eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
👌 👇👇👇 ❕مرحله آخری که قرآن به آن می کند همان مرحله‏ اى است كه جنين وارد مرحله حيات انسانى مى ‏شود، حس و حركت پيدا مى‏ كند، و به جنبش در مى‏ آ يد كه در روايات اسلامى از آن تعبير به مرحله" نفخ روح" (دميدن روح در كالبد) شده است. 👌اينجا است كه انسان با يك جهش بزرگ زندگى و گياهى را پشت سر گذاشته و گام به جهان حيوانات و از آن برتر به جهان انسانها مى‏ گذارد،درست است كه جنين از همان لحظه اول موجودى است زنده، ولى تا مدّتى در شكم مادر هيچ حسّ و حركتى ندارد؛ و در حقيقت بيشتر شبيه به يك گياه است تا حيوان يا انسان ولى بعد از گذشتن چند ماه روح انسانى در او زنده مى‏شود، و به همين دليل در روايات آمده است كه جنين قبل از آنكه به اين مرحله برسد هرگز ديه كامل ندارد. اما وقتى به اين مرحله رسيد ديه آن ديه كامل يك انسان خواهد بود. 📚تفسیر ج14 ص201 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔍 #دعا_گرافی 💠 هم‌نشینی ادعیه و تصاویر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چگونه می گویید علی در کعبه متولد شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و اثری نیز از شکاف مذکور نباید در آن باشد ❗️❗️ 💠💠 👌مساله ولادت علی علیه السلام در خانه کعبه و شکافته شدن دیوار خانه کعبه و ورود فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی به خانه مورد اتفاق تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی است و قابل انکار نمی باشد . 🔶شیخ می نویسد ؛ « علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است » 📚الارشاد ج1 ص5 👌یزید بن که به همراه عباس بن عبدالمطلب نظاره گر جریان بودند می گوید ؛ « دیدیم که پشت کعبه باز شد و دیوار کعبه شکافت و فاطمه بنت اسد داخل شد و از دید ما پنهان گشت و دیوار کعبه به هم بر آمد ، خواستیم قفل در را بگشاییم اما گشوده نشد پس دانستیم که این امر امری از امور خدای متعال است ، سپس فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد در حالی که علی را در دست داشت ...» 📚علل الشرایع یک جلدی ص135 📚معانی الاخبار ص62 📚امالی صدوق ص194 📚امالی طوسی ص706 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « فاطمه بنت اسد را درد زایمان گرفت ، در حالی که طواف خانه خدا را می کرد ، دیوار کعبه شکافته شد و او وارد کعبه شد و امیر مومنان را در آنجا به دنیا آورد » 📚بحار الانوار ج35 ص23 ❕این مساله مورد تصریح علمای اهل سنت هم قرار گرفته است . 🔶مسعودی می نویسد: «محل تولد علی خانه کعبه است» 📚 مروج الذهب ج1 ص313 👌 حاکم نیشابوری می نویسد ؛ «روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است» 📚 المستدرک علی الصحیحین ج3 ص550 👌 سبط بن می نویسد ؛ « روایت شده است فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا اورد» 📚 تذکره الخواص ص20 👌 گنجی شافعی می نویسد ؛ « امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است» 📚 کفایه الطالب ص407 👌 می آورد: "«این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است» 📚 شرح الخریده الغیبیه ص15 ❕در نقل دیگری آمده است که در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد صعصعه بن صوحان بود . 👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت : ❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود: من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد 👌اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو،فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم 📚 شب های پیشاور ص476 ❕بنابراین تولد علی علیه السلام در خانه کعبه و شکاف خوردن دیوار کعبه قابل انکار و نمی باشد . 👌 بعد از ولادت حضرت علی کعبه چندین بار بازسازی و یا بنا شده است ، بنابراین به طور طبیعی باید آثار شکافی که برای تولد حضرت علی در کعبه ایجاد شده بود از بین رفته باشد و این مطلبی است که هیچ یک از شیعیان منکر آن نیستند، و اهمیتی هم ندارد که اثر آن شکاف به دلیل تجدید بنا از بین رفته باشد، چون آنچه که دارد خود اعجاز شکاف کعبه هست که به طور حتم به وقوع پیوست و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده اند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش ❓ می گویند اگر روايات شيعه را با علم رجال بررسی كنيم حدود هفتاد تا هشتاد درصد روايات ضعيف هستند و مذهب سقوط ميكند ایا چنین سخنی راست است❓ 💠پاسخ: ❕معیار صحیح در صحت روایات اعتماد به روایت موثوق الصدوری است. یعنی اگر از هر راهی یقین یا اطمینان کرد روایت از معصوم صادر شده است آن روایت برای ما حجت است.گاهی از بررسی سندی به این نتیجه می‌رسیم گاهی بخاطر شهرت وعمل کردن علما به آن روایت ،گاهی به سبب موافقت آن روایت با سایر روایات، گاهی به سبب موافقت با قرآن،گاهی به سبب نقل علمای بزرگ در کتابشان با تصریح به صحت روایت و... ❗️ایت الله جوادی آملی می فرماید: "از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از معصوم صادر شود کافی خواهد بود خواه به عدالت راوی باشد یا به وثاقت وی، به علو متن روایت باشد یا به عمل کردن فقها به متن واسناد به آن در مقام استدلال یا هر راه دیگر" 📚ادب فنای مقربان،ج1 ص87 ❗️آیت الله مکارم می فرماید: "برای پذیرش حدیث وروایت معیار اصلی وثوق واعتماد به روایت است که از طرق مختلف ممکن است به وجود آید گاه سلسله سند با راویان مورد اعتماد، گاه کثرت وتعدد روایت آن هم تر کتب معتبر ومشهور وگاه محتوای بلند وعمیق " 📚پیام امام ج1 ص57 ♻️مبنای قدما از بزرگان امامیه اعتماد به روایت موثوق الصدوری بوده است .توجه انان بیشتر به متن روایات بوده و بر اساس موافقت آن با کتاب و سنت و عقل و...روایت را صحیح می دانستند حتی اگر در سند ضعف وجود داشت و در صورتی که روایتی فاقد این قرائن بود ضعیف و مردود تلقی می شده است . 👌شیخ بهای الدین عاملی می نویسد: «تقسیم خبر به چهار قسم صحیح و حسن و موثق و ضعیف میان بزرگان گذشته امامیه نظیر کلینی و ...شناخته شده نبوده است و میان انان چنین متعارف بوده است که صحیح را بر هر روایتی اطلاق می کردند که از نظر انان اقتضای اعتماد را داشت یا همراه قرائنی بود که باعث اعتماد و اطمینان به آن می شده است» 📚مشرق الشمسین ص3 🔷محمد تقی مجلسی می نویسد: «مراد از صحیح در نزد قدمای اصحاب ما آن خبری است که با قرائن مختلف دانسته شود که از معصوم صادر شده باشد اگر چه از لحاظ سند ضعیف بوده باشد» 📚لوامع صاحب قرانی ج1 ص101 🗯علامه مجلسی می گوید: «مسلک ما در صحت و ضعف حدیث اعتماد به روایت موثوق الصدوری می باشد» 📚ملاذ الاخیار ج1 ص21 🗯شیخ حر عاملی قرائن متعددی را که دال بر صحت خبر می باشد را ذکر می کند به این که؛ «راوی ثقه باشد- حدیث در کتب اربعه باشد- حدیث موافق قرآن باشد- موافق سایر روایات باشد- موافق با ضروریات دین باشد- موافق با مشهور علمای شیعه باشد- موافق با اجماع علمای شیعه باشد .اگر این قرائن باشد حکم به صحت روایت می کنیم اگر چه روایت مشکل سندی داشته باشد» 📚وسائل الشیعه ج30 ص219 فائده7 👌از آنچه گذشت روشن می شود که ملاک در صحت روایت بررسی سندی و رجالی نمی باشد که اشکال شود با بررسی رجالی بسیاری از احادیث باطل میشود بلکه ملاک اعتماد به روایت موثوق الصدوری است به این که اگر چه ممکن است راوی ضعیف باشد اما قرائن دال بر آن است که حدیث صحیح می باشد. ♻️در زندگی روزمره ما نیز چنین است که به هر خبری که قرائن بر صحتش باشد اعتماد می کنیم اگر چه از راوی خبر در گذشته دروغ شنیده باشیم . ❗️مثلا فرد عادلی برای ما از اتفاقی خبر می دهد .پس از آن فرد دیگری که مورد وثوق ما نیست نیز همان خبر را به بیان دیگری به ما می دهد در این جا قرینه بر صحتش گفته اش وجود دارد لذا به خبر او اعتماد می شود. ❗️با این توضیح می گوییم که بیشتر احادیثی که در کتب معتبر ما نقل شده است قابل اعتماد هستند زیرا قرائن مختلف بر صحت آنها وجود دارد 📚هدائه الابرار ص87-89 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
🤔متنی خوندم راجع به اینکه حضرت خضر معلم حضرت موسی بوده حالا سوال اینه که تاوقتی که شخصی مثل خضر بوده که از موسی داناتر بوده چطور شریعت ودین به موسی وحی میشه❔ 💠پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔متنی خوندم راجع به اینکه حضرت خضر حضرت موسی بوده و چندبار مقام صبر و اطاعت حضرت رو امتحان کرده که هربار شکست خورده ❕حالا سوال اینه که تاوقتی که شخصی مثل خضر بوده که از موسی داناتر و عالم تر بوده چطور شریعت ودین به وحی میشه و اون میشه راهنمای مردم ❗️پیامبر وقت همیشه از تمام افراد روی زمین داناتروآگاه تره...و چطور پیامبر مرسل و دارای شریعت خودش از شخص دیگه ای تعلیم میدید ❕❕ 💠💠 👌در حديثى از پیامبر گرامی نقل شده است که فرمود ؛ ❕« يك روز موسى در ميان بنى اسرائيل مشغول خطابه بود، كسى از او پرسيد در روى زمين چه كسى از همه اعلم است؟ موسى گفت كسى عالمتر از خود سراغ ندارم، در اين هنگام به موسى وحى شد كه ما بنده‏ اى داريم در" مجمع البحرين" كه از تو دانشمندتر است، در اينجا موسى از خدا تقاضا كرد كه به ديدار اين مرد عالم نائل گردد، و خدا راه به اين هدف را به او نشان داد . 📚مجمع البیان ج6 ص481 👌نظير اين حديث از امام علیه السلام نيز نقل شده است . 📚نور الثقلین ج3 ص275 ❔ در اينجا اين سؤال پيش مى‏آيد كه آيا نبايد پيامبر اولوا العزم و صاحب رسالت فرد زمان خودش باشد ❕ 👌در پاسخ مى‏گوئيم بايد دانشمندترين آنها نسبت به قلمرو ماموريتش، يعنى نظام، تشريع باشد، و موسى چنين بود. ❕قلمرو ماموريت دوست یعنی حضرت خضر قلمرو جداگانه ‏اى بود كه ارتباطى به عالم تشريع نداشت و آن عالم تکوین بود . ❕به تعبير ديگر حضرت خضر از اسرارى آگاه بود كه دعوت نبوت بر آن نبود. 👌اتفاقا در حديثى كه از امام صادق علیه السلام نقل شده با صراحت مى‏ خوانيم كه موسى از خضر آگاه‏تر بود. 📚بحار الانوار ج13 ص303 👌 يعنى در علم عالم تر بود و شايد نيافتن پاسخ براى اين سوال سبب شده است كه بعضى اين موسى را موسى بن عمران ندانند، و بر شخص ديگرى منطبق سازند، اما با حل اين مشكل جايى براى آن سخن باقى نخواهد ماند. 📚تفسیر نمونه ج12 ص515 ❕از حديثى كه از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده نيز اين نكته استفاده مى ‏شود كه قلمرو اين دو بزرگوار با يكديگر متفاوت بوده و هر كدام در كار خود از ديگرى آگاهتر بود. 📚بحار الانوار ج13 ص279 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔آیا راست است که #شیطان فرزندی داشته است که در رکاب حضرت علی در جنگ صفین شرکت کرده است ❗️❗️ 💠پاسخ در #پرسمان_اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا راست است که فرزندی داشته است که در رکاب حضرت علی در جنگ صفین شرکت کرده است ❗️❗️ 💠💠 👌به این نکته در روایات ما اشاراتی شده است . ❕در روایی ما نقل شده است ؛ « شياطين از نژاد ابليس هستند در ميان آنها مؤمن وجود ندارد جز يكى بنام . خدمت پيامبر اكرم رسيد او را بسيار و بزرگ ديد كه هيكلى هراس انگيز داشت باو فرمود تو كيستى گفت من هام بن هيم بن لا قيس بن ابليس. روز كشتن قابيل برادر خود هابيل را چند ساله بودم از چنگ زدن بدين باز ميداشتم و مردم را بآلوده كردن غذا تشويق مينمودم. 👌پيامبر اكرم فرمود: بجان خودم بدى داشته‏اى كه مردم از تو اميد خير داشته‏ اند و حالا كه پيرشده‏ اى ترا فرمان رواى خويش گردانيده‏ اند. ❕او در جواب گفت: اين سخنان را بفراموشى بسپار، اى محمّد! توبه من بدست نوح پذيرفته شد با او در بودم و او را بر نفرينى كه كرد سرزنش كردم و با ابراهيم بودم وقتى در آتش افكنده شد كه خداوند آتش را براى او سرد و سلامت قرار داد و با موسى بودم هنگامى كه خداوند فرعون را غرق كرد و بنى اسرائيل را نجات بخشيد و با هود بودم وقتى قوم خود را نفرين كرد و او را سرزنش كردم و با صالح بودم و او را بر نفرينش سرزنش كردم. 👌تمام كتابها را خوانده‏ام در تمام آنها بشارت بظهور شما ميدادند پيامبران بشما سلام رسانده‏ اند و ميگفتند شما بهترين انبياء و گرامى‏ترين آنهائى بمن از آنچه خدا بر تو نازل كرده مقدارى . ❕پيامبر اكرم بامير المؤمنين عليه السّلام فرمود او را بياموز. هام گفت: من فقط تابع پيامبر يا وصى پيامبرم اين شخص كيست؟ فرمود: اين برادر و وصى و و وزير و من است على بن ابى طالب. 👌گفت درست است اسم او را در كتاب‏ها اليا ديده‏ ام على عليه السّلام او را تعليم نمود. او در ليلة الهرير در جنگ آمد خدمت امير المؤمنين عليه السّلام» 📚بحار الانوار ج27 ص14 📚تفسیر القمی ج1 ص375 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص362 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔آیا از نظر شرعی و روایات نوشتن و تزیین قرآن با طلا و آب طلا اشکالی دارد و حرام است ❕❕ 💠پاسخ در پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا از نظر شرعی و روایات نوشتن و تزیین با طلا و آب طلا اشکالی دارد و حرام است ❕❕ 💠💠 👌تزیین کردن قرآن با طلاو نقره حرام نمی باشد . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « تزیین کردن قرآن وشمشیر با و نقره اشکالی ندارد و حرام نمی باشد » 📚الکافی ج6 ص475 ❕این عمل اگر چه حرام نمی باشد اما واجب یا مستحب نیز نمی باشد و در روایات به عنوان عملی از آن یاد شده است . ❕محمّد بن ورّاق می گوید قرآنى را كه با آب طلا مُهر خورده و آخر هر ده آيه آن، طلاكارى شده بود و در آخر آن نيز يك سوره با آب طلا نوشته شده بود، به امام صادق عليه السلام نشان دادم. ايشان، به چيزى از آن، جز به نوشتن قرآن با آب طلا، نگرفت و فرمود: «خوش ندارم كه قرآن، جز با مركّب سياه، نوشته شود، چنان كه اوّل بار، نوشته شده بود». 📚التهذیب ج3 ص367 📚وسائل الشیعه ج17 ص162 👌در « روایت دیگری از امام علیه السلام در مورد مردی سوال شد که قرآن را با طلا زینت کرده و پایان هر ده آیه را با طلاکاری کردن مشخص می کند و از این راه کسب درآمد می کند . ❕امام علیه السلام پاسخ داد که این عمل پسندیده نیست . اگر این عمل را ترک کند خداوند برای راه دیگری فراهم می کند »«سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يُعَشِّرُ الْمَصَاحِفَ بِالذَّهَبِ فَقَالَ لَا يَصْلُحُ فَقَالَ إِنَّهُ مَعِيشَتِي فَقَالَ إِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ جَعَلَ اللَّهُ لَكَ مَخْرَجاً.» 📚التهذیب ج6 ص366 👌مرحوم علامه محدث می نویسد ؛ « اصحاب و علمای امامیه تصریح کرده اند که تزیین آیات قرآن با طلا کراهت دارد » 📚الحدائق الناضره ج18 ص220 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 100.mp3
8.55M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه بیست و هفتم 🔔 @Aminikhaah_Media
🤔#پرسش ❔شما اصلا بر چه اساسی می گویید خمس واجب است ❕اگر آیه قرآن است آیه مربوطه به خمس #غنیمت جنگی است نه در آمد سالیانه❕❕ #پاسخ_در_پرسمان_اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁