eitaa logo
معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمّه اطهار(علیهم السلام)
586 دنبال‌کننده
529 عکس
11 ویدیو
3 فایل
فعالیت های علمی و پژوهش های گروه های مختلف فقهی و اصولی معاونت پژوهش را می توانید اینجا دنبال کنید. معاونت پژوهش این مجموعه پژوهش های فقهی در مباحث نوظهور و مورد نیاز جامعه را پذیراست و از طرح های شما عزیزان با ارائه بهترین مزایا و امکانات حمایت خواهد کرد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰چکیده مقاله جستاری در مسئولیت کیفری تولید بازی های رایانه ای منفی: ✅پیشرفت­ های الکترونیکی، بالاخص در ابعاد بازی ­های رایانه ­ای، بسیاری از شئونات کاربران خود را در سطوح مختلف به خود مشغول کرده است. بر اساس یک تقسیم­ بندی می ­توان بازی ­های رایانه ­ای را به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول بازی ­هایی هستند که منفعت غالبی یا انحصاری آنها، برای سرگرمی است؛ هرچند کاربرِ بازی را دچار تیک‌های عصبی می­ کند. گروه دوم بازی ­هایی اند که منفعت غالبی یا انحصاری آنها، درمان کاربر است. گروه سوم بازی ­هایی هستند که منفعت غالبی یا انحصاری آنها، تشویق و تحریک کاربر به انجام فعل حرام یا ارتکاب جرم قانونی است. حال اگر کاربر بازی بر اثر تشویق و تحریک بازی رایانه ­ایِ گروه سوم؛ یعنی بازی منفی، در عالم واقع مرتکب جرم و جنایت شد، مسئولیت کیفری متوجه چه کسی خواهد بود؟ پاسخ این پرسش درباره تولیدکنندة بازی و کاربر بازی اعم از افراد بالغ و غیر بالغ به جهت خلأ قانونی آن در قوانین موضوعه، محل تأمل است. مقاله حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی کوشیده مسئولیت کیفری تولید بازی­های رایانه ­ای منفی را در نظام حقوقی اسلام و تبعاً ایران به بحث و بررسی گذارد تا مسئولیت کیفری تولیدکننده بازی­ های رایانه­ ای منفی را بر پایه مصالح و مفاسد، اعانت در اثم و اقوی بودن سبب از مباشر اثبات کند. ✍ نویسندگان: مهدی چگنی، طه زرگریان، اکبر دوگانی آغچقلو 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
علیهم السلام 🔰برگزاری آزمون مصاحبه دوره آموزشی فقه پزشکی سال تحصیلی 1400 گروه فقه پزشکی برای سال تحصیلی جدید اقدام به جذب دانش پژوه کرد. در پی اطلاع رسانی گسترده از طریق پیامک به طلاب واجد شرایط، طلابی که از طریق سامانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ثبت نام کرده بودند، در مصاحبه حضور یافتند تا پس از موفقیت در آن، در دوره آموزشی فقه پزشکی در سال تحصیلی جدید شرکت کنند. ✅ لازم به ذکر است در این دوره تخصصی دانش آموختگان پس از اتمام چهار سال و ارائه پایان نامه، مدرک سطح چهار حوزه ارائه می شود. 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔰پنجمین کرسی ترویجی گروه فقه اجتماعی با عنوان «مناسبات فقه اجتماعی با فقه سیاسی و فقه حکومتی» با همکاری گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید. 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی عبدخدایی ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر ربانی دبیر جلسه: حجت الاسلام و المسلمین سید روح‌الله حسینی ✅حجه الاسلام عبدخدایی به صورت مفصل ابتدا تعاریف مختلفی مطرح شده برای واژه «اجتماعی» به تنهایی پرداختند و سپس به مراد از تلفیق بین آن و واژه «فقه» اشاره نمود و بر اساس هر تعریف شمول یا عدم شمول آن را نسبت به به سایر فقه ها اشاره داشت. سپس واژه «فقه سیاسی» را تشریح نمود. ✅حجه الاسلام ربانی در این خصوص نکاتی را خاطر نشان کرد و سه قرائت عمده در فقه اجتماعی را اشاره نمود و به مناسبات هر یک با سایر فقه ها پرداخت. در انتها مدیر گروه فقه اجتماعی به کمبود برخی مباحث اصول فقه اشاره نمود که نیاز به تکمیل دارد و هدف از فقه اجماعی ترسیم نظام جامع اجتماعی بیان نمود. 🔹لازم به ذکر است: مشروح این کرسی بر سایت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام قرار می‌گیرد. 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔰دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست، به منظور توسعه و تحول و تعمیق مطالعات فقهی مرتبط با عرصه سیاست، مشتمل بر رویکرد معرفتی به گرایش بینارشته ای فقه و سیاست، روش شناسی فقه سیاست، مسائل فقه سیاست، فقه الحکومه و فقه حکومتی توسط معاونت پژوهش مرکز فقهی الئمه اطهار علیهم السلام تاسیس شد. دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست با اهداف زیر منتشر می شود: 1. گسترش مرزهای فقه سیاست و تعمیق مباحث آن بین حوزویان و دانشجویان 2. دستیابی و ارائه آخرین یافته ها و دستاوردها در حوزه فقه سیاست 3. اهتمام در تولید مباحث فقه سیاسی در راستای پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور؛ 4. ایجاد امکان مشارکت و همکاری پژوهشگران برجسته سایر مراکز علمی در زمینه فقه و سیاست 5. معرفی، نقد و ارزیابی اندیشه ها و جریان های فقه و سیاست در کشور ایران و جهان اسلام 6. بسط مباحث و مسائل فقه و سیاست در قالب رویکرد معرفتی به گرایش بینارشته ای فقه سیاست، روش شناسی فقه سیاست، مسائل فقه سیاست، فقه الحکومه، فقه حکومتی، فقه و سیاست تطبیقی، فقه و سیاست اهل سنت و... 7. زمینه سازی برای تضارب آرا و هم فکری پژوه شگران حوزه فقه سیاسی اسامی و فراهم ساختن زمینه های رقابت و نوآوری در این زمینه؛ 8.کسب مرجعیت علمی در زمینه فقه سیاسی 9.تقویت فعالیت های علمی جمعی گروه پژوهشگران عرصه فقه و سیاست. ✅پژوهشگران و محققین این عرصه می توانند مقالات خود را به سایت مجله ارسال نموده و از مزایا و امکانات آن بهرمند شوند. http://journals.markazfeqhi.com/mfs🌐 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
مقاله _پژوهشی 🔰چکیده مقاله مبنای فقهی نظریة اخیر امام خمینی در زمینه غنا و موسیقی (در پرتو رویکرد حکومتی به فقه) ✅تغییر فتوای امام خمینی از عدم جواز مطلق موسیقی پیش از انقلاب به فتوای جواز و حلیت موسیقی پس تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، با تحلیل‌های گوناگونی می‌شود. برخی با گنجاندن مسئله در پرتو عناوین ثانوی و حکم حکومتی کوشیده‌‏اند مسئله را تبیین کنند. مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای، مبتنی بر رویکرد حکومتی به فقه و با توجه به تاثیر نوع حکومت بر احکام و موضوعات، این مهم را به عنوان یک «تغییر فتوا» در سطح «حکم اوّلی» تبیین و تحلیل فقهی می‌کند. بر‌این‌اساس آنچه پس از انقلاب از سوی حضرت امام; مطرح شده، حکم اولی مسئلة غنا و موسیقی مبنی بر جواز و حلیت است که مبتنی بر انگاره ایشان در زمینه «تغییر احکام در پرتو تغییر نظام حاکم بر موضوع» قابل تحلیل و تبیین فقهی است. ✍️نویسنده: عباسعلی مشکانی، عضو گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمة اطهار 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
هدایت شده از مسعود بندار
🔰تبیین فلسفة حرمت موسیقی از نگاه فارابی ✍️نویسندگان: نادیا مفتونی، محمود نوری چکیده ✅فارابی در حوزة موسیقی، آرا و تألیفات شناخته‌شده‌ای دارد. او دربارة انواع اثرگذاری موسیقی و نیز میزان تأثیرات مثبت و منفی موسیقی سخن گفته است. فارابی در خلال این مباحث به مسائل اخلاقی ناظر به موسیقی پرداخته و افزون بر آن، راز حرام شمردن موسیقی از سوی بسیاری از ادیان را تحلیل کرده است. سخن فارابی نشان می‌دهد ادیان گوناگونی به حرمت موسیقی قائل بوده‌اند. این حرمت از یک سو مربوط به قدرت عظیم موسیقی در تأثیرگذاری در نفوس انسان‌ها است و از دیگر‌سو به باور فارابی از این ناشی شده که بیشتر افراد از قدرت نفوذ و تأثیر موسیقی سوء‌استفاده می‌کرده‌اند. حرمت موسیقی در نظر فارابی نمی‌تواند حرمت ذاتی باشد؛ زیرا فارابی در مدینة فاضله جایگاهی متعالی برای موسیقی و آهنگسازان در نظر گرفته است و آنان را در کنار اهالی دیگر رسانه و هنر، از حاملان دین و ناشران مفاد وحی الهی و سعادت معقول و حیات طیبة نطقی به شمار آورده است؛ یعنی موسیقی در مقام تحقق، مبتلا به آفات و لذا محکوم به حرمت بوده؛ اما موسیقی در مقام آرمان یا موسیقی مدینة فاضله، از ضرورت‌های اجتماعی و فرهنگی قلمداد شده است. 🌐https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔰گروه فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی برگزار می کند: 💢 اولین دوره سلسسله نشست های فقیهانه با موضوع (مبانی، معیارها، قواعد، رویکردها، سنجه ها، چالش ها، شبهات، نظام مسائل و...) 🎙با حضور صاحب نظران، اندیشمندان و متخصصان فقه القرآن 1. آیت الله فاضل لنکرانی استاد دروس خارج فقه و اصول و ریاست مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 2. آیت الله عندلیب استاد دروس خارج فقه و اصول 3. حجت الاسلام و المسلمین خالد الغفوری عضو هیئت علمی جامعه المصطفی 4. حجت الاسلام و المسلمین نقی پور فر عضو هیئت علمی دانشگاه قم 5. حجت الاسلام و المسلمین فاکر میبدی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی 6. حجت الاسلام و المسلمین صادقی فدکی عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنک و معارف قرآن 7. حجت الاسلام و المسلمین قمر زاده مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث 💠 اطلاعات هر نشست با حضور هر یک از اساتید فوق و دبیر مربوطه به صورت اعلامیه اختصاصی متعاقبا اعلام می گردد. 🌐https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔰افتتاحیه دوره جدید فقه پزشکی در نخستین روزهای ماه پرخیر و برکت ربیع، جلسه معارفه و آشنائی دانش پژوهان ورودی سال جدید گروه فقه پزشکی با مدیر محترم گروه جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسمی در اتاق جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید. ✅طلاب در یک دوره تخصصی چهارساله با شاخه های گوناگون این رشته مانند: روش شناسی استنباط، موضوع شناسی، حقوق پیشرفته پزشکی، قواعد فقه پزشکی، روش تحقیق تخصصی، آشنا شده و در پایان دوره، به تالیف رساله سطح چهار خواهند پرداخت. ❇️لازم به ذکر است طلاب در این دوره ها از اساتید مبرز حوزه و دانشگاه چون آیه الله علیدوست، آیه الله قاینی، آیه الله فاضل لنکرانی، دکتر طباطبایی بهره خواهند برد. 🌐https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، در ابتدای درس خارج اصول امروز صبح، درباره کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز در افغانستان که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از شیعیان گردید، با اظهار تأسف شدید و همدردی عمیق با شیعیان افغانستان گفت: ما خودمان را در این مصیبت شریک می دانیم چرا که این مصیبت، مصیبتی برای عالم اسلام است و نه فقط برای شیعه. اولین وظیفه ما، طلاب، مسلمان و شیعیان این است که انزجار شدید خودمان را از این گونه فجایع اعلام کنیم. 💠 انگشت اشاره اصلی و مقصر اصلی این جنایت خود آمریکاست زیرا گروه جعلی داعش که توسط آمریکا و اسرائیل به وجود آمده صراحتا مسئولیت این کار را به عهده گرفته و از طرفی سیاستمداران قبلی آمریکا نیز تصریح کردند که داعش را ما به وجود آوردیم و الآن هم امکاناتی که داعش در نقاط مختلف دارد از جمله در افغانستان، امکاناتی است که توسط همین آمریکا و اسرائیل در اختیار آنها قرار داده می‌شود. 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔰 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» گفت: 🔻 اولین و مهمترین مسئله در فقه سیاسی لزوم تشکیل حکومت در هر عصری از اعصار است. بنظر می‌رسد می‌توان موضوع دین به معنای عام ( اعم از اعتقادات، اخلاق و احکام) را جامعه هم قرار داد. به این معنا که خداوند به دنبال ایجاد جامعه‌ای موحد، ظلم ستیز و... است؛ بر این اساس مانعی بر اینکه شارع در این اوامر دو مطلوب (فرد و جامعه) داشته باشد نیست. در عالم ثبوت خداوند می‌تواند حکمی از احکام یا یک امر اعتقادی و اخلاقی را از فرد مطالبه کند. 🔹همچنین در عین حال می‌تواند همان حکم را از جامعه نیز مطالبه کند. در این صورت جامعه موضوع امر شارع واقع شده است. چنین مطلوبی در میان عقلا نیز در جریان است. ادعای ما این است که در عالم اثبات هنگام رجوع به قرآن کریم با آیات فراوانی مواجه می‌شویم که متعلق خطاب آنها گروه یا قوم می‌باشد. آیاتی که در آن کلمات «ناس»، «قوم»، «امت» آمده است دال بر این مطلب می‌باشند. 🔸مطلوب اصلی خداوند در این آیات وجود جامعه‌ای موحد، متقی، ظلم ستیز و... است؛ از این رو تفکری که دین را امری فردی می‌داند، با آیات قرآن در تعارض است. دین امری فردی و اجتماعی است که در آیه شریفه «انا ارسلناک للناس رسولا» به صراحت بیان شده است. در آیه مذکور پیامبر رسول برای مردم معرفی شده است. از سوی دیگر اگر امری مطلوب جمع باشد قطعا مطلوب فرد نیز می‌باشد؛ زیرا جمع متشکل از افراد است. اما عکس قضیه صحیح نیست. 🆔https://eitaa.com/paj
🔰سینما از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، شیوه زندگی انسان ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی حتی اندیشه هر فرد، برای چونه زیستن است. به طوری که می توان گفت بسیاری از اندیشه ها، نگرش ها، در یک روند کلی فلسفه زندگی انسان ها در جهان معاصر، با فیلم شکل می گیرد، تغییر می کند، اصلاح یا تغییر می گرددو در کردار و سلوک آنان نیز نمایان می شود. 🔻تلاش اصلی این تحقیق، اگر چه شناسایی و کشف نظام مسائل فقهی این صنعت بزرگ فرهنگساز و هنر هفتم است، لکن در ابتدا به واکاوی مختصری از دیدگاه اندیشمندان معاصرو بزرگان حوزه دین از مولفه های سینمای دینی پرداخته است. اثر گذاری و نفوذ گسترده هنر هفتم در ابعاد مختلف بینشی، کنشی و گرایشی در سطح فردی و اجتماعی است که باید فقه در این باره اظهار نظر نموده و ضوابط فقهی آن را تبیین نماید. لذا شبکه مسائل فقهی سینما مجموعه مسائل، دغدغه ها و نیاز هایی است که بشر امروز در زندگی خود در حیطه های فقهی و دستوری دین با آنها مواجه است و برای دستیابی به پاسخ آنها تلاش میکند. 🔹برخی از مهم ترین موضوعات بررسی شده در این کتاب به قرار زیر است: سینمای دینی اهمیت سینما جایگاه سینما و سینما گران معیار حضور د ر جشنواره های بین المللی چییستی مفهوم سینمای دینی تاثیر فیلم و سینما چال نقد پذیری سینما گران موضوعات و ملاکات حکم در فقه هنر هنر و مسائل اجتماعی نظام مسائل فقه هنر هفتم مبانی فقه سینما قواعد فقهی سینما 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi