. ایران همدل
حرف این سرزمین توانستن
بند وابستگی بِگُسَستن
رفتن و باز در سفر بودن
مانع ها را مدام بُگشودن
ما که اسب حماسه زین کردیم
اِتکا بر خدا و دین کردیم
باز بر عهد خود بَلی گفتیم
یا علی باز با علی گفتیم
بخداوند عهد نشکستیم
بر همان عشق بوده و هستیم
چشم خفاش ها اگر کور است
این فقط از تلألو نور است
تیر ها در خشاب خواهم کرد
اَصلحی انتخاب خواهم کرد.
شعری از : محمد علی قاضی اسدی
معلم ناحیه ۴ استان قم
🔷جلوه گاه ملکوت_1
🔸جلوه گاه ملکوت است دلت، بی خبری
🔹ور نه از جلوه معشوق ترا کو اثری؟
🔸ار خداجوی وخداخوی شدی بی شک وریب
🔹جانت ازنور وضیائیست،چوشمس وقمری
🔸علم رسمیت حجابت شده زین مایه کبر
🔹که ابوالهول خلایق شدی از انس وپری
🔸آدمی گر ادب آموز وابد اندوزی
🔹ورنه یک جانوری نیست چو تو جانوری
🔸ایدل آن علم لدنیست که از لطف خدا
🔹کبریایی دهد اندر صغری وکبری...
🔹كم گوى و گزيده گوى چون در
🔸تا ز اندك تو جهان شود پر
🍂حضرت استاد حسن زاده آملى به حق عامل به اين دستور العملى هستند.
🍁سنجيده و كم، ولى عميق سخن مى گفتند، گزيده گوى بودند و نغز پرداز.
🍂استاد مى فرمايند:
‼️ دهان باب الله است ! صادرات و وارداتش را كنترل كنيد. دهان گوش جان است ، سعى كنيد چانه تان را عقل بچرخاند.
"مَشتي" که انقدر به هم می گوییم به چه معناست؟
بر خلاف باور بسيار از مَدخلنويسان، «مشتي» مخفف صفت «مشهدي» به معني كسي كه به سفر مشهد مشرف شده نيست. بلكه اين واژه دقيقاً همان «مَشت» بوده كه از گذشته هاي خيلي دور به يادگار مانده است.
«مَشت» به معاني «پُر، بينقص، بيعيب و كامل» بوده و هنوز در گويشهايي با ريشه پهلوي اشكاني (مانند زبان سنگسري، مازندراني و گيلكي) در همين معني بكار ميرود و احتمالاً از اين زبانها به فارسي دري راه يافته است.
حتي بعيد نيست كه كلمه «مُشت» به معني بسته و پر از تغيير در اِعراب همين واژه حاصل شده باشد. به هر تقدير واژه «مَشت» دقيقاً هم معني واژه « Perfect » در زبان انگليسي است كه با «ياي» نسبت به صورت صفت بكار ميرود:
آدم مشتي، خونهي مشتي، بستنيِ مشتي، حال مشتي و ... و هيچ ربطي به «مشهدي» بودن ندارد. اما چون مرتباً در محاوره عوام «دال» و «تا» با هم جابجا شدهاند (مانند « مِهتي» به جاي «مهدي» ) مشهدي را هم «مشتي» گفته و منجر به اين غلط مصطلح شدهاند!
ضرب المثل غوره نشده مویز شده در مورد کسی بکار میبرند که در عین کوچکی بخواهد بزرگی بفروشد و بزرگی کند.
میگویند روزی ملک الشعرای بهار شاعر معروف در مجلسی نشسته بود و حضار برای آزمایش طبع وی چهار کلمه را انتخاب کردند تا وی آنها را در یک رباعی بیاورد.کلمات انتخاب شده عبارت بودند از: خروس ، انگور ، درفش ، سنگ
ملک الشعرای بهار گفت:
برخاســـت خروس صبح برخیز ای دوســت
خون دل انگور فکـــن در رگ و پوســت
عشق من و تو صحبت مشت است و درفش
جور دل تو صحبت سنگ است و سبوست
جوانی خام که در مجلس حاضر بود گفت : این کلمات با تبانی قبلی انتخاب شده اند.اگر راست میگوئید ، من چهار کلمه انتخاب میکنم و شما آنها را در یک رباعی بیاورید.
سپس این چهار کلمه را انتخاب نمود: آئینه ، اره ، کفش ، غوره
بدیهیست آوردن این کلمات دور از ذهن در یک رباعی کار ساده ای نبود ، لیکن ملک الشعرا شعر را اینگونه گفت:
چون آینه نور خیز گشتی احسنت
چون اره به خلق تیز گشتی احسنت
در کفش ادیبان جهان کردی پای
غوره نشده مویز گشتی احسنت
16.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍موضوع : فضائل قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان
✅کاری از: انجمن قرآن و عترت
کانون فرهنگی تربیتی محراب
❇ مخاطبین: دوره دوم ابتدایی و مقطع متوسطه
🔴اداره کل آموزش و پرورش قم/ناحیه ۴
🔻🔻
#فضائل_قرائت_قرآن
#انجمن_قرآن_عترت
#کانون
🆔https://shad.ir/Kanoonimamkhomeini
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍موضوع : خلاقیت
✅کاری از: انجمن هنرهای دستی و تجسمی کانون امام خمینی (ره )
❇ مخاطبین: مقطع ابتدایی
🔴اداره کل آموزش و پرورش قم/ناحیه ۴
🔻🔻
#کاردستی_چتر
#انجمن_هنرهای_دستی
#کانون
🆔https://shad.ir/Kanoonimamkhomeini
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍موضوع: قصه گویی
✅کاری از: انجمن شعر و داستان
کانون فرهنگی تربیتی محراب
❇ مخاطبین: مقطع ابتدایی
🔴اداره کل آموزش و پرورش قم/ناحیه ۴
🔻🔻
#قوری_کوچولو
#انجمن_شعر_داستان
#کانون
🆔https://shad.ir/Kanoonimamkhomeini