🌼کشف داشته ها🌼
🍃عامل «وجود نعمت»، تأثیر چندانی در رضامندی ندارد؛ «درک نعمت موجود» عامل رضایت از زندگی است.
🍃بنا بر این، راه رسیدن به احساس رضامندی، درک داشته ها و شناخت نعمت هاست. امام صادق علیه السلام در کلامی اصولی و بنیادین، می فرماید:
«کم مِن مُنعَمٍ علَیهِ وهُو لا یعلَمُ! بسا کسی که نعمتی به او ارزانی شده و خودش نمی داند.»
از این حدیث می توان دلیل نارضایتی را به دست آورد و راهبرد رضامندی را نیز تعیین کرد. دلیل نارضایتی، ناآگاهی از داشته های موجود است و راهبرد رضامندی، درک داشته هاست.
واقعیت این است که زندگی انسان (بویژه انسان مؤمن)، تهی و خالی نیست. نعمت های فراوانی در زندگی انسان وجود دارند که می توانند احساس خوش بختی به انسان بدهند؛ ولی چون ناشناخته اند، تأثیر خود را ندارند.
از این رو باید آنها را شناخت تا رضامندی حاصل گردد.
🍃بر اساس آنچه گذشت، داشته ها، گسترۀ وسیعی را شامل می شوند که در صورت فقدان برخی، می توان با توجّه به دیگر ابعاد، احساس برخورداری نمود. معصومان علیهم السلام از همین راه برای بازگرداندن رضامندی استفاده می نموده اند. امام علی علیه السلام بر این اصل تصریح کرده، می فرماید:«إذا طَلَبتَ شَیئاً مِن الدُّنیا فَزُوِیَ عنکَ، فَاذکُر ما خَصَّکَ اللَّهُ بِهِ مِن دِین_ِکَ وَ صَرَفَهُ عَن غَیرِکَ، فَإنَّ ذلِکَ أحرَی أن تَستَحِقَّ بِما فاتَکَ؛ هرگاه چیزی از دنیا خواستی و از تو باز داشته شد، به یاد آور دینت را که خداوند به تو داده و از دیگران باز داشته است؛ که این به جای آنچه از دست داده ای، سزاوارتر است.»
✍عباس پسندیده، الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روانشناسی مثبت گرا، ص۲۸۹.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
✨سخن طیب ✨3️⃣
ادای احترام به مقام استاد
🔸 عرفان عارف ، یعنی شناخت؛ معرفت و شناخت باید به حدی باشد که در امور اعتقادی شک و ریبی باقی نماند. شناخت به اینکه خدا در همه جا و همه وقت حاضر و ناظر است. وقتی شناخت به مرحله یقین برسد، انسان مراقب اعمال و رفتار و گفتار خود است و این امر مراقبت، باید مدام و همیشگی باشد تا ملکه شود.
🔹مرحله دیگر مواظبت بر واجبات و تا حدی که افراط تفریط نباشد مقید به مستحبات.
🔸ولی روشهای سیرو سلوکی خیلی دشوار است و فقط برای یک مدت محدودی میتوان انجام داد، آن هم با مشقت و تحمیل نه با شوق و رغبت . برای همین شاید صحیح نباشد.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃رابطه جمعیت و حفظ دین🍃
🍃در صورتی که کاهش جمعیت در جوامع اسلامی شیوع یابد، بعد از گذشت عمر والدین تک فرزند، شاهد کاهش پنجاه درصدی جمعیت مسلمانان خواهیم بود و پس از گذشت عمر تک فرزندان، در نسل بعد آن ها به صورت تصاعدی، جمعیت مسلمانان کاهش می یابد؛
🍃 به تعبیر دیگر، بعد از گذشت هر نسل، جمعیت به نصف جمعیت جایگزینی خواهد رسید که در یک مقطع زمانی به نابودی جمعیت مسلمانان می انجامد!
🍃از آنجایی که جمعیت کم، توان اداره امور مختلف خود را نداشته، به اجبار باید برای تأمین ما یحتاج خود به ادیان دیگر روی آورد که به استحاله در دین می انجامد؛
🍃بنابراین، گسترش و رواج یک دین، نیاز به نیروی فعال دارد تا بتواند در سطح بین الملل از خود دفاع کند؛
🍃چنین انرژی ای زمانی به دست می آید که جمعیت رو به افزایش باشد.
✍ ر.ک: دژبرار، کریم، آسیب شناسی تک فرزندی از دیدگاه اسلام و علوم اجتماعی، ص۱۴۲
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
♦️فلسفههاى زندگى اسلامى، مترقىتر از مشابه غربى
🔻ما از فلسفه احكام خودمان بىخبر هستيم.
🔻من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كردهام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفههاى اجتماعى و فلسفههاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقىتر از فلسفههاى زندگى غربى است.
🔻يكى از مسائلى كه خودم روى آن كار كردهام فلسفه زندگى خانوادگى است كه نيمى از مطالبش را در كتاب نظام حقوق زن در اسلام چاپ كردهام.
🔻آنجا براى من مثل آفتاب روشن شد كه مسئله تساوى حقوق زن و مرد با اين كه «تساوى حقوق زن و مرد» به مفهوم دقيق كلمه عبارت درستى است
يعنى زن حقوق كمترى از مرد ندارد و نبايد داشته باشد (تساوى مربوط به كمّيت است) بلكه در اسلام زن در مجموعْ حقوق بيشترى از مرد دارد و بايد هم داشته باشد؛
ولى مسئله تساوى، برابرى از نظر كمّى، غير از مسئله تشابه يعنى همگونگى و همشكلى است...
برابر بودن حقوق غير از همشكل و همگونه بودن حقوق است،
و آن هم رازها و فلسفههاى بسيار عالى اجتماعى دارد كه غرب از آنها غافل است و غرب اكنون دارد غرامت اين اشتباه خودش را مىدهد.
📙مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ، جلد۲۴، صفحه ۲۲۲
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
✨سخن طیب ✨4️⃣
ادای احترام به مقام استاد
🔸هدف از آموختن علم آموزش انسان یا پرورش اوست؟ کدام یک اهمیت بیشتری دارد: آموزش یا پرورش؟
🔹در دنیای امروز برای علم ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند ولی برای پرورش و رشد انسانیت انسان اگر اهمیت بدهند در مرحله بعد قرار دارد.
🔸 ولی در فرهنگ قرآن چطور؟ قرآن پرورش و رشد انسانیت انسان را قبل از آموختن و علم قرار داده، یعنی اگر انسان بر اساس تربیت دینی رشد نیابد هر قدر علم بیاموزد برای خود و جامعهاش فرد مفیدی نخواهد بود .
🔹چون علم انسان را بر قوای طبیعت غالب میکند و بشر بهتر میتواند طبیعت را مسخر خود گرداند ولی اگر انسانیتش کامل و رشد یافته نباشد، نتیجهاش برتری جویی و استثمار دیگران خواهد بود. چنانچه دنیای امروز گویای این حقیقت است.
🔸ولی اگر انسانیت انسان در پرتو ایمان و عمل صالح رشد یابد، بعد در پرتو علم صنعت به نفع خود و نیز به نفع هم نوعانش به کار میگیرد و جهان بهشت موعود میگردد.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
کدام زن، کدام زندگی، کدام آزادی؟
اگر جامعه آزاد باشد، فساد کمتر نمی شود؟
🔰آزاد شدن، علنی شدن و تبدیل به ارزش شدن فساد (رسمیت دادن به فساد و قانونی شدن آن) برابر است با بالا رفتن آمار فساد، وضعیت اسفبار دوران پهلوی در ترویج فرهنگ هرزگی و ترویج آن به شکل بسیار مستهجن در رسانه های آن دوران چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد.
🔰یکی از سؤالاتی که در مواجهه با این شبهه مطرح می شود، این است که: آیا منظور شما این است در جامعه ای که فساد، آزاد، علنی و نماد ارزش است و برای ترویج آن در جامعه تبلیغ نیز می شود، آمار فساد پایین تر است از جامعه ای که انجام این امور در آن، ضد ارزش و جرم است؟
مثلا در جامعه هایی که استفاده از مواد مخدر، آزاد، علنی و نماد باکلاسی بوده و برای آن تبلیغ نیز می شود، آمار معتادین بیشتر است یا در جامعه هایی که این امر ضد ارزش و جرم است؟
🔰و اما در مورد این که وجود مراکز فساد به کاهش و یا محدود و متمرکز کردن فساد کمک می کند، باید گفت: وقتی یک مرکز علنی برای انجام اعمال منافی عفت در کشور وجود داشته باشد، قبح و زشتی آن عمل، خود به خود از بین می رود و این به ضرر سلامت، امنیت و آرامش فرد، خانواده و جامعه است.
🔰🔰و از آن مهم تر این که هر جا به فساد رسمیت داده شود یا برای آن در جامعه قانون گذاشته شود، طبیعتاً فساد افزایش پیدا کرده و بیشتر گسترش می یابد، زیرا افراد بدون هیچ نگرانی ای با این نگاه که دارند عمل قانونی انجام می دهند، به انجام این اعمال می پردازند.
📒ماه نامه خانه خوبان، ش۱۵۲، ص۱۳
┈•••✾•📚📚•✾••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea