eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
274 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۰ 🔖 آیه: ۸ و ۹ ✅نفس در راه اسیر کردن انسان، مراحلی را پشت سر می گذارد! ❌۱. در مرحله اول، نفس، زشتی ها را برای انسان زیبا نشان میدهد و سپس آن را بصورت یک (سُؤل که از سؤال و درخواست شدیدتر است) برای انسان در میاورد بدین صورت که انسان خود را حریص و مشتاق به آن زشتی میبیند. لذا به این مرحله از نفس، گویند یعنی نفسی که زشتی را به صورت یک زیبای مورد احتیاج شدید نشان می دهد. خداوند گوید: «قد اوتیت سؤلک یا موسی/طه_۳۶» (ای موسی، به یقین، خواسته ات به تو عطا شد.) ❌ ۲. وقتی که انسان پس از مدتی زشتی ها را زیبا دید و حق و باطل برایش نامشخص شد، دیگر اسیر نفس میشود و نفس به او امر به زشتی ها می کند. لذا به این مرحله از نفس، یا امر کننده به زشتی گویند. در این مرحله است که عقل اسیر شده و دیگر قرآن برای او هدایت نیست بلکه ضرر دارد. 🔴🔴🔴🔴 🔷برخی آیات در مورد نفس مسوّله صحبت میکنند. ۱. حضرت یعقوب در آیه ۱۸ یوسف به برادران یوسف که او را در چاه انداخته و ادعای دریده شدنش توسط گرگ را داشتند می گوید: «بل سوّلت لکم انفسکم امراً» نفس های شما، این امر زشت(در چاه انداختن یوسف) را برایتان و نشان داده است! 👌👌 ۲. آیه ۲۵ محمد، انسانها پس از دریافت و فهم حق و مسلمان شدنشان را ناشی از زیبا جلوه گر شدن این زشتی از سوی نفس مسوله آنها می داند. «انّ الذین ارتدّوا علی ادبارهم من بعد ما تبیّن لهم الهدیٰ، الشّیطان سوّل لهم و املی لهم» 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
📚 چرا در دعاهایی؛ مانند دعای شب قدر، «بمحمد» و «بعلی» را بدون الف و لام خوانده، ولی «بالحسن» و «بالحسین» را با الف و لام؟! 👈 یکی از اقسام ال « ال زائده» است که بر دو قسم است: لازمه: مانند «ال» موجود در اسم‌های موصول؛ مانند «اللتی». غیر لازمه: که بر برخی از اسم‌های عَلَم وارد شده و به نوعی تنها حالت تزیینی دارند؛ مانند «الحارث»، «الحسن» و «الحسین». نکته مهم این است که وارد شدن «ال» بر سر اسم عَلَم، سماعی است؛ یعنی متوقف بر استعمال عرب است و قاعده‌مند نیست. به این دلیل که عرب‌زبان‌ها نام‌های «حسن» و «حسین» را به همراه «ال» نیز استفاده کرده‌اند، می‌توان نام این دو امام را با «ال» ذکر کرد و چون نام‌های مبارک «محمد» و «علی» در زبان عرب با الف و لام نیامده، ما هم نمی‌توانیم «ال» را به آنها اضافه کنیم. قابل ذکر است که برای «ال» تقسیمات بیشتری ذکر شده که برای جلوگیری از طولانی شدن کلام از ذکر آن خودداری می‌شود." 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
✅ یک روش خوب برای تهیه عنوان خوب و مسئله‌محور •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
📸 📸 گزارش تصویری نشست علمی «روش افزایش بهره وری در مطالعه» 🎤 سخنران : استاد محترم آقای دوستکام 📚 چکیده جلسه : 📖 شاخصه های مطالعه : ۱.چیستی؟ ۲. چرایی؟ ۳.چگونگی؟ ۴. ارتباطی 📝 مطالعه( سیستم هدفمند ) دارای چند بخش ۱. خواندن ۲. تفکر ۳.تجزیه و تحلیل ۴.تجسم ( تصویر کردن ) 📝روش های خلاصه برداری : ۱. شبکه ای( از کل به جزء) ۲. بهم پیوسته (از جزء به کل) 📚تقسیم کتب : ۱.مسلط(اولین بخش برای شروع) ۲.اشکال دار ۳.نخوانده و.... •-------•••🔸•💠•🔸•••------- ✔️ واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 🤲اَللّٰهُـــــم عَجِّــــــلْ‌ لِوَلِیِّــــڪ َ‌الفَــــرَجْ🌤
روش مطالعه.m4a
50.49M
صوت نشست علمی با موضوع : روش افزایش بهره وری در مطالعه سخنران : استاد دوستکام
💎 توصیه‌ای آرامش بخش ✅ امام علي (عليه‌السلام): مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ ❇️ كسي كه با آرامش يابد، هيچ آرامشي را از دست نداده است. 📍 غررالحكم و دررالكلم، ح ۸۱۲۶ •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
نمودار راهنماي تجزیه و ترکیب.jpg
948.8K
❇️ موضوع نمودار : راهنمای تجزیه و ترکیب •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
۷ نکته طلایی در انتخاب 1⃣ عنوان باید باشد: عنوان پژوهشی شما باید محدود و خاص باشد. برای مثال به این دو عنوان توجه کنید: “نقش استفاده از مهارت زبان بدنی و حل مسأله در بهبود روابط اجتماعی” و عنوان دوم “عوامل موثر بر بهبود روابط اجتماعی”. همانگونه که مشخص است موضوع اول به خوبی محدود شده است اما موضوع دوم عمومی است. 2⃣ عنوان باید حاوی پژوهش باشد: اگر به مثال بالا توجه کنید مشاهده می‌شود که در عنوان اول هر سه متغیر اصلی پژوهشی که یکی متغیر وابسته و دیگری متغیر مستقل است در عنوان مقاله آورده شده‌اند اما در عنوان دوم متغیرهای اصلی پژوهش وجود ندارد. 3⃣ عدم استفاده از و : شما نباید در عنوان مقاله از علائم اختصاری همانند MS و یا فرمول‌ها استفاده کنید. علایم اختصاری باید در عنوان به صورت کامل آوره شوند و در اولین جایی از متن که مورد استفاده قرار گرفته‌اند اختصار آن‌ها داخل پرانتز ذکر گردد. بنابراین این عنوان غلط است: “بررسی علایم بیماری MS در بیماران ایرانی” و این عنوان صحیح‌تر است “علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس در بیماران ایرانی”. 4⃣ عنوان باید باشد: در انتخاب عنوان مقاله توجه به کوتاه بودن آن ضروری است. معمولاً اگر عنوان پژوهش در حدود ۷ یا ۸ تا ۱۲ کلمه باشد بسیار مناسب است. همچنین عنوان دارای بیش از ۲۰ کلمه ضعیف به شمار می‌آید: 🔹عنوان : پوسیدگی دندان کودکان. 🔹 عنوان : اثرات تغذیه نامناسب، فرهنگ مسواک نزدن، استفاده از نخ دندان و آموزش‌های نامناسب والدین بر پوسیدگی دندان‌های شیری کودکان مدارس ابتدایی! 🔹 عنوان : عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر پوسیدگی دندان کودکان. 5⃣ عنوان باید روشن و باشد و همچنین جذابیت داشته باشد. 6⃣ اجتناب از آوردن : آوردن کلماتی که هیچ کمکی در فهم عنوان ندارند در ابتدای عنوان مناسب نیست. برای مثال کلمات “بررسی، مقایسه، مطالعه‌ای در زمینه، پژوهی در حیطه و …” در ابتدای عنوان اضافی هستند و حذف آن‌ها بهتر است. به این دو مثال توجه کنید: “بررسی اثربخشی درمان با داروی هالوپریدوال در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک” و عنوان دوم” اثر هالوپریدول در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک”. عنوان دوم به دلیل عدم استفاده از “بررسی اثربخشی” صحیح تر است. 7⃣ مطالعه: اگر پژوهشی شما از نوع توصیفی است زمان و مکان مطالعه آورده می‌شود ولی برای سایر انواع پژوهش این کار ضرورتی ندارد. برای مثال اگر می‌خواهید میزان شیوع یک بیماری یا آگاهی مردم را مطالعه کنید مکان و زمان آورده شود. مثال صحیح: “میزان شیوع بیماری دیابت در میان روستائیان شهر تهران در سال ۱۳۹۳”. مثال غلط: “اثربخشی درمان دارویی بر بهبود کارکرد کلیه در بیماران شهر تهران در سال ۱۳۹۳”. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
✅ یک روش خوب برای تهیه عنوان خوب و مسئله‌محور •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ 🆔@Pajouheshgaranemarvi
📚 پرسش : در آیه ۱۶۲سوره نساء چنین آمده است: «لَّٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ… وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ…» عبارت «الْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ» باید مانند «راسخون، مؤمنون و مؤتون» در حال رفع و به شکل «مقیمون» نوشته شود درحالی که منصوب آمده است. 👈پاسخ : در قرآن کریم آیاتی بسیار داریم که یک لفظی بدون اینکه عاملی در کلام باشد منصوب میشود. در علم ادبیات ابوابی چون باب اختصاص و إغراء و تحذیر بیشتر عهده دار چنین عملیاتی هستند. مثلاً لفظ منصوب((أهلَ البیتِ))در آیۀ شریفۀ:((…إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً…)).(الأحزاب/۳۳) در ظاهر عاملی برای نصب ندارد. ولی گویند در این آیۀ شریفه باب اختصاص جاری شده است به این منظور که قبل از لفظ((أهلَ البیت))یک فعل ((أختصُّ)) یا ((أعنی)) و یا ((أقصدُ)) در تقدیر است که عامل نصب این لفظ شده است. و در ما نحن فیه نیز عامل نصب لفظ((والمقیمین الصلاة))فعل مقدّر((أمدَحُ)) میباشد که بعد از آن الفاظ مرفوع این لفظ بدلیل داشتن اهمیت فراوان نزد خداوند متعال بسبب فعل((أمدَحُ))منصوب شده است. •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  📗معرفی اجمالی کتاب 💠 نام کتاب: «مقام لیلة القدری حضرت فاطمه (سلام الله عليها) » 💠 مؤلف: اصغر طاهر زاده ▫️اثر حاضر، دربردارنده مجموعه مباحث و سخنرانی های «استاد اصغر طاهرزاده» درباره خصلت های باطنی حضرت فاطمه زهرا (س) است. ▫️تأکید نگارنده در این مجموعه، بر توجه به دو بُعد حقیقت باطنی و نقش تاریخی حضرت فاطمه (س) است، که در مباحث خود به بعد معنوی توجه عمده ای کرده است؛ چرا که، بدون شناخت وجه باطنی شخصیت ایشان، شناخت درستی از نقش تاریخی حضرت نمی توان داشت. ▫️در این اثر، تلاش شده تا به کمک روایات و دقّت در معانی آن ها، حقیقت نوری حضرت فاطمه (س) و مقام لیلة القدری ایشان در عالم غیب روشن شود. همچنین، راه ارتباط با این راز عالم خلقت، از طریق آشنایی با آداب ارتباط و بهره مندی از این وجود مقدس تبیین و تشریح شده است. 📤دانلود کتاب    @pajoohesh_esfahan
به مناسبت ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و از طرف مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 👇 https://digipostal.ir/ctxhtw4