🔹رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامي، حضرت آيتالله خامنهای درباره تمسک به قرآن در برابر دشمنان
🔸امروز دنيای اسلام احتياج دارد به فهم معارف اسلامی، امروز دنيای اسلام احتياج دارد به درسی که قرآن به ملتها داده است برای استقامت، ايستادگی، حيات طيبه و عزت اسلامی برای ملتها.
🔹 درسهای قرآن در اين زمينه، درسهای حيات بخشی است؛ ما به اين درسها احتياج داريم. همين اندازه که شعاع مفاهيم اصلی قرآن در کشورهای اسلامی پرتو افکن شده است، شما ميبينيد جهت حرکتهای مردمی، جهت اسلامی است.
🔹اگر بايستيد پيروزيد
🔸البته اين حرکتها دشمنان غدار بی رحم سبعی دارد. امروز استکبار جهاني، دشمن خوني و بجد ايستاده حرکتهای اسلامی است.
🔹 آمريکا در مقابل اين حرکات، بجد ايستاده است، صهيونيسم در مقابل اين حرکات، بجد ايستاده است و مقاومت می کنند. بلا شک دشمن نمی نشيند که ملتهای مسلمان طبق برنامه اسلام و نقشه اسلام هر کار می خواهند بکنند؛ مقاومت می کند.
🔸حرف اين است که قرآن به ما آموخته است که اگر شما صبر کنيد، ايستادگی کنيد، جای خودتان را تغيير ندهيد، جهت خودتان را تغيير ندهيد، شما پيروزيد.
🔹اين درس قرآن است قرآن به ما ميگويد اگر به اين راه و به اين هدفها ايمان داشته باشيد و در راه ايمان حرکت کنيد، بدون شک شما پيروزيد.
🔸 اين درس قرآن است، اين را بايد ملتهاي مسلمان ياد بگيرند، اين را بايد ملتهای مسلمان باور کنند؛ اگر باور کردند، بر پيچيدهترين تجهيزات نظامی و اطلاعاتی دشمن پيروز خواهند شد؛ اگر احساس ضعف کنند، اگر توکلشان به خدای متعال ضعيف شود، اگر به لبخند دشمن به ترفند دشمن اعتماد کردند، يقيناً شکست خواهند خورد.
📙مجله مکاتبات و اندیشه، شماره ۴۳
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور»
🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها،
آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ريزد.
انتظار بيهوده نكشيد.
🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛
تحقق و واقعيت اين است كه :
هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى كند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست:
اخلاق،
روحيه،
ملكات، جهت،
نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند.
🔻 آيا ما مى توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟
آيا بيشتر از اين مى توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟
نصّ قرآن است،
با نصّ قرآن نمى توان كارى كرد.
🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند.
🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه :
خودش براى خودش تصميم گرفت؛
خودش راه خود را انتخاب كرد
و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد،
چنين ملتى مى تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى برد:
فيضهاى الهى،
اعانتهاى الهى،
نصرتهاى الهى
📙مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ،رک ج۱۷، صص ۲۲۵_۲۲۲
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
ايران ، فلسطين، اسرائيل
رد پاي نفوذ صهيونيسم در ايران
انقلاب اسلامي و قطع رابطه با اسرائيل
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اسرائيل در نزد ايرانيان، بهعنوان صهيونيسم تبهكار، دولت غاصب، جرثومهي فساد و غدهي سرطاني و يك دولت نامشروع شمرده شد؛ از اينرو ايران حمايت از استقلال و يا شناسايي اسرائيل به عنوان يك كشور را براي مسلمانان فاجعه دانسته و با طرح شعار اسرائيل بايد از صحنهي روزگار محو شود، به همهي كساني كه در پيِ رسميت بخشيدن به اسرائيل بودند، هشدار داد.
صهيونيستها پس از انقلاب اسلامي تمام منافع خويش، اعم از اقتصادي، فرهنگي، نظامي و سياسي را در ايران در معرض خطر ديدند و با تدبير و درايت امامخميني(ره) بهطور كلّي از ايران رخت بربستند و اميدشان دربارهي بهرهبرداريهاي گوناگوني كه در زمان رژيم پهلوي ايران داشتند به يأس و نااميدي تبديل شد.
بنابراين، سياستمداران رژيم صهيونيستي از آن موقع كينهي ديرينهاي از جمهوري اسلامي ايران به دل گرفتند و در زمينههاي گوناگون، آن را ابراز كردهاند. اسحاق رابين، نخستوزير اسبق رژيم صهيونيستي، طي مراسمي كه با حضور عذروايزمن، رئيس اين رژيم برگزار شد، اظهار داشت: «در خاورميانه، نسيم صلح ميوزد، ولي اسلام انقلابي و پيروان امامخميني(ره) حتّي بدون امام، بر خلاف جريان موجود حركت ميكنند و همچنان خواستار نابودي اسرائيل هستند».
✍ زهرا شاهمحمّدي
📙 ماه نامه شمیم نرجس، ش۲۵8
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
آیا حجاب قابل قانون گذاری است؟
🔰حجاب اسلامی، مفهومی است از جنس باور و اعتقاد که نمی تواند اجباری باشد؛ چون نمی توان کسی را وادار کرد به چیزی اعتقاد داشته باشد، اما می توان با مدیریت در حوزه رفتار اجتماعی، جلوی آسیب زدن به دیگران را گرفت و کارکرد قوانین عفاف و حجاب نیز همین است.
🔰🔰پس قوانین حجاب و عفاف در مورد اعتقاد به حجاب نیست، بلکه در مورد رعایت حجاب است. حجاب نه به دلیل رابطه انسان با خدا، بلکه از آن جهت که رابطه انسان با جامعه است، قابل قانون گذاری است؛ همان طور که برای حفظ اخلاق جنسی در جامعه اسلامی برای هر چیز دیگری که عفت عمومی را جریحه دار کند، قانون می گذارند، حتی اگر به خودی خود، حلال باشد؛ مثلا پوشیدن برخی لباس های بدن نما برای مردان، در حالی که از نظر شرعی حد پوشش مرد، خیلی کمتر از آن است.
🔰عبارت «حجاب اجباری» عبارتی غلط است که دشمنان ما آن را جعل کرده اند؛ چون در جامعه کنونی ایران، رعایت حد شرعی حجاب اسلامی، اجباری نیست؛ یعنی قوانینی که برای پوشش در مکان های مختلف تعیین شده است، نشان می دهد که همه جا، رعایت حد شرعی حجاب اسلامی مورد نظر نیست؛ مثلا بیرون بودن مو در خیابان، آرایش کردن و... جرم محسوب نمی شود.
🔰در واقع این ها اسم قوانین و ضوابط پوشش اجتماعی را که باید حافظ عفت عمومی باشد، حجاب اجباری گذاشته اند.
📒 ماه نامه خانه خوبان۱۵۲، ص۱
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deeaن
🌱🌱 ایثار به گونه ای دیگر
🔸یکی از معانی ایثار این است که نعمتی که انسان در اختیار قرار دارد با وجود نیاز، به دیگری واگذار کند. اما در تاریخ به نوعی از ایثار برخورد می کنیم که بالاتر از آن است و آن این است که انسان از نعمتی که در اختیار دارد، به خاطر مولای خود که از آن برخوردار نبوده، صرف نظر کند.
🔹تاریخ می گوید هنگامی که امیرمومنان علی(ع) برای برافکندن شجره خبیثه اموی راهی صفین شد، در نیمه راه از نقطه ای عبور کرد که هنوز برف در کوه های آن خودنمایی می کرد. ساکنان آن محل با ظروفی مملو از فالوده از امام و ارتش او استقبال کردند. فالوده آنان برف آمیخته با شیره انگور بود. یاران علی(ع) همگی آن را میل کردند؛ اما امیرمومنان(ع) از میل آن خودداری کرد. عرض کردند: مگر حرام است؟
فرمود: حلال است؛ امام چون پیامبر اسلام(ص) از این شربت گوارا نخورده ست، برای من گوارا نیست که از آن بهره مند شوم.
🔸 قمر بنی هاشم نیز وقتی وارد شریعه فرات شد که تشنه بود. کمی از آب را گرفت تا تشنگی را برطرف سازد؛ اما یادش آمد که مولای او حسین (ع) تشنه است. آب را روی آب ریخت و شریعه را با لب تشنه ترک کرد.
✍️ آیت الله سبحانی/ اخلاق در مکتب وحی/دوهفته نامه افق حوزه/ ش791/ 14 اسفند1402
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔻مطالعات روزآمد و پراکنده
🔺️کسی که نمی خواهد به "مولف بودن" بسنده کند و خواهان آن است که علاوه بر عنوان مولف، شایستگی های یک نویسنده را نیز داشته باشد، باید افزون بر مطالعات تخصصی در موضوع اثر، در حوزه ها و قلمروهای دیگر نیز مطالعه یا حتی دست داشته باشد.
🔺️آگاهی های ویژه در موضوع مربوط، برای مولف بودن کافی است؛ اما بسندگی به مطالعات تخصصی، قلم را در پرورش مطلب ناتوان و ذهن را در افق گشایی ناکام می کند.
🔺️هر دانسته و اطلاعی که جهان ذهنی نویسنده را گسترش دهد، ابزار او برای پرورش مطلب وراهی برای نفوذ در جهان فکری خواننده است.
🔺️نوشتن، می تواند و بلکه باید تخصصی باشد؛ اما "خواندن" چنین بایدی ندارد. گمان نکنید مطالعات پراکنده، وقت گیر است و کم فایده. بلکه -این مطالعات پراکنده _ بی گمان در واژگان و هندسه اثر و حتی زاویه دید مولف موثر است.
🔺️ در میان همه گرایش های مطالعاتی که نویسنده را برای پرورش مطالب علمی، توانمند می کند، جامعه گرایی و باخبری از اوضاع و احوال فرهنگی کشور و حتی جهان و تاریخ معاصر، اهمیت بیشتری دارد. گرایش فرهنگی، اجتماعی، از خصلت هایی است که در بیشتر نویسندگان بزرگ و نامور جهان دیده می شود. اکثر نویسندگان بزرگ دنیا یا سابقه روزنامه نگاری دارند یا روزنامه خوان های حرفه ای بوده اند.
✍ بهتر بنویسیم/ رضا بابایی/ ص ۲۸
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
☘ تفاوت سوال با مسأله☘
🍀اگر به پرسشها و ابهاماتی که برای خودمان یا دیگران مطرح میشود، دقّت کنیم میتوانیم آنها را به دو دستهی کلّی تقسیم نماییم.
تفاوت اصلی این دو گروه در این است:
برخی از پرسشهای ما به خاطر جهالت و بی اطّلاعی به وجود میآیند؛ یعنی چون چیزی دربارهی یک موضوع نمیدانیم آن را میپرسیم تا اطّلاعاتی کسب کنیم، این گونه پرسشها را اصطلاحاً سؤال مینامیم.
🍀امّا برخی از پرسشها هستند که بر اثر دانایی و اطّلاعات قبلی ما ایجاد میشوند. به عبارت دیگر تا وقتی دربارهی یک موضوع چیزی نمیدانیم یا اصلاً به آن موضوع توجّه نداریم، پرسشی هم در رابطه با آن به ذهنمان نمیرسد، ولی همین که کلّیهی اطّلاعات موجود دربارهی آن مطلب را به دست آوردیم، تازه در تحلیلها و مقایسهها و کشف ارتباطات مربوط به آن موضوع، پرسشهای جدیدی برایمان مطرح میشود.واین همان مساله است.
📙آشنایی باروش ها ومهارت های تحقیق دینی صفحه ۱۱
✍اعظم رحمت آبادی
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚📚📚📚
😳از کلاس اول تا سال های پایان دانشگاه، صدها کتاب خواندیم اما محض رضای خدا یک بار یکی نیامد به ما بگوید که چگونه کتاب بخوان.
👌نکات کلیدی برای داشتن یک مطالعه موثر
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸🔹پیامدهای دخالت در زندگی خصوصی کودکان
آنچه بیشتر موجبات نگرانی کارشناسان را فراهم کرده است، نوعی رابطه میان کودکان و والدین است که روز به روز مشکل سازتر از پیش می شود. اصولاً والدین بسیار بیشتر از گذشته در زندگی خصوصی کودکان خود دخالت می کنند. چنین کودکانی، هیچ گاه نمی توانند به تنهایی با مشکلات خود روبرو شده و به حل و فصل آنها بپردازند. این حمایت بیش از حد از کودکان در نهایت ممکن است موجب گوشه گیری آنها شده یا اعتماد به نفس را از ایشان سلب کند.
همچنین عصبانیت و پرخاشگری از جمله واکنش های احتمالی کودکان در قبال این رویکرد والدین محسوب شده و رفته رفته بر شمار بزهکاران جوان و نوجوان افزوده می شود.
✍️ماهنامه موعود/ ش 93
⬅️ برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔻 اهمیت کنترل نگاه از دیدگاه قرآن
(با توجه به آیه 30 سوره نور)
1️⃣مساله نگاه از كليديترين مسائل در تنظيم روابط پاك و سالم ميان زنان و مردان است. قرآن كريم قبل از دستور به پوشش، ابتدا فرمان به كاستن و فرونهادن نگاه ميدهد؛ چرا كه قلب و درون انسانها، به شدت از ديدگان تأثير ميپذيرند. نگاه نقطة آغازين در كششهاي جنسي ميان زن و مرد است و كساني كه قادر باشند نگاه خويش را مهار كنند، دريچة قلب و درون خويش را تحت كنترل درآوردهاند و از انواع پيامدهاي انحرافي در روابط زن و مرد مصون خواهند ماند. بنابراين براي سالمسازي محيط جامعه ميبايست در زمينة نگاه و عواملي كه بستر نگاههاي تحريكآميز را فراهم ميكنند، توجه نمود و با فرهنگسازي و اتخاذ سياستهاي لازم در روابط اجتماعي، در جهت كاهش نگاههاي جنسي گام برداشت، نقش رسانههاي عمومي در اين خصوص بسيار اساسي و تعيين كننده ميباشد.
2️⃣ دستور به كنترل نگاه، خطاب به انسانهاي با ايمان است، از اين رو، كنترل نگاه و كاستن از نگاه در روابط جنسي جامعه، از لوازم ايمان به خدا و رسول اوست.
3️⃣ در جامعة الهي و اسلامي مطلوب، مسائل جنسي در حريم و چارچوب خاص قرار داشته و حفظ و پوشاندن دامان از محدودة نگاه ديگران از نشانههاي عفت و حيا در ميان انسانهاي مومن است.
4️⃣ كنترل و محدودسازي نگاه و پوشاندن دامان، فرمان خاص مردان نيست، زنان نيز بايد نگاه خويش را از مردان نامحرم برگيرند.
✍️ فصلنامه کتاب زنان/ ش 36
⬅️برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
♦️شاخصه جامعه اسلامی
🔻على عليه السلام در فرمانى كه به مالك اشتر نوشته است مىگويد:
مالك! به مردم آزادى بده،
به مردم حق انتقاد و اعتراض بده،
به مردم امنيت بده
كه من غير مرّةٍ- يعنى مكرر- از پيغمبر اين جمله را شنيدم (يعنى از جمله كلماتى كه پيغمبر آن را مكرر مى گفت اين جمله بود ؛
لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّى يُؤْخَذَ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَيْرَ مُتَعْتِعٍ(نهج البلاغه ، نامه 53)
هرگز امتى، ملتى،گروهى، جمعيتى
به مقام قداست- يعنى به مقامى كه بشود آن ملت را تقديس و تمجيد كرد،به مقام افتخار- نخواهد رسيد مگر اينكه در آن ملت كار به آنجا برسد كه ضعيف در مقابل قوى بايستد
و بدون آنكه تعتعه و لكنتى به زبانش بيفتد حق خودش را از قوى مطالبه كند.
🔻اين جمله، هم در نهج البلاغه است و هم در اصول كافى.نهج البلاغه از نظر صحت مضمونى معتبرترين كتابهاى ماست و اصول كافى از نظر صحت سندى. پس اين جمله، هم از نظر صحت مضمونى و هم از نظر صحت سندى از صحيحترين جمله هايى است كه از پيغمبر اكرم رسيده است.
📙مجموعه آثار استاد شهيد مطهری، جلد۲۵ صص۱۷۸_۱۷۹
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
❓پرسمان❓
⁉️ آیا می توانیم اسلام را هم که داعیه دفاع از حقوق زنان را دارد، مکتبی فمنیستی بدانیم؟
💢برخی این سخن را مطرح کرده اند، ولی تعبیر غلطی است. فمنیسم به چارچوب مشخصی اشاره دارد و نباید واژه ها را مصادره کنیم.
💢برای مثال در همه گرایش های فمنیسم مسئله برابری حقوقی زن و مرد مطرح است، چه آنهایی که معتقدند زن و مرد حداکثر برابری های طبیعی را دارند و چه آنهایی که زن و مرد را موجودات متفاوتی می دانند. بنابراین نمی توانیم اسلام را مکتبی فمنیستی تلقی کنیم.
💢نباید فکر کنیم دفاع از زن، یک اندیشة فمنیستی است و بنا به تعبیر مقام معظم رهبری ما باید از غرب طلب کار باشیم. حداکثر 200 سال است که در غرب جنبشی برای دفاع از زنان شکل گرفته است، اما اسلام خیلی پیش از آن دفاع از زن را مطرح کرد.
💢شبیه این اشتباه در اوایل انقلاب اتفاق افتاد؛ برخی از باصطلاح روشنفکران می گفتند حضرت علی(ع) بزرگ ترین سوسیالیست است، چون ایشان از حقوق کارگران و زحمتکشان بسیار دفاع می کردند. یا می گفتند حسین بن علی(ع) یک سوسیالیست است، چون خودشان به فکر رهایی و عدالت بودند و امام حسین(ع) هم برای عدالت خود را به کشتن داد. این تحلیل ها غلط است. هر چند اسلام مدافع حقوق زنان می باشد، اما می توان گفت در هیچ مؤلفه ای با فمنیسم جمع نمی شود.
📙مجله پیام زن،شماره۱۹۸،ص۱۰
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea