چگونه مغز خود را تقویت کنیم؟
🔹عادتهای خوب؛ مثل کمک به دیگران، صدقه دادن، احترام به والدین و معلمان، رعایت و کنترل گناهان زبانی، سحر خیزی و... کمک زیادی به تمرکز و تقویت اندیشه می کند.
🔹بعضی برای اینکه شرایط فعلی را از دست ندهند با هر گونه تغییر مخالفند
در حالیکه قرار گرفتن در برابر چالشها و سختیها ست که زمینه فکر نو و تمرکز بیشتر را فراهم می سازد.
🔹اگه هر روز عادت کنیم یک مطلب جدید یاد بگیریم و یا دانشهای گذشته را توسعه دهیم کلی به تقویت مغز خود کمک کرده ایم.
📒قدرت تمرکز و اندیشه، ص17
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
💠 پرسش_پاسخ
❓محافل مذهبی خانگی چه تأثیری بر روی فرزندان دارد؟
🔹 روضههای خانگی چند کارکرد اساسی دارد؛ نخست اینکه ارتباط اعضای خانواده را با خداوند و اهلبیت علیهمالسلام تقویت میکند. بچه ها گاه بازی های کودکانه را بر هر چه ترجیح می دهند وقتی در این محافل قرار می گیرند هر چند ممکن است تمام وقت را به بازی بگذرانند اما دیدن صحنه های عزا، ذهنشان را در بزرگ سالی به جستجو وا می دارد و زمینه ساز محبت اهل بیت (ع) در آنان می شود.
🔹 دومین کارکرد روضههای خانگی، همبستگی خانوادگی و خویشاوندی است که علاوه بر آن، صله رحم نیز در جریان روضههای خانگی صورت میگیرد که آثار بسیار مفیدی در پایبندی به خانواده دارد.
گاه در همین روضه ها اعضای خانواده که از مشکلات هم با خبر شده اند بسیج می شوند برای حل آن.
اکنون که کرونا و محدودیت رفت و آمد هست نیز اعضای فامیل می توانند در فضای مجازی روضه خانگی بر پا کنند و خواهر و برادران هر کدام از خانه خود به همراه فرزندانشان در آن شرکت کنند.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🌴تحلیل استنادهای قرآنی امام سجاد (ع) در مناظرات شهر شام🌴
✍محمد رنجبرحسینی، حانیه خطیبی مقدم
📕پژوهش نامه معارف حسینی، پیاپی ۱۹ (پاییز ۱۳۹۹)، ص ۱۱۵
📋مناظرات و خطبههای امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا و در دوران اسارت در کوفه و شام، از مهمترین عوامل تداوم نهضت عاشورا و آگاهسازی مردم از جایگاه راستین اهلبیت پیامبر (ص) است. حضرت در این احتجاجات بارها به آیات قرآن که در دسترس تمام مخاطبان ایشان قرار داشت و برخلاف روایات، از گزند جعل و تحریف در امان مانده بود، استناد مینمود تا از این طریق، حقوق تضییع شده اهلبیت رسول خدا را به مردم یادآور شود و با عقاید باطلی که حاکمان اموی در میان مسلمانان رواج داده بودند، مبارزه نماید. در این نوشتار، با روش توصیفی _ تحلیلی به بررسی آیات مورد استناد امام سجاد(ع) در خطبهها و مناظرات در شهر شام پرداختهایم تا چرایی استنادهای قرآنی امام روشن شود.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃علامه کشمیری و درمان رذائل اخلاقی🍃
🔹🔸🔹🔸
📌نقل میکنند که مرحوم آیتالله سید عبدالکریم کشمیری معمولاً هر رذیله را با ضد آن درمان میکردند، مثلاً توصیه میکردند که اگر کسی عصبانی است، باید درباره حلم مطلب بخواند و اگر هم حلم ندارد، وانمود کند چنین است. که به این عمل میگویند تحلم. یعنی خود را به حلم زدن براثر مداومت، کمکم آن رذیله از بین میرود. ایشان همچنین مناسب هر رذیله، ذکری هم میدادند. مثلاً برای از بین بردن عصبانیت ذکر یا حلیم را توصیه میکردند.
📒خانه خوبان شماره ۶۳ صفحه ۲۷
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃🔹🍃🔹🍃🔹🍃🔹🍃🔹
🔺عنوان کتاب:
📘 1-آشنایی با روش ها و مهارت های تحقیق دینی(قیمت 15000 ت)
📕2-آشنایی با مفاهیم پژوهشی(17000 ت)
✍️ نویسنده: دکتراعظم رحمت آبادی
〰➖〰➖〰➖〰➖
💠 تحقیق و پژوهش فرآیندی ذهنی است که در طی آن خلّاقیت و نیروی فکر نضج میگیرد و ماحصل آموزش به ثمر مینشیند؛ امّا متأسّفانه بسیاری از دانش پژوهان به علت ناآشنایی با روشهای پژوهش یا به آن بسان قلّهای فتح نشدنی مینگرند و یا آن را چنان کوچک میشمارند که رونویسی صرف از یک یا چند منبع را تحقیق میشمارند. که پیامد هر دو، نوعی عقب گرد فکری و ذهنی برای دانش پژوه و جامعه خواهد بود.
هدف از نگارش این دو کتاب آموزش روش تحقیق و تدوین می باشد تا مشتاقان پژوهش از جمله طلاب و دانش جویان با روشی اسان و در دسترس به اهداف فوق نایل گردند..
🔹از آنجا که جمعی از مدیران و اساتید و دانش پژوهان محترم متقاضی خرید این دو کتاب برای سال تحصیلی جدید بودند ..بدینوسیله به اطلاع می رساند طرق تهیه کتاب:
📌در روزهای شنبه و چهارشنبه بصورت حضوری در مکتب نرجس مشهد
📌و یا با تلفن و ایدی زیر تماس حاصل فرمایید.
@montazermm
📞05138595040_داخلی144-143
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔶ما حافظ تقوا باشیم یا تقوا حافظ ماست؟
🔹 حقيقت اين است كه تقوا هم هر اندازه عالى باشد به نوبه خود خطراتى دارد. آدمى در عين اينكه بايد در حمايت و حراست تقوا زندگى كند بايد خود حافظ و حارس تقوا بوده باشد و اين، به اصطلاح «دور» نيست.
🔸 مانعى ندارد كه يك چيز وسيله حفظ و نگهدارى ما باشد و در عين حال ما هم موظف باشيم او را حفظ كنيم. درست مثل همان جامه كه مثال زدم: جامه حافظ و حارس و نگهبان انسان است از سرما و گرما، انسان هم حافظ و حارس جامه خويش است از دزد. اميرالمؤمنين عليه السلام در يک جمله به هر دو اشاره كرده، آنجا كه میفرمايد:
الا فَصونوها وَ تَصَوَّنوا بِها..
يعنى تقوا را حفظ كنيد و هم به وسيله او خودتان را حفظ كنيد.
🔹 پس اگر از ما بپرسند آيا تقوا ما را حفظ میکند و يا ما بايد حافظ تقوا باشيم،
میگوییم هر دوتا.
نظير اينكه اگر بپرسند آيا از تقوا بايد كمک گرفت براى رسيدن به خدا و مقام قرب الهى، يا از خدا بايد كمک خواست براى تحصيل تقوا؟
میگوییم هر دوتا؛ به کمک تقوا بايد به خدا نزديک شد، و از خدا بايد مدد خواست كه براى تقواى بيشتر ما را موفق بفرمايد.
📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص۳۴
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea