35.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
در ایام ولادت مولایمان مولی الموحدین، یعسوب الدین، اسدالله الغالب، امام علی بن ابیطالب(ع) هستیم؛ آن بزرگوار قابل توصیف برای انسانهای معمولی نیست؛ شخصیت بزرگواری است که پیامبر معظم(ص) درباره ایشان بر حسب نقل فرموده است کسی تو را نشناخته است مگر خدا و من؛ یعنی تمام انسانهای عالم و حتی نوابغ بشری در مقابل عظمت این امام همام ناتوان هستند. البته گوشهها و نمودهایی از این شخصیت بزرگوار حتی از سوی پیروان ادیان دیگر و کسانی که پیرو هیچ دینی نیستند مورد توجه قرار گرفته است ولی با مطالعه تاریخ زندگانی آن بزرگوار همه محو عظمت این شخصیت میشوند.
خداوند در قرآن در سوره مبارکه نبأ فرموده است: عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ؛ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ؛ مردم از خبر بسیار بزرگ سؤال میکنند؛ حضرت امیر(ع) خودشان فرمودند من آن خبر بزرگ و نبأ عظیم هستم. ایشان در جهات مختلف نقشآفرین بودند؛ در اینکه اسلام پا گرفت و منتشر شد و در برابر اعدا و دشمنان اسلام و پیامبر(ص) مانند کوههای استوار ایستاگی کردند و اسلام مرهون و مدیون زحمات آن بزرگوار است.
امیرالمؤمنین(ع) و زندگی ایشان به ویژه در دوران تصدی حکومت ظاهری، الگویی برای همه است گرچه ایشان برحسب نصب الهی و معرفی پیامبر(ص) باید بعد از وفات پیامبر(ص) جانشین میشدند ولی همان پنج سال و اندی که حکومت داشتند نحوه و شیوه حکومت و فرمایش ایشان و عهدنامه پر مغز و با عظمتشان به مالک اشتر که امروز مورد توجه متفکران عالم است، همه و همه الگوست.....
@pand_saadat
38.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کسی مجاهد است و تقوا هم دارد ولی این دو عنصر برای رسیدن به سعادت نهایی کفایت نمیکند و باید به امر سوم هم بپردازد و آن؛ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ، است یعنی برای رسیدن به خدا وسیلهای را واسطه قرار دهد؛ در مورد وسیله هم گفته شده است چیزی است که انسان از سویدای قلب و عمق جان دلبستگی به چیزی دارد و به او علاقهمند است و عشق میورزد؛ پس در کنار تقوا و جهاد به امر سوم هم نیاز داریم تا به فلاح ابدی برسیم و این امر سوم قراردادن وسیله بین خود و خداست و بر اساس روایات شریفه، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: انا الوسیله. وسیلهای که خدا فرموده است ابتغاء کرده و به دست آورید من هستم؛ بنابراین استفاده و استنباط از آیه میکنیم که ارتباط با امیرمؤمنان و اقتدا به ایشان عامل سعادت انسان است یعنی اگر کسی در همه عمر مجاهدت کند و تقوا پیشه سازد ولی در مورد امیرالمؤمنین(ع) آن مودت و دلبستگی و تبعیت را نداشته باشد مجاهدت و تقوای او عقیم است و او را به سعادت نمیرساند؛ بنابراین در تمامی عرصههای زندگی امیرمؤمنان(ع) باید مورد اقتدا و مقتدا باشد. باید او راهبر باشد و چشم عالمیان به آن بزرگوار باشد تا به مقصد برسند لذا حضرت رضا(ع) براساس نقل صدوق در عیون اخبارالرضا از آباء طاهرینشان امام حسین(ع) نقل کرده است: قال رسول الله للامام علی(ع) یا علیُّ أنتَ حُجَّةُ اللّه، و أنتَ بابُ اللّه، و أنتَ الطَّریقُ إلَى اللّه، و أنتَ النَّبَأُ العَظیمُ، و أنتَ الصِّراطُ المُستَقیمُ، و أنتَ المَثَلُ الأعلى.....
@pand_saadat
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیرالمؤمنین(علیه السلام) مقام والایی دارد؛ با علی گفتا یکی در رهگذار/ از چه باشد جامه تو وصلهدار/ تو امیری و شهی و سروری/ از همه در راد مردی برتری/ جامهای، چون جامه شاهان بپوش/ گفت صاحب جامه را بین، جامه چیست/ دید باید در درون جامه کیست/ جامه گر صد وصله باشد عار نیست/ مرد سیرت را به صورت کار نیست.
امیرمؤمنان(علیه السلام) مرد سیرت است و به دنیا و مافیها توجهی ندارد و همه توجه او به حق تعالی است و از این جهت آن بزرگوار مقتدای همه خوبان عالم است و قطعا اگر حکومتها و مردم جهان آن بزرگوار را به امامت و رهبری تبعیت کنند سعادتمند خواهند شد.
انشاءالله خداوند ما را از موالیان و شیعیان حقیقی آن حضرت قرار دهد و همه شیعیان او را مورد عنایت ویژه آن بزرگوار در دنیا و آخرت قرار دهد.
@pand_saadat
🔅حضرت آیت الله مهدی شب زنده دار دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی پاسخ برتر و تجلیل از شخصیت علمی حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی، در مدرسه علمیه معصومیه قم فرمود:
آیت الله العظمی نوری همدانی نقشی گرانسنگ در زمینه تحکیم عقاید جوانان و مردم در طول دوران متمادی داشته اند. ایشان نقشی مهم در نگارش مقالات علمی در پاسخگویی به شبهات و تحکیم اعتقادات داشتند.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: روزهایی را به یاد داریم که ایشان در سخت ترین شرایط در دوران ستم شاهی در شهرهای دور افتاده برای گره زدن دل های مومنین به ذات باری تعالی تلاش می کردند.
وی تصریح کرد: مقالات آیت الله العظمی نوری همدانی در پاسخ و رد شبهات و نظریاتی که در جامعه در حال تکثیر بود نقشی مهم و اثرگذار بود. این علمای بزرگ الگویی ناب برای همه فعالان این عرصه هستند
@pand_saadat
🔰الگوی تمام عیار
💠حضرت استاد شب زنده دار دام ظله:
حضرت زینب علیها السلام، الگوی تمامعیاری برای یک زندگی صحیح و سعادتمند هستند. در هر بُعدی از ابعاد که انسان نگاه میکند، میبیند که ایشان در مراتب رفیعی از آن کمالات قرار دارند. از خود گذشتگیهای آن بزرگوار در راه اعتلای اسلام و بذل آنچه که در اختیار داشتند، آن هم با یک خلوص بسیار بالا، از صفات محمودهی ایشان محسوب میشود.
حضرت زینب فرزندان خود را در راه خدا میدهند و هیچ مطلبی دربارهی فرزندان خود نقل نمیکنند؛ گویا فرزندی ندارند. اینجور در راه خدا مجاهده کردن و خستگی ناپذیر بودن ایشان، باید برای همهی ما الگو باشد. این لباس مقدس روحانیت، معنایش همین است. این مسأله بحمدالله در حوزههای علمیه هست، اما هشداری که باید به آن توجه بشود، کمرنگ شدن سبقهی مجاهدت است. حقیقتاً در گذشته مجاهدتهای بزرگی دیده میشد و مجاهدتهای خالصانه و بسیاری در طلاب وجود داشت.
در مسألهی تبلیغ، آن چیزی که در گذشته کمتر ملاحظه میشد، جهات رفاه تبلیغ بود؛ شاید میلها بیشتر به این بود که کجا سختتر و خلوصش بیشتر است؛ همان جا را برای تبلیغ انتخاب میکردند.
#عکس_نوشته
#پندهای_سعادت
#بیانات
#حضرت_زینب_علیها_سلام
🔗@pand_saadat
📷 | #عکس_نوشته
السلام علیک یا زینب الکبری
🔰"اسلام و مسلمین و تشیع مدیون حضرت زینب سلام الله علیها هستند"
🔹برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت
#عکس_نوشته
#پندهای_سعادت
#بیانات
#حضرت_زینب_علیها_سلام
🆔 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅مبا
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام»
❇️ظاهر و باطن نفس
✅مبارزهی منفی با رذایل اخلاقی
🔶حکایتی از مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
از حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای آل طه «سلمهالله» شنیدم که بالای منبر از مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی نقل میکرد، که ایشان میفرمودند: در درس آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری همدرس و همبحثی داشتم. این شخص در سن پیری بیمار شده بود ـ که در همان بیماری هم به رحمت خدا رفت ـ و من به عیادتش رفتم، بعد این بیمار به من گفت که ـ نعوذ بالله ـ ظلمی که خدا به من کرده، به هیچ کس نکرده است. گفتم: چطور؟ گفت: برای اینکه من و شما هر دو همشاگردی درس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بودیم؛ حالا شما مرجع و معروف شدی، ولی من نه نامی و نه رسمی دارم و نه کسی مرا میشناسد.
ببینید آدمی که در پایان عمر در بستر بیماری و نزدیک حالت احتضار است، اما موفق نشده است خودش را تهذیب کند، اینجور حسادت میورزد. آنوقت این حسادت به کجا میرسد؟ به اینکه خدای متعال را ظالم ببیند. بعد خدای ناکرده انسان با این حالت بخواهد خدا را ملاقات کند. این مربوط به این است که انسان خودش را رها کرده و به فکر اصلاح نفس خودش نبوده است.
بنابراین، یکی از راههای اصلاح نفس، مبارزهی منفی کردن با این صفات نفسانی است که بهتدریج آن حالت مرتفع میشود و ظاهر و باطنش مانند هم میشود.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 105
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیه_های_پیامبر_اکرم_ص_به_امیرالمؤمنین_ع
#ظاهر_و_باطن_نفس
#مبارزه_ی_منفی_با_رذایل_اخلاقی
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅مبا
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام»
❇️ظاهر و باطن نفس
✅نفاق نشان ندهید
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
آنچه که از این حدیث شریف استفاده می شود، این است که سعی کنید آشکار و نهان شما مثل هم باشد و نفاق به خرج ندهید، اما آن مواردی که برای مبارزهی منفی با بیماریهای باطنی نفس است ـ که قهراً نتیجهاش این است که به حسب ظاهر مردم از ما چیزی میبینند که ما در واقع نداریم ـ ما این کارها را انجام میدهیم که آن باطن را درست کنیم و مقصودمان ریاکاری نیست. مقصودمان این نیست که بر خلاف باطنمان، ظاهرمان را خوب نشان بدهیم که بله، ما خیلی صالح هستیم، بلکه مقصودمان این است که آن باطن را با این مبارزهی منفی اصلاح کنیم، یا این که چون شارع امر فرموده است که آبرومندی خودت را حفظ کن، از این باب این گونه عمل میکند؛ یا در شرع فرموده که طبق آن صفات نفسانی عمل نکن و اگر حسادت واقعی داری، در ظاهر به آن عمل نکن. اینها برای این نیست که انسان بخواهد مردم را در اشتباه بیندازد و بخواهد ریاکاری کند، اگر هدف این باشد، مذموم است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 107
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیه_های_پیامبر_اکرم_ص_به_امیرالمؤمنین_ع
#ظاهر_و_باطن_نفس
#نفاق_نشان_ندهید
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅نفا
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام»
❇️ظاهر و باطن نفس
✅نتیجهی عمل به توصیههای پیامبر «صلّی الله علیه و آله»
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
به خودم و به همهی شما عزیزان عرض میکنم که این فرمایشها دارای نکتههای مهمی است که رسول خدا «صلّی الله علیه و آله» از بین همهی آموزههایی که آن بزرگوار از طرف خدای متعال برای بشر آورد، این چهل امر را در اینجا میفرماید که اگر کسی این امور را در خودش پیاده کرد، به این مقامات راه پیدا میکند. پیاده شدن این امور کأنّه ملازمه با اصلاح بسیاری از امور دیگر و تحلّی به بسیاری از امور دیگر دارد. مثلا کسی که بخواهد که سریره و علانیهاش مثل هم باشد و اهل ریا نباشد؛ چقدر صفات دیگر را میطلبد، چقدر معرفت میخواهد، چقدر همت میخواهد، چقدر جهاد نفس میخواهد. این، بسیاری از خوبیهای دیگر را به همراه دارد.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 107
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیه_های_پیامبر_اکرم_ص_به_امیرالمؤمنین_ع
#ظاهر_و_باطن_نفس
#نتیجه_ی_عمل_به_توصیه_های_پیامبر
🔗 @pand_saadat
🔰توصیههای پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام»
❇️ظاهر و باطن نفس
✅دقت در انتخاب همنشین
💠حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد فرمودند:
«وَ أَنْ لَاتَكْذِبَ وَ أَنْ لَاتُخَالِطَ الْكَذَّابِينَ»
دستور العمل دیگر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم این است که نه خودت دروغ بگو و نه با آدمهای کذّاب معاشرت داشته باش. ممکن است که کسی خودش دروغ نمیگوید، اما دوستان و رفقا و هم مجلسیها و کسانی که با ایشان نشست و برخاست دارد، کذاباند و مراعات این گناه الهی را نمیکنند.
🔶حکایتی درمورد شیخ عباس قمی «ره»
والد ما «ره» از مرحوم شیخ علی محدثزاده ـ فرزند بزرگ مرحوم شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح الجنان ـ نقل میکردند که ایشان میفرمودند: که پدر ما در کتابخانهی خودشان مشغول مطالعه بودند. یک وقت دیدیم همینطوری که مشغول مطالعه هستند، با صدای بلند گریهی میکنند. خدمت ایشان رفتم و پرسیدم که چه اتفاقی افتاده است؟ ایشان فرمودند که روایات باب کذب را مطالعه میکردم، یادم آمد که در عمرم یک بار دروغ گفتم. آن وقت هم که دروغ گفتم، تشخیص دادم که این دروغ مصلحت دارد و دروغ مصلحتآمیز هم حرام نیست. اما الآن میترسم که اشتباه کرده باشم. آن دروغی که گفتم، این بود که من در حجاز میخواستم از علمای عامه اجازهی نقل حدیث بگیرم. برخي از علمای عامه در مورد یکی از فروع دین و معتقدات شیعه از من سؤال کردند که من در جواب آنها گفتم که عوام شیعه این کار انجام میدهند. این جواب یک مفهوم دارد و مفهومش این است كه علماي شيعه این کار را نمیکنند و قصدم از گفتن این جواب، این بود که اینها اجازهی نقل روایت بدهند. ولی حالا میترسم این کار درست نبوده باشد و من مشمول این روایات باشم.
آدمهایی که مواظب خودشان و به فکر آخرت خودشان هستند و واقعاً باورشان آمده است که دنیا فانی است و باید از آن گذشت«وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ» و به فکرآنجا بود، اینگونه به یک احتمال که نکند من اینجور هستم، منقلب میشوند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 108
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیه_های_پیامبر_اکرم_ص_به_امیرالمؤمنین_ع
#ظاهر_و_باطن_نفس
#دقت_در_انتخاب_همنشین
🔗 @pand_saadat