eitaa logo
کتابخانه مجازی المرسلات
1.2هزار دنبال‌کننده
17 عکس
0 ویدیو
111 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد_مطهری.apk
10.53M
📱نام نرم افزار: استاد مطهری 📝 مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری 📒 حجم: 10مگابایت @SHmotahari الگوی همیشه جاوید
null-3.pdf
3.09M
📚 استاد (صد روایت از زندگی آیت الله سید علی قاضی ره)
📚جرعه ای از دریا 🔰آیت الله شبیری زنجانی 💠جلد اول تا ⬇️لینک دانلود👇👇 http://alfeker.net/library.php?id=3884 @almorsalaat
پی دی اف کتاب شریف المیزان نسخه چاپ بیروت با کیفیت عالی به همراه دو جلد فهرست تفصیلی 👇👇👇👇 https://t.me/palmorsalaat/42?single @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ جلسه بزرگداشت علامه طباطبایی ⭕️المیزان مفتاح تولید علوم انسانی 🔰استاد سید فرید موالی زاده ✅فهرست موضوعات: ▫️فدارکاری علمی علامه طباطبایی ▫️المیزان موسوعه معارف اسلامی و مفتاح تولید علوم انسانی ▫️مقدمات و پیش نیازهای ورود به المیزان و فهم محتوای آن ▫️ناصحیح بودن فلسفه مضاف بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی ▫️اهمیت و تاثیر تقدم مباحث انسان شناسی بر فقه 📌این گفتگو در آبان ماه سال 1397 در مجموعه کانال والعصر انجام شد. و اکنون به مناسبت سالروز رحلت علامه طباطبایی می شود. @almorsalaat
♨️ 💠روز پنجشنبه ۹۹/۸/۲۹ از ساعت ۲۰ در گعده طلبگی خانه طلاب جوان با حضور استاد مقدسی، پیرامون شخصیت علامه طباطبایی، بحث و گفتگو شد. در ادامه منتخبی از آن گفتگو را با هم میخوانیم. 🔸: اینکه علامه در کتاب بررسی‌های اسلام درباره انقلاب اسلامی فرموند: هم دل نیستم(عین جمله)، اما باید قوانین خوب اجرا شود(مضمون). این "هم دل نیستم" یعنی چی؟ 📌: ▫️قبل از گفتگو درباره پرسش هایی که بزرگواران می فرمایند ابتدا نکته ای را عرض می کنم که فکر می کنم در مباحثه حتما باید مدّ نظر قرار گیرد. ▫️هر اندیشمندی و هر متفکر صاحب نظام منسجم فکری در نظام اندیشه ای خویش ریشه ها و مبانی اساسی دارد که دیدگاه های خود را بر اساس آن شکل می دهد. این مبانی، ساختمانی منظم در منظومه فکری او ایجاد می کند که دارای آثار و لوازمی است. ▫️اگر می خواهیم فکر اندیشمندی را بررسی کنیم و درباره آن قضاوت کنیم حتما باید به محکمات و متشابهات آن توجه کنیم. در بررسی نظام اندیشه ای مرحوم علامه نیز این مطلب باید مورد توجه قرار گیرد. ▫️پرسش های مختلفی درباره دیدگاه های علامه و مخصوصا نسبت ایشان با نهضت حضرت امام خمینی مطرح می شود. برای قضاوت در این زمینه باید نگاهی همه جانبه به این شخصیت جامع داشت. 🔸: نگاه حضرت علامه به انقلاب چی بود؟ یعنی قبل از اینکه انقلاب بشه و امام در حال تدارک این انقلاب بود آیا موافق بود؟ 📌: ▫️با نگاهی به نظام اندیشه ای مرحوم علامه مشاهده می کنیم که مسئله حکومت و ضرورت وجود آن از ارکان اساسی اندیشه ایشان است. علامه در بخش های مختلف مانند: - تحلیل اجتماع - عدالت اجتماعی - مسئله استخدام و کیفیت شکل گیری اجتماع - اخلاق و ملکات اجتماعی - سریان توحید در بستر اجتماع و ... نقش حاکم و حکومت را تبیین می کنند ▫️لذا این مسئله که مرحوم علامه قائل به ضرورت وجود حکومت اسلامی بودند مسئله ای غیر قابل انکار است. ▫️نکته دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مرحوم علامه در حوزه های مختلف علوم اسلامی نظریاتی نو و بدیع دارند که این نظریات در مباحث فلسفی و عرفانی، مسائل اصولی و فقهی و ... به وفور مشاهده می شود. ▫️نکته جالب این است که بعد از بررسی ریشه های این دیدگاه ها مشاهده می کنیم که به شکل عجیبی دیدگاه های مرحوم علامه و حضرت امام در مبانی یکسان است . ▫️به عنوان مثال: اگر کسی در کتاب مناهج الوصول امام در ذیل بحث صحیح و اعم آنچه امام درباره کیفیت تسمیه مرکب اعتباری بیان می کنند مشاهده کند می بیند نظری نو و مهم است که در فقه و مخصوصا موضوعات فقهی جدید اثر گذار است و کلید حل بسیاری از مشکلات است. ▫️حال اگر به حاشیه کفایه مرحوم علامه مراجعه کنید مشاهده می کنید که مرحوم علامه دقیقا همان مطلب را بیان کرده اند. ▫️همچنین در مباحث فلسفی آنچه مرحوم علامه در ارزش علم حصولی پس از برهان اصالة الوجود معتقدند که تبیینی منحصر به فرد است مشاهده می کنیم که مرحوم امام در تقریرات فلسفی با بیان فلسفی و در کتب دیگر با بیانی عرفانی عینا همان مطلب را تبیین می کنند. ▫️لذا اگر بخواهیم با محکمات اندیشه علامه قضاوت کنیم امکان ندارد که ایشان با تشکیل حکومت اسلامی مخالفت باشند. مؤید آن هم فرمایشات بزرگانی مثل مقام معظم رهبری است که فرمودند: «ما انقلاب را از «المیزان» فرا گرفتیم» 🔸: مرحوم علامه و حضرت امام فارغ از اشتراکات مبنایی سوالی که مد نظر بنده هست اینه که این اختلاف کنش اجتماعی این دو بزرگوار آیا ریشه در مبانی فکری ایشان دارد یا خیر و اساساً طرح اجتماعی مرحوم علامه آیا مثل طرح و نهضت حضرت امام است یا تفاوت دارد؟ اساساً طرح تحول اجتماعی مرحوم علامه دارای چه مولفه‌هایی است کمی توضیح بدهید؟ 📌: ▫️همچنین با نگاهی به تربیت یافتگان مکتب علامه می بینیم که یاران اصلی حضرت امام علاوه بر بهره مندی از محضر حضرت امام، مدت ها از محضر علامه استفاده کرده اند و اگر قرابتی بین این دو نبود بعید است که بزرگانی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و ... در این محیط اجتماع کنند. 🔸: اینکه مبانی فکری ایشان بسیاری از اندیشمندان انقلابی ما را تغذیه کرده و شکی در آن نیست نمونه بارزش شهید مطهری، شهید بهشتی حضرت آقا مثال های خوبی در این جهت هستند اما خوبه که اختلاف بین ایشان و حرکت حضرت امام را هم روشن کنیم. 📌: ▫️نکاتی که عرض کردم از جهت محکماتی است که در نظام اندیشه ای ایشان متبلور است. ولی اختلاف در شیوه ها و رفتار ها و مصادیق عملی هم دارای ابعاد و جنبه های مختلفی است و هم برای تحلیل آن اطلاع از ویژگی های شخصیتی افراد و ... مهم است 🔸: پس جنابعالی میفرمایید اینکه علامه فرمودند که "هم دل نیستم" بخاطر اختلاف در شیوه ها و رفتارها و مصادیق عملی است. درسته؟؟ 📌: ▫️خدمتی که مرحوم علامه با نوشتن کتاب هایی مانند اصول فلسفه و روش رئالیسم به انقلاب کرد قابل انکار نیست. ▫️همچنین ایشان پس از اینکه اساس تفکر اسلامی را در خطر دید برای مبارزه با هجمه هایی که از سوی جریان های مختلف فکری برای ضربه زدن به ریشه های تفکر دینی صورت می گرفت تلاش فراوان انجام داد. ▫️لذا مرحوم علامه نه تنها در عمل مخالفتی با جریان انقلاب اسلامی نداشتند بلکه به شکل گیری این جریان کمک زیادی کردند. ▫️اما درباره اینکه طرح اجتماعی علامه چیست: نظام فکری علامه از دو رکن اساسی تشکیل شده است: ۱-توحید ۲-انسان ▫️ایشان پس از این که در مباحث فلسفی نظام هستی را بر اساس برهان اصالة الوجود تبیین می کنند و ارتباط خالق با ما سواه رو توضیح می دهند بخش عمده ای از مباحث ایشان درباره مسئله انسان است. ▫️در تبیین مسئله انسان چند محور اساسی را دنبال می کنند: ۱-انسان قبل از دنیا و تبیین مراحل هبوط انسان به عالم ماده. ۲-انسان در دنیا ۳-انسان بعد از دنیا. ▫️در مباحث مربوط به انسان فی الدنیا علامه تبیین دقیقی درباره مسئله اعتبار و فلسفه کنش دارند که نظام اعتباری را قوام بخش بقاء نوع انسانی می دانند و تنها ظرف اعتبار را «اجتماع» می دانند. ▫️فکر می کنم اگر مقداری فضای فکری علامه مشخص تر شود قرابت زیاد ایشان با انقلاب روشن شود. ▫️نکته جالب این است که مرحوم علامه در سبک تربیتی خویش و مباحث عرفان عملی همان شیوه معرفت نفس که سبک تربیتی مرحوم ملاحسینقلی همدانی و سلسله ایشان است را با ویژگی هایی منحصر به فرد ارائه می دهند و سلوک از طریق معرفت نفس را تنها راه می دانند. ▫️ولی همین سلوک بر اساس معرفت نفس که در بسیاری از نظام های فکری لازمه اش جدایی از اجتماع است را به گونه ای ترسیم می کنند که جز در بستر اجتماع و با پیروی از دستورات شرعی قابل دست یابی نیست. ▫️ایشان چه در رساله های فارسی خویش مانند رساله «شیعه» و چه در رساله های عربی خویش مانند «الولایه» و همچنین المیزان این مسئله را تبیین می کنند که هدف خلقت انسان دست یابی به مقام «ولایت» است که این مقام به معنای فنای «فعلی» و «اسمی » و «ذاتی» است و تاکید می کنند که اسلام این مقصد را برای همه خواسته است؛ ولی این هدف جز در بستر اجتماع قابل دست یابی نیست. ▫️ایشان در المیزان با بررسی «اجتماع حیوانی» و «اجتماع انسانی» تبیین دقیقی از حقیقت مسئله اجتماع ارائه می دهند و کیفیت رشد و تعالی انسان در بستر اجتماع را توضیح می دهند و با استفاده از «اصل استخدام» و «حقیقت اعتبار» ضرورت وجود قانون و حکومتی برای اجرای آن را اثابت می کنند و بعد ثابت می کنند که با توجه به تبیین دقیق مسئله «احکام عقل عملی» تنها قانون اسلام است که می تواند جهت گیری جامعه را توحیدی کند و حاکم اسلامی باید وجود داشته باشد تا این قانون اجرایی گردد. 🔸: علامه معتقدند که بدون سلوک در بستر اجتماع، به مقصد نهایی نخواهیم رسید. قوانين اجتماعى اسلام در حقيقت مقدمه است براى تكاليف عبادى، و خود آنها مقصود اصلى نيستند، و تكاليف عبادى هم مقصود بالاصل نيست، بلكه آن نيز مقدمه براى معرفت خدا و آيات او است". در نتيجه كمترين اخلال يا تحريف يا تغيير در احكام اجتماعى اسلام باعث فساد احكام، و عبوديت آن، و فساد نامبرده نيز باعث اختلال معرفت خواهد بود. بنابراین علامه و امام از منظر مباحث بنیادین تفاوت چندان ندارند، تفاوت در تاکتیک دارند. امام معتقد بودند باید حاکمیت تغییر کمد و در بستر ان اصلاحات انجام گیرد، اما علامه طرحشان ابتدائا فرهنکی بود و معتقد بودند تا به لحاظ نظری و نیروی انسانی قوی نشویم که بتواند نرم افزار و مدیریت جامعه را برعهده داشته باشد، نباید وارد حکومت شد، لذا برایشان تقدم کار فرهنگی، اولویت داشت 📌: ▫️الميزان ج‏1 ص376، ج4 ص 94 و 95، ج‏2 ص148 - 153، ج‏2 ص387، ج4 ص 99. اینها نمونه ای از مباحثی است که مرحوم علامه درباره اجتماع صحبت کردند. 📌: ▫️حضرت امام و علامه شاید در جزئیات نظریات تفاوت هایی داشته باشند. ولی در ارکان دقیقا یکسان هستند. استاد فرحانی در جلساتی که پژوهشگاه شهید صدر دانشگاه امام حسین علیه السلام برگزار کرد به صورت دقیق و مستند و ادله نشان دادند که اندیشه این دو بزرگوار یکسان است. ▫️مرحوم علامه در ضمن آیه شریفه «یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌.» بحث بسیار زیبایی درباره جامعه اسلامی دارند که معیار خوبی برای قضاوت دیدگاه ایشان است. 🔸گعده: میشه بیشتر راجع ب اختلاف نظرها یا تفاوت های نظری و عملی علامه و امام خمینی توضیح بدین؟ 🔸: ببنید بردران وجوب تشکیل حکومت اسلامی بر مسلمین از واضحات و بدیهیات است. کدام عقلی و دینی اخه میگه امامی که میخوای انقلاب کنی کارت خطاست و پهلوی خوبه. 📌: ▫️در مورد اختلاف نظر این دو بزرگوار: این اختلاف نظرها از دو جنبه قابل بررسی است: - نظرات علمی - شیوه ها و رفتارها ▫️درباره نظرات علمی همانطور که عرض کردم ارکان اساسی فکر هر دو بزرگوار یکسان است. حتی در مسائلی که بسیاری از اندیشمندان نظرات دیگری دارند این دو بزرگوار نظرات یکسان و منحصر به فردی دارند؛ اگرچه در برخی جزئیات اختلاف نظرهایی هم طبیعتا وجود دارد. ▫️اما درباره شیوه های رفتاری: مرحوم علامه هم مانند حضرت امام قائل به این هستند که تعبد تام به شریعت تنها راهی است که انسان را به مقامات عالیه می رساند و این مسئله تنها در بستر حکومت اسلامی محقق می شود. ▫️ولی آنچه از سیره رفتاری علامه بر می آید این است که ایشان بنابر تشخیص وظیفه ای که داشتند تحقق این هدف را در بستر مبارزه نرم انجام دادند . ▫️ولی حضرت امام به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که از جهت شخصیتی داشتند علاوه بر مبارزه اندیشه ای در مقام عمل هم اقدام به مبارزه سخت کردند. ▫️شاید بشود گفت: بسیاری از بزرگان به کاری که امام کرد باور داشتند و معتقد بودند ولی ویژگی هایی که ایشان از آن برخوردار بود واقعا منحصر به فرد بود. ▫️ایشان برای انجام وظیفه ای که آن را تشخیص داده بودند با افرادی تعامل داشتند که از عارفی مانند ایشان با آن محیطی که در آن تربیت شدند چینن تعامل هایی عجیب است. ▫️منظورم این است که اگر کسی با شیوه تربیت سلوکی ایشان آشنا باشد و همچنین نقل هایی که شاگردان ایشان از شخصیت علامه داشتند و حیاء عجیب ایشان که ایشان اینطور بودند که وقتی یک شاگرد جدیدی در درس حاضر می شدند ایشان از شدت حیاء سرخ می شدند و چند دقیقه سکوت می کردند و ... با این وجود در جایی که ضرورت دفاع از دین ایجاب می کند جلسات هفتگی در تهران برگزار می کنند و از انجام اقداماتی که لازمه رسیدن به مرجعیت است خودداری می کنند و ... ▫️نکته مهمی که لازم است توجه شود این است که: شخصیتی که محور اصلی است و برای ما محکم است و تمام نگاه ها باید به او باشد «حضرت امام خمینی» و «مقام معظم رهبری» هستند. ▫️این دو بزرگوار در رویکردهای یک انسان انقلابی و مخصوصا در سبک های عملی «ولی» هستند. با این ملاک و میزان سایر بزرگان و سایر اندیشه ها سنجیده می شوند. ▫️مرحوم علامه علاوه بر اینکه تصریحا مورد تایید مقام معظم رهبری هستند ، از جهت اندیشه ای هم قرابت تامی با نظام اندیشه ای حضرت امام دارند؛ لذا آنچه درباره ایشان مسلم است این است که اندیشه های ایشان در راستای حرکت انقلابی حضرت امام و مقام معظم رهبری است. ▫️حال اگر بخواهیم با وجود این همه محکمات صرفا با یکسری نقل هایی که هزار جنبه مبهم دارد ایشان را نقد کنیم منصفانه نیست. @almorsalaat
رسائل عرفانی، آیت الله پهلوانی.pdf
35.47M
رسائل عرفانی آیت الله پهلوانی
فاطمة بنت الإمام موسى الكاظم (ع) - الدكتور الشيخ محمد هادي الأميني http://mktba.net/library.php?id=13767
مجاهد_شهید_آیة_الله_حاج_شیخ_محمد_تقی_بافقی.PDF
2.26M
کتاب در شرح حال مجاهد شهید آیة الله حاج شیخ محمد تقی بافقی، نوشته مرحوم شیخ محمد شریف رازی
sharhe-moghaddame-gheisari.pdf
15.68M
شرح مقدمه قیصری بر شرح فصوص/ مرحوم سید جلال آشتیانی
tafsir_soreh_mojadelehمجادله+.pdf
4.92M
پی دی اف کتاب تفسیر سوره مجادله/ رهبر معظم انقلاب
💢 مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی(4جلد) http://www.majlesekhobregan.ir/fa/MashroheMozakerat.html
الإنسان و العقیدة - السيد محمد حسين الطباطبائي.pdf
15.31M
کتاب الانسان و العقیده / مجموعه چند رساله از علامه طباطبایی: الولایه، انسان قبل الدنیا، انسان فی الدنیا، انسان بعد الدنیا و علی و الفلسفه الالهیه و ...
Sanakht_arfani.pdf
317.3K
شناخت عرفانی/ متن یکی از سخنرانی های شهید بهشتی (ره)
مرگی_در_نور.pdf
5.29M
زندگینامه مرحوم آخوند خراسانی عبدالحسین مجید کفائی
حکمت الهی و نهج البلاغه.pdf
3.28M
📚حکمت الهی و نهج البلاغه 💢این کتاب در حقیقت رساله دکتری استاد شهید محمد مفتح است که اساتید گرانقدر همواره توصیه به مطالعه این کتاب کرده اند. 🔍محفل علوم انسانی المرسلات @ensani_almorsalaat
160.pdf
5.23M
یادنامه آیت الله حائری شیرازی/ نشریه شاهد یاران/ بهمن 97
آشنای حق آقا محمد بیدآبادی.pdf
4.77M
آشنای حق/ درباره زندگی آقا محمد بید آبادی/ علی صدرایی خوئی
رجال کشی.pdf
18.97M
اختیار معرفه رجال الکشی
ده گفتار.PDF
3.25M
ده گفتار / شامل مقاله اصل اجتهاد در اسلام/ شهید مطهری