eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
363 عکس
78 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شیعه ی واقعی درکلام امام سجاد علیه السلام 💠حضرت استاد "دام ظله": روایت دیگر در این زمینه [شیعه ی واقعی]، از حضرت سجاد علیه السلام نقل شده است. «كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ سلام الله علیهما قَاعِداً فِی بَیتِهِ إِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَیهِمُ الْبَابَ»؛ حضرت در منزل نشسته بودند، درب منزل زده شد. «فَقَالَ یا جَارِیةُ انْظُرِی مَنْ بِالْبَابِ»؛ حضرت کنیزی را که در منزل داشتند، صدا زدند که ببینند چه کسی در را می زند. «فَقَالُوا قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِكَ فَوَثَبَ عَجْلَانَ حَتَّی كَادَ أَنْ یقَعَ»؛ پس گفتند ما گروهی از شیعیان شما هستیم. حضرت شتابان حرکت کردند که به درب منزل بروند؛ چنان که نزدیک بود به زمین بخورند. «فَلَمَّا فَتَحَ الْبَابَ وَ نَظَرَ إِلَیهِمْ رَجَعَ»؛ وقتی که حضرت در را باز کردند و نگاهشان به این افراد افتاد، برگشتند. «وَ قَالَ كَذَبُوا فَأَینَ السَّمْتُ فِی الْوُجُوهِ» حضرت فرموند: اینها دروغ می گویند که از شیعیان ما هستند. آن علامتی که باید در چهره‌شان باشد در چهره ی ایشان نبود. «أَینَ أَثَرُ الْعِبَادَةِ أَینَ سِیمَاءُ السُّجُودِ إِنَّمَا شِیعَتُنَا یعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرَحَتِ الْعِبَادَةُ مِنْهُمُ الْآنَافَ»؛ آن علامت و نشانه ی عبودیت در چهره های آنان كجاست؟ شیعیان ما به عبادتشان شناخته می شوند، و به تغییر رنگ صورت، بینی های آنان در اثر سجده و اشك قرحه دار شده است. «وَ دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ الْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ قَدْ هَیجَتِ الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَ أَخْلَقَ سَهَرُ اللَّیالِی وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِجُثَثَهُمْ الْمُسَبِّحُونَ إِذَا سَكَتَ النَّاسُ وَ الْمُصَلُّونَ إِذَا نَامَ النَّاسُ وَ الْمَحْزُونُونَ إِذَا فَرِحَ النَّاسُ»؛ و پیشانی های آن‌ها نیز از حال و وضع اصلی خارج شده، شكم های آنان به پشت چسبیده، لبانشان خشكیده، آثار عبادت صورت های آن‌ها را متغیر كرده، و آثار كهنگی و فتور بدن در اثر شب زنده داری و پیمودن روزهای گرم (به روزه داری و عبادت) در آنان پدیدار گشته، آن‌ها مشغول تسبیح اند در زمانی كه مردم ساكت باشند، و نمازگزارند در وقتی كه مردم درخواب باشند، و در دل غم و غصه دارند در وقتی كه مردم خوشحال هستند. 🔹منبع : مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص469 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای سعادت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅دقت
🔰توصیه‎های پیامبر اکرم «صلّی الله علیه و آله» به امیرالمؤمنین «علیه السلام» ❇️ظاهر و باطن نفس ✅اجتناب از دروغ 💠حضرت استاد "دام ظله": به اوضاع خودمان نگاه کنیم که کذب و نقل کذب و امثال این‎ها کأنّه قُبح یا حرمتش برداشته شده است. بنده بعضی از اهل تقوا را سراغ دارم که به بعضی از مجالس روضه نمی‌رفتند؛ می‌گفتند این آقایی که بالای منبر حرف می‌زند، دروغ می‌گوید و حضور در مجلس دروغ هم حرام است. اخیراً دیدم که یکی از بزرگان علما پای منبر کسی نشسته بود و شخصی که روضه می‌خواند، گفت: حضرت زینب «س» در مجلس یزید فلان مطلب را سه بار تکرار کرد. آن آقا از جا بلند می‎شود و می‌گوید که خاک بر دهانت باد؛ حضرت زینب «س» یک بار گفتند. دروغ خیلی گناه بزرگی است و یکی از چیزهای که در حرمت مثل دروغ است، قول به غیر علم است؛ یعنی چیزی را که انسان نمی‎داند که واقعیت دارد یا نه، به‎راحتی بگوید. ‌اگر‎چه به قول به غیر علم نمی‌توان دروغ گفت و به ادّله‌ی دروغ هم نمی‌شود برای آن استناد کرد، اما خودش یک محرم دیگر و از چیزهایی است که امروزه ابتلا به آن فراوان شده است. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 109 🔗 @pand_saadat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله‌العظمی سبحانی در دیدار دبیر شورای عالی حوزه: 🔹انتخاب آزاد استاد از افتخارات حوزه است/ تقدیر از توجه حوزه به مسائل نوظهور ◻️ آیت الله شب زنده دار دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در دیدار با آیت الله العظمی سبحانی با بیان اینکه رویکرد ما در دوره جدید، احیای بسیاری از سنت های کارآمد است که پیشینه هزار ساله دارند و باعث پیشرفت و موفقیت حوزه بوده و الان بخشی از آنها مهجور مانده؛ مانند نظام تدریس و تدرس و آزادی طلاب در انتخاب اساتید حتی در مقطع مقدمات و همچنین توجه به حل مشکلات مبتلابه نظام اسلامی و جامعه جهانی از طریق فقه‌های معاصر است. ◻️حضرت آیت الله سبحانی انتخاب آزاد اساتید را از امتیازات حوزه‌های علمیه برشمردند و با تمجید از توجه به مسائل نوظهور و امور اعتباری البته با رعایت سازوکارهای مناسب، توجه به تبلیغ و کم کردن تعطیلات حوزوی را خواستار شدند‌. ◻️ ایشان دبیر جدید شورای عالی حوزه‌های علمیه را بهترین فرد منتخبی دانستند که هم درد را می داند و هم درمان را و ان شالله گام به گام و آرام تحول را در حوزه پیگیر باشند. @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
پندهای سعادت
🔻آیت‌الله‌العظمی سبحانی در دیدار دبیر شورای عالی حوزه: 🔹انتخاب آزاد استاد از افتخارات حوزه است/ تقدی
🔸حضرت آیت الله شب زنده دار دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در دیدار با آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه رویکرد ما در دوره جدید، احیای بسیاری از سنت های کارآمد که پیشینه هزار ساله دارد که باعث پیشرفت و موفقیت حوزه بوده و الان بخشی از آنها مهجور مانده که همین سبب تضعیف حوزه شده است. 🔅یکی از این سنت ها،احیای نظام تدریس و تدرس است .در سابق طلاب در زمان تحصیل، مشغول تدریس هم بودند. امروزه تعداد محدودی از اساتید فرصت تدریس پیدا می کنند و شرایط برای دیگر فضلا فراهم نیست که همین باعث می شود دروسی را که خوانده اند، فراموش کنند. 🔅یکی دیگر از اموری که دنبال هستیم،فقه معاصر است. بسیاری از مسائل مبتلابه امروز جامعه جهانی، شخصیت های اعتباری مانند بانک ها و شرکت ها،صندوق ها ،تامین اجتماعی است که دارای زوایای فراوان و مُعقدی دارد که اگر وارد نظام دراسی حوزه در مقطع سطح عالی و خارج شود علاوه بر اینکه باعث اُفت تحصیلی طلاب نمی شود، در مقایسه با برخی مباحث، اینها به جهت مبتلابه بودن، اولویت دارد. همچنین مطالبه نظام و حتی مراکز علمی دنیا این است که موقف حوزه ها در این مسائل بیان شود. لذا به خاطر این که حسب نظر بزرگان حوزه،بنا نیست که مقطع سطح بیش از ده سال باشد،لذا تصمیم گرفته شده برخی از این مباحث های فقه معاصر، جایگزین اختیاری برخی بحث های تکراری که طلاب چند بار آنها را در طول تحصیل فرار گرفته اند، شود. در اصول هم برخی از مباحث که اصولی است ولی در اصول متعارف ما بیان نشده اند،اگر چه فقها به حسب نیاز در برخی جاها به آنها پرداخته اند، اما منسجم و ضابطه مند بیان نشده اند. مثل سیره عقلا و سیره متشرعه یا تعدیه حکم از موضوعی به موضوع آخر که بحث های ذیلی زیادی دارد مانند الغای خصوصیت، قاعده لوکان لبان، تنقیح مناط یکجا به آنها پرداخته نشده است. لذا کتاب کتاب الفائق به جای تعادل و تراجیح شیخ اعظم انصاری رحمه الله جایگزین شد.علت این جایگزینی این بود که بحث تعادل و تراجیح را طلبه در طول تحصیل چند بار در سطح (الموجز،اصول فقه، کفایه) می خواند. شیخ اعظم انصاری که واقعا نقطه عطف در معظم مباحث اصولی هستند اما چون واقعا کتاب دراسی که ننوشته اند و این بحث تعادل و تراجیح چون از نظمی که برای تدریس لازم هست، برخوردار نیست،چون اوائل فکر شیخ اعظم است، لذا بهترین جایی که اگر خوانده نشود به علمیت طلبه ضرر نمی زند لذا این جایگزینی انجام شد. این تغییراتی که انجام شد بر اساس این مصالح و منافع بود‌. هیچ تعصبی هم نیست، به همه اشکالاتی که اساتید حین تدریس و مطالعه مواجه می شوند،اگر به مدیریت حوزه و شورای عالی حوزه منتقل کنند، بررسی خواهد شد. 🔸اگر به خاطر ترس و احتمالاتی اقدام نکنیم، تحولی رخ نخواهد داد. @pand_saadat