📣📚📣📚📣📚📣📚
📙فراخوان مسابقه کتابخوانی📙
1️⃣ طراحی و ارایه ۵ طرح پژوهشی با استفاده از دو کتاب ذیل ⬇️
یا
2️⃣ پاسخ به ده شبهه از متن دو کتاب ذیل⬇️
📚کتاب جامی از زلال کوثر؛* علامه مصباح یزدی
📚کتاب فاطمه و خانواده؛*اعظم رحمت ابادی
⌛️مهلت ارسال آثار :۲۵ آذر
ارسال با آیدی :@pajooheshn
🛍🎁به ۵ نفر از نفرات برتر جوائز اهداءخواهد شد
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸 انسان اهل فکر نهتنها در برابر سوالات و شبهات و نقد ناقدین بیتفاوت نیست بلکه خود در مسیر نقد و برای شناخت شبهات و پاسخ پیشگام میشود .
🔹و اما کسی که اهل فکر نیست و دغدغه حقیقت ندارد و با انگیزههای روانی و یا سیاسی و یا در اثر شیفتگی و یا مرعوبیت نسبت به یک حرکت اجتماعی و ....به اندیشهای خاص رو میآورد؛ علاقهای به تحلیل و نقد آنها ندارد ومتاسفانه به نقل آنچه میشنود بسنده می کند ؛
🔸در حالیکه انسان فکور اهل حقیقت است و به چیزی کمتر از آن دل نمیبندد؛ دغدغه حقیقت احساس مسئولیت را نسبت به آنچه شنیده و یا گفته می شود و نسبت به آنچه مورد قبول واقع میگردد؛ برمیانگیزاند
.
🔹 و انسان مسئول همواره شنیده ها را در بوته نقد میآزماید و پالایش می دهد و در این آزمون اگر کسی او را همراهی نکند برای رسیدن یاور به انتظار نمینشیند بلکه خود دست به تحلیل و نقد میگشاید .
🔸و همه شبهات و اشکالاتی را که در باب یک اندیشه میتواند مطرح شود شناسایی میکند مقابله و رویایی فکری برای صاحب اندیشهای که به حقیقت دل بسته است نهتنها آسیبی را به دنبال نمیآورد بلکه باعث رشد و شکوفایی بیشتر آن میشود .
🔸و برهمین اساس اندیشمندان مسلمان باید با حضور در عرصه فکری نوین از فرصت بدست آمده استفاده لازم را برده بر غنای مواریث فرهنگی جامعه دینی بیفزایند.و چشم بسته فقط به انتقال مطالب نپردازند...
📙 کتاب شریعت در ایینه معرفت ص 21
✍آیت الله جوادی آملی
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔹امام خمینى و رویارویى با سیاست هاى دشمن نسبت به زنان🔹
🔸امام خمینى با فراست خاص خود دریافته بود که استعمار و ایادى آن بر اساس سلطه طلبى، در جستجوى راهها و شیوه هاى مناسب براى نفوذ فرهنگى ـ سیاسى در جامعه ایرانى هستند، از این رو براى رسیدن به هدف، موقعیت زنان را بهانه قرار داده و با شعار آزادى و مساوات، فرهنگ برهنگى و بى بند و بارى را گسترش مى دهند و در این راه حتى خشن ترین رویه هاى استبدادى را نیز در قالب کشف حجاب رضاخانى به کار مى گیرند.
🔸این منش که در دوران فرزند رضاخان، شکل زیرکانه ترى به خود گرفت، در ادبیات شاهنامه، تحت عنوان «فریبا بودن» از آن یاد شده است. در منطق شاه، زن مدرن و زن آزاد از قیود مذهب، رسالتش فریبایى است و همه موانع موجود بر سر راه تحقق این هدف باید برداشته شود. بدین سان بود که نه تنها زنان بلکه نیم دیگر جامعه یعنى مردان را نیز به بند افسون فریبایى کشاندند و شاهد بودیم که چگونه علاوه بر کاباره ها و رقاص خانه ها، مجالس و محافل رسمى و غیر رسمى و ... نیز به صورت جلوه گاهى از این سیاست شاهانه و عملاً به عشرتکده هایى در خدمت ابتذال و فساد و افیون نسل جوان تبدیل گردید.
🔸زن فریبا، نسخه بدل و استعاره اى از تصویر زن در جامعه غربى است که در نسخه اصلى کرامت و شخصیت زن در مسلخ فلسفه مادى غرب قربانى شده تا اقتصاد و لذت، این دو معبود و مقصود انسان غربى را فراهم آورد، بدین سان در تمدن غرب، زن تا حد زیادى در خدمت تبلیغ و فروش کالاست و یا در خدمت تبلیغ و فروش خود و در هر حال، متاعى است در خدمت نظام سلطه که به سفارش حاکم ایفاى نقش مى کند.
📙مجله پیام زن،شماره ۱۹۰،ص۱۰
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
👈👈 تمدید فراخوان مقاله
📕مركز پژوهشي نرجس(س) مشهد به منظور ارج نهادن به جايگاه تحقيق و پژوهش و فراهم آوري زمينه هاي تعامل علمي و پژوهشي و استفاده از نظرات و يافته هاي جديد؛ هر ساله در ايام سالگرد استاد طاهائي(ره) فراخوان مقاله اي در دو محور "مطالعات زن و خانواده" و "شيعه شناسي" برگزار مي كند.
📗در همين راستا فراخوان مقاله امسال كه بر اساس منويات مقام معظم رهبري(دام ظله) در زمينه:
🔹 "زن و خانواده"
🔸و" آينده پژوهي"
است، ارائه مي گردد.
📒 خواهشمند است نسبت به اطلاع رساني پژوهشگران همکاری بفرمائيد.
📘شايان ذكر است مقالات برتر در نشريه علمي تخصصي ميراث طاها چاپ خواهد شد.
⏳زمان ارسال مقالات👇👇
1401/9/15
•✾•📚📚📚
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
#پژوهش
#معرفی_کتابخانه_های_دیجیتالی
۱) کتابخانه دیجیتالی تبیان
http://www.tebyan.net
۲) کتابخانه دیجیتال نور
http://www.noorlib.ir
۳) کتابخانه آنلاین
http://infoketab.ir/
۴) کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و كتابخانه ملي
http://www.nlai.ir
۵) کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
http://www.ical.ir
۶) کتابخانه اینترنتی علاءالدین
http://www.aladdinlibrary.org
۷)کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
http://library.ut.ac.ir/
۸) کتابخانه تخصصی اهل البیت (علیهم السلام)
https://library.razavi.ir
۹) کتابخانه پایگاه حوزه
www.hawzah.net
۱۰) کتابخانه پایگاه اندیشه قم
www.andishe qom.com
۱۱) کتابخانه باشگاه اندیشه
WWW.bashgah.net
۱۲) کتابخانه امام علی (علیه السلام)
www.imamAlinet.net
۱۳) کتابخانه دیجیتالی مذاهب
http://mazaheb.com
۱۴) کتابخانه آیة اللّه مکارم شیرازی
www.makaremshirazi.org
۱۵) کتابخانه آیة اللّه مصباح یزدی
www.mesbahyazdi.org
۱۶) کتابخانه الکترونیکی معارف اسلام
www.maarefislam.com
۱۷) کتابخانه آیة اللّه مرعشی نجفی
https://www.ghbook.ir/index
۱۸) کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام
www.historyLib.com
۱۹) کتابخانه تخصصی فقهی ائمه اطهار
www.Lankarani.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
امنیت فرهنگی در جامعه اسلامی
از منظر نهج البلاغه
♻️ در این مقاله یکی از ابعاد امنیت ملی با عنوان امنیت فرهنگی از منظر نهج البلاغه، مورد کنکاش علمی قرار گرفته است.
♻️امنیت فرهنگی در حقیقت حفظ سنت ها و ارزش ها و آداب و رسوم و هویت ملی می باشد.
🔰هدف از این نگارش، بررسی زمینه های ایجاد امنیت فرهنگی در جامعه و اسیب شناسی آن از دیدگاه فرمایشات امام علی(ع) در نهج البلاغه می باشد.
🔰با بررسی موضوعی نهج البلاغه و نیز کتاب ها و مقالاتی که در زمینه ابعاد مختلف امنیت، خصوصاً امنیت فرهنگی تدوین شده مهم ترین عوامل برقراری امنیت فرهنگی به شرح ذیل است:
1⃣ افزایش آگاهی و بصیرت
2⃣ایمان و دین باوری
3⃣ گسترش امر به معروف و نهی از منکر
4⃣ تولی و تبری
5⃣الگوسازی صحیح و فرهنگ علوی
6⃣ پاسداشت سنت های صحیح گذشتگان مصون سازی از طریق تقویت نهاد خانواده
7⃣گسترش ازدواج و خودباوری
8⃣برقراری عدالت
9⃣جلوگیری از فقر و بیکاری در جامعه
مهم ترین موانع امنیت فرهنگی به شرح زیر است:
ایجاد تردید و شبهه در نظام فرهنگی، تهاجم فرهنگی، التقاط، عدم شایستگی سران حکومت ها و رفاه طلبی و دنیازدگی، عمل به این فرامین امیر مؤمنان(ع)، بی تردید جامعه را در مقابل شبیخون فرهنگی که از دیدگاه رهبری امروزه یکی از حربه های اسلام برای ساقط نمودن نظام است، محافظت می نماید.
✍مجید بابالیان، علیرضا رادبین
📒فصلنامه پژوهش های اجتماعی اسلامی، ش۱۰۱، ص۲۱
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
📚
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
اهمیت و ضرورت شناخت مسأله
📌شاید بتوان گفت که بعد از انتخاب مسأله به طور کلی پژوهش دو مرحلهی اساسی دارد:
1- مرحلهی تشخیص و شناخت مسأله
2- مرحلهی حل مسأله
📌بعد از این که پژوهنده مسألهای را انتخاب کرد، در صورتی میتواند آن را حل کند که آن را خوب بشناسد و تعریف کند.
📌به همین دلیل یکی از گامهای اساسی پژوهش و در عین حال سختترین مراحل، مرحلهی شناخت مسأله است.
📌 شناسایی صحیح یک مسأله پژوهنده را یاری میدهد که بداند از چه روشی استفاده کند، از کدام منابع و ابزارها بهره بگیرد، کدام اطلاعات را جمعآوری کند و بالاتر این که اصلاً آیا در این مسأله نیازی به پژوهش هست یا خیر؟
📒درسنامه روش تحقیق، ص۶۸
✍مجید طرقی
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃🍃 راز سید سکوت 🍃🍃
حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا
👇👇👇👇
خدمت آیت الله بهاء الدینی رسیدیم.
گفتم: آقا راز مقام و رتبه سید سکوت [از اولیای الهی ساکن در قم] چه بود؟
آقا دست بالا آورد و اشاره به دهان کرد. خدا شاهد است، الان مردم خیلی دست کم گرفتهاند آبرو بردن را.
خدا چند گناه را نمیبخشد:
1- ترک عمدی نماز
2- به ناحق آدم کشتن
3- عقوق والدین
4- آبرو بردن
یکی از علما در زمان خودش استاد العلما بود. پسر او برای من تعریف میکرد که به پدرم گفتم:
اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه میگویی؟ پدرم سرش را پایین انداخت، بعد سرش را بالا آورد و گفت:
آبروی کسی را نبر!
دو ماه نامه خلق، ش82، ص47
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🌷🌷📣. دعوت 📣🌷🌷
نشریه شمیم نرجس(س) برای فصل
پیش رو پذیرای مقالات شما
با موضوع:
خانواده و جایگاه والای مادر
می باشد.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
📚معرفی مقاله
📕بازنگري دستگاه نظري آيندهپژوهي در جهان بيني اسلامي
🔸آينده پژوهي دانشي است که در جهان کنوني رو به گسترش است. به نظر ميرسد رويكرد عرفي كنوني نگاه به آينده، نميتواند از آيندة امن و پايدار، رمزگشايي كند. بررسي آموزهها و گزارههاي اسلام، ميتواند بخش مهمي از اين چالش را برطرف كند. بررسي آيات قرآن مجيد و روايات اهل بيت عليه السلام نشان ميدهد كه در اسلام، نگاه به آينده، اصالت و عمق ويژهاي مييابد.
🔸بهره گيري از تعاليم اسلامي ميتواند زمينه طرح آيندهنگاري نسل پنجم را فراهم آورد. تفاوت اين آيندهنگاري با نسلهاي قبلي در عمق و وسعت نگاه به آينده است. هدف در اين رويكرد، ساخت آينده امن و پايدار است كه متأثر و متصل به آينده جاودان و حيات طيبه تعريف ميشود و يك افق از آينده را با زمينه سازي ظهور مظهر اراده الهي، حضرت حجت بن الحسن عليه السلام ترسيم ميكند.
🔸كليد واژهها: آينده پژوهي، اسلام، آيندهنگاري نسل پنجم، مهدويت.
✍️فصلنامه انتظار موعود/ ش29
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/
محمدحسن ربانی:
در جنگ شناختی چه انگارههایی ترویج میشود؟
در جنگ شناختی کنونی علیه مردم ایران غالباً انگاره ها و پیش فرض های زیر دائما ترویج میشود:
در همهی انتخابات ها تقلب صورت میگیرد!
مسئولین میخواهند روزی اینترنت را ببندند!
ایران جهنم است و خارج از ایران بهشت!
همهی انتخابات های کشور نمادین است و افراد از قبل انتخاب شده اند!
صدا و سیما همه چیز را سانسور میکند!
هر چیزی که بنگاه های خبر پراکنی داخلی بگویند، دروغ است!
همهی مسئولین جمهوری اسلامی دزدند!
اسلام جلوی تمام لذت ها را گرفته!
فرزندان مسئولین همگی آن ور آب اند!
شبکه ملی اطلاعات نباید راه اندازی شود ، چون ارتباطمان با دنیا قطع میشود!
باید برای حفظ دین، سیاست را از دین جدا نمود!
برای پیشرفت و زندگی نرمال، باید به خارج از کشور مهاجرت کرد!
این نظام دیکتاتوری است!
آزادی بیان در کشور وجود ندارد!
حکومت پهلوی به مراتب از جمهوری اسلامی بهتر بوده!
جوانان ایرانی روز به روز بی دین تر میشوند!
یکی از آفات سلطهی چند سال اخیر دشمن بر فضای مجازی کشور به وسیلهی پیام رسان هایی مثل اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام، تغییر نگرش افراد و دست اندازی به شناخت مردم نسبت به محیط اطراف، و ایجاد نگرشهایِ سطحی و کليشه ای در اذهان عمومی و در نتیجه تلاش برای تولید افرادی شکّاک، خود کمبین، ناامید و عمدتاً گارد گرفته است!
بی تردید بزرگ نمایی اقدامات و بی کفایتی ها هم بر تاثیر حملات این جنگ شناختی افزوده است.
این همان تعریف جنگ شناختی مرسوم در دنیا است که ما در آن به طور فاجعه باری آسیب پذیر شدیم و تبعات این آسیب ها نیز کاملا عیان است.
امروز فعالان رسانه ای و تریبون داران انقلابی خصوصاً در فضای مجازی بیش از هر چیز بایستی بر واقعیت نمایی و بیان حقایق در خصوص انگاره های فوق برنامه ریزی کنند. تک تک انگاره های مذکور یک شبه پدید نیامده است که یک شبه ناپدید شود بنابراين کار مداوم و ارائه اخبار و تحلیل های صحیح میطلبد.
🌐 پرسمان سیاسی
┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
🔷 آثار نگهداری کودکان در مهد کودک
🔸آمار افزایش مهدکودکها در ایران نشانگر واگذاری بخشی از نقش مادری به این نهاد است. در فاصلهی سالهای 80 تا88 علاوهبر مهدکودکهای دولتی تعداد مهدکودک های غیردولتی از 2447 مرکز در سال 1380 به 14008 مرکز در سال 1388 رسیده و طی این دوره 5/1 برابر شدهاست. تعداد کودکان استفاده کننده از این مهدها نیز 3/6 برابر شده اند.
🔸 از آمار و اطلاعات فوق در خصوص وضعیت خانواده و مادر در ایران، آینده مطلوبی پیشبینی نمیشود و توجه ویژه نخبگان و مسئولان را در این امر میطلبد. فاصله گرفتن خانواده ایرانی از موقعیت سنتی خود در دهههای اخیر با تبعیت از الگوهای غربی تغییرات مهمی را در شکلگیری و نحوه تداوم این نهاد اجتماعی ایجاد کرده است:
1️⃣ افزایش معاشرتهای قبلاز ازدواج
2️⃣تغییر الگوی همسرگزینی و گرایش به برون همسری و ازدواج با غیر بستگان و خویشاوندان
3️⃣تغییر در ساختار هرمی قدرت در خانواده
4️⃣تضعیف روابط خویشاوندی و احساس تنهایی خانواده
5️⃣تغییرات وسیع در سبک زندگی و شیوههای آن
7️⃣انتقال بسیاری از کارکردهای خانواده به سایر نهادها
🔸نقش والدین در تربیت فرزندان بهمرور رو به کاهش گذاشته و عموماً والدین مربی اصلی کودک خود نبوده؛ بلکه تماشاچی رشد فکری فرهنگی و اخلاقی او میباشند و این امر به شکاف بین نسلی منجر شدهاست و کمتر خانوادهای از آن مبرّاست.
✍️ فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان / ش53
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
📚چگونگی نوشتن مطالب در فیشها
1️⃣ نوشتن نقلقولها بهصورت کامل و در داخل گیومه: قسمتهایی از نقل که مورد نیاز محقق نیست حذف و بهجای آن سه نقطه گذاشته میشود.
2️⃣ نوشتن مطالب مهم و آماری بهطور دقیق
3️⃣ نوشتن مطالب غیر آماری و غیرسندی بهطور خلاصه: در تلخیص مطالب باید حواشی، مترادف ها و جملههای توضیحی حذف و ارکان مطالب نوشته شود و مطالب هر فیش حتیالامکان از پنج سطر بیشتر نشود.
4️⃣ نوشتن بهصورت اقتباس: یعنی گرفتن اصل مطلب از یک کتاب و ثبت آن با دخلوتصرف
5️⃣نوشتن مطالب مبهم و خلاصه بهصورت تفصیلی و تفسیری
6️⃣ نوشتن نقد و نظریه خود یا دیگران در انتهای فیش
7️⃣ نوشتن نمایه یا واژگان کلیدی متن پس از نقد و نظریه
8️⃣ نوشتن منبع یا ماخذ ( با استفاده از کد) در پایان مطلب
9️⃣ نوشتن مشخصات سربرگ فیش: شامل موضوع عام و خاص و ...
✍️روش تحقیق حسین دهنوی/ ص41- 40
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃 نمايه نرجس 🍃
نمايه مقالات مجله های تخصصی
♦️ شامل:
1️⃣ نمايه مقالات بيش از 3000 جلد نشريه و مجله در زمينه علوم و معارف اسلامي
2️⃣ بیش از 180 عنوان نشریه علمی پژوهشی و علمی ترویجی و تخصصی
3️⃣ نمایهنویسی بیش از 40 هزار مقاله قابل جستجو با کلیدواژه، موضوع و ..
.
4️⃣ بارگذاری بیش از 26 هزار فایل مقاله
✅امکان دسترسی سریع و آسان
✅کاملا رایگان 🔺🔺🔺🔺
✅ امکان جستجوی ترکیبی
✅امکان مشاهده مقالات مشابه در زمینه موضوع تحقیق خود خصوصا در زمینه پیشینه شناسی
✴️ شما پژوهشگر و محقق گرامي ميتوانيد بر اساس كليدواژه، موضوع، عنوان مقاله، عنوان نشريات و پديدآور به جستجو بپردازيد.
🔻سایت "نمايه نرجس🔻
www.namayenarjes.com
#نرجس_مشهد
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
آیت الله نجابت
وقتی بنده خدمت آیت الله قاضی مشرف شدم، فرمودند:
هر حقی که هر کس بر گردن تو دارد باید ادا کنی.
خدمت ایشان عرض کردم: مدتی قبل در بین شاگردهایم –که نزد بنده درس طلبگی میخواندند- یکی خوب درس نمیخواند.
بنده ایشان را تنبیه کردم. از ولیّ او هم در تربیت اذن داشتم. در ضمن اینجا هم نیست که از او طلب رضایت کنم. فرمودند: هیچ راهی نداری باید پیدایش کنی. گفتم: آدرس ندارم، گفتند باید او را پیدا کنی.
آقای قاضی فرمودند: هر حقی که بر گردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت بازشدنی نیست. یعنی اینها همه مال محضرت احدیت است و حضرت احدیت رضایت خود را در راضی شدن مردم قرار داده است.
دو ماه نامه خلق، ش82، ص 63
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea