدیقه طاهره و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهم السلام) و سایر اهل بیت، بعد مردم. شیعه یعنی گروهی كه پیرو علی ‌بن‌ ابی ‌طالب هستند، اما تشیع یعنی مكتبی كه می گوید ولی خدا و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و آن انسان كامل معصوم جز علی و اولاد (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نیستند این -تشیع است و اول كسی كه به این مكتب ایمان آورد خود پیامبر بود، چون ﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾. 🔸 مكتب تشیع غیر از شیعه و گروه خاص است. اول پایه‌ گذار و مؤمن به مكتب تشیع خود ذات مقدس رسول اكرم بود، حضرت امیر بود. اگر وجود مبارك رسول اكرم به رسالت خود ایمان آورد، وجود حضرت امیر هم به ولایت خود ایمان دارد، این می ‌شود ، پس اگر كسی را نپذیرد و اگر كسی وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را خلیفه بلافصل نداند «فَمَا آمَنَ بِشَیءٍ». آپارات: https://www.aparat.com/v/1wlan 📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر تاریخ: 1383/11/08 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 گلستان یازدهم ✅"گلستان یازدهم" یک آرام در دل جنگ است. خاطرات زهرا پناهی روا، همسر علی چیت‌سازیان از سرداران شهید استان همدان است. ✅این کتاب در 17 فصل تدوین شده و از زمان تولد فرزند شهید آغاز می‌شود تا این روزهای راوی ادامه می‌یابد. ✅"گلستان یازدهم" در مقایسه با "دختر شینا" جذابیت بیشتری برای خواندن دارد. اگر در کتاب قبلی ضرابی‌زاده این روایت ساده و شیرینی خاطرات بود که مخاطب را به سمت خود جلب می‌کرد، در این کتاب نثر نویسنده به پختگی بیشتری رسیده؛ به طوری که ضرابی‌زاده تلاش دارد تا با استفاده از تکنیک‌های جدید، فضای متفاوتی را ایجاد کند. ایجاد جریان سیال ذهن در روایت خاطرات، فضاسازی، حفظ لهجه شخصیت‌ها در کتاب و شخصیت‌پردازی با استفاده از گفت‌وگو از جمله تکنیک‌هایی است که در این کتاب بیشتر از "دختر شینا" قابل درک است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❇️ خطبۀ غدیر 💢 آخرین دیدار 🔻 قالَ رَسُول‌اللهِ صَلَّی‌الله‌عَلَیهِ‌وَ‌آلِهِ‌وَ‌سَلَّمَ فِی خُطبَةِ الغَدِیریَّةِ: «مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فی هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطیعوا وَانْقادوا لِأمْرِ اللهِ.» ✍️ رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم در خطبۀ غدیر فرمودند: هان ای مردم! این، آخرین باری است که در این مکان (غدیر خم) می‌ایستم؛ پس [خوب] گوش کنید و اطاعت کنید و امر خدای متعال را گردن نهید. 📚 خطبۀ غدیر: بحار‌الأنوار، ج 37، ص 207. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ذکر فرد یا زوج رکوع💢 چرا ذکر سبحان الله در رکوع باید به تعداد فرد(۳-۵-۷ و...) گفته شود؟ یک بار گفتن سبحان ربی الاعلی و یا سه بار گفتن سبحان الله واجب است و اضافه بر آن مستحب است و البته مستحب است ذکر نماز فرد گفته شود ولی اگر زوج هم بگوید برای نماز اشکال ندارد. سر محدودیت و حتی تفاوت رکعت های نمازها، و این که خوب است سجده و رکوع فرد باشد نه زوج از اموری است که تاکنون اندیشه های بشری، نتوانسته به آن پی ببرد و در متون دینی نیز به این موضوع پرداخته نشده است، مگر دو، سه روایت که تنها اشاره ای گذرا داشته اند. در این گونه موارد توجه به چند نکته لازم است: 1. آنچه که برای ما روشن می باشد، این است که روح نماز، عبودیت و تسلیم در برابر خداوند متعال است و تسلیم بودن در برابر حق، یعنی این که بنده دستورات خدا را بدون چون و چرا انجام دهد و اختلاف تعداد رکعات نماز و محدودیت آنها - افزون بر رموز و اسراری که ما از آن ها اطلاع نداریم - روحیه تسلیم در برابر خدا و دستورهای پیامبر را در ما تقویت و استوار می کند. 2. در متون دینی، در مواردی که لازم بوده، به برخی اسرار و فلسفه احکام، مستقیم، مورد اشاره قرار گرفته است (مانند فلسفه نماز، حج، روزه) لکن در جزییات نیاز به تبیین نبوده است و گاه اصحاب ائمه از آنان نمی پرسیدند وگرنه پاسخ های مناسب را دریافت می کردند. افزون بر نکات یاد شده، شاید فرد بودن ذکر رکوع و سجود برای این باشد که بیشتر به توحید و یکتا پرستی توجه نماییم ویا در واقع خداوند می خواهد با این دستورات جزئی و ظریف بندگانش را امتحان نماید . 🔰 @p_eteghadi 🔰