eitaa logo
مرکز پژوهشی موسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (س)
2.7هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
256 ویدیو
70 فایل
ارتباط با مدیر @Aqayed_admin @pajooheshn
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی اقدامات امام حسین(ع) در زمینه تفسیر قرآن امام حسین(ع) در حالی امامت و ولایت امت را پس از شهادت برادر گرامی خود امام حسن(ع) به عهده گرفتند که حکومت معاویه، به نام دین برخی از مسایل اساسی اسلام را وارونه جلوه داده، و اهل شام و بسیاری از مسلمین دیگر را آن چنان که میخواستند به دور از اسلام حقیقی پرورش داده بود. سیاست آنان (در راستای سیاست خلفای ثلاث) این بود که به هر وسیله ممکن و تا آن جا که بتوان، مردم را از اهل بیت(ع) دور ساخت، تا شاید شأن و جایگاه دینی آنان در جامعه فراموش گردد، ترویج جبرگرایی در قالب جعل حدیث، منع نشر حدیث، و ترویج شعر جاهلی و قصهسرایی و پرداختن به اسرائیلیات، به جای تفسیر قران و ... برخی از تلاش های دشمنان در این زمینه بود که متأسفانه آن ها را تا حد زیادی در برخی زمینه ها موفق کرده بود، لذا امام(ع) عمر شریفش را برای مقابله و مبارزه با این انحرافات مصروف داشت تا جایی که جان خود و اهل بیتت گرامیش را در راه آگاه سازی مردم تقدیم داشت. علیرضا رستمی فصلنامه بینات، ش64، ص54 📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید www.namayenarjes.com ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاشورا و معیارهای روایی «زبان حال» زبان حال، اگر به گونه ای درست و با شرایط به بازگویی رویداد عاشورا بپردازد کاری منطقی و درست و مورد پذیرش عالمان دینی است و آثار بسیار خوبی را نیز در پی دارد. اما با کمال تاسف گاهی زبان حال هایی گفته و خوانده و نمایش داده می شود که موجب شرمساری و سر افکندگی است. زبان حال هایی که به هیچ روی با مبانی اعتقادی اسلام و آموزه های آن و همچنین با مقام امام حسین(ع) و دیگر عاشورائیان سازگاری ندارد. از آن جمله مورد زیر می باشد: سازگاری با مقام امام(ع) و دیگر عاشورائیان: زبان حال باید با مقام امام(ع) و دیگر عاشورائیان سازگاری داشته و از افراط و تفریط به دور باشد. بنابراین، زبان حال هایی که با علم و عصمت امام(ع) و عزت عاشورائیان سازگار نباشد و یا زبان حال های غلو آمیزی که امام(ع) را موجودی مافوق انسان و در حد خدا و... قرار دهد همانند سخنان کفر آمیزی که برخی از مداحان به تقلید از صوفیان می گویند: ما حسین اللهی ایم، به هیچ روی، درست نیست. متاسفانه در زبان حال هایی که گفته شده افراط و تفریط های بسیاری صورت گرفته است اشعاری از این دست: شدم راضی که زینب خوار گردد اسیر کوچه و بازار گردد. با روش و منش امام حسین(ع) و اهل بیت سازگاری ندارد. قیام امام حسین(ع) افزون بر بعد عرفانی و تربیتی بعد حماسی نیز دارد. امام حسین(ع) شخصیتی است که در برابر ستم و ستمگران قیام کرده است و به هیچ روی، ذلت و خواری را نه برای خودش و نه برای هیچ مسلمان دیگری چه رسد به عقیله بنی هاشم زینب کبری نمی پسندد. سخن و عمل او در جاهای گوناگون از عزت و شرافت و آزادی و آزادگی حکایت دارد.(4) ذلت و خواری از نگاه امام(ع) تسلیم در برابر یزید است. اسارت اهل بیت از جمله زینب کبری که به جرم دفاع از حق و حقیقت صورت گرفته، عین عزت و افتخار و سرافرازی است. محمد صادق مزینانی نشریه پگاه حوزه، ش270، صفحه 18 📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید www.namayenarjes.com ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠عاشورا پژوهی در غرب ✍غلام احیا حسینی 📋مقاله حاضر با هدف معرفی و شناخت تحقیقات صورت گرفته در موضوع عاشورا و عاشورا پژوهان در یکصد سال اخیر در غرب نگارش یافته است. در نوشتار حاضر ابتدا به سیر مطالعات اسلامی و مطالعات شیعی اشاره شده است. سپس چندتن از عاشوراپژوهان برجسته غربی و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع معرفی گردیده است. در ادامه پایان نامه ها و کنفرانس هایی که در غرب به موضوع عاشورا توجه داشته اند مورد تحقیق قرار گرفته است. شناخت وی‍ژگی های عاشورا پژوهی غربیان و تفاوت عاشورا پژوهی علمی با عاشورا شناسی رسانه ای در غرب از دیگر مباحث مقاله محسوب می شود" 📒فصلنامه تاریخ اسلام، پیاپی 37،(بهار1368) ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه مغز خود را تقویت کنیم؟ 🔹عادت‌های خوب؛ مثل کمک به دیگران، صدقه دادن، احترام به والدین و معلمان، رعایت و کنترل گناهان زبانی، سحر خیزی و... کمک زیادی به تمرکز و تقویت اندیشه می کند. 🔹بعضی برای اینکه شرایط فعلی را از دست ندهند با هر گونه تغییر مخالفند در حالیکه قرار گرفتن در برابر چالش‌ها و سختیها ست که زمینه فکر نو و تمرکز بیشتر را فراهم می سازد. 🔹اگه هر روز عادت کنیم یک مطلب جدید یاد بگیریم و یا دانشهای گذشته را توسعه دهیم کلی به تقویت مغز خود کمک کرده ایم. 📒قدرت تمرکز و اندیشه، ص17 ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش_پاسخ ❓محافل مذهبی خانگی چه تأثیری بر روی فرزندان دارد؟ 🔹 روضه‌های خانگی چند کارکرد اساسی دارد؛ نخست اینکه ارتباط اعضای خانواده را با خداوند و اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت می‌کند. بچه ها گاه بازی های کودکانه را بر هر چه ترجیح می دهند وقتی در این محافل قرار می گیرند هر چند ممکن است تمام وقت را به بازی بگذرانند اما دیدن صحنه های عزا، ذهنشان را در بزرگ سالی به جستجو وا می دارد و زمینه ساز محبت اهل بیت (ع) در آنان می شود. 🔹 دومین کارکرد روضه‌های خانگی، همبستگی خانوادگی و خویشاوندی است که علاوه بر آن، صله رحم نیز در جریان روضه‌های خانگی صورت می‌گیرد که آثار بسیار مفیدی در پایبندی به خانواده دارد. گاه در همین روضه ها اعضای خانواده که از مشکلات هم با خبر شده اند بسیج می شوند برای حل آن. اکنون که کرونا و محدودیت رفت و آمد هست نیز اعضای فامیل می توانند در فضای مجازی روضه خانگی بر پا کنند و خواهر و برادران هر کدام از خانه خود به همراه فرزندانشان در آن شرکت کنند. ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴تحلیل استنادهای قرآنی امام سجاد (ع) در مناظرات شهر شام🌴 ✍محمد رنجبرحسینی، حانیه خطیبی مقدم 📕پژوهش نامه معارف حسینی، پیاپی ۱۹ (پاییز ۱۳۹۹)، ص ۱۱۵ 📋مناظرات و خطبه‌‌های امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا و در دوران اسارت در کوفه و شام، از مهم‌ترین عوامل تداوم نهضت عاشورا و آگاه‌سازی مردم از جایگاه راستین اهل‌بیت پیامبر (ص) است. حضرت در این احتجاجات بارها به آیات قرآن که در دسترس تمام مخاطبان ایشان قرار داشت و برخلاف روایات، از گزند جعل و تحریف در امان مانده بود، استناد می‌نمود تا از این طریق، حقوق تضییع شده اهل‌بیت رسول خدا را به مردم یادآور شود و با عقاید باطلی که حاکمان اموی در میان مسلمانان رواج داده بودند، مبارزه نماید. در این نوشتار، با روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی آیات مورد استناد امام سجاد(ع) در خطبه‌ها و مناظرات در شهر شام پرداخته‌ایم تا چرایی استنادهای قرآنی امام روشن شود. ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃علامه کشمیری و درمان رذائل اخلاقی🍃 🔹🔸🔹🔸 📌نقل می‌کنند که مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم کشمیری معمولاً هر رذیله را با ضد آن درمان می‌کردند، مثلاً توصیه می‌کردند که اگر کسی عصبانی است، باید درباره حلم مطلب بخواند و اگر هم حلم ندارد، وانمود کند چنین است. که به این عمل می‌گویند تحلم. یعنی خود را به حلم زدن براثر مداومت، کم‌کم آن رذیله از بین می‌رود. ایشان همچنین مناسب هر رذیله، ذکری هم می‌دادند. مثلاً برای از بین بردن عصبانیت ذکر یا حلیم را توصیه می‌کردند. 📒خانه خوبان شماره ۶۳ صفحه ۲۷ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🔹🍃🔹🍃🔹🍃🔹🍃🔹 🔺عنوان کتاب: 📘 1-آشنایی با روش ها و مهارت های تحقیق دینی(قیمت 15000 ت) 📕2-آشنایی با مفاهیم پژوهشی(17000 ت) ✍️ نویسنده: دکتراعظم رحمت آبادی 〰➖〰➖〰➖〰➖ 💠 تحقیق و پژوهش فرآیندی ذهنی است که در طی آن خلّاقیت و نیروی فکر نضج می‌گیرد و ماحصل آموزش به ثمر می‌نشیند؛ امّا متأسّفانه بسیاری از دانش پژوهان به علت ناآشنایی با روش‌های پژوهش یا به آن بسان قلّه‌ای فتح‌ نشدنی می‌نگرند و یا آن را چنان کوچک می‌شمارند که رونویسی صرف از یک یا چند منبع را تحقیق می‌شمارند. که پیامد هر دو، نوعی عقب گرد فکری و ذهنی برای دانش پژوه و جامعه خواهد بود. هدف از نگارش این دو کتاب آموزش روش تحقیق و تدوین می باشد تا مشتاقان پژوهش از جمله طلاب و دانش جویان با روشی اسان و در دسترس به اهداف فوق نایل گردند.. 🔹از آنجا که جمعی از مدیران و اساتید و دانش پژوهان محترم متقاضی خرید این دو کتاب برای سال تحصیلی جدید بودند ..بدینوسیله به اطلاع می رساند طرق تهیه کتاب: 📌در روزهای شنبه و چهارشنبه بصورت حضوری در مکتب نرجس مشهد 📌و یا با تلفن و ایدی زیر تماس حاصل فرمایید. @montazermm 📞05138595040_داخلی144-143 ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶ما حافظ تقوا باشیم یا تقوا حافظ ماست؟ 🔹 حقيقت اين است كه تقوا هم هر اندازه عالى باشد به نوبه خود خطراتى دارد. آدمى در عين اينكه بايد در حمايت و حراست تقوا زندگى كند بايد خود حافظ و حارس تقوا بوده باشد و اين، به اصطلاح «دور» نيست. 🔸 مانعى ندارد كه يك چيز وسيله حفظ و نگهدارى ما باشد و در عين حال ما هم موظف باشيم او را حفظ كنيم. درست مثل همان جامه كه مثال زدم: جامه حافظ و حارس و نگهبان انسان است از سرما و گرما، انسان هم حافظ و حارس جامه خويش است از دزد. اميرالمؤمنين عليه السلام در يک جمله به هر دو اشاره كرده، آنجا كه می‌‏فرمايد: الا فَصونوها وَ تَصَوَّنوا بِها.. يعنى تقوا را حفظ كنيد و هم به وسيله او خودتان را حفظ كنيد. 🔹 پس اگر از ما بپرسند آيا تقوا ما را حفظ می‌کند و يا ما بايد حافظ تقوا باشيم، می‌گوییم هر دوتا. نظير اينكه اگر بپرسند آيا از تقوا بايد كمک گرفت براى رسيدن به خدا و مقام قرب الهى، يا از خدا بايد كمک خواست براى تحصيل تقوا؟ می‌گوییم هر دوتا؛ به کمک تقوا بايد به خدا نزديک شد، و از خدا بايد مدد خواست كه براى تقواى بيشتر ما را موفق بفرمايد. 📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص۳۴ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️🔰⁉️🔰⁉️🔰⁉️🔰⁉️🔰 🚫 شبهه :⁉️ هر فکر و اندیشه‌ای تا پیش از ظهور امام زمان علیه‌السلام به حکومت می‌رسد و ضعف‌هایش نمودار می‌شود، تا پس از تشکیل دولت حضرت، ادعایی نداشته باشد. بنابراین هر دولتی که پیش از ظهور سر کار‌ می‌آید، بر خلاف مبانی اسلامی است و به ظلم و جور رفتار خواهد کرد. بنابراین اقدام برای تشکیل حکومتی که واقعا اسلامی و عدالت‌مدار باشد، تلاشی نافرجام است. ✅در پاسخ باید گفت: 1⃣ اولا حکومتهایی که در عصر غیبت تشکیل شوند باید اصول نظری و عملی خود را کاملا از مکتب اهل بیت ع اخذ کنند و حکومتشان را زمینه‌ساز قیام امام زمان علیه‌السلام بداند و مردم را به «خود» دعوت نکنند،. 🔅 آیا حکومت مالک اشتر در مصر، غیر از حکومت امیرالمؤمنین (ع) در کوفه است؟ آیا بیعت گرفتن مسلم، حرکتی مستقل و بی‌ارتباط با قیام سیدالشهدا (ع) است؟ اگر این دولت‌های محلی در امتداد هم هستند، پس حکومت مبتنی بر «ولایت فقیه» نیز که به دستور اهل بیت (ع) برای جدا شدن از حاکمیت طاغوت طراحی شده، در راستای حکومت امام زمان (ع) خواهد بود. 2️⃣ جلوداران قیام‌های اصیل شیعی هیچ‌گاه خود را در تحقق کامل ارزش‌های اسلامی و عدالت‌گستری حقیقی موفق ندانسته و به ضعف‌های خود معترفند؛ اما اجرای عدالت را -هرچند به صورت نسبی- وظیفه خود می‌دانند. 🔅 کما اینکه رهبر معظم انقلاب، حرکت انقلاب را پس از رسیدن به نظامی اسلامی، در رسیدن به دولتی اسلامی (مجموعه نهادهای مدیریتی نه صرفا قوه مجریه) همچنان ناموفق می‌دانند. 🔅 اما اگر دولتی که نسبتا اسلامی باشد*، شکل بگیرد و تا حد امکان به ارزش‌های اسلامی عمل کند، چنین دولتی بهترین وسیله برای تبلیغ شیعه و زمینه‌ساز ظهور امام عصر (ع) خواهد بود. 3️⃣ هرگز نمی‌توان از تأثیر نسبی انقلاب‌های اسلامی بر جهان غافل شد. اگر این مقاومت‌ها و قیام‌های عدالت‌طلبانه (با وجود تمام ضعف‌هایی که دارند) محقق نمی‌شد، تا الان اسمی از اسلام و تشیع باقی نمی‌ماند و همین عدالت‌های نسبی نیز برقرار نمی‌شد. 🔅 در عصر کنونی نیز شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، موجب شد تصویر «لیبرال دموکراسی» به عنوان پایان تاریخ و بهترین نظام سیاسی**، نقش بر آب شود. 4️⃣ در بررسی روایات باید جوامع حدیثی دیده شود..و این کار متخصص است... البته این مسئله مورد تایید همگان است که تنها دولتی که کاملاً اسلامی باشد، حکومت امام زمان (عج الله تعال فرجه الشریف است.) است. ✍دانشنامه امام مهدی، ج۳، ص۱۵۲-۱۵۵ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ نظام آموزشی غربی، رمز بقاء و توسعه نظام سرمایه‌داری 🔹هر آدم منصفی با کمی تحقیق خواهد پذیرفت که این نظام آموزش مدرسه‌ای و دانشگاهی با این صورت و کیفیت زاییدهٔ انقلاب صنعتی است. حتی آدمی مثل الوین تافلر نیز که پاسدار تمدن غرب و مداح بی‌جیره و مواجب امپریالیسم آمریکاست، در کتاب «موج سوم» می‌نویسد: 🔺 با انتقال کار از مزارع و منازل می‌بایست کودکان را برای زندگی و کار در کارخانه آماده ساخت. صاحبان اولیهٔ معادن، کارخانه‌ها و آسیاب‌ها در انگلستان در حال صنعتی شدن... دریافتند که «تقریبا تربیت افراد بالغ اعم از روستاییان یا افراد شاغل در صنایع دستی برای کار مفید در کارخانه غیرممکن است.» [بنابراین، باید به سراغ کودکان رفت و آنان را از کودکی برای کار مفید در کارخانه‌ها آماده کرد.] آماده ساختن جوانان برای نظام صنعتی بسیاری از مشکلات بعدی این نظام را به مقدار معتنابهی حل می‌کرد. در نتیجه ساختار مرکزی دیگری برای جوامع موج دوم بوجود آمد که همانا آموزش و پرورش همگانی بود. 🔻هرگز نباید آموزش و پرورش را در سیستم کنونی آن به‌مفهوم عام و مطلق تعلیم و تربیت قلمداد کرد. در یک تمدن فرضی دیگر، متناسب با تغییر اهداف و نیازها سیستم آموزشی از نخستین چیزهایی است که تحول خواهد پذیرفت. بررسی ماهیت علوم و تکنولوژی نیز نشان خواهد داد که همین تناسب تا حد زیادی در ادراک بشر جدید از مفهوم علم هم صادق است و فی‌المثل اگر بشر یک‌باره میل به غلبه بر طبیعت در جهت تمتع بیشتر از نعمات آن را از دست بدهد، ارزش علوم رسمی امروز یک‌باره تا حد دانستنی‌هایی نه چندان مفید سقوط خواهد کرد. 📚 شهید آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب