#گزارش_تصویری
#ادبیات_عرب_مهارت_محور
#سلسله_جلسات_ادبیات_عرب_کاربردی
*️⃣ جلسه هفتم :
🎤 استاد : آقای مجردیان
📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم
📝 موضوع خاص : سوره آلعمران آیه 19
👈بیان نکات صرفی
👈 بیان نکات نحوی
👈 بیان نکات بلاغی
👈 بیان نکات لغوی
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
✦؛﷽✦
〰〰🍃🌸🍃〰〰
🔺تجزیه موضوعات
🔻 الگوی مهندسي پژوهش
🌸 1. چیستي شناسي 👈 بیان معاني لغوی و اصطلاحي کلیدواژه ها
🍃 2. گونه و گستره شناسي 👈 بیان اقسام و مراتب کلیدواژه ها
🌸 3. دیده شناسي 👈 برشماری و بررسي دیدگاه ها و احتمالات
🍃 4. چرایي شناسي 👈 برشماری و بررسي ادله عقلي و نقلي و عقلایي
🌸 5. روش شناسي 👈 برشماری و بررسي راهکارها و عوامل در مسأله
🍃 6. آسیب شناسي 👈 برشماری و بررسي آفت ها و موانع در مسأله
🌸 7. نمادشناسي 👈 برشماری و بررسي نشانه ها و ویژگي های موضوع
🍃 8. پیامدشناسی 👈 برشماری و بررسي آثار مثبت و منفي
🌸 9. نمودشناسي 👈 برشماری و بررسي الگوهای عیني و خارجي
🍃 10. شبهه شناسي 👈 برشماری و بررسي شبهات
#اطلاعات_پژوهش
#آشنایی_با_مهارت_پژوهشگری
#طلبه_پژوهشگر
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
@pajoohesh_esfahan
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 9
🔖 آیه: ۸ و ۹
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
🔰 «و من الناس من یقول آمنّا بالله و بالیوم الآخر و ما هم بمؤمنین» (بقره_۸)
«یُخادعون الله و الذین آمنوا و ما یخدعون الّا انفسهم و ما یشعرون» (بقره_۹)
1⃣ مردم از نظر ایمان ۳ گونه اند:
اول مردمی که اعتقادشان، #ایمان_محض است.
دوم کسانی که #کافر_محض هستند
و سوم افرادی که گرفتار برخی #رذایل_اخلاقی غیر از کفرند مانند دروغ.
2⃣انسانها از نظر «قلب» به تبع اعتقادشان ۳ دسته اند:
۱. انسان کافر، #مرده است.
۲. انسان مومنی که قوی الایمان است #زنده و #سالم است.
۳. اما انسان ضعیف الایمان، زنده اما #مریض است. (آیات ۵۲ به بعد سوره حج)
3⃣ گفتیم برای بهره برداری از قرآن، ۵ ایمان نیاز بود:
۳ اصل دین، شامل ایمان به #غیب(توحید)، #وحی عامه و خاصه و #آخرت و ۲ فرع دین شامل ایمان عملی (نماز) و مالی (انفاق)
🍀🍀🍀🍀
4⃣ #منافقان ادعای ایمان دارند اما هیچیک از این ۵ قسمت ایمان را ندارند که در سوره های بقره، آل عمران، منافقین و مائده آمده است.
🍁🍁🍁🍁
5⃣نفی ۲ ایمان اصلی یعنی ایمان به آخرت و غیب(خداوند) در منافقین، در آیه ۸ بقره آمده است؛ ایمان به وحی و آخرت در آیه اول منافقین هم رد شده و ایمان به رسالت بصورت ضمنی و تلویحی نفی شده است.
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
#ادبیات_عرب_مهارت_محور
📚چرا در آیهی دوم سورهی مؤمنون، کلمهی «صلاة» به صورت مفرد آمده؛ اما در آیهی نهم که نسبتا مشابه با آن است به صورت جمع «صلوات» ذکر شده است؟
👈دربارهی این تفاوت در تعبیر گفته شده است که یکی از معانی محافظت بر نمازها، محافظت بر اوقات آنها است که هر کدامشان زمان مخصوص به خود را دارد و در چندین وقت مختلف و متعدد به جا آورده میشود؛ از اینرو کلمهی «صلوات» به معنای نمازها به صورت جمع آمده است؛ اما از جهت این که خشوع در نماز، امری قلبی بوده و تعددپذیر نیست، در آیه مربوطه، نماز به صورت مفرد ذکر شده است.
دیگر تفاوتی که بین دو آیه وجود دارد، این است که آن آیهای که واژهی صلات در آن به صورت مفرد آمده، در قالب جمله اسمیه ذکر شده است؛ اما آیهی دیگر به صورت جمله فعلیه آمده است. علت این تفاوت در تعبیر به این برمیگردد که چون خشوع امری قلبی بوده و در آن تکرار معنا ندارد، در قالب جمله اسمیه که دلالت بر ثبوت دارد، ذکر شده است؛ اما محافظت بر نماز که امری جوارحی است و در انجام هر نمازی تکرار میشود، در قالب جمله فعلیه که دلالت بر تکرار عمل میکند ذکر شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۱۰
🔖 آیه: ۸ و ۹
✅نفس در راه اسیر کردن انسان، مراحلی را پشت سر می گذارد!
❌۱. در مرحله اول، نفس، زشتی ها را برای انسان زیبا نشان میدهد و سپس آن را بصورت یک #نیاز_شدید (سُؤل که از سؤال و درخواست شدیدتر است) برای انسان در میاورد بدین صورت که انسان خود را حریص و مشتاق به آن زشتی میبیند. لذا به این مرحله از نفس، #نفس_مسوّله گویند یعنی نفسی که زشتی را به صورت یک زیبای مورد احتیاج شدید نشان می دهد.
خداوند گوید: «قد اوتیت سؤلک یا موسی/طه_۳۶» (ای موسی، به یقین، خواسته ات به تو عطا شد.)
❌ ۲. وقتی که انسان پس از مدتی زشتی ها را زیبا دید و حق و باطل برایش نامشخص شد، دیگر اسیر نفس میشود و نفس به او امر به زشتی ها می کند. لذا به این مرحله از نفس، #نفس_اماره یا امر کننده به زشتی گویند. در این مرحله است که عقل اسیر شده و دیگر قرآن برای او هدایت نیست بلکه ضرر دارد.
🔴🔴🔴🔴
🔷برخی آیات در مورد نفس مسوّله صحبت میکنند.
۱. حضرت یعقوب در آیه ۱۸ یوسف به برادران یوسف که او را در چاه انداخته و ادعای دریده شدنش توسط گرگ را داشتند می گوید: «بل سوّلت لکم انفسکم امراً» نفس های شما، این امر زشت(در چاه انداختن یوسف) را برایتان #زیبا و #حق نشان داده است!
👌👌
۲. آیه ۲۵ محمد، #ارتداد انسانها پس از دریافت و فهم حق و مسلمان شدنشان را ناشی از زیبا جلوه گر شدن این زشتی از سوی نفس مسوله آنها می داند. «انّ الذین ارتدّوا علی ادبارهم من بعد ما تبیّن لهم الهدیٰ، الشّیطان سوّل لهم و املی لهم»
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
📚 چرا در دعاهایی؛ مانند دعای شب قدر، «بمحمد» و «بعلی» را بدون الف و لام خوانده، ولی «بالحسن» و «بالحسین» را با الف و لام؟!
👈 یکی از اقسام ال « ال زائده» است که بر دو قسم است:
لازمه: مانند «ال» موجود در اسمهای موصول؛ مانند «اللتی».
غیر لازمه: که بر برخی از اسمهای عَلَم وارد شده و به نوعی تنها حالت تزیینی دارند؛ مانند «الحارث»، «الحسن» و «الحسین». نکته مهم این است که وارد شدن «ال» بر سر اسم عَلَم، سماعی است؛ یعنی متوقف بر استعمال عرب است و قاعدهمند نیست. به این دلیل که عربزبانها نامهای «حسن» و «حسین» را به همراه «ال» نیز استفاده کردهاند، میتوان نام این دو امام را با «ال» ذکر کرد و چون نامهای مبارک «محمد» و «علی» در زبان عرب با الف و لام نیامده، ما هم نمیتوانیم «ال» را به آنها اضافه کنیم.
قابل ذکر است که برای «ال» تقسیمات بیشتری ذکر شده که برای جلوگیری از طولانی شدن کلام از ذکر آن خودداری میشود."
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
#آموزشی
✅ یک روش خوب برای تهیه عنوان خوب و مسئلهمحور
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi
📸 #گزارش_تصویری
#نشست_علمی_روش_مطالعه
📸 گزارش تصویری نشست علمی «روش افزایش بهره وری در مطالعه»
🎤 سخنران : استاد محترم آقای دوستکام
📚 چکیده جلسه :
📖 شاخصه های مطالعه :
۱.چیستی؟ ۲. چرایی؟ ۳.چگونگی؟ ۴. ارتباطی
📝 مطالعه( سیستم هدفمند ) دارای چند بخش
۱. خواندن ۲. تفکر ۳.تجزیه و تحلیل
۴.تجسم ( تصویر کردن )
📝روش های خلاصه برداری :
۱. شبکه ای( از کل به جزء)
۲. بهم پیوسته (از جزء به کل)
📚تقسیم کتب :
۱.مسلط(اولین بخش برای شروع) ۲.اشکال دار ۳.نخوانده
و....
•-------•••🔸•💠•🔸•••-------
✔️ واحد پژوهش
مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
🤲اَللّٰهُـــــم عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّــــڪ َالفَــــرَجْ🌤
روش مطالعه.m4a
50.49M
صوت نشست علمی با موضوع :
روش افزایش بهره وری در مطالعه
سخنران : استاد دوستکام
💎 توصیهای آرامش بخش
✅ امام علي (عليهالسلام):
مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ
❇️ كسي كه با #كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشي را از دست نداده است.
📍 غررالحكم و دررالكلم، ح ۸۱۲۶
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi
نمودار راهنماي تجزیه و ترکیب.jpg
948.8K
#نمودار
#تجزیه_و_ترکیب
❇️ موضوع نمودار : راهنمای تجزیه و ترکیب
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi
#آموزش
#پژوهش
۷ نکته طلایی در انتخاب #عنوان_مقاله
1⃣ عنوان باید #خاص باشد:
عنوان پژوهشی شما باید محدود و خاص باشد. برای مثال به این دو عنوان توجه کنید: “نقش استفاده از مهارت زبان بدنی و حل مسأله در بهبود روابط اجتماعی” و عنوان دوم “عوامل موثر بر بهبود روابط اجتماعی”. همانگونه که مشخص است موضوع اول به خوبی محدود شده است اما موضوع دوم عمومی است.
2⃣ عنوان باید حاوی
#متغیرهای_اصلی پژوهش باشد:
اگر به مثال بالا توجه کنید مشاهده میشود که در عنوان اول هر سه متغیر اصلی پژوهشی که یکی متغیر وابسته و دیگری متغیر مستقل است در عنوان مقاله آورده شدهاند اما در عنوان دوم متغیرهای اصلی پژوهش وجود ندارد.
3⃣ عدم استفاده از #فرمول و #علائم_اختصاری:
شما نباید در عنوان مقاله از علائم اختصاری همانند MS و یا فرمولها استفاده کنید. علایم اختصاری باید در عنوان به صورت کامل آوره شوند و در اولین جایی از متن که مورد استفاده قرار گرفتهاند اختصار آنها داخل پرانتز ذکر گردد. بنابراین این عنوان غلط است: “بررسی علایم بیماری MS در بیماران ایرانی” و این عنوان صحیحتر است “علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس در بیماران ایرانی”.
4⃣ عنوان باید #کوتاه باشد:
در انتخاب عنوان مقاله توجه به کوتاه بودن آن ضروری است. معمولاً اگر عنوان پژوهش در حدود ۷ یا ۸ تا ۱۲ کلمه باشد بسیار مناسب است. همچنین عنوان دارای بیش از ۲۰ کلمه ضعیف به شمار میآید:
🔹عنوان #بسیار_کوتاه:
پوسیدگی دندان کودکان.
🔹 عنوان #بسیار_بلند:
اثرات تغذیه نامناسب، فرهنگ مسواک نزدن، استفاده از نخ دندان و آموزشهای نامناسب والدین بر پوسیدگی دندانهای شیری کودکان مدارس ابتدایی!
🔹 عنوان #استاندارد:
عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر پوسیدگی دندان کودکان.
5⃣ عنوان باید روشن و #بدون_ابهام باشد و همچنین جذابیت داشته باشد.
6⃣ اجتناب از آوردن #کلمات_اضافی:
آوردن کلماتی که هیچ کمکی در فهم عنوان ندارند در ابتدای عنوان مناسب نیست. برای مثال کلمات “بررسی، مقایسه، مطالعهای در زمینه، پژوهی در حیطه و …” در ابتدای عنوان اضافی هستند و حذف آنها بهتر است. به این دو مثال توجه کنید: “بررسی اثربخشی درمان با داروی هالوپریدوال در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک” و عنوان دوم” اثر هالوپریدول در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک”. عنوان دوم به دلیل عدم استفاده از “بررسی اثربخشی” صحیح تر است.
7⃣ #زمان_و_مکان مطالعه:
اگر پژوهشی شما از نوع توصیفی است زمان و مکان مطالعه آورده میشود ولی برای سایر انواع پژوهش این کار ضرورتی ندارد. برای مثال اگر میخواهید میزان شیوع یک بیماری یا آگاهی مردم را مطالعه کنید مکان و زمان آورده شود. مثال صحیح: “میزان شیوع بیماری دیابت در میان روستائیان شهر تهران در سال ۱۳۹۳”. مثال غلط: “اثربخشی درمان دارویی بر بهبود کارکرد کلیه در بیماران شهر تهران در سال ۱۳۹۳”.
#_پژوهش
#آموزشی
#مقاله_نویسی
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
🆔@Pajouheshgaranemarvi