نحوه دسته بندی مجوّزهای جایگزینی تیمّم از وضو در آثار فقها.pdf
369.3K
⏫مقاله آقای علیرضا شهامت⏫
جهت مطالعه برای نشست هدیه نقد(6)
چکیده مقاله:
در این مقاله تلاش شده است تا در موضوع مجوّزهای جایگزینی تیمّم از وضو، با جمع آوری نظرات چندی از فقهای شاخص متقدّم و معاصر و مقایسه آنها با هم، تفاوت دیدگاه ها نسبت به مسأله و تفاوت نوع نگاه شان در دسته بندی عناوین جایگزینی تیمّم از وضو مشخص شود؛ و از این رهگذر آراء این فقها برای سهولت دسترسی در این مسأله جمع آوری شده است و با مقایسه دسته بندی عذرها توسّط فقها کارآمدترین و صحیح ترین شیوه دسته بندی عناوین فقهی با استفاده از این مصداق خاصّ شناسایی شده است.
پژوهش شهیدین
💐دوفصلنامه علمی-اطلاع رسانی نگاه در ششمین جشنواره مجلات حوزوی رتبه دوم را کسب نمود. 🌸این موفقیت را
🎁 با توجه به کسب مقام دوم شماره های 14 و 15 «دو فصلنامه نگاه» در ششمین جشنواره مجلات حوزوی از نویسندگان شماره 14 و 15 این نشریه با تقدیم هدیه نقدی تقدیر به عمل خواهد آمد.
پژوهش شهیدین
اطلاعیه نشست هدیه نقد(6)
یادآوری نشست هدیه نقد(6):
امشب ساعت 19
🔷 تذکرات:
🔸فیلم جلسه در کانال پژوهش بارگذاری خواهد شد و افرادی که در مدرسه حضور ندارند جهت کسب امتیاز، لازم است پس از مشاهده فیلم جلسه، به دفتر معاونت پژوهش در ایتا اعلام نمایند.
🔸به طلاب پایه ۴-۶ شرکت کننده(حضوری یا آفلاین) 2 امتیاز و به ارائه کنندگان خلاصه جلسه 2 امتیاز دیگر جهت ثبت در کارنامه پژوهشی اختصاص می یابد.
فیلم نشست هدیه نقد (6)
قابل توجه طلاب پایه ۴و ۵
چهارمین جلسه کارگاه روش تحقیق استاد گوهری پنجشنبه (5 اسفند) ساعت ۱۰ به صورت مجازی برگزار می گردد.
لینک کارگاه:
https://bbb.shahidain.ir/b/adm-zix-fuo-meq
قابل توجه طلاب پایه 4 تا 6
جهت امکان ارائه مقاله یا نقد مقاله در نشست های هدیه نقد توسط افرادی که در مدرسه حضور ندارند، هدیه نقد9، 10 و 11 به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
افرادی که تمایل به ارائه مقاله یا نقد مقاله در این جلسات دارند تا 7 اسفند به دفتر معاونت پژوهش در ایتا اعلام نمایید.
نکات:
1. افرادی که در مدرسه حضور دارند نیز می توانند ارائه کننده یا ناقد باشند ولی اولویت با طلابی است که در مدرسه حضور ندارند.
2. به ارائه دهنده مقاله، ناقد اول و دوم 5 امتیاز و به دیگر طلاب شرکت کننده 2 امتیاز جهت ثبت در کارنامه پژوهشی اختصاص می یابد.
ضابطه شناسی حمل در علم نحو.pdf
317.1K
⏫مقاله آقای محمد ریسمانچی⏫
جهت مطالعه برای نشست هدیه نقد(7)
چکیده مقاله:
حمل و قیاس نیز مانند سماع از اهم مطالب علم نحو است و به شهادت نحات، منکر آن در واقع منکر تمام علم نحو است. اما از جهتی در این میان اختلافاتی در مورد شروط صحت حمل صورت گرفته و از جهتی دیگر نیز عده ای با حمله به آن، آن را مبنی بر عللی واهی می دانند که اصالتی در نزد ارتکاز عرب فصیح ندارد. در این پژوهش در ابتداء با بررسی معنای حمل در نزد نحات و همچنین شروط مذکوره قضاوتی در مورد شروط صحیح صورت گرفته و در نهایت اطراد به عنوان شرط وجوبی ثابت شده است. بعد از آن نیز با بررسی شبهات وارده از سوی منکرین حمل و قیاس، صحت و اصالت آن در نزد عرب فصیح اثبات شده و همچنین در پایان پژوهش نیز به ذوقی و نه اعتباری بودن حمل اشاره شده است.
پژوهش شهیدین
اطلاعیه نشست هدیه نقد(7)
یادآوری نشست هدیه نقد(۷):
امشب ساعت ۱۹
🔷 تذکرات:
🔸فیلم جلسه در کانال پژوهش بارگذاری خواهد شد و افرادی که در مدرسه حضور ندارند جهت کسب امتیاز، لازم است پس از مشاهده فیلم جلسه، به دفتر معاونت پژوهش در ایتا اعلام نمایند.
🔸به طلاب پایه ۲-۶ شرکت کننده(حضوری یا آفلاین) ۲ امتیاز و به ارائه کنندگان خلاصه جلسه ۲ امتیاز دیگر جهت ثبت در کارنامه پژوهشی اختصاص می یابد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم نشست هدیه نقد (7)
استناد به قرائات قرآنی در استنباط قواعد نحوی.pdf
493.1K
⏫مقاله آقای علی حاجی پور⏫
جهت مطالعه برای نشست هدیه نقد(8)
چکیده مقاله:
نحویان از همان ابتدای تدوین علم نحو تلاش خود را برای
قاعده مندسازی این علم مبذول داشتند و بدین وسیله علم اصول نحو را تاسیس کردند. دانشمندان اصول نحو، ادله موجود برای قاعده سازی نحو را از 4 تا 12 مورد و فراتر از آن ذکر کرده اند. یکی از مهمترین ادله نحوی سماع است، که تمامی میراث فصیح عرب را در بر می گیرد. قرآن یکی از منابع دست اول در سماع به شمار می رود. بدین صورت که قرائت در استعمال شناسی و دلالت یابی از سوی نحویون مورد استفاده قرار می گیرد. ولیکن قرآن در پس از رحلت پیغمبر اکرم (ص) دچار اختلاف شد و تا به جایی که صاحب بعضی قرائات بعض دیگر را تکفیر می کردند. رشد سریع قرائات، ابن جزری را واداشت که با وضع قواعدی در حوزه قرائات، آشفتگی موجود را برطرف نماید و ضوابطی را برای تشخیص قرائت صحیح تعیین نماید. علمای نحو نیز می توانند با ثبوت شرط تواتر از معصوم (ع) از قرائات در استعمال شناسی و دلالت یابی استفاده کنند. این قاعده تنها در قرائت حفص از عاصم جاری است؛ چرا که سند آن به معصوم منتهی می شود و قرائت رایج مسلمین در طول قرون بوده است.