eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ 🔆متن شبهه : چرا خانم ها باید تاوان نفس ضعیف مردها را بدهند؟ چرا خانم ها محدود باشند که مردها به گناه نیفتند؟ خب مردها خودشونو کنترل کنن! چرا مردها آزاد باشند هرطور می خوان در جامعه عمل کنند؛ اما ما زن ها به خاطر اونا اسیر و محدود باشیم؟ بذارید خانم ها هم یه کم آزاد باشند! 🔆پاسخ شبهه : 1⃣فرض کنید عقل نیز پذیرفت که زنان باید آزاد باشند و مردان نگاه خود را کنترل کنند، آیا با فرض وجود این ادعا مردان هم نگاه نخواهند کرد؟ آیا مردان بیمار دل هم رعایت خواهند کرد؟ آیا دیگر تعرضی به زنان صورت نخواهد گرفت؟ 2⃣اگر فضای جامعه آلوده به جلوه های جنسی زنان و مردان باشد در این بین آن کسی که بیش از همه متضرر خواهد شد، زن است. موجودی که از روحی لطیف و حساس برخوردار است. در این کشاکش تمایلات و نیازها، اوست که دائما به عنوان یک شیئ دیده می شود و مورد توجه جنسی مردان مختلف قرار می گیرد که اغلب آن ها خیرخواهانه نخواهد بود. اوست که به علت در دسترس بودن احترام و جایگاه ارزشی خود را از دست می دهد. 3⃣شهید مطهری معتقد است: «حیا و عفاف و ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است…. به طور کلی رابطه ای است میان دست نارسی و فراق از یک طرف و عشق و سوز و گرانبهایی از یک طرف دیگر، همچنانکه رابطه ای است میان عشق و سوز از یک طرف و میان هنر و زیبایی از طرف دیگر؛ یعنی عشق در زمینه فراق ها و دست نارسی ها می شکفد و هنر و زیبایی در زمینه عشق رشد و نمو می یابد.(مسئله حجاب، ص ۷۲) 4⃣واضح است که با دست و دلبازی ها و جلوه گری های زنان در سطح جامعه، اولین کسانی که متضرر خواهند شد خود زنان هستند و در مرحله بعد این خانواده ها هستند که به شدت آسیب می بینند، چنانچه در سال های اخیر طلاق ها و اختلافات خانوادگی ناشی از طلاق در جامعه افزایش یافته است. 5⃣طبق آیات الهی و تعالیم اهل بیت علیهم السلام هم بر مرد و هم بر زن واجب است که اولاً بدن خود را در مقابل نامحرمان به نمایش نگذارند و ثانیاً چشم خود را از نگاه شهوانی به نامحرم بازگیرند. 6⃣هیچ منطقی نمی پذیرد که زن بگوید: من هر طور خواستم جلوه می‌کنم و مرد چشم بسته و نگاه نکند و مرد نیز بگوید: من به هر صحنه ای که بخواهم نگاه می کنم و زن باید خود را بپوشاند! بلکه برای داشتن جامعه ای با سلامت روحی و جسمی برای افراد و رشد اخلاق و معنویات در جامعه، نیاز به رعایت همه جانبه قوانین و احکام اسلامی هستیم . 7⃣در این بین منطقی و عاقلانه است که قدم اول را زنان بردارند و با پوشیدگی خود مردان را نیز به رعایت حریم خود وادار نمایند. مونتسکیو، نویسنده و فیلسوف فرانسوی می نویسد: «قوانین طبیعت حکم می کند زن خوددار باشد؛ زیرا مرد، با تهوّر آفریده شده است و زن، نیروی خودداری بیشتری دارد. بنابراین، تضادّ بین آن ها را می توان با «حجاب» از بین برد و بر اساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند.» (نقل از روح القوانین، مونتسکو، ترجمه علی اکبر مهدوی، ص ۱۰۱) 8⃣شایسته است که زنان با نوع پوشش خود مردان را تربیت کنند که چگونه باید به زنان نگاه کنند نه اینکه با جلوه گری های خود حتی توجه مردان پاک را نیز به خود جلب کنند. در اینصورت از مردان بیماردل که منتظر فرصتی برای تعرض به حریم زنان هستند چه توقعی می توان داشت؟ 9⃣گاهی حتی بسیاری از مردان هم که می خواهند پاک بمانند مظلوم واقع شده اند و دائماً باید با فشارهای روانی از طرف جامعه دست و پنجه نرم کنند. جالب است که اگر مرد جوانی دست از پا خطا کند و به زنی متعرض شود زن می تواند از او شکایت کند اما هیچ مردی نمی تواند از زنان بخاطر بدپوششی و بر هم زدن آرامش فکری و تعادل روحی خود شکایت کند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
139.8K
⭕️ سوال میخواستم بدونم آیا مسیحیت و یهودیت ادیان جهانی بودند؟ یا مخصوص قوم بنی اسرائیل بودند؟ چون یه آقایی ادعا میکنه که این ها ادیان جهانی نبودند و ... ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم ظاهر آموزه‌هایشان و آنچه هم که در خارج اتفاق افتاده این است که این دین برای همان قوم بنی اسرائیل بوده است. حضرت موسی می‌گوید که من برای قوم بنی‌اسرائیل مبعوث شدم تا برخی از حرام‌های تنبیهی را حلال کنم. یا حضرت موسی در خارج، با بنی‌اسرائیل سر و کار داشت و بنی‌اسرائیل را می‌خواست نجات بدهد از شرّ فرعون؛ امّا این که دیگران هم حق نداشتند به این آئین بپیوندند؟ چرا[می‌توانستند] الآن یهودی‌ها می‌گویند نه فقط بنی‌اسرائیل هستند که حقّ یهودی شدن را دارند و آدم هستند، بقیه آدم نیستند که بخواهند آئیین یهودی را بپذیرند ولی این درست نیست. آن آئیین حضرت موسی این آموزه را نداشته ولی الآن در آئیین یهود هست؛ فقط قوم بنی‌اسرائیل می‌توانند از این آئیین برخوردار باشند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ زمان پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله هم گشت ارشاد بوده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
472.3K
⭕️ سوال ❓ در مورد این اتفاق هایی که این چند روز پیرامون بحث گشت ارشاد افتاد یه توضیحی بدین مخصوصا مرگ خانمی که اتفاق افتاد (خانم مهسا امینی) که آیا این نحوه برخورد درسته یا نه ؟ چون حواشی زیادی به دنبال داشت باعث سردرگمی آدم میشه ممنونم 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 اگه آزادی نباشه گناه بیشتر میشه؟ پس اجازه بدید خود افراد حد حجاب خود را انتخاب کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم ربّ المهدی عج ✨ حدیث روز : ⛅️ قال المهدی عج : اِنَّ اللّه َ مَعَنا، فَلا فاقَةَ بِنا إلى غَيرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن يُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم. حق با ما است و باكى نيست كه كسى از ما روى بگرداند. 📚 منبع : الغيبة، طوسى، ص 285 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 بازگشت خدا از تبعید 🔹کتاب «بازگشت خدا از تبعید»، تحلیلی بر جایگاه دین در دانش روابط بین‌الملل نوشته دکتر روح‌الامین سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام توسط نشر فلات منتشر شد. 🔹بر اساس این گزارش، این کتاب به‌عنوان پیش‌درآمدی بر نظریه‌پردازی ایرانی و اسلامی در عرصه روابط بین‌الملل به دنبال اثبات این ایده اصلی است که در وضعیت کنونی علوم اجتماعیِ معاصر با توجه به تحولات گسترده نظری و فلسفی، دیگر هیچ مانع عبورناپذیری برای پردازش نظریات غیرغربی وجود ندارد و بلکه تولید چنین نظریاتی برای فهم عمیق‌تر مسائل جهانی بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. در نتیجه پردازش و ارائه نظریه دینی یا اسلامی روابط بین‌الملل را باید در موضع امکان و حتی ضرورت قلمداد کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ندای صلح 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) نقل می ‌کند که کسی از امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کرد که دو گروه باطل هستند که به جنگ هم افتادند، فروش اسلحه الآن بازارش گرم است، من اجازه دارم بفروشم یا نه؟ مرحوم کلینی نقل می‌کند که حضرت فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ فرمود بله بفروش اما سه مطلب را فرمود: فرمود بفروش، یک؛ به هر دو گروه بفروش، دو؛ سلاح‌های دفاعی بفروش، سه؛ یعنی شمشیر نفروش، خُود و زره و سپر و اینها را بفروش. 🔹 چرا بشرکشی بشود؟ مگر با بشرکشی جامعه اصلاح می‌ شود؟! این دین بوسیدنی نیست؟! فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ شمشیر نفروش، زره و سپر و خُود و چکمه و اینها که سلاح دفاعی اند بفروش. این دین است! هیچ ممکن نیست با کشتار گروهی یا قبیله ‌ای یا نیابتی یا مباشرتی بشود جامعه را اصلاح کرد. 📚 سوره مبارکه قلم جلسه 2 تاریخ: 1397/09/17 🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال ⁉️آیا ما در مقابل بی حجابی خانواده خود مسئول هستیم؟ 🔸انسان علاوه بر آن که مسئول اعمال خویش است، باید در همه حال از کسانى که وابسته به او هستند نیز مواظبت کند تا آنان را از کج‌روى و گناه باز دارد. قرآن در این مورد می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها؛ اى کسانى که به خدا و رسولش ایمان آورده‌‏اید خود و خانواده‏ را از آتش دوزخى که خود مردم و سنگ ها، هیزم و آتش آن هستند حفظ کنید.» 🔸باید اهل خانه را مورد مدیریت قرار داد و از برآوردن خواسته ‏هاى نابجاى آنان که خلاف آموزه های اسلام و باعث خسارت های جبران ناپذیر در زندگی می گردد، پرهیز کرد. رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله می فرمایند:«کسى که از زنش اطاعت نماید، خداوند او را به صورت، در آتش مى ‏اندازد. پرسیده شد: آن اطاعت چیست؟ فرمود: این که زن درخواست رفتن به حمام ها و عروسی ها و مراسم عید و جشن ها و نوحه‏ سرایى‏ ها و یا پوشیدن لباس هاى نازک و بدن‏نما را داشته باشد و شوهر از او اطاعت کند.» 🔸حجاب حائل بین زن و نامحرم می شود و او را از شروری که در اثر بی حجابی متوجه او می گردد حفظ می نماید و موجبات سعادت او و خانواده اش را تامین می نماید، خانواده نیز در مقابل زن مسئولیت دارند و این گونه نیست که پدر، برادر و همسر هیچ گونه احساس مسئولیتی در زندگی او نداشته باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 اربعین معرفت ▫️ اینكه در روایات ما آمده است: «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا»، برای آ‌ن است كه امّت اسلامی، وارثان انبیایند. یكی از میراث ‌های پرافتخار وجود مبارك موسای كلیم (سلام الله علیه) همین است كه چهل شبانه ‌روز مهمان خدای سبحان بود بدون آب, بدون غذا و بدون خواب و سرگرم مناجات بود _ این هیچ تعجّبی ندارد و دشواری ای ندارد كه كسی مهمان خدای سبحان باشد و چهل شبانه ‌روز نیازی به خواب و استراحت و غذا نداشته باشد _ در تمام این چهل شبانه ‌روز با مناجات و ذكر و دعا مشغول بود تا تورات نصیب او شد. ▫️ این چهل شبانه ‌روزی كه اُسرای كربلا یا خود جابر و امثال ذلك منتظر زیارت سالار شهیدان بودند، می ‌تواند مصداقی برای همان «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا» باشد كه سالار شهیدان را مخصوص آن حضرت كرد. شما می ‌بینید ما برای هیچ معصومی زیارت اربعین نداریم، این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی كه آمده است، وگرنه برای اینكه جابر آمده این مثلاً باعث بشود كه زیارت اربعین از باشد كه از وجود مبارك امام عسكری (سلام الله علیه) رسیده است، این بسیار بعید است. بالأخره این چهل شبانه ‌روز اهل بیت از یك سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است كه این یک بشود. آپارت: 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/10/14 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نشان اولیاء ▫️ راه شدن چیست؟ راه شدن چیست؟ فرمود این راه را می‌ خواهید بروید، این با درس خواندن حوزه و دانشگاه حل نمی ‌شود، این با جان كندن حلّ می ‌شود! ▫️ شما یك وقت نمازی خواندید كه به لرزه بیفتید؟ نه، خب چه توقعی دارید كه حارثة ‌بن ‌مالك بشوید؟! اما درباره ائمه (علیهم السلام) شنیدیم كه وقتی می ‌خواستند بگویند: «قَد قامَتِ الصَّلاة»، «تَرْتَعِدُ»؛ می ‌لرزیدند، این یعنی چه؟ اولش «قشعریره» است یعنی لرزه است که ﴿تَقْشَعِرُّ مِنْهُ﴾؛ می ‌لرزیدند! او كه در برابر همه خصم، آن طور آرام بود، همین كه می‌ خواست بگوید: «قَد قامَتِ الصَّلاة» می ‌لرزید. این راه اویس قرن شدن است! ▫️ امام مجتبی (سلام الله علیه) «تَرْتَعِدُ»؛ دو پهلوی او می ‌لرزید! این همان است كه فرمود اول، قشعریره، لرزه، ارتعادِ فرائص، ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾؛ كم كم به معدن نزدیك می ‌شدند آرام می ‌شدند، می ‌شد: ﴿أَلا بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾. وقتی و این آیه را معنا می ‌كنند، خیال می ‌كنند وقتی كه آیه عذاب را می‌ خوانند می لرزند، آیه رحمت را که می ‌خوانند: ﴿ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللّهِ﴾! آن هم می‌تواند باشد ولی آیه در صدد آن نیست، آیه در صدد پروراندن است، در صدد پروراندن است که می ‌گوید: «هذه لیلة الركوع هذه لیلة السجود»! به وجود مبارك پیامبر، ندیده ایمان آورد، وجود مبارك پیامبر هم فرمود: «إِنِّی لَاَجِدُ نَفسَ الرَّحمَن مِن قِبَلِ الیمَن». این آن راه است. اگر كسی به خیال این راه است باید ببیند در نماز چنین حالتی برای او پیش می ‌آید یا نه، در روزه چنین حالتی برای او پیش می ‌آید یا نه که بلرزد! 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 23 تاریخ: 1393/08/25 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هدایت و ضلالت 🔹 فرمود: ﴿وَمَا یضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ﴾؛ یعنی كسی كه فَسَقَ و انحرف عن الطّریق، خدای سبحان او را به عنوان كیفر، گمراه می ‌كند. گمراهی، یك وصف وجودی نیست كه خدای سبحان به كسی بدهد، بلكه همین كه را به كسی نداد و فیض را امساك كرد، این شخص می ‌شود گمراه، به شهادت آیه ﴿مَّا یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا یمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾. 🔹 هر كسی كه گمراه می ‌شود، آن گمراهی اولش به سوء اختیار خودش است و گمراهی دوم، به عنوان كیفر دامنگیرش می ‌شود، پس تمام كارهای او محفوف به ضلالتَین است، چه اینكه هر انسان تبهكاری به دو بیماری محفوف و پیچیده است: یك بیماری اول كه به خودش است كه ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾ و یک بیماری دوم که به عنوان از طرف خدای سبحان دامنگیرش شده است كه ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾؛ یا ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ ـ «زیغ» یعنی انحراف ـ هر كسی كه منحرف است محفوف به دو انحراف است: یك انحراف اولی كه به سوء اختیار خودش است و یك انحراف ثانوی كه به عنوان كیفر دامنگیرش شده است؛ یا هر كسی كه در حجاب و پرده و ختم است كه چیزی نمی ‌فهمد، این محفوف به دو حجاب و دو پوشش است: پوشش اول را خود روی چشمش گذاشت كه نبیند و پوشش دوم را خدای سبحان روی آن پوشش گذاشت، فرمود: ﴿خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ﴾؛ یك غشاوه و پرده جلوی چشمشان گذاشتند و جایی را نمی ‌بینند، آن ‌گاه خدای سبحان دل های اینها را مُهر می‌ كند. 🔹 هر انسان تبهكاری محفوف به دو مرض است، محفوف به دو ضلالت است، محفوف به دو حجاب است و مانند آن که اولی را با دست خود انجام می‌ دهد و دومی را به عنوان كیفر، خدای سبحان او را عقاب می ‌كند و می‌ گیرد. در مسئله هدایت هم این ‌چنین است؛ یعنی هر كسی كه راهی را طی می‌ كند محفوف به دو هدایت است اما اولی و دومی هر دو به است. در مسئله ضلالت، اوّلی به سوء اختیار خود اشخاص است و دومی به عنوان ضلالتِ كیفری از طرف خدا دامنگیرشان می ‌شود؛ ولی درباره هدایت، هر كسی كه در مسیر مستقیم حركت بكند محفوف به دو هدایت است که هر دو هدایت را خدای سبحان داد؛ اگر فطرت است كه خدا داد اگر ارائه طریق است كه خدا داد و اگر توفیقِ بعدی است، آن را هم خدا داد. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 4 🔰 @p_eteghadi 🔰
صرف کار علمی و تحقیقی برای اصلاح جامعه کافی نیست پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: صرف اینکه علوم دینی در کتاب ها و مدارس علمیه زنده شوند برای کافی نیست. در اینجا روح دینی را در مردم زنده کردن، مردم را دین باور کردن، مردم را به دین علاقه‌مند کردن که حلال و حرام را یاد بگیرد واجب و مستحب را یاد بگیرند، مکروه و مباح را بداند و با دین حرکت کنند این یک است. این کار به عهده مصلحان جوامع اسلامی است. ▫️ تنها عالم بودن و محقق بودن این مشکل را حل نمی‌ کند، در اینجا غیر از علم و تحقیق دینی یک رهبری لازم است که مردم را بیدار کنند صرف اینکه علوم را در کتاب ها زنده کرده ‌اند هرگز امت اسلامی زنده نمی ‌شود و این کار با شکل می ‌گیرد؛ کسی که جلو بیافتد و مردم را به دنبال خود به حرکت در بیاورد. در اینجا آنها که محرکان مردم‌ اند به دو قسم تقسیم شده‌ اند: یک قسمت تحریکشان است یک قسمت تحریکشان است. تحریک سیاقی یعنی آن محرکی که از پشت سر فرمان می‌ دهد می ‌گوید برو. قائد آن زمامداری است که خود پیشاپیش می ‌رود دیگران را به دنبال خود می ‌برد. ▫️ عالمان دین دو گروه بودند: عده‌ ای بودند دستور می‌ دادند که با فساد مبارزه کنید با ظلم در ستیز باشید با خرافات بجنگید، این تحریک ، تحریک سیاقی است یعنی خودشان می ‌نشستند به دیگران می ‌گفتند بروید لذا توفیق اینها کم بود؛ اما مصلحان جوامع بشری تحریک آنها است، قائد به آن زمامدار می ‌گویند که به مردم می گوید من رفتم شما هم به همراه من بیایید. چنین کسی را می ‌گویند قائد و تحریک او را می ‌گویند تحریک قیادی و مردم هم به دنبال او راه می ‌افتند. کسی بنشیند بگوید بروید این حرف در جامعه خریدار ندارد، عقلاً خریدار ندارد، تجربه هم نشان داد حرف چنین عالمی را کسی گوش نمی‌ دهد، چه اینکه در طی این قرون عدیده علمای زیادی بودند که می ‌گفتند بروید مبارزه کنید جهاد خیلی خوب است هیچ کس گوش نمی ‌داد، اما آن که جلو می افتد به زندان می‌ رود می ‌گوید من رفتم بیایید حرف او را گوش می‌ دهند. ▫️ بیدار کردن مردم به رهبری وابسته است نه به علم تنها و تحقیق تنها و مانند آن؛ اگر کسی بود جامعه ‌ای را بیدار کرد پر تلاش و کوشش بود ولی آن توان را نداشت که در بخش علوم کارشناسی کند، او مصلح خوبی است اما محقق خوبی نیست چنین کسی هم در بیدار کردن کامیاب نخواهد شد، زیرا مردم از مرجع تقلیدشان و از کارشناس دینشان پیروی می ‌کنند، اگر کسی نباشد هر چند جلو بیافتد و بگوید من رفتم بیایید ممکن است عده ‌ای چند قدم او را بدرقه کنند ولی توده مردم را او نمی ‌تواند تحریک کند، یا اگر تحریک کرد نمی ‌تواند این حرکت را ادامه بدهد ولی آن محقق و کارشناس فنی که هم را به عهده دارد، هم را به عهده دارد، هم همه مطالب کارشناسانه می ‌داند و هم در همه صحنه‌ ها پیشاپیش دیگران در حرکت است چنین انسانی موفق و مؤید است که دین را در همه ابعاد زنده نگه بدارد. منبع: news.esra.ir 📚 سخنرانی احیای تفکر دینی تاریخ: سال 1373 – جلسه پنجم 🔰 @p_eteghadi 🔰
120.5K
❓سوال سلام، مگه نمیگیم هیچ چیز نابود نمیشه بلکه تبدیل میشه، مثلا اب به بخار روح حیوانات به چی تبدیل میشه؟ یا نابود میشه؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم روح حیوان از آثار همان جسمش است، از آثار همان ماده است. مثلا فرض کنید که یک جسمی که رنگ سفید دارد، رنگش تغییر بکند و یک رنگ دیگر به خودش بگیرد. و یا مثلا فرض کنید که درختی که تازه هست، خشک می‌شود تغییر می‌کند؛ وقتی تغییر می‌کند آن حیاتش از بین رفته، روحش از بین رفته. این که می‌گوییم هیچ چیزی نابود نمی‌شود، یعنی ماده‌ای نابود نمی‌شود تبدیل می‌شود مثلا به انرژی، انرژی تبدیل می‌شود به ماده... امّا خواص ماده تغییر می‌کند و عوض می‌شود؛ مثلا انسان یک زمانی جوان است، خب انرژی دارد و وقتی پیر می‌شود دیگر آن انرژی را ندارد؛ [این] از خواص ماده است. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رهپویان شهیدان 🔸 جریان شهادت، یک چیز از بین رفتنی نیست؛ شهید هرگز از بین می‌رود و هرگز فراموش نمی ‌شود و هرگز ما را فراموش نمی‌ کند. وظیفه ما این است که ما او را فراموش نکنیم؛ فراموش نکردنِ شهید، هم به بزرگداشت آنهاست و هم به آنهاست. 🔸 در قرآن کریم که فرمود ، چیز دیگر هم فرمود، فرمود: ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾؛ شهید چون یک موجود پویا و مانا و زنده و متحرّک بود، آن‌جا هم که رفت، همین حالت را دارد، مرتّب از خدا سؤال می ‌کند که خدایا به من مژده بدهید که اینها که هستند، در چه مقطعی هستند کجا هستند. ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی طلب بشارت می ‌کنند، طلب مژدگانی می ‌کنند، از خدا مژده می‌ خواهند می‌ گویند خدایا به ما بشارت بدهید مژده بدهید که اینها که راهیان راه ما بودند همفکران ما بودند و با هم بودیم، اینها الآن کجا هستند؟ 🔸 این ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، کسانی اند که راهی راه شهادت شدند، راه شهدا را ادامه می ‌دهند ولی هنوز به مقصد نرسیدند. مقصد آنها یا است یا ؛ معلوم نیست ثواب چه کسی بیشتر باشد، گاهی می ‌بینید که ثواب پیروزی بالاتر از ثواب شهادت است. 🔸 در جریان حضرت امیر (سلام الله علیه) که در جنگ خندق عمرو بن عبدود را از پای در آورد، وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»؛ یعنی ضربت امیر مؤمنان در جنگ خندق که عمرو بن عبدود را از پای در ‌آورد، معادل عبادت همه جن و انس است، چرا؟ چون آن روز تمام اسلام در برابر تمام کفر بود. اگر ـ خدای ناکرده ـ آن روز حضرت شکست می ‌خورد، دیگر اسلامی نمی ‌ماند تا حضرت امیر شهید شود و شهادت او در اسلام اثرگذار بشود و مانند آن. پیروزی وجود مبارک حضرت امیر و همچنین اسلام در جریان جنگ خندق، است _ گاهی فتح این‌طور است _ چون او اصل اسلام را حفظ کرده است، وقتی حفظ شد، آن وقت جریان شهادت شهدا و جانبازی جانبازان مطرح است. اینها که راهیان شهید هستند، گاهی فاتح می‌شوند گاهی شهید. 📚 مسئولین همایش حماسه شش بهمن آمل تاریخ: 1395/10/06 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پيامبر اکرم صلى‌الله عليه وآله: هرگاه بدكار ستوده شود، عرش بلرزد و پروردگار به خشم آيد. 📚 ميزان‌الحكمه، ج ۱۰، ص ۴۴۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هنر متعهّد 🔹 فرمود: ﴿وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا﴾؛ اگر كسی شاعر شد و هنر شعر دارد باید بگیرد از بیگانه‌ ها! این همه كه علیه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) سرودند خب شما هم مثل حسّان باش دفاع بكن! این پیام این آیه است نه اینكه اینها مدح می ‌كنند، بله مدح هم می کنند امّا فرمود ؛ انتصار یعنی انتقام! هنرمند باید انتقام بگیرد فیلم‌ساز باید انتقام بگیرد؛ از چه كسی انتقام بگیرد؟ از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد از باید انتقام بگیرد. 🔹 هنری را كه ذات اقدس الهی به انسان داد، در برابر این هنر، مسئولیتی می ‌خواهد. مگر هر كسی را به صورت یوسف در می ‌آورند؟! این جمال، الهی است؛ مگر هر كسی به صورت سَحبان در می ‌آید؟! شما می‌ بینید هزارها نفر حنجره‌ های شان گویششان این دهانشان طوری است كه به صورت عادی حرف می ‌زنند، در بین هر چند هزار نفر، یک نفر تُن صوتش زیباست، خب این نعمتی است. خدا غریق رحمت كند علامهٴ امینی را و او را با مولایش محشور! خب این اشعاری كه ایشان در الغدیر جمع كرده است این برای کدام یک از شعراست؟ اینها کسانی اند که به برخاستند؛ قسمت مهم الغدیر را ادبیات تامین كرده است. 🔹 در انتصار، سخن از نصرت نیست! یك وقت سخن از این است كه شما ابتدائاً شعر بگویید دین را یاری بكنید، بله این است؛ امّا وقتی آمدند علیه دین شعر گفتند فیلم ساختند تئاتر ساختند نمایشگاه راه انداختند، این هنرمندان وظیفه‌ شان است؛ انتصار یعنی انتقام! خب اینها هم چهارتا فیلم بسازند؛ بیگانه نسبت به وجود مبارك پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) دهن ‌كجی كرده، اینها هم چهارتا فیلم بسازند در مدح پیغمبر جلال پیغمبر جمال پیغمبر. فرمود ما این نعمتی که به دادیم از اینها توقع داریم؛ آن توقعات شخصی كه خب سر جایش محفوظ است که اینها به یاد خدا باشند معصیت نكنند و امثال اینها؛ امّا از اینها هم داریم: ﴿وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا﴾. اگر كسی نویسنده خوبی است اگر كسی سراینده خوبی است اگر كسی خواننده خوبی است، خب حیف نیست انسان این را درباره چیزهایی مصرف كند كه نه خیر دنیا دارد نه خیر آخرت؟! 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 27 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 زبان فقه و حقوق 🔹چاپ دوم کتاب «زبان فقه و حقوق» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۰۴ صفحه منتشر شد. 🔹فقه و حقوق اگر چه دانشی هنجاری و مربوط به هدایت و تنظیم رفتارها و مناسبات انسانی است، مانند هر قلمروی دانشی دیگر، موضوع تأملات فلسفی نیز قرار می گیرد. 🔹پرسش های برآمده از این قسم تأملات فلسفی، با اسلوب و روش منابع معرفتی مرسوم در پاسخگویی به مسائل فقهی و حقوقی میسر نیست و فلسفیدن و به کار گیری روش های تحلیلی و تقلی خاص خود را طلب می کند. به همین سبب در کنار دانش فقه و حقوق، نیازمند شکل گیری و فربهی و شکوفایی دانش فلسفه حقوق و فلسفه نیز هستیم. 🔹یکی از محورهای مهم در مباحث فلسفه فقه و حقوق، تأملات فلسفی درباره زبان فقه و حقوق است. کتاب حاضر در خصوص این محور متمرکز شده است؛ از این رو اثری در زمینه فلسفه فقه و حقوق است که به زبان فقه و حقوق می پردازد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
ناخن مصنوعی و وضو و غسل !!!! 🤔 : لطفا در مورد این مطلب توضیح دهید : توییت مریم شوندی : چون زیاد دیدم تو توییتر حرص این مورد رو میخورید لازم دونستم بگم:) بنا بر فتوای بیشتر مراجع، وضو و غسل با ناخن کاشته‌شده، می‌تونه با نیت جبیره انجام بشه و مشکلی نداره . وااسلاماهاتون رو نگه دارید برای مسائل بزرگتر !!!!! 💠💠 👌قرآن با صراحت دستور می دهد که برای وضو باید صورت و دستها را شست و مثلا مانعی در صورت و دستها نباید باشد تا آب به صورت و دستها برسد و همین سخن در مورد غسل هم صادق است که مانعی نباید موجب شود که آب در غسل به بدن نرسد : " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن‏ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا " " " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هنگامى كه براى نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد و سر و پاها را تا مفصل مسح كنيد , و اگر جنب باشيد خود را بشوئيد (غسل كنيد) " ( مائده ٦ ) ❕متاسفانه امروزه ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن مانع است که آب در وضو یا غسل به بدن برسد , لذا از مراجع نقل فتوا می کنند که فرموده اند : " ايجاد مانع در اعضاى وضو و غسل جايز نيست و در واقع با كاشت ناخن مانع در دست شما ايجاد ميشود لذا جايز نيست. " 📚لوح فشرده پرسمان , کلید واژه حکم کاشت ناخن ❓حال سوال اینجاست که اگر زنی با این سخن مراجع مخالفت کرد و ناخن کاشت آیا می تواند با وضو و غسل جبیره طهارت حاصل کند و نماز بخواند !!!!! 👌مراجع در اینجا نیز اجازه وضو و غسل جبیره ای را نمی دهند و تصریح می کنند که وضو و غسل جبیره در جایی است که مثلا نتوان ناخن مصنوعی را برداشت یا برداشتن ناخن مصنوعی به قدری مشقت دارد که نتوان تحمل کرد , در غیر این دو صورت باید ناخن مصنوعی برداشته شود و وضو و غسل جبیره صحیح نیست . فتوای مراجع چنین است : " اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست ، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمیشود تحمل كرد بايد به دستور جبيره عمل كند " 📚توضیح المسائل مراجع , گرد آورنده : بنی هاشم , ج ١ ص ١٩٦ 👌بنابراین با توجه به آنکه می توان به راحتی در زمان حدودا ده دقیقه ناخن مصنوعی و کاشته شده را بدون مشقت خاصی برداشت , لذا دیگر جایی برای وضو یا غسل جبیره ای وجود ندارد . ❕با توجه به آنکه ناخن مصنوعی و کاشته شده برای بانوان زینت محسوب می شود لذا در هنگام داشتن ناخن مصنوعی برای بانوان جایز نیست که آن را نشان نامحرم دهند , زیرا بانوان موظفند که زینتهای خود را از نامحرم بپوشانند . 🔸قرآن دستور می دهد که زنان تنها حق دارند که دربرابر محارمشان خود را زینت و آرایش کنند و در برابر نامحرم این حق را ندارند : "لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِن‏ ... " ( نور ٣١ ) ❕در روایتی آمده است : " پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت کنند و اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند" " نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّار " 📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 6 🔰 @p_eteghadi 🔰
تنها راه تعجیل ظهور در کلام رئیس مذهب 🔺امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ... فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذَا لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ. 📌خداوند تقدیر کرده بود که بنی اسرائیل چهارصد سال در عذاب دنیوی و تحت فشار فرعون قرار گیرند... وقتی که عذاب بنی اسرائیل و ظلم فرعونیان بر آنها طولانی شد، آنها به مدت چهل روز نالان و گریان و ضجه کنان به درگاه الهی روی آوردند تا موعودشان یعنی حضرت موسی ظهور کند، تا اینکه خداوند به حضرت موسی وحی نمود که بنی اسرائیل را از چنگال فرعون نجات بده و بدین ترتیب خداوند به سبب گریه و ضجه آنها، صد و هفتاد سال ظهور موعود را جلو انداخت، امام صادق علیه السلام در ادامه فرمود: اگر شما شیعیان نیز عمل بنی اسرائیل را انجام می دادید، ظهور موعود و فرج ما واقع می شد،اما اگر چنین نکنید امر ظهور در همان زمان مقرر واقع می‌شود. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4، ص: 118 🔷توضیح: زمان امر ظهور از امور بدائی است و به کرات در آن بداء حاصل شده و به تاخیر افتاده است ؛ اگر شیعه واقعا خواستار ظهور حضرت است باید به آنچه امامان معصوم علیهم السلام گفته اند عمل کند و آن دعا برای تعجیل با لسان و عمل و قلب است ؛ خصوصا به صورت دسته‌جمعی و در زمان مقرر؛ به تصریح روایات ، وضع شیعه در آخرالزمان ، مانند وضع بنی‌اسرائیل است در زمان فرعون! منتظر منجی هستیم در حال ضعف و اضطراب و بلیّات و انواع گرفتاری و ... و به وعده صادق مصدق علیه‌السلام امری که در این میان نقش کلیدی دارد <دعا> است. ای کاش جایگاه دعا را انقدر کم و کوتاه نمی‌دیدیم! 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓دختر کوچکم سوال می کند خدا را چه کسی آفریده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌داستانی از کرامت امام حسین علیه السلام ▫️استاد عالی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ چه کسانی و چه زمانی پیکر شهدای کربلا را دفن کردند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 رسول رحمت ▫️ نیاز بشر به از آن جهت است كه بشر یك موجود دائمی و ابدی است و با مرگ از پوست به در می ‌آید نه اینکه بپوسد و بعد از مرگ, برزخ است و صحنه قیامت است و پاداش نیكان و كیفر تبهكاران و مانند آن. ▫️ عنصر دوم و اصل دوم آن است كه كسی كه از طرف خدای سبحان از آینده و گذشته بشر باخبر است و بشر را مستحضر می ‌كند و از تمام شئون و اعمال و آثار بشری باخبر است و برنامه‌ ریزی می‌ كند، باید از و مصون باشد، زیرا كمترین اشتباه علمی یا غفلت عملی باعث گمراهی جوامع بشری خواهد شد؛ از این جهت, پیامبران مخصوصاً حضرت ختمی نبوّت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) باید معصوم باشند. عصمت آنها اختصاصی به مسائل علمی ندارد، بلكه آنها در مسائل , معصوم از خطا و در مسائل ، معصوم از خطیئه ‌اند. ▫️ اصل سوم و عنصر سوم آن است كه چنین موجودی، خواهد بود، زیرا برای كلّ جهان آمده است و هم با اصل و هم با اصل , پیام الهی را رسانده است. این دو اصل در برنامه ‌های رهبری وجود مبارك پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كاملاً مشهود است: اصل كلیت و اصل دوام؛ اصل همگانی و اصل همیشگی؛ یعنی آن حضرت برای تمام مردم روی زمین تا روز قیامت، در و مصری و برای پیام دارد، لذا چه در بخش ‌های ملّی و محلّی, چه در بخش ‌های منطقه ‌ای و چه در بخش‌های بین ‌المللی برنامه دارد. این كلیت و دوام همراه با رسالتِ اوست. اینكه خدا فرمود ما ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾ فرستادیم یا ﴿كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾ فرستادیم به همین منظور است؛ فرمود: ﴿مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾. ▫️ رحمت بودن او برای جهانیان آن است كه سه مطلب را به همه جهانیان می ‌آموزاند: یكی صحیح؛ یكی صحیح؛ یكی صحیح; یعنی همگان را به جهان ‌بینی توحیدی دعوت می ‌كند، همگان را به كیفیتِ داشتن و نگهداری و اصلاح جهان هدایت می ‌كند و همگان را به هنر و زیبایی و جمال و جلالِ جهان كه جهان‌ آرایی است راهنمایی می ‌كند؛ هم به ذائقه عنایت دارد هم به انگیزه عنایت می ‌کند هم به اندیشه عنایت می ‌كند. آپارت: 📚 پیام: پيامبر اسلام، رحمتی برای عالميان تاریخ: 1392/02/24 🔰 @p_eteghadi 🔰