eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓لطفا نمونه اي تاريخي از رفع هم وغم مردم بوسيله دعاي گروهي بامنبع آن نقل کنيد 🌺پاسخ: دفع بلاهاي دنيويي با زيارت عاشورا ✍️مرحوم حاج شيخ عبدالکريم حائري يزدي (رحمة الله عليه)مؤسس حوزه علميه قم ،نقل کردند: 🔹زماني که در سامرّا مشغول تحصيل علوم ديني بودم، اتفاقاً اهالي سامرّا به بيماري وبا و طاعون مبتلا شده بودند و همه روزه عده اي مي مردند. روزي جمعي از اهل علم در منزل استادم مرحوم سيد محمد فشارکي (رحمة الله عليه) بودند؛ ناگاه مرحوم آقاي ميرزا محمد تقي شيرازي (رحمةالله عليه) که در مقام علمي مانند مرحوم فشارکي بود، تشريف آوردند و صحبت از بيماري وبا شد که همه در معرض خطر مرگند. 🌸مرحوم ميرزا فرمود: «اگر من حکمي بکنم آيا لازم است انجام شود يا نه؟» همه ي اهل مجلس تصديق نمودند، سپس فرمود: «من حکم مي کنم که شيعيان ساکن سامرّا از امروز تا ده روز مشغول خواندن زيارت عاشورا شوند و ثواب آن را هديه به روح شريف نرجس خاتون والده ي ماجده ي حجةالحسن (عليه السلام) کنند تا اين بلا از آنان دور شود.» 🔹اهل مجلس اين حکم را به تمام شيعيان ابلاغ نمودند و همگان مشغول خواندن زيارت عاشورا شدند. از فرداي آن روز تلف شدن شيعيان متوقف شد، با اينکه همه روزه عده اي از غير شيعیان مي مردند، به طوري که بر همه آشکار گرديد که اين واقعه بي علّت نيست. برخي از غير شيعیان از آشنايان شيعه ي خود مي پرسيدند: سبب اينکه ديگر از شما کسي تلف نمي شود چيست؟ 🍀آن ها در پاسخ مي گفتند: زيارت عاشوراي امام حسين (عليه السلام) ما را نجات داد. پس آن ها هم متوسّل به امام حسين (عليه السلام) شدند و همانند شيعيان مشغول خواندن زيارت عاشورا شدند. ✍️پس از مدّتي بلا از آن ها نيز برطرف شد. پی نوشت: 1-محمد شريف رازي، گنجينه دانشمندان، ج1: 304. 2- سيد علي حسيني، کرامات و مقامات عرفاني امام حسين (ع): 110-111. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ راهکارهای دینی #درمان_کابوس های شبانه چیست؟ ✍ بخشی از درمان کابوس ها مربوط به درمان های فیزیولوژی است که باید به پزشک مراجعه شود و طبق دارو های مربوطه درمان شود. 🌹 اما در بخش دیگر گاهی خواب ها: به ضمیر ناخودآگاه انسان بر می گردد و باید اصلاح شود مثلا باید دید این فرد در دوران کودکی چه مراحلی را طی کرده است. 🔰 بعضی از راهکار های درمان: 1⃣ به سمت راست و رو به قبله خوابیدن و به پشت و شکم نخوابیدن 2⃣ قبل خواب غذای سنگین نخوردن پر خوری نکردن 3⃣ قبل خواب معوذتین ( ناس و فلق) را بخوانند 4⃣ آیت الکرسی،سه تا قل هو الله، سوره تکاثر را بخوانند. (با گفتن ذکر خوابشان ببرد) 5⃣ با وضو‌ و طهارت بخوابند. 6⃣ گفتن زیاد ذکر شریف «لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم» قبل از خواب ✅ نکته: البته اگر ریشه یابی شود که علت دقیق این خواب ها چیست می توان ذکر ها و راهکارهای دیگری را نیز بیان کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓اینکه قرآن می فرماید کار نیکی انجام دهید پاداش ده برابر، برای انجام آن کار نیک است آیا تمام کارها را شامل می شود؟ 🔰 پاسخ : قرآن کریم می فرماید: من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ( سوره انعام، آیه 160.) 👈 هر کس کار شایستهای بیاورد، ده برابر پاداش دارد. بله اما نکته ای که باید به آن دقت کرد و آنچه که مهم است آوردن کار شایسته به قیامت است، نه انجام آن در دنیا. ✅ رساندن جنس به مقصد ارزش دارد، ولی اگر جنسی را در وسط راه از بین بردیم، ارزشی ندارد. بسیاری از کارهای به ظاهر نیک دچار آفاتی میشود که به مقصد نمیرسد: 🔹یا در آغاز، کار را با ریا و خودنمایی شروع میکنیم و هدف الهی نداریم، 🔸یا در وسط کار گرفتار غرور و عجب و خود خواهی میشویم و 🔹یا بعد از انجام کار، گناهی میکنیم و آثار آن را محو میکنیم. گرچه در این سه مورد کار شایسته انجام گرفته، ولی سالم به مقصد نرسیده است. لذا قرآن نمی فرماید: هر کس کار شایسته انجام دهد ده برابر پاداش دارد ، بلکه می فرماید: هر کس کار شایسته خود را تا قیامت بیاورد، ده پاداش دارد. من جاء بالحسنه 📚 حجت الاسلام قرائتی 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سرزنش کردن دیگران برای گناه درست است؟ 🔰 پاسخ: 💠 امام صادق سلام الله عليه : مَن عَيَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ كسى كه مؤمنى را براى گناهى سرزنش كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود . 📚 ميزان الحكمة: ح 14854 ودليل آن هم روشن است، چون: 1⃣ اولا: « سرزنش وملامت » ديگران در دين محكوم است ولو اينكه سرزنش تو از گناه باشد! 2⃣ وثانيا : امر به معروف لازم و واجب است ولي كسي نمي تواند شخص مرتكب منكر را ملامت كند بلكه عمل شخص منكر بوده لذا بايد فعل منكر را تقبيح كرد نه عامل به منكر را ! 🔹اينكه در روايات، ملامت وسرزنش گناهكار به خاطر گناهش نهي شده است شايد دليلش اين باشد كه گناه بيماري است و گناهكار بيمار؛ و همان طور كه ملامت كردن بيمار به خاطر بيماري اش صحيح نيست و به جاي آن بايد به درمانش توجه كرد، توبيخ گناهكار نيز به خاطر گناهش درست نيست و بايد با استفاده از راههاي درماني كه ذكر شد به درمان او پرداخت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(183).mp3
5.32M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 182 - ارواحی که به هم نزدیک یا دور اند 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: بادِر شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ، وصِحَّتَكَ قَبلَ سُقمِكَ جوانى ات را پيش از پيرى دریاب، وتندرستى ات را پيش از بيمارى غررالحكم حدیث4381 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایل‌عقلی‌امامت‌ومهدویت 💠 برهان لزوم مفسر از دیگر دلایل عقلی ضرورت وجود امام در جامعه است...(ادامه در عکس ) بخش25 🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از 
🌹این عطرهای طبیعی و درمانی، نه تنها موجب سردرد نمیشن بلکه در درمان سردرد، بیخوابی و برای تعادل مزاج و درمان های مختلف تجویز میشن؛ 🔬🧫دانش بنیان، مجرَّب و تحت اِشراف و تایید «حکیم محسن اسماعیلی»، «حکیم اَخَوان» و دیگر اطبای بنام اند و در فروشگاه های بزرگ و معتبر از جمله حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم به فروش میرسن. 👌با تخفیفات ویژه 👌مناسب برای هدیه 🎁 👌 مخصوصا عید غدیر 🎁🛍️ 👈برای استشمام عطرهای طبیعی و درمانی، اینجا رو لمس کنید🍃
❓نحوه ی پیدایش نسل حضرت آدم علیه السلام به چه شکل بوده است آیا خواهر و برادرها با هم ازدواج کردند؟ خود حضرت آدم علیه السلام و حوا سلام الله علیها طبق نص قرآن کریم از خاک آفریده شده اند و خداوند متعال از آن روح شریف در او دمید و انسان ایجاد شد. 🔹 نسل انسان از طریق ازدواج حضرت آدم با حوا و فرزندانی که متولد شده اند تکثیر شده است. گویا فرزندان زیادی هم از این دو بزرگوار به دنیا آمده اند و نقل شده که در هر بار زایمان فرزندان دو قلو از حضرت حوا به دنیا می آمده است. 🔰درباره ی نسل بعدی اقوال متعددی داریم: 1⃣ فرزندان آدم با بقایای نسل های انسان های پیشین که هنوز نسلشان کاملاً منقرض نشده بود و بقایایی از آن ها روی زمین زندگی می کرده اند ازدواج کرده اند و بدین ترتیب نسل انسان تکثیر پیدا کرده است. 2⃣ خداوند حوریان و همسرانی بهشتی برای فرزندان آدم ع خلق کرد و از ازدواج این ها با هم نسل بشر تکثیر شد. 3⃣ فرزندان انسان با افرادی از طایفه ی جن ازدواج کردند و نسل بشر از این طریق تکثیر پیدا کرد. 4⃣ فرزندان آدم با هم ازدواج کردند و در طبقه ی اول این اتفاق افتاد که خواهر و برادر با هم ازدواج کردند و از این طریق نسل انسان تکثیر شد. ❌ از آن جا که حرمت و حلیت تابع مصالح و مفاسد هستند چون در آن زمان ضرورت و مصلحت اقتضاء می کرد ازدواج با محارم حلال بود ولی در نسل های بعدی چون این ضرورت برداشته شد چنین ازدواجی حرام شد. 💠 روایتی از امام رضا علیه السلام بر این مطلب دلالت دارد. همچنین علامه طباطبایی ره از ظاهر آیه ی اول سوره نساء همین مطلب را استفاده کرده اند. خداوند متعال در آیه ی اول سوره نساء می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقيبا» از ظاهر فراز «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً» که یعنی از آن دو مردان و زنان زیادی را پراکنده کرد، می توان برای تقویت این نظر استفاده کرد؛ چرا که نفرموده: وَ بَثَّ مِنْهُما و مِن غیرهما. 🔰 در زمان حضرت آدم شریعتی به این معنا وجود نداشت و اولین پیامبر صاحب شریعت حضرت نوح علیه السلام است که با فاصله زمانی زیادی نسبت به حضرت آدم ع قرار دارند. در زمان حضرت آدم ع و پیش از حضرت نوح ع انسان ها بر طبق مقتضیات فطری و انسانی خودشان و آن چه پیامبرانشان بیان می کردند می بایست رفتار می کردند و بایدها و نبایدها بر طبق همین ها بود. ✳️ ممکن است شخصی اشکال کند که ازدواج با محارم با طبع و فطرت انسان ناسازگار است که در پاسخ باید گفت که چنین چیزی ثابت نشده است. پس به لحاظ ذاتی اشکالی در این ازدواج با فرض وجود مصلحت نیست. 💢 برخی ازدواج ها هم داریم که حرام است ولی ممکن است تحت شرایطی حلال شوند. مثلا ازدواج با خواهر زن حرام است ولی در صورت فوت همسر یا طلاق دادن او این حرام به حلال تبدیل می شود در صورتی که اگر حرمت ذاتی بود تحت هیچ شرایطی نباید حلال می شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یعنی چه؟ آیا ما در آخرالزمان هستیم؟ 🔰👇اصطلاحی حدیثی است که در مورد سه دوره زمانی به کار رفته است: 1️⃣ دوره پیامبر خاتم که از بعثت آن حضرت تا قیامت را شامل می‌شود. در این صورت، آخرالزمان، به این معنا است که بعد از آن بزرگوار، پیامبر و شریعت دیگری نخواهد آمد و این دوره، دوره آخرین شریعت است. 2️⃣ دوره غیبت و سال‌های پیش از ظهور که آخرالزمان طبق این معنا، پایان دوره ظلم‌ها، فساد‌ها و حکومت‌های غیرالهی است و با ظهور امام موعود همه مظاهر شرک، ظلم و فساد از بین می‌رود. 3️⃣ دوران ظهور و زمان تشکیل دولت عدل الهی که این حاکمیت، تا آخر عمر دنیا برقرار می‌ماند و دیگر از بین نمی‌رود. 🍃در روایتی پیامبر اعظم(ص) به دختر بزرگوارش فرمود: «وقتی دنیا هرج‌ومرج شود و فتنه‎ها آشکار گردد و راه‎ها بسته شود و عده‎ای، عده دیگر را فریب دهند، خداوند کسی را که دژهای گمراهی را فتح می‌‎کند، برمی‎انگیزد و او در آخرالزمان، دین را برپا می‌کند».[1] 💢با مراجعه به روایات، معلوم می‌‎شود یکی از معانی آخرالزمان، دوران غیبت امام دوازدهم است؛[2] به‌ویژه سال‎های پیش از ظهور آن حضرت که فتنه‎ها و مشکلات، به اوج خود می‌‎رسد. 📌بنابراین؛ چون در روایات، دوران غیبت امام زمان، «آخرالزمان» نامید شده است، می‌‎توان گفت، ما در آخرالزمان هستیم. 📚پی‌نوشت [1]. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 36، ص 308. [2]. وسائل‌الشیعة، ج16، ص244. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓چرا مُرده را قبل از دفن می‌شویند و غُسل می‌دهند؟ 👇👇👇👇
🔰 از احکامی که درباره مرده واجب است، غُسل دادن وی، قبل از دفن است. احکام و دستورات شرعی - از جمله مسئله غسل میت - از آیات و روایات و سایر منابع دینی گرفته شده و روشن است که این احکام بر اساس حکمت‌هایی وضع می‌شوند که خیلی وقت ها ما نسبت به فلسفه آن آگاهی نداریم اما در این زمینه روایاتی که به فلسفه غسل میت اشاره کرده است را بیان می کنیم. 1⃣1. از امام باقر(ع) سؤال شد: چرا میّت را غسل می‌‏دهند؟ حضرت فرمودند: زیرا نطفه‌اى که از آن خلق شده، [در هنگام مرگ] از او خارج می‌‏گردد. 2⃣2. راوی می‌گوید، از امام باقر(ع) پرسیدم: براى چه مُرده را غسل می‌‏دهند و براى چه غسل دهنده باید غسل کند؟ حضرت فرمودند: مرده را غسل می‌‏دهند براى این‌که جنب است و دیگر آن‌که چون با فرشتگان ملاقات می‌‏کند باید پاک باشد و همچنین غسل دهنده میّت نیز چون با مؤمنان ملاقات می‌‏کند لازم است غسل کند تا با طهارت با ایشان مواجه شود. 3⃣3. محمّد بن سنان می‌گوید، امام رضا(ع) در جواب مسائلی [درباره غسل میت] مرقوم فرمودند: علّت غسل دادن میّت این است که بدین وسیله پاک و نظیف شده و از آلودگی‌‏هاى امراض و آنچه در هنگام بیمارى به او رسیده پاکیزه ‏گردد؛ چه آن‌که انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می‌‏کند؛ لذا مستحب است وقتى بر خداى عزّ و جلّ و اهل طهارت وارد می‌‏گردد و آنها وى را مسّ نموده و او نیز با آنها تماس پیدا می‌‏کند، پاک و نظیف باشد و با طهارت به خدا توجّه نماید و از حضرتش خواسته خود را طلب کند و بخواهد که شفاعت شفیعان را در حقّ او بپذیرد. 📚 علل الشرایع ج1 ص 299 و 300 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آخرت در کجا قرار دارد، آیا همین دنیای کنونی است یا دنیای دیگر در مکان دیگری است، از نوع عالم ماده است یا رؤیاست؟ 👇👇👇👇
🔰 پاسخ: اکثر دانشمندان اسلامی معتقدند که بهشت و جهنّم اکنون وجود دارند، نه این که بعداً آفریده خواهد شد. برای وجود «بهشت و دوزخ» در بین مفسران دونظریه است: 1⃣ بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند و بعضی از پرهیزکاران که درک و دیدی در این جهان دارند، (چشم برزخی دارند) بهشت و دوزخ را نیز می توانند با چشم حقیقت خود ببینند; مثل اینکه به وسیله فرستنده ای بسیار قوی صدای صوت دلنشین قرآن را در همه جای زمین پخش کنیم، و در نقطه دیگر زمین، از فرستنده دیگری با همان قدرت، صدایی فوق العاده دلخراش و ناراحت کننده، به همه جای زمین پراکنده شود. 2⃣ عالم آخرت و بهشت و دوزخ بر این عالم محیط است، و به اصطلاح، این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته است; مثل عالم جنین که در درون عالم دنیا است. 🌴 اگر می بینیم که قرآن می گوید: وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است; بدین جهت است که انسان چیزی وسیع تر از آسمان و زمین در این عالم نمی شناسد تا مقیاس سنجش قرار گیرد. ✳️ همان گونه که بیان شد به طور قطع آخرت و قیامت و یا به عبارت دیگر، بهشت و دوزخ نه این دنیای کنونی است، بلکه واقعیتی است که پس از برچیده شدن بساط کنونی دنیا، بر پا می شود. علامه طباطبایی مفسّر بزرگ قرآن کریم در این باره که هر چند آخرت هم مانند دنیا آسمان و زمینی دارد، ولی آسمان و زمین آخرت غیر از آسمان و زمین دنیاست می فرماید: خدای تعالی در قرآن کریم برای قیامت آسمان و زمینی معرفی می کند که غیر از آسمان و زمین دنیاست: «یَومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَیرَ الاَرضِ والسَّماواتُ وبَرَزوا لِلّهِ الواحِدِ القَهّار (ابراهیم، 48); در آن روز که این زمین به زمین دیگر، و آسمان ها ]به آسمان های دیگری[ تبدیل می شود، و آنان در پیش گاه خداوند واحد قهار ظاهر می گردند.» 💢 و در جای دیگر خداوند متعال از اهل بهشت حکایت می کند که می گویند: «اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذی صَدَقَنا وعدَهُ واَورَثَنَا الاَرضَ نَتَبَوَّاُ مِنَ الجَنَّةِ حَیثُ نَشاءُ (زمر، 74); آن ها می گویند: حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که به وعده خویش درباره ما وفا کرد و زمین ]بهشت[ را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزل گاه خود قرار دهیم چه نیکوست، پاداش عمل کنندگان» علامه طباطبایی(رحمه الله) در صدد این است بفرماید که صرف زمین و آسمان داشتن آخرت دلیل نمی شود منظور این باشد که آخرت در همین زمین و آسمان برقرار می شود. ________________ 📚 تفسیر المیزان ج 12 ص 24/ تفسیر نمونه ج2 ص 308 🔰 @p_eteghadi 🔰
😲 💠 أنس بن مالک حکایت کند : روزی حجّاج بن یوسف ثقفی مرا نزد خویش احضار کرد و درباره جریان به هم زدن و مخلوط کردن غذای داخل دیگ به وسیله دست ، که توسّط حضرت فاطمه زهراء سلام اللّه علیها انجام گرفته بود ، سؤ ال کرد. 🔸گفتم : روزی عایشه به حضور فاطمه زهراء علیها السلام وارد شد و دید که آن حضرت مشغول پختن حریره برای دو فرزندش حسن و حسین علیهما السلام می باشد. 🔹و مقداری آرد و شیر و روغن داخل دیگ ریخته بود و آن را روی اجاقی که آتش زیر آن شعله ور بود قرار داده ؛ و با انگشت خود ، حریره داخل دیگ را در حالی که می جوشید و غُل غُل می کرد ، به هم می زد و مخلوط می نمود . عایشه با دیدن چنین صحنه ای بُهت زده گشت و با حیرت و تعجّب ، از منزل دختر پیامبر خدا صلّلی اللّه علیه و آله خارج شده و به سوی منزل پدرش ، ابوبکر حرکت کرد. 🔸و چون به منزل پدرش وارد شد ، گفت : ای پدر! هم اکنون جریان عجیبی را از فاطمه زهراء مشاهده کردم ، که مرا به حیرت و تعجّب واداشته است. او را دیدم در حالی که دیگ حریره ، روی اجاق آتش می جوشید ، با انگشت خویش آن ها را به هم می زد و مخلوط می نمود. 💎ابوبکر گفت : ای دخترم ! این موضوع را مخفی و کتمان دار ، مبادا کسی متوجّه شود ، که این امر بسیار مهمّ و عظیم است. ولی همین که پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و اله و سلم از این جریان آگاه شد ، بالای منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی ، فرمود : 🍃مردم از دیدن صحنه جریان دیگ و آتش تعجّب می کنند و آن را جریانی عظیم و غیر قابل قبول می پندارند. 🔰و سپس افزود : سوگند به آن کسی که مرا به رسالت مبعوث کرده و به نبوّت خویش بر انگیخته است ، باید بدانید که خداوند متعال آتش و حرارت آن را بر جسد فاطمه و بر خون و مو و تمام اجزاء بدنش حرام گردانیده است . همانا فاطمه و شیعیانش (پیروان واقعی در عمل و گفتار) از حرارت آتش در أمان خواهند بود ، و بلکه آتش و خورشید و ماه و ستارگان و کوه ها ، همه و همه در طاعت فاطمه و نسل او یعنی ؛ اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می باشند. 🍃و همچنین جنّیان در رکاب آخرین فرزندش ، امام زمان علیه السلام با مخالفان و ظالمان می جنگند. و در آن هنگام ، زمین تمام برکات و گنجینه ها و مخازنش را تسلیم مهدی موعود عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف خواهد نمود. ✳️ پس وای به حال کسی که در فضائل ومناقب بی شمار فاطمه شکّ کند ، خداوند لعنت کند آن کسانی را که به هر عنوانی ، کینه و دشمنی شوهرش ، علیّ بن ابی طالب را در دل دارند و امامت او و دیگر فرزندانش را نپذیرند و انکار کنند. 🔹ودر پایان افزود : بدانید و آگاه باشید که فاطمه علیها السلام در صحرای محشر بیش از دیگران شفاعت می نماید و شفاعتش پذیرفته و مقبول درگاه خداوند متعال قرار خواهد گرفت. 📚 الثاقب فی المناقب: ص ۲۹۳، ح ۲۵۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(184).mp3
5.1M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 183 - پرسش های روز قیامت 🔰 @p_eteghadi 🔰
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند : هر جمعه براي اعضاي خانواده خود چيزي از قبيل ميوه و گوشت به عنوان هديه فراهم کنيد تا به فرا رسيدن جمعه شادمان شوند اطرفوا اهليکم کل يوم جمعة به شيء من الفاکهة و اللحم حتي يقرحوا بالجمعه» روضي المتقين جلد 2 صفحه 589 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایل‌عقلی‌امامت‌ومهدویت 💠 با وجود اصحاب و شخصیت های برجسته فراوانی که در تاریخ اسلام و در ادوار مختلف...(ادامه در عکس) بخش26 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | پرسش و پاسخ مهدوی ➕آیا راهی برای آزمایش افراد یکه ادعای رابطه با امام زمان دارند وجود دارد؟🤔 بخش8 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا اگر از گناه اجتناب کنیم و باشیم، به دیدار ما می‌آید؟ 🔰قطعاً گناه‌کردن، مهم‌ترین علّت محرومیت از امام زمان است. 🍃امام مهدی علیه‌السلام نیز در توقیع (نامه) شریفشان به شیخ مفید می‌فرماید: «ما را از ایشان چیزی محبوس نکرده است، مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می‌رسد و ما آن را ناخوش می‌داریم و از ایشان نمی‌پسندیم.»[1] ❓آیت‌الله بهجت گفتند: «اگر می‌خواهید بدانید که چرا به آن حضرت دسترسی ندارید؟ جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستید؟ او به همین از ما راضی است... ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.»[2] ✅بنابراین، اگر ما از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم، به مقامی می‌رسیم که غیبت و حضور برایمان فرقی ندارد. 💠امام سجاد علیه‌السلام به ابوخالد کابلی می‌فرماید: «ای ابوخالد! به‌درستی که مردمان زمان غیبت حضرت مهدی؛ آنان که معتقد به امامت هستند و در انتظار ظهور او به‌سر می‌برند، با فضیلت‌ترین مردمان همه زمان‌ها هستند؛ به دلیل اینکه خداوند متعال، عقل و فهمی به آنان عنایت کرده که غیبت در نزد آنان به منزله ظهور و مشاهده گشته است.»[3] 🍃در حدیث دیگری امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «هر کس دوست دارد که از یاران حضرت قائم گردد، باید که منتظر باشد و در عین حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو مشغول گردد.»[4] 💢بنابراین، اگر کسی ترک گناه کند و منتظر امامش باشد، از یاران واقعی حضرت به شمار می‌آید. آن‌گاه اگر بزرگ‌ترین توفیق الهی او را دریابد، غیبت و ظهور حضرت برایش تفاوت نخواهد داشت. 💥البته این طور نیست که اگر کسی گناه نکند و اهل تقوا باشد حتماً امام زمان به دیدار او بیاید، بلکه دیدار با حضرت مهدی علیه‌السلام بر مبنای مصالحی است که خود حضرت تشخیص می‌دهند. 📚پی‌نوشت‌ها [1]. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج53، ص176. [2]. شش‌صد نکته از محضر آیت‌الله العظمی بهجت، ص362. [3]. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص122. [4]. الغیبة، نعمانی، ص 200. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا به و اعمال مستحبی ما، نیازمند است؟ 🔰در مواضع بسیاری از منابع روایی، به اعمالی که شیفتگان برای مقتدای خود انجام داده‌اند، برمی‌خوریم که از طرف امامان تأیید شده‌اند و آن اعمال را دارای ارزش معنوی دانسته‌اند؛ از جمله👇: 🍃در روایتی آمده است که شخصی به امام کاظم علیه‌السلام عرض کرد: روز عید فطر که فرا می‌رسد شروع می‌کنم به یک ختم قرآن برای رسول الله و یک ختم قرآن برای حضرت فاطمه و یک ختم قرآن برای امامان‌ علیهم‌السلام و یک ختم برای شخص شما، آیا این کار ثوابی برایم دارد؟ حضرت در جواب فرمودند: ثوابش آن است که در روز قیامت با آنان خواهی بود. آن شخص می‌گوید: گفتم الله اکبر، چنین ثوابی برای من است؟ حضرت سه مرتبه فرمود: بلی، بلی، بلی.[1] 💢اگرچه پیامبر و سایر امامان نیازمند اعمال ما نیستند، ولی خداوند دارای فضلی عظیم است و هیچ عملی را بدون اثر نمی‌گذارد، به‌ویژه اگر برای اولیای او باشد. 👌همچنین باید گفت در روابط عاطفی هدیه از بهترین راه‌ها برای ابراز محبت است که محبت طرف مقابل را به دنبال دارد. شخصیت‌ها هرچه بزرگ‌تر و ستودنی‌تر باشند از هدیه، چه مادی و چه معنوی، خشنود می‌شوند؛ امام زمان نیز که قطب عالم امکان است، از اهدای یک سوره قرآن و یا صدقه از طرف آن حضرت، دل‌شاد می‌شود و در پی جبران و پاسخ به محبت‌کننده برمی‌آید و هدیه‌کننده را به محبّت دوباره افتخار می‌دهد. 🔹ازسویی طبق روایات و احادیث، حضرت ولی عصر دارای زندگی طبیعی و معمولی هستند، آن حضرت هم مانند سایر مردم در معرض امراض طبیعی و آفات و گرفتاری‌های جسمی و اندوه‌های روحی می‌باشند؛ ✅بنابراین صدقه، دعا، نماز و هدایای معنوی دیگر که به فرموده امامان، دورکننده بلاها هستند، آن حضرت را از بلایا دور می‌دارد و در سلامت جسم و جان آن عزیز اثر خواهد داشت. 📌مهم‌تر اینکه میان هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده ارتباط عاطفی و مهر برقرار شده و استمرار آن، به تقویت ارتباط عاطفی و معنوی با آن حضرت می‌انجامد. 📚پی‌نوشت‌ها [1]. بحارالانوار، ج98، ص5. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا پس از ظهور، قیام و تشکیل #حکومت_امام_زمان اختیار وجود دارد و کسی گناه می‎کند؟ 🔰بعد از ظهور امام موعود مانند پیش از ظهور، اختیار باقی است و برای انسان، امکان گناه‎کردن هست. این، مطلبی است مسلم که هم ادله عقلی و هم ادله نقلی بر آن دلالت دارد. ✅دلایل عقلی: ⬅️ الف. انسان، موجودی است که ذاتاً در افعال خود مختار است؛ این، یک امر وجدانی است که اگر انسان در خود تأمل کند، این مطلب را درک می‌‎کند. در قرآن کریم نیز آیات متعددی اشاره به این حکم عقل دارد؛ مانند: «وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَکْفُرْ؛ بگو: حق، از پروردگارتان است؛ پس هر که بخواهد ایمان بیاورد و هر که بخواهد انکار کند».[1] 💥بنابراین تا وقتی ذات انسان موجود باشد اختیار نیز موجود است. ⬅️ب. یکی از اصول دین ما، معاد است. ما معتقدیم قیامت برای تمام افراد، از اول هستی تا به آخر، حتی برای پیامبران و امامان ثابت است و هیچ استثنایی در بین نیست. روشن است مسأله قیامت و ثواب و عقاب، متفرع بر اختیار است.[2] ✅ادله نقلی: 💢خداوند در قرآن کریم، مردم را یا با لفظ «ناس» می‌خواند یا با لفظ «مؤمنین» این دو لفظ، شامل تمام افراد می‌‎شود و انسان‎های پس از ظهور، یا ایمان می‌‎آوردند که مشمول این خطابات و تکالیف هستند یا ایمان نمی‌‎آورند که باز هم نشانه اختیار و امکان گناه برای آنان است و هیچ دلیلی بر استثناکردن و خارج‌کردن آن افراد از تحت خطابات قرآن، نداریم. 📚پی‌نوشت‌ها 1. کهف: 29. 2. توحید، شیخ صدوق، باب59، ح3، ص360. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا اگر تمام جهان را فرا گیرد ظهور خواهند کرد؟ 🔰فراگیرشدن فساد، ظلم و ستم از نشانه‌های قبل از ظهور است چنانچه فراگیری عدالت از نشانه‌های اصلی حکومت امام موعود می‌باشد، 👇اما این فراگیری ظلم و فساد علت ظهور نمی‌باشد، بلکه نشانه قبل از ظهور است که به دنبال آن ظهور صورت می‌گیرد، بلکه می‌توان گفت محرومیت ما از امام‌ زمان به علت همین فسادها و انتخاب بدی‌ها بر خوبی‌هاست. 💢اگر ما با کردار خوب و شایسته، منتظر اصلاح جامعه توسط امام عصر باشیم، ظهور زودتر صورت می‌گرفت. 💥آنچه روایات بر آن تأکید دارند پر شدن از «ظلم» است، نه پر شدن از «ظالم»؛ پس ممکن است تعداد ظالمین کم باشد، ولی تعداد مظلومین بسیار باشد؛ اما همان تعداد اندک زمین را از فساد پر خواهند کرد؛ 👌بنابراین گمان نشود وظیفه ما این است که همه مردم را به ظلم سوق دهیم و با افزودن به ظالمین، بخواهیم به امر ظهور کمک کنیم، بلکه وظیفه ما مقابله با ظلم و ظالم و حمایت از مظلوم است؛ چنانچه انقلاب اسلامی در همین راستا قدم برداشت و با ظلمِ ظالم به مقابله پرداخت و از مظلومیتِ مظلوم در جهان دفاع کرد. 📌پس آنچه در آیات و روایات آمده خبر از امری است که حتماً محقق می‌شود و از طرف دیگر همین قرآن و روایات وظیفه فرد فرد مردم را در کمک‌‌نکردن به ظالم و حمایت از مظلوم تبیین کرده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰