eitaa logo
پندهای سعادت
2.2هزار دنبال‌کننده
313 عکس
69 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شخصیت‌‌ممتاز‌حضرت‌عباس علیه السلام ✅حضرت استاد شب زنده دار "دام ظله": یكی از عناصر مهم و برجسته ی اين حماسه ی عجيب، از صدر عالم تا پایان عالم، جناب عباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام است. امام صادق علیه السلام در مقام معرفی اين بزرگوار، به حسب نقلی، پنج خصوصيت برای ایشان برشمردند كه ا گر ما آن بخشی را كه امكان تحقق دارد، در خودمان پیاده كنيم، قهراً منازلی از منازل آن بزرگوار را به دست خواهيم آورد. اگرچه آنها در اوج و در قله هايى هستند كه برای دیگران شاید ميسور نباشد، اما منازلی از منازل رحمت آنها برای دیگران قابل درک هست. امام صادق علیه السلام حسب اين نقل فرمودند: «کان عمنا عباس بن علی بنابیطالب صلب الایمان، نافذ البصیرة، جاهد مع الحسین و ابلا بلائا ً حسنا و مضی شهیدا»؛ هر یک از اين جملات، درس آموز است و پیام دارد و راه درست رسيدن به مدارج عاليه را نشان میدهد. 🔗 @pand_saadat
📷 | 🔰حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: یکی از عناصر مهم و برجسته‌ی این حماسه‌ی عجیب، از صدر عالم تا پایان عالم، جناب عباس بن علی بن ابیطالب هست. 🔗 @pand_saadat
🔰 شخصیت ممتاز حضرت عباس علیه السلام 💠حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: یکی از عناصر مهم و برجسته‌ی این حماسه‌ی عجیب، از صدر عالم تا پایان عالم، جناب عباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام هست. امام صادق علیه السلام در مقام معرفی این بزرگوار، به حسب نقلی، پنج خصوصیت برای ایشان برشمردند که اگر ما آن بخشی‌ را که امکان تحقق دارد، در خودمان پیاده کنیم، قهراً منازلی از منازل آن بزرگوار را به‌دست خواهیم آورد. اگرچه آن‌ها در اوج و در قله‌هایی هستند که برای دیگران شاید میسور نباشد، اما منازلی از منازل رحمت آن‌ها برای دیگران قابل درک هست. امام صادق علیه السلام حسب این نقل فرمودند: «کان عمّنا عباس بن علی بن ابی طالب صلب الایمان، نافذ البصیرة، جاهد مع الحسین و ابلا بلائاً حسنا و مضی شهیدا» هر یکی از این جملات، درس‌آموز است و پیام دارد و راه درست رسیدن به مدارج عالیه را نشان می‌دهد. «کان صلب الایمان»؛ دارای ایمان صلب بود. برای این که چیزی صلب بشود، دو امر لازم دارد. یکی این که پایه‌های آن باید محکم باشد. اگر شما مثلاً یک میله‌ی فولادین را همین طوری دو یا سه سانتی متر در زمین فرو کنید، با این که بدنه‌ی این قائمه از فولاد است، اما وقتی پایه‌هایش محکم نباشد، به مجرد این که چیزی به آن برخورد کند، واژگون می‌شود. علاوه بر این که پایه‌ها باید محکم و عمیق باشد، شاکله‌ی آن امر هم باید نفوذناپذیر باشد. حالا مثلاً شما چوبی را با پایه‌های عمیقی در زمین فرو کنید، اما موریانه می‌تواند به این چوب نفوذ و آن را از درون پودر و تهی‌کند. وقتی این‌گونه شد، به مجرد یک باد، چوب واژگون می‌شود. بنابراین، برای این که چیزی بخواهد صلب بشود دو امر لازم دارد: اولاً بدنه‌ی مستحکمی که چیزی نتواند در آن نفوذ کند و ثانیاً پایه‌های مستحکمی که بتواند مقاومت کند. اکنون برگردیم به ادامه‌ی کلام، بعد امام صادق علیه السلام در تعریف از عموی خویش فرمودند: «نافذالبصیرة». بصیرت داشتن یک چیز است و نافذ البصیره بودن یک چیز دیگر است. داشتن بصیرت، یک نعمت بزرگ است. این که انسان بتواند مسائل را بفهمد و امر بر او مشتبه نشود، یا مشتبه نکنند، این بصیرت است. به ما دستور داده شده در هر مغرب و صبحگاه، بعد از نماز از درگاه خدای متعال این را بخواهیم: «اللهم اجعل النور فی بصری و البصیرة فی دینی.» نفوذ بصیرت، این است که بصیرت آن‌چنان قوی شود که لایه‌های زیرین را هم بفهمد. گاهی برخی امور پیچ در پیچ است. ممکن است کسی سطح ظاهری امور را درک ‌کند و کلاه سرش نرود، اما لایه‌ی دوم را متوجه نمی‌شود. نافذ البصیرة؛ یعنی انسان با فهم و درک خویش، تا نهایت عمل را ببیند، که این یک نعمت بسیار بزرگ الهی است. یکی از خصوصیات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام همین نفوذ بصیرتش بود که در آن‌ ماجراهای ‌زمان امیرالمؤمنین علیه السلام و بعد از آن حضرت که بیشتر مردم منحرف شدند، ایشان محکم ‌ماندند و هرگز نلغزیدند. این، همان نفوذ بصیرت است. 🔗 @pand_saadat
🔰 شیعه ی واقعی درکلام امام سجاد علیه السلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: روایت دیگر در این زمینه [شیعه ی واقعی]، از حضرت سجاد علیه السلام نقل شده است. «كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ سلام الله علیهما قَاعِداً فِی بَیتِهِ إِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَیهِمُ الْبَابَ»؛ حضرت در منزل نشسته بودند، درب منزل زده شد. «فَقَالَ یا جَارِیةُ انْظُرِی مَنْ بِالْبَابِ»؛ حضرت کنیزی را که در منزل داشتند، صدا زدند که ببینند چه کسی در را می زند. «فَقَالُوا قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِكَ فَوَثَبَ عَجْلَانَ حَتَّی كَادَ أَنْ یقَعَ»؛ پس گفتند ما گروهی از شیعیان شما هستیم. حضرت شتابان حرکت کردند که به درب منزل بروند؛ چنان که نزدیک بود به زمین بخورند. «فَلَمَّا فَتَحَ الْبَابَ وَ نَظَرَ إِلَیهِمْ رَجَعَ»؛ وقتی که حضرت در را باز کردند و نگاهشان به این افراد افتاد، برگشتند. «وَ قَالَ كَذَبُوا فَأَینَ السَّمْتُ فِی الْوُجُوهِ» حضرت فرموند: اینها دروغ می گویند که از شیعیان ما هستند. آن علامتی که باید در چهره‌شان باشد در چهره ی ایشان نبود. «أَینَ أَثَرُ الْعِبَادَةِ أَینَ سِیمَاءُ السُّجُودِ إِنَّمَا شِیعَتُنَا یعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرَحَتِ الْعِبَادَةُ مِنْهُمُ الْآنَافَ»؛ آن علامت و نشانه ی عبودیت در چهره های آنان كجاست؟ شیعیان ما به عبادتشان شناخته می شوند، و به تغییر رنگ صورت، بینی های آنان در اثر سجده و اشك قرحه دار شده است. «وَ دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ الْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ قَدْ هَیجَتِ الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَ أَخْلَقَ سَهَرُ اللَّیالِی وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِجُثَثَهُمْ الْمُسَبِّحُونَ إِذَا سَكَتَ النَّاسُ وَ الْمُصَلُّونَ إِذَا نَامَ النَّاسُ وَ الْمَحْزُونُونَ إِذَا فَرِحَ النَّاسُ»؛ و پیشانی های آن‌ها نیز از حال و وضع اصلی خارج شده، شكم های آنان به پشت چسبیده، لبانشان خشكیده، آثار عبادت صورت های آن‌ها را متغیر كرده، و آثار كهنگی و فتور بدن در اثر شب زنده داری و پیمودن روزهای گرم (به روزه داری و عبادت) در آنان پدیدار گشته، آن‌ها مشغول تسبیح اند در زمانی كه مردم ساكت باشند، و نمازگزارند در وقتی كه مردم درخواب باشند، و در دل غم و غصه دارند در وقتی كه مردم خوشحال هستند. 🔹منبع : مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص469 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷 | 🔰شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" 🔗 @pand_saadat
🔰"شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام" 🔸حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله»: از امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره روایات زیادی نقل شده است که به یکی ازآن‌ها اشاره می‌کنم. «رُوِی أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ سلام‌الله‌علیه خَرَجَ ذَاتَ لَیلَةٍ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ كَانَتْ لَیلَةً قَمْرَاءَ» نقل شده است که حضرت در یکی از لیالی مقمره شب‌های سیزده و چهارده و پانزده ماه قمری از مسجد خارج شدند. «فَأَمَّ الْجَبَّانَةَ»؛ حضرت قصد کردند به طرف محلی به‌نام جَبّانه تشریف ببرند. «وَ لَحِقَهُ جَمَاعَةٌ یقْفُونَ أَثَرَهُ»؛ عده‌ای هم پشت سر حضرت راه افتادند. «فَوَقَفَ عَلَیهِمْ ثُمَّ قَالَ مَنْ أَنْتُم؟ قَالُوا شِیعَتُكَ یا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ ‌فَتَفَرَّسَ فِی وُجُوهِهِمْ»؛ حضرت از ایشان پرسیدند: شما چه کسانی هستید؛ عرض کردند: از شیعیان شما هستیم. حضرت نگاهی به چهره‌های این‌ افراد انداختند. «ثُمَّ قَالَ فَمَا لِی لَا أَرَی عَلَیكُمْ سِیمَاءَ الشِّیعَةِ قَالُوا وَ مَا سِیمَاءُ الشِّیعَةِ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ» فرمودند: در چهره‌‌ی شما سیما و علائم شیعه پیدا نیست. از حضرت سؤال کردند علائم و سیمای شیعه چیست؟ «فَقَالَ صُفْرُ الْوُجُوهِ مِنَ السَّهَرِ»؛ حضرت فرمودند: از شب‌زنده‌داری، چهره‌هایشان زرد است. «عُمْشُ الْعُیونِ مِنَ الْبُكَاءِ»؛ چشم‌هایشان از گریه‌ به حدقه افتاده است. «حُدْبُ الظُّهُورِ مِنَ الْقِیامِ»؛ از فرط قیام به درگاه خداوند پشت آن‌ها خمیده شده است. «خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّیامِ»؛ شکم‌هایشان از فرط روزه داری به کمرشان چسبیده است. «ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ»؛ لب‌های آن‌ها خشکیده است، از بس دعا می‌کنند. «عَلَیهِمْ غَبَرَةُ الْخَاشِعِین»؛ بر ایشان، غبره‌ای از آدم‌های خاشع و متواضع وجود دارد. این سیمایی است که امیرالمؤمنین علیه السلام به حسب این نقل، از شیعه‌ی واقعی ترسیم می‌کند: در این روایت حضرت در مورد انجام واجبات و ترک محرمات که ملاک عدالت است؛ چیزی نفرمودند. این‌ها مفروغٌ عنه است و کسی که می‌خواهد شیعه‌ی وصفی باشد، باید مقام عدالت و بلکه مقام ورع را داشته باشد. بنابراین، شیعه‌ی واقعی کسی است که این صفات در وی متجلی باشد. این‌ها مطالبی است که دارد مهجور و فراموش می‌شود؛ حوزه‌ها باید این‌ها را زنده کنند. أحق به جوامعی که باید این‌ها را زنده کنند، حوزه‌ها هستند؛ یعنی هر که می‌خواهد راهی به معنویت پیدا کند و دلش به معنویت سوق داده شود، باید از طریق حوزه و حوزویان باشد. ▫️منبع: وسائل الشیعة، ج 1، ص 92 🔗 @pand_saadat
📷 | 🔰"روح عبادت نیت است" 🔸استاد شب زنده دار دام ظله: روح عبادات نیت است. ممکن است عملی آنچنان ارزشمند نباشد اما اگر انگیزه عمل الهی باشد آن عمل تا خداوند متعال برده میشود و به عالی ترین وجه پذیرفته میشود، اگر انسان انگیزه و نیت کار خود را الهی کند کار او دارای ارزش بیشتری خواهد شد. 📆 97/09/20 | 🌐 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا