💠 محبوب خدا
▫️ فرمود پیامبر را به صورت عادی همان طوری كه یكدیگر را صدا می زنید ﴿كَدُعاء بَعْضِكُم بَعْضاً﴾ صدا نزنید؛ شما یكدیگر را به اسم صدا می زنید حضرت را هم می خواهید با اسم صدا بزنید، این كار را نكنید.
▫️ روایتی درباره وجود مبارك حضرت #صدیقه_كبرا_سلام_الله_علیها است كه قبلاً وجود مبارك صدیقه كبرا، وجود مبارك پیامبر را با همان تعبیر «یا أبة» و مانند آن صدا می زدند اما بعد از اینكه این آیه نازل شد، وجود مبارك صدیقه كبرا عرض میكرد «یا رَسُولَ اللَّهِ». بار اول پیغمبر حرفی نزد بار دوم حضرت حرفی نزد بعد از بار سوم فرمود این آیه درباره تو نیست، تو اگر بگویی «یا أبة» دلم زنده می شود: «احْیا لِلْقَلْبِ»، تو اگر بگویی «یا أبة!», «ارْضی لِلرَّبِّ»؛ این چه کسی است؟! فرمود تو بگویی «یا أبة»، دل من زنده می شود و خدا خوشش می آید.
این چه كسی است؟! این چه مقامی است؟! ما گریه مان برای اینهاست وگرنه مظلوم در عالَم زیاد است. اگر واقعاً كار به دست اینها بود و غدیر حاكم بود، جهان ما این طور نبود علوم ما این طور نبود.
#فاطمیه
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 39
تاریخ: 1390/10/08
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث_روز
💠 خیره بنده در این امور 👇
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند: هر گاه خداوند خیر بندهای را بخواهد، او را دین شناس، بی اعتنا به دنیا و بینای به عیوب نفسش گرداند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
خلف وعده خداوند نسبت به موسی علیه السلام !!!!
🤔#پرسش
❓مگر خداوند در قرآن نمی گوید که من در وعده خود تخلف و خلف وعده نمی کنم , پس چرا با حضرت موسی وعده کرد که سی روز باید به کوه طور برود اما بعد چهل روز او را نگه داشت !!!!
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید :
"و ما به موسى سى شب وعده گذارديم سپس آن را با ده شب (ديگر) تكميل نموديم و وعده خدا با او در چهل شب پایان یافت " " وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَة ..." ( اعراف ١٤٢ )
❕طبق روایات وعده ابتدایی خداوند به موسی علیه السلام به سی شب مشروط بوده است که بدایی و مقتضی برای تغییر ایجاد نشود اما چون مقتضی و علتی برای تغییر ایجاد شد , خداوند نیز ده شب دیگر بر آن وعده قبلی افزود و میقات را چهل شب تمدید کرد , چنان که محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در مورد سخن خداوند «و إذ واعدنا موسی اربعین لیله» روایت میکند که فرمود :
" در علم و تقدیر سی شب بود سپس بدا حاصل شد در نتیجه ده روز دیگر را به آن اضافه کرد و میقات پروردگارش از اول تا آخر، چهل شب طول کشید. "
" عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله: وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً. قال: «كان في العلم و التقدير ثلاثين ليلة، ثم بد الله فزاد عشرا، فتم ميقات ربه للأول و الآخر أربعين ليلة».
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 44
❕عملکرد بنی اسرائیل موجب شد که خداوند تقدیر سی شب در وعده موسی علیه السلام را تغییر دهد و بداء حاصل کند تا چهل شب و از این طریق بنی اسرائیل را بیازماید که چقدر در اعتقاد خود به موسی ع و خدای او راسخ هستند , چنان که مفسرین می نویسند :
"خداوند براى آزمودن بنى اسرائيل نخست موسى ع را براى يك مواعده سى روزه دعوت نمود، سپس آن را تمديد كرد، تا منافقان بنى اسرائيل صفوف خود را مشخص سازند.
از امام باقر ع چنين نقل شده كه فرمود: هنگامى كه موسى ع به وعدهگاه الهى رفت با قوم خويش قرار گذاشته بود غيبت او سى روز بيشتر طول نكشد، اما هنگامى كه خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائيل گفتند: موسى ع تخلف كرده است، و به دنبال آن دست به كارهايى كه مىدانيم زدند (و گوسالهپرستى كردند) "
📚تفسير نمونه، ج6، ص: 340 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 33
❕در توضیح عقیده شیعه به بداء و چیستی بداء , برخی از محققین می نویسند :
" خداوند داراى قدرت و سلطه مطلق بر جهان هستى است و هر زمان بخواهد مى تواند تقديرى را جايگزين تقدير ديگر سازد، در حالى كه بر هر دو تقدير، علم پيشين داشته و هيچ گونه تغييرى نيز در علم وى راه نخواهد يافت، زيرا تقدير نخست چنان نيست كه قدرت خدا را محدود ساخته و توانايى دگرگون كردن آن را از او سلب كند. خداوند متعال بر خلاف عقيده يهود كه مى گفتند: «يد اللّه مغلولة»، «دست خدا بسته است»، قدرت گسترده اى دارد و به تعبير قرآن دست او باز است «بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ». ( مائده 64 )
❕ إعمال قدرت از سوى خداوند و اقدام وى به جايگزين كردن تقديرى به جاى تقدير ديگر، بدون حكمت و مصلحت انجام نمى گيرد و انجام اين كار در گرو اعمال خود انسان است كه از طريق اختيار و برگزيدن زندگى شايسته يا ناشايسته، زمينه دگرگونى سرنوشت خويش را فراهم سازد. فرض كنيم انسانى، حقوق والدين و بستگان خود را مراعات نمى كند. طبعاً اين عمل ناشايست و در سرنوشت او تأثير ناخوشايندى خواهد داشت. حال اگر در نيمه زندگى از كرده خود نادم گشته و از آن پس به وظايف خود در اين باره اهتمام ورزد، در اين صورت زمينه دگرگونى سرنوشت خود را فراهم كرده و مشمول آيه «يَمْحُوا اللّهُ ما يَشاءُ وَيُثْبِتُ» خواهد گشت. اين مطلب در عكس قضيه نيز حاكم است. "
📚راهنمای حقیقت ص 98
▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇
❕بنابراین وعده خداوند به موسی علیه السلام مبنی بر میقات سی روزه مشروط بوده است که علتی ایجاد نشود تا سبب تغییر این تقدیر شود اما بنی اسرائیل به واسطه عملکرد خود سبب تغییر این تقدیر را ایجاد کردند و خداوند هم تقدیر نخستین را برای امتحان بنی اسرائیل تغییر داد تا ایمان آنان را بسنجد و در این رابطه بداء ایجاد کرد .
👌البته بداء ایجاد شده مستلزم آن نبود که مثلا موسی علیه السلام به قومش خلاف گفته باشد و تهمت بنی اسرائیل به موسی ع که او خلف وعده کرده است , راست بوده باشد , زیرا :
🔸اولا : وعده موسی به بنی اسرائیل مبنی بر جدایی سی روزه مشروط بر آن بوده است که بدایی حاصل نشود و مثلا سخن موسی ع به مفارقت تا سی روز مقید به حفظ شرایط از سوی بنی اسرائیل بود که طبیعتا چون بنی اسرائیل شرایط را تغییر دادند , تقدیر سی روزه نیز تغییر کرد تا آنان امتحان شوند .
🔸ثانیا : موسی ع به بنی اسرائیل گفته بود که من سی روز نزد شما نیستم و این سی روز نبودن محقق شد به این که موسی ع چهل شبانه روز در میقات خداوند به سر برد . وقتی میقات چهل روز طول بکشد یعنی وعده موسی ع نیز مبنی بر غیبت سی روزه تحقق پیدا کرده است .
👌به بیان دیگر : موسی ع نگفته بود که من فقط تا سی روز در نزد شما نیستم و مثلا از حصر استفاده نکرده بود , تنها گفته بود که مفارقت من از شما سی روزی می باشد , طبیعتا وقتی میقات چهل روز طول کشید , مفارقت سی روزه هم اتفاق افتاده است و موسی در وعده اش به بنی اسرائیل تخلفی نکرده است , چنان که در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود :
" موسی علیه السلام به قومش گفت: من سی روز در بین شما نیستم. تا بر آنان سخت نگیرد. سپس آن مدت را ده روز
افزایش داد و در این کار خلف وعده نیست. زیرا که اگر چهل شب تأخیر میکرد، قبل از آن سی شب تأخیر کرده بود. " " إن موسى (عليه السلام) قال لقومه: إني أتأخر عنكم ثلاثين يوما. ليسهل عليهم، ثم زاد عليهم عشرا، و ليس في ذلك خلف لأنه إذا تأخر عنهم أربعين ليلة فقد تأخر ثلاثين قبلها "
📚مجمع البیان ج 4 ص 728
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
📗#معرفی_کتاب
📖 حكمت نامه فاطمى
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها در قلّه حكمت علمى، عملى و حقيقى قرار دارد، حكمت نامه فاطمى، تلاشى است نو، با نظمى نوين و تحليلهايى در راستاى زمينه سازى براى پژوهش .
🔻بخشهای کتاب
▫️ فضائل
▫️ حكمتهاى خانوادگى
▫️ حكمتهاى اخلاقى و عملى
▫️ حكمتهاى عبادى
▫️ حكمتهاى سياسى
🔖 مهم ترين بخش حكمت نامه فاطمى حكمتهاى سياسى است.
اين بخش در پنج فصل به روشنى نشان مىدهد كه فاطمه زهرا عليهاالسلام براى دفاع از ولايت علوى و رهبرى سياسى ـ الهى امير مؤمنان عليه السلام و روشنگرى براى آيندگان، همه توان خود را به كار گرفته است، تا آن جا كه در اين راه، در جوانى به شهادت رسيد و نخستين شهيد راه ولايت شد.
📝 پديدآورنده : #محمدی_ری_شهری ، با همكاری جمعی از پژوهشگران، مترجم : محمد مرادی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ اول،۱۳۹۵، ۷۹۹صفحه، وزیری
🛒 خرید کتاب
🌐 بیشتر بخوانید
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
▪️ اى كاش به خانه فاطمه(ع) كارى نداشتم!
✍️ احتجاج و بحث حضرت زهرا(ع) با مهاجمان و شكايت از بىوفائى مردم و بد رفتارى آنان با اهل بيت عليهم السلام در منابع تاريخى گزارش شده است.
▫️ تهديد به آتش زدن خانه با عبارت «واللّه لاَُحرِقَنَّ عَلَيكم أو لَتَخرُجنَّ إلى البَيعة»،
يا عبارت «والذى نفس عمر بيده تخرجن او لاحرقنها على من فيها»، نيز در منابع گوناگون تاريخى گزارش شده است.
🚩 دستور به آتش زدن نيز با عبارت «أضرِموا عليهم البيتَ نارا» گزارش شده است.
به نقل سيد مرتضى رحمه الله از #امام_صادق_علیه_السلام كه فرمود:
🔅«واللّه ما بايع علىّ(ع) حتّى رأى الدخان قد دخل عليه بيته؛
به خدا قسم، على(ع) بيعت نكرد مگر وقتى كه ديد دود وارد خانه اش شده است»؛ (۱)
يعنى تهديد به آتش زدن خانه، به مرحله عمل رسيده بود.
🔻فشار بر حضرت زهرا(ع) ميان ديوار و در
و سقط شدن جنين چند ماهه او به نام محسن،
لگد زدن به حضرت زهرا(ع)،
ضربه زدن با غلاف شمشير به حضرت و زدن تازيانه بر ايشان
و شكسته شدن استخوان پهلو در اين حمله،
از جمله گزارشهايى هستند كه در منابع حديثى و تاريخى بدانها اشاره شده است.
🔸خليفه اول، در پايان عمر خود از توسل به زور و هجوم به خانه حضرت فاطمه(ع) و گشودن آن اظهار پشيمانى كرده است:
▪️ من بر چيزى از كارهاى دنيا تأسّف نمىخورم جز سه كارى كه اى كاش آنها را ترك مىكردم و انجام نمىدادم... آن سه كارى كه دوست داشتم انجام ندهم عبارت اند از: اى كاش به خانه فاطمه(ع) كارى نداشتم و آن را نمىگشودم، ...(۲)
ا - - - - -
۱) الشافى ج ۳ ص۲۴۱
۲) تاريخ الطبرى ج ۲ ص۶۱۹
#سید_محمدکاظم_طباطبایی
📚 حکمت نامه فاطمی ص ۶۸۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 غریو فاطمی
▫️فاطمه (علیها السلام) این فرمایشات را فرمود که پدرم آمد جامعه را متحد کند و «رجس» و «رجز» را بردارد. هجرت از مکه به مدینه و امثال آن یک هجرت مکانی است و کوچک است، #هجرت_از_جاهلیت_به_عقلانیت هجرت مهمّ است؛ فرمود: ﴿وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾؛ فرمود واجب است که انسان از نجاست مهاجرت کند. خونریزی و ترور، نجاست است! فرمود اسلام آمده «تطهیراً للأمة»، قرآن «للطهارة» آمده است.
▫️ فرمود میدانید پدرم نسبت به شما چیست؟ همان وصفی که خدای سبحان برای خودش ذکر کرده برای مظهرش ذکر کرده است منتها خودش «بالذات» است و مظهرش «بالعرض» است؛ در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» دارد: ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ﴾؛ شما اگر گرفتاری دارید، اقتصاد شما مشکل دارد، امنیت شما مشکل دارد، امانت شما مشکل دارد، بیکاری دارید، غده بدخیم طلاق دارید، واقعاً بر پدرم سخت است! ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ﴾ _«عَنَت» یعنی درد و رنج _ اگر ـ خدای ناکرده ـ پسری گرفتار این بیماریهای سنگین شود پدر چقدر غصه می خورد؟! حیات و ممات #پیغمبر فرقی ندارد، الآن هم #وجود_مبارک_ولی_عصر همین طور است؛ بیش از آن مقداری که ما از بیکاری و گرانی و فقر و فلاکت رنج میبریم ولی ما وجود مبارک امام زمان رنج میبرد! فرمود: ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَاعَنِتُّمْ﴾؛ فرمود هر گرانی، هر سختی، هر بیکاری برای شما پیش بیاید پیغمبر رنج می برد، این پیغمبر است! فرمود پدرم این است!
▫️بعد از اینکه این بخشهای توحید تمام شد، وحی و نبوت تمام شد، قرآن تمام شد، خصوصیت سیرت و سریرت وجود مبارک پیغمبر(علیه الصلاة و علیه السلام) را بازگو کرد فرمود: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِیةِ یبْغُونَ﴾؛ شما نشستی آنجا که #جاهلیت را زنده کنی یا اسلام را ادامه بدهی؟!
حضرت صریحاً این آیه را خواند، فرمود وقتی در نظامی به #قرآن عمل نمی شود، به #روایت عمل نمیشود، به #احکام_خدا عمل نمیشود، جاهلیت است.
▫️حضرت فرمود پدرم «فدک» را به من داد؛ فاطمه (سلام الله علیها) «ذو الید» بود، مدتها این «فدک» در اختیار او بود ...
ــ در هیچ جا از «ذو الید» شاهد نمی خواهند! مجبور کردند که شاهد بیاور
ــ اما شهادت اینها را رد کردند
ــ حضرت فرمود بسیار خب! نحله من را قبول ندارید، ید مرا هم قبول ندارید، شهادت اینها را هم قبول ندارید، من دختر پیغمبر هستم یا نیستم؟ این را که نمیتوانید انکار کنید
ــ حالا نگاه کنید آیا آن سیلی زدن دردناک تر است، آن در به پهلو زدن دردناک تر است یا این جمله جگرسوز؟ «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِی»؛ بچه از پدرش ارث می برد، «أنا فاطمة بنت رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» او پدر من است...
ــ دردناک ترین جمله در آن خطبه این است که این با آن در به پهلو زدن و مانند آن اصلاً قابل قیاس نیست، فرمود: «أَمْ هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَینِ لَا یتَوَارَثَان»؛ مگر اینکه مرا مسلمان ندانید، مگر در اسلامِ من شک کنید و مرا مسلمان ندانید!
«السلام علیكِ یا بنت رسول الله السلام علیکِ یا بنت خاتم النبیین السلام علیکِ و علَی علی بن ابی طالب و علی الأئمة من ولدک السلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته»!
خدایا تو را به حق فاطمه، این نظام را، این مملکت را، این کشور را در سایه فرزندش تا ظهور آن حضرت حفظ بفرما!
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 516
تاریخ: 1398/11/06
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
🔻بر فرزندانم تا روز قيامت سلام مىدهم!
🔘 وصيت #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها ، به امام علی(ع)
🔅به نام خداوند بخشنده مهربان.
اين چيزى است كه فاطمه دختر رسول خدا(ص) بدان وصيت كرده است.
وصيت كرده، در حالى كه گواهى مىدهد به اين كه هيچ معبودى جز خداوند نيست
و محمّد، بنده و فرستاده او است و بهشت حق است و جهنّم حق است
و قيامت رخ خواهد داد و ترديدى در آن نيست و خداوند همه آنان را كه در گورهايند بر مىانگيزد.
اى على، من فاطمه دختر محمّدم كه خداوند مرا به همسرى تو درآورد تا در دنيا و آخرت براى تو باشم. تو از هر كسى به من سزاوارتر و نزديكترى.
مرا شبانه حنوط كن، غسل بده و كفن نما و بر من نماز بخوان، و شبانه دفنم كن، و كسى را باخبر مساز.
تو را به خداوند مىسپارم، و بر فرزندانم تا روز قيامت سلام مىدهم.
🔅بسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ،
هذا ما أوصَت بِهِ فاطِمَةُ بِنتُ رَسولِ اللّهِ صلىالله عليه وآله:
أوصَت وهِيَ تَشهَدُ أن لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وأنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ،
وأنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ وَالنّارَ حَقٌّ، وأَنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيبَ فيها وأنَّ اللّهَ يَبعَثُ مَن في القُبورِ.
يا عَلِيُّ، أنَا فاطِمَةُ بِنتُ مُحَمَّدٍ، زَوَّجَنِي اللّهُ مِنكَ لِأَكونَ لَكَ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ، أنتَ أولى بي مِن غَيري،
حَنِّطني وغَسِّلني وكَفِّنّي بِاللَّيلِ، وصَلِّ عَلَيَّ وَادفِنِّي بِاللَّيلِ، ولا تُعلِم أحَداً، وأَستَودِعُكَ اللّهَ وأَقرَأُ عَلى وُلدِيَ السَّلامَ إلى يَومِ القِيامَةِ.
📚 حکمت نامه فاطمی، ص ۶۲۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ممتحَن سرفراز
▫️ مرحوم علامه (رضوان الله تعالی علیه) در كتاب شریف منتهی المطلب فی تحقیق المذهب #زیارت_حضرت_فاطمه (سلام الله علیها) را ذكر می كند یعنی همین زیارتی كه «يَا مُمْتَحَنَةُ» كه مشكل ترین و پیچیده ترین زیارت حضرت همین زیارت است.
▫️ اگر واقعاً مسئله حضرت آدم به هر نحوی برای ما حل شد كه قبل از اینكه وارد زمین بشوند صحنه آزمونی داشتند، با آن فضا این زیارت قابل حل است؛ منتها آدم (سلام الله علیه) گرفتار آن نسیان و لغزش شد و وجود مبارك فاطمه (علیها السلام) مصون ماند!
▫️ محمد عریضی میگوید كه «حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَر (علیه السلام) ذَاتَ يَوْمٍ قَالَ إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ (علیها السلام) فَقُلْ» سلام عرض بكن بگو: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ مَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً»؛ ما اگر جریان آدم را بالأخره خصوصیاتش را به طور جزم نتوانیم ثابت كنیم كه چطور بود، بالجمله اگر برای ما روشن نشده باشد، فی الجمله روشن شد؛ حالا یا تمثّل بود یا تمثیل بود یا هر چه بود، قبل از اینكه وارد فضای شریعت بشود امتحانی داد، در بخش های وسیعی موفق شد ولی در یك گوشه لغزید، در چنین نشئه ای وجود مبارك #صدیقه_كبرا سرفراز از #امتحان_الهی برآمده است! این معنای مُمتحنه بودن حضرت است قبل از خلقتش.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طه جسه 85
تاریخ: 1389/02/23
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢پنج نكته ضرورري در مورد استخاره💢
1 - استخاره هيچگاه جاي انديشه و مشورت را نميگيرد. بلكه استخاره پس از انديشه و مشورت است. يعني ما هر كاري را كه ميخواهيم انجام بدهيم، ابتداء بايد پيرامون آن انديشه كنيم و سود و زيان آن را بسنجيم و در مرحله دوم با كساني كه در آن موضوع صاحبنظر هستند، مشورت كنيم و آنگاه يكي از دعاهايي كه در استخاره وارد شده است، تلاوت كنيم و اگر تحير ما برطرف نشد، با قرآن استخاره كنيم.
2 - عليرغم اينكه در امروزه روز، استخاره با قرآن رواج بيشتري دارد، چنانكه بيان شد، بهترين راه و روش استخاره، قرائت دعاهاي استخاره است. اما در استخاره با قرآن نيز بايد دقت كرد كه هركس حق ندارد فهم خود را بر قرآن تحميل كند و بر اساس برداشت خود از قرآن و آيات آن عمل نمايد. بهتر است در استخاره با قرآن، از علماء آشنا با قرآن كمك گرفت تا خداي ناكرده دچار اشتباهكاريها در فهم قرآن و تحميل آن اشتباهات به قرآن نشويم. زيرا الهامگيري از آيات قرآن كار آساني نيست و نيازمند به كساني است آگاهيها و آشناييهاي تخصصي نسبت به قرآن دارند و تسلط به معني و تفسير قرآن ضروري است و نميتوان به خوب و بدي كه در بالاي برخي قرآنها نوشته شده است، اعتماد كرد. متأسفانه در سالهاي اخير برخي افراد سودجو يا ناآگاه كتابهايي به نام استخاره منتشر كردهاند كه نظر و برداشت خود را بر آيات تحميل كردهاند كه اصلاً درست نيست.
3 - در مقابل اينكه خواندن دعاي استخاره براي هر كاري توصيه شده است، زيرا خير ما به دستان خداوند متعال است و ما در هر كاري بايد از خداوند خير خود را بخواهيم. استخاره با قرآن نبايد به صورت عادت و روش دائمي دربيايد و جايگزين انديشه و مشورت و تحقيق شود.
4 - چنانكه در انجام واجبات و ترك محرمات، استخاره نبايد كرد، در كارهايي كه عقل آنها را تأييد ميكند و همه شواهد و قرائن به خوبي آن گواهي ميدهند، نيز نبايد استخاره با قرآن كرد. بله خواندن دعاهاي استخاره در اين موارد نيز مناسب است و توصيه شده است. زيرا در دعا، ما خود و كار خود را به خداوند متعال ميسپاريم و خير خود را از خداوند متعال درخواست ميكنيم.
5 - بايد توجه داشت كه استخاره به معناي طلب خير از خداوند متعال است، اما تفأل به معناي فهم عاقبت كارهاست. به اين دليل در روايتي از تفأل زدن به قرآن نهي شده است:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ «عليه السلام» قَالَ: لَا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآنِ
امام صادق «عليه السلام» ميفرمايند: به قرآن تفأل نزنيد.
وسائلالشيعة ج : 6 ص :233
دليل اين امر در اين نكته نهفته است كه فهم عاقبت امور و استنباط آن تنها بر اهلش ميسر است و هر كسي نميتواند از قرآن به چنين استنباطي برسد. زيرا اگرچه استنباط عاقبت از آيات قرآن براي كسي كه اهلش باشد امكان دارد، اما همه كس را بدان راه نيست. پس اكثريت مردم در همان حد استخاره با قرآن بايد توقف كنند و اهل معرفت ميتوانند به عواقب امور نيز پيببرند. بنابراين ما حق نداريم در استخاره با قرآن به دنبال فهم عاقبت امور و كارها باشيم و تنها بايد خير خود را از خداوند متعال درخواست كنيم.
در استخاره از قرآن باید از بزرگان و عالمان دینی آشنا با قرآن کمک گرفت و آنچه از مستحبات و آداب استخاره وجوددارد، وظیفه همان عالمی است که استخاره می کند و کسی که برایش استخاره می شود، تنها باید نیت داشته باشد که اگر مثلا خوب آمد فلان کار را انجام خواهم داد.
نکته درمورداستخاره نرم افزار:
در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد.
گرچه اعتنا كردن به اينگونه استخاره ها از نظر برخي از فقها محل ترديد است!
توصيۀ ما اين است كه استخاره را از يك عالم با نفس كه آشنا به قرآن است، بگيريد. در كل سعي كنيد به استخاره هاي اينترنتي توجهي نكنيد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢هنر بی حجابی💢
آیا بی حجابی هنر است؟
✅بی حجابی مغایر با فطرت انسان است و انسان به صورت طبیعی دنبال حجاب و پوشش می باشد.
لذا آدم ع و حوا ؛وقتی متوجه شدند –ولو نامحرمی نبود-دنبال ستر عورت برآمدند.
فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ
📖طه121
و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود
برهنگی در واقع سیره و روش حیوانات است و البته اگر حیوان نیز متوجه شود و برای او آشکار شود و تعقل کند خود را خواهد پوشاند.
اصلا وجه تمایز انسان و حیوان همین عقل است . که کنترلش کرده و باید و نبایدهایی برای او تعریف می کند.
حیوان چون عقل ندارد حیاء نیز ندارد و قبح بی حیایی را درک نمی کند.
و کمال و افتخار انسان به عقل اوست. اگر با بی حجابی و لخت و برهنگی خود را در ردیف حیوانات قرار دهد در واقع تنزل رتبه پیدا کرده و نه تنها افتخار نیست بلکه مایه سرافکندگی اوست...
حجاب پوششی است که او را از گرما و سرما حفظ و مایه زینت او میشود.برهنگی زیبایی ندارد . و انسانهای برهنه زینت و زیبایی قابل عرضه ندارند.
🔴طاووس لخت و بی پر زیبایی ندارد. همچنین انسان بی لباس....
البته اسلام برای حجاب تعریف خاصی ارائه کرده و بی حجاب و بد حجاب در عمل؛ضد قرآن اقدام میکند.کافر و معاند که سبک زندگی خودش را دارد؛مصیبت این است که مسلمان معتقد به قرآن که در مشکلات استخاره قرآن می گیرد و قسم به قرآن می خورد و آنرا مقدس و محترم و کلام خدا می داند؛چگونه آیات حجاب قرآن را زیرپا می گذارد . و دهن کجی به قرآن می کند؟!!!
📖نور31
📖احزاب59
پس لخت شدن هنر نیست وگرنه حیوانات هنرمندتر از بی حجابهای بشر می باشند.چون هم سابق اند و هم در بی حجابی و بی حیایی شان کاملتر است.
🔰 @p_eteghadi 🔰