eitaa logo
علیرضا پناهیان
138.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
93 فایل
کانال رسمی نشر آثار علیرضا پناهیان صوتی (آرشیو سخنرانی‌ها) @Panahian_mp3 سایت Panahian.ir پیامگیر: @panahian_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️مدعیان معنویت با پیامبر دشمنی کردند! ➖ پیامبر در یک شهر مذهبی و در بین مذهبی‌ها مبعوث شدن؛ مذهبی‌ها! حواستون باشه برای ظهور ... 📡 این گفتگو را سحرهای ماه رمضان، حوالی ساعت ۴:۳۰ از شبکه افق به صورت زنده ببینید. @Panahian_ir
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍬 به من توجه کن! 🌱 وقتی یک دختربچه وسط سخنرانی به حاج آقا میگه: بیام بالا؟! 🔻این کلیپ متفاوت را از دست ندهید. @Panahian_ir
🔻پیامبر(ص) در یک محیط مذهبی و اخلاقی مبعوث شد 🔻چرا مردمی که پیامبر را دوست داشتند، بعد از بعثت با او دشمن شدند؟ 🔻فرق بین جاهلیت و اسلام در اعتقاد به خدا نیست؛ در ولایت و سیاست است 🔴 تاریخ بعثت و عصر ظهور - جلسه دوم ➖ تصور اکثر مردم این است که «دوران جاهلیت یعنی سیاهی مطلق» درحالی‌که این‌طور نیست. امام‌صادق(ع) می‌فرماید: به‌راستی که عرب همواره به بخشی از دین حق پایبند بوده است (کافی/ج۴/ص۲۱۲) ➖آنها قبل از بعثت هم اهل عبادت و مناسک حج بودند. پس جاهلیتِ آنها، بدون خدا نبوده بلکه آنها اعتقاد به خدا داشتند؛ هرچند در دین‌شان خرافاتی هم داشتند. ➖ پیامبر در یک محیط مذهبی و اخلاقی مبعوث شد؛ در شهری که به‌عنوان یک شهر مذهبی در جهان معرفی می‌شد. آن بدی‌هایی که گفته می‌شود غالباً مربوط می‌شود به عربِ بادیه‌نشین که در اطراف مکّه بودند و الّا عرب عدنانی مکّه، افراد بافرهنگی بودند. ➖ اگر بگوییم پیامبر در یک محیط بسیار بد و در میان مردم بد، مبعوث شده در واقع داریم می‌گوییم که پیامبر هنری نکرده و این کم‌کردن شأن ایشان است. اما باید دید چرا افرادی با این‌همه خوبی‌ها، بعد از بعثت با پیامبر درافتادند درحالی‌که قبلاً او را دوست داشتند. ➖ امام باقر(ع) در ایام حج، به مردم در حال طواف نگاه کرد و فرمود: مردم زمان جاهلیت هم همین‌طور طواف می‌کردند. فرق حجّ جاهلی با حجّ اسلامی این است که مردم بیایند حج که بعدش بیایند به ما اعلام نصرت کنند و بگویند «ما آمدیم شما را کمک کنیم» (کافی/ج۱/ص۳۹۲) ➖ پس معلوم می‌شود که فرق بین جاهلیت و اسلام در ولایت و سیاست است، و الا قبل از بعثت هم عبادت و اعتقاد به خدا داشتند. 👈🏻صوت و متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6746 @Panahian_ir
🌱 ماه رمضان یک مربّی است ➖روزۀ رمضان تربیت‌کننده است. فقط گرم نمی‌کند، بلکه تغییر هم می‌دهد. این ماه برای ما یک «مربّی» است. خیلی مهم است که در یک روند تربیتی قرار بگیریم و برنامه‌ای پیدا کنیم که با رفتارهایی ساده‌ به نتایجی مهم برسیم. ➖مردم برای تربیت بدنی حاضرند مبالغ زیادی به یک مربّی بدهند، تا به نتایج دلخواه برسند. سی روز گرسنگی و تشنگی، هزینۀ زیای نیست. رمضان زمینۀ تربیت را فراهم آورده و می‌خواهد در ما تغییر ایجاد کند؛ البته اگر دل بدهیم و دل‌آزرده نشویم، اگر تن‌آسایی نکنیم و همراهی کنیم و آثار خوب روزه را با بدی‌ها تباه نسازیم. 📗 بخشی از کتاب «چگونه دستورات دینی ما را تربیت می‌کنند؟» 🌙 @Panahian_ir
24.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ برداشت اشتباه از حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» ❗️چطور در طول تاریخ از این حدیث سو استفاده شده؟ ❗️ترجمه درست این حدیث چیست؟ 👈🏻 چرا فینال و اوج همه عبادت‌ها در عرصه سیاست است؟ 📡 این گفتگو را سحرهای ماه رمضان، حوالی ساعت ۴:۱۵ از شبکه افق به صورت زنده ببینید. @Panahian_ir
mostaghim-tareen-raah-baraye-residan-be-hale-khoob-medium.mp3
1.8M
🎙 مستقیم‌ترین راه برای رسیدن به حال خوب 👈🏻 این کلیپ از مبحث "حال خوب" تهیه شده است. @Panahian_ir
🔻مهم‌ترین چالش ظهور، بُعد سیاسیِ آن است همان‌طور که مهم‌ترین چالش بعثت هم بُعد سیاسی آن بود 🔻بعد از چهل سال هنوز نمی‌شود راحت گفت «علت اصلی مخالفت با پیامبر، علت سیاسی بود» 🔴 و - جلسه دوم ➖ پیامبر ما قبل از بعثت، به‌عنوان یک جوان اخلاقی در شهر مکّه محبوب همه بود، یعنی کسی با اخلاق پیامبر مشکل نداشت، پس چه شد که بعد از بعثت، با پیامبر دشمن شدند؟ ➖ مردم مکه به‌خاطر عبادت و نماز و حج رفتن هم با پیامبر(ص) مشکل پیدا نکردند، چون قبل از بعثت هم خیلی از این کارها را انجام می‌دادند(کافی/8/288) پس دعوای آنها با پیامبر سرِ چه بود؟ ➖ بنده هنوز در صداوسیمای جمهوری اسلامی بعد از چهل سال، نمی‌توانم راحت بگویم که علت اصلی مخالفت‌کردن با پیامبر، علت سیاسی بوده است؛ چون می‌گویند «تو دین پیغمبر را خلاصه کردی در سیاست!» ➖ اگر بخواهید سیاست را حذف کنید، اصلاً پیغمبر برای چه با آنها دعوایش شد؟ درحالی‌که پیامبر(ص) قبل از بعثت هم بسیار بااخلاق بود و کسی هم با اخلاق و عبادت مخالف نبود. ➖ تاریخ اسلام دارد به ما می‌گوید «دعوا در آغاز دین سرِ چی بود؟» در قصۀ ظهور هم دعوا سرِ همان خواهد بود. کمااینکه در روایت‌ها، بعثت امام‌زمان و ظهور حضرت تشبیه شده است به بعثت نبوی. ➖ مهم‌ترین چالشی که بعثت پیامبر در شهر مکّه ایجاد کرد، بُعد سیاسی آن بود. امام‌زمان(ع) هم آن بُعد سیاسیِ آمدنش مهم‌ترین چالش را ایجاد می‌کند. پس ما باید خودمان را برای بُعد سیاسیِ ظهور آماده کنیم یعنی باید در عرصۀ سیاست ورزیده بشویم. 👈🏻صوت و متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6746 @Panahian_ir
📌یازدهمین دوره آموزش مجازی ، بر اساس دیدگاه‌های علیرضا پناهیان. 👤مدرس: حجت الاسلام دکتر علی میری 👈🏼 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: sokhanesadid.ir @sokhanesadid
📸 گزارش تصویری | سلسله مباحث "حال خوب" در مسجد جامع امام صادق(ع) 📺 این مبحث هر روز حوالی ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود. 📡 پخش زنده این جلسه را هرشب، حوالی ساعت۲۲ از لینک‌های زیر ببینید. 🔻اینستاگرام: instagram.com/Panahian.ir_live 🔻آپارات: aparat.com/panahian_ir/live @Panahian_ir
18.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️دوران جاهلیت را در زمان خودمان پیدا کنیم! 👈🏼 باید تصورات خود را درباره مردم زمان پیامبر(ص) اصلاح کنیم. 📡 این گفتگو را سحرهای ماه رمضان، حوالی ساعت ۴:۱۵ از شبکه افق به صورت زنده ببینید. و @Panahian_ir
💌 | اختیار داریم ولی تا حدودی @Panahian_ir
🔻دروغ‌گفتن به یک فرد بدتر است یا دروغ‌گفتن به یک جامعه؟ 🔻اگر بُعد سیاسی دین را از بُعد اخلاقی جدا کنیم، یعنی «اخلاق» را درست نشناخته‌ایم 🔴 و - جلسه سوم ➖معمولاً وقتی مباحث اخلاقی (مثل حدیث مشهور إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ) مطرح می‌شود، نه یک مثال سیاسی می‌زنند، نه می‌گویند اوجش در سیاست است، نه می‌گویند مهم‌ترین رذیله‌های اخلاقی، رذیله‌هایی است که به سرنوشت یک جامعه برمی‌گردد. ➖دروغ‌گفتن به یک فرد، زشت‌تر است یا دروغ‌گفتن به یک جامعه؟ کسی که دربارۀ دروغ صحبت می‌کند، این را هم بگوید که دروغ‌گفتن سیاسیون در جامعه، بسیار شنیع‌تر و قبیح‌تر از دروغ‌گفتن در زندگیِ فردی است. ➖وقتی روزنامۀ یک حزب، برای اغوای مردم، دروغ می‌گوید، این کارش خیلی زشت‌تر از جنایت‌های فردی‌ای است که افراد عادی در جامعه انجام می‌دهند. ➖اگر شما به یک نفر کمک کنی، می‌شود «کارِ اخلاقی» اما وقتی به یک جامعه کمک کنی، می‌شود «کار سیاسی»! درحالی‌که کمک به یک ملّت خیلی اخلاقی‌تر است! ➖گاهی از اوقات تفکیک بُعد سیاسی دین از بُعد اخلاقی، غلط است و نشان می‌دهد که اخلاق، خوب شناخته نشده است. اگر «مکارم اخلاق» طوری معنا شد که فهمیدیم آن کسی که بیش از همه باید اخلاق رعایت کند «مدیر جامعه» است، آن‌وقت درست معنا شده است. ➖دربارۀ اعتقادات هم همین‌طور است. آیا توکل به خدا فقط مال زندگی فردی است و یک مسئول مملکت نباید به خدا توکل کند؟ آن مسئولی که می‌خواهد با دشمن مبارزه کند نباید روی نصرت الهی حساب کند؟ آنجا که ارزش اعتقادات و تأثیرگذاری‌اش بیشتر است! ➖من اگر اعتقادات درستی نداشتم و خطا کردم به خودم و خانواده‌ام، ضربه می‌زنم. ولی یک مسئول اگر اعتقادات درست نداشت با خطایش یک مملکت را نابود می‌کند. پس بُعد سیاسی دین از بُعد اعتقادی جدا نیست. 👈🏻صوت و متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6754 @Panahian_ir