🔰#اطلاعیه | تلویزیون اینترنتی حوزههای علمیه تقدیم میکند:
♨️ پخش زنده سلسله نشست های دانش افزایی معاونت پژوهش حوزههای علمیه به مناسبت هفته پژوهش
🗓 زمان: سه شنبه 1402/9/21
🔸ساعت 9 الی 10:15
بایسته های پژوهش در تفسیر،علوم و معارف قرآن
🎤 حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی
🔸ساعت 10:30 الی 11:45
نیازها و اولویت های پژوهشی دانش فلسفه
🎤 دکتر حسن عبدی
🔸ساعت 13:30 الی 14:45
ظرفیت های پژوهشی انجمن های علمی حوزه
🎤حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا برته
🔸 ساعت 15 الی 16:15
هماندیشی مطالعات راهبردی در عرصه حوزه و روحانیت
🎤حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی
🔸ساعت 16:15 الی 17:15
فلسفه روش،چیستی، چرایی و امکان سنجی
🎤 حجت الاسلام و المسلمین رضا حبیبی
🔻آدرس پخش:
🌐livehowzeh.ir/tv
با ما همراه باشید:
🖥 تلویزیون اینترنتی حوزه
🆔 eitaa.com/joinchat/2535194783C1b4125c537
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
◻️معاونت پژوهش حوزههای علمیه با هدف شناسایی و عملیاتیسازی ایدههای پژوهشی، فراخوان «ایدهپردازی برای مشارکت اساتید و طلاب دورس آزاد در پژوهش» را برگزار میکند.
🔻 مخاطبان مسابقه:
عموم طلاب، اساتید، پژوهشگران، مسئولان و پرسنل حوزههای علمیه میتوانند با تکمیل و ارسال فرم شرکت در مسابقه [به صورت متن تایپشده (Word)] به آیدی: @helli_fest در پیامرسان ایتا، در این مسابقه شرکت کنند.
◻️ اطلاعات بیشتر: @eidehpardazi
◻️ دانلود فرم ثبتنام: اینجا
◻️ به ایدههای برتر جوایزی اعطا خواهد شد.
◻️ آخرین مهلت ارسال آثار: 15 دی 1402
@eidehpardazi
🔸سلسله نشست های دانش افزایی🔸
🔶🔸 معاونت پژوهش حوزههای علمیه به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند:
🔶🔸 موضوع: سیاست گذاری در عرصه آموزش مهارتهای پژوهشی
🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مازنی
⏱ زمان: پنج شنبه 1402/9/23 ساعت 9 الی 10:15
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
@jhelli_ir
📚 دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی در قم برگزار میشود
این نمایشگاه به مناسبت هفته پژوهش از ۲۳ تا ۲۹ آذر در محلل نمایشگاههای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برقرار خواهد بود.
◻️ افتتاحیه این نمایشگاه روز پنجشنبه ۲۳ آذر ساعت ۱۶ برگزار میشود.
◻️از ۲۳ تا ۲۸ آذر مخصوص بازدید آقایان و روز ۲۹ آذر اختصاص به بانوان دارد.
◻️ساعات بازدید از ساعت ۱۴ الی ۲۰ خواهد بود.
🔻معاون پژوهش حوزههای علمیه در نشست مدیران نشریات علمی حوزوی:
◻️سامانه پژوهشگران راهاندازی شده است، در این سامانه اطلاعات پژوهشی در قالب ۱۹ دسته ثبت میشود. این سامانه به مرکز خدمات حوزه متصل است و امتیازات پژوهشی نیزارتقا یافته است.
◻️ در وزارت علوم ۸۴۰ نشریه علمی مجوز دارند. از این تعداد بیش از ۱۷۰ نشریه مرتبط با حوزه دین است. ۹۰ نشریه علمی و ترویجی نیز در حوزه داریم که اکثرا جزو نشریات وزارت علوم نیستند.
◻️بیش از ۴۵ درصد تولیدات حوزه دین توسط حوزههای علمیه است.
تنها 2 روز باقی مانده!
💾📀💿💻🖥
تخفیفهای ویژه در خرید محصولات نور به مناسبت هفته پژوهش تا شنبه 25 آذرماه 1402 ادامه دارد.
✅ 📀 خرید حضوری نرمافزارهای نور با 50% تخفیف از فروشگاههای نور
✅ خرید نسخه جدید طرح همراهان نور با تخفیف ویژه
✅ خرید دانلودی نرمافزارهای نور از فروشگاه اینترنتی نور با 70% تخفیف
www.noorshop.ir
🔹🔸🔹🔸🔹
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در دادهپردازی هوشمند علوم اسلامی و انسانی
www.noorsoft.org
info@noorsoft.org
با عنایت خداوند علیم (جلّ و عزّ)
📝جلسهدفاعیه پایاننامه سطح سه طلبه ارجمند
آقای امیرحسین ظاهری
🗓 در تاریخ 27 آذر 1402 با عنوان :
«حکم فقهی مالکیت خمس»
در مرکز پژوهشی فقه الرضا علیه السلام برگزار و با نمره عالی پذیرفته شد.
با راهنمایی استاد بزرگوار :
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد عباس مسلمی زاده
و داوری استاد محترم :
🔸حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدعلی سرافراز
✅کسب این موفقیت را به جناب آقای امیرحسین ظاهری تبریک گفته و توفیقات روز افزون ایشان در عرصه پژوهش دینی را آرزومندیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
سلوک پژوهش🔹 چند نكته است كه برای #پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
◻️معاونت پژوهش حوزههای علمیه با هدف شناسایی و عملیاتیسازی ایدههای پژوهشی، فراخوان «ایدهپردازی برای مشارکت اساتید و طلاب دروس آزاد در پژوهش» را برگزار میکند.
🔻 مخاطبان مسابقه:
عموم طلاب، اساتید، پژوهشگران، مسئولان و پرسنل حوزههای علمیه میتوانند با تکمیل و ارسال فرم شرکت در مسابقه [به صورت متن تایپشده (Word)] به آیدی: @helli_fest در پیامرسان ایتا، در این مسابقه شرکت کنند.
◻️ اطلاعات بیشتر: @eidehpardazi
◻️ دانلود فرم ثبتنام: اینجا
◻️ به ایدههای برتر جوایزی اعطا خواهد شد.
◻️ آخرین مهلت ارسال آثار: 15 دی 1402
@eidehpardazi
باسمه تعالی
با عنایت خداوند علیم (جلّ و عزّ)
📝جلسهدفاعیه پایاننامه سطح سه طلبه ارجمند
آقای مصطفی معمار
🗓 در تاریخ 2 دیماه 1402 با عنوان :
«حکم فقهی استفاده از سلاح های کشتار جمعی از منظر فریقین»
در مرکز پژوهشی فقه الرضا علیه السلام برگزار و با نمره عالی پذیرفته شد.
با راهنمایی استاد بزرگوار :
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد محمدعلی سرافراز
و داوری استاد محترم :
🔸حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدمحمد نجفی یزدی
✅کسب این موفقیت را به جناب آقای مصطفی معمار تبریک گفته و توفیقات روز افزون ایشان در عرصه پژوهش دینی را آرزومندیم.
فقه و فقاهت از منظر امامین انقلاب(بخش اول)
🔵 امام خمینی (ره):
🔸 «فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است».
🔸 «در مورد روش تحصیل و تحقیق حوزهها، اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم. اجتهاد به همان سبك صحیح است ولی این بدان معنا نیست كه فقه اسلام پویا نیست».
🔸 و لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درسهایی که مربوط به فقاهت است و حوزههای فقهی و اصولی از طریقه مشایخ معظم که تنها راه برای حفظ فقه اسلامی است منحرف شوند، و کوشش نمایند که هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیقها افزوده شود؛ و فقه سنتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن ارکان تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد. و البته در رشتههای دیگر علوم به مناسبت احتیاجات کشور و اسلام برنامههایی تهیه خواهد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود. و از بالاترین و والاترین حوزههایی که لازم است به طور همگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد، علوم معنوی اسلامی [است]، از قبیل علم اخلاق و تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله ـ رزقنا الله و ایاکم ـ که جهاد اکبر می باشد.
🔸 از آن جمله دست از فقه سنتی که بیانگر مکتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احکام اولیه و چه ثانویه که هر دو مکتب فقه اسلامی است، ذرهای منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمی انحرافی، مقدمه سقوط مذهب و احکام اسلامی و حکومت عدل الهی است.
🔵 امام خامنه ای حفظه الله تعالی:
🔸 «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی».
🔸 فقه به معنای خاص آن یعنی: «آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعهی متون دینی». «انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست، و نیز شامل احوال اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیهی شؤون اوست. تکلیف و سرنوشت همهی اینها در فقه معلوم میشود».
فقاهت به معنای خاص آن، «آن متد کاری و شیوهی کاری در حوزههاست» «روش فقاهت، یعنی همین روش رد فروع به اصول، و استنباط از اصول و مبانی استنباط - کتاب و سنت و عقل و اجماع - و کیفیت این استنباط و تقابل میان ادله و ترتیب و نوبتبندی ادلهی مختلف» «این شیوهیی که ما در علم اصول آن را میخوانیم، اسمش را «فقاهت» میگذاریم».
در ادامه می فرماید: «مبنا در حوزههای علمیه فقه است، به معنای آن علمی که گفته شد؛ و شیوهی فقاهت است، به این معنایی که بیان شد».
🔸 در جای دیگری در مورد اتقان و کارآمدی فقه و فقاهت به معنای خاص آن می فرماید:
«فقه ما اسلوب بسیار متقن و محکمی دارد؛ آن اسلوب همان چیزی است که به آن فقاهت میگوییم. فقاهت، یک شیوه برای استنباط و درک احکام الهی و اسلامی است. شیوهی فهم معارف احکام از کتاب و سنت، که چگونه و با چه ابزاری مطلب را بفهمیم، شیوهی فقاهت نام دارد. این شیوه، شیوهی بسیار رسایی است و این منبع عظیمی که در اختیار ماست - یعنی کتاب و سنت و دستاوردهای فکری گذشتگان - مواد اولیهی آن است. با این شیوه و در این قالبها، میشود تمام نیازهای بشر را استخراج کرد و در اختیار بشریت گمراه گذاشت».
🔸 در توضیح فقه سنتی و جواهری و پویایی آن نیز می فرماید:
«روش رایج فقها، بدین ترتیب است: اولاً، استفاده از ظواهر و علاج مشکلات ظواهر و امارات؛ و هنگامی که فقیه دستش از امارات کوتاه شد، مراجعه به اصول، و پیدا کردن اصلی که اینجا مجرای آن است؛ و اگر معارضهیی میان اصول وجود داشته باشد، علاج کردن آن معارضه و دیگر مشکلات باب اجرای اصول ... و بالاخره از آب در آوردن مسألهی فقهی. این، فقه جواهری است. ما دو فقه، یکی سنتی و دیگری پویا نداریم. فقه پویا، همان فقه سنتی ماست. پویاست، یعنی علاجکنندهی مشکلات انسان و پاسخگوی حوادث واقعه است؛ و سنتی است، یعنی دارای شیوه و متدی است که بر طبق آن «اجتهاد» انجام میگیرد، و این شیوه قرنها معمول بوده و کارایی خود را نشان داده است».
قوانین مقاله نویسی.pdf
233.6K
توضیحاتی کوتاه و گویا
در قواعد استاندارد مقالهنویسی
فقه و فقاهت از منظر امامین انقلاب(بخش دوم)
🔵 امام خامنه ای حفظه الله تعالی:
🔸 درس را جدّی بگیرید؛ درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل.... اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمهسوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بیسواد؛ نیمهسواد- که یک چیزی یا چهار کلمهای یاد گرفتهاند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است.
🔸 البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، آنها به برنامهریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند.
🔸 یک طرف قضیّه یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست -حالا اقتصاد را مثال زدند- حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوریهای جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود میآید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است.
🔸 فقه، متکفّل همهی امور زندگی بشر است و هنر نیز یکی از همین امور است که باید فقه به آن بپردازد.
◻️معاونت پژوهش حوزههای علمیه با هدف شناسایی و عملیاتیسازی ایدههای پژوهشی، فراخوان «ایدهپردازی برای مشارکت اساتید و طلاب دروس آزاد در پژوهش» را برگزار میکند.
🔻 مخاطبان مسابقه:
عموم طلاب، اساتید، پژوهشگران، مسئولان و پرسنل حوزههای علمیه میتوانند با تکمیل و ارسال فرم شرکت در مسابقه [به صورت متن تایپشده (Word)] به آیدی: @helli_fest در پیامرسان ایتا، در این مسابقه شرکت کنند.
◻️ اطلاعات بیشتر: @eidehpardazi
◻️ دانلود فرم ثبتنام: اینجا
◻️ به ایدههای برتر جوایزی اعطا خواهد شد.
◻️ آخرین مهلت ارسال آثار: 15 دی 1402
@eidehpardazi
باسمه تعالی
با عنایت خداوند علیم (جلّ و عزّ)
📝جلسهدفاعیه پایاننامه سطح سه طلبه ارجمند
آقای سعید کمیلی فر
🗓 در تاریخ 5 دیماه 1402 با عنوان :
«طهارت یا نجاست ما لایوکل لحمه از منظر شهید صدر و سید محمد سابق»
در مرکز پژوهشی فقه الرضا علیه السلام برگزار و با نمره عالی پذیرفته شد.
با راهنمایی استاد بزرگوار :
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد سیدعلیرضا موسوی
و داوری استاد محترم :
🔸حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد ربانی
✅کسب این موفقیت را به جناب آقای سعید کمیلی فر تبریک گفته و توفیقات روز افزون ایشان در عرصه پژوهش دینی را آرزومندیم.
🔻قابل توجه اعضای محترم!
با توجه به اینکه این کانال مختص طلاب مدرسه عالی حضرت علیبنموسیالرضاعلیهالسلام میباشد و امکان پاسخگویی به دیگر طلاب معزز وجود ندارد، از پیگیری درخواستهای دیگر اعضاء معذوریم.
ویژهنامه نمای پژوهش.pdf
1.04M
💠ویژهنامه «نمای پژوهش»
📝 گزارش فعالیتهای جدید معاونت پژوهش حوزههای علمیه
باسمه تعالی
با عنایت خداوند علیم (جلّ و عزّ)
📝جلسهدفاعیه پایاننامه سطح سه طلبه ارجمند
آقای سیدمحمدمهدی حسینی متولی
🗓 در تاریخ 9 دیماه 1402 با عنوان :
«تبدیل امتثال با تکیه بر نظرات محقق نائینی،شهیدصدر،و امام خمینی و ثمرات آن در باب صلاه»
در مرکز پژوهشی فقه الرضا علیه السلام برگزار و با نمره عالی پذیرفته شد.
با راهنمایی استاد بزرگوار :
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد سیدمصطفی حسینی نسب
و داوری استاد محترم :
🔸حجت الاسلام و المسلمین استاد داود غائبی
✅کسب این موفقیت را به جناب آقای سیدمحمدمهدی حسینی متولی تبریک گفته و توفیقات روز افزون ایشان در عرصه پژوهش دینی را آرزومندیم.
باسمه تعالی
با عنایت خداوند علیم (جلّ و عزّ)
📝جلسهدفاعیه پایاننامه سطح سه طلبه ارجمند
آقای وحید تابنده
🗓 در تاریخ 16 دیماه 1402 با عنوان :
«حکم فقهی وعده و وعید در تبلیغات انتخابات»
در مرکز پژوهشی فقه الرضا علیه السلام برگزار و با نمره عالی پذیرفته شد.
با راهنمایی استاد بزرگوار :
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد علی رحمانی سبزواری
و داوری استاد محترم :
🔸حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدمحمد نجفی
✅کسب این موفقیت را به جناب آقای وحید تابنده تبریک گفته و توفیقات روز افزون ایشان در عرصه پژوهش دینی را آرزومندیم.