⭕️سوال
❓منظور از توحید در ربوبیّت تشریعی چیست؟
🔷خداوند حکیم در مورد انسان، تدبیر و ربوبیّت ویژهای علاوه بر ربوبیّت تکوینی که بیان شد، به کار برده تا او هرچه بهتر بتواند به کمال حقیقی خویش برسد. پروردگار عالَم در این نوع تدبیر با توجه به اختیار انسان، زمینه کمال و سعادت او را فراهم آورده است.
🔹ارسال پیامبران و فرستادن کتب آسمانی، تداوم مسیر انبیا با امامان معصوم علیهمالسلام، شریعت و احکام شرعی و... از جمله مهمترین تدبیرهای الهی است تا انسان بتواند با انتخاب صحیح به سعادت نائل آید.
🟢این نوع از ربوبیّت که با وضع قوانین، مقررات و احکام خاص و ویژهای برای هدایت به خوشبختی و کمال صورت میگيرد، ربوبیت تشریعی نامیده میشود.
🔹جلوههای ربوبیّت تشریعی الهی بسیار فراوان است. خداوند به سبب مهربانی بینهایتش بهترین راهها را برای هدایت انسان مشخص کرده و دین را بهعنوان مجموعه این رهنمودها فرستاده است.
✅حضرت زهرا سلاماللهعلیها در فرازی حکیمانه و دلنشین به بیان برخی مظاهر این ربوبیّت به همراه ثمره و هدف آنها اشاره فرمودند که به بخشی از این سخنان اشاره میکنیم:
🔹«خداوند "نماز" را وسیله پاکى از کبر و غرور، و "زکات: را موجب تزکیه نفس و نموّ روزى، و "روزه" را عامل تثبیت اخلاص، و "حج" را وسیله تقویت آیین اسلام، و "عدالت" را مایه هماهنگى دلها، و "اطاعت" ما را باعث نظام ملت اسلام، و "امامت" ما را امان از تفرقه و پراکندگى، و "جهاد" را موجب عزت اسلام،... و "نیکى به پدر و مادر" را موجب پیشگیرى از خشم خدا، و "صلهرحم" را وسیله افزایش جمعیت و قدرت، و "قصاص" را وسیله حفظ نفوس، و "وفاى به نذر" را موجب آمرزش ... قرار داد».[1]
☑️توحید در ربوبیّت تشریعیی به این معناست که فقط خداوند، حق قانونگذاری مستقل برای مردم را دارد.[2]
📗پینوشت:
[1]. خطبه فدکیه.
[2]. مصباح یزدی، محمدتقی، بهسوی تو، ص54.
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_چهارم
💠 حل شبهات و روایات
▫️ انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراوانی برای تکامل در اختیار خود دارد، و هرگز خودش ابزاری برای کالاهای دنیا و متاع زودگذر آن نخواهد بود، چه این که وظایفی که برای انسان ها تعیین شده هرگز او را به صورت ماشین کار و ابزار رفع نیاز در نمی آورد و در این جهت هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست تا گفته شود: نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقی می شود مثلاً همیشه می گویند: زنِ نمونه یک همسر خوب، یک مادر خوب و... است، گویا برای خود او اصالتی نیست و همواره او را با ارزش های مردانه می سنجند. البته این گونه تعبیرها برای مرد نیز وجود دارد و هرگز منظور از این تعابیر حذف استقلال هویتِ انسانی زن یا مرد نبوده و مقصود آن نیست که زن چون همزه وصل است که بین مردها سقوط کند، یا ابزار خانواده یا جامعه گردد تا دیگران به کمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند، چون انسان متکامل، دارای شؤون گوناگون است و نشانه کمال او در چهره وظایف محوّله ظهور می نماید و خوبی زن در سیمای سِمَت های یاد شده متبلور است چه این که خوبی مرد در چهره وظایفِ خاصِ خویش جلوه گر می باشد، غرض آن که هرگز زن موجودِ وابسته نیست تا حقوقِ وابستگی دریافت نماید و هیچگاه هویّتِ ابزاری ندارد تا از استقلالِ ذاتی محروم باشد.
▫️ نشانه مسؤولیت متقابل زن و شوهر در حریم خانوادگی را می توان از بیان رسول اکرم صلی الله علیه وآله استنباط کرد که آن حضرت چنین فرمود:
«الرجل راعٍ علی أهل بیته وکلّ راعٍ مسؤول عن رعیّته، والمرأة راعیة علی مال زوجها، ومسؤولة عنه»
یعنی مرد مسؤول تأمین نیاز و نگهداری اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداری مال شوهر می باشد و هر مسؤولی در قبال مسؤولیتی که دارد متعهد می باشد.
▫️ ارزش زن به عنوان هویت دینی وقتی روشن می شود که گوشه ای از اسرار نکاح و رموز ازدواج از زبانِ صاحبِ وحی بازگو شود تا معلوم گردد که زن نه تنها ملعبه مرد نیست و نه تنها وابسته نمی باشد و نه تنها ابزار نیست بلکه چون بنیان مرصوصی است که مرد را از پرتگاه دوزخ می رهاند و از انحراف نجات می دهد و باهم از خطر تیرگی و تاریکی آسوده می شوند و هماهنگِ هم راهِ فلاح و صلاح و نجاح را طی می کنند و از طلاح و تباه و تبار می رهند.
رسول اکرم حضرت محمد بن عبداللَّه صلی الله علیه وآله چنین می فرماید:
«مَنْ تزوّج أحرز نصف دینه»
یعنی مردی که با زن ازدواج نماید و زنی که با مرد عقدِ زناشویی ببندد هرکدام نصف دین خود را حفظ نموده اند. یعنی هویّتِ مرد برای زن در نکاح ونیز هویتِ زن برای مرد در ازدواج یک هویت دینی است نه غریزی و آمیزش حیوانی که در هر نر و ماده ای یافت می شود.
▫️ و باز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله می فرماید:
«ما من شابٍّ تزوّج فی حداثة سنّه الّا عجّ شیطانه، یا ویله عَصَمَ منّی ثُلْثَی دینه فلیتّقِ اللَّهَ العبدُ فی الثلث الآخر»
یعنی هیچ جوانی نیست که در عنفوانِ جوانی ازدواج نماید مگر آن که شیطانِ مراقب وی ناله بر می آورد که «او دو سوم دین خود را از من حفظ نموده است»، بنده خدا بعد از ازدواج باید درباره یک سومِ دیگرِ دین خود پرهیزکار باشد. در اینحال مرد یا زن جوان که پیوند زندگی مشترک را می بندند با این عمل بخشِ مهمّ دینِ خود را حفظ می نمایند. چنین نگرش ملکوتی به زن و نگاه الهی به ازدواج و بینش آسمانی به تشکیل کانونِ مشترک زناشویی هرگز مرد را وابسته یا آزاد نمی بیند و زن را نیز از نگاه وابستگی و ابزاری مصون می داند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص338
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 موهبت رحیمانه
🔸 وقتی فرستاده خدا به حضور مریم (سلام الله علیها) آمد تا به او فرزند عطا كند، در این حالت مریم (سلام الله علیها) كاملاً عصبانی بود, كاملاً غضبناك بود, كاملاً خشمناك بود و تنها راه رفع آن، از روی اضطرار به خدای سبحان #پناهنده_شدن بود؛ این حالت برای مریم (سلام الله علیها) بود.
🔸 گفتند در این حالت آن #نفخ_الهی حاصل نشد و فرستاده الهی آن مأموریت را انجام نداد، بلکه حرفی زد, كاری كرد, گفتاری داشت, رفتاری داشت تا وجود مبارك مریم (سلام الله علیها) از آن حالت خشم و غضب و عصبانیت و اضطراب در بیاید و به حالت نشاط و انبساط برسد، آنگاه #نفخ_الهی صورت گرفت. گفت من مأمور الهی ام، من بشر نیستم، سخن از مَحرم و نامَحرم نیست، من مأموریت الهی دارم و از طرف خدا آمدم تا به شما فرزند عطا كنم: ﴿لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِیا﴾، آنگاه كلّ اوضاع مریم (سلام الله علیها) عوض شد؛ بشّاش, خندان, شاداب، منبسط شد و در این حال مادر شد.
#میلاد_حضرت_عیسی_علیه_السلام
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 17
تاریخ: 1393/03/12
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش: در خصوص حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم که فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است. منظور از مرگ جاهلیت چیست ؟
✍️پاسخ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَنْ مَاتَ وَ هُوَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّه»؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: کسی که بمیرد و امام زمان خودش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است
🔹 مراد، مرگى است که توأم با جهل و نادانى است؛ یعنى انسان اگر بدون معرفت به امام زندگى کند و بدون معرفت بمیرد به مانند این است که جاهل از دنیا رفته است.
در روایتى از امام صادق (علیه السلام)، مرگ جاهلیت در این روایات به مرگ ضلالت تفسیر شده است؛ «ابن ابى یعفور» مى گوید: از امام صادق (علیه السلام) در باره قول رسول خدا (صلى الله علیه وآله) «مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ لَهُ إِمَامٌ فَمِیتَتُهُ مِیتَهٌ جَاهِلِیَّه»، سؤال کردم که آیا مقصود از آن مرگ کفر است؟ حضرت فرمود: «مرگ ضلالت و گمراهى است...»
🔸 در روایت دیگرى از امام صادق (علیه السلام) در باره این حدیث پیامبر سؤال می شود که آیا مقصود، جاهلیت مطلق است یا جاهلیتى که فقط امامش را نمى شناسد؟ حضرت فرمود: «جاهلیت کفر و نفاق و ضلالت است».
🔹 بنابر این؛ مراد از این روایت، مرگ در حال گمراهی و ضلالت و جهالت است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
▪️عمریست رهین منت زهرائیم
▪️مشهور شده به عزت زهرائیم
▪️مُردیم اگر به قبر ما بنویسید
▪️ما پیر غلام حضرت زهرائیم
🏴 شهادت بانوی دوعالم، حضرت فاطمهالزهرا سلامالله علیها تسلیت باد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓منظور از توحید در ربوبیّت تکوینی چیست؟
🔷از عرصههای مهم توحید، توحید در ربوبیّت است. توحید در ربوبیّت یعنی باور به اینکه تدبیر عالم با خدای واحد است و او در تدبیرش شریکی ندارد.
🔹در واقع خدای واحدی که خالق انسان است، همواره مدبر زندگی او برای رسیدن به کمال است؛ چراکه خداوند پدیدآورنده انسان و تمام موجودات است و با حکمتش انسان را برای هدفی مهم آفریده و در راه رسیدن به هدف، هر آنچه لازم داشته را برای او مهیا ساخته است.
🔷ربوبیّت تکوینی
🔹ربوبیّت تکوینی به معنای ربوبیّت خداوند نسبت به انسان بدون وساطت انتخاب و اختیار اوست؛ یعنی خداوند آنچه برای رسیدن به کمالش لازم بوده را برایش ایجاد و مهیا ساخته است.
🔸ربوبیّت خداوند بر آسمانها و زمین، گیاهان، حیوانات و امور غیراختیاری (مانند نحوه خلقت انسان و مثلاً قرار دادن چشم، گوش و ... که انتخاب انسان در آنها تأثیری ندارد)، ربوبیّت تکوینی خداوند است.
☑️در یک جمله میتوان گفت ربوبیّت تکوینی، یعنی نحوه آفرینش خداوند جهت رسیدن به کمال.
☑️توحید در ربوبیّت تکوینی، به معنای باور به اینکه نظام، تنظیم و خلقت این جهان _که شامل مجموعۀ پدیدههای بیشمار، با کیفیت خاصی است_ تحت تدبیر حکیمانۀ یک پروردگار اداره میشود.[1]
📗پینوشت:
[1]. مصباح یزدی، محمدتقی، بهسوی تو، ص54.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث_روز
🔸قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء علیهاالسلام: وَ هُوَ الامامُ الرَبّانى، وَ الْهَیْکَلُ النُّورانى، قُطْبُ الأ قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الإِ مامَةِ.
🔹در تعریف امام على علیهالسلام فرمود: او پیشوایى الهى و ربانى است، تجسم نور و روشنایى است، مرکز توجه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مىباشد، گویندهاى حقگو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبری است.
📚ریاحین الشریعة/ج1/ص93
🔰 @p_eteghadi 🔰
بیتو میمیرد علی، برخیز همراه علی😭
⚫سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.⚫
▪️ #حضرت_زهرا ؛ #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢چرا دو دهه فاطمیه داریم؟💢
روز شهادت حضرت فاطمه (س) بنابر فاطميه اول روز سيزدهم جمادى الاولى شروع مى شود. علت اين كه ايام فاطميه چنين شده، و بنابر فاطمه روز سوم جمادى الثانى است. اين است كه در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، پس از وفات پيامبر اسلام (ص)، 75 روز زنده مانده است و بر اساس اين روايات، روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها روز سيزدهم جمادى الاولى است. و در برخى روايات آمده است كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها پس از پيامبر تاريخ شهادت آن حضرت سوم جمادى الاخره است و چون دقيقا معلوم نيست كدام است، به هر دو عمل مى كنيم.
شيخ عباس قمى، در منتهى آلامال فرموده است كه بهتر است به هر دو روايت عمل بكنيم و در هر دو تاريخ عزادارى كنيم. (منتهى آلامال عربى، ج 1، ص 267)
دهه اى را كه روز شهادت در آن واقع شده دهه فاطميه مى گويند دهم تا بيستم ماه جمادى الاولى را دهه اول واول تا دهم ماه جمادى الاخر را دهه دوم گويند.
75 روز (خمسه و سبعين) يا 95 (خمسه و تسعين). پس از وفات پدر، با توجه به اينكه رسم الخط در صدر اسلام بيشتر بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا كه لفظ «تسعين» و «سبعين» از جهت شكل كلمه يكسان است و تنها با نقطه گذارى متفاوت مى شود چه بسا نزد تاريخ نويسان در قرن هاى بعد موجب اختلاف شده است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ سوال دهه هشتادیا ❓
🤔 گریه و عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها چه خاصیتی داره؟
🤔 چه فایدهای برای دنیای امروز ما داره؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️خدمت بیبدیل فاطمه زهرا (س) به بشریت
🔸خطبه آتشین فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در آن شرایط سخت و شکننده، نشاندهنده دریای بیکران علم ایشان است. او در سراسر عمر پربرکتش در دو ساعت، باران معرفت و دانش خود را آن چنان به نمایش گذاشت که گویا رسول خدا صلیاللهعلیهوآله دوباره در مسجد خطبه میخواند و با دفاع از امامت و ولایت خدمتی به بشریت کرد که همه خلق مدیون فداکاری ایشان هستند.
⏫مقام معظم رهبری در اینباره بیان میکند: «اگر با یک دید واقعبین و منطقی نگاه کنیم، بشریت یکجا(همه) مرهون فاطمه زهرا علیهاالسلام است و این گزاف نیست؛ بلکه حقیقتی است؛ همچنان که بشریت مرهون اسلام، مرهون قرآن، مرهون تعلیمات انبیا و پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله است. در همیشه تاریخ این طور بوده، امروز هم همین طور است و روزبهروز نور اسلام و معنویت فاطمه زهرا علیهاالسلام آشکارتر خواهد شد و بشریت آن را لمس خواهد کرد».
🔰 @p_eteghadi 🔰
تو حدیثکساء وقتی جبرئیل میپرسه اینها چه کسانی هستند که تمام هستی رو بخاطرشون آفریدی ؟
خدا نمیگه علی، محمد، حسن یا حسین
خدا میگه «فاطمه»
پدرش، شوهرش، پسراش…
یعنی از یک زن برای معرفی بهترین مخلوقاتش استفاده میکنه
من ارزش #زن در اسلام رو اینجوری شناختم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓نقش دیگران در تدبیر عالم با وجود توحید در ربوبیّت چیست؟
🔷توحید در ربوبیت یکی از باورهایی است که هر خداباوری باید داشته باشد. توحید در ربوبیّت بدین معناست که پروردگار جهان را یک خدا بدانیم و کسی را در این تدبیر شریک نکنیم.
🔷از طرفی ما مشاهده میکنیم که امور متعدد دیگری نیز در تدبیر عالم و انسان نقش دارند. از باب نمونه پیامبران الهی گاهی قوانینی را برای بشر وضع نمودهاند. پس در تدبیر امور بندگان نقش دارند. ممکن است این شبهه ایجاد شود که این مسأله با توحید در ربوبیّت سازگار نیست.
🔸پاسخ این است که در توحید ربوبی، منظورمان این نیست که هیچ موجودی دیگری نقش تدبیری ندارد و غیر خدا هیچ تأثیری ندارند؛ بلکه منظور این است که تنها رب مستقل، خدای متعال است و تدبیرگری ديگر موجودات، در طول تدبیر الهی قرار دارند.
🔸در ربوبیّت تشریعی نیز منظور این است که هیچ قانونگذاری مستقل از خداوند نیست و حق تشریع استقلالی فقط برای خداوند متعال است و اگر کسی بخواهد برای دیگران قانونی وضع کند، با اجازه و اذن پروردگار است.
🟩در نتیجه وضع قوانین توسط انبیا با اذن پروردگار بوده است و منافاتی با توحید در ربوبیّت ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ ثمره محبت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
🔸محبت و ارادت به حضرت زهرا نهتنها در دنیا، بلکه در مراحل سخت قیامت نیز منفعت دارد. یکی از این مراحل «مرگ» است که دوستداران فاطمه از الطاف آن بانوی مکرمه بهرهمند خواهند شد.
🔸امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: «مرگ چنان در وجودش پيشروى مىكند كه گوش و زبانش از كار مىافتد، ميان خانوادهاش زبانی براى سخن گفتن و گوشی براى شنيدن ندارد، پيوسته به صورت خانوادهاش مىنگرد و حركات زبانشان را مىبيند؛ ولى صداى آنان را نمىشنود! سپس چنگال مرگ در او بيشتر فرو مىرود. چشمش نيز مانند گوشش از كار مىافتد و روح از بدنش براى هميشه خارج مىشود. در اين هنگام به صورت مردارى نزد خانوادهاش در مىآيد كه از نشستن نزدش وحشت دارند و از او فاصله مىگيرند. ... سرانجام او را به سوى گودالى درون زمين مىبرند تا او را به دست عملش بسپارند و براى هميشه از ديدارش چشم بپوشند».
🔸حال که راه فراری از این مرحله نیست، به ناچار باید به دنبال راه حلی بود تا هرچه بهتر و راحتتر از آن عبور کرد. با توجه به روایت نبوی شریف، محبت به حضرت زهرا سلاماللهعلیها ثمرات بسیاری دارد که یکی از آنها مرگ راحت است.
🔹پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: «ای سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد، در بهشت در کنار من خواهد بود و هرکه او را دشمن بدارد، در آتش جهنم خواهد بود. ای سلمان! دوستی فاطمه در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که یکی از راحتترین آنها مرگ است».
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ #شبهه
⁉️ اگر حضرت زهرا سلاماللهعلیها بیمار بودند چطور با آن پهلوی شکسته در خانه مهاجرین و انصار میرفته و تقاضای یاری میکردن؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
❌ پاسخ به شبهه و بررسی علت تشییع و دفن شبانه حضرت زهرا (س)
⁉️ مفتیهای وهابی معتقدند، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام با اولین خلیفهی اهل سنت بیعت کردند و همچنین با او تعاملات فراوان داشتند و از رسیدن بعضی از اصحاب به خلافت نیز رضایت داشتند و اینکه حضرت زهرا سلاماللهعلیها شرم داشتند نامحرمی حجم پیکرشان را ببیند، باعث شد به امیرالمؤمنین علی علیهالسلام وصیت کنند تا شبانه بدن ایشان دفن شود!
👈 برخلاف ادعای باطل مفتیهای وهابی، بنا بر آنچه در منابع معتبر اهل سنت بیان شده، صدیقهی شهیده سلاماللهعلیها تا پایان عمر مبارک خود، هیچگاه از غاصبان خلافت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام راضی نشدند و علت دفن شبانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها و عدم دعوت از صحابه در تشییع پیکر مطهر حضرت فاطمه سلاماللهعلیها نارضایتی ایشان از بعضی اصحاب پدر بزرگوارشان است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_چهارم
💠 حل شبهات و روایات
▫️ معنای قیّم بودن شوهر نسبت به زن یک امر حقوقی تخلّف یا اختلاف ناپذیر نیست، زیرا در صورتی که زن استقلال اقتصادی داشته باشد و صلاحیت اداره و تدبیر و نگهبانی و نگهداری حیثیت خویش را واجد باشد، می تواند در متن عقد نکاح مثلاً محدوده آن قیمومیّت را با توافق طرفین تعیین نموده که به هیچ وجه به استقلال و کیان وجودی او آسیبی نرسد، البته تمکین غریزی غیر از قیمومیّت خانگی است، زیرا آن یک حقِ دیگری است که می تواند با تعهّد متقابل و تراضی طرفین قلمرو آن مشخص شود، و تحدید بعضی از انحاء یا مراتب یا مراحل آن نه با کتاب و سنّت معصومین مخالف است و نه با مقتضای عقد نکاح مباین، چون تقیید اطلاقِ مقتضای برخی از عقود با توافق طرفینِ عقد، محذوری را به همراه ندارد.
▫️ از رهگذر فوق لازم است توجه شود که عنوان سالار به معنای فرمانروا و حکمران و فوق قانون و غیر مسؤول، برای هیچ کسی نسبت به دیگری روا نیست خواه در حریم خانه به عنوان مردسالاری و خواه در متن جامعه به عنوان رئیس سالاری یا فقیه سالاری یا عناوین دیگر، زیرا مهم ترین شرط صلاحیت سرپرست خانواده یا جامعه همانا دو عنصر محوری علم و عدل است، یعنی: در جریان تشخیص اصول مدیریت، آگاه و مطّلع و در اجرای اصول و موادّ مدیریت، عادل و معتدل باشد، زیرا بازگشت چنین مسؤولیت ها در نظام اسلام به علم و عدالت سالاری است که همه فرهیختگان بشری خواهان چنین حکمرانی و فرمانروایی هستند که هرگز جهل به جای علم ننشیند و جور به جای عدل حکم نراند.
▫️ درباره ارث زن می توان گفت گرچه کمبود برخی از موارد سهام را اموری مانند تحمیل هزینه زندگی او بر شوهر و نیز تحمیل مهر بر همسر و اختصاص تحمیل دیه بر عاقله مرد نه زن (یعنی زن هرگز مسؤول دیه خطایی برادر و برادرزاده و مانند آن نخواهد بود) به عهده می گیرد، لیکن توضیح کوتاهی پیرامون اصل ارثِ زن و برخی از اقسام آن در این مبحث سودمند می باشد، اولاً معلوم باشد که زن مانند شوهر همراه با تمام طبقاتِ ارث، حضور حقوقی دارد و در تمامی مراتب طبقه بندی شده ارث زنِ شوهر متوفی مانند شوهر زن متوفاة حضور دارد. ثانیاً سهم زن گاهی مساوی سهم مرد است و گاهی کمتر از آن و زمانی نیز بیشتر از سهم مرد قرار دارد. اینچنین نیست که در تمام انحاء ارث سهم زن کمتر از سهم مرد باشد... .
▫️ نکته قابل توجه آن که گرچه خداوند تمام قوانین حقوقی را برابر حقوق فطری تنظیم و تدوین فرموده است تا زمینه اثاره دفائن فطری و شکوفایی گنجینه های درونی جامعه بشری فراهم گردد، لیکن در پایان آیه ارث، دو اسم از اسمای حسنای الهی را یادآور می شود که هماهنگی نظام تشریع و تکوین را در خاطره ها احیا نماید و آن این است که در پایان آیه 11 سوره نساء که عهده دار برخی از ارث های متفاوت می باشد، چنین فرموده است: « ... انّ اللَّه کان علیماً حکیماً » یعنی شما از علم و حکمت کافی برخوردار نیستید تا راز تفاوت را که در هسته مرکزی عدل نهفته در آن جستجو کنید، لیکن خداوند آگاه و حکیم است همه علل تساوی و عوامل تفاوت را جمع بندی نموده و بر مدار حکمت آنها را به صورت موادّ معتدل حقوقی روانه می فرماید، تا مسائل در سنت و مانند آن از تفریط جاهلیت کهن و از افراط جاهلیت جدید و مُدِرن مصون بماند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص344
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 محبوب خدا
▫️ فرمود پیامبر را به صورت عادی همان طوری كه یكدیگر را صدا می زنید ﴿كَدُعاء بَعْضِكُم بَعْضاً﴾ صدا نزنید؛ شما یكدیگر را به اسم صدا می زنید حضرت را هم می خواهید با اسم صدا بزنید، این كار را نكنید.
▫️ روایتی درباره وجود مبارك حضرت #صدیقه_كبرا_سلام_الله_علیها است كه قبلاً وجود مبارك صدیقه كبرا، وجود مبارك پیامبر را با همان تعبیر «یا أبة» و مانند آن صدا می زدند اما بعد از اینكه این آیه نازل شد، وجود مبارك صدیقه كبرا عرض میكرد «یا رَسُولَ اللَّهِ». بار اول پیغمبر حرفی نزد بار دوم حضرت حرفی نزد بعد از بار سوم فرمود این آیه درباره تو نیست، تو اگر بگویی «یا أبة» دلم زنده می شود: «احْیا لِلْقَلْبِ»، تو اگر بگویی «یا أبة!», «ارْضی لِلرَّبِّ»؛ این چه کسی است؟! فرمود تو بگویی «یا أبة»، دل من زنده می شود و خدا خوشش می آید.
این چه كسی است؟! این چه مقامی است؟! ما گریه مان برای اینهاست وگرنه مظلوم در عالَم زیاد است. اگر واقعاً كار به دست اینها بود و غدیر حاكم بود، جهان ما این طور نبود علوم ما این طور نبود.
#فاطمیه
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 39
تاریخ: 1390/10/08
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث_روز
💠 خیره بنده در این امور 👇
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند: هر گاه خداوند خیر بندهای را بخواهد، او را دین شناس، بی اعتنا به دنیا و بینای به عیوب نفسش گرداند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
خلف وعده خداوند نسبت به موسی علیه السلام !!!!
🤔#پرسش
❓مگر خداوند در قرآن نمی گوید که من در وعده خود تخلف و خلف وعده نمی کنم , پس چرا با حضرت موسی وعده کرد که سی روز باید به کوه طور برود اما بعد چهل روز او را نگه داشت !!!!
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید :
"و ما به موسى سى شب وعده گذارديم سپس آن را با ده شب (ديگر) تكميل نموديم و وعده خدا با او در چهل شب پایان یافت " " وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَة ..." ( اعراف ١٤٢ )
❕طبق روایات وعده ابتدایی خداوند به موسی علیه السلام به سی شب مشروط بوده است که بدایی و مقتضی برای تغییر ایجاد نشود اما چون مقتضی و علتی برای تغییر ایجاد شد , خداوند نیز ده شب دیگر بر آن وعده قبلی افزود و میقات را چهل شب تمدید کرد , چنان که محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در مورد سخن خداوند «و إذ واعدنا موسی اربعین لیله» روایت میکند که فرمود :
" در علم و تقدیر سی شب بود سپس بدا حاصل شد در نتیجه ده روز دیگر را به آن اضافه کرد و میقات پروردگارش از اول تا آخر، چهل شب طول کشید. "
" عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله: وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً. قال: «كان في العلم و التقدير ثلاثين ليلة، ثم بد الله فزاد عشرا، فتم ميقات ربه للأول و الآخر أربعين ليلة».
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 44
❕عملکرد بنی اسرائیل موجب شد که خداوند تقدیر سی شب در وعده موسی علیه السلام را تغییر دهد و بداء حاصل کند تا چهل شب و از این طریق بنی اسرائیل را بیازماید که چقدر در اعتقاد خود به موسی ع و خدای او راسخ هستند , چنان که مفسرین می نویسند :
"خداوند براى آزمودن بنى اسرائيل نخست موسى ع را براى يك مواعده سى روزه دعوت نمود، سپس آن را تمديد كرد، تا منافقان بنى اسرائيل صفوف خود را مشخص سازند.
از امام باقر ع چنين نقل شده كه فرمود: هنگامى كه موسى ع به وعدهگاه الهى رفت با قوم خويش قرار گذاشته بود غيبت او سى روز بيشتر طول نكشد، اما هنگامى كه خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائيل گفتند: موسى ع تخلف كرده است، و به دنبال آن دست به كارهايى كه مىدانيم زدند (و گوسالهپرستى كردند) "
📚تفسير نمونه، ج6، ص: 340 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 33
❕در توضیح عقیده شیعه به بداء و چیستی بداء , برخی از محققین می نویسند :
" خداوند داراى قدرت و سلطه مطلق بر جهان هستى است و هر زمان بخواهد مى تواند تقديرى را جايگزين تقدير ديگر سازد، در حالى كه بر هر دو تقدير، علم پيشين داشته و هيچ گونه تغييرى نيز در علم وى راه نخواهد يافت، زيرا تقدير نخست چنان نيست كه قدرت خدا را محدود ساخته و توانايى دگرگون كردن آن را از او سلب كند. خداوند متعال بر خلاف عقيده يهود كه مى گفتند: «يد اللّه مغلولة»، «دست خدا بسته است»، قدرت گسترده اى دارد و به تعبير قرآن دست او باز است «بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ». ( مائده 64 )
❕ إعمال قدرت از سوى خداوند و اقدام وى به جايگزين كردن تقديرى به جاى تقدير ديگر، بدون حكمت و مصلحت انجام نمى گيرد و انجام اين كار در گرو اعمال خود انسان است كه از طريق اختيار و برگزيدن زندگى شايسته يا ناشايسته، زمينه دگرگونى سرنوشت خويش را فراهم سازد. فرض كنيم انسانى، حقوق والدين و بستگان خود را مراعات نمى كند. طبعاً اين عمل ناشايست و در سرنوشت او تأثير ناخوشايندى خواهد داشت. حال اگر در نيمه زندگى از كرده خود نادم گشته و از آن پس به وظايف خود در اين باره اهتمام ورزد، در اين صورت زمينه دگرگونى سرنوشت خود را فراهم كرده و مشمول آيه «يَمْحُوا اللّهُ ما يَشاءُ وَيُثْبِتُ» خواهد گشت. اين مطلب در عكس قضيه نيز حاكم است. "
📚راهنمای حقیقت ص 98
▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇
❕بنابراین وعده خداوند به موسی علیه السلام مبنی بر میقات سی روزه مشروط بوده است که علتی ایجاد نشود تا سبب تغییر این تقدیر شود اما بنی اسرائیل به واسطه عملکرد خود سبب تغییر این تقدیر را ایجاد کردند و خداوند هم تقدیر نخستین را برای امتحان بنی اسرائیل تغییر داد تا ایمان آنان را بسنجد و در این رابطه بداء ایجاد کرد .
👌البته بداء ایجاد شده مستلزم آن نبود که مثلا موسی علیه السلام به قومش خلاف گفته باشد و تهمت بنی اسرائیل به موسی ع که او خلف وعده کرده است , راست بوده باشد , زیرا :
🔸اولا : وعده موسی به بنی اسرائیل مبنی بر جدایی سی روزه مشروط بر آن بوده است که بدایی حاصل نشود و مثلا سخن موسی ع به مفارقت تا سی روز مقید به حفظ شرایط از سوی بنی اسرائیل بود که طبیعتا چون بنی اسرائیل شرایط را تغییر دادند , تقدیر سی روزه نیز تغییر کرد تا آنان امتحان شوند .
🔸ثانیا : موسی ع به بنی اسرائیل گفته بود که من سی روز نزد شما نیستم و این سی روز نبودن محقق شد به این که موسی ع چهل شبانه روز در میقات خداوند به سر برد . وقتی میقات چهل روز طول بکشد یعنی وعده موسی ع نیز مبنی بر غیبت سی روزه تحقق پیدا کرده است .
👌به بیان دیگر : موسی ع نگفته بود که من فقط تا سی روز در نزد شما نیستم و مثلا از حصر استفاده نکرده بود , تنها گفته بود که مفارقت من از شما سی روزی می باشد , طبیعتا وقتی میقات چهل روز طول کشید , مفارقت سی روزه هم اتفاق افتاده است و موسی در وعده اش به بنی اسرائیل تخلفی نکرده است , چنان که در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود :
" موسی علیه السلام به قومش گفت: من سی روز در بین شما نیستم. تا بر آنان سخت نگیرد. سپس آن مدت را ده روز
افزایش داد و در این کار خلف وعده نیست. زیرا که اگر چهل شب تأخیر میکرد، قبل از آن سی شب تأخیر کرده بود. " " إن موسى (عليه السلام) قال لقومه: إني أتأخر عنكم ثلاثين يوما. ليسهل عليهم، ثم زاد عليهم عشرا، و ليس في ذلك خلف لأنه إذا تأخر عنهم أربعين ليلة فقد تأخر ثلاثين قبلها "
📚مجمع البیان ج 4 ص 728
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
📗#معرفی_کتاب
📖 حكمت نامه فاطمى
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها در قلّه حكمت علمى، عملى و حقيقى قرار دارد، حكمت نامه فاطمى، تلاشى است نو، با نظمى نوين و تحليلهايى در راستاى زمينه سازى براى پژوهش .
🔻بخشهای کتاب
▫️ فضائل
▫️ حكمتهاى خانوادگى
▫️ حكمتهاى اخلاقى و عملى
▫️ حكمتهاى عبادى
▫️ حكمتهاى سياسى
🔖 مهم ترين بخش حكمت نامه فاطمى حكمتهاى سياسى است.
اين بخش در پنج فصل به روشنى نشان مىدهد كه فاطمه زهرا عليهاالسلام براى دفاع از ولايت علوى و رهبرى سياسى ـ الهى امير مؤمنان عليه السلام و روشنگرى براى آيندگان، همه توان خود را به كار گرفته است، تا آن جا كه در اين راه، در جوانى به شهادت رسيد و نخستين شهيد راه ولايت شد.
📝 پديدآورنده : #محمدی_ری_شهری ، با همكاری جمعی از پژوهشگران، مترجم : محمد مرادی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ اول،۱۳۹۵، ۷۹۹صفحه، وزیری
🛒 خرید کتاب
🌐 بیشتر بخوانید
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
▪️ اى كاش به خانه فاطمه(ع) كارى نداشتم!
✍️ احتجاج و بحث حضرت زهرا(ع) با مهاجمان و شكايت از بىوفائى مردم و بد رفتارى آنان با اهل بيت عليهم السلام در منابع تاريخى گزارش شده است.
▫️ تهديد به آتش زدن خانه با عبارت «واللّه لاَُحرِقَنَّ عَلَيكم أو لَتَخرُجنَّ إلى البَيعة»،
يا عبارت «والذى نفس عمر بيده تخرجن او لاحرقنها على من فيها»، نيز در منابع گوناگون تاريخى گزارش شده است.
🚩 دستور به آتش زدن نيز با عبارت «أضرِموا عليهم البيتَ نارا» گزارش شده است.
به نقل سيد مرتضى رحمه الله از #امام_صادق_علیه_السلام كه فرمود:
🔅«واللّه ما بايع علىّ(ع) حتّى رأى الدخان قد دخل عليه بيته؛
به خدا قسم، على(ع) بيعت نكرد مگر وقتى كه ديد دود وارد خانه اش شده است»؛ (۱)
يعنى تهديد به آتش زدن خانه، به مرحله عمل رسيده بود.
🔻فشار بر حضرت زهرا(ع) ميان ديوار و در
و سقط شدن جنين چند ماهه او به نام محسن،
لگد زدن به حضرت زهرا(ع)،
ضربه زدن با غلاف شمشير به حضرت و زدن تازيانه بر ايشان
و شكسته شدن استخوان پهلو در اين حمله،
از جمله گزارشهايى هستند كه در منابع حديثى و تاريخى بدانها اشاره شده است.
🔸خليفه اول، در پايان عمر خود از توسل به زور و هجوم به خانه حضرت فاطمه(ع) و گشودن آن اظهار پشيمانى كرده است:
▪️ من بر چيزى از كارهاى دنيا تأسّف نمىخورم جز سه كارى كه اى كاش آنها را ترك مىكردم و انجام نمىدادم... آن سه كارى كه دوست داشتم انجام ندهم عبارت اند از: اى كاش به خانه فاطمه(ع) كارى نداشتم و آن را نمىگشودم، ...(۲)
ا - - - - -
۱) الشافى ج ۳ ص۲۴۱
۲) تاريخ الطبرى ج ۲ ص۶۱۹
#سید_محمدکاظم_طباطبایی
📚 حکمت نامه فاطمی ص ۶۸۸
🔰 @p_eteghadi 🔰