فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عاقبت ما و دشمنان ما
🔻لطفاً در دفاع از انقلاب، حزباللهی حرف نزنید!
🔻با یک محاسبه مادی، در این چهل سال ما چقدر قدرتمند شدیم و آمریکا چقدر افول کرد؟
#تصویری
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 جهادگری، پیریزی تمدن نوین اسلامی است.
🔹فعالیتهای جهادی، حکمرانی مردمسالارانه را محقق میکند. سبک زندگیها را متحول میکند.
🔹شاید ثبت تجربیات و تولید دانش فعالیتهای جهادی واجب است.
#تصویری
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🏅اگر زنهای انسانساز از ملتها گرفته بشود، ملتها شکست خواهند خورد
🔻 امام خمینی(ره): عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتی است که بر مردان دارد. مردان بر ملتها حق دارند و زنها حق بیشتر دارند. زنها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ میکنند. قرآن کریم انسانساز است، و زنها نیز انسانساز. وظیفه زنها انسانسازی است. اگر زنهای انسانساز از ملتها گرفته بشود، ملتها شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت میکنند، شجاع میکنند.
#قدرت_و_شکوه_زن
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔻 چرا در طول تاریخ هر وقت دین آمده، دعوا راه افتاده؟
🔻 چون دین قبل از بندگی خدا، به نفیِ بردگی غیرخدا دعوت میکند
📌 بردۀ دیگران یا بندۀ خدا؛ راه سومی نیست- ج۲
🔘 دو گروه مخالف دین هستند: «کسانی که مردم را به بردگی میکِشند» و «بردگانی که به بردگی خو کردهاند!»
🔘 کسی که خدا را پیدا نکند، هر قدرتی دمِ دستش بیاید، بردۀ او میشود
🔘 هرکس به کفر نزدیک بشود، اخلاق بردهها را میگیرد
🔘 استقلال اقتصادی هم جلوهای از برده نبودن است
____________
#علیرضا_پناهیان:
چرا وقتی دین میآید، درگیری ایجاد میشود؟ آیا وقتی یک پزشک، روش جدیدی برای درمان یک بیماری پیدا میکند دعوایی راه میافتد؟ آیا وقتی یک پزشک وارد شهری میشود که قبلاً پزشک نداشته، دعوا راه میافتد؟ نه!
پس چرا دین اینگونه است؟ چون دین تغییری در جامعۀ بشری ایجاد میکند که هیچ عامل دیگری نمیتواند آن را ایجاد کند. اینطور نیست که وقتی دین بیاید فقط به بندگی خدا دعوت کند، قبل از آن و بعد از آن، به نفی بردگی دیگران دعوت میکند.
دو گروه مخالف دین هستند؛ یکی به بردگی کِشَندگان مردم و یکی هم بردگانی که به بندگی خو کردهاند! بردگان میگویند «ما داشتیم آرام زندگیمان را میکردیم، یک لقمه نان بخور نمیر هم میرسید، بگذار بردگیمان را بکنیم!»
«اریک فروم» روانشناس برجسته، میگوید «مردم به بردگی بیشتر خو دارند تا به استقلال» البته درست این است که بگوییم: انسانها برای رسیدن به قدرت مطلق آفریده شدهاند، نه برای بردگی؛ اما لازمۀ رسیدن به قدرت مطلق، چسبیدن به قدرت مطلق خدا و بندگیِ او است.
انسان ظرفیت اطاعت و بندۀ خدا شدن را دارد، اما وقتی خدا را پیدا نکرد، هر قدرتی که دم دستش بیاید، بردۀ آن میشود، هرکدام از انسانها دوست دارند مثل خدا قوی باشند. انسانها قدرت را دوست دارند، اما وقتی زورشان نمیرسد، به یک قدرت میچسبند تا امنیت پیدا کنند.
چرا با حضور دین، درگیری پیش میآید؟ چون وقتی ارباب دو تا شد، طبیعتاً دعوا ایجاد میشود؛ دعوا بین اربابان زمینی و «ربالعالمین». پیامبران که خودشان بهمعنای واقعی ارباب نمیشوند، بلکه مردم را بهسوی قدرت خدا دعوت میکنند.
استقلال اقتصادی هم یک جلوهای از برده نبودن است. وقتی که فرد و جامعه از نظر پولی، بهشدت وابسته باشد، یعنی یکنوع نظام بردهداری وجود دارد. قدرتها و مستکبران میخواهند کلیت جامعۀ ما را تبدیل به برده کنند، بههمین خاطر، دنبال اعمال تحریمها و تحمیل جنگها علیه ما هستند.
اسلام دنبال این است که ما بردۀ کسی نباشیم. ممکن است برخی بگویند که «ما نمیخواهیم از این برنامه استفاده کنیم» اسلام میفرماید: اگر از این برنامه استفاده نکنید و کفر بورزید، درواقع شما علیه بشریت، اقدام میکنید.
دین به تو زور نمیگوید که حتماً باید بندۀ خدا بشوی، اما وقتی بندگی خدا را نپذیری، اینطور نیست که فقط دین را نپذیرفته باشی؛ بلکه بردگیِ غیرخدا را میپذیری و در راه بردگی طاغوت، جنایت میکنی. برای همین است که خدا با کفار اینقدر در میافتد، کافر شدن فقط نپذیرفتن فکرِ دینی نیست؛ کافر یعنی برده!
کجای قرآن فرموده که هرکسی کافر شد بردۀ قدرتها و طواغیت میشود؟ در آیةالکرسی که باعظمتترین آیات است میفرماید: «وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ» طغیانگرها سوار کافران میشوند و آنها را از نور به ظلمت میبرند. خودِ آن کافر بدبخت، این راه را نمیرود، بلکه طاغوت سوارش میشود و از او سواری میگیرد.
وقتی کسی کافر شد، نمیتواند فقط برای خودش کافر باشد چون طاغوت سرپرست او میشود و آن طغیانگر، کافر را به بردگی میکشد و کافر همیشه به نفع طاغوت کار میکند.
برای همین است که در طول تاریخ، هروقت دین آمده، جنگ راه افتاده است. چون انبیاء میخواهند انسانها را از بردگی طاغوت آزاد کنند لذا بین انبیاء و طاغوت دعوا میشود. آن کافرانی که بردۀ طاغوت شدهاند هم جنایتکار میشوند و علیه دین میجنگند.
چطور ایمان و اعتقاد ما سیاسی میشود؟ وقتی به خدا ایمان آوردی از بردگیِ قدرتها بیرون میآیی و آنهایی که به خدا ایمان نمیآورند، بردۀ طاغوت میشوند و این یک اتفاق سیاسی است. آن ایمانی که ما را از قدرتهای زورگو آزاد نکند، ایمان نیست.
وقتی به آن قدرتها و طواغیت «نه» میگویید آنها ساکت نمینشینند و جنگ راه میاندازند، بعد شما باید از آزادیِ خودتان دفاع کنید و این یک اتفاق سیاسی است. لعنت بر کسی که دین و عالم دینی را غیرسیاسی اعلام و تبلیغ میکند.
🚩فاطمیه بزرگ تهران- ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔻 همانطور که محبت امامحسین(ع) عامل حفظ دین شد، محبت پیامبر(ص) هم عامل شروع دین شد
🔻 مهمترین عامل حرکت بهسوی اوج آزادی «قدرت محبت مؤمنین به پیامبر(ص)» بود
📌علیرضا پناهیان در جلسۀ هشتم #تاریخ_تحلیلی صدر اسلام:
🔘 «محبت شدید مردم به پیامبر(ص)» عامل اصلی موفقیت بعثت و بنیانگذاری امت اسلام بود
🔘 هرکس میخواست به اوج برسد، آغازش محبت به پیامبر(ص) و دفاع از ایشان تا پای جان بود
🔘 جامعۀ مدینه با «قدرت محبت پیامبر(ص)» بنا شد؛ یاران امامزمان(ع) هم قدرتشان را از محبت مولا میگیرند
____________
رسولخدا(ص) در آغاز بعثت، با قدرتهای جنایتکاری مثل فرعون مواجه نبود که آشکارا ظلم کنند و سر ببُرند، بلکه با فراعنۀ کوچکی در مکه، مواجه بود که اتفاقاً خیلی هم دموکرات بودند! آنها یکنوع دموکراسی اکثریت داشتند که بر اساس آن، در مسائل مهم، تا وقتی همۀ رؤسای قبایل در شورای مکه رأی نمیدادند، کاری انجام نمیشد.
پیامبر(ص) میخواست مردم را از ظلمهای رقیقی نجات بدهد که خیلی بهچشم نمیآید و خیلیها اصلاً آن را ظلم بهحساب نمیآورند؛ مثل سلطۀ رؤسای قبایل و باندهای قدرت. چرا پیامبر با اینها مبارزه میکرد؟ چون برای رسیدن مردم به اوج آزادی، این ظلمهای رقیق هم باید برطرف بشود.
اگر مستضعفین درک نکنند که تحت ظلم هستند، برای نجات خودشان با پیامبر همراهی نمیکنند. این یکی از مشکلات پیغمبر است. چون همه برای رسیدن به اوج، آنقدر ضرورت احساس نمیکنند لذا برای بیرون آمدن از ظلمهای رقیق هم ضرورت احساس نمیکنند.
چهکار باید کرد تا مردمی که انگیزۀ قیام علیه ظلم و ستمِ رقیق را ندارند، قیام کنند؟ رسولخدا(ص) چگونه زمینۀ حرکت مردم برای رسیدن به اوج را ایجاد کرد؟ پیامبر(ص) با چه قدرتی، این حرکت را آغاز کرد؟ مهمترین عامل زمینهساز برای حرکت مردم بهسوی اوج آزادی، محبت شدید مسلمانان به پیامبر(ص) بود.
هرکسی که نوری در دلش بود، محبت پیغمبر(ص) در دلش میافتاد. اولین اثری که ایمان و باور به پیامبر در انسانها ایجاد میکرد محبت شدید مؤمنین نسبت به شخص پیامبر(ص) بود. این محبت، اصلیترین انگیزه و مستمسک برای عبور از همۀ موانع و سختیهای دوران بعثت شد.
هرکسی میخواست به اوج دینداری برسد، آغازش محبت به رسولخدا(ص) و دفاع از ایشان تا پای جان بود. خیلیها خجالت میکشند این قسمت تاریخ را بگویند: مهمترین تعهدی که پیامبر(ص) از مردم میگرفت، دفاع از ایشان تا پای جان بود.
پیامبر اکرم(ص) صراحتاً میفرمود: «مشرکین میخواهند من را بکُشند، تو حاضر هستی برای دفاع از من، جان بدهی؟» آن ظلم رقیق، دیگر تبدیل شده بود به یک ظلم فاحش که همان «کُشتن پیامبر(ص)» بود؛ لذا پیامبر(ص) در پیمان عقبه دوم با مردم مدینه عهد بست که آیا حاضرید برای دفاع از رسولخدا از جان خودتان بگذرید؟
پس مراقب باشیم دنبال مسائل فرعی و حاشیهای نرویم و توجه کنیم که اصل موضوع چه بوده است؟ انگیزۀ به اوج رسیدن برای مؤمنین، جز عشق به رسولخدا و جان دادن برای ایشان چه چیز دیگری میتوانست باشد؟
مؤمنین به شدت، پیامبر(ص) را دوست میداشتند. اثر ایمان و صفای باطن این است که وقتی صفای باطن پیدا میکنی و این نور در قلبت ظاهر میشود که حقیقت را انکار نمیکنی، اولین هدیۀ خدا به شما «محبت» است. لذا قرآن میفرماید: «وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» (حجرات، 7) این را بروید در متن تاریخ ببینید.
موتور محرک تاریخ اسلام «محبت پیامبر(ص)» بود. همانطور که محبت امامحسین(ع) عامل حفظ دین شد، محبت پیغمبر(ص) هم عامل شروع دین و بنیانگذاری امت اسلام و موفقیت بعثت بود.
چرا مادر و پدر عمارِ یاسر، آنهمه شکنجه را تحمل کردند و جان دادند؟ اصلاً کسی که با رسولخدا(ص) پیوند میخورد، این محبت بهقدری شدید بود که دیگر ایشان را رها نمیکرد و همۀ رنجها را بهخاطرش تحمل میکرد.
انقلاب پیامبر(ص) انقلاب عرفانی، عاطفی و حبّی بود. نقطۀ مقابل پیامبر(ص) هم کسانی بودند که خبثِ باطنشان باعث میشد یکدفعهای نسبت به پیامبر(ص) تنفر مضاعف پیدا کنند بهحدی که میخواستند ایشان را بهقتل برسانند؛ درحالیکه آنها قبلاً قاتل و جنایتکار نبودند.
محبت، قدرت اصلی برای حرکت فرد و جامعه است. رسولخدا(ص) با قدرت محبت، جامعۀ مدینه را بنا نهاد. یاران امامزمان(ع) هم قدرتشان را از محبت مولا میگیرند. مهمترین وصفِ آنها محبت شدیدشان به امامزمان(ع) است. وحشت و رعبی که یاران حضرت در دل دشمنان میاندازند، نتیجۀ همین محبت شدیدشان به مولا است.
🚩محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
هدایت شده از سه شنبه های مهدوی
.
آغوش بهشتی آنان که مادرترند …
.
پیشاپیش عید میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز مادر و روز زن تبریک و تهنیت باد.
.
خادم المهدی های #سه_شنبه_های_مهدوی شهر تهران، در نظر دارند به مناسبت روز مادر، پویش #آغوش_بهشتی را برگزار نمایند.
.
امسال در چهارمین سال برگزاری این پویش قصد داریم به مادرانی که دارای سه ویا بیش از سه فرزند هستند و آخرین فرزند ایشان بعد از 1 بهمن 1400 متولد شده به رسم یادبود، هدایایی متبرک ارسال کنیم.
.
با توجه به محدودیت های موجود این پویش صرفا مختص مادرانی است که آدرس پستی ایشان در مناطق 22 گانه شهر تهران هست
.
🔗لینک ثبت نام در پویش آغوش بهشتی
🌐 https://3shanbe.com/Behesht
کانال رسمی سه شنبه های مهدوی:
➕ https://eitaa.com/joinchat/1043595267Cfd9a9234d0
📌 برنامۀ سخنرانی
🔸اجتماع بانوان مدافع حریم ولایت
🗓سهشنبه ۲۰دی(امروز)، حوالی ۱۵:۳۰
🕌 مسجد جمکران، شبستان کربلا
👈 پخش زنده(درصورت آنتندهی)
▫️ تصویری:
📎 Aparat.com/panahian_ir/live
▫️صوتی:
📎 Aparat.com/panahian_Audio/live
#برنامه_سخنرانی
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈🏻 یکی از دلایل دینگریزی این است که فکر میکنند دین، تفاوتها را لحاظ نمیکند. از همه یک انتظار دارد برای پوشش و تقوا!
💠 هنگام امر بهمعروف نباید افراد را قضاوت کنیم. نباید غرورش بشکند و به او بر بخورَد!
🔻 باید بگوییم که من تو را از خودم بهتر میدانم!
✅ غیرمذهبیها نباید کنار مذهبیها احساس حقارت کنند.
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فتنهٔ اخیر، یک فتنهٔ به شدت ضدزن بود!
💠 علیرضا پناهیان در «اجتماع بانوان فاطمی برای دفاع از حریم ولایت» در مسجد مقدس جمکران:
🔻 فتنهای که اخیرا در کشور رخ داد یک فتنهٔ به شدّت ضدزن بود چون فحش میدادند توهینهای سخت میکردند چون آدمکشیهای وحشیانه در آن صورت گرفت.
🔻 زن، موجود مهربانی است. زن، دل رحم است. زن، دین هم نداشته باشد برای او فحش دادن سخت است. در اغتشاشات فحشهای رکیک میدادند یعنی این نهضتِ مردان وحشی است. حالا امکان دارد ۴تا زن هم استخدام کرده باشند. نهضت، زنانه نیست. زن موجود لطیفی است.
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🏻 آنقدر که زنان، محافظ انقلاب هستند مردان نیستند!
💠 علیرضا پناهیان در «اجتماع بانوان فاطمی»:
🔻 اوبامای خبیث که میگویی آیندهٔ ایران از آنِ زنان است! گذشتهٔ ایران از آنِ زنان بوده و الان ایران از آنِ زنان است و زنان انقلاب را راه انداختند و الان زنان هستند که انقلاب اسلامی را محافظت میکنند!
🔻 این زنان بودند که ایران را از حلقوم استکبار جهانی بیرون کشیدند.
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🏅یکتا موجود
🔻 امام خمینی(ره): صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه میگیرد. زن، یکتا موجودی است که میتواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعهها به استقامت و ارزشهای والای انسانی کشیده شوند و میتواند بعکس آن باشد.
#قدرت_و_شکوه_زن
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مستی عارفانه
🔹چرا اولیای خدا، با اینکه میدانند مقامشان از بقیه بالاتر است، مغرور نمیشوند؟
🔹فقط در روضۀ اباعبدالله الحسین(ع) میتوانیم این را حس کنیم!
#تصویری
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌عملیات روانی، نه پاسخ علمی!
🔻چند راهکار کلیدی در مواجهه با عملیات روانی دشمن
🔻اگر میخواهید شهید ندهید، عملیات روانی را یاد بگیرید!
🔻کدام حرف درست را چگونه باید گفت؟
#تصویری
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.05-Panahian-MasjedJamkaran-ShedatVaZaefeEntezarFaraj-02-32k.mp3
9.83M
🔉 شدت و ضعف انتظار فرج
📅 جلسۀ دوم | ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
🕌 مسجد مقدس جمکران
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7542
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.06-Panahian-MasjedJamkaran-ShedatVaZaefeEntezarFaraj-03-32k.mp3
8.31M
🔉 شدت و ضعف انتظار فرج
📅 جلسۀ سوم(پایان) | ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
🕌 مسجد مقدس جمکران
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7542
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.11-Panahian-MahfeleHaftegeeHayaatDaneshjueeTehran-TarikhTahliliEslam-10-32k.mp3
15.47M
🔉 تاریخ تحلیلی اسلام
📌 محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران
📅 جلسۀ دهم | ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
🕌 فاطمیۀ بزرگ تهران
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7499
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.23-Panahian-FatemieBozorgTehran-NaghdJaygahDabirestaniha...-32k.mp3
9.3M
⚠️ در جامعۀ ما به دبیرستانیها توهین میشود، آن توهین هم این هست که نامشان را میگذارند دانشآموز!
📌 جدیدترین سخنرانی مهم و راهبردی علیرضا پناهیان
🔻در اجتماع دهه هشتادیها
▫️با موضوع: نقد جایگاه دبیرستانیها در ساختار فرهنگی کشور
▫️تهران، ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
🔻بشنوید و به گوش مسئولین برسانید!
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7553
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.05-Panahian-HeiatSarallah-AbaadMasuliatEjtemae-02-32k.mp3
11.86M
🔉 ابعاد مسئولیت اجتماعی
📅 جلسۀ دوم | ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
🕌 هیئت ثارالله قم
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7545
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.18-Panahian-MahfeleHaftegeeHayaatDaneshjueeTehran-TarikhTahliliEslam-11-32k.mp3
16.71M
🔉 تاریخ تحلیلی اسلام
📌 محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران
📅 جلسۀ یازدهم | ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
🕌 دانشگاه تهران
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7499
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔻عامل اصلی دشمنی با پیامبر، خُبث باطن کسانی است که حتی برخلاف منافعشان با دین میجنگند؛ مثل خوارج
📌علیرضا پناهیان در جلسۀ نهم #تاریخ_تحلیلی صدر اسلام:
🔘 یک قاعدهای در عالم هست: هرچقدر صفای باطن بروز کند، خبث باطن هم بروز میکند
🔘 هرچه شما بهتر میشوید دشمن کینهتوزتری پیدا میکنید که از سر خباثتش با شما دشمنی میکند
🔘 در جامعۀ ما اغلب کسانی که با دین مخالفت میکنند دچار سوءتفاهم هستند نه خبث باطن؛ باید سوءتفاهمها را برطرف کنیم
____________
چرا ظهور پیامبر و حضور دین در جامعه، موجب درگیری و جنگ میشود؟ دو عامل مهم وجود دارد:
عامل اول که مشهور است و خیلی شنیدهایم، منفعتگرایی کسانی است که به ظلم و غارتِ دیگران خو کردهاند؛ مثل ابوجهلها که در مقابل دین و پیامبرِ عدالتگرا و آزادیگستر میایستند و جنگ راه میاندازند.
ولی عامل اصلی، منفعتگرایی نیست؛ یک مسئلهای هست به نام «خبث باطن» که باعث میشود حتی کسی که جزو طواغیت نیست بلکه جزو مستضعفان است، نسبت به پیامبر و مؤمنان کینه پیدا کند و با آنها بجنگد.
کسی که منفعتگراست و نگاه طاغوتی دارد، انگیزهاش برای جنگیدن با پیامبر ضعیفتر از کسی است که خبث باطن دارد. منفعتطلبها گاهی با دین نمیجنگند و میگویند: وقتی میشود همراه شد و یکچیزی بهدست آورد، نیازی به جنگ نیست! لذا از یک حدی به بعد، ممکن است آن فرد ظالم، دشمنیِ خود را پنهان کند!
عبداللهبناُبَیّ یکی از طاغوتها و منفعتطلبهای برجستۀ مدینه بود که با پیامبر(ص) کنار آمد چون دید منفعتش در کنار آمدن است. نه اینکه این افراد ظالم، خبث باطن ندارند ولی اگر از حیث منفعتطلبی نگاه کنید میبینید که اینها لزوماً نمیجنگند، وقتی ببینند که دارند مغلوب میشوند، ممکن است با دین و پیامبر کنار بیایند.
ابوسفیان وقتی دید منفعتش در این است که مسلمان بشود، اسلام آورد. اما بعضیها که خیلی خبث باطن دارند، صریحاً منافع خود را کنار میگذارند و با پیامبر و امام میجنگند؛ مثل خوارج! اینها مثل معاویه اهل معامله نیستند که لااقل برای منافع دنیایی خود، با دین کنار بیایند! خبث باطن این افراد به قدری زیاد است که آنها را کور کرده و حاضرند در راه دشمنی با دین کشته بشوند.
یک قاعدهای در عالم وجود دارد؛ وقتی یک لطافتی ظهور کرد، خباثتها هم ظهور میکنند. میتوان اینطور مثال زد که وقتی خورشید به غنچه میتابد بوی عطر آن در فضا پخش میشود. اما وقتی به یک مُردار میتابد بوی تعفنش فضا را پر میکند.
خداوند میفرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً» (اسراء،82) قرآن برای مؤمنین شفاء و رحمت است؛ یعنی اگر مؤمن، یک خرابی و عیبی هم داشته باشد با قرآن سالم میشود. اما همین قرآن برای ظالمان چیزی جز خسران اضافه نمیکند. اگر قرآن نازل نمیشد، مشرکین مکه اینقدر آدمهای بدی نمیشدند!
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: در دوران جاهلیت، اگر یک مردی دست روی زنی بلند میکرد و او را میزد، او و نسل او بهخاطر این کار، سرزنش میشدند «وَ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ الْمَرْأَةَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا» (نهج البلاغه، ص373) اما بعد از اسلام ببینید دختران پیامبر را چطور تازیانه زدند! آن مردم قبلاً اینقدر جنایتکار نبودند.
وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد، همانطور که عدهای نورانیتر شدند، عدهای هم کینه پیدا کردند؛ آنهم چه کینهای! بعضیها نسبت به امامزمان(ع) هم چنین کینهای پیدا میکنند و به جنگ بر میخیزند. امام باقر(ع) میفرماید برخی از قاریان قرآن و فقها و عابدان به جنگ امامزمان(ع) میروند و حضرت دستور قتل آنها را میدهد (دلایل الامامه، ص456)
شما هرچه بهتر میشوید دشمن کینهتوزتری پیدا میکنید. کسانی که قبلاً انگیزهای برای مسخرهکردن شما نداشتند، وقتی دیندار شدید، مسخرهتان میکنند. لذا خیلیها دینداریِ خود را پنهان میکنند برای اینکه مسخره نشوند. باید بدانی که وقتی دیندار میشوی، طبیعتاً دشمن پیدا میکنی، دشمنی که از سر خباثتش بدون اینکه تو هیچ اشکالی داشته باشی با تو دشمن میشود.
البته ممکن است بعضیها در اثر سوءتفاهم با ما دشمن بشوند؛ اینها درصورت رفع سوءتفاهم اصلاح میشوند. لذا هرکسی با ما دشمن شد باید به او مهلت بدهیم و سعی کنیم او را جذب کنیم. در کار فرهنگی هم باید بنای خود را بر این بگذاریم که هرکسی دارد با دین مخالفت میکند جاهل و دچار سوتفاهم است نه دچار خبث باطن! باید این حسنظن را نسبت به انسانها داشته باشیم؛ خصوصاً در جامعۀ خودمان.
🚩محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 چگونه روابط ما زیباتر میشود؟
🔸چطور از بودن کنار همدیگر احساس راحتی و آرامش داشته باشیم؟
👈 یک راه حل کلیدی
#تصویری
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔻 این توهین به دبیرستانیها است که به آنها بگوییم «دانشآموز»!
🔻 وقتی به یک دبیرستانی میگویید «دانشآموز»، حس مسئولیت را از او میگیرید و بلوغ اجتماعی او را به تأخیر میاندازید
📌 نقد جایگاه دبیرستانیها در ساختار فرهنگی کشور-قسمت اول
🔘 دو پیروزی بزرگ ما در انقلاب و دفاع مقدس، با احساس مسئولیت دبیرستانیها و کمک آنها رقم خورد
🔘 امروز هم راه نجات جامعه از حیث اقتصاد و معیشت تا فرهنگ و معنویت، پرداختن به دبیرستانیها است
🔘 الان طرحی وجود ندارد که دبیرستانیها بهطور جدی در جامعه بهکار گرفته شوند و از ظرفیت آنها استفاده شود
_________
علیرضا پناهیان:
در جامعۀ ما به دبیرستانیها به نوعی توهین میشود؛ آن توهین هم این است که نامشان را «دانشآموز» میگذارند!
البته «دانشآموز» کلمۀ توهینآمیزی نیست، همانطور که بچه یا نوزاد، کلمات توهینآمیزی نیستند، ولی اگر به یک آقاپسر دبیرستانی بگویی «نوزاد» میگوید: چرا توهین میکنی؟ من نوزاد نیستم، من خیلی از کارهایم را خودم انجام میدهم....
پسرها و دخترها وقتی به دبیرستان میآیند، تغییرات اساسی در آنها پدید آمده و حال و هوای آنها کاملاً متحول شده است. وقتی به دبستانیها «دانشآموز» گفته میشود باید برای دبیرستانیها نام دیگری گذاشته شود تا یک دبیرستانی متوجه بشود که برخورد جامعه با او، دیگر مثل سالهای قبل نیست که یک کودک یا نوجوان بهحساب میآمد.
وقتی شما نام دانشآموز روی یک دبیرستانی میگذارید، در واقع دارید حس مسئولیت را از او میگیرید، درحالیکه او دوست دارد احساس مسئولیت کند و مسئولانه و مؤثر در جامعه حاضر بشود، اما یک دبستانی دوست دارد متأثر باشد و خودش را با معلم و پدر و مادرش هماهنگ کند. این ویژگی در دبیرستان کاملاً عوض میشود، بهطوری که دوست دارد خودش مسئول بشود و تأثیرگذار باشد.
مشترک بودن نام دانشآموز بین دبستانی و دبیرستانی، دبیرستانیها را دچار اشکال میکند؛ یک دبیرستانی با خودش میگوید: «مثل اینکه من هنوز مسئول نیستم و نمیتوانم مؤثر باشم!» انگار جامعه به او میگوید تو مسئول نیستی درحالیکه خدا به او گفته است تو مکلف و مسئول هستی.
با این نوع نگاه، سن بلوغ اجتماعی جوانهای ما لااقل چهار سال دیرتر آغاز میشود درحالیکه این چهار سال بسیار طلایی و مهم است. این ضربهای است که جامعه به او میزند و این فضا خیلی بد است. إنشاءالله عقلاء و مسئولین فرهنگی جامعه به اینطور کارهای اساسی بپردازند.
از سالهای قبل از پیروزی انقلاب تا کنون، ما لااقل دو حادثۀ بزرگ را دربارۀ تأثیر دبیرستانیها شاهد بودهایم؛ حادثۀ اول این بود که تا وقتی دبیرستانیها متوجه انقلاب نشدند انقلاب پیروز نشد و تا وقتی پیام امام به دبیرستانیها نرسیده بود جامعه تکان نخورد. وقتی دبیرستانیها تکان خوردند جامعه در انقلاب به تکامل خودش رسید.
سیزده آبان یکی از این مناسبتها است که دانشآموزان به شهادت رسیدند. آنجا یکی از نقاط عطف بسیار مهم برای جامعۀ ما شد. ما در آن زمان میدیدیم که وقتی دانشآموزان به میدان انقلاب آمدند چگونه چهرۀ انقلاب تغییر کرد.
حادثۀ دوم مربوط به دفاع مقدس است. تا وقتی پای دبیرستانیها به جبهه باز نشد ما دائماً شکست میخوردیم و زمین میدادیم و زمان را هم از دست میدادیم، امّا وقتی دبیرستانیها از عملیات فتحالمبین به بعد پا به میدان گذاشتند بخش عمدهای از سرزمین اسلامیمان آزاد شد. دبیرستانیها در عملیات بیتالمقدس -یعنی عملیات آزادسازی خرمشهر- غوغا کردند.
در اوائل انقلاب، کسانی که با کلمۀ «دانشآموز» به آنها حس بیمسئولیتی تزریق میشد، به واسطۀ همین دو حادثۀ مهم احساس مسئولیت کردند، وارد میدان شدند، تأثیر گذاشتند، غوغا به پا کردند و از آن فضایی که وجود داشت، نجات پیدا کردند.
اما بعد از این دو حادثه مهم، بهخاطر رویکرد نظام آموزش و پرورش دبیرستانیها تقریباً کنار گذاشته شدند و زیاد جدی گرفته نشدند. با همۀ خوبیهایی که در نظام آموزش و پرورش وجود دارد، مثل زحمتهایی که معلمان خوب میکشند، امّا طرحی وجود ندارد که دبیرستانیها به صورت جدی در جامعه به کار گرفته شوند.
البته در یک مقطعی بعد از دفاع مقدس گفتند که باید دبیرستانیها را جدیتر بگیریم، لذا طرحی به نام «طرح کاد» مطرح شد تا دبیرستانیها در کنار آموزشهای مدرسه یک مهارت و کار هم یاد بگیرند و انجام بدهند، به دلائل مختلف ازجمله خودجوش نبودن، ارتباط نداشتن با قاطبۀ مردم و ارتباط نداشتن با متن اصیل انقلاب، آن کار هم متوقف شد.
الان ما باید جامعهمان را از هر حیث نجات بدهیم؛ از حیث معیشت، اقتصاد، فعالیت درآمدزا و کسب و کار، تا فرهنگ و معنویت. راه نجات جامعه، پرداختن به دبیرستانیها است.
🚩 تهران؛ اجتماع دهههشتادیها - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
📎 Panahian.ir/post/7556
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.04-Panahian-MasjedJamkaran-ShedatVaZaefeEntezarFaraj-01-32k.mp3
10.21M
🔉 شدت و ضعف انتظار فرج
📅 جلسۀ اول | ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
🕌 مسجد مقدس جمکران
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7542
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
Clip-FazilateMaheRajab-64k.mp3
1.78M
🎧 #بشنوید
✍️ توصـیههایی برای بهرهبرداری
بیشتر از ماه پرفضیلت رجب
🎙 سخــنانی از اســتاد پناهــیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حواست رو جمع کن...!
در روایت است که:
شیطان نمیگذارد که آدم های مذهبی و آدم های خوب، گناهان درشت انجام دهند؛ چون آدم خوبی هست و سریع توبه می کند.
شیطان نمیگذارد زیاد حساس شوید و فقط پیج شل می کند و در لحظه ای حساس به یک باره همه فشار خود را به انسان تحمیل می کند.
در روایت است که نهایت تلاش شیطان برای گمراه کردن انسان، زمان مرگ است.
🎙استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 به من نگاه کن.....
سخت ترین روضه عاشورا...😭
استاد پناهیان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.06-Panahian-HeiatSarallah-AbaadMasuliatEjtemae-03-32k.mp3
12.43M
🔉 ابعاد مسئولیت اجتماعی
📅 جلسۀ سوم(پایان) | ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
🕌 هیئت ثارالله قم
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7545
حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
📄 شناسنامه بحث
▪️عنوان: اهمیت توجه به تفاوتهای بین انسانها در دین
▫️زمان: میلاد حضرت زهرا(س)
▪️مکان: مسجد جمکران
▫️ تعداد: ۱ جلسه
حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
1401.10.20-Panahian-Jamkaran-AhamiatTavajoBeTafavotha-32k.mp3
8.82M
🔉 اهمیت توجه به تفاوتهای بین انسانها در دین
📌 میلاد حضرت زهرا(س)
📅 یک جلسه | ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
🕌 مسجد جمکران
👈 کیفیت بهتر:
📎 Panahian.ir/post/7547
حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔻پیشنهاد مهم و راهبردی پناهیان برای تحول در ساختار فرهنگی کشور:
🔸بعد از دورۀ دبستان، جوانان طی هفتسال در جایی بهنام «دانشسرا» مشغول کار و تحصیل بشوند
🔸 آماده کردن جوانان برای حل مشکلات کشور، به یک وزارتخانه مستقل از آموزش و پرورش نیاز دارد
🔸 همۀ امور جوانان از درس تا ورزش و کار و مسئولیت اجتماعی، باید در یک وزارتخانه تجمیع و ساماندهی شود
🔸 الان تنها مسئلۀ جدیای که دبیرستانیها مشغول آن هستند، موضوع اسفناک «کنکور» است!
🔸 تصمیمگیری برای زندگی با کنکور، نوعی قمار است که باعث صدمات گوناگون بر جوان و جامعه میشود
👈 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7556
📌 نقد جایگاه دبیرستانیها در ساختار فرهنگی کشور
🚩 تهران؛ اجتماع دهههشتادیها - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian