eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 193 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻
472_7-960218_a2.mp3
314.6K
نوزاد 7 ماه و نیمه‌ای دارم که دو انگشت دست راستش را مک می‌زند. گفته‌اند یک اختلال عصبی است، نمی‌دانم چکار باید بکنم که ترک کند؟ لطفا راهنمایی ام کنید. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
473_01-960201_a2.mp3
1.79M
تنبلی در کودکان (جلسه دوازدهم) -ادامه‌ موضوع سلامت روانی و نقش سلامت روان در اصلاًح رفتار انسان‌های تنبل 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ یک سوال داشتم و اون اینکه چرا سادات عمامه میپوشند و چرا روحانیت لباس مخصوصی به تن دارد ❗️❗️ 💠💠 👌لباس روحانیت متشکل از سه جزء به نام عمامه ، قباء و عباء می باشد . ❕ علمای دین مقام پیامبر اسلام و امامان گرامی در تبلیغ و ترویج دین هستند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «خدایا جانشینان مرا رحمت فرما. سوال شد خلفای شما چه کسانی هستند؟ فرمود ؛ کسانی که بعد از من می آیند و حدیث و مرا برای مردم بازگو می کنند » 📚 الفقیه،ج 4 ص 420 🔸به خاطر این که روحانیت از پیامبر گرامی و امامان معصوم علیهم السلام ، جانشینی می کنند ، لذا برای شناخته شدن در جامعه به عنوان پاسخگوی سوالات مردم ، همان لباسی را بر تن می کنند که پیامبر گرامی و امامان معصوم معمولا بر تن می کردند ، با توجه به آن که افراد هر قشری از جامعه که وظیفه خاصی دارند ، لباس برای خود انتخاب می کنند تا به آن لباس شناخته شوند ، روحانیت هم ناگزیر از لباس خاصی است که به وسیله آن از دیگر اقشار شغلی جامعه شناخته شود و چه لباسی بهتر از همان لباسی که آورنندگان دین چرا که روحانیون مبلغ آیین آنها هستند و با پوشیدن لباس آنها ، هم یاد و خاطره آن بزرگواران درجامعه تداعی می شود و هم لباس اختصاصی برای روحانیت می شود ‌. ❕در روایات متعددی وارد شده است که پیامبر گرامی و اهل بیت علیهم السلام در پوشش از عمامه و قباء و عباء می کردند ؛ 🔹عمامه : وسائل الشیعه ج 5 ص 55 باب 30 🔹قباء ؛ سنن النبی ، ص 173 _ بحار الانوار ج 42 ص 50 _ ج 52 ص 352_ 🔹عباء ؛ بحار الانوار ج 44 ص 376_ سنن النبی ص 173 👌اما در مورد عمامه و چرایی پوشیدن عمامه سیاه و سفید توسط روحانیون است که اهل بیت علیهم السلام هم عمامه سفید بر سر می گذاشتند و هم عمامه سیاه . 🔸در نقلی آمده است ؛ « امام رضا علیه السلام عمامه بر سر گذاشت و خارج شد » 📚الکافی ج 1 ص 489 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « آن روز كه پيامبر مكه را فتح كرد و به مسجد الحرام داخل شد عمامه بر سر داشت » 📚مکارم الاخلاق ص 119 👌عبد الله بن سليمان از پدرش نقل مى كند ؛ «امام زين العابدين عليه السلام در حاليكه عمامه بر سر داشت وارد مسجد شد » 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 57 👌 البته در عرف کنونی رنگ عمامه به عنوان شناسه برای دو گروه از روحانیون که سادات و غیر سادات هستند استفاده می شود که سادات از عمامه و غیر سادات از عمامه سفید استفاده میکنند که این نحو از پوشش برای افکار و شناسایی سادات از غیر آنها در جهت رعایت آنها مفید می باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔با سند صحیح از امام صادق نقل شده است که گفت: هر کس که نام امام زمان را بیاورد کافر است! : کتاب دار السلام (در احوالات حضرت مهدی)، مولف شیخ محمود عراقی میثمی، صفحه ۱۵۵ ✍🏻از دید امام صادق تمام این آخوندها و شیعیان فعلی که از صبح تا شب مهدی مهدی، امام زمان امام زمان می‌کنند، تماماً مُشتی کافر هستند ❗️❗️ 💠💠 👌نام اصلی امام زمان علیه السلام « محمد » است و لقب مشهورشان « مهدی آل محمد » است . در رواياتى چند گفته شده است نام بردن آن حضرت به نام خاص یعنی « محمد » جايز نيست. البته اين، در حالى است كه برخى روايات به روشنى از آن حضرت با اين نام ياد كرده است. ❕در مورد حكم نام بردن اسم شريف حضرت یعنی « محمد » عليه السّلام بيش از صد روايت وجود دارد كه مى ‏توان آنها را به چهار دسته تقسيم كرد ؛ 1️⃣ رواياتى كه به‏ طور مطلق و بدون هيچ قيد و شرطى از ذكر نام حضرت نهى كرده است. 📚الکافی ج 1 ص 332 2️⃣رواياتى كه از ذكر نام شريف آن حضرت تا زمان ظهور نهى كرده است. 📚کمال الدین یک جلدی ص 214 3️⃣ رواياتى كه علت نهى از ذكر نام شريف آن حضرت را خوف و تقيه و علل ديگر دانسته است. 📚بحار الانوار ج 51 ص 31 4️⃣ رواياتى كه در آنها به اسم شريف حضرت چه از سوى امام يا راوى تصريح شده است. 📚 همان، ص 500. ❕دسته اول و دوم بيانگر يك معناست. برخى با استناد اين روايات به حرمت فتوا داده و ذكر نام شريف حضرت یعنی محمد را تا زمان ظهور حرام دانسته‏ اند برخى نيز حرمت ذكر نام شريف آن حضرت را مقيّد به صورت خوف و تقيه دانسته ‏اند كه از آن‏ جمله مى‏ توان از اربلى، شيخ حرّ عاملى، خواجه نصير الدين طوسى و فيض كاشانى و ديگران- رضوان اللّه عليهم- نام برد. برخى نيز اين حكم را به عصر غيبت صغرا اختصاص داده ‏اند. ❕اما حق با قول دوم باشد؛ يعنى حرمت مختص به صورت خوف و تقيه است به دليل ؛ 1️⃣در باب تلقين محتضر در حديثى چنين آمده است: «تلقين كن به محتضر كلمات فرج و شهادتين و اسم هريك از امامان را تا هنگام فوتش». 📚کافی ج 3 ص 134 ❕معلوم است كه هنگام تلقين به اسم حضرت تصريح مى‏ شود. 2️⃣در مورد تلقين ميّت نيز همين دستور آمده كه نام هريك از امامان را بر او ببر و تلقين كن، كه از آن ‏جمله نام امام زمان عليه السّلام است. 📚وسائل ج 3 ص 174 3️⃣ محمّد بن ابراهيم كوفى مى ‏گويد: امام عسكرى عليه السّلام براى كسى كه اسمش را برد به توسط من پولى فرستاد تا گوسفندى از طرف حضرت قربانى كند و فرمود: «اين به جهت عقيقه براى فرزندم محمّد عليه السّلام است». 📚همان ج 21 ص 448 4️⃣كنيه معروف حضرت عسكرى عليه السّلام ابو محمّد است و در اين كنيه تصريح به اسم حضرت مهدى عليه السّلام مى ‏باشد. 5️⃣ از امام رضا عليه السّلام در مورد زيارت قبر امام حسين عليه السّلام سؤال شد، حضرت فرمود: «... و بسيار بر محمّد و آل او درود مى‏ فرستى و نام هريك از آنها را مى ‏برى و به سوى خدا از دشمنانشان پناه مى‏ برى». 📚همان ج 14 ص 549 ❕محقق اربلى مى ‏گويد: «نظر من چنين است كه منع از ذكر نام شريف حضرت به جهت تقيه در دوران خوف و تحت تعقيب بودن و سؤال از نام و محلّ ايشان بوده است، ولى الآن كه خوف و تقيه‏ اى نيست منع و حرمتى از ذكر نام شريفش وجود ندارد». 📚کشف الغمه ج 3 ص 310 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 6️⃣ جابر بن عبد اللّه انصارى به امام باقر عليه السّلام مى‏ گويد: «وارد بر فاطمه زهرا عليها السّلام شدم تا در ولادت امام حسن عليه السّلام به حضرتش تهنيت بگويم، صحيفه ‏اى از درّ سفيد در دست مباركش يافتم، سؤال كردم: اى بهترين زنان عالم! اين صحيفه كه در دستان شما مى‏بينم چيست؟ حضرت فرمود: در آن اسامى امامان از فرزندانم هست ... جابر مى‏ گويد: نگاه كردم و اسامى هريك از امامان را در آن صحيفه مشاهده كردم ...». 📚کمال الدین یک جلدی ص 307 ❕بنابراین مقصود روایات نهی از نام بردن به اسم امام زمان علیه السلام یعنی « محمد » ، دوران غيبت صغرا باشد؛ يعنى، زمانى كه آن حضرت ميان جمعى حضور مى‏ يافتند و اگر كسى نام او را افشا مى ‏كرد، موجب فاش شدن اسرار مى‏ شد و خطرى متوجه آن حضرت مى‏ گرديد . 🔸یکی از بزرگان معاصر که خداوند بر صحت و سلامتی اش بیفزاید ، پس از نقل چهار گروه روايات ياد شده، نوشته است ؛ « شكى نيست كه قول به منع نام بردن از روى تعبّد، خالى از تحقيق است؛ اگرچه برخى از بزرگان بدان تصريح كرده ‏اند ... ظاهر اين است كه منع، داير مدار وجود ملاك تقيه است. بنابراين نام بردن از آن حضرت به اين نام در زمان ما هيچ منعى ندارد. به علاوه دسته چهارم روايات كه بر جواز دلالت مى‏ كرد، از دسته‏ هاى ديگر به مراتب، هم از نظر عدد بيشتر و هم از نظر دلالت اقوا است.» 👌آن‏گاه نتيجه مى ‏گيرد ؛ « حرمت تنها هنگام تقيه بوده و تنها راه جمع بين روايات همين قول است؛ وگرنه بايد هردو دسته روايت را قبول نكنيم و به اصطلاح، از اعتبار ساقط بدانيم يا قائل به تخيير شويم- اگر بگوييم روايات ظنى هستند- و حاصل اين هم چنين مى ‏شود كه به جواز قائل شويم. در پايان قوى ‏ترين قرينه بر نظر خود (جواز نام بردن) را همان دسته چهارم از روايات دانسته، احتياط را نيز لازم نمى ‏داند.» 📚القواعد الفقهیه ، شیخ ناصر مکارم شیرازی ایده الله ، ج 1 ص 504 ❕بنابر این جناب منتقد اسلام ، قدری سواد نقد کردن یاد بگیر ، مهدی لقب امام زمان علیه السلام است نه نام حضرت ، مورد روایات نهی ، اسم حضرت یعنی « محمد » است که ما در بالا آوردیم که این نهی اختصاص به حالت تقیه و در گذشته داشته و زمان کنونی را شامل نمی شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا قاضی الحاجات 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 194 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
709_5_a2.mp3
1.25M
با توجه به اين كه ما اشرف مخلوقات هستيم، چرا توانايي جنيان از ما انسان ها بيشتر است؟ مثلا آن ها مي توانند غيب شوند و تا آسمان چهارم بروند! 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
474_03-960201_a2.mp3
644.6K
حدّ پوشش خواهر و برادر مقابل هم، در خانه به تفکیک سن چگونه است؟ من دختر سه ساله و پسر یک ساله‌ای دارم که وقتی دخترم می‌خواهد کارهای کثیف‌بازی مثل گل‌بازی و رنگ‌بازی کند، لباس رویش را در می‌آورم که کثیف نشود. این سؤال برای من پیش آمده که الآن که پسرم به تدریج بزرگ می‌شود تا چه سنّی می‌تواند این طور باشد؟ استاد به طور کامل توضیح دهند که در هر سنّی چه مقدار پوشش لازم است؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
475_05-960201_a2.mp3
1.76M
فرزند روزه اولی دارم، ایشان را چگونه برای ماه رمضان آماده کنم؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قضیه این فیلم👆 و پاسخ: دسترسی به دوربین توسط جهت ارسال پیام ویدیوئی ( گرد ) و ضبط و ارسال فیلم و تصویر توسط کاربر میباشد. بررسی در دسترس بودن دوربین گوشی در ابتدای راه اندازی برنامه یکبار انجام می شود و این به معنی گرفتن عکس نیست. کاربرانی که معلومات فنی دارند میتوانند با مراجعه به کد و بسته نصب برنامه این موضوع رو متوجه بشوند. کلاینت ایتا شبیه تلگرام است ، اگر شما نسخه ۴.۲ تلگرام را نصب کنید همین واکنش را از دوربین سلفی این گوشی خواهید دید همانطور که تلگرام در نسخه های بعد این باگ را رفع کرد در آپدیت آینده ایتا این اشکال نیز رفع خواهد شد. باری به هر جهت، کاربرانی که نمی خواهند از دوربین داخل ایتا استفاده کنند می توانند مجوز دوربین را برای ایتا لغو کنند. متاسفانه دشمنان ایران همواره به دنبال حاشیه سازی برای تولیدات ملی و به دنبال نا امید کردن جوانان این مرز و بوم هستند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔در مورد امام سوم شیعیان داستان‌ها و افسانه‌ها زیاد شنیده اید؛ از آزاد مردی و شجاعت او تا اخلاق مداری و مظلومیت او ولی خواندن تاریخ در مورد ایشان اثبات می‌کند که او فردی دزد و راهزن بوده است. ✍🏻طبق سند معتبر، حسین بن علی در راه کربلا به کاروانی که متعلق به حکومت وقت بوده برمی‌خورد که اقلامی را به دمشق می برده اند. حسین کاروان را توقیف کرده و اموال آن را دزدیده است؛ اینکه این امام معصوم و عاری از گناه! مگر برای امر به معروف نرفته بود؟ خوب چرا سر راه دست به دزدی و راهزنی می‌زند ❗️❗️ 💠💠 👌گزارش هایی از مصادره کاروان متعلق به یزید توسط امام حسین علیه السلام در مجامع تاریخی گزارش شده است . ❕طبری به نقل از عُقْبة بن سَمعان می آورد ؛ «حسين عليه السلام رفت تا به تنعيم رسيد. كاروانى را در آن جا ديد كه از يمن مى ‏آمد و بَحير بن رَيسان حِمْيَرى كه از سوى يزيد، كارگزار يمن بود آن را براى يزيد، فرستاده بود. بار كاروان، وَرس و زيورآلات بود كه پيش يزيد مى‏ بردند. حسين عليه السلام كاروان را گرفت و همراه خودش برد.سپس به شتربانان فرمود: «شما را مجبور نمى ‏كنم. هر كه بخواهد با ما به عراق بيايد، كرايه او را مى‏ پردازيم و با او خوش‏رفتارى مى ‏كنيم، و هر كه نخواهد و همين جا از ما جدا شود، كرايه او را به اندازه مسافتى كه پيموده است، مى ‏پردازيم». پس هر كس از آنها كه از وى جدا شد، حسابش را كردند و حقّش را دادند و هر كس از آنها كه همراه وى رفت، كرايه او را پرداخت و به او جامه پوشانيد.» 📚تاریخ طبری ج 5 ص 385_ مقتل الحسین خوارزمی ، ج 1 ص 220 ❕در نقل دیگری می آورند ؛ « حسين عليه السلام در تنعيم، با كاروانى از يَمَن، رو به رو شد كه بَجير بن رَيسان حِميَرى (گماشته يزيد در يمن)، براى يزيد فرستاده بود. بار كاروان، وَرس و زيورآلات بود كه نزد يزيد مى‏ بردند. حسين عليه السلام كاروان را گرفت و همراه خودش برد. پس از آن، به شتربانان فرمود: «شما را مجبور نمى‏ كنم. هر كه بخواهد با ما به عراق بيايد، كرايه او را مى‏ پردازيم و با او خوش‏رفتارى مى‏ كنيم و هر كه نخواهد و همين جا از ما جدا شود، كرايه او را به اندازه مسافتى كه پيموده است، مى ‏پردازيم». پس هر كس از آنها كه از وى جدا شد، حسابش را كردند و حقّش را دادند و هر كس از آنها كه همراه وى رفت، كرايه او را پرداخت و به او جامه پوشانيد. مى‏ گويند: جز سه نفر از آنان به كربلا نرسيد. بر آنها ده دينار ده دينار افزود و شتر شتر به آنان بخشيد و آنان را برگرداند.» 📚انساب الاشراف ج 3 ص 375_ الاخبار الطوال ص 245 ❕ سید بن طاووس هم می آورد ؛ « حسين عليه السلام حركت كرد تا به تنعيم رسيد و در آن جا كاروانى را ديد كه بارش هديه ‏اى بود كه بَحير بن رَيسان حِميَرى (كارگزار يمن) براى يزيد بن معاويه، فرستاده بود. حسين عليه السلام هديه را گرفت؛ زيرا زمام كارهاى مسلمانان، به دست او بود. سپس به شتربانان كاروان فرمود: «هر كس بخواهد با ما به عراق بيايد، كرايه‏ اش را مى ‏پردازيم و با او خوش‏رفتارى مى‏ کنيم، و هر كس دوست دارد از ما جدا شود، كرايه ‏اش را به اندازه راهى كه پيموده، مى ‏پردازيم». پس گروهى با او رفتند و ديگران، سر باز زدند. » 📚لهوف ص 130_ مثیر الاحزان ص 42 _ بحار الانوار ج 44 ص 367 👌در این شکی نیست که امام حسین علیه السلام از جانب پیامبر گرامی به عنوان امام و تعیین شده بودند چنان که پیامبر گرامی خطاب به امام حسین علیهما السلام فرمود ؛ « تو امام و فرزند امام و ابو الائمه هستی ، تو حجت ، فرزند حجت ، ابو الحجج ، می باشی که نه تن از فرزندان تو امام هستند که نهمین آنان قائم است » 📚بحار الانوار ج 43 ص 295 🔸بنابراین امام حسین علیه السلام امام و حاکم از جانب خداوند بر مردم بود و حق تصرف در اموال بیت المال و حکومتی را داشته است ، به خاطر همین امام حسین در اموال حکومتی متعلق به یزید یا مطابق برخی نقل های دیگر ، در اموال حکومتی متعلق به معاویه در هنگامی که در صدد تعیین یزید به عنوان جانشین خود بود ، تصرف کرد و علنا مشروعیت آنان را زیر سوال برد و این را فهماند که آنان صلاحیت حکومت بر مسلمین و تصرف در اموال مسلمین را ندارند و باید حکومت را به صاحبان اصلی آن بازگردانند . تصرف در اموالی که خداوند اجازه آن را به حاکم اسلامی و مشروع داده است ، راهزنی نامیده نمی شود ، بلکه مخالفت علنی با حکام جور و دعوت آنان به ولایت الهی محسوب می شود لذا شیخ عباس قمی می نویسد ؛ « چون به منزل تنعيم رسيدند شترهاى چند ديد كه بار آن‏ ها هديه چند بود كه عامل يمن براى يزيد فرستاده بود، حضرت بارهاى ايشان را گرفت زيرا كه حكم امور مسلمين با امام زمان است و آن حضرت به آن‏ها احقّ است » 📚منتهی الامال ج 2 ص 757 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔داستان حركت حسين به كربلا و دروغهاى آخوندهاى شيعه و پيروان قبر پرست آنها، يكى از مضحك ترين داستانهاى شيعيان است. ما در اين ويديو با توضيح و تفصيل و نشان دادن نقشه منطقه حركت كاروان حسين، اثبات ميكنيم كه اين داستان چقدر دروغ و زاده ذهن فرومايه آخوندهاست. در دنياى امروزى براحتى و با چند كليك ميتوان به مواردى اشاره كرد كه ١٢٠٠ سال ذهن غارنشينان حوزه با داستان پردازى و خرافه سازى آنرا در كتابهاى بى محتوايشان ترسيم كرده و به خورد مردم نااگاه داده اند. ❕بیشتر منظورم این قسمتشه که امام حسین ع که از مدینه به دعوت کوفیان به سمت این شهر حرکت کردند چی شد که از کربلا سر درآوردن که ۱۲۰-۳۰ کیلومتر بالاتر از کوفه است ❗️❗️ 💠💠 👌بر پايه صحيح ‏ترينِ گزارش‏ها، كاروان امام حسين عليه السلام پس از چهار ماه و پنج روز اقامت در مكّه، روز سه ‏شنبه هشتم ذى حجّه سال شصت هجرى، مكّه را به سوى كوفه ترك كرد؛ امّا هنگامى كه به نزديكى كوفه رسيد، به دليل ممانعت سپاهيان ابن زياد، مجبور به فرود آمدن در كربلا گرديد ، بنابراین تغییر مسیر دادن امام حسین علیه السلام از کوفه به سمت کربلا به خاطر اجبار عبید الله بوده است . ❕طبری می نویسد ؛ « حسين عليه السلام، حركت كرد و جلوداران سپاه عبيد اللّه بن زياد، ايشان را ديدند. حسين عليه السلام چون چنين ديد، راه خود را به سوى كربلا، كج كرد و پشت لشكر را به سوى نيزار و گياه تازه قرار داد تا تنها در يك جبهه بجنگد، و فرود آمد و چادر زد. يارانش چهل و پنج سوار و صد پياده بودند» 📚تاریخ طبری ج 5 ص 389_ تهذیب الکمال ج 6 ص 427 ❕ابن شهر آشوب هم می نویسد ؛ « روز پنج‏شنبه، دوم محرّم سال 61 هجرى، امام حسين عليه السلام و لشكرش را به سوى كربلا راندند. امام عليه السلام در آن جا فرود آمد و فرمود: «اين جا، جايگاه كَرْب (رنج) و بَلاست. اين جا، جايگاه مَركب‏ها و بار و بُنه ماست و [اين جا] قتلگاه مردانمان و جاى ريخته شدن خونمان است». 📚مناقب ج 4 ص 97_ کشف الغمه ج 2 ص 259 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « لشكر سواره‏ نظام [عبيد اللّه‏]، حسين عليه السلام را در وادى سِباع ديدند .... سپس گفتند: اى فرزند دختر پيامبر خدا! با ما حركت كن. پيوسته به او اميد [توافق‏] داشتند و گِرداگرد او، سواره حركت كردند تا در كربلا، فرود آمدند.» 📚المحن ص 146_ الامامه و السیاسه ج 2 ص 11 ❕گفتنى است كه امام عليه السلام در آغاز حركت، به جاى آن كه از مكّه به سوى شمال شرق و منزل صفاح (نخستين منزل مسير مكّه به كوفه) برود، به سمت تنعيم در شمال غرب و در مسير مدينه، حركت كرد و بدين سان، حدود نُه كيلومتر، راه خود را دور نمود. احتمالًا اين اقدام، ترفندى بر ضدّ تعقيب مأموران حكومت بود كه قصد ممانعت از حركت امام عليه السلام به سوى كوفه داشتند. 👌منازلى كه كاروان امام حسین علیه السلام طى كرده، به ترتيب، عبارت اند از: 1. مكّه، 2. تنعيم، 3. صفاح، 4. بستان ابن عامر، 5. ذات عِرق، 6. غمره، 7. مسلح، 8. افيعيّه، 9. معدن بنى سليم، 10. عمق، 11. سليليّه، 12. ربذه، 13. مغيثة الماوان، 14. نقره، 15. حاجر، 16. سميراء، 17. توز، 18. فيد، 19. اجفر، 20. خزيميّه، 21.زرود، 22. ثعلبيّه، 23. بطان، 24. شقوق، 25. زباله، 26. قاع، 27. عقبه، 28. واقصه، 29. شراف، 30. ذو حسم، 31. بيضه، 32. عذيب الهِجانات، 33. رهيمه، 34. قصر بنى مقاتل، 35. طف، و 36. كربلا. ❕بر اساس محاسباتِ انجام شده، كاروان امام عليه السلام، اين منازل را با مسافتى حدود 1447 كيلومتر، در مدّت تقريبا 25 روز طى كرد و روز دوم محرّم سال 61 هجرى، وارد كربلا شد . 📚دانش نامه امام حسین علیه السلام ، ج 5 ص 114 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا ارحم الراحمین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 195 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
Panahian-Clip-SafareEshghYaAghl.mp3
1.25M
🎵سفر ؛ سفر عشق یا سفر عقل؟ ⚠️آیا سفر اربعین برای بچه‌ها مناسب است؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌹🌿🌹 ...................................... ♻️ تفاوتها در آفرينش انسانها 🔴يکی از پرسش‌های مهمی که ممکن است ذهن هر خردمندی را درگير سازد و وقتش را در راستای پاسخ بدان مشغول نمايد؛ راز تفاوتها در آفرينش انسان‌ها است، اينکه چرا آفريدگار برخی از آفريدگان خويش را زيباروی و بعض ديگر را زشت‌روی، برخی را دارا و ثروتمند و بعض ديگر را نادار و فقير، برخی را نيرومند و قوی و بعض ديگر را ضعيف و نحيف آفريده است؟ 🔴 آيا انسان‌های ناقص آفريده شده و معلولان ذهنی حق ندارند بانگ برآورند که ای خدا ما هم با داشتن اعضای سالم و خرد کامل می‌توانستيم در راه رسيدن به تو و قرب و کمال تو ثابت قدم‌ترگام برداريم و آيا فرد تنگدست نمی‌تواند عذر بياورد که نرسيدن من به تکامل، نداشتن ثروت بود و عاصيان نمی‌توانند بهانه بياورند که اگر ما هم معصوم بوديم نافرمانی تو را نمی‌کرديم و اصلاّ چرا خداوند نعمت‌هايش را به يکسان ميان همه تقسيم ننمود و اين همه تفاوت‌ چگونه با عدالت ايشان سازگار می‌نمايد ؟ ✍️پاسخ: ✅تبيين و حلّ شبهه تفاوتها مستلزم بيان نکاتی است : 1️⃣نکته اول؛ گر چه يکی از معانی واژه عدل در لغت، مساوات و برابری ذکر شده است، اما بايد توجه داشت که عدالت همواره مستلزم با مساوات نيست؛ چون مراعات مساوات تنها زمانی پسنديده است که هيچ گونه تفاوتی در شايستگی‌ها واستحقاق‌ها نباشد اما اگر با مجموعه‌ای مواجه باشيم که از جهت شايستگی متفاوتند، مراعات مساوات در ميان آنها کاری عادلانه نبوده، بلکه تضييع حقوق اعضای شايسته‌تر است . برای مثال، اگر معلمی به قصد مراعات عدل و مساوات به همه دانش‌آموزان خود نمره يکسانی دهد، کاری عادلانه انجام نداده است . از اين روی فلاسفه و متکلمين مسلمان با استناد به متون اسلامی عدالت الهی را به معنای رعايت استحقاق‌ها در افاضه وجود و امتناع نکردن از اعطاء به آنچه امکان وجود و يا کمال وجود دارد، دانستند. 2️⃣نکته دوم؛ جهان طبيعت، دارای قوانين ثابت و سنن تغيير ناپذيری است که تغيير و تبديل آن قوانين محال است؛ به اين معنا که نمی‌توان فرض کرد جهان باشد اما قوانين و نظام‌های آن تغيير کند؛ همان گونه که نمی‌توان شکر يا آبی را فرض کرد که شيرينی يا رطوبت نداشته باشد ( فلن تجد لسنة الله تبديلا و لن تجد لسنة الله تحويلا) . لازمه چنين قوانين و قواعدی پيدايش تفاوتهای تکوينی ميان موجودات هستی است. برای مثال قانون عليت حاکم بر جهان مقتضی آن است که معلول، نسبت به علت خويش از کمالات وجودی کمتری برخوردار باشد. هم‌چنين مسانخت و هماهنگی علت و معلول ايجاب می‌کند که اگر علت تولد نوزاد زيباروی يا زشت‌روی، بينا يا کور ، کم‌خرد يا تيزهوش، محقق گرديد معلول متناسب با آن نيز که تولد انسانی با آن ويژگي‌ها است، موجود گردد. با توجه به نکات فوق، روشن می‌شود که تفاوت ميان موجودات، از جانب خود آنهاست، نه از ناحيه فيض باری تعالی؛فيض خداوند نامحدود است ولی ظرفيت و قابليت آفريدگان او محدود است . نبايد تصور شود که خداوند متعال يکی را که ممکن بود زيبا باشد زشت و ديگری را که ممکن بود زشت باشد زيبا قرار داد. و يا يکی را که ممکن بود کور باشد چشم‌دار و ديگری را که ممکن بود بينا باشد نابينا قرار داد؛ چون منشأ اين کمبودها و نقصان‌ها از ناحيه موجودات و نتيجه قهری قوانين و سنت‌های حاکم بر جهان است. نابينايی، ناشنوايی و محدوديت‌هايی از اين قبيل لازمه جبری قوانين طبيعی است و اين آفريدگانند که قابليت و ظرفيت دريافت چنين کمالاتی را ندارند. سنت‌های حاکم بر جهان ايجاب می‌کند که هرگاه علل طبيعی تولد نوزادی محقق نبود، انسانی پا به عرصه حيات نگذارد. ويا اگر علتِ مادیِ تولد نوزادی کور محقق گرديد انسانی نابينا متولد شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴حال ممکن است سوالی به ذهن خطور کند که اگر سنت ها و قوانين حاکم بر جهان, تخلف ناپذيرند, سرد شدن آتش بر ابراهيم خليل, شکافته شدن دريا, اژدها شدن عصا, تولد حضرت عيسی از مريم عذرا, بيرون آمدن ناقه از ميان کوهها و ....چگونه قابل توجيه‌اند؟ ☑️در پاسخ بايد گفت معجزات و کراماتی مانند شفا يافتن بيماران، ناقض قوانين و قواعد حاکم برجهان نيستند؛ زيرا معجزات انبيا و کرامات اوليا دارای علل خاص خفيه غيبيه‌ای هستندکه برای ما ناشناخته‌اند و خداوند سبحان ، برای اثبات حقانيت پيامبران و اوليا خويش و اتمام حجت بر مردم، اين امور را از طريق علل ناشناخته آن ايجاد می‌کند. از آنچه گذشت روشن می‌شود که تفاوت‌های تکوينی در ميان مخلوقات الهی بی‌ارتباط با عدالت الهی است. خداوند متعال به هر يک از مخلوقات خويش به اندازه ظرفيت وجودی آن موجود افاضه می‌کند و آنها را به قدر قابليت و استعدادشان از کمالات بهره‌مند می‌سازد ولی ظرفيت و قابليت آفريدگان او محدود است و اين محدوديت از لوازم لاينفک قوانين و سنت‌های حاکم بر جهان است و از اين جهت وجود جهان بدون چنين تفاوت‌هايی ممکن نيست. 🌐امام خمينی(ره) در اين خصوص می‌فرمايد: «شک نيست که موجودات در قبول وجود مختلف می‌باشند واين از نقص ذاتی خود اين موجودات است، نه نقصان در فاعليت و موجوديت حق تعالی شأنه». ايشان علت‌های مادی و طبيعی را موجب تفاوت‌های خَلقی و خُلقی انسان‌ها می‌داند و در اين‌باره می‌فرمايد:« و لذا اگر نطفه شخص در اصلاب شامخه قرار گرفت و سپس از طرف امهات نيز در ارحام پاك پرورش داده شد و وقتي هم كه به دنيا آمده، شيرازه سينه يك زن عاقله بود كه از اغذيه لطيفه گرفته شده، سپس به تدريج رشد يافت تا نوبت به تربيتش رسيد و با تربيت روحاني تربيت يافت طبيعي و بديهي است كه چنين موجودي ذات وجودش در كمال و صاف و ضياء و روشني است و اين موجود معتدل كه مستعد قبولي فيوضات غيبيه مي‏باشد در صفا و زالالي و استعداد طوري است كه "روغنش روشني بخشد هر چند آتش به آن نرسيده باشد" ». 3️⃣نکته سوم: افزون بر آنچه گفته شد دوام جامعه انسانی و استقرار نظم معاد و معاش آدمی در تفاوت‌ استعدادهای بشری نهفته است. مساوات و برابری افراد با يکديگر در فقر و غنا، هوش و ذکاوت، ضعف و قوت و ... موجب گسيختگی اجزای جامعه و نهاد اجتماع می‌شود. آفرينش نظام احسن ايجاب می‌کند که در استعدادها, ذوق‌ها، سليقه‌ها، ساختمان‌های جسمی و روحی افراد جامعه تفاوت باشد، تا هر کدام متناسب کاری که نظام خلقت بر دوش او می‌افکند آمادگی داشته باشد ، در غير اين صورت همه چيز به هم می‌ريزد و نظام احسنی وجود نخواهد داشت و به درختی می‌ماند که تمامی، ريشه، ساقه و يا گلبرگ باشد که چنين درختی هرگز قادر بر ادامه حيات حتی در يک زمان کوتاه نيست و اگر هم قادر باشد، حياتش بيهوده و غيرمفيد است. 🔘 امير المومنين حضرت علی(ع) درباره اين حقيقت می‌فرمايد: لا يزال الناس بخير ما تفاوتوا فاذا استوا هلکوا. تا زمانی که ميان مردم تفاوت باشد پيوسته در مسير خير و خوبی هستند. ولی هرگاه همه مساوی شوند هلاک خواهند شد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیایید صداقتمان را به امام حسین(ع) ثابت کنیم! ➕ چند توصیه به زائران اربعین برای ارتقاء محتوا و معنویت سفر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸🌿 ........................................... 🔴آیا داستان نافرمانی ابلیس از سجده کردن و...در قرآن یک حادثه عینی و واقعی است، یا از باب تشبیه و تمثیل است؟ ✍️جواب: ☑️اولا: آفرینش انسان‌ها از خاک و دمیدن روح خداوندی در آن کالبد خاکی و سر پیچی موجودی به نام ابلیس، از فرمان پروردگار جهان در سجده کردن بر انسان، حقیقتی است که در آیات متعددی از قرآن کریم و روایات معصومان(ع) به آن تصریح شده است. ⚠️هیچ‌یک از ارکان تشبیه در قرآن یا کلام معصومان وجود ندارد تا بخواهیم داستان چگونگی آفرینش و نافرمانی ابلیس از سجده کردن و همچنین خود ابلیس را حمل بر تشبیه یا مجاز نماییم. 🔹ثانیا: ثابت نشدن چیزی از نظر علمی دلیل بر وجود نداشتن یا واقعیت نداشتن آن نیست. بلکه گاهی آن چیز از اموری است که قابلیت اثبات با علم را ندارد مانند حوادث تاریخی و نقل داستان زندگی اقوام و پادشاهان گذشته، 👈و گاهی نیز علم به کمال نرسیده و ناتوان از اثبات آن می‌باشد؛ مانند حقیقت و ماهیت و محل و مکان و چگونگی عملکرد روح، با اینکه حتی در علوم جدید نیز وجود روح پذیرفته شده است که از آن به «من» یا همان شخصیت فرد یاد می‌‌شود؟ اما ماهیت و حقیقت و دیگر خصوصیات آن در علوم تجربی به اثبات نرسیده است. ✌🏽بنابراین اثبات نشدن چگونگی آفرینش انسان و یا وجود ابلیس از نظر علوم تجربی دلیلی بر واقعیت نداشتن آنها و تشبیه و خیالی بودن نیست. 🌻🍃 ❗️اما سخن پیرامون ابلیس و نافرمانی او نیز در آیات متعددی از قرآن کریم ذکر شده است؛ از جمله می‌توان به آیات 71 تا 78 سوره «صاد» اشاره کرد که خداوند می‌‌فرماید: « إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طینٍ* فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ* فَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ* إِلاَّ إِبْلیسَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ* قالَ یا إِبْلیسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ* قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ* قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجیمٌ* وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتی‏ إِلى‏ یَوْمِ الدِّینِ». ✅در تمام آیات یاد شده و دیگر آیات قرآن کریم، این موجودی که نافرمانی کرده و از سجده نمودن ابا داشته یک فرد و شخص بوده که از او با عنوان ابلیس یاد شده است. و غیر از ابلیس که بر فرض او را «مشبه» بدانیم نه نام دیگری در این آیات به عنوان «مشبه به» ذکر شده نه شباهتی بین این موجود و موجود دیگر ذکر گردیده نه ادات تشبیه بکار گرفته شده و حتی قرینه‌ای نیز در کلام وجود ندارد تا بخواهیم لفظ ابلیس را که علم شده برای آن موجود خاص بر یک معنای مجازی و عام انصراف بدهیم یا بگوییم ابلیس از باب تشبیه و نمادی برای شرارت ذکر گردیده و مراد پروردگار همان نفس اماره است. ✏️چگونه می‌توان داستان آفرینش و نافرمانی ابلیس و...، را در قرآن حمل بر تشبیه و تمثیل و یا معنای مجازی نماییم با اینکه هیچ یک از ارکان تشبیه و هیچگونه قرینه‌ای برای اراده معنای تشبیهی و مجازی در آن وجود نداشته باشد و بر خلاف صناعت ادبی و فصاحت و بلاغت سخن گفته باشد، ‼️در حالیکه قرآن در اوج فصاحت و بلاغت است و حتی این فصاحت و بلاغت یکی ازمعجزه‌های جاودانه برای آن ذکر شده است و برای اثبات حقانیت خود دیگران را به تحدی و هماوردی در فصاحت و بلاغت به آوردن یک سوره مانند سوره قرآن دعوت کرده است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁