#مناسبتی #عید_مباهله
ویژهنامه مباهله
عناوین فصول این ویژهنامه:
1⃣شرح نزول آیه مباهله
2⃣ماجرای مباهله
3⃣فضیلت اهل بیت (سلام الله علیهم) در آیه مباهله
4⃣دستاوردهای مباهله
5⃣مباهله به روایت شیعه و سنی
6⃣مباهله به اسناد متون کهن
7⃣تفسیر نمونه
8⃣اعمال روز مباهله
نشانی دسترسی اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#مناسبتی #عید_مباهله
#اندیشه_بزرگان
حضرت آیةالله جوادی آملی (حفظه الله)
🔹از غريبترين ايام زندگی ما #ايام_مباهله است.
خيلي از ما عالمانه حرف میزنيم و عوامانه فكر میكنيم، در نتیجه اركان #ولايت را تقريباً از دست میدهيم.
در حالی که اجزای غير ركنی را خيلی محترم میشمريم، مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) است.
اينها جزء #واجبات_غير_ركنی است.
🔹در نماز يك واجب ركنی داريم، يك واجب غير ركنی.
در خصوص #امامت و #ولایت نیز همين طور است؛
غدير جزء #واجبات_ركنی امامت است، #مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق میكند.
در حالی که نه رسانهها از او نام میبرند و نه حوزهها خبری هست!
آن وقت آن مسائل واجبات غير ركنی را خيلی دامن میزنيم.
آنها هم واجب هست، اما مثل اجزای نماز است.
لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟!
حمد و سوره واجب غير ركنی است، اما ركوع و سجود واجب ركنی است.
📒جلسه درس تفسیر سوره حجرات ۹۵/۷/۴
صفحه اینترنتی
ــــــــــــــــــــ
@Pajouheshyar
بسم الله الرحمن الرحیم
#پیشنهادفعالیت
#تعاملحوزه_دانشگاه
#بیانیهگامدوم
#از_باب_تعامل(شماره3⃣)
#برنامه_کاری
#تولید_کانال
پژوهش دارای اهمیت و ضرورت بسیار زیادی است که در خصوص آن سفارشات فراونی در آموزههای دین مبین اسلام وجود دارد.
بزرگان و علمای دینی نیز در این زمینه سخنان گوهرباری دارند.
رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) در بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی به علم و پژوهش بهعنوان اولین توصیه به جوانان برای تبدیل شدن ایران به الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی پرداخته اند.
از سوی دیگر،با توجه به اینكه یكی از #منویاترهبری معظم انقلاب(حفظه الله)در زمینه پژوهش، تأکید بر این است که پژوهش سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند، یعنی حقیقتاً پژوهشهایی بكنیم که مورد نیاز ماست(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها،۱۳۸۸/۸/۶)
لذا پیشنهاد میشود معاونت محترم پژوهش مراکز مدیریت و مسئولان پژوهش مدارس، آسیب ها و معضلات سطح شهر #خود را از ادارهها و نهادهای مختلف، أخذ نمایند و طبق آن و به تناسب،#کارگاه، #نشستعلمی و حتی #عنوانمقاله و #پایاننامه،تعریف نمایند.
خصوص اینكه در این زمینه در هر شهرستانی که دانشگاهی وجود دارد، مسئول پژوهش پس از دریافت #آسیبهای_سطح_شهرستان از ادارهها و نهادها، با دانشگاه، تعامل ایجاد نماید و آنها را در عناوین تحقیقاتی، تنظیم و تكلیف طلبه و دانشجو نمایند.
باتوجه به اینكه دانشجویان مكلّف به انجام پایاننامهنویسی هستند، با این حرکت، هم دانشجو، پایاننامه خود را انجام می دهد و هم اینكه یكی از آسیبهای شهر را بررسی نموده و #ارائه_راهحل مینماید.
البته لازمه این کار،تهیه #زیرساختار است که قبل از طرح این پیشنهاد، زیرساختارهایی حتما در دانشگاه وجود داشته است، لكن اگر نیاز به
ابزار و امكانات دیگری است،حوزه علمیه و دانشگاه با #همكاری همدیگر امكانات مورد نیاز را فراهم نمایند.
إنشاءالله بشود با اجرای این طرح(در صورت تأیید، رفع نواقص و تكمیل نمودن)شاهد رشد کیفی بیش از پیش بوده و قدم دیگری در این جهت نیز از سوی حوزههای علمیه نسبت به بخش علم و پژوهش بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برداشته شود.
📝مسئول پژوهش مدرسه علمیه
امام جعفر صادق (سلام الله علیه) شهرستان تایباد/علی صادقی
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهش یار
@Pajouheshyar
#تلنگر
به این فکر کنیم که اگر زمان،همانند پول، با ارزش بود و خرج کردنش دردناک، زندگیمان چه تغییری می کرد؟
#زمانرادریابیم
ــــــــــــــــــــ
@Pajouheshyar
#خطاهای_دستوری
#را_پس_از_فعل
«را» علامت مفعول صریح یا بیواسطه است و قرار گرفتن آن پس از فعل یا هر کلمهٔ دیگری که نقش مفعولی ندارد، خطاست.
به مثالهای زیر توجه کنید:
📛 نباید خدایی که دوستمان دارد را معصیت کنیم.
✅ نباید خدایی را که دوستمان دارد، معصیت کنیم.
📛 آنچه دیدم را نمیتوانم وصف کنم.
✅ آنچه را دیدم، نمیتوانم وصف کنم.
📚مؤسسه نجوای قلم
http://www.najvayeghalam.com
ــــــــــــــــــــ
@Pajouheshyar
راهنمای اجرای پژوهش کلاسی.pdf
1.57M
#پیشنهادویژه
راهنمای اجرای پژوهش کلاسی
به ضمیمه نمونه مسائل پژوهشی ادبیات،فقه،اصول،کلام و علوم قرآن
شیوهاجراییپژوهشهایکلاسی
ویژه طلاب سطح یک
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهش یار،
تحت مدیریت واحد پژوهش
حوزه علمیه امام جعفرصادق
(سلام الله علیه) #تایباد
@Pajouheshyar
#اولویتهایپژوهشی
#موضوع_پژوهشی 5⃣
⛔️پژوهش تکراری انجام ندهیم⛔️
👈دسترسی آسانتر طلاب و پژوهشگران به نیازسنجیهای تولید شده دردانشهای #حوزوی فراهم شد.
⭐️اولويتهاي پژوهشي دانشهاي حوزوي در پايگاه اطلاعرساني نيازها و اولويتهاي پژوهشي به آدرس زیر ارايه شده است.
http://rp.ismc.ir
فایل این آثار به تفکیک موضوعات نیز در قالب pdf در ذیل ارائه می شود.
1⃣اولویتهای پژوهشی ادبیات داستانی در حوزۀ دین؛
2⃣اولویتهای پژوهشی مناسبات دین و روانشناسی؛
3⃣اولویتهای پژوهشی تفسیر و علوم قرآن؛
4⃣اولویتهای پژوهشی دانش فقه؛
5⃣اولویتهای پژوهشی اقتصاد اسلامی؛
6⃣اولویتهای پژوهشی نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه؛
7⃣اولویت های پژوهشی فقه سیاسی؛
8⃣اولویت های پژوهشی دانش اصول فقه؛
9⃣اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث.
ـــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#موضوعیابی
#راههایعمومی_راههایاختصاصی
لطفا #تصویر ملاحظه شود.
ــــــــــــــــــــ
@Pajouheshyar
#مطالعاتشخصی
#کرونا
#عزاداری
#رعایتفاصلهبابیمار در روایات
قال النبی(صلی الله علیه و آله و سلّم)
کرِهَ أَنْ یکلِّمَ الرَّجُلُ مَجْذُوماً إِلَّا أَنْ یکونَ بَینَهُ وَ بَینَهُ قَدْرُ ذِرَاعٍ وَ قَالَ فِرَّ مِنَ الْمَجْذُومِ فِرَارَک مِنَ الْأَسَدِ»؛
مکروه است با شخص مجذوم از نزدیک سخن گفتن جز اینکه میان او و مجذوم ذراعى فاصله باشد و فرمود: از شخص جذامى بگریزید چنانکه از شیر درنده میگریزید.
ــــــــــ
این روایت علاوه برنگهداشتن حدفاصل بین فرد بیمار و سالم،توصیه میکند به نماندن در مکانی که بیماری واگیردار در آن حضور دارد و شاید این به جهت سرعت در سرایت مریضی باشد.
📚منبع روایت
ابنبابویه، محمد بن على (شیخ صدوق)، کتاب من لایحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ دوم، 1413 ق، ج 3، ص 557.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهش یار
@Pajouheshyar
noormags-تحلیل_کارکردی_سوگواری_های_محرم_در_ایران_پس_از_انقلاب-1067785_1776122.pdf
611.1K
#مقالهمناسبتی
#ماهمحرم
عنوان مقاله:
تحلیل کارکردی سوگواری های محرم در ایران پس از انقلاب
چکیده:
سوگواری دینی یا همان عزاداری و برگزاری آیـین هـای سـوگ بـرای بزرگـان دیـن و به ویژه سوگواری های درپیوند با محرم از مهم ترین عناصر شـکل دهنـدة هویـت شـیعی است . این موضوع چنان مهم است که شمار فراوانی از مطالعات شیعه پژوهان غربی تنها به سبب مواجهه آنان با این آیین ها بوده است.
شکوه روزافزن آیین های عاشورایی نشان می دهـد کـه ایـن سـنت داغ دیـدگی بایـد از کارکردهای عمیق اجتماعی برخوردار باشد؛ چه اینکه اگر غیر از این بود، این مراسم هـا نباید تا این اندازه از عمق و پویایی برخوردار می شد.
ایـن مقالـه در تحلیلـی کـارکردی ، افزایش روحیه انقلابی گری و اعتراض ، بردباری در برابر مشکلات ، تخلیه رنج ، افـزایش انسجام اجتماعی ، برقراری پیوندهای میان نسلی ، افزایش کنترل اجتماعی ، رویت پذیری و بازنمایی هنرهای شیعی را از جمله مهم ترین کارکردهای آیین های عزاداری در ایـران پس از انقلاب نشان می دهد.
البته از کژکارکردهـا یـا کارکردهـای منفـی کـه حاصـل مواجهه فرهنگی معاصر با این رخداد تاریخی است ، نیز می تـوان بـه ایجـاد گـروه هـای دینی و تهدید پیوندهای کلان اجتماعی ، تقویت معارضـه میـان شـیعیان و غیرشـعیان ، دین داری و اخلاق فصلی اشاره کرد.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهش یار
@Pajouheshyar