eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
472.3K
⭕️ سوال ❓ در مورد این اتفاق هایی که این چند روز پیرامون بحث گشت ارشاد افتاد یه توضیحی بدین مخصوصا مرگ خانمی که اتفاق افتاد (خانم مهسا امینی) که آیا این نحوه برخورد درسته یا نه ؟ چون حواشی زیادی به دنبال داشت باعث سردرگمی آدم میشه ممنونم 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 «لَا تَدَعْ‏ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ‏ -علیه‌السلام-» -علیه‌السلام- خطاب به معاويه بن وهب فرمودند: ❇️ بخاطر خوف و هراس زيارت قبر -علیه‌السلام- را ترک مكن؛ زيرا كسى كه زيارت آن حضرت را ترک كند چنان حسرتى ببيند كه تمنّا و آرزو كند قبر آن جناب نزدش باشد. ⁉️ آيا دوست ندارى كه خداوند متعال تو را در زمره كسانى محسوب كند كه و حضرات و و -علیهم‌السلام- برايش دعا مى‏كنند؟ ⁉️ آيا دوست ندارى از كسانى باشى كه گناهان گذشته‏ات آمرزيده شده و براى گناهان هفتاد سال بعد طلب غفران برايت كنند؟ ⁉️ آيا دوست دارى از كسانى باشى كه از دنيا خارج مى‏شوند در حالى كه گناهى قابل مواخذه ندارند؟ ⁉️ آيا دوست دارى فرداى قيامت از كسانى باشى كه -صلی‌الله‌علیه‌وآله- با آنها مصافحه مى‏كند؟ 📚 كامل الزيارات، ص۲۳۰؛ تهذيب الأحكام، ج۶، ص۴۷؛ بحار الأنوار، ج۹۸، ص۵۳. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هم گشت ارشاد بوده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا حجاب از نظر دین یک امر اجباری است یا نه؟.mp3
1.83M
⭕️ سوال ⁉️ حجاب زمان پيامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به چه صورت بوده است؟ اگر كسي اجازه داشته حجاب را رعايت نكند، برخورد ایشان چگونه بوده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 سوال ❓آیا بعد از ظهور امام زمان(عج) هیچ ظلم گناهی نمیشه؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امیرالمؤمنین علیه السلام: به آنچه که به اصلاح و پاکی تو چیزی نمی افزاید گوش فرامده 📚غررالحكم حدیث6234 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 خانواده محوری و سیاست گذاری 🔹کتاب سیاست گذاری و خانواده محوری تالیف دکتر سیدمحمدحسین چاوشیان و به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم در چهارفصل تهیه و تدوین ‌شده است. 🔹فصل اول کتاب،شامل گفت‌وگو با استادان حوزه جامعه‌شناسی در خصوص مفهوم خانواده محوری در فرهنگ عمومی و سازمانی است. در فصل دوم، مفهوم خانواده محوری از منظر استادان روان‌شناسی مورد بحث قرار گرفته و در فصل سوم از منظر فقه و حقوق اسلامی به مفهوم خانواده محوری پرداخته شده است و سرانجام در فصل چهارم، خانواده محوری از نگاه مدیریتی و حکمرانی مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹در هر فصل از کتاب خانواده محوری و سیاست گذاری، الزامات راهبردی سیاست‌گذاریِ خانواده محوری، با بهره‌گیری از نظرات متخصصین وکارشناسان با مروری بر مهمترین اسناد و برنامه های سیاستی حوزه خانواده به ویژه سیاست های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری ارائه شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
دخالت فقهاء در حکومت !!!! 🤔 : ❓از فقهای حکومتی بپرهیزید !!!! کافی ج ۱ ص ۴۶ ح ۵ امام صادق نقل کرد که رسول‌خدا گفت: فقها مادام که داخل (و درگیرِ) دنیا نشده باشند امین رسولان هستند. پرسیده شد ای رسول‌خدا، داخل دنیا شدن‌شان به چیست؟ گفت: پیروی‌شان از قدرت حاکم؛ پس اگر چنین کردند بایستی از آن‌ها بابت دین‌تان پرهیز کنید ❕❕❕ 💠💠 👌مقصود روایت فوق سلاطین جور هستند که برای رسیدن به دنیا از هیچ ظلم و ستمی پرهیز نمی کنند , در این هنگام علما و فقها نباید چنین سلاطین ظالمی را تایید و یاری کنند که اگر چنین کنند مردم باید از آنان دوری کنند , چنان که در روایت دیگری این قضیه با شرح بیشتری بیان شده است , امام صادق علیه السلام فرمود: " ملعون است، ملعون، عالمی که به دنبال سلطان جوری است، و یاور او در ستم او است. " "مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ عَالِمٌ یَؤُمُّ سُلْطَاناً جَائِراً مُعِیناً لَهُ عَلَی جَوْرِهِ. " 📚کنزالفوائد ج ١ ص ١٥٠ _ وسائل الشیعه ج ١٦ ص ٢٨٠ ❕یا مطابق نقل دیگر پیامبر گرامی اسلام فرمود : " هر کس سلطان جائر و ستمگری را مدح کند و خود را در برابرش سبک سازد و کرنش کند به طمع او، همنشین او است در دوزخ. " "مَنْ مَدَحَ سُلْطَاناً جائرا .... " 📚الفقیه ج ٤ ص ١١ _ امالی صدوق ص ٤٢٦ ❕این روایات در ممنوعیت یاری سلطان ستمگر اشاره به آیه شریفه است که فرمود : "و تكيه بر ظالمان نكنيد كه موجب مى‏شود آتش شما را فرو گيرد و در آن حال جز خدا هيچ ولى و سرپرستى نخواهيد داشت و يارى نمى‏شويد. "( هود ١١٣ ) 👌اما اگر سلطان عادلی در راس امور باشد که دستورات خداوند را در جامعه اجرا می کند , در این صورت وظیفه علما و فقهاء یاری کردن این سلطان عادل است که مصداق چنین سلطانی در عصر غیبت فقیه جامع الشرایط است . 👌چنین سلطان عادلی همان است که امیر مومنان علیه السلام در نهج البلاغه در توصیف او فرمود : " السُّلْطَانُ وَزَعَةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ." "سلطان (عادل) پاسدار الهى در زمين اوست‏ " 📚نهج البلاغه حکمت ٣٣٢ ❕شارحین این کلام علی علیه السلام می گویند : " پيام خاصى كه اين كلام نورانى در بر دارد اين است كه جامعه اسلامى بدون حكومت قوى كه مردم، خود را موظف به پيروى از آن بدانند اداره نمى‏شود و هنگامى كه فرد قوى و عادلى در رأس حكومت قرار گيرد همه بايد از او پيروى كنند تا نظم صحيح بر جامعه حاكم گردد و هرج و مرج و بى‏قانونى برچيده شود. " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏14، ص: 671 👌و بر همین اساس معصوم علیه السلام در مورد سلطان عادل و نقش او در گسترش دین فرمود : "دین و سلطان دو برادر همراه هم اند، و به ناچار باید یکی با دیگری باشد. دین رأس است و سلطان پاسبان. اگر رأس نباشد، ویرانی است، و اگر پاسبان نباشد، ضایع می‌شود. " 📚الاختصاص مفید ص ٢٦٣ _ بحار الانوار ج ٧٢ ص ٣٥٤ 👌در روایت دیگری امام صادق علیه السلام به زیبایی حکومت سلطان عادل و لزوم تقویت او و حکومت سلطان ستمگر و لزوم دوری از او را به تصویر کشیده و می فرماید : "چون حکمران در این جهت عادل باشد، قبول منصب او و همکاری با او و یاری او در حکمرانی اش و تقویت او، حلال است، و حلال شده و کسب با آنها حلال است؛ برای آنکه در سرپرستی والی عادل و مامورانش احیای هر حق و عدلی است، و نابودی هر ستم و ناحق و فساد. از این رو، هر کس بکوشد در نیرومندی حکومت او و او را در امر ولایتش یاری کند، در طاعت خدا کوشا بوده و نیروبخش دین خدا است. ❗️و اما وجه حرام ولایت و حکمرانی: ولایت والی باطل و ناحق است، و ولایت حکمرانان از طرف او، از رئیس آنها تا پیروانش، والی و دنباله هایش، از مامور و مامور تا پایین ترین مقام ولایت بر زیردستان. کار برای ایشان و کسب به همراهشان از نظر حکمرانی با آنها حرام است و حرام شده، و هر کس انجام بدهد، عذاب می‌کشد، کم باشد , یا بیش، زیرا هر گونه کمک به آنها گناه کبیره است؛ چون در حکومت حاکم ناحق، نابودی کل حق و زنده شدن کل باطل است، و موجب بروز و ظهور ظلم و جور و فساد است، و باطل کردن همه کتب الهی و کشتن همه پیغمبران و مؤمنان و ویرانی مساجد و دیگرگونی سنت خدا و قوانین او، و از این رو حرام است همکاری با آنها، و کمک به آنها، و کسب با آنها، جز از راه ناچاری، مانند خوردن خون و مردار. " " فَإِذَا صَارَ الْوَالِي وَالِيَ عَدْلٍ بِهَذِهِ الْجِهَةِ فَالْوِلَايَةُ لَهُ وَ الْعَمَلُ مَعَهُ وَ مَعُونَتُهُ فِي وِلَايَتِهِ وَ تَقْوِيَتُهُ حَلَالٌ مُحَلَّلٌ وَ حَلَالٌ الْكَسْبُ مَعَهُمْ وَ ذَلِكَ أَنَّ فِي وِلَايَةِ وَالِي الْعَدْلِ وَ وُلَاتِهِ إِحْيَاءَ كُلِّ حَقٍّ وَ كُلِّ عَدْل‏ ..." 📚تحف العقول ص ٣٣٢ _ بحار الانوار ج ٧٢ ص ٣٤٧ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فقر محض 🔹 با خدا، با مذلت باید کرد. بخواهی به طرف حق تعالی بروی، اگر آبروی خودت را ببری، بگویی من چهل سال درس خواندم، «آبروی خود بری، گر آبروی خود بری»! اگر بگویی خدایا من چهل سال درس خواندم، همان‌جا آبرویت را می ‌برند می ‌گویند این را که ما به شما دادیم، تو چه کار کردی؟! 🔹 اگر کسی آبروی خود را نزد خدا ببرد، همان‌جا آبروی او را می ‌ریزند: «آبروی خود بری، گر آبروی خود بری». اگر نزد خدا آبروی خود را بردی، گفتی خدایا ما سی چهل سال زحمت کشیدیم، همان‌جا آبروی شما را می ‌برند می‌ گویند اینکه از ما بود، این را که ما به شما دادیم، تو چه کار کردی؟! لذا گفتند: روی گردآلود بر زی او كه بر درگاه او ٭٭٭ آبروی خود بری، گر آبروی خود بری آنچه داریم ، داده اوست. 📚 سوره مبارکه مدثر جلسه 2 تاریخ: 1398/01/28 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ره آورد قیام ▫️ گرچه وجود مبارک نوح گفت خدایا! من سالیان متمادی شب ها و روزها مردم را دعوت کردم: ﴿رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیلاً وَ نَهَاراً ٭ فَلَمْ یزِدْهُمْ دُعَائِی إِلاّ فِرَاراً﴾؛ من رنج شبانه روز کشیدم تا اینها را هدایت کنم ولی اینها نپذیرفتند؛ اما در حضرت عرض می کنیم: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة»؛ تنها سخنان شب و روز نبود، بلکه بود؛ خون را در این راه داد تا جامعه را زنده کند. اگر ذات اقدس الهی برنامه رسمی انبیا را دو چیز قرار داد: یکی تعلیم کتاب و حکمت و دیگری تزکیه، وجود مبارک سالار شهیدان، همین برنامه را با احیا کرده است. ▫️ ما یک نیرو داریم که اندیشه و تفکّر و استدلال و مانند آن را به عهده دارد و یک نیرو داریم که عزم و اراده و نیت و اخلاص را تأمین می کند. وجود مبارک سالار شهیدان با خون دادن دو کار را کرده: یکی اینکه مردم را کرده و یکی اینکه مردم را کرده است؛ یعنی اهل جزم و استدلال و برهان کرده که خوب می فهمند و اهل عزم و اراده و تصمیم کرده که خوب تصمیم می گیرند. جزم بدون عزم، می سازد و عزم بدون جزم، می سازد. فرمود سالار شهیدان کاری کرده که با یک دست، جزم علمی مردم را تأمین کرد و با دست دیگر، عزم عملی مردم را بیمه کرد؛ «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ» که بشوند عالم، «وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» که بشوند عاقل؛ عقل همان است که «عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَن وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنان». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/09/05 🔰 @p_eteghadi 🔰
‍ ‍ 🔆متن شبهه : چرا خانم ها باید تاوان نفس ضعیف مردها را بدهند؟ چرا خانم ها محدود باشند که مردها به گناه نیفتند؟ خب مردها خودشونو کنترل کنن! چرا مردها آزاد باشند هرطور می خوان در جامعه عمل کنند؛ اما ما زن ها به خاطر اونا اسیر و محدود باشیم؟ بذارید خانم ها هم یه کم آزاد باشند! 🔆پاسخ شبهه : 1⃣فرض کنید عقل نیز پذیرفت که زنان باید آزاد باشند و مردان نگاه خود را کنترل کنند، آیا با فرض وجود این ادعا مردان هم نگاه نخواهند کرد؟ آیا مردان بیمار دل هم رعایت خواهند کرد؟ آیا دیگر تعرضی به زنان صورت نخواهد گرفت؟ 2⃣اگر فضای جامعه آلوده به جلوه های جنسی زنان و مردان باشد در این بین آن کسی که بیش از همه متضرر خواهد شد، زن است. موجودی که از روحی لطیف و حساس برخوردار است. در این کشاکش تمایلات و نیازها، اوست که دائما به عنوان یک شیئ دیده می شود و مورد توجه جنسی مردان مختلف قرار می گیرد که اغلب آن ها خیرخواهانه نخواهد بود. اوست که به علت در دسترس بودن احترام و جایگاه ارزشی خود را از دست می دهد. 3⃣شهید مطهری معتقد است: «حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است…. به طور کلی رابطه ای است میان دست نارسی و فراق از یک طرف و عشق و سوز و گرانبهایی از یک طرف دیگر، همچنانکه رابطه ای است میان عشق و سوز از یک طرف و میان هنر و زیبایی از طرف دیگر؛ یعنی عشق در زمینه فراق ها و دست نارسی ها می شکفد و هنر و زیبایی در زمینه عشق رشد و نمو می یابد.(مسئله حجاب، ص ۷۲) 4⃣واضح است که با دست و دلبازی ها و جلوه گری های زنان در سطح جامعه، اولین کسانی که متضرر خواهند شد خود زنان هستند و در مرحله بعد این خانواده ها هستند که به شدت آسیب می بینند، چنانچه در سال های اخیر طلاق ها و اختلافات خانوادگی ناشی از طلاق در جامعه افزایش یافته است. 5⃣طبق آیات الهی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام هم بر مرد و هم بر زن واجب است که اولاً بدن خود را در مقابل نامحرمان به نمایش نگذارند و ثانیاً چشم خود را از نگاه شهوانی به نامحرم بازگیرند. 6⃣هیچ منطقی نمی پذیرد که زن بگوید: من هر طور خواستم جلوه می‌کنم و مرد چشم بسته و نگاه نکند و مرد نیز بگوید: من به هر صحنه ای که بخواهم نگاه می کنم و زن باید خود را بپوشاند! بلکه برای داشتن جامعه ای با سلامت روحی و جسمی برای افراد و رشد اخلاق و معنویات در جامعه، نیاز به رعایت همه جانبه قوانین و احکام اسلامی هستیم . 7⃣در این بین منطقی و عاقلانه است که قدم اول را زنان بردارند و با پوشیدگی خود مردان را نیز به رعایت حریم خود وادار نمایند. مونتسکیو، نویسنده و فیلسوف فرانسوی می نویسد: «قوانین طبیعت حکم می کند زن خوددار باشد؛ زیرا مرد، با تهوّر آفریده شده است و زن، نیروی خودداری بیشتری دارد. بنابراین، تضادّ بین آن ها را می توان با «حجاب» از بین برد و بر اساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.» (نقل از روح القوانین، مونتسکو، ترجمه علی اکبر مهدوی، ص ۱۰۱) 8⃣شایسته است که زنان با نوع پوشش خود مردان را تربیت کنند که چگونه باید به زنان نگاه کنند نه اینکه با جلوه گری های خود حتی توجه مردان پاک را نیز به خود جلب کنند. در اینصورت از مردان بیماردل که منتظر فرصتی برای تعرض به حریم زنان هستند چه توقعی می توان داشت؟ 9⃣گاهی حتی بسیاری از مردان هم که می خواهند پاک بمانند مظلوم واقع شده اند و دائماً باید با فشارهای روانی از طرف جامعه دست و پنجه نرم کنند. جالب است که اگر مرد جوانی دست از پا خطا کند و به زنی متعرض شود زن می تواند از او شکایت کند اما هیچ مردی نمی تواند از زنان بخاطر بدپوششی و بر هم زدن آرامش فکری و تعادل روحی خود شکایت کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
139.8K
⭕️ سوال میخواستم بدونم آیا مسیحیت و یهودیت ادیان جهانی بودند؟ یا مخصوص قوم بنی اسرائیل بودند؟ چون یه آقایی ادعا میکنه که این ها ادیان جهانی نبودند و ... ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ظاهر آموزه‌هایشان و آنچه هم که در خارج اتفاق افتاده این است که این دین برای همان قوم بنی اسرائیل بوده است. حضرت موسی می‌گوید که من برای قوم بنی‌اسرائیل مبعوث شدم تا برخی از حرام‌های تنبیهی را حلال کنم. یا حضرت موسی در خارج، با بنی‌اسرائیل سر و کار داشت و بنی‌اسرائیل را می‌خواست نجات بدهد از شرّ فرعون؛ امّا این که دیگران هم حق نداشتند به این آئین بپیوندند؟ چرا[می‌توانستند] الآن یهودی‌ها می‌گویند نه فقط بنی‌اسرائیل هستند که حقّ یهودی شدن را دارند و آدم هستند، بقیه آدم نیستند که بخواهند آئیین یهودی را بپذیرند ولی این درست نیست. آن آئیین حضرت موسی این آموزه را نداشته ولی الآن در آئیین یهود هست؛ فقط قوم بنی‌اسرائیل می‌توانند از این آئیین برخوردار باشند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هم گشت ارشاد بوده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
472.3K
⭕️ سوال ❓ در مورد این اتفاق هایی که این چند روز پیرامون بحث گشت ارشاد افتاد یه توضیحی بدین مخصوصا مرگ خانمی که اتفاق افتاد (خانم مهسا امینی) که آیا این نحوه برخورد درسته یا نه ؟ چون حواشی زیادی به دنبال داشت باعث سردرگمی آدم میشه ممنونم 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 اگه آزادی نباشه گناه بیشتر میشه؟ پس اجازه بدید خود افراد حد حجاب خود را انتخاب کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم ربّ المهدی عج ✨ حدیث روز : ⛅️ قال المهدی عج : اِنَّ اللّه َ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم. حق با ما است و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند. 📚 منبع : الغيبة، طوسى، ص 285 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 بازگشت خدا از تبعید 🔹کتاب «بازگشت خدا از تبعید»، تحلیلی بر جایگاه دین در دانش روابط بین‌الملل نوشته دکتر روح‌الامین سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام توسط نشر فلات منتشر شد. 🔹بر اساس این گزارش، این کتاب به‌عنوان پیش‌درآمدی بر نظریه‌پردازی ایرانی و اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل به دنبال اثبات این ایده اصلی است که در وضعیت کنونی علوم اجتماعیِ معاصر با توجه به تحولات گسترده نظری و فلسفی، دیگر هیچ مانع عبورناپذیری برای پردازش نظریات غیرغربی وجود ندارد و بلکه تولید چنین نظریاتی برای فهم عمیق‌تر مسائل جهانی بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. در نتیجه پردازش و ارائه نظریه دینی یا اسلامی روابط بین‌الملل را باید در موضع امکان و حتی ضرورت قلمداد کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ندای صلح 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) نقل می ‌کند که کسی از امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کرد که دو گروه باطل هستند که به جنگ هم افتادند، فروش اسلحه الآن بازارش گرم است، من اجازه دارم بفروشم یا نه؟ مرحوم کلینی نقل می‌کند که حضرت فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ فرمود بله بفروش اما سه مطلب را فرمود: فرمود بفروش، یک؛ به هر دو گروه بفروش، دو؛ سلاح‌های دفاعی بفروش، سه؛ یعنی شمشیر نفروش، خُود و زره و سپر و اینها را بفروش. 🔹 چرا بشرکشی بشود؟ مگر با بشرکشی جامعه اصلاح می‌ شود؟! این دین بوسیدنی نیست؟! فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ شمشیر نفروش، زره و سپر و خُود و چکمه و اینها که سلاح دفاعی اند بفروش. این دین است! هیچ ممکن نیست با کشتار گروهی یا قبیله ‌ای یا نیابتی یا مباشرتی بشود جامعه را اصلاح کرد. 📚 سوره مبارکه قلم جلسه 2 تاریخ: 1397/09/17 🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال ⁉️آیا ما در مقابل بی حجابی خانواده خود مسئول هستیم؟ 🔸انسان علاوه بر آن که مسئول اعمال خویش است، باید در همه حال از کسانى که وابسته به او هستند نیز مواظبت کند تا آنان را از کج‌روى و گناه باز دارد. قرآن در این مورد می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها؛ اى کسانى که به خدا و رسولش ایمان آورده‌‏اید خود و خانواده‏ را از آتش دوزخى که خود مردم و سنگ ها، هیزم و آتش آن هستند حفظ کنید.» 🔸باید اهل خانه را مورد مدیریت قرار داد و از برآوردن خواسته ‏هاى نابجاى آنان که خلاف آموزه های اسلام و باعث خسارت های جبران ناپذیر در زندگی می گردد، پرهیز کرد. رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله می فرمایند:«کسى که از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش مى ‏اندازد. پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟ فرمود: این که زن درخواست رفتن به حمام ها و عروسی ها و مراسم عید و جشن ها و نوحه‏ سرایى‏ ها و یا پوشیدن لباس هاى نازک و بدن‏نما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت کند.» 🔸حجاب حائل بین زن و نامحرم می شود و او را از شروری که در اثر بی حجابی متوجه او می گردد حفظ می نماید و موجبات سعادت او و خانواده اش را تامین می نماید، خانواده نیز در مقابل زن مسئولیت دارند و این گونه نیست که پدر، برادر و همسر هیچ گونه احساس مسئولیتی در زندگی او نداشته باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 اربعین معرفت ▫️ اینكه در روایات ما آمده است: «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا»، برای آ‌ن است كه امّت اسلامی، وارثان انبیایند. یكی از میراث ‌های پرافتخار وجود مبارك موسای كلیم (سلام الله علیه) همین است كه چهل شبانه ‌روز مهمان خدای سبحان بود بدون آب, بدون غذا و بدون خواب و سرگرم مناجات بود _ این هیچ تعجّبی ندارد و دشواری ای ندارد كه كسی مهمان خدای سبحان باشد و چهل شبانه ‌روز نیازی به خواب و استراحت و غذا نداشته باشد _ در تمام این چهل شبانه ‌روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد. ▫️ این چهل شبانه ‌روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای همان «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا» باشد كه سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. شما می ‌بینید ما برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده است، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است، این بسیار بعید است. بالأخره این چهل شبانه ‌روز اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این یک بشود. آپارت: 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نشان اولیاء ▫️ راه شدن چیست؟ راه شدن چیست؟ فرمود این راه را می‌ خواهید بروید، این با درس خواندن حوزه و دانشگاه حل نمی ‌شود، این با جان كندن حلّ می ‌شود! ▫️ شما یك وقت نمازی خواندید كه به لرزه بیفتید؟ نه، خب چه توقعی دارید كه حارثة ‌بن ‌مالك بشوید؟! اما درباره ائمه (علیهم السلام) شنیدیم كه وقتی می ‌خواستند بگویند: «قَد قامَتِ الصَّلاة»، «تَرْتَعِدُ»؛ می ‌لرزیدند، این یعنی چه؟ اولش «قشعریره» است یعنی لرزه است که ﴿تَقْشَعِرُّ مِنْهُ﴾؛ می ‌لرزیدند! او كه در برابر همه خصم، آن طور آرام بود، همین كه می‌ خواست بگوید: «قَد قامَتِ الصَّلاة» می ‌لرزید. این راه اویس قرن شدن است! ▫️ امام مجتبی (سلام الله علیه) «تَرْتَعِدُ»؛ دو پهلوی او می ‌لرزید! این همان است كه فرمود اول، قشعریره، لرزه، ارتعادِ فرائص، ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾؛ كم كم به معدن نزدیك می ‌شدند آرام می ‌شدند، می ‌شد: ﴿أَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾. وقتی و این آیه را معنا می ‌كنند، خیال می ‌كنند وقتی كه آیه عذاب را می‌ خوانند می لرزند، آیه رحمت را که می ‌خوانند: ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾! آن هم می‌تواند باشد ولی آیه در صدد آن نیست، آیه در صدد پروراندن است، در صدد پروراندن است که می ‌گوید: «هذه لیلة الركوع هذه لیلة السجود»! به وجود مبارك پیامبر، ندیده ایمان آورد، وجود مبارك پیامبر هم فرمود: «إِنِّی لَاَجِدُ نَفسَ الرَّحمَن مِن قِبَلِ الیمَن». این آن راه است. اگر كسی به خیال این راه است باید ببیند در نماز چنین حالتی برای او پیش می ‌آید یا نه، در روزه چنین حالتی برای او پیش می ‌آید یا نه که بلرزد! 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 23 تاریخ: 1393/08/25 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هدایت و ضلالت 🔹 فرمود: ﴿وَمَا یضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ﴾؛ یعنی كسی كه فَسَقَ و انحرف عن الطّریق، خدای سبحان او را به عنوان كیفر، گمراه می ‌كند. گمراهی، یك وصف وجودی نیست كه خدای سبحان به كسی بدهد، بلكه همین كه را به كسی نداد و فیض را امساك كرد، این شخص می ‌شود گمراه، به شهادت آیه ﴿مَّا یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا یمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾. 🔹 هر كسی كه گمراه می ‌شود، آن گمراهی اولش به سوء اختیار خودش است و گمراهی دوم، به عنوان كیفر دامنگیرش می ‌شود، پس تمام كارهای او محفوف به ضلالتَین است، چه اینكه هر انسان تبهكاری به دو بیماری محفوف و پیچیده است: یك بیماری اول كه به خودش است كه ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و یک بیماری دوم که به عنوان از طرف خدای سبحان دامنگیرش شده است كه ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾؛ یا ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ ـ «زیغ» یعنی انحراف ـ هر كسی كه منحرف است محفوف به دو انحراف است: یك انحراف اولی كه به سوء اختیار خودش است و یك انحراف ثانوی كه به عنوان كیفر دامنگیرش شده است؛ یا هر كسی كه در حجاب و پرده و ختم است كه چیزی نمی ‌فهمد، این محفوف به دو حجاب و دو پوشش است: پوشش اول را خود روی چشمش گذاشت كه نبیند و پوشش دوم را خدای سبحان روی آن پوشش گذاشت، فرمود: ﴿خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ﴾؛ یك غشاوه و پرده جلوی چشمشان گذاشتند و جایی را نمی ‌بینند، آن ‌گاه خدای سبحان دل های اینها را مُهر می‌ كند. 🔹 هر انسان تبهكاری محفوف به دو مرض است، محفوف به دو ضلالت است، محفوف به دو حجاب است و مانند آن که اولی را با دست خود انجام می‌ دهد و دومی را به عنوان كیفر، خدای سبحان او را عقاب می ‌كند و می‌ گیرد. در مسئله هدایت هم این ‌چنین است؛ یعنی هر كسی كه راهی را طی می‌ كند محفوف به دو هدایت است اما اولی و دومی هر دو به است. در مسئله ضلالت، اوّلی به سوء اختیار خود اشخاص است و دومی به عنوان ضلالتِ كیفری از طرف خدا دامنگیرشان می ‌شود؛ ولی درباره هدایت، هر كسی كه در مسیر مستقیم حركت بكند محفوف به دو هدایت است که هر دو هدایت را خدای سبحان داد؛ اگر فطرت است كه خدا داد اگر ارائه طریق است كه خدا داد و اگر توفیقِ بعدی است، آن را هم خدا داد. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 4 🔰 @p_eteghadi 🔰
صرف کار علمی و تحقیقی برای اصلاح جامعه کافی نیست پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: صرف اینکه علوم دینی در کتاب ها و مدارس علمیه زنده شوند برای کافی نیست. در اینجا روح دینی را در مردم زنده کردن، مردم را دین باور کردن، مردم را به دین علاقه‌مند کردن که حلال و حرام را یاد بگیرد واجب و مستحب را یاد بگیرند، مکروه و مباح را بداند و با دین حرکت کنند این یک است. این کار به عهده مصلحان جوامع اسلامی است. ▫️ تنها عالم بودن و محقق بودن این مشکل را حل نمی‌ کند، در اینجا غیر از علم و تحقیق دینی یک رهبری لازم است که مردم را بیدار کنند صرف اینکه علوم را در کتاب ها زنده کرده ‌اند هرگز امت اسلامی زنده نمی ‌شود و این کار با شکل می ‌گیرد؛ کسی که جلو بیافتد و مردم را به دنبال خود به حرکت در بیاورد. در اینجا آنها که محرکان مردم‌ اند به دو قسم تقسیم شده‌ اند: یک قسمت تحریکشان است یک قسمت تحریکشان است. تحریک سیاقی یعنی آن محرکی که از پشت سر فرمان می‌ دهد می ‌گوید برو. قائد آن زمامداری است که خود پیشاپیش می ‌رود دیگران را به دنبال خود می ‌برد. ▫️ عالمان دین دو گروه بودند: عده‌ ای بودند دستور می‌ دادند که با فساد مبارزه کنید با ظلم در ستیز باشید با خرافات بجنگید، این تحریک ، تحریک سیاقی است یعنی خودشان می ‌نشستند به دیگران می ‌گفتند بروید لذا توفیق اینها کم بود؛ اما مصلحان جوامع بشری تحریک آنها است، قائد به آن زمامدار می ‌گویند که به مردم می گوید من رفتم شما هم به همراه من بیایید. چنین کسی را می ‌گویند قائد و تحریک او را می ‌گویند تحریک قیادی و مردم هم به دنبال او راه می ‌افتند. کسی بنشیند بگوید بروید این حرف در جامعه خریدار ندارد، عقلاً خریدار ندارد، تجربه هم نشان داد حرف چنین عالمی را کسی گوش نمی‌ دهد، چه اینکه در طی این قرون عدیده علمای زیادی بودند که می ‌گفتند بروید مبارزه کنید جهاد خیلی خوب است هیچ کس گوش نمی ‌داد، اما آن که جلو می افتد به زندان می‌ رود می ‌گوید من رفتم بیایید حرف او را گوش می‌ دهند. ▫️ بیدار کردن مردم به رهبری وابسته است نه به علم تنها و تحقیق تنها و مانند آن؛ اگر کسی بود جامعه ‌ای را بیدار کرد پر تلاش و کوشش بود ولی آن توان را نداشت که در بخش علوم کارشناسی کند، او مصلح خوبی است اما محقق خوبی نیست چنین کسی هم در بیدار کردن کامیاب نخواهد شد، زیرا مردم از مرجع تقلیدشان و از کارشناس دینشان پیروی می ‌کنند، اگر کسی نباشد هر چند جلو بیافتد و بگوید من رفتم بیایید ممکن است عده ‌ای چند قدم او را بدرقه کنند ولی توده مردم را او نمی ‌تواند تحریک کند، یا اگر تحریک کرد نمی ‌تواند این حرکت را ادامه بدهد ولی آن محقق و کارشناس فنی که هم را به عهده دارد، هم را به عهده دارد، هم همه مطالب کارشناسانه می ‌داند و هم در همه صحنه‌ ها پیشاپیش دیگران در حرکت است چنین انسانی موفق و مؤید است که دین را در همه ابعاد زنده نگه بدارد. منبع: news.esra.ir 📚 سخنرانی احیای تفکر دینی تاریخ: سال 1373 – جلسه پنجم 🔰 @p_eteghadi 🔰
120.5K
❓سوال سلام، مگه نمیگیم هیچ چیز نابود نمیشه بلکه تبدیل میشه، مثلا اب به بخار روح حیوانات به چی تبدیل میشه؟ یا نابود میشه؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم روح حیوان از آثار همان جسمش است، از آثار همان ماده است. مثلا فرض کنید که یک جسمی که رنگ سفید دارد، رنگش تغییر بکند و یک رنگ دیگر به خودش بگیرد. و یا مثلا فرض کنید که درختی که تازه هست، خشک می‌شود تغییر می‌کند؛ وقتی تغییر می‌کند آن حیاتش از بین رفته، روحش از بین رفته. این که می‌گوییم هیچ چیزی نابود نمی‌شود، یعنی ماده‌ای نابود نمی‌شود تبدیل می‌شود مثلا به انرژی، انرژی تبدیل می‌شود به ماده... امّا خواص ماده تغییر می‌کند و عوض می‌شود؛ مثلا انسان یک زمانی جوان است، خب انرژی دارد و وقتی پیر می‌شود دیگر آن انرژی را ندارد؛ [این] از خواص ماده است. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰